رادیاتور ماشین چیست و چکار میکند؟ علل خرابی رادیاتور و آنچه باید از آن بدانید

رادیاتور آب یکی از قطعات مرتبط با موتور خودرو است که وظیفه خنک کنندگی و تعدیل دمای موتور ناشی از احتراق آن را بر عهده دارد. این قطعه با جذب حرارت توسط مایع رادیاتور در کارکرد صحیح موتور تاثیرگذار است. در این بخش از مقاله یدک یار به بررسی کامل این قطعه و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

آیا تابحال درباره پروسه احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور خودرو و نحوه تعدیل دمای آن چیزی شنیده اید؟ هر بار که شمع خودرو جرقه می‌زند، مخلوط سوخت و هوا در آن منفجر می‌شود. این پدیده در طول روشن شدن و کار کردن موتور بارها و بارها اتفاق می‌افتد و انفجار حاصله از آن گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند. این انفجارها کاملا کوچک هستند اما دفعات تکرار آنها سبب تولید حجم بالایی از حرارت می‌شود.

در این حالت، وجود سیستمی که حرارت حاصل از این انفجار را پایین بیاورد بسیار مهم است. این مسئولیت توسط قطعه ای به نام “رادیاتور آب ماشین” اتفاق می‌افتد و نقش حساسی را در تعدیل حرارت موتور ایفا می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی را درباره اینکه رادیاتور آب ماشین چیست؟ و هر آنچه باید در مورد رادیاتور خودرو بدانید در اختیار شما قرار داده و نحوه عملکرد آن را به طور کامل تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

رادیاتور آب چیست

رادیاتور ماشین چیست؟

به نظر شما، “رادیاتور خودرو چیست؟” در یک تعریف ساده تر، رادیاتور (Car radiator) کاهش دهنده دما مایع خنک کننده ماشین بوده و به عنوان یکی از اجزای اصلی در سیستم خنک کننده موتور نقش بسزایی را ایفا می‌کند. این قطعه وسیله ای شبیه به شوفاژ منازل در سایز بسیار کوچک تر است و با شیارهای مرتب که در یک ردیف کنار هم قرار دارند شکل ظاهری آن را میتوان تشریح کرد. به بیان دیگر، رادیاتور های موجود در خودرو کاربردی تقریبا مشابه به رادیاتور های منازل یا همان شوفاژ ها دارند. به بیان دیگر، رادیاتور های موجود در خودرو کاربردی تقریبا مشابه به رادیاتور های منازل یا همان شوفاژ ها دارند.

شکل ظاهری رادیاتور ماشین مستطیلی، مسطح و پر شیار است که در بخش جلوی کاپوت و پشت جلو پنجره خودرو قرار میگیرد به طوری که از جلو پنجره قابل رویت باشد. این باعث میشود تا رادیات ماشین بالاترین میزان تماس با هوا را بخصوص در حرکت داشته باشد. بالا تر از رادیاتور مخزنی جهت ورود آب و مایع خنک کننده نیز وجود دارد که با نام قمقمه رادیاتور شناخته میشود. اهمیت سطح آب قمقه آب رادیاتور به قدری بالاست که باید هر هفته یا نهایتا ماهانه یکبار سطح آب آن چک شود.

وظیفه رادیاتور ماشین چیست؟

از آنجا که موتور اتومبیل به واسطه سیستم احتراق داخلی کار می‌کند، افزایش حرارت در موتور امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. به طور کلی در پاسخ به سوال کار رادیاتور چیست؟ باید گفت، رادیاتور آب ماشین به عنوان اصلی ترین قطعه در سیسنم خنک کننده موتور خودرو وظیفه کاهش حرارت مایع خنک کننده را به کمک هوا دارد.

رادیاتور ماشین چگونه کار میکند؟

رادیاتور ماشین مایع خنک کننده‌ای که وارد کانال های موتور شده و حرارت موتور را جذب کرده خنک می کند تا آب رادیاتور خنک مجدداً به بلوک های موتور باز گردد و عملیات خنک سازی را انجام دهد. نحوه کارکرد رادیاتور ماشین خیلی پیچیده نیست، بدین صورت که پره‌های رادیاتور باعث می شود تا هوا خنک تر در بین لوله ها رفت و آمد کند و باعث خنک شدن آب رادیاتور ماشین شود. برای آشنایی کامل تر پیشنهاد می کنیم مقاله طرز کار رادیاتور ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

رادیاتور-ماشین-جطور-کار-میکند

آشنایی کامل با اجزای رادیاتور خودرو

به طور کلی، رادیاتور ماشین از سه بخش اصلی تشکیل شده است به یکدیگر متصل اند:

  • مخزن بالایی: بخشی که مایع خنک کننده با حرارت بالا پس از گردش در موتور به آن وارد میشود.
  • مخزن پایینی: بخشی که که مایع خنک کننده پس از خنک شدن وارد آن شده و سپس به موتور بر میگردد.
  • لوله های رابط رادیاتور: لوله هایی که در رادیاتور ماشین تعبیه شده اند تا در طی اتصال منبع بالایی به پایینی آب رادیاتور ماشین داخل آنها جریان داشته و به کمک هوا خنک شود. لوله های رابط اصلی ترین جزء رادیاتور خودرو محسوب میشوند.

بررسی انواع رادیاتور خودرو

شاید این سوال برای شما بوجود آمده باشد که انواع رادیاتور خودرو کدام است؟ رادیاتور ماشین از لحاظ جنس و طراجی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود که معمولاً جنس رادیاتور ماشین از فلز آلومنیوم، مس و یا برنج است. از لحاظ طراحی نیز انواع رادیاتور خوردو به رادیاتور لوله با پره، فن تیوب، کروگیت و رادیاتور لانه زنبوری تقسیم بندی می شود که رادیاتور لانه زنبوری رایج ترین نوع رادیاتور ماشین می باشد.

انواع رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین کجاست؟

حال باید به این نکته نیز پی ببریم که دقیقا رادیات ماشین کجاست؟ محل قرارگیری رادیاتور در ماشین در جلوی محفظه موتور و درست پشت جلو پنجره می باشد که همچنین این قطعه در دو حالت افقی و عمودی می‌تواند در بخش جلویی کاپوت خودرو نصب شود. بصورتی که با باز کردن کاپوت دقیقا پشت سینی جلو میتوانید مخزن بالایی رادیاتور آب ماشین را مشاهده کنید.

رادیاتور کولر خودرو یا کندانسور چیست؟

رادیاتور کولر ماشین یا همان کندانسور از اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو به شمار می‌رود که در کنار اجزای دیگر این سیستم وظیفه خنک کردن فضای داخلی کابین را بر عهده دارد. این قطعه در واقع همانند یک مبدل حرارتی عمل کرده و گاز با فشار بالا را به مایع با فشار بالا تبدیل می‌کند.

به عبارت دیگر، وظیفه کندانسور این است که چگالش گاز کولر خودرو را انجام دهد به طوری که با کاهش یافتن دمای سیال، مایع خنک به دست آمده که از طریق منافذ رادیاتور کولر آزاد می‌شود و گرمای فشرده شده در گاز خنک کننده را جذب می‌کند. محل قرار گیری این قطعه در داخل خودرو، درست در جلوی رادیاتور آب ماشین قرار دارد.

وجود هر گونه شن و ماسه، و گرد و غبار در مسیر رادیاتور آب سبب تحت تاثیر قرار دادن کارکرد رادیاتور کولر ماشین شده و تهویه مطبوع خودرو را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. برای شستشو مجراها و کانال های ورودی رادیاتور از مواد شستشو دهنده مخصوص استفاده می‌کنند.

رادیاتور بخاری ماشین چیست؟

موتور احتراق داخلی در اکثر خودروها با استفاده از مخلوط آب و ضد یخ خنک می شود که توسط واتر پمپ در موتور و رادیاتور به گردش در می آید تا رادیاتور آب بتواند گرمای موتور را از بین ببرد. حال در این سیستم مقداری از آن مایع خنک کننده را می توان توسط رادیاتور بخاری منحرف کرد تا مقداری از گرمای موتور به کابین انتقال پیدا کند و دمای هوای اتاق خودرو تنظیم شود. به عبارتی دیگر کار و وظیفه رادیاتور بخاری این است که گرمای آب رادیاتور را به فضای داخلی خودرو انتقال دهد تا دمای کابین تنظیم شود. رادیاتور بخاری ماشین قطعه‌ کوچکی است که معمولاً در پشت داشبورد قرار گرفته و دارای جنسی فلزات آلومینیوم و برنج می باشد.

بررسی مهمترین علل خرابی رادیاتور ماشین

یکی از پر خرج ترین معضلات خودرویی مربوط به سوختن واشر سر سیلندر است که معمولا به علت کم شدن آب رادیاتور ماشین یا عدم گردش درست آب در سیستم خنک کننده خودرو رخ خواهد داد. بنابراین، زمانی که کار به خرابی رادیاتور ماشین می‌کشد باید کمی توجه به خرج دهید و تا دیر نشده نسبت به تعمیر خودرو خود اقدام کنید. برخی از شایع ترین علل خرابی رادیاتور خودرو می‌شود عبارتند از:

  • مسدود شدن مسیر گردش آب در رادیاتور خودرو (رایج ترین علت خرابی رادیاتور ماشین)
  • خرابی واتر پمپ
  • سوختن واشر سر سیلندر
  • سوختن فیوز و از کار افتادن فن
  • بروز خرابی در ترموستات یا قمقمه آب
  • سوراخ شدن رادیاتور خودرو بر اثر وارد شدن ضربه به آن در تصادفات و …
  • گرفتگی مجرای رادیاتور ماشین
  • کج شدن پره های رادیاتور ماشین

با توجه به موارد گفته شده، هنگامی که هر یک از عوامل گفته شده بروز کند، سبب خرابی رادیاتور آب خودرو شما می‌شود که معمولا با علائم مختلفی همراه است. به طور کلی، “علائم خرابی رادیاتور ماشین” عبارتند از:

علائم خرابی رادیاتور کولر ماشین

  • نشت مایع خنک کننده به داخل اتاق از پشت داشبورد (رایج ترین دلیل خرابی رادیاتور کولر خودرو)
  • فرسودگی باتری ماشین
  • معیوب شدن کلاچ
  • به وجود امدن فاصله میان کلاچ و پولی
  • معیوب شدن رله کمپرسور
  • از کار افتادن ترموستات

علائم خرابی رادیاتور بخاری خودرو

  • ضعف در گرم کردن سیستم بخاری (رایج ترین نشانه خرابی رادیاتور بخاری ماشین)
  • گرفتگی لوله و مجرای آب رسانی به رادیاتور
  • هوا گرفتن مجاری رادیاتور بخاری
  • خرابی ترموستات
  • کمبود مایع خنک کننده
  • معیوب شدن واتر پمپ

بررسی دقیق علائم و علت گرفتگی رادیاتور ماشین

پیش از این نیز به علائم و علت گرفتگی رادیاتور خودرو اشاره نمودیم. اما گرفتگی رادیاتور را شاید بتوان شایع ترین ایراد در رادیاتور دانست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

استفاده از آب معمولی به جای آب مقطر (آب مناسب برای رادیاتور) برای رادیاتور خودرو، استفاده نکردن از ضد یخ و یا استفاده کردن ضد یخ نا مناسب و همچنین عدم انجام سرویس های خودرو را از شایع ترین دلیل این کار می دانند.

عمر مفید رادیاتور ماشین چقدر است؟

خب رادیاتور نیز مانند باقی قطعات یک عمر مشخصی داشته و بعد از تمام شدن این عمر باید اقدام به تعویض رادیاتور خودرو نمود. عموما رادیاتور خودرو ها چیزی بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می کنند اما عمر مفید رادیاتور خودرو شما به نحوه ی رانندگی شما و همچنین اب هوایی که در آن زندگی میکنید بستگی دارد. همچنین نگهداری، مراقبت و تعویض آب به موقع بسیار به عمر رادیاتور ماشین کمک خواهد نمود.

تست سلامت رادیاتور ماشین

اطمینان از سلامت رادیاتور خودرو بسیار مهم است که امروزه بسیاری از مراکز تخصصی تست های مختلفی را انجام می‌دهند و از این طریق می‌توانند نسبت به سلامت این قطعه پی ببرند. برای “تست رادیاتور ماشین” و اطمینان از سلامت دستورالعمل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا خودرو را روشن کنید، پدال گاز را فشار دهید و دور موتور را به ۳۰۰۰ برسانید. سپس اجازه دهید که خودرو حدود ۱۰ دقیقه کار کند
  • بعد از آن پدال گاز را ها کنید تا دور موتور پایین بیاید
  • اگر بعد از ۳ دقیقه آمپر آب به حالت نرمال نرسد نشان دهنده خرابی رادیاتور می باشد

برای بررسی کامل‌تر این موضوع توصیه می کنیم مقاله بررسی تست خرابی رادیاتور ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

تشخیص نیاز به تعویض رادیاتور ماشین باید توسط متخصص صورت پذیرد.

علت سرد بودن رادیاتور ماشین چیست؟

سیستم رادیاتور و گردش آب آن بدین ترتیب است که آب از مخزن به موتور انتقال یافته و بعد از خنک کردن موتور و اجزای آن به داخل رادیاتور باز می‌گردد تا دوباره خنک شود. هر چه قدر که حرارت موتور بالاتر باشد، آب رادیاتور نیز گرم تر می‌شود و در این حالت سیستم رادیاتور و لوله های آن نیز در حال گرم شدن هستند.

بدین ترتیب، این گرما به تمامی نقاط رادیاتور منتقل می‌شود اما اگر بخشی از این اتصالات همچنان سرد باقی بماند نشان دهنده این است که بخشی از سیستم رادیاتور دچار مشکل شده است و آب به خوبی در گردش نیست. لذا “علت سرد بودن قسمتی از رادیاتور ماشین” نیز به خاطر انسداد لوله های رادیاتور بوده که مانع جریان و انتقال مایع خنک کننده به آن بخش ها میشود.

علت سرد بودن شلنگ پایین رادیاتور” نیز به دلیل مسدود شدن جریان مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور ماشین می‌باشد. در مواقعی پیش می‌آید که نصف و یا بخش های پایینی رادیاتور سرد است که دلیلی جز مسدود بودن بخشی از جریان آب نیست.

ریختن آب روی رادیاتور ماشین

ریختن-آب-روی-رادیاتور

همانطور که می‌دانید، رادیاتور ماشین در هنگام کار کردن خودرو به خنک کردن سیستم موتور می‌پردازد و سیال همیشه در گردش این سیستم دائم در حال گرم و سرد شدن است. زمانی که این سیال به دلیل وجود اختلالات در عملکرد اصلی سیستم خنک کننده موتور نتواند به خوبی خنک شود، موجب داغ شدن سیستم و در نتیجه جوش آوردن ماشین می‌شود.

حال اشتباهی که در این حالت از بسیاری افراد سر می‌زند این است که آنها اقدام به آب ریختن بر روی رادیاتور ماشین می‌کنند. ریختن آب بر روی رادیاتور خصوصا در مواقعی که این قطعه بسیار داغ است، موجب اختلاف دمای زیاد در داخل و بیرون شده و در نهایت سبب ترک برداشتن رادیاتور می‌شود.

بنابراین، اینکار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما زمانی که قصد دارید تا به سریع تر خنک شدن رادیاتور کمک کنید، میتوانید مقداری آب گرم که به دمای مایع خنک کننده نزدیک است بر روی رادیاتور ماشین بریزید.

بررسی علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین

دلیل سوراخ شدن رادیاتور ماشین و یا علت ترکیدن رادیاتور ماشین چیست؟. هنگامی که خودرو جوش می‌آورد، رادیاتور در حالت کاملا داغی قرار دارد و ریختن آب سرد بر روی آن موجب ترک برداشت و سوراخ شدن رادیاتور میشود.

دلیل دیگر سوراخ شدن رادیاتور ماشین به خاطر فرسودگی، پوسیدگی، و در نهایت زنگ زدگی رادیاتور ماشین می‌باشد که در طی زمان و رسوب گرفتگی است. علت ترکیدن رادیاتور خودرو که معمولا با نشتی و ایجاد سوراخی بر آن همراه است نیز به خاطر زنگ زدگی و پوسیدگی فلزات داخلی سیستم رادیاتور می‌باشد که میتوان آن را علت زنگ زدن رادیاتور ماشین نیز دانست.

البته اگر جنس بدنه فلز رادیاتور از آلومینیوم باشد، هیچگاه دچار این زنگ زدگی و خوردگی نخواهد شد و مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد. بعضا نیز پیش می‌آید رایاتور بخاری و کولر نیز سوراخ شود که سبب اختلال در کارکرد بخاری کولر خودرو خواهد شد. رادیاتور بخاری و کولر بعد از مدتی دچار گرفتگی و انسداد توسط گِل و رسوبات شده که در نتیجه نشتی و سوراخ شدن بخش های مختلف آن را به همراه دارد.

بهترین راه حل برای به تعویق انداختن این چنین اتفاقاتی برای رادیاتور ماشین این است که از مایع خنک کننده استاندارد برای خودرو خود استفاده نمایید.

اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

کثیف بودن رادیاتور به معنای رسوب گرفتگی و داشتن گِل و لای است که در بخش های مختلفی از آن از جلمه لوله ها، اتصالات، پره های فن، و … دیده می‌شود. عبور آب از این مجرا های فلزی طی گذشت زمان رسوب گرفتگی را ایجاد می‌کند که باید به موقع به آن رسیدگی شود چرا که انسداد در این مجرا ها و همچنین پره ها، موجب عدم عبور مایع خنک کننده شده و در نتیجه سیستم خنک کننده نمی‌تواند موتور را به خوبی خنک کند.

خنک نشدن موتور نیز مشکلاتی از جمله موارد زیر را به وجود می‌آورد:

  • سوختن سیلندر
  • معیوب شدن پیستون
  • آتش گرفتن موتور

گرفتگی و رسوب در پره ها نیز موجب می‌شود تا فن به راحتی به چرخش درنیامده و به خوبی نتواند مایع خنک کننده در گردش را در مدت زمان مشخص شده خنک کند. گفتنی است گرفتگی و کثیف شدن رادیاتور ماشین قابل جلوگیری نیست اما میتوان با استفاده از مایع خنک کننده مناسب این اتفاق را به تعویق انداخت که پیشنهاد می کنیم به نشانه های کثیفی رادیاتور ماشین دقت ویژه‌ای داشته باشید و به موقع اقدامات لازم را انجام دهید.

ریختن اشتباهی روغن در رادیاتور ماشین

متاسفانه بعضا بسیاری از افرادی که با مکانیک خودرو آشنایی ندارند دچار این اشتباه شده و روغن موتور را در جایگاه آب می ریزند. پیشنهاد میشود که در صورت این اشتباه به هیچ عنوان ماشین را روشن نکنید و سریعا با یک مکانیک تماس بگیرید.

علت تحت فشار بودن شلنگ رادیاتور

از مهم ترین دلایل فشار در شلنگ، عدم هوا گیری شلنگ ها و بست ها و رابط های بین لوله ها(جنت ها) می باشد. البته ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشه که باید حتما مکانیک خودروی شما آن را بررسی کند.

جنت رادیاتور چیست؟

جنت رادیاتور به شلنگ های کوچکی میگویند که در رادیاتور استفاده میشود و جنس پلاستیک فشرده دارند

اگر رادیاتور ماشین یخ بزند چه اتفاقی می‌افتد؟

خودرویی را بدون سیستم خنک کننده تصور کنید که بدون هیچ نوع فن در حال کارکرد مداوم است و احتراق های پی در پی که در موتور آن اتفاق می‌افتد ماشین را گرم و گرمتر می‌کند. هنگامی که هیچ منبعی وجود نداشته باشد تا خودرو را خنک کند موتور شما ممکن است آتش بگیرد! حال تصور کنید که هزینه و خسارت های وارده آتش گرفتن موتور خودرو چه تبعاتی برای راننده دارد!

مایع خنک کننده سیستم رادیاتور از ترکیب مواد مختلفی تشکیل شده که در نتیجه سبب جریان یافتن مایعی خنک و مقاوم خواهد شد. ضد یخ از جمله موادی است که در ضد یخ ها وجود دارد و در روز های زمستانی از یخ زدن آب رادیاتور در هنگامی که موتور سرد است جلوگیری می‌کند.

اگر آب موجود در رادیاتور یخ بزند، موتور شما در ابتدا به هیچ عنوان استارت نمی‌خورد و اگر استارت بخورد، به دلیل یخ بودن مایع درون لوله های آن، باعث ترکیدگی لوله ها و سیلندر خواهد شد. در این حالت بهتر است آب گرم بر روی تمامی لوله ها، شلنگ، خود رادیاتور و دیگر اتصالات آن بریزید تا یخ زدگی آن به آرامی از بین برود.

وظیفه درب رادیاتور چیست؟

وظبفه درب رادیاتور ماشین

درب رادیاتور آب یکی از قطعات حساس رادیاتور محسوب می‌شود که از دو سوپاپ تشکیل شده است. هدف اصلی و به عبارت دیگر، نحوه عملکرد درب رادیاتور ماشین، ذخیره مایع خنک کننده و اطمینان از اینکه سیستم خنک کننده خودرو بیش از اندازه تحت فشار نیست تا عملکرد درستی از خود نشان می دهد. چرا که مخزن و فضای داخلی رادیاتور تحت فشار شدید است و درب به نگه داری و کنترل این فشار کمک می‌کند.

عمر مفید درب رادیاتور آب معمولا تا زمانی که رادیاتور خودرو شما سالم است کار می‌کند، البته اگر نحوه باز و بسته کردن آن را به درستی انجام ندهید، امکان خراب شدن زودتر از موعود ان وجود دارد. اما به طور کلی، میزان عمر مفید آن بین ۸ تا ۱۰ سال است.

نشانه خرابی درب رادیاتور

اگر درب رادیاتور خراب باشد چه اتفاقی می افتد؟ درب رادیاتور خودرو هم همانند دیگر اجزای رادیاتور ماشین ممکن است دچار خرابی و ایراد شود. این خرابی با توجه به عوامل به وجود آمده همانند افتادگی و خرابی شلنگ رادیاتور و هوا گرفتگی مخزن خنک کننده است که با علائمی همراه است؛ نشانه خرابی درب رادیاتور عبارت است از:

  1. سرریز شدن آب از رادیاتور ماشین یا قمقمه آب (رایج ترین علامت خرابی درب رادیاتور)
  2. نشت مایع خنک کننده از کناره های درب رادیاتور
  3. کم کردن قابل توجه آب به مرور زمان
  4. بالا رفتن آمپر آب

علت صدای فیس درب رادیاتور چیست؟

ممکن است شما هم با صدای فیس رادیاتور ماشین رو به رو شده باشید. مسیر، سیکل و نحوه گردش آب در رادیاتور ماشین به شکل ایزوله طراحی شده تا در هنگام کارکرد آب و مایع از ان خارج نشود. حال زمانی که خودرو گرم می‌شود، بخار آب و فشار در آن بالا می‌رود و زمانی که درب رادیاتور را باز می‌کنید، صدای فیس درب رادیاتور یا همان صدای نوشابه از درب رادیاتور شنیده می‌شود که نشان دهنده خروج فشار و بخار از آن است.

این حالت در زمان هایی رخ می‌دهد که ماشین گرم شده و سیستم رادیاتور در حال کار کردن است اما در هنگامی که خودرو سرد است، این صدا تقریبا کمتر شنیده می‌شود.

دقت داشته باشید که هیچ گاه زمانی که خودرو روشن است و یا بلافاصله بعد از خاموش کردن آن درب رادیاتور را باز نکنید چرا که منجر به بیرون ریختن آب جوش شده و احتمال سوختگی شدید وجود دارد.

تست سلامت درب رادیاتور

تست سلامت درب رادیاتور

از آنجایی که توازن و تعادل در میزان فشار مخزن رادیاتور وظیفه اصلی درب رادیاتور است، لذا اطمینان از سلامت آن نیز بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، می‌توانید روش هایی را جهت اطمینان از تست سلامت آن انجام دهید.

در طی هفته دو الی ۳ بار به سراغ درب رادیاتور بروید و اطمینان حاصل کنید که درب به درستی بسته شده یا خیر! شلنگ رادیاتور را چک کنید و میزان گرم شدن موتور را هم مد نظر بگیرید. این موارد نشانه هایی هستند که خرابی درب رادیاتور را نشان می‌دهد، لذا با چک کردن موارد گفته شده بصورت منظم می‌توانید سلامت این قطعه را ارزیابی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
البته دقت داشته باشید که اگر درب رادیاتور باز بماند مشکلاتی اعم از سرازیر شدن آب و خالی شدن آب رادیاتور خواهد داشت.

خرید رادیاتور، بخاری و کولر ماشین

همه ما تمایل به خرید محصولاتی با کیفیت و مرغوب داریم که علاوه بر پرداخت هزینه های به صرفه، کالایی با طول عمر مناسب دریافت کنیم. برای داشتن تجربه های خرید این چنینی، مراجعه به مراکز معتبری که ضمانت کیفیت کالا را به مشتری ارائه دهند اولین گام برای دستیابی به این هدف است.
وجود بسیاری از کالاهای تقلبی و بی نام و نشان در بازارهای قطعات خودرو از معضلاتی است که علاوه بر خریداران، فروشندگان دیگر را نیز دچار مشکل کرده است.
پکیجینگ محصولات فیک در بسته بندی کالاهای شرکتی اصل، عرضه محصولات تقلبی به قیمت های بالاتر از نسخه اصلی آن، و مسائلی از این قبیل شایع ترین مشکلات بازار فیک قطعات خودرو است.

با توجه به موارد گفته شده، اگر خودرو شما دچار هر گونه خرابی شده و یا سیستم های رادیاتور موتور، کولر، و بخاری آن دچار ایراد جدی شده، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای خرید این قطعات باید به مرکز معتبری مراجعه کنید و با توجه به مدل خودرو خود اقدام به خرید کنید.

مجموعه یدک یار از جمله مراکز معتبر فروش لوازم یدکی و قطعات خودروست و با دارا بودن بیش از ۶ سال سابقه فروش آنلاین می‌تواند پاسخگو نیاز شما باشد. ضمانت اصالت کالا، سلامت فیزیکی قطعه، ارسال در اسرع وقت، تحویل فوری درب محل، و تنوع بالا قطعات از جمله ویژگی های فروشگاه یدک یار محسوب می‌شود.

لذا، با تهیه لوازم یدکی مصرفی خود از این مجموعه قدمی در راستای کاهش محصولات فیک و تقلبی در بازار بردارید. برای دریافت مشاوره رایگان توسط تیم کارشناسی یدک یار درباره قطعات مختلف و خرید رادیاتور ماشین با ما در ارتباط باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظرات
  1. زاهدی می گوید

    سلام وقت.بخیر و.خوشی
    اگر رادیاتور تمیز نگه داریم و بشوریم .عمر سلامتش طولانی تر میشه یا.نه ربطی نداره ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رادیاتور خودرو عمر مفید مشخصی دارد و بالاخره پس از چند سال استفاده باید آن را تعویض کنید. اما در مورد شستوشوی رادیاتور خودرو باید گفت در طول عمر خود این قطعه تفاوت زیادی ایجاد نمیکند اما اگر از آب با رسوب کمتر مثل آب جوشیده در سیستم رادیاتور خودرو استفاده کنید و همواره شبکیه های رادیاتور ماشین تمیز باشد تا باد به راحتی از بین آنها بگذرد، طبیعتا سیستم خنک کننده موتور وظیفه خود را بهتر و تحت فشار کمتری انجام میدهد و در نتیجه عمر مفید قطعات موتور خودرو شما افزایش پیدا میکند.

  2. 111 می گوید

    سلام خسته نباشید آب شدن جلوپنجره به چه علته

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای مشکلات اینچنینی متاسفانه نمیتوان به این صورت راهنمایی کرد، پیشنهاد میکنیم سریعا قبل از اینکه مشکل جدی رخ دهد خودرو خود را به متخصص نشان دهید.

  3. [email protected] می گوید

    سلام درحین درجاکارکردن ماشین چرا از اگزوز درهر۱دقیقه۱۰الی۲۰قطره اب میاید؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیار واشر سرسیلندر خوردو شما ضعیف شده و آب واره محفظه احتراق میشود و بصورت بخار یا قطرات آب از اگزوز خارج میشود.
      دقت داشته باشید که میزان بسیار کمی خروج بخار آب یا قطرات آب در فصول سرد از اگزوز طبیعی است ولی میزانی زیاد آن نشان دهنده وجود مشکل در سیستم گردش آب خودرو شماست.
      پیشنهاد میکنم برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر مقاله علت خارج شدن آب از اگزوز خودرو را مطالعه کنید.

  4. محمد می گوید

    سلام من حواسم نبود مقدار بسیار کمی روغن هیدرولیک داخل رادیاتور ماشین ریختم .
    بنظرتون چکار کنم ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین کار این است که سیستم خنک کننده خودرو را شستوشو دهید. کل آب رادیاتور را تخلیه و سپس پر کنید. پس از یک روز استفاده مجدد این کار را تکرار کنید. این کار را برای ۲ یا ۳ بار انجام دهید تا تمامی روغن تخلیه شود.