اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد چه میشود؟

گرفتگی یا کثیفی رادیاتور ماشین به مرور زمان بوجود میاید و امری طبیعی است. حال سوالی که برای بسیاری از افراد بوجود می آید این است که اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد چه میشود و چگونه می توان رادیاتور کثیف را تمیز کرد که در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

رادیاتور مهم ترین بخش سیستم خنک کننده ماشین شماست که باعث تنظیم دمای موتور می شود. با گذر زمان رادیاتور دچار کثیفی می شود که عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد که در این مقاله ما قصد داریم به بررسی اینکه “اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد چه میشود” (What Happens if the Car Radiator is Dirty) بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

علائم کثیف بودن رادیاتور ماشین

علائم-کثیف-بودن-رادیاتور-ماشین

کثیف بودن رادیاتور ماشین به معنای رسوب گرفتگی و داشتن گل و لای است که در بخش های مختلفی از رادیاتور مانند لوله ها، اتصالات، پره‌های فن و… دیده می شود. زمانی که رادیاتور دچار گرفتگی می شود معمولاً نشانه‌هایی را از خود بروز می دهد که به طور کلی علائم کثیف بودن رادیاتور ماشین شامل موارد زیر می باشد:

داغ شدن بیش از حد موتور

کثیف بودن رادیاتور ماشین اجازه نمی دهد مایع خنک کننده جریان یابد و در نتیجه موتور بیش از حد گرم می شود که منجر به کاهش عملکرد، آسیب احتمالی به اجزای موتور و حتی خرابی کامل آن می شود.

خروج هوای گرم هنگام روشن بودن AC

اگر رادیاتور گرفتگی داشته باشد نه تنها باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود بلکه بر عملکرد AC نیز تاثیر می گذارد زیرا رادیاتور هم توسط خنک کننده موتور و هم توسط سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود.

نشتی مایع خنک کننده

علائم و دلایل زیادی برای نشتی مایع خنک کننده وجود دارد مانند خرابی واشر سرسیلندر، مشکلات واتر پمپ و غیره. اما لازم به ذکر است که گردش ناکافی مایع خنک کننده به دلیل گرفتگی می تواند منجر به افزایش فشار و در نتیجه نشت این مایع از نقاط مختلف سیستم خنک کننده شود.

سطح پایین مایع خنک کننده

اگر متوجه شدید که مکرراً سطح آب رادیاتور کم می شود، این احتمال وجود دارد که رادیاتور کثیف از گردش مناسب آب رادیاتور جلوگیری می کند.
توجه داشته باشید که رادیاتور به طور طبیعی مقدار معینی آب را کم میکند، لذا بهتر است با مقاله مقدا طبیعی کم شدن آب رادیاتور بیشتر آشنا شوید.

علت گرفتگی رادیاتور ماشین

علت گرفتگی رادیاتور ماشین به موارد زیر مربوط می شود:

جمع شدن گرد و غبار و کثیفی در رادیاتور

با گذر زمان گرد و غبار، خاک و سایر کثیفی ها می توانند روی پره‌های رادیاتور جمع شوند و جریان هوا را محدود کنند. این تجمع کثیفی ها به تدریج بازده خنک کنندگی رادیاتور ماشین را کاهش می دهد.

زنگ زدگی و خوردگی

با گذشت زمان، اجزای فلزی رادیاتور ماشین می توانند دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند که این ذرات می توانند رادیاتور را مسدود کرده و جریان هوا و مایع خنک کننده در رادیاتور را مختل کنند.

استفاده از آب معمولی و یا مایع خنک کننده در رادیاتور

برخی از افراد از آب شهری برای پر کردن مخزن رادیاتور استفاده می کنند که این کار می تواند رسوبات معدنی در داخل رادیاتور ایجاد کند و با جمع شدن لایه‌هایی از رسوب، جریان هوا و مایع خنک کننده در رادیاتور مسدود شود. علاوه بر این، استفاده از نوع نامناسب مایع خنک کننده یا بی توجهی به تعویض منظم مایع خنک کننده می تواند منجر به ایجاد لجن یا رسوبات در رادیاتور شود.

اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد چه اتفاقی می افتد

اگر-رادیاتور-ماشین-کثیف-باشد-چه-میشود

همانطور که در بالا اشاره کردیم، وظیفه و نقش رادیاتور ماشین در سیستم خنک کننده بسیار مهم است و بوجود آمدن هرگونه مشکل در این قطعه می تواند آسیب های پر هزینه‌ای را برای موتور خودرو به همراه داشته باشد. زمانی که رادیاتور ماشین دچار گرفتگی و کثیفی می شود موجب عدم عبور مایع خنک کننده می شود و در نتیجه سیستم خنک کننده نمی تواند موتور را به خوبی خنک کند. خنک نشدن موتور نیز مشکلات مختلفی از جمله موارد زیر را به همراه دارد:

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • خراب شدن پیستون
  • آتش گرفتن و یا خرابی کامل موتور ماشین

نحوه تمیز کردن رادیاتور خودرو

گفتنی است که گرفتگی و کثیف شدن رادیاتور ماشین قابل جلوگیری نیست اما میتوان با انجام یکسری از کارها این اتفاق را به تعویق انداخت که نحوه تمیز کردن رادیاتور خودرو به صورت زیر می باشد:

  • شستشوی مایع خنک کننده: فواصل شستشوی مایع خنک کننده توصیه شده توسط سازنده خودرو در دفترچه راهنما را دنبال کنید تا از تجمع کثیفی ها و آلاینده‌ها جلوگیری کنید.
  • از آب مقطر استفاده کنید: هنگام مخلوط کردن آب با ضد یخ، از آب مقطر استفاده کنید تا خطر تشکیل رسوبات معدنی در رادیاتور به حداقل برسد.
  • بررسی منظم رادیاتور: رادیاتور ماشین خود را به طور منظم برای علائم قابل مشاهده کثیفی یا خوردگی بررسی کنید و در صورت نیاز پره‌های رادیاتور را به آرامی تمیز کنید.
  • از کولانت یا مایع خنک کننده با کیفیت استفاده کنید: همیشه سعی کنید از مایع خنک کننده باکیفیت توصیه شده برای ماشین خود استفاده کنید، زیرا حاوی مواد افزودنی است که به جلوگیری از گرفتگی و خوردگی کمک می کند.

نتیجه گیری

گرفتگی و کثیفی رادیاتور می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و کاهش عملکرد آن شود که این اتفاق در نتیجه باعث آسیب زیاد به چندین جزء موتور می شود. اگر نشانه‌های گرفتگی رادیاتور را زود متوجه شوید و خودرو را به مکانیکی ببرید، می توانید از آسیب های پر هزینه جلوگیری کنید. به طور کلی سرویس منظم و توجه به هر مشکلی از جمله کثیفی رادیاتور ماشین می تواند کمک زیادی به تضمین طول عمر و عملکرد ماشین شما کند.

خرید رادیاتور ماشین

زمانی که رادیاتور ماشین دچار کثیفی و گرفتگی بیش از حد می شود، تنها راه حل تعویض این قطعه می باشد که به همین منظور بایستی در اسرع وقت این قطعه را تعویض کنید. اگر نیاز به رادیاتور ماشین دارید شما می توانید برای مشاهده قیمت و خرید رادیاتور خودروهای داخلی و خارجی به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با مجموعه یدک یار، کارشناسان ما تمامی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهند داد تا باکیفیت ترین رادیاتور را برای ماشین خود خریداری نمایید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما می توانید دیدگاه‌های خود را مورد اینکه اگر رادیاتور ماشین کثیف باشد چه میشود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.