علت کم شدن روغن موتور چیست؟

روغن موتور یکی از مهم ترین مایعات خودرو می باشد که این روغن وظیفه‌ی روانکاری قطعات متحرک موتور را بر عهده دارد. زمانی که روغن موتور کم می شود می تواند عوارض جدی‌ را به همراه داشته باشد، به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت کم شدن روغن موتور پرداخته‌ایم تا دلیل این مشکل مهم را بدانید.

آشنایی با علل و اهمیت “کم شدن روغن موتور” یکی از مهم ترین مواردی است که هر راننده‌ باید با آن آشنا باشد تا از حرکت وسایل نقلیه بدون مقدار مناسب روغن و آسیب موتور جلوگیری کند. روغن کم کردن ماشین میتواند دلایل مختلفی مثل استفاده از روغن موتور با گرانروی نامناسب، نشتی موتور، روغن سوزی، مستهلک شدن موتور خودرو داشته باشد که در ادامه بصورت تخصصی و حرفه ای به آنها پرداخته ایم.

روغن موتور ماشین شما یکی از مهم ترین مایعاتی است که باید در سطح مشخصی نگهداری شود. این روغن وظیفه روانکاری اجزای داخلی موتور ماشین شما را به منظور جلوگیری از اصطکاک و در نتیجه از بین بردن گرمای بیش از حدی که می‌تواند به موتور آسیب برساند را بر عهده دارد.

این مشکلی ندارد که موتور خودروی شما در طول زمان مقداری روغن را از دست بدهد، اما اگر موتور ماشین شما در مدت زمان کوتاهی روغن زیادی را از دست بدهد، بسیار نگران کننده است. به همین دلیل درک دلایل اصلی کم شدن روغن ماشین ضروری است. هنگامی که سطح روغن موتور به زیر مقدار معینی می‌رسد، منجر به مشکلات بزرگی می‌شود که می‌تواند به سرعت باعث تخریب موتور شود.

این مقاله می‌توانید جواب سوال اگر روغن موتور کم باشد چه می‌شود؟ را دریافت کنید. همچنین علائمی را در مورد کم شدن روغن موتور در اختیار شما قرار می‌دهد که نشان دهنده سطح پایین روغن موتور است. پس تا پایان ما را همراهی کنید تا با این موضوع به صورت جامع آشنا شوید.

علت کم شدن روغن موتور

بررسی تخصصی علت کم شدن روغن موتور ماشین

هنگامی که متوجه هر یک از علائم کم بودن روغن ماشین شوید که نشان دهنده کم شدن روغن موتور است، باید فورا برای رفع آن اقدام کنید و مشکل را حل کنید تا از بروز آسیب‌های دیگر جلوگیری کنید. آشنایی با “علت کم شدن روغن موتور ماشین” (Reasons Why Engine May Be Low On Oil) می‌تواند به شما کمک کند از وقوع این وضعیت جلوگیری کنید. در ادامه برخی از دلایل کم شدن روغن موتور آورده شده است:

نشتی روغن از موتور

یکی از شایع‌ترین علت کم کردن روغن موتور، نشت روغن از طریق اجزای مختلف موتور است. این نشتی ممکن است در جایی که نتوانید متوجه آن شوید رخ دهد و خودروی شما هیچ علامت هشداری را روی صفحه کیلومتر نشان ندهد. حتی اگر نشتی جزیی باشد، می‌تواند مشکلات بزرگتری را در آینده به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که مرتباً سطح روغن موتور را بررسی کنید. اینکه شما متوجه کم کردن روغن ماشین نمیشود، نشتی روغن از موتور را به یکی از مهم ترین و خطرناک ترین دلایل کم شدن روغن موتور تبدیل میکند.

از سوی دیگر، هنگامی که نشتی بسیار زیاد باشد، بلافاصله متوجه آن خواهید شد. ابتدا خودرو چند چراغ هشدار را روی صفحه کیلومتر روشن می‌کند تا توجه شما را به مشکل جلب کند. همچنین، در مواقعی خودروی شما پارک شده است می‌توانید گودال بزرگی از روغن موتور را در زیر ماشین خود مشاهده کنید.

علت کم کردن روغن ماشین به دلیل نشتی موتور معمولا از قطعات زیر نشات میگیرد:

  • خرابی یا ترک خوردن درپوش فیلتر روغن (در موتورهای TU5 بسیار رایج است)
  • نشتی از پیچ کارتل روغن
  • نشتی روغن از محل اتصال کارتل روغن به موتور (به دلیل فرسودگی)
  • فرسودگی واشرها و اورینگ‌ها

خرابی رینگ پیستون، روغن سوزی و کم شدن روغن ماشین

دیگر از دلایل کم شدن روغن موتور ماشین خرابی رینگ پیستون است. رینگ پیستون مستقیما در داخل سیلندرها قرار داشته و در حین کار به دیواره سیلندر ساییده می‌شود. در نتیجه زمانی که رینگ پیستون فرسوده شود، نشت روغن در داخل محفظه احتراق رخ داده و موجب روغن سوزی میشود و در نهایت متوجه افت سطح روغن به میزان قابل توجهی خواهید شد. خرابی رینگ موتور ماشین یکی از اصلی ترین دلایل روغن کم کردن ماشین‌هایی با کارکرد بالاست.

هنگامی که رینگ پیستون خراب می‌شود، علائم دیگری مانند خروج دود آبی که از اگزوز را به همراه دارد که و نشان می‌دهد که روغن موتور در محفظه احتراق سوخته و از اگزوز خارج میشود. یک رینگ پیستون خراب نیاز به تعویض فوری دارد تا از آسیب بیشتر که منجر به تخریب موتور می‌شود جلوگیری شود.

واشر سرسیلندر سوخته

واشر سرسیلندر وظیفه آب بندی موتور و جلوگیری از نشت مایعات داخل سیلندرها را بر عهده دارد. همچنین از خروج گازهای مضر و داغ از سیلندرها و آسیب رساندن به اجزای داخلی موتور ماشین شما جلوگیری می‌کند.

با گذشت زمان، واشر سرسیلندر ممکن است به دلیل درجه حرارت شدید یا جوش آوردن ماشین و سایر شرایط آسیب ببیند. بنابراین با از بین رفتن خاصیت واشر سرسیلندر روغن در داخل سیلندر موتور نشت کرده و به دلیل روغن سوزی سطح روغن موتور به میزان قابل توجهی کاهش یابد. پس اگر سعی کنید سطح روغن را با استفاده از میله اندازه گیری (گِیج روغن) تست کنید، متوجه خواهید شد که نسبت به چند روز پیش ماشین روغن کم کرده است.

سوختن واشر سرسیلند علت اصلی کم کردن روغن موتور بعد از بالارفتن دمای خودرو و جوش آوردن ماشین است.

کم شدن روغن ماشین به دلیل تبخیر روغن یا مقدار کمی کمپرس

اگر سطح روغن موتور خودروی شما پایین است و هیچ نشتی پیدا نمی‌شود، این به احتمال دیگری اشاره می‌کند، اینکه موتور روغن را در داخل می‌سوزاند. در واقع، مقدار کمی روغن سوزی را می‌توان امری عادی در نظر گرفت، به خصوص با بالا رفتن سن موتورها. کمی روغن سوزی یا بخار شدن روغن موتور به این معنی است که مهر و موم‌های اولیه موتور به خوبی کار می‌کنند، اما مقدار کمی روغن به داخل محفظه‌های احتراق نفوذ می‌کند. در این شرایط به اصطلاح میگویند موتور ماشین کمپرس دارد.

با این حال، مشکل روغن سوزی سریعا می‌تواند مشکلات بزرگتری را ایجاد کند. اگر هنگام رانندگی دود آبی یا خاکستری از اگزوز خود مشاهده می‌کنید، این نشان می‌دهد که موتور ماشین شما مقدار قابل توجهی روغن می‌سوزاند و ممکن است نیاز به سرویس داشته باشد. موتور معمولا به دلیل تخریب آب بندی‌های داخلی مانند رینگ‌های پیستون، آب بندی سوپاپ‌ها و غیره روغن می‌سوزاند.

لازم به ذکر است که برای آشنایی بیشتر با علت‌های مشاهده دود آبی، سیاه و سفید اگزوز، توصیه می‌کنیم که مقاله علت دود کردن ماشین چیست را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

قدیمی بودن موتور

یکی از جواب‌های سوال چرا روغن ماشین کم می‌شود، قدیمی بودن موتور است. در موتورهای جدید مصرف روغن کمتر است. با گذشت زمان، اجزای موتور شروع به خراب شدن خواهند کرد که این باعث نشتی‌های کوچک می‌شود. معمولا در این شرایط علت کم شدن روغن موتور ماشین خیلی دلیل ثابت و مشخصی ندارد و خرابی‌های استهلاکی باعث این مشکل میشود که باید خودرو از نزدیک و بصورت دقیق توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

علت کم شدن روغن موتور بدون روغن سوزی

کم شدن روغن موتور بدون روغن سوزی می‌تواند به دلیل مشکلات و علل‌های مختلفی باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. نشت روغن از اتصالات: در صورتی که روغن موتور نشتی داشته باشد، به تدریج سطح روغن موتور کاهش یافته و عامل نشتی می‌تواند از شل شدن و یا خرابی پیچ کارتر و اتصالات مربوطه باشد که علت کم کردن روغن ماشین هستند.
  2. خرابی پمپ روغن: دیگر علت کم کردن روغن موتور بدون روغن سوزی خرابی پمپ روغن است که نقش مهمی در توزیع روغن در سیستم موتور ایفا می‌کند. اگر پمپ روغن دچار خرابی شود، ممکن است روغن به میزان کافی در موتور توزیع نشود و در نتیجه کم شدن روغن رخ دهد.

برای حل مشکل کم شدن روغن موتور بدون روغن سوزی، بهتر است به یک مکانیک معتبر مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و رفع کنند. توجه داشته باشید که کم شدن روغن موتور بدون روغن سوزی نیاز به توجه و تعمیرات فوری دارد تا از خسارات جدی به موتور جلوگیری شود.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور ماشین

واحد مصرف روغن موتور دسی لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر است که البته این مقدار به نوع موتور و سازنده آن بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، خودروهای سواری بین ۰٫۰۵ تا ۳ دسی لیتر روغن موتور در هر ۱۰۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. به طور ساده‌تر  مقدار مجاز کم شدن روغن موتور ماشین می‌تواند از ۱ لیتر در هر ۱۵۰۰ کیلومتر تا ۱ لیتر در هر ۵۰۰۰ کیلومتر متغیر باشد. خودروهای مدرن در مقایسه با همتایان قدیمی خود، مصرف روغن موتور کمتری دارند. بنابراین مقدار مجاز کم شدن روغن موتور معمولا از %۰٫۰۵ و %۱ متغیر است.

علائم کم بودن روغن موتور

بسیاری از رانندگان ممکن است حتی توجه نکنند که روغن موتورشان در حال کم شدن است. بنابراین یادگیری “علائم کم شدن روغن موتور” یک مهارت مهم برای جلوگیری از آسیب‌های بزرگتر است که می‌تواند برای شما هزینه ایجاد کند.

در اینجا برخی از علائم رایج خالی شدن روغن موتور وجود دارد:

چراغ هشدار کم بودن فشار روغن

یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای اطلاع از کاهش سطح روغن خودرو، روشن شدن چراغ هشدار کم بودن فشار روغن است. صفحه کیلومتر ماشین شما باید چراغ‌های هشداری داشته باشد که نشان می‌دهد فشار در حد مناسبی نیست. زمانی که روغن به هر دلیلی شروع به کاهش می‌کند، اویل پمپ بیش از حد کار کرده و در نتیجه باعث ایجاد فشار بر روی اویل پمپ می‌شود. بنابراین یکی از علت‌های اصلی روشن شدن چراغ روغن پشت آمپر، کم شدن روغن ماشین است.

بوی روغن سوخته

یکی دیگر از علائم رایج که نشان دهنده کم بودن روغن موتور است، بوی روغن سوخته می‌باشد. این موضوع به این دلیل است که وقتی روغن موتور روی قطعات داغ نشت می‌کند شما بوی روغنی را که در حال سوختن است را حس خواهید کرد.

به خاطر داشته باشید که برخی از مشکلات داخلی دیگر ممکن است منجر به بوی سوختگی شوند، اما لزوما بوی روغن سوزی ندارند. به عنوان مثال، بوی لنت ترمز یا انواع بوهای دیگر.

بنابراین، برای تایید اینکه مشکل ناشی از سطح پایین روغن موتور است، باید از نشانگر یا همان گِیج روغن استفاده کنید تا سطح روغن موتور را بررسی کنید یا اینکه خودرو را توسط یک مکانیک حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید.

این احتمال وجود دارد که بوی روغن سوخته از روغنی باشد که بر روی منیفولد ریخته است، بنابراین این قطعه را بررسی کنید. توجه داشته باشید که ریختن روغن هیدرولیک بر روی منیفولد یا کاتالیزور (بسته به طراحی ماشین) رایج‌تر از نشتی روغن بر روی این دو قطعه است، پس در ابتدا روغن هیدرولیک را بررسی کنید و سپس به سراغ روغن موتور بروید.

صداهای بلند عجیب و غریب

از آنجایی که روغن وظیفه جلوگیری از هرگونه اصطکاک بین اجزای داخلی موتور را بر عهده دارد، هنگامی که سطح روغن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد این اجزا ساییده می‌شوند و باعث ایجاد صدای تق تق ماشین می‌شوند. بنابراین یکی از علائم کم بودن روغن موتور ایجاد صدا از داخل موتور است.

معمولا صداهای بلند و عجیب از ماشین خبر از یاتاقان زدن به راننده می‌دهد که از اصلی‌ترین دلایل یاتاقان زدن نیز همین کم بودن روغن موتور است. زمانی که سطح روغن در موتور کم است، روانکاری انجام نمی‌شود و یاتاقان‌ها با برخورد به یکدیگر صدا می‌دهد.

کاهش عملکرد ماشین شما

زمانی که موتور سطح روغن مناسبی را دریافت نکند، بلافاصله متوجه کاهش قابل توجه عملکرد کلی خودرو خواهید شد. با این حال، کاهش عملکرد یکی از علائمی نیست که بتوانید تایید کنید که به خاطر خالی شدن روغن موتور است، چراکه کاهش عملکرد ماشین می‌تواند به دلایل مختلفی مربوط باشد.

یکی از دلایلی که باعث کاهش عملکرد ماشین شما می‌شود، افزایش اصطکاک در پیستون‌ها است که از بالا و پایین رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کند که دلیل آن کاهش سطح روغن در موتور است. همچنین دیگر دلیل کاهش عملکرد ماشین، روغن سوزی است که در زمانی رخ خواهد داد که روغن وارد محفظه احتراق شده و ایجاد احتراق با اختلال روبرو می‌شود و همین امر نیز باعث کاهش قدرت موتور خواهد شد. اگر تمایل دارید تا با دلایل و عوارض روغن سوزی ماشین آشنا شوید، میتوانید مقاله علت روغن سوزی ماشین را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید.

گرمای بیش از حد موتور

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، روغن موتور مسئول روانکاری اجزای داخلی موتور و جلوگیری از اصطکاک است که اگر اینکار را به درستی انجام ندهد، می‌تواند منجر به افزایش دما شود. هنگامی که دمای موتور به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، موتور ماشین شما می‌تواند به دلیل گرم شدن بیش از حد کاملا خراب شود.

عوارض کم شدن روغن موتور

عوارض کم شدن روغن موتور

شاید برایتان سوال باشد که اگر روغن ماشین کم باشد چه می‌شود؟ زمانی که روغن موتور ماشین شما کم می‌شود، عوارضی را به همراه دارد. در ادامه به “عوارض کم شدن روغن موتور” پرداخته‌ایم:

سایش بیش از حد

هنگامی که با سطح روغن پایین رانندگی می‌کنید، خطر آسیب دیدن قسمت‌های متحرک موتور وجود دارد. به این دلیل که روغن موتور برای روانکاری قسمت‌های متحرک موتور شما طراحی است، پس هرچه روغن موتور ماشین شما کمتر باشد به احتمال زیاد این قطعات اصطکاک خواهند داشت. 

اگر روغن موتور کم باشد، قطعات بیش از حد سایش خواهند داشت که این کار عمر موتور ماشین شما را کمتر می‌کند. همچنین می‌تواند باعث خرابی در قطعاتی مانند یاتاقان‌ها، رینگ و پیستون، سر سیلندرها و میل لنگ می‌شود.

گرم شدن بیش از حد ماشین

با افزایش اصطکاک در موتور ماشین شما، خودرو دمای عملیاتی بالاتری را تجربه خواهد کرد که یکی از عوارض کم بودن روغن موتور، منجر به داغ شدن بیش از حد خودرو است. اگر خودرو شما در یک محیط آب و هوای گرم کار می‌کند، اگر روغن ماشین کم باشد، منجر به خرابی اساسی موتور شود.

افزایش مصرف سوخت

از ساده‌ترین جواب‌ها به سوال اگر روغن ماشین کم باشد چه می‌شود، افزایش مصرف سوخت است. یکی دیگر از پیامدهای کم بودن روغن موتور، افزایش مصرف سوخت است. هنگامی که موتور ماشین شما با اصطکاک بیشتری کار می‌کند، برای عملکرد صحیح به سوخت بیشتری نیاز دارد. این بدان معناست که برای رفتن از نقطه A به B باید بنزین بیشتری مصرف کنید.

زنگ زدگی و خوردگی

در نهایت، باید زنگ زدگی و خوردگی بیش از حدی را که ممکن است در هنگام رانندگی با سطح پایین روغن موتور رخ می‌دهد را در نظر بگیرید. از آنجایی که روغن موتور ماشین شما قطعات متحرک موتور را روغن کاری می‌کند، عوارض کمبود روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد زنگ زدگی شود که این زنگ زدگی‌ها دشمن موتور ماشین هستند.

چگونه روغن موتور را کم کنیم؟

توجه داشته باشید که بی دلیل برای کم کردن روغن موتور اقدام نکنید، زیرا می‌تواند باعث بروز آسیب به سیستم روغن رسانی شود. برای کم کردن روغن موتور، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اطمینان حاصل کنید موتور خاموش و سرد باشد: قبل از کار با موتور خودرو و یا روغن موتور، اطمینان حاصل کنید که خودرو خاموش و موتور سرد است. کار کردن با روغن وقتی که موتور گرم می‌تواند به شما و دیگر قطعات موتور آسیب برساند.
  2. جلوگیری از کثیف شدن محیط: محیط کاریتان را با مقداری کاغذ یا پارچه بپوشانید تا روغن اسیدی به بخش‌های زیرین نفوذ نکند و کثیف کاری نشود.
  3. دریچه کارتر روغن را باز کنید: با استفاده از ابزار مناسب دریچه کارتر روغن را باز کنید تا روغن موتور از طریق این دریچه خارج شود.
  4. کم کردن روغن موتور: باز کردن دریچه کارتر روغن باعث خارج شدن روغن موتور می‌شود و حواستان باشد که به‌آرامی روغن موتور را کم کنید.
  5. بستن دریچه کارتر روغن: پس از کم کردن روغن موتور، دریچه کارتر را با دقت ببندید تا هوا و ناخالصی‌ها به داخل کارتر نفوذ نکنند.
  6. بررسی سطح روغن: سپس سطح روغن موتور را با استفاده از علامت‌های نشان‌دهنده‌ی مخزن روغن بررسی کنید و مطمئن شوید که سطح روغن مناسب است. در صورت نیاز، روغن را به مقدار کافی به موتور اضافه کنید.
  7. استفاده از ساکشن: استفاده از دستگاه ساکشن می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن روغن موتور را تخلیه کند، اما هر مکانیکی این دستگاه را ندارد.

چگونه از کم شدن روغن موتور جلوگیری کنیم

اکنون که می‌دانید چرا نباید با سطح روغن کم رانندگی کنید، وقت آن است که بدانید چگونه از کم شدن روغن موتور جلوگیری کنید. در ادامه چند نکته برای جلوگیری از رانندگی با سطح روغن کم آورده شده است:

روغن موتور را به طور منظم تعویض کنید

مهم است که روغن موتور ماشین خود را به موقع تعویض کنید. این تضمین می‌کند که قطعات متحرک ماشین شما به خوبی محافظت می‌شوند. شما باید روغن موتور ماشین خود را هر ۵ تا ۷ هزار کیلومتر تعویض کنید. حتما به موقع روغن موتور خود را تعویض کنید چرا که به تعویق انداختن این موضوع مشکلاتی را در حفاظت و عملکرد خودرو ایجاد می‌کند.

روغن موتور ماشین خود را به طور منظم چک کنید

بهتر است هفته‌ای یکبار سطح روغن موتور ماشین خود را چک کنید تا مطمئن شوید که کمبود روغن موتور وجود نداشته و سطح روغن در اندازه مناسبی قرار دارد. شما با استفاده از گیج روغن می‌توانید سطح روغن موتور را اندازه گیری کرده و از کم بودن روغن موتور اطلاع پیدا کنید.

از روغن موتور مناسب ماشین خود استفاده کنید

روغن موتور باید فشار مناسبی داشته و از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد تا بتواند روانکاری قطعات متحرک خودرو را به خوبی انجام دهد. اگر نمی‌دانید چه روغن موتوری مناسب خودروی شماست، توصیه می‌کنیم که مقاله معرفی بهترین روغن موتور تمامی ماشین‌ها را از مجله یدک یار مطالعه کنید. همچنین میتوانید در بخش تخصصی فروش این محصول در فروشگاه یدک یار لیست قیمت روغن موتورهای مختلف را مشاهده نمایید. اگر هنوز سوالی درباره اینکه اگر روغن ماشین کم باشد چه می‌شود؟ داشتید و جوابتان را نگرفته‌اید، حتما خودرو را به یک متخصص نشان دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می‌شویم که دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.