جنت رادیاتور چیست + علل باد کردن شلنگ رادیاتور

جنت رادیاتور یکی از مهم ترین قطعات سیستم خنک کننده می باشد که مایع خنک کننده را بین رادیتور و موتور جریان می دهد که در این مقاله ما به بررسی جنت رادیاتور یا شلنگ رادیاتور پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

جنت رادیاتور” یا شلنگ رادیاتور ماشین یکی از حیاتی ترین و آسیب پذیرترین بخش های سیستم خنک کننده خودرو می باشد. این شلنگ های رادیاتور مایع خنک کننده را بین رادیاتور و موتور حمل می کنند که در واقع یکی از شلنگ ها ورودی و دیگری خروجی می باشد. واتر پمپ مایع خنک کننده را از طریق شلنگ ورودی از رادیاتور می کشد و همانطور که مایع خنک کننده در موتور جریان می یابد، گرما را جذب می کند. سپس مایع از طریق شلنگ خروجی به رادیاتور فشار داده می شود و رادیاتور گرمای مایع خنک کننده را قبل از اینکه دوباره به داخل موتور کشیده شود دفع می کند. با این تفاسیر در این مقاله ما قصد داریم به بررسی جنت رادیاتور چیست (What is a Radiator Hose) و مشکلاتی مانند باد کردن، سفت شدن یا جمع شدن این شلنگ ها بپردازیم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

چرا جنت رادیاتور مهم است

جنت-رادیاتور

نقش و وظیفه رادیاتور ماشین در سیستم خنک کننده بسیار حیاتی است و طبیعتاً شلنگ های رادیاتور نیز مهم هستند زیرا باید مایع خنک کننده را بین رادیاتور و موتور جریان دهند. به طور کلی “شلنگ رادیاتور” در شرایط شدید قرار می گیرد که این شرایط عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا
  • فشار بالا
  • لرزش بیش از حد
  • مواد شیمیایی

شلنگ های رادیاتور معمولاً از یک ترکیب لاستیک مصنوعی ساخته می شوند که معمولاً انعطاف پذیر می باشند زیرا یک سر آن به موتور متصل می شود که می تواند حرکت کند و لرزش داشته باشد. یک سر دیگر آن به رادیاتور متصل می شود، که در جلوی ماشین ثابت می ماند.

طول عمر جنت رادیاتور چقدر است

هیچ طول عمر مشخصی برای شلنگ های رادیاتور وجود ندارد. با این حال امروزه ترکیبات جدیدتر طول عمر شلنگ های رادیاتور ماشین را بهبود بخشیده‌اند. اکثر شلنگ های رادیاتور حدوداً ۸۰ هزار کیلومتر دوام می آورند که در زمان تعویض مایع خنک کننده ماشین توصیه می کنیم این شلنگ ها را هم بررسی کنید تا در صورت مشاهده هرگونه فرسودگی یا پارگی، آن را تعویض کنید.

علت باد کردن و جمع شدن جنت رادیاتور چیست

به طور کلی علت باد کردن، جمع شدن و یا سفت جنت رادیاتور به فشار بیش از حد مربوط می شود. ممکن است هنگام تعویض مایع خنک کننده و یا شلنگ ها به دلیل عدم هواگیری مناسب، شلنگ های رادیاتور باد کنند. علاوه بر این، شاید به دلیل فرسودگی و یا ساییدگی جنت های رادیاتور باد کنند. در نهایت اگر شلنگ های رادیاتور در معرض حرارت شدید قرار بگیرند، متورم می شوند که برای آشنایی کامل تر با این موضوع پیشنهاد می کنیم دلایل خراب جنت ها و باد کردن آنها را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد جنت رادیاتور دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.