همه چیز درباره چراغ ترمز دستی، از علت روشن ماندن تا علت چشمک زدن

زمانی که شما دسته ترمز دستی را می کشید، چراغ ترمز دست بر روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود. با این حال ممکن است با خواباندن ترمز دستی، با روشن ماندن چراغ ترمز دستی مواجه شوید و یا شاید در حین رانندگی چراغ ترمز دستی روی صفحه کیلومتر ظاهر شود. ما در این مقاله به علت روشن شدن چراغ ترمز دستی یا علت چشمک زدن چراغ ترمز دستی در حالت های گوناگون پرداخته ایم.

سیستم ترمز ماشین شما برای کند کردن و توقف وسیله نقلیه در حین رانندگی استفاده می شود، در صورتی که ترمز دستی برای استفاده در هنگام پارک کردن طراحی شده است. با درگیر کردن ترمز دستی می توانید بار را از روی گیربکس ماشین خود بردارید، از آسیب جلوگیری کنید و همچنین از پارک ایمن خودرو در جاهای صاف و شیب دار اطمینان حاصل کنید.
چراغ ترمز دستی زمانی که سوییچ را باز می کنید و قصد استارت زدن دارید روشن می شود و یا موقعی که ترمز دستی را درگیر می کنید، چراغ ترمز دستی بر روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود. بعد از روشن شدن ماشین و خواباندن ترمز دستی، بایستی که چراغ ترمز دستی خاموش شود؛ با این حال اگر با روشن ماندن چراغ ترمز دستی و یا چشمک زدن چراغ ترمز دستی مواجه شوید، ممکن است نشان از وجود چندین مشکل در سیستم ترمز باشد.

ما در این مقاله قصد داریم به دلیل روشن شدن ترمز دستی (why handbrake light stays on) و یا “علت چشمک زدن چراغ ترمز دستی” در مواقع مختلف بپردازیم، پس ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

روشن شدن چراغ ترمز دستی نشانه چیست ؟

چراغ هشدار ترمز دستی تقریباً همیشه با یک “P” در داخل دایره با دو براکت در خارج آن مشخص می شود. این دایره با براکت ها در واقع نماد مرجع بسیاری از چراغ های هشدار دهنده در سیستم ترمز خودرو است. به طور مثال چراغ هشدار سیستم ترمز که با علامت تعجب “!” در داخل همان دایره با براکت نشان داده می شود.

روشن شدن چراغ ترمز دستی نشانه چیست ؟

هنگامی که ترمز دستی درگیر می شود، “روشن شدن چراغ ترمز دستی” کاملاً طبیعی است و باید بر روی صفحه کیلومتر ظاهر شود. مشکلات زمانی شروع می شوند که چراغ ترمز دستی روشن بماند، حتی اگر ترمز دستی را خوابانده باشید. در این صورت ممکن است مشکلی در ترمز دستی وجود داشته باشد.
عملکرد صحیح ترمز دستی به روغن ترمز بستگی دارد که در صورت پایین آمدن آن از فشار معینی می تواند باعث اختلال در عملکرد و روشن شدن چراغ ترمز دستی شود. برای آشنایی با روغن ترمز و کاربرد آن شما می توانید مقاله روغن ترمز چیست را مطالعه کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی علت های روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی در مواقع مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید.

علت روشن ماندن چراغ ترمز دستی چیست ؟

“علت روشن ماندن چراغ ترمز دستی” یا روشن شدن آن در حرکت دلایل رایجی دارد که شامل موارد زیر می باشد :

خرابی سوئیچ :

دلیل روشن ماندن چراغ ترمز دستی، میتواند خرابی سوئیچ باشد. این مشکل را می توان به راحتی با تکان دادن دسته سوئیچ بررسی کرد. اگر چراغ خاموش شود، یا اینکه چراغ خاموش شده و دوباره روشن شود، سوئیچ محتمل ترین مقصر است و باید تعویض شود.

ترمز دستی کاملاً پایین نیامده است :

یکی دیگر از دلایل روشن ماندن چراغ ترمز دستی این است که دسته ترمز دستی کاملاً پایین نیامده است. دوباره بررسی کنید که دسته تا انتها پایین باشد و ترمز دستی درگیر نباشد. هرگونه فشار به کابل ترمز دستی باعث روشن ماندن چراغ هشدار ترمز دستی می شود.

باز نشدن ترمز دستی :

گاهی اوقات مشکل از سوئیچ یا کابل ها نیست، بلکه مشکل از خود ترمز دستی است. اگر هنگام پایین آمدن دستگیره، ترمز باز نشود، چراغ هشدار روی صفحه کیلومتر روشن خواهد ماند و علت روشن شدن چراغ ترمز دستی در حین حرکت میباشد.

روغن ترمز کم :

روغن ترمز کم میتوند علت روشن ماندن چراغ ترمز دستی باشد چراکه چراغ ترمز دستی شما یک علامت هشدار دهنده چند منظوره است و به گونه ای طراحی شده است که اگر سطح مایع در مخزن به زیر یک نقطه خاص کاهش یابد، روشن می شود.

سنسور سطح روغن ترمز :

سیلندر ترمز ماشین شما مجهز به سنسور سطح روغن ترمز است؛ این سنسور گاهی اوقات در سیلندر است و گاهی اوقات بخشی از درپوش مخزن روغن ترمز است. خراب شدن و یا از کار افتادن سنسور ها میتواند ،علت خاموش نشدن چراغ ترمز دستی باشد.

فشار ناهموار سیال :

اگر ماشین شما فشار روغن ترمز نامناسبی را در یک یا چند خط تجربه کند، بر عملکرد ترمز تاثیر می گذارد و احتمالاً می تواند باعث شود خودرو در حین ترمز گرفتن به یک طرف یا طرف دیگر کشیده شود. همچنین این مشکل می تواند باعث روشن ماندن چراغ ترمز دستی شود.

علت چشمک زدن چراغ ترمز دستی چیست ؟

چراغ ترمز دستی ماشین شما روشن خاموش می شود یا چشمک می زند ؟ معمولاً این مشکلات با سیستم ترمز خودرو شما مرتبط است.
“علت چشمک زدن چراغ ترمز دستی” شامل موارد زیر می باشد :

ترمز دستی درگیر است :

هنگامی که چراغ ترمز دستی روشن است و یا به صورت چشمک زن می باشد، باید از ادامه رانندگی خودداری کنید چراکه باعث آسیب به لنت ترمز می شود.
اگر بعد از رها کردن کامل ترمز دستی متوجه شدید که چراغ هشدار هنوز روشن است یا روشن و خاموش می شود، علت روشن و خاموش شدن چراغ ترمز دستی شما مشکلی در سیستم ترمز خودرو است.

سطح روغن ترمز کم :

اگر چراغ ترمز دستی چشمک می زند، بیشتر به دلیل کم بودن روغن ترمز است. هنگامی که چراغ هشدار ترمز دستی روشن و خاموش می شود، لازم است که خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید تا یک مکانیک متخصص آن را بررسی کند.
علت چشمک زدن چراغ ترمز دستی معمولاً به خاطر پایین بودن سطح روغن ترمز است که نشان دهنده نشتی است. اگر متوجه این اتفاق شدید برای جلوگیری کردن از مشکلات بعدی، حتماً در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید.

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام ترمز گرفتن چیست؟

شاید با این مشکل برخورده باشید و میپرسید که “علت روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام ترمز گرفتن” چیست ؟
روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام ترمز، میتواند نشان از مشکلات زیر باشد :

  • سطح روغن ترمز در مخزن پایین آمده است
  • حسگر ( سنسور ) سطح روغن ترمز معیوب است
  • یک بخش از سیستم هیدرولیکی از کار افتاده است
  • شیر کنترل فشار ترمز معیوب است
    در صورت بروز همچین اتفاقی باید خودرو را نزد مکانیک های حرفه ای مورد بررسی قرار دهید تا از بروز مشکلات زیادتر جلوگیری کنید.

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی در سربالایی چیست ؟

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی در سربالایی” معمولاً به خاطر پایین بودن سطح روغن ترمز است. روشن شدن چراغ ترمز دستی در سربالایی ها در بسیاری از مواقع به خاطر این است که با فرسودگی لنت های ترمز، سطح روغن ترمز کاهش می یابد تا لنت ها به روتور نزدیک شوند. اگر سطح مایع کم است،‌ لنت های ترمز و سیستم هیدرولیک ترمز باید از نظر داشتن نشتی بررسی شوند.

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی و abs چیست ؟

“علت روشن شدن چراغ ترمز دستی و abs” معمولاً نقص در سیستم ترمز ضد قفل (abs) و یا نقص در سیستم ترمز خودرو، مخصوصاً لنت ها است.
ترمز abs برای اینکه بتواند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ ها بسنجد و مانع قفل شدن چرخ ها شود، از چند سنسور استفاده می کند. اگر برخی از این سنسور ها دچار مشکل یا خرابی شوند، چراغ abs خودرو روشن می شود.
روشن شدن چراغ ترمز دستی و abs به این معنی است که برای سیستم ترمز ماشین مشکلی بوجود آمده است و ممکن است در حین ترمز گرفتن، عملکرد مناسب را نداشته باشند. یکی از مهم ترین نشانه های این اتفاق، تمام شدن لنت ترمز است که باید سریعاً آنرا تعویض کنید. اگر لنت شما به قسمت فلزی دیسک برسد، دیسک ترمز شما خراب می شود و هزینه های زیادی مانند تعویض دیسک،‌ تعمیر سیستم ترمز abs و… بر روی دست شما خواهد گذاشت. یکی از علائمی که نشان دنده تمام شدن لنت ترمز است، شنیدن صدای سوت به هنگام ترمزگیری یا حرکت است. اما بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

موقع روشن شدن چراغ ترمز دستی و abs لازم است که در اسرع وقت خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا افراد متخصص آن را بررسی کنند. همچنین اگر نیاز به خرید لنت ترمز داشتید، میتوانید برای خرید بهترین لنت با مشاورین یدک یار در بخش فروش لنت ترمز ماشین تماس بگیرید، تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنند.

علت روشن نشدن چراغ ترمز دستی چیست؟

“علت روشن نشدن چراغ ترمز دستی” موقع درگیر کردن ترمز دستی معمولاً این موضوع به خاطر وجود مشکل در سیم کشی خودرو است که لازم است برای رفع روشن نشدن چراغ ترمز دستی هنگام بالا کشیدن دسته ترمز دستی، سیم کشی و فیوز های خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به روشن شدن چراغ ترمز دستی یا چشمک زدن چراغ ترمز دستی در شرایط مختلف داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. ایرانی می گوید

    باسلام توضیح هاتون درموردفوق بسیارعالی وجای تشکرداردممنون ازراهنمایی عالی ودرخورتقدیربودپاینده باشید

  2. پاشا پاشاپور می گوید

    درودها نثارتان باد
    ازاینکه با اشتراک گذاری مطالب آموزنده و مفید موجبات یادگیری و کسب دانش لازم در
    خصوص مشکلات فنی و مکانیکی ماشین را فراهم می نمائید قدردانیم و سپاسگزار.
    این‌ آموزشها که بصورت شفاف و بی دریغ
    در اختیار مخاطبان محترم قرار میگیرد از
    ارزش علمی و کاربردی فراوانی برخورداراست
    که‌ با کلاس رفتن و دوره و ترم پاس کردن
    نیز نمی توان نظیرش را یافت.
    ممنون از اینکه هستید و بی منت در خدمت
    خلق خدا هستید. 🙏

  3. علی می گوید

    درود توضیحات بسیار ودرست از شما گرامی سپاسگزارم