علت خارج شدن آب از اگزوز در حالت های مختلف

ریختن آب از اگزوز امری طبیعی برای خودروهاست. با این حال در بعضی مواقع مشکلاتی در این زمینه دخیل هستند که به همین دلیل ما قصد داریم شما را با علت خارج شدن آب از اگزوز آشنا کنیم.

در حالت عادی، شما خروج آب را از سیستم اگزوز خودرو (Car Exhaust Dripping Water) نمی بینید. اما اگر متوجه شدید که لوله اگزوز شما نشتی دارد یا از آن آب می چکد، به این معنی است که سیستم اگزوز ماشین باید داخل آن آب داشته باشد. خروج آب از اگزوز دلیلی برای نگرانی نیست زیرا علت معمولاً چیز مهمی نیست. اما اگر متوجه شدید که این نشتی زیاد است، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم “علت خارج شدن آب از اگزوز” را بررسی کنیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد.

علت خارج شدن آب از اگزوز چیست

علت خارج شدن آب از اگزوز

علت خارج شدن آب از اگزوز ماشین به موارد زیر مربوط می شود:

تراکم

بعد از اینکه موتور ماشین شما شروع فرآیند احتراق داخلی را انجام داد، مخلوط دی اکسید کربن و آب در نتیجه تشکیل می شود. زمانی که موتور ماشین خنک می شود، گازهای خروجی باقی مانده از محفظه خارج شده و از لوله اگزوز خارج می شوند.

تراکم این گازها آشکارتر است، به این معنی که می‌توانید چکیدن آب از لوله اگزوز را ببینید.

مبدل کاتالیزوری

هنگامی که سیستم اگزوز گازهای کربن سمی منتشر می کند، مبدل کاتالیزوری مسئول کاهش اندازه این گازها قبل از خروج آنها از لوله اگزوز است. این به خودرو اجازه می دهد تا با محیط زیست سازگارتر باشد و در عین حال خطر آسیب رساندن به افراد دیگر را در این فرآیند کاهش دهد.

با این حال، از آنجایی که مبدل کاتالیزوری برای کاهش این انتشارات سمی کار می کند،  در نتیجه مقدار کمی بخار آب ایجاد می شود. این بخار آب قطرات کوچکی را تشکیل می دهد که از لوله اگزوز خارج می شوند.

حرارت موتور

اگر در محیطی با دمای سرد زندگی می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که خروج آب را از اگزوز ماشین خود مشاهده کنید. اجزای یک موتور معمولاً به کمی زمان نیاز دارند تا اجازه دهند روغن در آنها گردش کند تا خنک شوند. در این بین، اجزای متحرک موتور در چند دقیقه اول پس از راه اندازی، گرمای زیادی تولید می کنند. سیستم اگزوز نیز به طور غیرعادی داغ خواهد شد.

به همین دلیل، با ادغام گرما با هوای سرد، بخار آب تولید می شود. سپس قطرات کوچک آب را خواهید دید که از لوله اگزوز به همراه مقداری دود سفید خارج می شوند.

خراب بودن پیستون

زمانی که یک پیستون خراب باعث خارج شدن آب از اگزوز ماشین شما می شود، می تواند یک مشکل جدی باشد. شما می توانید متوجه شوید که آیا پیستون ها یا رینگ های پیستون علت این مشکل هستند یا خیر، زیرا علاوه بر آب، دود نیز از لوله اگزوز خارج می شود.

اگر پیستون ها یا رینگ های آن خراب باشند، بوی سوختگی فضای داخلی کابین را پر می کند. بنابراین، اگر بوی عجیب و غریب همراه با دود و آب از لوله اگزوز خود احساس کردید، با ماشین خود را رانندگی نکنید. آن را به تعمیرگاه خودرو ببرید و از آنها بخواهید که پیستون ها یا رینگ های پیستون شما را بررسی کنند و در صورت لزوم تعویض این قطعات را انجام دهند.

علت خارج شدن آب از اگزوز در صبح

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در زمان صبح و موقعی که قصد دارید خودرو را روشن کنید، به دلیل سرد بودن ماشین و گرمای زیادی که قطعات متحرک موتور تولید می کنند، سیستم اگزوز بسیار داغ می شود. پس وقتی که هوای سرد با بخار آب ترکیب می شود، قطرات آب از لوله اگزوز خارج می شوند.

خارج شدن دود سفید و آب از اگزوز

خارج شدن دود سفید و آب از اگزوز در هوای سرد صبحگاهی و زمانی که تازه ماشین را روشن کرده‌اید، طبیعی است. اما دقت داشته باشید، اگر ماشین شما به درستی کار می کند، نباید دود زیادی از لوله اگزوز خارج شود. سیستم های کنترل آلایندگی ماشین برای مدیریت بیشتر انتشار گازهای گلخانه ای طراحی شده اند. با این حال، اگر خودروی شما موقع روشن شدن یا هنگام رانندگی به طور مداوم دود بیرون می‌دهد و همچنین قطرات آب را مشاهده می کنید که از لوله اگزوز بیرون می آید، مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

دود سفید معمولاً به این معنی است که ضد یخ ماشین وارد محفظه‌های احتراق خودروی شما می‌شود. این معمولاً به دلیل ترک خوردگی یا سوختن واشر سرسیلندر اتفاق می‌افتد که اجازه می‌دهد ضدیخ به داخل سیلندر خودروی شما نفوذ کند. در این مواقع باید واشر سرسیلندر خود را بررسی و تعویض کنید تا از آسیب های جدی به موتور خودرو جلوگیری کنید.

خارج شدن آب از اگزوز در زمستان

هنگامی که موتور ماشین کاملاً خنک است و گازهای خروجی اگزوز از محفظه احتراق خارج می شوند، تراکم آب و دی اکسید کربن بسیار بیشتر قابل مشاهده است و در چنین لحظه ای متوجه چکیدن آب از لوله اگزوز ماشین خود می شوید. پس خارج شدن آب اگزوز در زمستان کاملا طبیعی است و مجبور نیستید ماشین خود را تعمیر کنید.

علت خروج آب از اگزوز در تابستان

اگر دیدید آب از لوله اگزوز چکه می کند، نترسید. تراکم معمولی و بی ضرر بخار آب این امر ناشی از داغ شدن سیستم اگزوز و سپس سرد شدن آن است که باعث جمع شدن یا متراکم شدن رطوبت در لوله اگزوز و خارج شدن از آن می شود.

خروج آب از اگزوز در زمان گرم بودن موتور نشانه چیست

تراکم آب در موتور خودروی شما، گرم شدن بیش از حد موتور، مشکل مبدل کاتالیزوری، سوختن واشر سرسیلندر و پیستون های معیوب همگی می توانند دلایل بالقوه خروج آب از لوله در زمان گرم بودن موتور باشند.

ریختن آب سیاه از اگزوز نشانه چیست

ریختن آب سیاه از اگزوز نشانه چیست

در مورد ریختن آب سیاه از اگزوز باید باید بگوییم که معمولاً اگزوز به دلیل متراکم شدن داخل موتور مقدار کمی آب آزاد می کند. هنگامی که این آب با رسوبات کربنی که به طور طبیعی در اگزوز شما در طول زمان ایجاد می‌شوند مخلوط می‌شود، می‌تواند به نظر یک مایع سیاه رنگ باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت خارج شدن آب از اگزوز دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.