هر آنچه که باید درباره تاریخچه لنت ترمز بدانید

تاریخچه لنت ترمز به دهه ۱۸۹۰ میلادی بر می‌گردد که اولین راه حل برا توقف سریع‌تر وسایل نقلیه طراحی شد. در این مقاله ما به بررسی تاریخچه لنت ترمز و اصولاً تاریخچه ترمز خودروها پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

در نزدیکی دهه ۱۸۹۰، اولین مکانیزم برای کاهش سرعت وسیله نقلیه و جلوگیری از حرکت آن آزمایش شد. اما امروزه سیستم ترمز به یک دستگاه پیچیده تبدیل شده است که برای سازگاری با شرایط مختلف طراحی شده است. تکامل سیستم ترمز باعث بهبود ایمنی و کم شدن خطر تصادف خودروها شده که به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “تاریخچه لنت ترمز” (Brake Pad) و به طور کلی سیستم ترمز ماشین ها بپردازیم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

تاریخچه تولید لنت ترمز در صنعت خودروسازی

تاریخچه-تولید-لنت-ترمز-در-صنعت-خودروسازی

تا دهه ۱۸۹۰ میلادی، بیشتر خودروها برای ترمز کردن به یک بلوک چوبی متکی بودند. راننده اهرمی را فشار می داد که به نوبه خود بلوک را به چرخ ها می سایید و باعث ایجاد اصطکاک و توقف خودرو می شد. همانطور که اتومبیل ها سریع‌تر و پیشرفته‌تر شدند و چرخ های خودروها هم پیچیده‌تر شدند، دیگر استفاده از بلوک چوبی روش کارآمدی نبود. در سال ۱۸۹۸ میلادی، مخترعی به نام Elmer Ambrose Sperry اولین راه حل را برای توقف سریع‌تر وسایل نقلیه طراحی کرد.

خودرویی مجهز به ترمزهای دیسکی چرخ و روتور که بسیار شبیه ترمزهای دوچرخه کار می کرد. اولین استفاده از لنت ترمز ماشین هم به قرن نوزدهم باز می‌گردد. برتا بنز مخترع معروف و همسر کارل بنز (بنیانگذار مرسدس بنز) اولین لنت ترمز را از چرم ساخت.

از آن زمان با پیشرفت تکنولوژی، مواد مورد استفاده برای ساخت لنت ترمز هم تکامل یافته و فرمولاسیون تولید لنت نیز از مواد اولیه پیچیده‌تری بهره گرفته است. از اواسط تا اواخر قرن بیستم، تولید کنندگان شروع به تولید لنت های سرامیکی، فلزی و ارگانیک کردند که امروزه استفاده می شود. حال که با تاریخچه لنت ترمز آشنا شدید بد نیست نگاهی به تکامل سیستم خودروها در ادامه داشته باشیم تا بدانیم این سیستم ایمنی خودروها در طول زمان با چه پیشرفت هایی مواجه شده است.

تاریخچه ترمز خودروها

تاریخچه-ترمز-خودروها

تکامل ترمز خودروها چشمگیر بوده است و بسیاری از فناوری های جدید را در طول سال ها شامل شده است. در تمام پیشرفت های جدید در سیستم ترمز، اولویت اصلی بهبود ایمنی و کارایی خودرو است. از تولید اولین خودروها، چندین روش برای ترمزگیری استفاده شده و همانطور که “تاریخچه ترمز خودروها” پیشرفت می کرد، هر سیستم جدید با بکارگیری مفاهیم مورد استفاده در طراحی نسل قبلی خود ساخته می شد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تکامل سیستم ترمز در قرن نوزدهم آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. انواع سیستم های ترمز که طی سالیان گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند عبارتند از:

ترمز بلوک چوبی

اولین سیستم ترمز از اصول فیزیکی برای طراحی ترمزهای امروزی استفاده می کرد. با این حال این سیستم فقط از بلوک های چوبی و یک اهرم تشکیل شده بود که توسط راننده برای اعمال ترمز استفاده می شد. ترمز بلوک چوبی در وسایل نقلیه با چرخ های فولادی، از جمله درشکه ها و اتومبیل های بخار استفاده می شد.

ترمزهای مکانیکی درام

ترمز مکانیکی درام که به عنوان پایه و اساس سیستم ترمز مدرن در نظر گرفته می شود، این سیستم ترمز در سال ۱۹۰۲ میلادی توسط سازنده فرانسوی لوئیس رنو توسعه یافت، اما قبل‌تر توسط گوتلیب دایملر اختراع شده بود. دایملر این نظریه را مطرح کرده بود که لنگر انداختن یک درام با کابل به شاسی وسایل نقلیه می تواند برای توقف خودرو استفاده شود، بنابراین اولین مفهوم ترمز درام را ایجاد کرد.

ترمز کفشکی داخلی

قبل از اختراع ترمز داخلی، تمام سیستم های ترمز خارج از خودرو بسته می شدند. این سیستم ها در برابر عناصر آسیب پذیر بودند زیرا گرد و غبار و آب را جمع آوری می کردند و تحت تاثیر نوسانات دما قرار می گرفتند که همگی باعث می شدند ترمز کارایی کمتری داشته باشد. ترمز کفشکی داخلی اولین ترمز در داخل بدنه خودرو بود که یک نوآوری مهم در تاریخ سیستم های ترمز محسوب می شد.

ترمز هیدرولیکی

در سال ۱۹۱۸ میلادی، مفهوم سیستم ترمز چهار چرخ با استفاده از هیدرولیک برای اولین بار توسط مالکوم لاگهد ارائه شد. این سیستم از سیال برای انتقال نیرو به کفشک ترمز هنگام فشار دادن پدال ترمز استفاده می کرد. سیستم ترمز هیدرولیکی در اواخر دهه ۱۹۲۰ تقریباً در همه خودروها به کار گرفته شد.

ترمزهای دیسکی

ویلیام لانچستر در سال ۱۹۰۲ ترمز دیسکی را ثبت کرد. این سیستم تا زمانی که صنعت خودروسازی در اواسط قرن بیستم که شروع به رونق کرد، محبوب نبود. ظهور ترمزهای دیسکی به عنوان یک گزینه به افزایش وزن و قابلیت های سرعت وسایل نقلیه نسبت داده می شود که باعث می شود ترمزهای هیدرولیکی در توزیع گرما کارایی کمتری داشته باشند. اولین سیستمی که از ترمزهای دیسکی استفاده می کرد، عملکردهای دیسکی و هیدرولیکی را یکپارچه کرد و در خودروی کرایسلر امپریال معرفی شد.

ترمز ضد قفل

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS برای کمک به سیستم های ترمز قبلی برای جلوگیری از قفل شدن ترمزها در حین حرکت خودرو ایجاد شده است. ABS با سنجش زمان وقوع قفل و احتراق سیستمی از دریچه های هیدرولیک برای کاهش فشار ترمز روی یک چرخ کار می کند. این سیستم نحوه عملکرد ترمزها را متحول کرد چراکه راننده می تواند کنترل بهتری روی ترمزها داشته باشد.

خرید لنت ترمز ماشین

حال که با تاریخچه لنت ترمز و سیستم ترمز خودروها آشنا شدید باید بدانید که عملکرد مناسب ترمزهای ماشین به سلامت و کیفیت لنت ترمز وابستگی زیادی دارد. طبیعتاً هرچقدر کیفیت لنت ترمز بالاتر باشد، ترمزها واکنشی بهتر و مناسب تری خواهند داشت. لنت ترمز قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود که با گذر زمان دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض پیدا می کند و اگر مدت زمان زیادی است که لنت ترمز ماشین خود را تعویض نکرده‌اید و یا متوجه عملکرد نامناسب ترمزها شدید، بایستی برای تعویض لنت ترم ماشین خود اقدام کنید. به همین منظور شما می توانید برای خرید لنت ترمز ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با مجموعه یدک یار کارشناسان ما تمامی اطلاعات لازم اعم از قیمت لنت ترمز ماشین، لنت ترمز مناسب برای ماشین شما، بهترین برندها و… را در اختیارتان خواهند گذاشت تا بهترین لنت ترمز را برای ماشین خود خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در مورد تاریخچه لنت ترمز در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.