همه چیز درباره لاستیک خودرو

لاستیک ها قطعات دایره شکل مشکی رنگی هستند که برای استقرار بدنه و شاسی خودرو بر روی سطح زمین در بخش رینگ و چرخ های اتومبیل نصب می‌شوند. تایر نام دیگر این قطعات است و وظایف مختلفی را در عملکرد صحیح خودرو ایفا می‌کند.

همه ما به خوبی با عباراتی همچون “لاستیک” و تایر آشنایی داریم و می‌دانیم این قطعات دایره شکل مشکی رنگ از اهمیت بالایی در به حرکت درآوردن خودرو برخوردارند. لاستیک یا همان تایر تنها اجزای خارجی اتومبیل است که تماس مستقیم با سطح زمین پیدا می‌کند. این قطعه به شکل دایره وار در چهار قسمت خودرو نصب شده و تعادل مناسبی را نیز برای استقرار بدنه اتومبیل بر روی زمین در هر دو حالت ساکن و متحرک به وجود می‌آورد.
این قطعه خارجی وظایف متعددی و همچنین تاثیر بسیار مهمی در کیفیت حرکت و تماس بدنه خودرو با سطح زمین را دارد، به همین دلیل، همچون عضوی از بدن اتومبیل شما به حساب می‌آید. بدون وجود لاستیک ها، خودرو اصطلاحا ناقص خواهد ماند.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی “درباره لاستیک” را در اختیار شما قرار داده و ویژگی های آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

لاستیک چیست؟

لاستیک (Tire) بخش تاثیرگذاری از شاسی اتومبیل به حساب می‌آید که به صورت حلقه بر روی چهار چرخ ها تعبیه شده اند. جنس اصلی این محصولات مصرفی از پلاستیک می‌باشد و خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری آنها از فاکتورهایی است که باید به آن توجه کافی داشت. وظیفه اصلی لاستیک ها محافظت از رینگ چرخ در زمان هایی که خودرو وارد دست انداز می‌شود، می‌باشد.
شاید از خودتان بپرسید علت پف کردگی لاستیک ها چیست! پاسخ بسیار ساده است! پف کردگی لاستیک ها به دلیل وجود هوایی است که در آنها وجود دارد. حال علت پر کردن تایر ها از هوا به این خاطر است که حالتی مستحکم برای نگه داشتن شاسی خودرو داشته باشد و مانع از افتادگی بدنه شود. همچنین، هنگام چرخش چرخ های خودرو به درستی با سطح زمین تماس برقرار کند.

ساختار اصلی تشکیل دهنده تایر یا همان لاستیک ها معمولا از موادی همچون کائوچو، دوده، نخ، سیم، روغن، گوگرد، شتاب دهنده ها، محافظت کننده ها و … می‌باشند. ترکیب متریال ذکر شده در کیفیت نهایی محصول و همچنین میزان مقاومت آن تاثیر گذار خواهد بود. این قطعات دایره شکل با توجه به کاربرد و ساختار تشکیل دهنده خود به دسته بندی مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

اجزای تشکیل دهنده لاستیک

وجود اجزای مختلف در لاستیک در عملکرد نهایی و صحیح آنها نقش مهمی ایفا می‌کند، همچنین، میزان ایمنی محصول را به طور متعادل برقرار می‌کند. به طور کلی، “اجزای لاستیک خودرو” به شرح زیر است:

آج (رویه)

آج یا همان دندانه تایرها الگو هایی هستند که به منظور ایجاد اصطکاک هنگام برخورد لاستیک با زمین تعبیه شده اند. آج ها ترکیبی از چند لایه پلاستیک مصنوعی و طبیعی هستند.

منجید (کارکاس)

منجید ها لایه هایی از کتان، نخ، و دیگر الیاف مصنوعی هستند که استحکام و مقاومت لاستیک ها را در برابر حرارت های بیشتر از ۱۵۰ درجه بالا می‌برد. مقاومت در برابر سایش، اشعه های مخرب، و جریان های الکتریسته نیز از دیگر کاربرد های بکار گیری منجید می‌باشد.

بدنه (دیواره)

بدنه یا دیواره تایرها از چند لایه تنیده شده نخ تشکیل شده اند. این نخ ها معمولا از جنس پلی استر هستند و به صورت عمود بر روی آج قرار گرفته اند. استحکام تایرها معمولا به میزان مقاومت لایه های بدنه آنها تعیین می‌شود.

طوقه (بید)

منظور از طوقه ها حلقه هایی از جنس فولاد هستند که به صورت رشته ای بر روی پوششی از لاستیک قرار دارند. این رشته ها از استحکام بالایی برخوردارند و وظیفه اصلی آنها موقعیت دهی، هم مرکز کردن تایر و رینگ و همچنین جذب نیروهای وارد شده توسط رینگ می‌‌باشد.

انواع لاستیک

انواع لاستیک

همانطور که گفته شد، لاستیک ها بر حسب کاربرد و ساختاری که دارند به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ در این بخش، به بررسی “انواع لاستیک خودرو” می‌پردازیم:

تقسیم بندی کلی لاستیک ها

  • بادی
  • غیر بادی

تقسیم بندی لاستیک ها براساس ساختار

  • تیوب دار (بایاس)
  • تیوبلس (رادیال)
  • روتیشن یا جهت دار

دسته بندی لاستیک ها براساس جنس بدنه و کاربرد

  • توپر Solid
  • پلی اورتان

علاوه بر موارد ذکر شده، نوع و پهنای تایرها از دیگر فاکتورهای مهمی است که براساس مدل خودرو و اندازه رینگ های چرخ در نظر گرفته می‌شود. اگر لاستیک ها را از نزدیک دیده باشید، اعداد و حروف مختلفی را بر روی آنها مشاهده می‌کنید؛ نگاهی به معنای حروف و اعداد درج شده بر روی تایرها بیندازیم:

P

این حرف به معنای مناسب بودن تایر مورد نظر برای خودروهای سواری، سدان، شاسی بلند، وانت، و مینی بوس است.

T

این حرف نشان دهنده این است که تایر مورد نظر به عنوان لاستیک یدکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

LT

این حرف برای لاستیک هایی بکار می‌رود که مناسب خودروهای باربری سبک مانند وانت باشند.

R

وجود این حرف بر روی لاستیک ها حاکی از معرفی روش ساخت تایر می‌باشد. حرف R بیانگر رادیال یا تیوبلس بودن تایر می‌باشد.

D, B

تایرهای بایاس یا همان تیوب دار با این حرف نشان داده می‌شوند.

A, B, C, AA

درجه بندی لاستیک ها بر حسب کیفیت و میزان مقاومت آنها در دفع حرارت و عدم جذب بر اساس این حروف نشان داده می‌شود. همچنین، میزان چسبندگی تایرها بر روی سطوح لغزنده و آسفالت نیز با این حروف قابل تشخیص است.

M&S, M+S, MS

وجود چنین حروفی بر روی لاستیک نشان دهنده توانایی و قابلیت حرکت لاستیک در برف و گل می‌باشد. به عبارت دیگر، این تایرها با عنوان لاستیک چهار فصل نیز شناخته می‌شوند.

علاوه بر حروف ذکر شده، اعدادی که بر روی تایرها به نمایش گذاشته می‌شود نشان دهنده پهنا، قطر رینگ، وزن و سرعت مجاز، و همچنین فاق (ارتفاع) تایرها می‌باشد.

کاربرد و ویژگی های لاستیک

هدف از تعبیه لاستیک ها علاوه بر حفظ تعادل شاسی و محافظت از رینگ ها، موارد مختلف دیگری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. در واقع، لاستیک و تایرها ملزم به داشتن ویژگی هایی نظیر فهرست زیر هستند:

  • توانایی حمل بار
  • رانش
  • انتقال گشتاور
  • ترمز گیری
  • جذب ضربات وارده به چرخ
  • فرمان پذیری
  • مصرف سوخت کمتر
  • ثبات شکل
  • لرزش و صدای کمتر
  • دوام و ایمنی بالا
  • توانایی تحمل حرارت تا ۶۰ درجه
  • هیدروپلنینگ

اهمیت تنظیم باد تایرها

همانطور که گفته شد، باد و هوای درونی تایرها از مهم ترین فاکتورهایی است که منجر به عملکرد صحیح در آنها می‌شود. به همین دلیل، اهمیت توجه به این موضوع در نهایت سبب افزایش عمر تایر ها و همچنین کارکرد بهتر خودرو خواهد شد.
بهترین بازده زمانی برای تنظیم باد تایرها معمولا به صورت ماهانه می‌باشد؛ اما عدم توجه کافی به این موضوع و کم شدن هوای داخل تایرها منجر به مشکلاتی از قبیل موارد زیر می‌شود:

  1. خوردگی بخش های خارجی
  2. افزایش مصرف سوخت
  3. تولید گرما و حرارت
  4. عدم ترازبندی مناسب بین چرخ ها
  5. پارگی بخش های داخلی

البته، بیش از حد بودن میزان هوای موجود در این قطعات نیز سبب خوردگی و آسیب به قسمت های داخلی و خارجی تایر می‌شود. بنابراین، بهتر است تا این فشار کمتر از حد پیشنهادی باشد تا سواری خودرو نرم تر انجام گیرد و مصرف سوخت را به حد اعتدال برساند.

خرابی لاستیک

خرابی لاستیک

لاستیک ها تنها عضوی از خودرو به حساب می‌آیند که دائم در حال تماس با سطح زمین هستند، این موضوع دلیل اصلی فرسودگی و ساییدگی آج های لاستیک و در نهایت از کار افتادگی آن خواهد بود. از عمده و شایع ترین دلایل خرابی لاستیک ها اصطلاحا لاستیک سایی می‌باشد که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. برخی از مهم ترین نشانه ها و دلایل لاستیک سایی عبارتند از:

  • کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت
  • همراستایی چرخ ها
  • ساییدگی یا صدمه دیدن فنر بندی
  • تغییر زوایای کبر، کستر، تفارب و تنافر

برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکل هایی نیاز است تا فشار باد ها و بررسی کلی تایر ها را به طور مرتب تنظیم کنید.

خرید لاستیک

تایر و لاستیک از پرمصرف ترین قطعات متصل شده به بدنه خودرو است که در صورت بروز هر گونه ایراد و مشکل نیاز به تعویض دارد. اطمینان از کیفیت تایرها نیز از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که علاوه بر افزایش طول عمر آنها، مانع از آسیب رساندن به بدنه خودرو خواهد شد. بنابراین، شناسایی برند های معتبر و تهیه آنها امری لازم برای افرادی است که به کیفیت و مرغوبیت کالای خریداری شده خود اهمیت می‌دهند.
اگر شما هم به دنبال مرکز معتبری برای تهیه کالای خود هستید، پیشنهاد ما به شما مجموعه یدک یار می‌باشد که ارائه دهنده طیف وسیعی از تایرها با درجه کیفیت های مختلف است.
فروشگاه یدک یار با عرضه محصولاتی با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا اقدام به جلب اعتماد و رضایت مشتریان می‌‌کند. این مرکز در حال ارائه خدمات به سراسر نقاط کشور است. همچنین، امکان مرجوع یا تعویض کالا نیز در صورت وجود مغایرت وجود دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان تخصصی در زمینه قطعات و خرید لاستیک خودرو با ما در تماس باشید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان پاسخگو شما خواهند بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.