بررسی دقیق علت ریپ زدن یا بد خاموش شدن ماشین بعد از بستن سوییچ

علت ریپ زدن یا بد خاموش شدن ماشین بعد از بستن سوییچ معمولاً به دلیل مشکل در سیستم برقی خودرو و سیستم احتراق رخ می دهد که این موضوع اکثراً در خودروهای کاربراتوری مشاهده می شود. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت ریپ زدن ماشین بعد از بستن سوییچ پرداخته‌ایم تا بتوانید سریعاً تعمیرات لازم را انجام دهید.

زمانی که خودرو را خاموش می کنید، برق اجزای مختلف سیستم احتراق مانند شمع، کوئل، وایر و… قطع می شود تا به درستی ماشین خاموش شود. اما ممکن است بعد از بستن سوییچ خودرو شروع به ریپ زدن و پت پت کردن کند و بعد خاموش شود که  معمولاً این مشکل در خودروهای کاربراتوری رخ می دهد و به خاطر اختلال در سیستم احتراق و سیستم برق خودرو بوجود می آید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق “علت ریپ زدن یا بد خاموش شدن ماشین بعد از بستن سوییچ” (What Causes Car Engine Hesitation After Switched Off) بپردازیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد.

علت بد خاموش شدن ماشین

علت-بد-خاموش-شدن-ماشین

همانطور که اشاره کردیم در اینجا منظور از بد خاموش شدن ماشین، ریپ زدن و پت پت کردن خودرو هنگام بستن سوییچ است که به دلیل مشکلات سیستم احتراق و برق خودرو پدید می آید. “علت بد خاموش شدن ماشین” یا در واقع ریپ زدن خودرو بعد از بستن سوییچ این است که یک احتراق اضافه انجام می شود. یعنی زمانی که سوییچ را می بندید عملاً برق اجزای مختلف سیستم احتراق قطع می شود تا موتور دیگر گردش نداشته باشد ولی به دلیل انتقال الکتریکی به سیستم احتراق، خودرو بعد از بستن سوییچ ریپ می زند.

زمانی که خودرو را خاموش می کنید و بعد ماشین پت پت می کند معمولاً به دلایل زیر اتفاق می افتد:

مشکلات برقی

اگر مشکلات برقی در ماشین وجود داشته باشد ممکن است بعد از بستن سوییچ کماکان انرژی به سیستم احتراق انتقال پیدا کند و یا اینکه برق دیر قطع شود که همین موضوع باعث بد خاموش شدن ماشین خواهد شد.

قطع نشدن جریان سوخت به سیستم احتراق

سیستم احتراق از اجزای مختلفی مانند شمع ها، وایرها، کوئل و… تشکیل شده که در واقع این سیستم نقش بسیار مهمی را خودرو ایفا می کند. یکی از علت های بد خاموش شدن ماشین می تواند به خاطر تخلیه نشدن سوخت از سیستم احتراق باشد و یا اینکه درصد تراکم سوخت به خوبی انجام نمی شود که باعث ریپ زدن ماشین بعد از بستن سوییچ می شود. این پدیده معمولاً دیزلینگ نامیده می شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. از عوامل تاثیر گذار بر این موضوع میتوان به خرابی پمپ بنزین، شمع و سنسور اکسیژن اشاره کرد. که برای نشخیص دقیق تر باید بدانید که همه این علائم، باعث ریپ زدن ماشین اول صبح میشود.

ریپ زدن ماشین بعد از بستن سوییچ

همانطور که در بالا گفته شد، دیزلینگ باعث ریپ زدن ماشین بعد بستن سوییچ خواهد شد که اجازه دهید توضیح را با نحوه عملکرد موتور دیزلی شروع کنیم. یک سیلندر از موتور دیزل را در نظر بگیرید؛ فشرده سازی زیاد هنگامی که چند قطره سوخت دیزل از نازل انژکتور تزریق می شود، حرارت کافی برای احتراق را تولید می کند. به همین دلیل است که دیزل ها را موتورهای اشتعال فشرده یا CI می نامند.

موتورهای بنزینی تراکم کافی برای انفجار مخلوط بنزین و هوا را ندارند. به همین دلیل برای احتراق محتویات سیلندر به یک جرقه الکتریکی نیاز دارند. با این حال در یک موتور بنزینی که به خوبی نگهداری نمی شود، تجمع کربن می تواند باقی بماند و گرمای کافی برای احتراق مخلوط بنزین و هوای نسوخته را فراهم کند. هنگامی که در یک خودروی کاربراتوری پدال گاز را رها می کنید و بعد سوییچ را می بندید، کربوهیدرات قرار است عرضه مخلوط هوا و بنزین را متوقف کند. یک کربوهیدرات نامناسب ممکن است همچنان مقداری از ترکیب سوخت و هوا را تامین کند و حتی بعد از بستن سوییچ نیز مشاهده کنید خودرو بد خاموش می شود و ریپ می زند. پس این تجمع کربن داغ پس از خاموش شدن سیستم الکتریکی برای چند ثانیه پراکنده می شود و باعث مشکلاتی همچون “ریپ زدن ماشین بعد از بستن سوییچ” می شود.

به طور کلی دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط های گوناگون مختلف است ولی در این رابطه می توانیم به مشکل فنی موتور، مشکلات برقی و اختلال در سیستم احتراق اشاره کنیم که معمولاً برای خودروهای قدیمی و کاربراتوری اتفاق می افتد. اگر با این مشکل دائماً روبرو می شوید، توصیه ما این است خودرو را از نزدیک توسط یک فرد متخصص بررسی کنید تا تعمیرات لازم انجام گیرد.

علت-ریپ-زدن-یا-بد-خاموش-شدن-ماشین-بعد-از-بستن-سوییچ

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت ریپ زدن یا بد خاموش شدن ماشین بعد از بستن سوییچ دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. همچنین اگر تجربه‌ای راجع به این موضوع دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات بیان کنید تا افرادی که این مشکل را دارند از تجربه شما عزیزان استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظرات
  1. حمید می گوید

    سلام من ماشینم چند روزه وقتی خاموش میکنم ریپ میزنه و برای یکی دو ثانیه صدای پت پت میده دقیقا مثل همین توضیحاتی که دادین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص مشکل بصورت دقیق باید خودرو توسط متخصص بررسی شود اما بصورت کلی مشکل معمولا از موارد زیر نشأت میگیرد:
      مشکل در سیستم سوخت رسانی: پمپ بنزین، صافی بنزین، انژکتور ها و … را بررسی کنید
      مشکل در سیستم احتراق: شمع، وایر، کویل و … را بررسی کنید
      مشکل موتوری: خرابی واشر سرسیلندر، خرابی رینگ پیستون، مشکل در میل سوپاپ یا سوپاپ ها و … که باید توسط تعمیرکار بررسی و تشخیص داده شود

  2. محمد صمدی می گوید

    سلام ماشین من پژو آردی هست وقتی صبح ها روشن میکنم خاموش میشه پام را از روی گاز بردارم خاموش میشه باید یک دقیقه گاز بدم تا درست بشه علتش چیه ممنون میشم اگه جواب بدین دستت درد نکنه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اول از همه باید بپرسیم که خودرو شما کاربراتور است یا انژکتور؟
      بصورت کلی این مشکل معمولا به دلیل کثیفی دریچه گاز یا استپر موتور رخ میدهد و با تمیز کردن آنها معمولا مشکل مرتفع خواهد شد.

  3. حامد اسدی می گوید

    با سلام .من جک جی۵ اتومات دارم که چند مدتی هستش بعد کمی کار کردن ماشین زمان توقف یکم بد کار میکنه(همیشه نیستش) زمانی که یکم بد کار میکنه سوئیچ رو میبندم ماشین خاموش نمیشه و ریپ میزنه و بعد از چندین ثانیه خیلی بد خاموش میشه.شمع ها کوئل ها سنسور اکسیژن وایر ها و دینام رو هم عوض کردم .حتی برنامه ماشین رو هم عوض کردم و دوباره برنامه فابریک ریختم ولی متاسفانه همچنان با همون مشکل روبرو هستم و هیشکی نمیتونه تشخیص درست بده .فقط قطعه ها رو عوض کردن که هیچ کدام از آنها باعث درست شدن ماشین نشده واقعا دیگه خسته شده با کلی هزینه الکی که رو دستم گذاشتم مکانیک های مختلف.ممنون میشم اگه بتونین کمکم کنین

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به این موضوع دقت داشته باشید که برای ارائه نظر کارشناسی نهایی دیدن خودرو از نزدیک الزامیست، اما بصورت کلی چند احتمال دیگر که ممکن است موجب ریپ زدن ماشین بعد از خاموش کردن شود را اشاره میکنیم، آنها را نیز بررسی کنید در صورت مشاهده خرابی قطعه را تعمیر یا تعویض نمایید. علت بد خاموش شدن ماشین بعد از بستن سویچ مشخصا به وجود مشکل در سیستم احتراق خودرو بر میگردد، علاوه بر قطعاتی که شما تعویض کردید این موارد را نیز بررسی کنید:
      ۱- مشکل در تامین برق سیستم احتراق: این مشکل میتواند از وجود مشکل در سیستم برقی ماشین باشد، از سلامت باطری اطمینان حاصل کنید همیطور در گزینه های آخر به بررسی و اطمینان از سلامت سیم کشی موتور را قرار دهید (از موارد بعید)
      ۲- مشکل در سیستم تزریق سوخت: فشار پمپ بنزین را اندازه بگیرید و از سلامت پمپ بنزین اطمینان حاصل کنید، صافی بنزین را بررسی کنید و در صورتی که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر از تعویض آن گذشته آن را تعویض نمایید، خرابی یا کثیف بودن سوزن انژکتور میتواند موجب بد خاموش شدن ماشین شود که بسیار رایج است.
      ۳- استفاده از روغن بی کیفیت یا دیر عوض کردن روغن موتور: از استاندارد بودن و اصل بودن و تمیز بودن روغن موتور اطمینان حاصل کنید.
      ۴- گرفتگی مسیر خروج دود: این مشکل معمولا به دلیل گرفتگی یا ریختن کاتالیزور خودرو رخ میدهد که بعید است اما حتما بررسی کنید تا از باز بودن مسیر خروج دود اطمینان حاصل نمایید.
      ۵- در آخر خرابی یا ضعف واشر سرسیلندر: ضعیف شدن واشر سرسیلندر میتواند موجب ورود مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق شود که همین موضوع میتواند دلیلی بر بد خاموش شدن ماشین باشد. دقت داشته باشید که با توجه به هزینه تعویض واشر سرسیلندر حتما قبل از اقدام به باز کردن موتور و تعمیر از خرابی یا ضعیف شدن آن کاملا اطمینان حاصل کنید.

  4. صادق می گوید

    سلام خسته نباشید ۲۰۷ صفر اتومات دارم چراغ چک روشن میشه ارور دریچه گاز و چنتا ارور دیگه پت پت می‌کنه و سرعت ماشین از ۳۰ تا بیشتر نمیره چند بار که ماشین رو خاموش و روشن میکنم درست میشه و حتی چک هم خاموش میشه نمایندگی بردم یک هفته خوابید ماشین ولی نتونستن درستش کنن مشکل چیه پیش چه کسی برم تو کرج ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز مشکلات برقی عجیب در خودرو های صفر داخلی به کررات گزارش شده و متاسفانه هرکدام منشأ متفاوتی دارد. لذا متاسفانه بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان شما را بصورت دقیق راهنمایی نمود.

  5. علیرضا می گوید

    با سلام من یک x33new دارم چند وقتی هست بعد از اینکه زیاد راه میرم پا که از روی گاز بر میدارم صدای پت از اگزوز میاد و موقعیکه خاموش میکنم بعد خاموش میشه بعد دل میزنه تا خاموش بشه چراغ چک هم ارور احتراق ناقص در سیلندر یک یا چند سیلندر نشون میده . شمع و وایر عوض کردم کوئل عوض کردم سنسور اکسیژن تستی هم گذاشتم موقع روشن بودن فشار بنزین روی ۴.۲ هست مشکل ماشین از کجاست یا در مشهد کسی سراغ دارید برم پیشش تا مشکلم را حل کند

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه تعمیرکار مورد تاییدی از طرف یدک یار پیشنهاد نمیشود، با توجه به اینکه شما تمامی موارد اصلی و رایج را بررسی کردید احتمال خرابی سیم کشی وجود دارد اما بعید است. متاسفانه بدون بررسی خودرو شما از نزدیک نمیتوان راهنمایی دقیق کرد.