رادیاتور ماشین چگونه کار میکند + آشنایی با نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو

رادیاتور ماشین یکی از قطعات کاربردی و بسیار مهم سیستم خنک کننده موتور خودروست که در این مقاله برای اینکه بدانید رادیاتور ماشین چگونه کار میکند، صفر تا صد کارایی این قطعه را بررسی کرده‌ایم.

موتور ماشین هنگام کار کردن حرارت زیادی تولید می کند که این حرارت مخصوصاً در روزهای گرم سال به اوج خود می رسد. برای جلوگیری از آسیب به موتور، سیستمی به نام سیستم خنک کننده وجود دارد که این سیستم از قطعات مختلفی مانند رادیاتور، واتر پمپ، فن ها و… تشکیل شده است. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی اینکه “رادیاتور ماشین چگونه کار میکند” (How Does a Car Radiator Work) بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید. اما قبل از هر چیز بد نیست با نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو آشنا شوید تا بدانید این سیستم به چه نحوی کار می کند.

نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو

نحوه-کارکرد-سیستم-خنک-کننده-موتور-خودرو

موتور ماشین در حین کار، هزاران انفجار در دقیقه ایجاد می کند که نیروی حاصل از این انفجارها پیستون ها را به حرکت در می آورد که انرژی مکانیکی را آغاز می کند و در نهایت به حرکت چرخ ها منتقل می شود. این انفجارها همچنین مقدار قابل توجهی گرما ایجاد می کند که در صورت عدم کنترل و سرد نشدن به سرعت موتور را از بین می برد. برای حفظ حداکثر راندمان سوخت، دمای موتور باید نسبتاً ثابت بماند و بنابراین یک سیستم خنک کننده قوی برای بیرون کردن گرمای اضافی از موتور لازم است.

امروزه تمامی خودروها توسط سیستم های خنک کننده مایع خنک می شوند. اما در گذشته سیستم خنک کننده با هوا روشی بود که توسط برخی از تولید کنندگان استفاده می شد. سیستم خنک کننده با مایع دارای سیالی است که در اطراف سیستم خنک کننده گردش می کند و در اکثر شرایط باید محلولی از اتیلن گلیکول ۱:۱ که با عنوان ضد یخ نامیده می شود در سیستم وجود داشته باشد. ضد یخ دارای خواص فیزیکی فوق العاده مفیدی از جمله نقطه جوش بسیار بالا و نقطه انجماد بسیار پایین و همچنین تحمل فشارهای زیاد می باشد. این ویژگی ها باعث می شود که ضد یخ، کولانت یا مایع خنک کننده در خودروها حتی زمانی که دمای هوای بیرون بسیار بالا یا پایین است، کار کند. برای آشنایی کامل با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد ضد یخ و اهمیت آن چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

نحوه گردش آب در رادیاتور ماشین کاملاً ساده است که ابتدا گردش ضد یخ در سراسر سیستم خنک کننده توسط یک واتر پمپ هدایت می شود که به موتور اجازه می دهد تا با راندمان ایده‌آل خود کار کند. سپس ضد یخ از گذرگاه های داخل بلوک موتور عبور می کند و در آنجا گرما را از محفظه ها خارج می کند و سپس ضد یخ به داخل رادیاتور می رود. رادیاتور یک شبکه بزرگ از لوله ها است که به هوای ورودی اجازه می دهد تا گرما را از ضد یخ یا همان مایع خنک کننده خارج کند. سپس این مایع ضد یخ خنک شده دوباره به موتور پمپ می شود و این روند ادامه پیدا می کند تا موتور ماشین در بهترین دما کار کند. لازم به ذکر است زمانی که موتور از قبل خنک است، یک سوپاپ فعال می شود که از گردش مایع خنک کننده در رادیاتور جلوگیری می کند تا مستقیماً به موتور بازگردد. این چرخه تا زمانی که موتور به اندازه کافی گرم شود فعال می ماند.

رادیاتور اتومبیل چگونه کار می کند

با اینکه در بالا به نحوه کار رادیاتور اشاره کردیم، در این بخش قصد داریم کاملاً به طرز کار رادیاتور آب ماشین بپردازیم. موتور خودرو تقریباً درگیر ترین قطعه در اتومبیل می باشد که به صورت پی در پی در حال فعالیت است. فعالیت گسترده موتور هنگام حرکت خودرو سبب ایجاد حرارت شده که باید توسط بخش دیگری کاهش یافته تا به موتور آسیبی وارد نشود. دمای مناسب برای بهترین حالت عملکرد موتور ۸۰ درجه سانتی گراد است اما در شرایط مختلف این دما بسیار بالاتر از استاندارد موتور می رسد و در چنین حالتی است که کارایی رادیاتور ماشین به صورت ملموس حس شده و کار تعدیل دمای موتور شروع می شود.

طرز کار رادیاتور ماشین از ساختار پیچیده‌ای برخوردار نیست، بدین ترتیب که مایع خنک کننده از طریق مخزن تعبیه شده وارد سیستم خنک کننده موتور شده و سپس به رادیاتور ماشین رسیده و در نهایت وارد موتور شده و در کانال هایی که دور سیلندرها وجود دارد گردش می کند. طی کردن مایع رادیاتور، حرارت ناشی از احتراق موتور جذب مایع خنک کننده شده و سیال دوباره به درون رادیاتور ماشین بر می گردد تا مجدداً خنک شود. حال وظیفه رادیاتور ماشین خنک کردن مایعی است که حرارت موتور را جذب کرده است. به طور کلی نحوه کار رادیاتور ماشین بسیار ساده است، در رادیاتور ماشین مسیرهای پیچ در پیچ منظمی قرار دارد که کولانت در بین آنها در حال حرکت است. در این بین پره‌های رادیاتور باعث می شود تا هوا خنک تر در بین این لوله ها در رفت و آمد باشند و به دلیل رسانش گرمایی بالای فلزی رادیاتور ماشین، این گردش هوا باعث خنک شدن آب رادیاتور ماشین خواهد شد. در پروسه خنک کردن آب رادیاتور، قطعاتی همچون ترموستات، لوله‌های انتقال مایع خنک کننده، واتر پمپ و فن رادیاتور نیز سهیم هستند.

در پایان لازم به توضیح است که فرآیند ذکر شده بارها و بارها به صورت مداوم انجام می شود تا موتور در بهترین دمای خود کار کند. برای آشنایی کامل تر با رادیاتور ماشین شما می توانید مقاله مرتبط با این قطعه یعنی وظیفه رادیاتور ماشین و کاربرد آن چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

طرز-کار-رادیاتور-ماشین

خرید رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین طول عمر مشخصی دارد و معمولاً بعد از مدتی این قطعه دچار گرفتگی و رسوب می شود که در نتیجه عملکرد سیستم خنک کننده موتور را مختل می کند. اگر متوجه بالا رفتن دمای موتور ماشین خود شدید بایستی در اسرع وقت خودرو را توسط یک مکانیک حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید تا سلامت یا خرابی رادیاتور ماشین مشخص گردد و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید. به همین منظور اگر قصد مشاهده قیمت و خرید رادیاتور تمامی خودروها را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی یدک یار رادیاتور تمامی خودروها را همراه با ضمانت اصالت و کیفیت کالا به فروش می رساند تا در صورت وجود کوچکترین مشکلی در کالا بتوانید رادیاتور خریداری شده را مرجوع یا تعویض نمایید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه رادیاتور ماشین چگونه کار میکند دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.