بررسی تخصصی تمامی مشکلات بعد از تعویض لنت ماشین

ترمز در انواع وسایل نقلیه بسیار مهم است و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شود لازم است که سریعاً مورد بررسی قرار بگیرد. ما در این مقاله به نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت پرداخته‌ایم تا بتوانید علت این موضوع را تشخیص دهید و فوراً آن را برطرف کنید.

ترمز نگرفتن ماشین حتی در سرعت های پایین می تواند خطرناک و هشدار دهنده باشد. یکی از “مشکلات بعد از تعویض لنت ترمز” بوجود می آید این است که هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد خودرو ترمز نمی‌گیرد و متوقف نمی‌شود (No Brakes After Changing Pads). تعویض لنت ترمز کار سختی نیست ولی رعایت مراحل صحیح آن بسیار مهم است.

در این مقاله ما قصد داریم به بررسی نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت بپردازیم تا بیشتر با این مشکل و راه حل آن آشنا شوید.

مشکلات بعد از تعویض لنت

بررسی علت نگرفتن ترمز پس از تعویض لنت

دو دلیل اصلی برای توجیه “علت نگرفتن ترمز پس از تعویض لنت” شامل وجود هوا در سیستم ترمز و قرار گیری نادرست لنت ترمز است که باعث می شود ترمز به درستی عمل نمی کند.

علت هوا گرفتن ترمز چیست؟

وجود هوا در سیستم ترمز منجر به پایین آمدن لنت ترمز یا عمل نکردن ترمز می‌شود. یکی از تکنیک‌ها این است که هنگام تعویض لنت ترمز از حرکت روغن ترمز آلوده به سیلندر اصلی جلوگیری شود. هوا در سیستم هیدرولیک یک دشمن است زیرا فشار را کاهش می‌دهد و اساسا کارایی فرآیند را کاهش می‌دهد. هنگامی که هوا وارد سیستم ترمز ماشین شما می شود، سیستم ترمز آسیب می بیند. 

سیستم ترمز به گونه ای طراحی شده است که جلوی ورود هوا را بگیرد اما با این حال، اگر لنت ترمز ماشین شما فرسوده شده باشد و یا اگر مشکلی در کالیپر ترمز یا پیستون وجود داشته باشد، هوا می‌تواند به داخل سیستم کشیده شود. بنابراین حتما خودتان هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت را انجام دهید یا که سریعا خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا این مشکل برطرف شود زیرا می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نصب لنت ترمز بی‌کیفیت یا نامناسب

لنت‌های ترمز در نزدیکی روتور ترمز حرکت می‌کنند و آماده اعمال نیرو به لمس پدال ترمز هستند، لنت‌های جدید به طور طبیعی پس از ترمزگیری این موقعیت را نمی‌گیرند، بلکه باید آماده شوند. بخشی از فرآیند نصب لنت ترمز همانطور که می‌دانید، عقب راندن پیستون‌های کالیپر ترمز است. هنگامی که پیستون‌ها به طور کامل جمع می‌شوند، فضای اضافی مورد نیاز برای لنت‌های ترمز جدید را فراهم می‌کنند. از آن‌جایی که پیستون‌های کالیپر ترمز به طور کامل جمع می‌شوند، شکاف آزاد بیش از حد بین پشت لنت ترمز جدید و پیستون کالیپر باید حذف شود. عدم حذف شکاف باعث می‌شود که پدال ترمز قابلیت خود را از دست بدهد و نتوان خودرو را متوقف کرد.

علاوه بر این، سطح اصطکاک لنت‌های ترمز باید با روتورها جفت شود و تا زمانی که این کار انجام نشود، راندمان ترمز ضعیف خواهد بود. عدم انجام یک روش صحیح برای نصب لنت ترمز منجر به ضعیف شدن ترمز بعد از تعویض لنت و در نتیجه خطرات جانی و مالی برای افراد خواهد شد. 

شما لازم است که بعد از نصب لنت ترمز چندین بار پدال ترمز را فشار دهید تا زمانی که پدال محکم شود. این عمل شکاف بین پیستون کالیپر و لنت ها را می بندد. نبستن شکاف پیستون به لنت قبل از رانندگی بسیار خطرناک است. بعد از انجام این کار، خودرو را با سرعت کم حدود ۲۰ کیلومتر آزمایش کنید و به آرامی ترمز کنید.

ترمزهای شدید باعث گرم شدن بیش از حد و آسیب دیدن لنت ترمز می شود. زمانی که این کار را انجام دادید پدال ترمز شروع به بهبود می کند و پس از ۵ تا ۶ بار فشار دادن پدال ترمز حالت عادی خود را پیدا می کند. اگر اطلاعات کافی درباره لنت ترمز ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که همه چیز درباره لنت ترمز را بدانید تا تفاوت آن‌ها را به خوبی بدانید.

علت پایین گرفتن ترمز بعد از تعویض لنت

یکی از مواردی که نشان می دهد سیستم ترمز ماشین شما به درستی کار نمی کند، پایین گرفتن ترمز یا نرم بودن پدال ترمز بعد از تعویض لنت است. اگر متوجه شدید که بعد از تعویض لنت ترمز پدال ترمز ماشین شما نرم است، باید بدانید بخشی از سیستم ترمز ماشین شما مشکل دارد. “علت پایین گرفتن ترمز بعد از تعویض لنت” شامل موارد زیر است:

وجود هوا در سیستم ترمز

یکی از دلایل اصلی پایین گرفتن ترمز بعد از تعویض لنت، وجود هوا در خطوط ترمز است. وقتی تعمیرات انجام می‌شود و لنت تعویض می شود و وقتی روغن ترمز اضافه می‌شود و یا کلا زمانی که ماشین شما کار می‌کند، هوا می‌تواند به خطوط ترمز ماشین شما راه پیدا کند.

روغن ترمز وظیفه عبور از خطوط ترمز و تامین نیروی مورد نیاز برای توقف ترمز را بر عهده دارد. هوا هیچ نیرویی ایجاد نمی کند که به ترمز ماشین شما کمک کند. به این ترتیب، هنگامی که هوا در خطوط ترمز ماشین شما قرار دارد، پدال ترمز می تواند به دلیل کمبود نیرو تا انتها به سمت کف خودرو فشار داده شود. همچنین این مشکل می‌تواند باعث نرم شدن پدال ترمز نیز شود که خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

بعد از تعویض لنت ترمز باید از اندازه بودن سطح روغن ترمز اطمینان حاصل کنید که به این ترتیب شما باید پس از تعویض ابتدا چندین بار پدال ترمز را فشار دهید. این کار باعث می شود تا خلاصی ترمز گرفته شود و اگر روغن ترمز کم باشد، روغن ترمز افزوده شود. بعد از تنظیم سطح روغن ترمز لازم است دوباره این مورد را تست کنید تا از به اندازه بودن روغن ترمز اطمینان پیدا کنید.

بعد از تعویض لنت ترمز با سرعت کم در خیابان رانندگی کنید و به آرامی ترمز کنید، این کار را ۲۰ بار یا بیشتر تکرار کنید. انجام این کار می تواند به ایجاد یک نقطه شروع خوب برای لنت‌های ترمز و عمر طولانی لنت کمک کند. در صورت امکان در چند هفته اول پس از تعویض لنت ترمز از گرفتن ترمزهای شدید خودداری کنید.اگر بعد از تعویض لنت ترمز مشاهده کردید که پدال ترمز پایین گرفته می‌شود به این معنی است که سیستم ترمز ماشین خود هوا دارید و باید خطوط ترمز را تخلیه کنید تا هوا خارج شود.

نشتی روغن ترمز

نشتی روغن ترمز

یکی دیگر از دلایل رایج پایین گرفتن پدال ترمز بعد از تعویض لنت ترمز این است که روغن ترمز ماشین شما کم شده است. شایع ترین دلیل این اتفاق این است که در خطوط ترمز ماشین نشتی وجود دارد.

شما می توانید قبل از حرکت با خودروی خود، زیر ماشین را بررسی کنید تا ببینید آیا کف زمین روغن وجود دارد یا خیر. روغن ترمز بسته به عمر آن می تواند از زرد روشن تا قهوه ای تیره متغیر باشد. اگر نشتی روغن ترمز دارید، لازم است خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا این مشکل برطرف شود. توجه داشته باشید که نشتی روغن ترمز از علت‌های خالی کردن ترمز باشد.

بوستر ترمز ماشین شما خراب است

سومین دلیلی که ممکن است علت پایین رفتن پدال ترمز بعد از تعویض لنت باشد، این است که بوستر ترمز ماشین شما از کار افتاده یا خراب است. این مشکل معمولا به دلیل فرسودگی یا سایش رخ می‌دهد. کسانی که اغلب ترمز می‌کنند یا در ترافیک‌های زیاد مدام ترمز می‌گیرند، ممکن است این مشکل را سریع‌تر از افرادی که در ترافیک‌ها نیستند تجربه کنند.

بوستر ترمز ماشین شما قدرت سیستم ترمز را تامین کرده و به درگیر شدن ترمز هنگام فشار دادن روی پدال کمک می‌کند. هنگامی که سیستم از کار می‌افتد، ممکن است هنگام فشار دادن پدال، ترمزهای ماشین شما درگیر نشوند که در آخر علت نرم شدن پدال ترمز بعد از تعویض لنت نیز می‌شود.

یک مکانیک حرفه‌ای می‌تواند مشکلات ترمز ماشین شما را تشخیص دهد و بفهمد که آیا بوستر ترمز باعث پایین گرفتن پدال ترمز می‌شود یا نه. اگر مشکل از بوستر ترمز باشد، تعویض تنها گزینه آن است.

سیلندر اصلی ماشین شما در حال خراب شدن است

دلیل نهایی اینکه چرا پدال ترمز پس از تعویض لنت پایین گرفته می شود این است که سیلندر اصلی ماشین از کار افتاده است. سیلندر اصلی ممکن است به دلیل فرسودگی و سایش از کار بیفتد.

سیلندر اصلی شیر اصلی است که روغن ترمز را به خطوط ترمز ماشین شما پمپ می‌کند. هنگامی که سیلندر از کار می‌افتد، خطوط ترمز ماشین شما روغن ترمز مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند. به نوبه خود، هیچ فشاری وجود ندارد، که به ترمز ماشین شما اجازه می‌دهد تا نرم شود. 

اگر سیلندر اصلی ماشین شما خراب باشد، بسته به عمر آن و شرایط سیلندر، ممکن است مکانیک بتواند سیلندر اصلی را تعمیر کند یا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشید.

عوارض مشکلات بعد از تعویض لنت ماشین

“عوارض نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت” یک مشکل جدی و خطرناک است. برخی از خطرات این مشکل عبارتند از:

۱. عدم توقف مطمئن

اگر ترمز نگیرد و تعویض لنت به درستی انجام نشود، ممکن است نتوانید خودرو را به طور کامل توقف دهید و از تصادفات جلوگیری کنید.

۲. ضربه به سیستم ترمز

اگر ترمز نگیرد، فشار زیادی بر روی سیستم ترمز و دیسک‌ها و قرقره‌ها وارد می‌شود که ممکن است باعث آسیب و خرابی در اجزای سیستم ترمز شود. این می‌تواند به هزینه‌های بازسازی یا تعمیرات گران قیمت منجر شود.

۳. خوردگی دیسک‌ها

اگر لنت‌های جدید به درستی نصب نشوند، ممکن است باعث خوردگی دیسک‌ها شوند و عمر آن‌ها را کاهش دهند. در آخر این مسئله می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف ترمز و افزایش فاصله توقف شود. بهتر است بدانید که خوردگی دیسک‌ها می‌تواند باعث سوت کشیدن لنت ترمز بعد از تعویض شود.

۴. خرابی سیستم ترمز (ABS)

اگر ترمز نگیرد و چراغ ABS روشن باشد، ممکن است ترمز به درستی عمل نکرده و توقف خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع می‌تواند خیلی خطرناک باشد و سریعا باید برطرف شود.

بنابراین، برای جلوگیری از خطرات نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت، همواره تعویض لنت را به متخصصین سپرده و از لنت‌های با کیفیت و مناسب استفاده کنید. همچنین زمان تعویض لنت ترمز را فراموش نکنید، زیرا می‌تواند از بروز مشکلات زیادی جلوگیری کند.

هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه هوا وارد سیستم ترمز ماشین می شود؟ سیستم ترمز ماشین به گونه ای طراحی شده است که از ورود هوا جلوگیری می کند ولی با گذشت زمان و مخصوصاً تعویض لنت هوا وارد سیستم ترمز می شود. این مسئله به خاطر این است که لنت های ترمز شما فرسوده شده است و وقتی با لنت های فرسوده حرکت می کنید، کالیپرهای ترمز ماشین شما برای حفظ فاصله یکنواخت کشیده می شوند. برای انجام این کار، پیستون های هیدرولیک نیز نیاز به امتداد دارند و باعث ایجاد خلاء در سیستم هیدرولیک می شوند. از آنجایی که لنت های ماشین شما فرسوده می شوند، روغن ترمز بیشتری برای تامین سیستم ماشین شما مورد نیاز است. بنابراین، از آنجایی که سیستم سخت برای فشار دادن لنت ترمز کار می کند، هوا به داخل سیستم ترمز کشیده می شود که لازم است هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت صورت گیرد. به همین منظور توصیه می کنیم مقاله آموزش هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بتوانید هواگیری سیستم ترمز را انجام دهید.

اگر هنوز مشکل نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت حل نشد، چه کنیم؟

توجه داشته باشید که اگر هنوز بعد از مطالعه راهکارهایی که به شما گفتیم، باز هم مشکلتان حل نشده بود، این امکان وجود دارد که مشکل اصلی لنت ترمز شما باشد که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تعویض کنید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه یدک کار از قیمت روز لنت ترمز ماشین مطلع شده و بهترین محصول را برای خودرو خود خریداری کنید. با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.