همه چیز درباره رادیاتور بخاری خودرو

رادیاتور بخاری خودرو قطعه کوچکی است که در پشت داشبورد قرار گرفته که از گرمای آب رادیاتور برای گرم کردن کابین خودرو استفاده می کند. اگر رادیاتور ماشین دچار خرابی شود معمولاً باعث عدم انتشار گرما از دریچه‌ها و پخش بوی شیرین مایع خنک کننده در کابین خودرو را می شود که نشان دهنده خرابی این قطعه می باشد. به همین منظور در این مقاله ما به بررسی رادیاتور بخاری خودرو پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

رادیاتور بخاری خودرو” همانند رادیاتور موتور کار می کند ولی هدف متفاوتی دارد. رادیاتور ماشین باعث می شود موتور در دمای ثابتی کار کند و کار اصلی آن خنک کردن مایع خنک کننده و موتور می باشد. حال رادیاتور بخاری نیز گرما را از موتور ماشین خارج می کند ولی فقط گرمایی که استخراج می کند را توسط سیستم تهویه خودرو برای گرم کردن کابین استفاده می کند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع ما به بررسی کار و وظیفه رادیاتور بخاری خودرو (Heater Core) پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

رادیاتور بخاری خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد

رادیاتور-بخاری-خودرو

رادیاتور بخاری ماشین یکی از قطعات سیستم های تغییر دمای خودروست که در پشت داشبورد قرار گرفته است. کار و وظیفه رادیاتور آب خنک کنندگی مایع خنک کننده موتور و پایین آوردن دمای موتور ماشین می باشد، در حالی که وظیفه رادیاتور بخاری این است که گرمای آب رادیاتور را به منظور تامین گرمایش کابین و فضای داخلی خودرو استفاده کند. رادیاتور بخاری خودرو معمولاً از جنس فلزاتی همچون آلومینیوم و برنج ساخته می شود.

نحوه کار رادیاتور بخاری به این شکل است که با روشن کردن بخاری ماشین در روزهای سرد زمستانی، فن بخاری شروع به چرخش کرده و گرمای تولید شده در رادیاتور بخاری را وارد فضای کابین می کند. توجه داشته باشید رادیاتور بخاری خودرو بعد از مدتی رسوبات و گِل تولید می کند که به مرور زمان مسیر سیال را مسدود کرده و باعث می شود آب به راحتی نتواند گردش پیدا کند و در نهایت عملیات گرم کردن اتاق خودرو نیز به مشکل بر خواهد خورد.

علائم خرابی رادیاتور بخاری خودرو

همانطور که در بالا اشاره کردیم، رادیاتور بخاری ماشین به مرور زمان ممکن است دچار خرابی شود که معمولاً علائم خرابی رادیاتور بخاری خودرو شامل موارد زیر می باشد:

  • عدم انتشار گرما از دریچه ها
  • پخش بوی شیرین مایع خنک کننده در کابین خودرو
  • هنگام روشن کردن دکمه AC و بخاری در زمستان، حدف بخار شیشه جلو بی اثر می شود
  • عدم جریان هوا هنگام روشن شدن بخاری
  • نشت مایع خنک کننده در سمت محفظه موتور یا کابین خودرو
رادیاتور-بخاری-ماشین

خرید رادیاتور بخاری خودرو

اگر با هر یک از نشانه های خرابی رادیاتور بخاری مواجه شدید بایستی این قطعه را توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز رادیاتور بخاری را تعویض کنید. معمولاً هر یک از خودروها دارای رادیاتور بخاری مخصوص به خود می باشند که به همین منظور بایستی در خرید این قطعه دقت لازم را داشته باشید. شما می توانید برای خرید و مشاهده قیمت رادیاتور بخاری تمامی ماشین ها به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. لازم به ذکر است که پس از تماس با مجموعه یدک یار، کارشناسان ما تمامی اطلاعات فنی لازم را در اختیارتان قرار خواهند دارد تا مناسب‌ترین رادیاتور بخاری را برای ماشین خود خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد رادیاتور بخاری خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.