علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور چیست؟

علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور معمولا به دلایل مختلفی برمی‌گردد که نشان از وجود مشکلی در کیفیت مایع خنک کننده سیستم رادیاتور و یا خود رادیاتور دارد. این موارد معمولا با بررسی بخش های مختلف قابل تشخیص است و بهتر است هر چه سریعتر نسبت به رفع آنها اقدام شود تا آسیب های جدی را به وجود نیاورد.

برای شما هم پیش آمده که با باز کردن مخزن سیستم خنک کننده، تغییر رنگ آب رادیاتور را ببینید؟ به سراغ دلیل عوض شدن رنگ می روید و یا در صورت مشاهده به تعمیرکار مراجعه می‌کنید؟ آب رادیاتور از اِلِمان های مهم و حیاتی در سیستم رادیاتور آب خودروست و تغییر رنگ آن معمولا به علت وجود مشکلی است که شاید ریشه یابی آن کمی سخت باشد.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور را مورد بررسی قرار داده و دلایل تاثیر گذار در ایجاد این مشکل را ذکر کنیم. اگر شما هم دچار این مشکل شده اید، با ما همراه باشید.

چرا باید رادیاتور را به طور مدام چک کنیم؟

چرا باید آب رادیاتور را به طور مداوم چک کنیم؟

سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور آب خودرو از جمله قطعاتی است که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بررسی و چک کردن آن از مهم ترین فاکتور هایی است که همواره باید در خاطر داشته باشید. سطح مایع خنک کننده و میزان انبساط آن نیز از جمله مهم ترین آیتم هایی است در هنگام بررسی رادیاتور باید در چک لیست خود قرار دهید.

عوض شدن رنگ آب رادیاتور ماشین

همانطور که می‌دانید، نوع و کیفیت مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو نقش عمده ای را در طول عمر مفید این قطعه ایفا می‌کند اما این مایع عمر مشخصی دارد و بعد از گذشت مدت زمانی کیفیت اولیه خود را از دست داده و ممکن است دیگر نتواند مانند قبل بازدهی داشته باشد و موتور را به خوبی خنک کند.

همچنین فراموش نکنید که هر نوع مایع خنک کننده که تولید شرکت های مختلف باشد، دارای یک طول عمر مشخص هستند و بسته به اعلام خود شرکت سازنده در مسافت های معمولا ۵۰۰۰۰ کیلومتر کیفیت خود را از دست داده و باید تعویض شود.

در مواقعی دیده می‌شود که تغییر در کیفیت و مواد و ترکیبات مایع خنک کننده باعث عوض شدن رنگ آب رادیاتور (Coolant changes color) می‌شود. این رنگ ها معمولا به صورت قهوه ای یا زرد به چشم می‌خورد در حالی که رنگ اصلی مایع خنک کننده باید سبز، قرمز، یا آبی باشد. برخی از مهم ترین دلایل عوض شدن رنگ آب رادیاتور آب عبارتند از:

  • منقضی شدن تاریخ مصرف مایع خنک کننده
  • جوش آوردن بیش از حد مایع خنک کننده
  • اکسیداسیون قطعات فلزی سیستم خنک کننده
  • تخریب شدن لوله های لاستیکی
  • سیستم موتور دچار خوردگی شده است
  • سیستم رادیاتور دچار فرسودگی و خوردگی شده است
  • استفاده تنها از آب به عنوان خنک کننده
  • ترکیب شدن روغن موتور با مایع خنک کننده
  • وجود نشتی در رادیاتور

هر یک از دلایل ذکر شده فوق ممکن است باعث تغییر رنگ های مختلف در مایع خنک کننده شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

علت قهوه ای شدن آب رادیاتور ماشین

قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور در شایع ترین حالت ممکن به دلیل اتمام عمر مفید شد یخ و ترکیبات درون این سیال بوده که به صورت آب زنگ زده در رادیاتور و کف قهوه ای در رادیاتور نشان می‌دهد. بدین ترتیب، افزودنی های متشکل ضد یخ دیگر نمی‌توانند مانند سابق از خود عملکرد نشان دهند و به این رنگ درمی‌آیند.

یکی دیگر از حالت هایی که موجب علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور به قهوه ای است این است که مایع خنک کننده بیش از حد داغ شده و به بار ها به نقطه دمای جوش می‎‌رسد. اکسیداسیون قطعات فلزی درون مایع خنک کننده نیز از دیگر دلایل قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور می‌باشد. ترکیبات مایع خنک کننده با تماس با این قطعات فلزی زنگ زده و اکسید شده خود نیز بعد از مدتی به رنگ قهوه ای درمی‌آیند.

بسیاری رانندگان از سیلانت ها برای گرفتن نشتی های موجود در رادیاتور استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که استفاده از این ماده برای گرفتن نشتی های سیستم خنک کننده تا جایی پاسخگو خواهد و بعد از تماس پیدا کردن با آب رادیاتور بعد از مدتی سبب تغییر رنگ آن به قهوه ای می‌شوند. البته این اتفاق ممکن است به ندرت پیش آید اما دانستن آن نیز خالی از لطف نیست.

علت زرد شدن آب رادیاتور

از آنجایی که رنگ اصلی مایع خنک کننده سبز است، در صورت استفاده از مایع های بی کیفیت و نامرغوب بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ سبز به زرد هستیم که در بیشتر مواقع نشان دهنده این است که از محصول نامرغوب و بی کیفیت استفاده کرده اید. این موضوع را میتوان علت زرد شدن اب رادیاتور دانست.

علت سیاه شدن آب رادیاتور

سیاه شدن آب رادیاتور نیز از دیگر حالت هایی است که ممکن است برای مایع خنک کننده موجود در سیستم رادیاتور شما اتفاق بیافتد. در این حالت، مایع خنک کننده به کلی تیره شده و رنگی نزدیک به مشکی خواهد داشت.

مهم ترین علت سیاه شدن آب رادیاتور، تخریب لوله های لاستیکی موجود در رادیاتور است. به عبارت دیگر، زمانی که لاستیک این لوله ها شروع به تخریب می‌کنند با ترکیبات مایع خنک کننده مخلوط شده و در نتیجه رنگ آب رادیاتور تیره و سیاه می‌شود.

گاهی اوقات پیش می‌آید که مجبور به رانندگی در مسافت های بسیار طولانی هستید و هیچ توقفی برای استراحت ندارید. کار کردن بالای ۵ الی ۶ ساعت موتور به صورت بدون توقف سبب می‌شود تا دمای آن به بیش از ۱۰۵ درجه برسد که در نهایت موجب تیره شدن رنگ آب رادیاتور خواهد شد چرا که مایع خنک کننده نیز دائم در حال گردش برای خنک کرن موتور است.

علت قرمز شدن آب رادیاتور چیست؟

علت قرمز شدن رنگ آب رادیاتور

قرمز شدن آب رادیاتور نتیجه ترکیب مایع خنک کننده با ذرات تجزیه شده بلوک سیلندر است که تقریبا همان حالت زنگ زدگی را ایجاد می‌کند. هنگامی که بیش از حد در ترافیک های جاده ای باشید و یا خودرو شما به مدت بسیار طولانی با سرعت بالا در حال حرکت است، ذراتی از بلوک های سیلندر جدا شده و با آب رادیاتور ترکیب می‌شوند. ماندگاری بالای این ذرات در مایع خنک کننده سبب قرمز شدن آن می‌شود. همچنین این نشانه را می توان علت زنگ زدگی آب رادیاتور دانست. بنابراین مشاهده آب رادیاتور قرمز باید بسیار برای صاحب خودرو دردناک باشد

علت کثیف شدن آب رادیاتور

ایجاد رسوبات و کثیفی در آب رادیاتور یکی از مهم ترین عواملی است که موجب اختلال در سیستم خنک کننده می‌شود و آن را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند. این رسوبات حتی به نوعی بر روی ترموستات نیز تاثیر منفی دارد و ممکن است موجب بروز ایراد در آن شود. پیشروی این رسوبات و کثیفی ها در آب رادیاتور، به کانال های داخلی واشر سیلندر و سرسیلندر نیز ورود کرده و سبب سوختن واشر سر سیلندر نیز می‌شود.

علت اصلی رسوب گرفتن و کثیف شدن آب رادیاتور استفاده از آب شهری به جای آب رادیاتور یا همان آب مقطر است. آب های شهری لوله کشی شده به دلیل داشتن املاح معدنی به مرور زمان در بین لوله های سیستم رادیاتور رسوب کرده و ته نشین می‌شود. این مواد ته نشین شده در نهایت مسیر عبور مایع خنک کننده را مسدود می‌کند.

برای جلوگیری از بروز چنین معضلاتی بهتر است در صورت عدم دسترسی به آب رادیاتور، آب شهری را در ابتدا بجوشانید و بعد از سرد شدن از آن استفاده کنید.

علت گل آلود شدن آب رادیاتور ماشین

گل شدن آب رادیاتور با بخاری ماشین ارتباط مستقیم دارد. این معضل معمولا در روز های زمستانی که همگی از بخاری خودرو استفاده می‌‌کنیم اتفاق می‌افتد و بدون آنکه دلیل اصلی آن را بدانیم برای تعویض آب رادیاتور به مراکز تعمیراتی مراجعه می‌کنیم.

هنگامی که از بخاری خودرو استفاده می‌کنیم، لوله هایی که آب گرم را به بخاری منتقل می‌کنند به مرور زمان دچار رسوباتی می‌شوند که شبیه گل هستند و به همان غلظت به دیواره های لوله می‌چسبند. در این حالت، آب رادیاتور با هر بار عبور از این مسیر مقداری از این گل و لای را با خود همراه می‌کند و بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که آب رادیاتور گِل شده است. که میتوان علت گل شدن آب رادیاتور را این موضوع دانست.

برای جلوگیری از بروز چنین مسئله ای بهتر است هر چند وقت یکبار لوله های ورودی بخاری ماشین خود را تمیز کنید تا تمامی رسوبات آن پاک شود.

علت جرم گرفتن درب رادیاتور چیست؟

برای شما هم پیش امده که با باز کردن درب رادیاتور خودرو مشاهده کنید که جرم و رسوب بر روی آن به چشم می‌خورد؟! این مشکل ریشه و علل های مختلفی را شامل می‌شود و معمولا به دلایلی که شاید از نظر شما کاملا بی ربط باشد به وجود می‌آید. مهم ترین علت گل درب رادیاتور خودرو در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • نداشتن ضد یخ و ضد جوش کافی در مایع رادیاتور
  • هوا گرفتن سیستم رادیاتور
  • خرابی و ایراد در رادیات بخاری
  • استفاده از آب لوله کشی شهری به جای آب مقطر
  • خرابی واشر سر سیلندر
  • پوسیدگی و خرابی واتر پمپ

هر کدام یک از دلایل ذکر شده، به مرور زمان سبب جرم گیری درب رادیاتور می‌شود. بهتر است هر هفنه یکبار درب رادیاتور و مخزن آن را به طور مستمر چک کنید تا از سلامت کارکرد سیستم خنک کننده خود اطمینان حاصل کنید.

علت کف کردن آب رادیاتور ماشین

علت کف کردن آب رادیاتور چیست؟

کم بودن آب رادیاتور و در مواقع بدتری، نبود آب در رادیاتور علت اصلی کف داخل رادیاتور است که همان مقدار کمی است که در مخزن آن وجود دارد. نبود آب به واشر سر سیلندر فشار وارد کرده و سبب سوختن آن می‌شود. در این حالت، اگر خودرو خود را روشن کنید و درب رادیاتور را باز بگذارید، حباب هایی را می‌بینید که از آن بیرون می‌آید. همچنین علت حباب زدن آب رادیاتور نیز به همین علت است.

کف کردن آب رادیاتور معمولا سفید رنگ است و در صورت وجود رسوب و کثیفی در منافذ سیستم خنک کننده به رنگ قهوه ای هم درمی‌آید. بنابراین وجود علت کف سفید در رادیاتور نیز طبق این گفته مشخص می شود.

علت چرب شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

سوال خیلی ها این است که چرب شدن آب رادیاتور چه عاملی دارد. زمانی که حرف از علت چرب بودن آب رادیاتور به میان می‌آید، حدس اینکه ریشه مشکل در کجاست بسیار آسان تر از حالت های دیگر است! ترکیب روغن موتور و آب رادیاتور در واقع نقطه شروع این مشکل است. سوختن واشر سر سیلندر که عامل اصلی مهر و موم کردن سیستم موتور خودروست موجب ورود روغن به آب رادیاتور می‌شود. پس سوال ایجاد می شود که علت وجود روغن در آب رادیاتور چیست؟

بدین ترتیب ترکیب و مخلوط شدن آب رادیاتور و روغن موتور به دلیل نقص در عملکرد واشر سرسیلندر است. حال با وجود روغن در مخزن رادیاتور در اصطلاح می‌گوییم که خودرو آب و روغن قاطی کرده و حباب های روغن به راحتی بر روی مایع رادیاتور دیده می‌شود.

عواقبی که بعد از مخلوط شدن روغن و آب رادیاتور برای ماشین دارد، این است که خودرو شما به راحتی روشن نمی‌شود و تاخیر در استارت دارد. در حالت بعدی، دود سفید رنگ از اگزوز خودرو شما خارج می‌شود و بخار را در نواحی درب رادیاتور مشاهده خواهید کرد.

همچنین، با اینگه سیستم رادیاتور در حال کار کردن است، همچنان سرد است و شیلنگ های سیستم هم دچار بادکردگی خواهد شد.

در صورتی که متوجه بروز چنین مشکلی شدید، بهتر است در ابتدا خودرو را متوقف و خاموش کنید. درب کاپوت را باز کرده و مقداری آب درون مخزن بریزید. با مراکز امدادی تماس گرفته و تا رسیدن آنها تک استارت به گونه ای که خودرو روشن نشود بزنید.

با پیشروی این مشکل آسیب های جدی به موتور و رادیاتور وارد خواهد شد و هزینه های بالایی را روی دست شما خواهد گذاشت. بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تعویض به موقع روغن موتور
  • بررسی مداوم سطح آب رادیاتور ( در هنگام بررسی آب رادیاتور این نکته را در نظر داشته باشید که تا حدودی کم شدن آب رادیاتور طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. برای اطلاعات بیشتر درباره این مقدار، میتوانید به مقاله چه مقدار کم شدن آب رادیاتور طبیعی است در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.)
  • استفاده مداوم از ضد یخ و ضد جوش
  • اطمینان از عدم انسداد در لوله های سیستم خنک کننده
  • اطمینان از عملکرد ردست فن رادیاتور
  • انجام تست های دوره ای عملکرد درست رادیاتور

اگر نیاز به خرید رادیاتور دارید، میتوانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و با بررسی برند و قیمت رادیاتور خودرو بهترین قطعه را برای خودروی خود خریداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

111 نظرات
  1. احمد می گوید

    ممنون از مطالب مفیدی که در سایت قرار دادید خیلی بکار میاد

    1. یدک یار می گوید

      خوشحالیم که تونستیم کمکی کنیم

  2. مصطفی می گوید

    ممنون از مطالب عالیتون
    اگر امکان داره گل گرفتن در رادیاتور به واشر هم اشاره شد از کجا باید بفهیم که موضوع اصلی گل گرفتن در رادیاتور به واشر مربوطه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا در صورتی که گل روی درب رادیاتور ماشین چرب باشد میتوان گفت به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما نیز مشکل داشته و روغن موتور وارد سیستم خنک کننده خودرو شما شده است. با اینحال اکثرا علت اصلی مشاهده گل تیره رنگ بروی درب رادیاتور، جمع شدن رسوب در رادیاتور خودرو است. اکیدا پیشنهاد میشود قبل از اینکه مشکل جدی برای خودرو شما پیش آید، ماشین خود را به متخصص مورد اطمینان خود نشان دهید.

  3. داوودی می گوید

    داداش دمتون گرم. هیچ کجا انقدر خفن آموزش سالم یا خرابی ماشین رو نمیگن . ایول👌👌

  4. ستار دهقان می گوید

    سلام و عرض ادب
    آب رادیاتور ماشین ال نود گل آلوده….
    چند سال هست که اینجوریه
    من توجه نکردم….ماشین جوش می آورد…و فن کار نمی‌کرد..به باطری ساز مراجعه کردم…گفتند ممکنه از واشر سر سیلندر باشه….نظر شما چی هست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و وقت بخیر
      چون ماشین جوش می آورد ممکن هست به دلیل جرم گرفتگی خود رادیاتور آب باشد، رسوب آب در لوله های رادیاتور جمع شده و مانع گردش آب میشوند و در نتیجه دمای موتور افزایش پیدا کرده و خودرو جوش می آورد.
      از طرفی با توجه به اینکه خودرو جوش آورده احتمال اینکه واشر سرسیلندر ماشین شما به مشکل خورده باشد زیاد است. در این حالت آب و روغن با هم ترکیب میشوند و معمولا گل چرب حالتی کف مانند دارد. همینطور خودرو شما به سختی روشن میشود.
      با اینجال برای تشخیص دقیق باید ماشین توسط متخصص معتمد بررسی شود.

  5. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    قربان یه ۲۰۶ تیپ ۲ دارم که آب رادیاتور به حالت گلی در اومده و غلیظ شده و مقداری روغنی هست
    ولی آب کن نمیکنه جوش هم نمیاره
    میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل از چی هست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد خودرو شما قبلا جوش آورده، دمای موتور بیش از حد استاندارد بالا رفته و یا به مرور زمان واشر سرسیلندر مستهلک شده. در تمامی این حالات واشر سرسیلندر خودرو شما خاصیت خودش رو از دست داده و به همین دلیل موتور از حالت وکیوم و آب بندی خارج شده. نتیجتا روغن موتور با آب رادیاتور ترکیب شده و این مشکل برای شما پیش اومده. با اینحال تشخیص دقیق مشکل باید از سمت مکانیک و متخصص صورت بگیره.
      اکیدا پیشنهاد میکنیم هر چه سریع تر خوردو خودتون رو به تعمیرگاه ببرید و قبل از آسیب رسیدن به سایر قطعات مشکل رو رفع کنید چرا که با به تعویق انداختن تعمیر این مشکل، در آینده نه چندان دور شاهد خرابی های بیشتر خواهید بود و هزینه تعمیر برای شما چندین برابر میشه.

  6. حسن می گوید

    سلام ..خسته نباشید..من سمند موتور ملی دارم
    اب از کناره جداره رادیاتور بصورت قطره ای میچکه..پیشه رادیاتور ساز بردم برام درست کرد دوباره همونجوری شد. ..رادیاتور ساز بهم گفت فشار اب رادیاتور بالا هست باید ببری مکانیکی ببینه از چیه…بردم مکانیکی گفت چیزیش نیست ولی برای بار سوم از همون ناحیه دوبار اب شروع کرد به نشت کردن….علت اینه فشار اب رادیاتور بالا هست وباعث سوراخ شدن رادیاتور میشه چی هست؟؟؟؟؟؟؟
    در ضمن ای روغن هم قاطی نکرده و درب روغن هم سفیدک نزده…مممنون میشم راهنمایی کنین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این یک مورد خاص هست که حتما باید از نزدیک و توسط یک متخصص خبره بررسی بشه تا دلیل دقیقش رو بشه پیدا کرد ولی بصورت کلی باید عرض کنیم که اگر این مشکل به دلیل بالا بودن فشار آب باشه رایج ترین کار هواگیری رادیاتور هست و اینکه دقت داشته باشید میزان آبی که در سیستم خنک کننده خودرو شما در حال گردشه از میزان استاندارد بیشتر نشده باشه. اما توجه داشته باشید که الزاما نشدی پیدا کردن رادیاتور به دلیل فشار بالای آب نیست، ممکن هست به مرور زمان و یا بخاطر گرما و … اتصالات رادیاتور شما به مشکل خورده باشه و نیاز باشه رادیاتور آب خودرو خودتون رو تعویض کنید. خراب شدن اتصالات رادیاتور پس از چند سال برای خودرو های ایرانی خیلی رایجه بخصوص خودرو هایی با موتور های گرم مثل EF7 تا جایی که بعضا افرادی بودن که رادیاتور آب خودرو آنها ترکیده! با اینحال تاکید میکنیم قبل از هر هزینه یا خرید قطعه حتما این مورد را به چند مکانیک متخصص دیگر نیز نشان دهید تا از تشخیص درست خرابی مطمئن شوید و از هزینه کرد اضافه جلو گیری کنید.

  7. حمید می گوید

    سلام ،من تازه واشرسمندعوض کردم ماشین نه جوش میاره نه آب کم میکنه ولی درب رادیات بعداز ۵ ماه گل میزنه مشکل ازچیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این گل در صورتی که چرب نباشد میتواند گفت ناشی از جرم گرفتگی رادیاتور خودرو شما است. در خیلی از مواقع رادیاتور ساز مجاری گردش آب در خودرو شما را جرم گیری کرده و مشکل شما رفع میشود. در برخی از موارد هم نیاز به تعویض برخی قطعات است. با اینحال تاکید میکنیم که این موارد و تشخیص درست خرابی باید توسط مکانیک و متخصص بررسی شود. لذا قبل از هر هزینه کرد و خرید قطعه حتما خودرو خود را به متخصص مورد اطمینان خود نشان دهید.

  8. محمدعلی می گوید

    سلام خسته نباشین من ریو دارم درب رادیاتم گه گداری کمی رسوب میگیره. علتش چی میتونه باشه اب رادیاتمم کم نمیشه و کیفیت ضدیخمم عوض نشده به صورت خیلی جزنی بالای ضد یخ یه لایه رسوب هست لطفا نظرتون رو بفرمایین سپاس

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد رادیاتور آب خودرو شما و مسیر گردش آب به مرور زمان رسوب گرفته و این رسوب ها از این طریق خود را نشان میدهد. به آمپر آب خودرو دقت کنید که درجه آب بیش از اندازه بالا نرود و سیستم خنک کننده ماشین به خوبی عمل کند. با اینحال تشخیص دقیق مشکل باید از نزدیک و توسط متخصص صورت گیرد. و پیشنهاد حتما میکنیم قبل از اینکه این رسوب ها به گرفتگی مسیر گردش آب و در نتیجه جوش آوردن خودرو منجرب شود حتما به رادیاتور سازی مراجعه کنید و طبق صلاح دید متخصص عمل کنید تا از هزینه و آسیب های غیر ضروری جلوگیری شود.

  9. Raha می گوید

    سلام ماشینم پیکان وانت ۹۲سی ان جی کارخونه هست از وقتی واشرسرسیلندر عوض کردم متوجه شدم رادیات هوا میگیره که مسبب جوش اوردن میشه مکانیک گفت از لگلاتور گازته ببر تعمیر کن که نبردم چون یکی دیگه گفت شیر گازتو ببندی متوجه میشی دیگه نباید حباب بزنه اگه ازون باشه که من وقتی گازم تموم شد شیر رو هم بستم اما باز حباب میزنه لطفا راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل خیلی خاص و تخصصی هست و باید حتما توسط متخصص بررسی و عیب یابی شود. ولی پیشنهاد میکنیم اتصالات سیستم خنک کننده موتور و سطح آب را بررسی کنید شاید به مورد غیر عادی بر خوردید.

  10. رضانژاد می گوید

    باسلام
    خودروی پراید بنده مدل ۹۴ هستش و من تازه این ماشینو گرفتم میخواستم کمکم کنید در مورد اب رادیات که چرا ب رادیات داخل مخزن حالت لیزی داره و تقریبا مشکی رنگه؟ ماشین داغ نمیکنه و درست کار میکنه البته فعلا.
    ینی مشکل واشر سرسیلندر داره یا اینکه قبلا مشکلی داشته؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      به سطح آب رادیاتور دقت کنید آیا لکه های چربی مشاهده میکنید؟ در صورتی که لیزی بخاطر چربی باشد احتمال زیاد مشکل از واشر سرسیلندر هست که آب بندی آن به مشکل خورده، لذا آب و روغن با هم ترکیب شده و لکه های روغن داخل مخزن آب رادیاتور مشاهده خواهد شد. البته توجه داشته باشید که کمی لیزی آب رادیاتو و تغییر رنگ آن ممکن است به دلیل آبی باشد که داخل رادیاتور استفاده نمودید. برای بررسی این مورد میتوانید یک بار آب رادیاتور را کاملا خالی کنید و سپس آن را با آب جوشیده پر کنید. اگر باز شاهد تغییر رنگ و یا چربی آب رادیاتور بودید حتما قبل از جدی شدن مشکل و آسیب دیدن سایر قطعات موتوری به مکانیک مراجعه کنید.
      گفتنی است با تمامی این تفاسیر باز هم تا زمانی که خودرو شما توسط متخصص از نزدیک بررسی نشود نمیتوان بصورت دقیق مشکل آن را تشخیص داد.

  11. وحید می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    بنده پیکان وانت مدل ۹۱ دوگانه کارخانه دارم.ماشینم چند وقتیه ی کم آب میکنه ولی جوش نمیاره و داخل رادیاتور هم حالت کف گل هست در ضمن وقتی درب رادیاتور رو باز میکنم حالت پیس صدا میکنه مثل اینکه گاز گرفته باشه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما به مشکل خورده. در این مواقع الزاما خودرو جوش نمی آورد اما به دلیل سوختن واشر سرسیلندر و از آب بندی خارج شدن موتور، آب و روغن با یکدیگر ترکیب شده و بصورت گل و کف در مخزن رادیاتور خود را نشان میدهد. مشکل واشر سرسیلندر علاوه بر اینکه باعث وارد شدن روغن در مسیر گردش آب میشود، باعث وارد شدن آب در محفظه احتراق نیز خواهد شد و در نتیجه سطح آب رادیاتور کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی صدای پیس زمان باز شدن درب رادیاتور خیلی اتفاق عجیب و غیر عادی نیست، و مشکل اصلی کف و تغییر رنگ آب رادیاتور و کم شدن سطح آن است.
      اکیدا پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه این مشکل باعث آسیب دیدن سایر بخش های موتور خودرو شما شود و هزینه چند برابری ایجاد کند اقدام به تعمییر و رفع مشکل کنید. حتما قبل از اقدام خودرو خود را به تعمیرکار متخصص نیز نشان دهید تا وی با بررسی علائم نظر کارشناسی دقیقتری به شما ارائه دهد.

  12. محمد مهدی می گوید

    با سلام و خسته نباشید.ممنون میشم راهنمایی کنید البته این مشکل من بیشتر تو مسافت های طولانی و مواقعی که از ماشین زیاد انرژی گرفته میشه مثل کولر گرفتن..موقعی که مسافت طولانی حدودا از تهران تا قزوین میرم و استراحتگاهی وایمیستم فن ماشین خیلی دیر پایین مییاد و بیشتر اوقات با گاز دادن مجبور میشم آمپر آب و پایین بیارم تا فن ماشین خاموش شده ..البته درب رادیاتور و عوض کردم در منبع انبساط و هم همینطور .وپیش اومده صبح که اومدم در رادیاتور و باز کردم خالی بوده و داخل منبع انبساط آب پر بوده به جورایی رادیاتور آب و از منبع انبساط نکشیده ..این مشکل می‌تونه از چی باشه .؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      اکیدا پیشنهاد میکنیم که خودرو خود رو به مکانیک معتبر نشان دهید تا علت دقیق این مشکل متوجه بشوند. اما بصورت کلی یکی از دلایل این اتفاق میتواند گرفتگی سیستم خنک کننده و لوله های رادیاتور باشد. در این شرایط آب به خوبی گردش پیدا نکرده و خنک کاری موتور به درستی صورت نمیگیرد.

  13. جان محمدی می گوید

    با سلام تشکر از مدیریان و کارشناسان سایت ، مطالب بسیار آموزنده بود.

  14. ایما می گوید

    سلام من ماشینم یهو دمای آب رفت بالا البته ایستاده بودم ماشین رو خاموش کردم و آب ریختم رری رادیات یهو آب با فشار پاشید بیرون بعد دیدم قسمت لاکی بالای رادیات ترکیده البته پس از ریختن آب مجدد متوجه شدم کل آبی که بیرون پاید زرد رنگ بود بعد امروز رادیات ماشین و مخزن آب رادیات رو عوض کردم چون به شدت تغییر رنگ داده بود و مخزن کثیف بود تو این سه سال غیر از آب رادیات آب دیگا ای نریختم و مدام اول فصل سرما هم ضد یخ میریختم رادیات عوض شد و آب مقطر ریختم داخل ماشین دمای آب که وسط رسید فن کار کرد اثری از بادکردگی و اینا هم در شلنگ ها نبود و روغن در مخزن آب

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نکته اول اینکه در زمان جوش آوردن ماشین به هیچ عنوان نباید خودرو را خاموش کنید چون ممکن است رینگ موتور به سیلند بچسبد و هزینه زیادی را متحمل شوید. پیشنهاد میکنم حتما مقاله مرتبط به زمان جوش آوردن ماشین چکار باید کرد را مطالعه کنید.
      زرد شدن رنگ آب رادیاتور علاوه بر کیفیت ضدیخ میتواند به دلیل رسوب آب نیز باشد، با تمامی این تفاسیر باز هم پس از مدت زمان طولانی از تغییر رنگ آب رادیاتور بصورت کامل نمیتوان جلوگیری نمود. نکته بعدی که باید متذکر شد این است که شرایط خرابی های خودرو بسیار متفاوت است و میتواند به دلایل خاص خرابی های خاص برای ماشین شما رخ دهد، ما در مجله یدک یار تلاش داریم تا به رایج ترین دلایل خرابی و راه حل های آن بپردازیم.

  15. مری می گوید

    سلام. مطالب بسیار جامع و کامل میباشد. خیلی عالی و عامیانه توضیح داده شده و هر ناواردی میتونه از اطلاعات شما کمک بگیره. ممنون از اطلاعاتتون.

  16. Mina می گوید

    ممنون از مطلب مفیدتون
    جای تعجبه ۳ تا مکانیکی رفتم علت قهوه ای شدن اب رادیاتور رو نمیدونستن میگفتن هیچی نیست
    ممنون از اگاهیتون

  17. یونس می گوید

    سلام خسته نباشی روی در رادیاتور ماشین من که پراید کمی مایع سفید هست ولی در زیر در روغن موتور چیزی نیست رنگ آب رادیاتور تقریبا قهوه ای است وچرب شده روی در هم مایع سفید هست لطفا راهنمایی کنید

  18. روح الله می گوید

    عالی بود

  19. محسن می گوید

    با سلام و روز بخیر
    ماشین ال نود بنده مدل ۹۱ هست مدتی آب رادیاتور قهوه ای رنگ شده و تو دنده های ۱و۲ احساس میکنم ریپ میزنه و در حالت ایستاده و روشن کمی لرزش داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل خیلی بعید هست که از سیستم خنک کننده خودرو شما باشه، در قدم اول بررسی کنید آیا آب رادیاتور ماشین چرب هست یا نه و یا اینکه خودرو آب کم میکند یا نه. در صورتی که آب رادیاتور کم شود و یا چرب باشد احتمال دارد که مشکل از واشر سرسیلندر ماشین بوده و با ورود آب به محفظه احتراق شاهد درست کار نکردن موتور خودرو خواهید بود.
      اما از طرفی باید گفت ریپ زدن و لرزش میتواند از مستهلک شدن شمع یا کوئل و ادوات برقی خودرو یا حتی خرابی دسته موتور ها باشد. لذا پیشنهاد میکنم نگاهی به مقالات علت ریپ زدن ماشین چیست و علت لرزش ماشین چیست بیاندازید، احتمال زیاد کمک بیشتری به عیب یابی و رفع مشکل خودرو شما خواهد کرد.
      با تمامی این تفاصیر باید گفت تشخیص دقیق مشکل باید حتما توسط متخصص و مکانیک معتبر بصورت دقیق انجام شود.

  20. حمید می گوید

    سلام من سمند دوگانه کارخانه دارم هرچند وقت یکبار درب رادیات پر از گل زدگی است نه جوش می‌آورد نه آمپر بالا میاد ماشین خوب کار میکند آب رادیات وزدیخ تازه عوض کردم به مکانیک هم نشان دادم میگه ماشین سالم است

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بررسی کنید که آیا گل چسبیده به درب رادیاتور چرب هست یا نه؟
      در صورتی که گل چرب باشد به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما مستهلک شده است و آب و روغن در مقدار کم با یدکدیگر ترکیب شده و باعث بوجود آمدن این گل شده.
      اما اگر گل چرب نباشد به احتمال زیاد رسوب آبی است که در سیستم خنک کننده موتور به دلیل سرد و گرم شدن آب بوجود آمده. در این شرایط پیشنهاد میکنیم برای ۵۰۰۰ کیلومتر بعدی، هر ۵۰۰ کیلومتری که طی کردید آب سیستم خنک کننده خودرو را تخلیه و مجدد با آب جوشانده شده رادیاتور را پر کنید تا سیستم خنک کننده ماشین کاملا شسته شود. راه حل دیگر نیز این است که به یک رادیاتور ساز مراجعه کنید تا سیستم خنک کننده خودرو شما را جرم زدایی کند.
      توجه داشته باشید با تمامی این تفاسیر باز هم برای تشخیص دقیق مشکل باید به مکانیک متخصص و ماهر مراجعه نمایید.

  21. ملیحه قادری می گوید

    ممنون از کمک و اطلاع رسانی به ما خانم ها
    تغییر سطح اب رادیاتور به واشر سرسیلندر مربوط میشه ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض
      کم شدن آب رادیاتور میتواند ناشی از خرابی واشر سرسیلندر خودرو شما باشد، اما باید حتما مشکل بصورت دقیق توسط متخصص بررسی شود چرا که عوامل متعددی میتواند باعث کاهش سطح آب رادیاتور خودرو شود.

  22. ارسطو می گوید

    سلام و خسته نباشید. رنگ آب رادیاتور ال ۹۰ مثل عکس بالا که نوشته شده(BAD) می باشد. شبیه آب زنگ دار شده و مخزن هم رنگ گرفته و تیره شده. البته هیچ مشکلی در زمینه جوش آوردن و … نداره.یه مرتبه هم مخزن رو کاملا تمیز کرده و آب رادیاتور و ضد یخ تعویض کردم که مجددا بعد ۲ ماه همون رنگی شده لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دلیل این اتفاق رسوب ها و زنگ زدگی داخل سیستم خنک کننده خودرو است، به احتمال زیاد رادیاتور خودرو شما فرسوده شده است و در آینده نزدیک باید آن را تعویض نمایید اما در صورتی که آمپر آب خودرو شما بالا نمیرود و مشکل گرم شدن بیش از حد موتور را ندارید نیازی به حساسیت نیست. هر موقع که متوجه افزایش دمای آب غیر معمول یا نشتی آب شدید اقدام به تعویض رادیاتور خودرو کنید.
      دقت داشته باشید با تمام این تفاسیر برای ارائه نظر کارشناسی و قابل استناد خودرو شما باید از نزدیک بررسی شود، لذا پیشنهاد میکنیم به متخصص مراجعه کنید تا خودرو شما را بررسی کنند.

  23. ارسطو می گوید

    جسارتا مکانیک یا متخصصی جهت رفع این عیب( زنگ زدگی آب رایاتور) خودروی ال ۹۰ که در بالا عرض کردم میتونید معرفی کنید. ممنونم

    1. یدک یار می گوید

      متاسفانه ما اجازه معرفی مستقیم نداریم، با همکاران ما در بخش فروش با شماره ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید شما رو راهنمایی میکنن.

  24. الهی می گوید

    مطالب وبلاگ بسیار جالب واموزنده و بود باتشکر ازتمامی عزیزانی که در جمع اوری مطالب زحمت کشیدند
    من.خودزومو بردم.تعمیرگاه بعد یک.هفته اب رادیاتور چک.کردم.سبز بود چرا?هیچ.مشکلی هم.نداره

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سبز بودن رنگ آب رادیاتورکاملا طبیعی است و به دلیل وجود ضدیخ داخل سیستم خنک کنند خودرو شماست. لذا جایی برای نگرانی وجود ندارد.

  25. مصطفی می گوید

    سلام من یه ماشین پارس خریدم ،از رادیاتش یه کف سفید بیرون میومدامروز اون کف سفید به سبز شبیه گل تبدیل شده بود ، آیا آب روغن قاطی کرده ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سبز شدن کف احتمالا به دلیل مواد موجود در آب رادیاتور خودرو است. کف کردن آب رادیاتور نشان دهنده ورود روغن موتور به مسیر گردش آب سیستم خنک کننده موتور است و به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما خاصیت خود را از دست داده و باید بررسی شود.
      با تمام این تفاسیر خودرو باید توسط متخصص از نزدیک بررسی گردد تا بتوان مشکل دقیق را یافته و سپس مرتفع ساخت.

  26. جهانرو می گوید

    ممنون از مطالب عالیتون
    خودرو من آب رادیاتور تغییر رنگ نداده اما در رادیاتور گل گرفته و در اینجا اشاره شده که یکی از دلایل گل گرفتن درب رادیاتور میتونه خرابی واشر سرسیلندر باشه، از کجا باید بفهمیم که مشکل اصلی گل گرفتن در رادیاتور به واشر مربوطه؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      برای تشخیص دقیق باید تعمیرکار متخصص خودرو شما را بررسی کند تا مشکل را تشخیص دهد اما بصورت کلی معمولا گل گرفتگی درب رادیاتور به دلیل خرابی واشر سرسیلندر به دلیل ترکیب آب و روغن موتور است. در این شرایط معمولا گل چرب و در شرایط وخیم سفید رنگ است.

  27. مرتضی می گوید

    سلام ارادت ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ دست خانومم هستش احساس کرده مخزن آب کم کرده ورداشته حدودا کمتر از نیم لیتر ضدیخ روغنی رو خودش ریخته تو مخزن انبساط درواقع ضد یخ روغنی رو با ضد یخ معمولی سبز رنگ قاطی کرده الان هم درب رادیاتور نسکافه ای شده هم یه لایه قهوه ای رنگ رو آب مخزن تشکیل شده این ماشین الان واشر زده یا بخاطره اینکه خودش روغن قاطی آبش کرده اینجوری شده؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در این شرایط نمیتوان بصورت دقیق تشخیص داد، در قدم اول شما تمامی آب سیستم خنک کننده خودرو (آب رادیاتور) را یکبار بصورت کامل تخلیه و تعویض کنید. سپس بعد از مدتی استفاده مجدد رنگ آب رادیاتور را بررسی کنید.
      با اینکار هم جلو آسیب دیدن قطعات داخلی سیستم خنک کننده مثل واترپمپ، پره های رادیاتور و … را گرفته و هم از سلامت واشر سرسیلندر خودرو خود اطمنیان حاصل خواهید کرد.

  28. علی می گوید

    سلام خواهش میکنم میشه جوابمو بدین من یه ۴۰۵گرفتم گفتن موتورش تازه تعمیره تقریبا ۲۰روز تا۳۰روزی میشه تعمیره ولی روی درب رادیاتور چربه یه بارم خوب رادیاتو شستم ولی باز چربه ماشین خیلی خوب کار می‌کنه پیش چند تا تعمیر کارم بردم میگه موتورش خیلی خوب کار می‌کنه بعضی ها هم میگن تا موتورو باز نکنیم نمیتونیم بفهمیم ممکنه از قبل بوده باشه به مرور رفع بشه به نظر شما مشکل داره؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم یک بار بصورت کامل آب رادیاتور خودرو را تخیلیه مجدد پر کنید، پس از یک روز استفاده از خودرو مجدد آب رادیاتور را تخلیه و پر کنید سپس بصورت منظم آب رادیاتور را بررسی کنید، در صورتی که مشکل رفع شد متوجه خواهید شد که این چربی از قبل بوده اما اگر مجدد شاهد چرب شدن آب یا درب رادیاتور بودید این نشان دهنده خرابی در قسمتی از سیستم موتور خودرو است (معمولا واشر سرسیلندر) که باعث ورود روغن به سیستم خنک کننده ماشین میشود. در این شرایط موتور خودرو باید باز شود تا مشکل مشخص و مرتفع گردد.
      امیدواریم که این چربی برای قبل از تعمیر موتور باشد اما در صورتی که موتور به درستی تعمیر نشده باشد در حال حاضر این نشتی روغن به سیستم خنک کننده بسیار ناچیز است و در عملکرد موتور خودرو مشکلی ایجاد نمیکند اما در آینده نه چندان دور این باعث خراب شدن سایر قطعات موتوری خواهد شد. از اینرو پیشنهاد میکنیم در صورتی که متوجه این مشکل شدید حتما سریع تر اقدام به تعمیر آن نمایید تا هزینه کمتری برای تعمیرات پرداخت کنید.

  29. محمد می گوید

    سلام پژو ۴۰۵ درب رادياتور باز میکنم کامل روغن روش وایساده دود بخار یل امپر هم نمیزنه تک استارد روشن میشه عادی هم کار میکنه ولی زیاد روغن میاد داخل رادیات میشه راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ورود روغن به مخزن رادیاتور نشان دهنده وجود مشکلی در آب بندی بخش های از سیستم خنک کننده و روان کننده موتور است که با یکدیگر در ارتباط اند که معمولا از واشر سرسیلندر یا رینگ پیستون نشات میگیرد. رایج ترین دلیل این است که واشر سرسیلند به دلایلی مثل جوش آوردن یا مستهلک شدن خاصیت خود را از دست داده یا به اصطلاح ضعیف شده و نمیتواند به درستی مجاری گردش آب را از سایر بخش های موتوری جدا کند و از همینجا روغن وارد مجاری سیستم خنک کننده شده و به رادیاتور میرسد.
      ضعیف شدن واشر سرسیلندر در ابتدا و وقتی خفیف هست علائمی چون سخت روشن شدن، احتراق بد یا بالا رفتن آمپر ندارد اما به مرور زمان با وخیم تر شدن وضعیت واشرسرسیلند، تمامی این مشکلات بصورت محسوس برای خودرو شما پیش خواهد آمد.
      هرچه زودتر مشکل بصورت دقیق مشخص و مرتفع گردد بدیهی است هزینه کمتری برای تعمیر آن نیاز خواهید داشت.
      به این نکته نیز توجه داشته باشید که توضیحات فوق با توجه به اطلاعاتی که شما در اختیار ما قرار داده اید ارائه شده و تشخیص دقیق مشکل و رفع آن باید توسط مکانیک متخصص و خبره پس از بررسی دقیق خودرو صورت گیرد.

  30. Ali می گوید

    سلام
    یه ۴۰۵ مدل بالا دارم .اب رادیاتش مث ارده زرد شده ولی ولی روغن موتور مشکلی ندارد
    ماشین هم مشکلی در راه رفتن ندارد
    بنظرتون عیبش چیع ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد شما از ضد یخ استاندارد و با کیفیت استفاده نکرده اید. یک بار کل آب سیستم خنک کننده خودرو را تخلیه و با ترکیب آب جوشیده و ضد یخ استاندارد مجدد پر کنید. به احتمال زیاد مشکل شما مرتفع خواهد شد.

  31. علی رهنورد می گوید

    سلام
    من سهوا به جا ضد یخ روغن موتور ریختم تو محفظه اب ۲۰۶ تیپ ۵ !!
    خیلی نریختم و تا جایی که تونستم همون موقع با سرنگ روغنا رو بیرون کشیدم اما ظاهرا همش خارج نشده و الان که هوا سرده روغنا بسته امده رو اب. بدنه مخزن اب هم خیلی چربه.

    به نظر شما چکار کنم الان ؟چون میترسم اینجوری به جایی اسیب بزنه چون موتور رو هنوز ۳ ماه نشده تعمیر اساسی کردم.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین کار این هست که هر چه سریع تر آب سیستم خنک کننده خودرو را بصورت کامل تخلیه کنید و مجدد پر کنید. این کار را چند بار تکرار کنید و برای مدت یک ماه هر هفته این کار را تکرار نمایید. اگر مشکل مرتفع شد و چربی از بین رفت که هیچ اما اگر مجدد سیستم خنک کننده چرب بود باید بصورت کامل مجرا ها با مواد مخصوص توسط متخصص شستوشو داده شود.

  32. اس اس می گوید

    سلام
    درب رادیات خیلی جزئی رنگ کم چرب کرمی رنگ و دور ورودی رادیات جایی که آب اضاف میکنیم زیر درب رادیات هم همین هست آب رادیات همون رنگ زد یخ مرقوب و آب معدنی هستش دلیلش چیه ضد یخ چرب هستش ممنون میشم جواب بدید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      چرب شدن درب و آب رادیاتور نشان دهنده وجود نشتی در واشرهای موتور خودرو است. این نشتی معمولا به دلیل جوش آوردن و یا مستهلک و ضعیف شدن واشر سرسیلندر یا مستهلک شدن رینگ و پیستون رخ میدهد. زمانی که این قطعات خاصیت خود را از دست میدهند روغن موتور وارد مجاری سیستم خنک کننده شده و شما شاهد چرب شدن آب رادیاتور خواهید بود. این نشتی به مرور زمان زیاد شده تا جایی که در کارکرد موتور خودرو خلل ایجاد میکند.
      تشخیص مشکل باید توسط متخصص و پس از بررسی دقیق خودرو صورت گیرد. پیشنهاد میکنیم هر چه زودتر نشتی را پیدا کرده و اقدام به تعمیر آن کنید، هرچقدر تعمیر این مشکل به تعویق بیوفتد قطعات بیشتری آسیب دیده و هزینه تعمیر آن بیشتر خواهد شد.

  33. کیانوش زارعی می گوید

    سلام خسته نباشید پراید من یه هفته میشه واشر سرسیلندر عوض کردم ولی یه ذره کف سفیدرو درب روغن جمع شده ولی آب رادیاتور معمولی ماشین هم جوش نمیاره به نظر شما کف سفید درب روغن بازم مشکل از واشر سرسلندره

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      کف روی درب روغن ریز موتور به دلیل ورود آب به داخل سیلندر موتور و ترکیب آن با روغن موتور است. این مشکل باید حتما توسط متخصص و مکانیک مجرب بررسی شود تا علت آن مشخص گردد اما بصورت کلی ممکن است این کف به دلیل خرابی قبل از تعمیر واشر سرسیلندر بوده باشد و چون به درستی مجرا های گردش آب و روغن تمیز نشدند مجدد بعد از تعمیر نمایان شده است. پیشنهاد میکنیم مجددا روغن موتور خودرو را تعویض نمایید و آب رادیاتور را نیز خالی و مجدد پر کنید، در صورتی که دوباره شاهد کف روی درب روغن ریز موتور خودرو بودید احتمال دارد مشکل از عدم نصب درست و اصولی واشر سرسیلندر بوده باشد.
      با تمام این تفاسیر مجددا تاکید میکنیم که تشخیص دقیق مشکل فقط با بررسی خودرو از نزدیک امکان پذیر است و توضیحات گفته شده طبق رایج ترین مشکلات برای شما شرح داده شده.

  34. حاجی رامین می گوید

    سلام من ماشینم جوش اورده بود بعد اب روغن قاطی کرد و داخل رادیات مایع گل الود و چسبناکی میزد بالا بردمش پیش مکانیک و واشر و سرسیلندرش رو عوض کردم و چندین بار رادیات رو شستشو دادم ولی بازم گل ولای میزنه بالا اگه کسی میدونه مشکلش چیه بگه ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      گل آلود شدن آب رادیاتور ناشی از ترکیب روغن موتور و مایع خنک کننده موتور خودرو است، دو حالت محتمل است:
      ۱- واشر سرسیلندر خودرو شما به درستی به روی ماشین نصب نشده، لذا نمیتواند وظیفه خود را که آب بندی موتور و جدا سازی مجرا های آب رادیاتور و روغن موتور است به درستی انجام دهد و مجداد آب و روغن با یکدیگر ترکیب میشوند.
      ۲- مشکل از ابتدا جای دیگری بوده و هنوز رفع نشده است، مثل ضعیف شدن رینگ پیستون و …
      حالت اول محتمل تر است و حالت دوم معمولا نشانه های دیگری مثل دود کردن ماشین، خروج آب از اگزوز و … را نیز به همراه دارد.
      با تمامی این تفاصیر برای تشخیص دقیق مشکل باید حتما خودرو شما از نزدیک توسط متخصص بررسی شود.

  35. Mohammad reza می گوید

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    مطالب بسیار عالی بودن
    یه ۲۰۶تیپ۲ دارم امروز قبل روشن کردن خودرو روغن رو چک کردم همه چیش اوکی بود اما با باز کردن درب منبع انبساط خودرو متوجه یه لایه نسکافه ای رنگ و چرب روی آب رادیاتور شدم که بوی روغن هم میداد.
    سوال کردم گفتن ضد یخ روغنی بوده برای اون روی آب رادیاتور اینطوری شده و دیگه خودرو رو روشن نکردم.
    خودرو مدل۹۶ هست و تنها یکبار جوش اورده و تا دیروز هیچ مشکلی نداشت و دما هم در حد معمول بود و به موقع فن میزد.
    میخاسم بدونم ممکنه واشر ضعیف کرده باشه؟
    ممنون میشم کمک کنید
    قبلا از بذل توجهی که میفرمایید سپاسگزارم.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در وحله اول باید گفت که اگر ضد یخ استاندارد استفاده کرده باشید به هیچ وجه روغنی نخواهد بود، از طرفی باید گفت اگر ضد یخ غیر استاندارد بوده باشد شما باید صبح روز پس از ریختن ضد یخ شاهد لایه چربی باشید لذا بسیار بعید هست که لایه روغن بخاطر ضد یخ بوده باشد.
      موتور TU3 به دما بسیار بیشتر از TU5 حساس و آسیب پذیر است لذا به احتمال زیاد همان جوش آوردن باعث شده تا واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شود و یا به اصطلاح خودرو واشر بترساند. با این اتفاق آب بندی موتور خودرو از حالت وکیوم خارج شده و روغن موتور وارد مجاری سیستم خنک کننده میشود و در نهایت خود را در منبع انبساط نمایش میدهد.
      در حال حاضر این مشکل سطحی است و افت توان موتور یا مشکل های دیگر به صورت محسوس حس نمیشود اما به مرور زمان نشت روغن بیشتر شده و باعث خرابی های دیگر خواهد شد. پیشنهاد میکنیم خودرو خود را به متخصص نشان دهید و بسته به صلاح دید وی اقدام به تعمیر کنید و یا صبر نمایید تا شرایط وخیم تر شود. بدیهی است رسیدگی سریع تر و رفع مشکل قبل از وخیم شدن میتواند جلو سایر خرابی ها و مشکلات را گرفته و از هزینه تعمیرات شما بکاهد.

  36. یاور می گوید

    سلام خسته نباشید من سمند ۸۶ دوگانه کارخونه دارم یه ماه پیش واشرش عوض کردم ولی الان دوباره صبح ها که درب روغن رو باز میکنم شیری هست بعداز چنددقیقه کار کردن ازبین میره علت چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشکل خودرو شما یک مسئله خاص هست و متاسفانه همکاران ما برای راهنمایی شما به این شکل را نداشته و نیاز به بررسی دقیق خودرو از نزدیک و اطلاعات بیشتر است.
      بصورت کلی ممکن است واشر سرسیلندر به درستی نصب نشده و یا این مشکل (ترکیب شدن آب و روغن) از قبل رخ داده است اما پس از تعویض واشر سرسیلندر مجاری سیستم خنک کننده به درستی شستوشو داده نشده باشد.

  37. حسین می گوید

    سلام. بسیار عالی بود. ممنون از توضیحات خوب شما.

  38. فر ز می گوید

    سلام پژو ۴۰۵ دارم چند روزی یکبار درب رادیاتور سفیدک میزنه بعضیا میگن از واشر بعضیا میگن از بخار ضدیخ نظر شما در این زمینه چیه؟؟ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شده و آب و روغن با یکدیگر ترکیب میشوند و شما شاهد کف سفید رنگ روی درب رادیاتور خودرو خود هستید. اگر کمی دقت کنید متوجه چرب بودن کف سفید خواهید شد.

  39. بهرام می گوید

    درود وقت بخیر
    تیبا۲ مدل ۹۵ دارم متوجه شدم آب رادیاتور به رنگ قهوه ای در اومده چندین بار هم آب رادیاتور رو کاملا خالی کردم و آب مقطر و ضد یخ پر کردم اما بازم همونجوری شد. میشه راهنماییم کنید مشکل از چی میتونه باشه؟
    ممنونم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      از استاندارد بودن ضدیخ اطمینان حاصل کنید.
      به آمپر آب خودرو دقت داشته باشید که خیلی بالا نرود و مشکلی در سیستم خنک کننده وجود نداشته باشد، بیش از اندازه داغ شدن ضدیخ میتواند باعث اکسادیاسیون و تغییر رنگ آن شود.
      از سلامت رادیاتور آب و تمیز بودن مجاری آن اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که لوله های آن جرم نگرفته باشد.

  40. حسن نوروزی می گوید

    سلام .من پژو ۴۰۵ ودارم. حین حرکت امپر رفت بالا و چراغ استوپ و چراغ امپر اب روشن شد،ماشین اب کم میکنه و هوا میگیره. بعد از گرم شدن اب سرریز میکنه و از درب رادیاتور بیرون میریزه درب روغن موتور هم سفید شده
    مشگل چیه؟
    واشر سرسیلند؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال خیلی زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شده و وظیفه خود را به درستی انجام نمیدهد. به عبارت دیگر خودرو شما واشر زده است و کف سفید نشان دهنده همین مشکل و ترکیب شدن آب و روغن با یکدیگر است.

  41. سیاوش می گوید

    با سلام و احترام
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ دارم، طی پنچ سال شصت هزار کیلومتر راه رفته حدود یک هفته ست بخاری ماشین گرم نمیکنه، موتور حالت عادی داره و جوش نمی‌یاره، امروز آب رادیاتور رو چک کردم متوجه گل آلودگی آب در قمقمه آب ماشین شدم ولی محفظه در روغن رو باز کردم عادی بود، فقط آب رادیاتور به حالت غلیظ و کرم رنگ یا گل آلودگی شده، لطفن راهمنایی کنید. سپاس از محبت تون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد این گل رسوب آب بوده و باعث شده مجرای رادیاتور بخاری خودرو شما بگیرد و مانع گردش آب شود، لذا در نهایت بخاری نمیتواند به درستی کار کند. پیشنهاد میکنیم مجرای گردش آب خودرو را بصورت کامل شستوشو دهید، در صورتی که مشکل حل نشد رادیاتور بخاری باید باز شده، سرویس و یا تعویض گردد.
      دقت داشته باشید موارد فوق راهنمایی کلی است و تشخیص دقیق مشکل باید توسط متخصص پس از بررسی دقیق خودرو از نزدیک صورت گیرد.

  42. حیدر احمدی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    روی آب رادیاتور کف قهوه‌ای میگیره همیشه هم نیست بعضی وقتا نمیدونم مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بررسی کنید آیا کف چرب هست یا نه.
      در صورتی که گل قهوه ای چرب باشد احتمال ضعیف شدن واشر سرسیلندر خودرو شما وجود دارد و این نشان دهنده آن است که آب و روغن به همراه رسوب آب با یکدیگر ترکیب شده و وارد مجاری سیستم خنک کننده موتور شده است و واشر سرسیلندر خودرو باید تعویض گردد.
      اگر کف چرب نبوده و شبیه لجن و رسوب باشد، همان جرم و رسوبات آب بوده و شما باید مجاری سیستم خنک کننده موتور را بصورت کامل شستوشو دهید.
      دقت داشته باشید که موارد بالا رایج ترین دلایل نمایان شدن کف قهوه ای روی آب رادیاتور است و تشخیص نهایی باید توسط متخصص پس از بررسی خودرو صورت گیرد.

  43. رامیان می گوید

    سلام من ماشینم ۴۰۵هستش صبح رادیاتور و نگاه کردم بعد یادم رفته سر رادیاتور ببندم ایا واشر میزند یک لیتر آب کم کرده بو و ماشنم داغ نکرده بود چون سیستم خنک کننده موتور خوب عمل کرده بود

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      جای نگرانی نیست، برای خودرو شما مشکلی پیش نیامده است.
      واشر زدن به دلیل بالا رفتن دمای موتور اتفاق می افتد لذا اگر خودرو شما جوش نیاورده، واشر سرسیلندر خودرو آسیبی ندیده. فقط دقت داشته باشید آب رادیاتور را مجدد پر کرده تا به سطح استاندارد برسد.

  44. عباس می گوید

    سلام،چند روزه آب رادیاتور ماشینم کم میشه و گل میگیره اول فکر کردم احتیاج به هوا گیری داره ، هوا گیری کردم و متوجه شدم آبی که از قسمت پیچ هواگیری خارج میشه زلال و سبز رنگه ، ماشین گرم نمیکنه، روغنم تمیزه، البته بخاری ماشین قبلا نشتی داشته

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به گل آب رادیاتور دقت کنید، اگر چرب باشد احتمال این وجود دارد که واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شده باشد، اما اگر چرب نبود این گل میتواند جرم و رسوب داخل سیستم خنک کننده خودرو باشد و علت کم کردن آب چیز دیگری است.
      اگر گل چرب نبود پیشنهاد میکنیم در قدم اول یکبار آب سیستم خنک کننده را تخلیه مجدد پر کنید و پس از چند روز کار کردن مجدد آب را بصورت کامل تعویض نمایید. قبل از تعویض مجدد آب به سطح آب دقت کنید اگر شاهد افت قابل توجهی بودید به دنبال نشتی آب در بخش های مختلف مثل رادیاتور، رادیاتور بخاری، شلنگ ها، واتر پمپ و … باشید.
      بدیهی است برای تشخیص دقیق مشکل و خودرو باید از نزدیک توسط متخصص بررسی شود و توضیحات بالا صرفا راه کار های ابتدایی است که معمولا به رفع مشکل کمک میکند.

  45. بلوچ می گوید

    سلام وقت بخیر
    دلیل بطری که در ماشین های کاربراتور میدارم چیه؟
    اب سریز میشه توی بطری .
    آیا درب رادیاتور خرابه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر سطح آب رادیاتور ماشین شما به اندازه استاندارد باشد به دلایل مختلفی میتواند باعث سر ریز شدن آب رادیاتور ماشین شود، پیشنهاد میکنیم مقاله مرتبط به علت سریز شدن آب رادیاتور ماشین را مطالعه کنید.

  46. سید محمود حسینی می گوید

    با سلام واتر پمپ ماشین نشتی داشت واتر پمپ رو تعویض کردم بعد از مدت کوتاهی چون آب تنها ریخته بودم آب رادیاتور زنگاری شد حالا نیاز هست که رادیاتور و داخل موتور با آب دیگه‌ای شسته بشه یا خیر فقط آب مقطر و ضد یخ بریزم،؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تغییر رنگ آب رادیاتور زمانی که از آب معمولی استفاده میکنید کاملا طبیعی است، بهتر است یک بار آب رادیاتور را بصورت کامل خالی کنید مجدد پر کنید و پس از ۱ روز استفاده، آب را خالی کرده و با آب مقطر و ضد یخ پر نمایید.

  47. Ali_fathi می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده‌دیروز‌رادیاتور‌عوض‌کردم
    امروز‌خواستم‌سطح‌آب‌چک‌کنم‌وقتی‌در‌رادیاتور‌باز
    کردم‌آب‌با‌فشار‌زد‌بیرون‌‌سر‌آب‌هم‌کامل‌کف‌سفید
    مایل به قهوه‌ای زده‌بود‌کل‌آب‌رادیات‌این‌رنگی‌نبود
    میخواستم‌ببینم‌واشر‌زدم‌یا‌مشکل‌از‌چی‌هست‌ماشینمم
    ۴۰۵glxهست‌ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه به تازگی رادیاتور ماشین خودر را تعویض نمودید، با فشار خارج شدن آب طبیعی است و نشان دهنده وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو شماست.
      در باره کف یا گل قهوه ای نیز باید گفت میتواند جرم های باقی مانده در مجاری سیستم خنک کننده ماشین باشد، برای اینکه اطمینان حاصل کنید یکبار دیگر کل مایع خنک کننده را خالی کرده و مجدد با آب پر کنید، یک روز بعد اقدام به هواگیری نمایید و سپس کیفیت آب رادیاتور را بررسی کنید، اگر باز شاهد کف بودید احتمال این وجود دارد که واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شده باشد.

  48. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر یه پراید ۱۳۲ ۸۸ دارم ۲هفتس واشر سر سیلندر شو عوض کردم الان ماشین اب کم میکنه و به شد اب رادیات گل میشه رادیاتم نو هست مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که بعد از تعویض موتور یکی دو بار کم کردن آب طبیعی است و اگر مجدد تکرار شود باید نگران شوید. پیشنهاد میکنیم ابتدا مجاری گردش آب را شستوشو دهید، برای این کار را میتوانید ابتدا مایع خنک کننده را بصورت کامل تخلیه و مجدد پر کنید، پس از یک روز استفاده مجدد این کار را انجام دهید تا مجاری بصورت کامل شستوشو داده شود، اگر مجدد بصورت منظم شاهد آب کم کردن ماشین بودید باید شلنگ ها، واتر پمپ، بست ها، ترموستات را به دقت بررسی کنید و اگر همه چیز سالم بود احتمال این وجود دارد که واشر سرسیلندر خودرو شما به درستی نصب نشده باشد و موجب آب کم کردن خودرو شود. پیشنهاد میکنیم مقاله علل کم شدن آب رادیاتور را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار گیرد.
      توجه داشته باشید که توضیحات بالا بصورت کلی در اختیار شما قرار گرفته و برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  49. محمود بزرگی می گوید

    سلام ممنون از راهنماییهای مفیدتون . بنده ساندرو اتومات مدل ۹۶ دارم یکسال و نیم بعد از خریداری ماشین در جاده شمال زمستان مشغول رانندگی بودم که چراغ استپ روشن شد و متوجه شدم که آب ماشین کاملا سرد شده . بردم نمایندگی و چون گارانتی داشت ترموستات رئ تعویض کردند . چند ماه بعد با کمترین سرد شدن هوا آمپر ماشین اینطور نشان میداد که آب به صورت کامل گرم نمیشه . رفتم مکانیکی گفت باید ترموستات عوض بشه. دوباره ترموستات عوض کردم و البته ترموستات اصلی خریدم ولی باز هم کاهی هنگام سرد شدن هوا درجه آب افت میکرد . آب رادیاتور از دو سال پیش گل آلود و قهو ه ای شده بود و منبع انبساط شدیدا جرم گرفته بود که همون دو سال پیش منبع انبساط توسط مکانیک شسته و آب رادیاتور و ضد یخ تعویض شد ولی چند ماه بعد دوباره همون جوری جرم گرفت و آب گل آلود شد و درب رادیات جرم گلی و قهو ه ای گرفته . از هفته پیش هم آمپر آب به جای چهار خط فقط دو خط بالا میاد و اگر گاهی چهار خط بیاد بالا بلافاصله فن کار میکنه و در عرض چند ثانیه مجددا آمپر بر می گرده روی دو خط ..ولی هم کولر درست کار میکنه و هم فن به موقع خاموش و روشن میشه .امروز از صبح پیگیر رفع عیب بودم اول رفتم برقکار گفت برو آمپر ساز . رفتم آمپر ساز گفت آمپر ایراد نداره برو مکانیکی . رفتم مکانیکی براش توضیح دادم گفت مشکلی نیست همه دنبال اینند که آمپر آب بیاد پایین شما سخت نگیر . رفتم یک مکانیک دیگه اونم گفت بی خیال باش مشکلی نیست . رفتم مکانیکی سوم گفت باید سیستم خنک کننده رو شستشو بدیم و چند ساعت زمان میبره الان وقت ندارم . رفتم مکانیکی چهارم گفت هم باید شستشو بدم و هم باید ترموستات مجددا عوض شه . خلاصه امروز از صبح تا عصر به شش جا مراجعه کردم و هنوزم نمی دونم چکار کنم . از طرف دیگه با مطالعه مطالبتون منوجه شدم که اگه سیستم خنک کننده کثیف باشه قاعدتا باید آب جوش بیاد ولی ماشین من برعکس آب نیمه گرمه . لطف بفرمایید بگین چه کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هر چیز به این موضوع دقت داشته باشید که برای ارائه نظر کارشناسی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد و توضیحات زیر تنها پیشنهاد و پیشبینی ماست.
      نکته ای که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که دمای پایین آب و سیستم خنک کننده ماشین خطری ندارد و شما باید زمانی نگران این موضوع شوید که آمپر آب بیش از اندازه بالا رود و به عبارت دیگر ماشین جوش بیاورد. اما با اینحال اگر با تعویض ترموستات مشکل رفع نشده، سنسور دمای آب را نیز بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
      از طرفی دقت داشته باشید که آیا خودرو آب کم میکند یا خیر، در صورتی که شاهد کم کردن آب بودید به دنبال مشکل بگردید.
      همینطور بررسی کنید که فن ماشین یکسره نشده باشد و اینکه رله فن ها و فیوز ها به درستی عمل میکنند، ممکن است علت اینکه همواره دمای آب پایین است یکسره کار کردن فن باشد.

  50. محمد می گوید

    سلام ماشینمو تازه خریدم فروشنده ادعا میکنه تازه واشرشو عوض کرده و رادیاتشو شست و شو نداده.الان درب رادیاتو باز میکنم روغن رو اب میبینم.وقتی هم گاز میدم سطح اب پایین میره یکم.ایا مشکل از واشر سر سیلند هستش و دروغ بهم گفته؟چیکار کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر پس از یک بار شستوشوی کامل مجاری سیستم خنک کننده موتور خودرو باز هم شاهد روغن در آب رادیاتور بودید به احتمال خیلی زیاد واشر سرسیلندر خودرو مشکل داشته و آب و روغن با یکدیگر ترکیب میشوند.
      دقت داشته باشید که نظر دقیق و نهایی پس از بررسی خودرو از نزدیک باید داده شود.

  51. اسماعیل می گوید

    با سلام و احترام و تشکر از پاسخهای خوب شما ، پژو پارس مدل ۹۱ که حدود ۳ ماه موتور کامل تعمیر شده است. قبل از سه ماه مشکلی نبود.الان زیر درب رادیات گل قهوه ای رنگ کمی چرب روی ضد یخ قرار دارد ولی ضدیخ شفاف و سبز رنگ است . آب کم نمی کند ، با تک استارت ماشین روشن میشود .زیر درب موتور چیزی مبنی بر تغییر رنگ مشاهده نمی شود. دود خروجی اگزوز بی رنگ و طبیعی است. پیش مکانیکی که تعمیر کرده بردم گفت مربوط به چربی های قبلی است که دز سیستم مونده بوده
    سوال بنده این است اگر این جرم مربوط به قبل تعمیر کامل موتور است چرا پس از تعمیر خود را نشان نداده؟! و پس از ۳ ماه آمده زیر درب رادیاتور!!! ، اگر ضد یخ را کامل خالی کنم،آیا میشود برای یک روز فقط آب ریخت تا تست شود که جرم برای قبل بوده ، سپس ضد یخ با آب در رادیات بریزم ؟ در ضمن بنده یک باز نشسته هستم و خیلی سرگاز ماشین را می رانم پس از تعمیر هم خیلی رعایت
    میکنم تا مشکلی پیش نیاد.لطفا راهنماییم کنید .سپاس از وقتی که برای پاسخ می گذارید .خدا خیرتون دهد.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این احتمال وجود دارد که پس از تعمیر موتور جرم و روغن باقی مانده در سیستم خنک کننده خودرو پس از مدتی به مرور خود را بصورت گل چرب یا تغییر رنگ آب رادیاتور نشان دهد. بهترین راه شستوشوی کامل مجاری سیستم خنک کننده موتور است، یک بار کل مایع سیستم خنک کننده موتور را تخلیه و پر کنید، سپس بعد از یک یا دور روز استفاده مجدد مایع را بصورت کامل تخلیه و با ضدیخ پر نمایید، اگر باز شاهد تغییر رنگ آب رادیاتور و یا گل چرب بودید احتمال وجود مشکل در واشر سرسیلندر وجود دارد.
      گفتنی است توضیحات فوق بصورت کلی بوده و نظر تخصصی نهایی باید پس از بررسی خودرو از نزدیک اعلام شود.

  52. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ماشینم بعضی صبح ها که سرده استارت که میزنم صدای اب از پشت داشبورد میاد و سر گازم که میدم صداش بیشتر میشه
    بعد از پنج شش دقیقه هم که ماشین گرم بشه قطع میشه صداش
    یبارم هواگیری کردم درست نشد
    اب هم کم نمیکنه ماشین بیشتر از پنج ماهی میشه تعمیر موتور شده
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای تشخیص مشکل خودرو شما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد. مجاری گردش آب را به دقت بررسی کنید، این احتمال وجود دارد که باتوجه به زیاد شدن صدا با گاز دادن ممکن از مشکل از واتر پمپ نشأت بگیرد. برای ارائه نظر کارشناسی دقیق باید خودرو از نزدیک بررسی شود.

  53. مصطفی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ماشین من پراید ۱۳۲ مدل ۸۸ هست
    چند هفته پیش ماشین رو بردم با دستگاه یه سری موارد از جمله میزان مصرف سوخت و حرارت ماشین رو تنظیم کرد و بعد از اون هم ترموستات ماشین رو عوض کردم و ۸۲ درجه واسش نصب کردم
    الان وقتی آمپر آب ماشین به خط دوم میرسه فن شروع به کار می‌کنه و دیر هم خاموش میشه به نظر میاد خیلی زود داره کار می‌کنه و البته آب داخل رادیاتور هم خنک هست و انگار جریان نداره
    امروز بردم ماشین رو دوباره تست کردم گفتن که ترموستات قفل کرده بوده و از نظر تنظیمات کامپیوتری هم مشکلی نداره
    به نظره شما این توضیحات درسته یا اینکه میتونه از خرابی واتر پمپ هم باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قفل کردن ترموستات ماشین بسیار رایج است، اما اینکه فن دیر از مدار خارج میشود و یا زود وارد مدار میشود جای بررسی بیشتر دارد، پیشنهاد میکنیم ابتدا بعد از تعویض دوباره ترموستات بررسی کنید که آیا باز هم به این مشکل بر میخورید یا خیر. اگر مجدد شاهد این مشکل بودید، رله فن و سنسور دمای آب را بررسی کنید تا از سلامت آنها اطمینان حاصل نمایید.

  54. میلاد می گوید

    درود خسته نباشید
    ماشینمو تعمیر موتور کردم. بعد از اون آب شهری داخل ماشین ریختم که یکی دو روز کار کنه بعد یکی دو ساعت در رادیات رو باز کردم آب کثیف بود
    علتش چیه؟!
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی شما به اطلاعات بیشتر و توضیح بیشتر درباره نوع کثیفی آب رادیاتور نیاز داریم. کثیفی بصورت گل بوده؟ چرب بوده؟ چه رنگی بوده؟ رنگ آب رادیاتور عوض شده؟ و …

  55. مسعود می گوید

    سلام ودرود
    پارس سال دوگانه فابریک دارم
    مدتی هست ماشین موقع استارت چند ثانیه بد کار میکنه
    داخل رادیاتور هم یک گل قهوی تیره نرم هست ولی درب رادیاتور تمیزه
    درب روغن را هم باز میکنیم روغن تمیزه و سفیدک نزده
    تست کمپرس گرفتن میگن سالم
    مشکل از تداخل گاز با آب هست و رگلاتور گاز نشتی داره
    با دستگاه دیاگ هم پیغام نشتی رگلاتور گاز میده
    و بعضی مواقع هم بوی ضد یخ داخل ماشین میاد که ظاهرا مربود به رادیات بخاری هست چون موقع سرما هم خ خوب گرم نمیکرد و گرفتگی داشت که شستشو دادم ولی بازم بعد چند وقت به حالت اول برگشت
    لطفا راهنمایی کنید مشکل اصلی کجاست و باید چکار کنم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق و نهایی باید خودرو از نزدیک بررسی شود. اما بصورت کلی باید گفت گل رادیاتور میتواند به دلیل استفاده از مایع خنک کننده غیر استاندارد با آب لوله کشی باشد. علت بوی ضدیخ بنظر میرسد به دلیل خرابی و نشت رادیاتور بخاری باشد که باید بررسی شود، در صورت امکان تعمیر و در غیر این صورت تعویض گردد.

  56. حسین می گوید

    ممنون از راهنمای شما من مدت چند ماه (حدود ۵ ماه )فقط آب خالی توی رادیاتور ریختم اکنون که ضد یخ اضافه کرده ام درب رادیاتور گل آلود می شود اما نها آب کم میکنه نه روغن که با راهنمایی شما متوجه شدم از رسوبات مدت زیاد استتفاده از آب شهری خالی بوده است

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد ما شستوشو کامل مجاری سیستم خنک کننده خودرو است. پبشنهاد میکنیم کل مایع خنک کننده را تخلیه و با آب مقطر یا آب کولر گازی پر کنید سپس بعد از ۲ روز استفاده مجدد مایع خنک کننده را تخلیه و سپس پر کنید. این کار را برای ۲ تا ۳ بار انجام دهید و در آخر از ضدیخ استفاده کنید. به احتمال زیاد مشکل عوض شدن رنگ آب رادیاتور و رسوبات حل خواهد شد.

  57. میلاد می گوید

    سلام ماشین ۲۰۶ تیپ۲مدل ۹۵ ک تو سند tu3 میزنن بعد از یکماه ماشینو از صافکاری گرفتم ۳ساعت باش چرخیدم اکی بود فقط بخاری روشن کردم گرم نمیکرد بعد تو ۱ثانیه امپرم باسرعت رفت بالا چراغ قرمز روشن شد کاپوت ک بالا زدم دیدم ازکنار قمقمه مایع خیلی غلیظ قهوه ای رنگی بیرون میزد فرداش یکی اومد کل سیستم اب رو شستشو داد بعد ماشین دیگ جوش نیاوزد بنظرتون واشر زدم درضمن قبل و بعد این اتفاق ماشین نه دود میداد نه بد کارمیکرد همه چیز نرمال بود حالا نظرشما چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به این مورد دقت داشته باشید که تنها با یک بار جوش آوردن (در صورتی که سریعا به آن رسیدگی بشه) واشر سرسیلندر آسیب جدی نمیبیند. مایع قهویه ای غلیظ قهوه ای رنگ که از رادیاتور خارج شده، در صورتی که چرب نباشد جرم و رسوبات سیستم خنک کننده بوده که با جوش آوردن ماشین تخلیه شده.
      پیشنهاد ما این است که به مدتی بصورت منظم و هفتگی مایع خنک کننده را بررسی کنید، لایه چربی داشته باشد و آب کم نکند. اگر آمپر بالا نرود و علائم دیگری نداشته باشد خودرو شما مشکلی ندارد و جای نگرانی نیست.

  58. پیمان می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یک رانا ۱۴۰۰خریدم بردمش واسه سرویس دیدیم توی مخزن آب حالت گل بود کل آب رو کشیدم مخزن رو با مایع تمیز شستیم،ترموستات عوض کردیم و بادیاگ هم مقداری فن رادیات رو پایین آوردیم ولی توی ترافیک یا سلو رفتن با ماشین آمپر بالا میاد و زود فن می‌کنه بنظرتون رادیات رو بشورم و آب رو کاملا عوض کنم یا مشکل از جای دیگه خودرو هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تغییر کردن رنگ آب رادیاتور نشان دهنده مشکل است اما الزاما این مشکل نیاز به تعمیرات اساسی ندارد. گلی که در قمقمه آب خودرو شما مشاهده شده را بررسی کنید، اگر چرب یا سفید بود مشخصا واشرسرسیلندر خودرو مشکل دارد اما اگر قهوه ای بود و چرب نبود نشان دهنده این است که از مایع خنک کننده استاندارد در سیستم خنک کننده استفاده نشده و این گل نشان دهنده جرم آب هست که میتواند در سایر مجاری سیستم خنک کننده نیز وجود داشته باشد.
      به این مورد هم دقت داشته باشید که بصورت کلی خودرو های رانا و ۲۰۷ که موتور TU5 ایرانیزه دارند دمای آب بالاتری نسبت به مدل های قدیمی داشته و آمپر آنها سریعتر بالا میرود، یکی از دلایل آن استفاده از رادیاتور ۱۶ لول بجای ۲۶ توسط کارخانه است. (این مورد فابریک بوده و با توجه به قیمت بالا لوازم یدکی پیشنهاد میکنیم تا زمانی که الزامی نیست قطعه را عوض نکنید)
      پیشنهاد متخصصین یدک یار این است که در قدم اول بررسی کنید آیا باز هم سیستم خنک کننده گل میزند یا نه، و از چرب نبودن گل یا مایع سیستم خنک کننده اطمینان حاصل کنید. اگر شاهد گل زدن مجدد بودید پیشنهاد میکنیم یکبار سیستم خنک کننده و رادیاتور را بصورت کامل شستوشو دهید و در کنار آن رادیاتور را سرویس کرده و سیخ بزنید و از ضدیخ استاندارد استفاده کنید. به احتمال بسیار زیاد دیگر چنین مشکلی نخواهید داشت.
      به این نکته دقت کنید که بصورت کلی دمای موتور TU5 ایرانیزه بالاتر از مدل های قدیمی است و حالت استاندارد آمپر دمای آب آنها یک درجه بالاتر از وسط است و فن ماشین زود وارد مدار میشود، لذا به این مورد خیلی حساس نباشید. اگر دمای آب بصورت غیر عادی بالا رفت آن موقع باید به دنبال مشکلی در سیستم خنک کننده خودرو باشید.

  59. علی می گوید

    درود دوستان ماشین من ۴۰۵وقتی روشن میکنم داغ ک میکنه لوله بالای سفت میشه و ابم کم میکنه بد ی مسیری لوله ها و بستارم چک کردم دلیلش چیه لطفا راه نمایی کنین

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سفت شدن لوله های سیستم خنک کننده خودرو به دلیل گرفتگی مجاری یا وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو رخ میدهد.
      پیشنهاد میکنیم یک بار بصورت اصولی هواگیری کنید و سپس مجاری سیستم خنک کننده خودرو خود را به دقت و بصورت کامل شستوشو دهید.