علت صدای فرمان هنگام چرخاندن؛ راه حل آن

شندین صدای فرمان هنگام چرخش یکی از مواردی است که امکان بروز آن به دلایل مختلف وجود دارد و این موضوع می تواند در صورت عدم توجه و رسیدگی به موقع دردسر های زیادی را به وجود آورد که هزینه های بسیاری را نیز برای راننده ایجاد کند.

شاید شنیده شدن صدای فرمان هنگام چرخش آن برای شما هم اتفاق افتاده باشد. تا کنون پیش آمده که فرمان شما هنگام چرخش در دور میدان ها یا پیچ ها یا حتی در چرخش به سمت راست و چپ در خیابان ها صدایی دهد؟ اصولا به این مشکل تق تق فرمان یا جیر جیر کردن آن می گوییم. این بارآمدیم تا علل این صدا ها رو پیدا کنیم و البته راه حل ها را هم ارائه بدهیم.

معرفی قطعات هیدرولیکی

برای پیدا کردن مشکل نخست باید با قطعات هیدرولیکی فرمان ماشین آشنایی داشته باشیم تا بفهمیم مشکل از کجاست و چه می تواند باشد. قطعات شامل این اعضا می باشد:

  • روغن هیدرولیک
  • شیلنگها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک
  • مخزن هیدرولیک
  • شیر هیدرولیک
  • تسمه هیدرولیک فرمان
  • جک هیدرولیک (دو طرف فرمان)

طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

پمپ نیروی دورانی تسمه خود را از موتور می گیرد. بعد از این عمل پمپ روغن را با فشاری در حدود ۷۰ بار، از طرف شیلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک به عقب شیر می رساند.

در واقع شیر هیدرولیک به خاطر اینکه هنگام چرخش فرمان روغن هم به چپ و راست هدایت شود، دارای حفره هایی است که از این طریق هدایت به دو سمت صورت می گیرد. از آن طرف برای اینکه روغن داخل سیستم هیدرولیک دارای جریان باشد و از نظر مقدار روغن کمبودی پیدا نکند، مخزن هیدرولیک در سیستم طراحی شده است که جریان روغن هم بعد از انجام عملکرد خود از طریق لوله ها به مخزن بر می گردد.

شنیدن صدای های غیر عادی از سیستم هیدرولیکی (هنگام چرخش فرمان) چند علت دارد:

۱_ اگر پمپ هیدرولیک در زمان کارکردن به جای موتور صدایی اضافه تولید کند، به احتمال زیاد پمپ دچار ایراد شده است.

۲_ اگر هنگام چرخش فرمان به دوسمت صدایی غیر عادی شنیده شود، به احتمال زیاد سطح روغن در مخزن هیدرولیک به مقدار کافی نمی باشد و در این صورت باید چک کنید که لوله ها نشتی پیدا نکرده باشند. در بعضی مواقع هم این مشکل از کیفیت بد روغن ها می باشد که در این صورت میگوییم فرمان قولنج کرده و یا در چرخش دارای گیر است.

حال اگر در زمان چرخاندن فرمان صدایی شبیه به جیغ یا صوت کشیدن به گوشمان خورد باید در بحث سیستم هیدرولیک دو قسمت چک شود:

۱_ عیب از فولی تسمه روی میل لنگ می باشد

۲_ سایز تسمه هیدرولیک مناسب نیست، یا باید رگلاژ شود

مشکلات صداهای فرمان مشکل تق تق فرمان از چرخش آن

این مشکل میتواند به دلایل زیر رخ دهد:

۱_ تنظیم نبودن فرمان یا خارج بودن چرخ از محور اصلی خود

۲_ ایراد در کلگی پلوس

جالب است بدانید که لاستیک نو هم برای مدتی روی جاده مستقیم دارای صدای شبیه به صوت دارد که این موضوع سوءتفاهمی بیش نیست.

صدای تق تق فرمان در زمان چرخش

صدای تق تق فرمان میتواند به دو صورت خرخر یا جیرجیر شنیده شود، که این مشکل در درصد بالایی بخاطر لرزش داشبورد و فرمان ماشین است که بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه شود. البته این مشکل می تواند شامل ایراد در سیستم ترمز، لاستیک ها،  موتور خودرو و لق بودن چرخ ها هم باشد که هر کدام باید مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان از سالم بودن آنها پیدا کنیم.

در بعضی مواقع هم صدایی به صورت غژغژ از فرمان شنیده می شود که مشکل از سیبک آن میباشد.

دلایل صدای فرمان در هنگام دور زدن

دلایل متعدد و مختلفی می تواند منبع این صدا باشد که هر کدام از آن ها به دلایل خاصی بروز پیدا کرده اند. در ادامه مطلب بیشتر در خصوص این دلایل و مواردی که باعث به وجود آمدن این مشکلات و خرابی ها شده اند صحبت خواهیم کرد.

۱-سیستم هیدرولیک فرمان

تقریبا در تمام خودروهایی که حدودا از دو دهه قبل تولید شده اند، فرمان دارای سیستم هیدرولیک شده می باشد. سیستم هیدرولیک فرمان باعث می شود تا راننده کنترل بهتری بر روی خودرو داشته باشد و در هنگام چرخاندن فرمان نیز ناچار به وارد کردن فشار زیادی بر روی فرمان نشود. گاهی اوقات خرابی یکی از قطعاتی که در سیستم هیدرولیک وجود دارد می تواند باعث بروز صدا در فرمان و همچنین سفت شدن آن شود.

قطعات مختلف سیستم هیدرولیک فرمان می تواند شامل پمپ هیدرولیک، کاسه نمد چرخ ها، تمام شدن یا خراب شدن روغن هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک خودرو شود. معمولا اولین و شایع ترین عاملی که در این سیستم می تواند باعث صدای فرمان و بروز اختلال در آن شود مربوط به تمام شدن روغن هیدرولیک است.

هر ۴۰٫۰۰۰ کیلومتر مسافتی که خودرو طی می کند، روغن هیدرولیک یک بار باید تعویض شود. نکته مهم دیگر در خصوص روغن هیدرولیک می تواند مربوط به آن باشد که در صورت خرابی یا نامرغوب بودن آن، احتمال آن که به دیگر قطعات سیستم هیدرولیک آسیب وارد شود بسیار زیاد است.

۲-قطعات یدکی بی کیفیت و تقلبی

دومین مورد در هر خودرویی که می تواند باعث صدای فرمان هنگام چرخاندن آن شود مرتبط با قطعات یدکی است که در این سیستم و سیستم تعلیق از آن ها استفاده می شود. تشخیص جنس اصل و تقلبی در نگاه اول کار ساده ای نیست، اما زمانی که آن را در سیستم هیدرولیک و تعلیق استفاده کنید و مشکل برایتان به وجود بیاید، بهتر متوجه می شوید که جنس خریداری شده تقلبی است.

تصور کنید شیلنگ فشار قوی هیدرولیک در خودروهایی همچون ۲۰۶، ۲۰۷ و… دچار مشکل شده است. این قطعه اگر تقلبی باشد و نشتی پیدا کند به علت محل قرار گیری اش که از نزدیکی اگزوز رد می شود، می تواند باعث آتش گرفتن موتور و در نهایت آتش گرفتن کل خودرو شود.

برای این که این اتفاق بروز پیدا نکند، می توانید قطعات یدکی سیستم هیدرولیک و سیستم تعلیق را از فروشگاه هایی همچون فروشگاه یدک یار خریداری کنید که به شما ضمانت نامه اصل بودن محصول را نیز ارائه می کند.

۳-فرسودگی بازوها و ضربه گیرها

بازوها و ضربه گیرهای ماشین که در قسمت های مختلف آن وجود دارند، اگر دچار فرسودگی شوند می توانند در هنگام چرخش فرمان، باعث ایجاد سر و صدا شوند. معمولا در یک مسیر ناهموار و پر پیچ و خم میزان صداهایی که می شنوید بسیار زیاد و به شکل یک سلسله مراتب می شود. این بازوها و ضربه گیرها در سیستم فنربندی چرخ ها که به فرمان مرتبط هستند، بیشتر وجود دارند.

۴-رینگ و لاستیک های غیر استاندارد

رینگ و لاستیک های غیر استاندارد

بسیاری از اوقات افراد و به خصوص جوانان به منظور افزایش زیبایی ظاهری خودرو از رینگ و لاستیک هایی استفاده می کنند که به هیچ وجه برای خودروی آن ها مناسب نیست. این لاستیک ها می توانند در هنگام دور زدن مشکل ایجاد کنند و زاویه مناسب بین چرخ ها را از بین ببرند. همین مشکل می تواند باعث صدای فرمان هنگام چرخاندن آن شود. پهن بودن بیش از حد لاستیک و رینگ ها و یا اشکال غیر معمول رینگ ها معمولا باعث بروز این مشکلات می شود.

نکته مهم دیگر در این خصوص غیر استاندارد آن است که اگر رینگ و لاستیک ها مناسب خودرو نباشند، احتمال آن وجود دارد که پمپ هیدرولیک با فشار بیشتری برای انجام وظیفه خود کار کند که همین فشار مضاعف باعث به صدا در آمدن آن می شود.

۵-فرسودگی و کهنگی رادها

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث صدای فرمان در هنگام چرخاندن آن شود، مربوط به فرسوده شدن و کهنگی است که مربوط به رادهای فرمان است. راد در واقع به قطعه ای گفته می شود که باعث اتصال میله و فرمان به تایرهای خودرو می گردد.

وظیفه ای که هر راد بر عهده دارد در خصوص بهبود چرخش فرمان و تایرها است. زمانی که این قطعه دچار فرسودگی و کهنگی شود، در هنگام چرخاندن فرمان و یا در مسیرهای پر از پستی و بلندی که فرمان مدام در حال تکان خوردن است، صداهایی که می شنوید بلندتر خواهد بود.

-ضعیف بودن و مشکل داشتن بوش های سیستم تعلیق

در صورتی که بوش های سیستم تعلیق و فنربندی مشکل داشته و شل باشند، امکان دارد که در هنگام، حرکت سر و صداهای اضافی از خودرو و به طور مشخص از قسمت فرمان شنیده شود. یکی دیگر از موارد ایجاد صدا که مربوط به این بوش ها می شود، در خصوص ترک خوردن، پارگی و یا حتی شکسته شدن بوش های سیستم تعلیق است.

۹-مهره ها و بلبرینگ ها

مورد بعدی که می تواند مشکلاتی را در زمینه ایجاد صدا در هنگام چرخاندن فرمان به وجود بیاورد، مربوط به مهره ها و بلبرینگ ها می شود. در صورتی که مهره های چرخ ها محکم بسته شده باشند، می توانند باعث ایجاد صدا در فرمان شوند، در صورت خرابی بلبرینگ ها نیز این صداها را خواهید شنید.

۱۰-خرابی و وجود مشکل در سرپلوس یا میل پلوس

یکی دیگر از عوامل ایجاد سر و صدا خراب بودن قطعه ای به نام سرپلوس یا میل پلوس در خودرو است که عمدتا نیز در هنگام چرخاندن فرمان خودنمایی می کند. پلوس یکی از قطعات بسیار مهمی است که در حرکت کردن ماشین نقش حیاتی دارد.

انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو به قسمت گیربکس یا جعبه دنده به وسیله پلوس صورت می گیرد. خراب شدن سرپلوس یا میل پلوس می تواند در انتقال این نیرو اختلال ایجاد کند و همین موضوع نیز در زمان چرخش فرمان بیشتر بروز پیدا می کند.

نکته مهمی که در این بین مطرح است، در خصوص علائم و مواردی است که می تواند خرابی پلوس ها را موجب شود که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • پارگی در گردگیرها در واقع مهم ترین عامل خرابی سرپلوس تلقی می شود.
  • در صورتی که دور موتور و سرعت خودرو را به درستی تنظیم نکنید و به نوعی با دنده اشتباهی خودرو را برانید، می توانید در خرابی سرپلوس خود دخیل باشید.
  • ترمز کردن های مکرر، شدید و حتی استفاده نادرست از ترمز دستی خودرو نیز می تواند موثر باشد.
  • امکان دارد اتصالات سرپلوس که به گیربکس و موتور وصل شده اند دچار مشکل شده باشند و باعث خراب شدن سرپلوس شوند.
  • کلاچ برای تعویض دنده در خودروهایی با دنده معمولی لازم است، در صورتی که در هنگام تعویض دنده، کلاچ را به صورت ناگهانی رها کنید و باعث وارد شدن ضربه به موتور شوید، باید انتظار خرابی سرپلوس را نیز داشته باشید.
  • بکسل کردن خودروها و وسایل دیگر باعث وارد آمدن فشار به سرپلوس ها و خرابی آن می شود.
  • یکی دیگر از موارد نیز مربوط به تنبلی صاحب خودرو در رفع عیب های دیگر است که باعث می شود تا ماشین با استارت و به راحتی روشن نشود، بلکه نیازمند هل دادن باشد. در صورت تکرار چندین و چند باره این کار بهتر است منتظر خرابی پلوس ها و ایجاد سر و صدا در خودرو در هنگام چرخاندن فرمان ماشین باشید.

صدای تق تق فرمان هنگام عبور از دست انداز ها

صدای تق تق فرمان هنگام عبور از دست انداز ها

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق مخصوصا هنگام عبور از دست اندازها، مانع ها و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی می باشد. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

صدای کمک فنر ها هنگام چرخاندن فرمان

یکی دیگر از مشکلات مهم صدا ها، کمک فنر ها می باشند. اگر کمک فنر نشتی داشته باشد به این معناست که روغن نشتی پیدا کرده است و به طور واضح و آشکاری دارد چکه می کند که در این صورت باید تعویض شود.

یکی دیگر از مشکلات بارز، بالا و پایین پریدن ماشین در جاده های ناهموار است یا در بعضی مواقع خودرو ترمز شدیدی می کند که از دلایل اشکال در کمک فنرها می باشد. یکی از خطرناک ترین ایرادات هم چرخش و پیچیدن بیش از اندازه ماشین در پیچ هاست. به طوری که متوجه می شویم که خودرو از کنترل ما خارج شده است. متاسفانه در این حالت ممکن است کمک فنرهای شما به طور کامل خراب شده باشند.

دیگر مشکلی که ناشی از کمک فنر ها می باشد، چرخش یا حرکت نامنظم چرخ ها در جاده ها و خیابان هست. ذکر این نکته هم مهم است که فشار آوردن به ماشین به منظور بار بیش از اندازه هم بی شک به کمک فنرها آسیب شدیدی می زند. پس میزان بار را به اندازه تحمل خودروی خود تنظیم کنید.

ایراد دیگر در کمک فنر ها ایجاد انحراف در سمت در حال حرکت است که در این زمان هم صدایی شبیه به قرقر می شنوید. آخرین مشکل صدا از کمک فنر ها هم ممکن است به خاطر تایر های فرسوده باشد که باید به این مسئله هم به صورت جدی رسیدگی شود.
در تمامی موارد بالا اگر مکانیک تشخیص تعویض کمک فنر را دارد، میتوانید بهترین قیمت کمک فنر ماشین خود را با ضمانت اصالت از فروشگاه یدک یار تهیه نمایید.

خرابی های رایج در سیستم هیدرولیک خودروهای سواری

خرابی های رایج در سیستم هیدرولیک خودروهای سواری

پژو ۴۰۵، پارس و سمند

نوع خرابی: خرابی و لق شدن بوش های جک هیدرولیکی، روغن ریزی از شیر هیدرولیک، و شیلنگ های مخزن هیدرولیک

علائم خرابی: وقتی خودرو روشن باشد، اگرفرمان را به سرعت به سمت چپ یا راست بچرخانیم، صدای تق تق شنیده می شود، ولی اگر خودرو خاموش باشد این صدا وجود ندارد.

کم شدن سطح روغن در داخل مخزن، شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان، چرب شدن اطراف بخش هایی که دچار روغن ریزی است نیز از دیگر دلایل است.

پژو ۲۰۶

نوع خرابی: روغن ریزی از شیر هیدرولیک، سوئیچ الکتریکی فشار روغن هیدرولیک (فشنگی هیدرولیک)، مخزن و پمپ هیدرولیک

علائم خرابی: کم شدن سطح روغن در مخزن هیدرولیک، شنیدن صدای اضافه را به همراه خودش در هنگام چرخاندن فرمان دارد. البته چرب شدن بخش روغن ریزی هم به همین دلیل اتفاق می افتد.

جالب است بدانید روغن هیدرولیک قابل اشتعال است و در انواع ۲۰۶، خصوصا مدل های قبل از ۸۶، شیلنگ فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالای منیفولد اگزوز، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتش سوزی موتور شود.

پراید

نوع خرابی: نشت روغن هیدرولیک از شیر هیدرولیک، شیلنگهای مخزن هیدرولیک

علائم خرابی: کم شدن سطح روغن در داخل مخزن هیدرولیک صدای اضافی در هنگام چرخاندن فرمان ماشین را با خود به همراه دارد. چرب شدن اطراف روغن ریزی هم می تواند در این خودرو ها صدای اضافی تولید کند.

کلام آخر

خرابی در خودرو از جمله رایج ترین مواردی است که ممکن است برای هر راننده ای پیش آید به همین دلیل بهتر است نسبت به احتمالا پیش روی کمی اگاه تر باشیم تا دچار مشکل نشویم. برای خرید انواع لوازم یدکی خودرو می توانید با فروشگاه ایرنترنتی یدک یار در ارتباط بوده و قطعات جانبی خود را به قیمت مناسب خریداری کنید.

این مجموعه در کنار تنوع بالا محصولات ضمانت اصالت کالا و سلامت فیزیکی آن را نیز به مشتریان خود ارائه می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

39 نظرات
  1. محمد. صادق می گوید

    سلام. اطلاعات. مفید و خوبی ارائه نمودید. به نظرم اگر. روش. تعمیر. جلوبندی. گفته شود کمک زیادی به مردم می‌شود. ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ممنون از پیشنهاد شما، حتما به تیم تولید محتوای یدک یار انتقال میدهیم تا محتوا های کاربردی بیشتری برای شما فراهم کنیم.
      خوشحال میشیم پیشنهاد های بیشتری برای موضوعات و مشکلاتی که دارید در اختیار ما قرار دهید تا محتوا های مفیدتر و کاربردی تری را برای شما فراهم کنیم.

  2. Dr Hasan Zarei می گوید

    Very good explanations, especially on common breakdowns in the hydraulic system of passenger cars

  3. مرتضی می گوید

    ممنون به خاطر راهنماییهایتان

  4. علیرضا می گوید

    سایت شما واقعا عالیه.ممنون

  5. حسین می گوید

    باسلام.پژوپارس تیوفایو دارم.هنگام کولرگرفتن درحال حرکت وپیچاندن فرمان صدای سوت ازپمپ هیدرولیک شنیده میشه.علت چی میتونه باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      چند بخش را بررسی کنید:
      ۱ – سطح روغن هیدرولیک را بررسی کنید.
      ۲- از سلامت تسمه دینام اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که سفت یا شل نباشد.
      ۳ – از سلامت فولی های متصل به تسمه دینام اطمینان حاصل کنید.
      ۴ – شلنگ های فشار قوی و ضعیف سیستم هیدرولیک فرمان را بررسی کنید که نشتی یا خرابی نداشته باشند.
      اگر تمامی مواد بالا را بررسی کردید و شاهد مشکلی نبودید احتمال خیلی زیاد پمپ هیدرولیک خودرو شما ضعیف شده و باعث صدای فرمان هنگام چرخاندن میشود و باید آن را تعویض و یا در صورت امکان سرویس نمایید.
      گفتنی است علت صدای فرمان ماشین باید بعد از بررسی دقیق خودرو از نزدیک تشخیص داده شود و توضیحات فوق تنها راهنمایی کلی است.

  6. امیر می گوید

    سلام،
    وقت به خیر،
    بعد از تعویض کاسه نمدهای جعبه فرمون با چرخش فرمان به سمت راست صدای زیادی میده،
    مشگل از کجاست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این صدا میتواند به دلیل خرابی سیبک فرمان یا میل موجگیر ها باشد، باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا علت صدای فرمان مشخص شود.

  7. محمد می گوید

    سلام ببخشید من یه پراید دارم که موقع چرخیدن فرمان صدا تق تق میاد البته وقتی کلاچ رو میگیریم و دور میزنم صدا تق تق نمیاد میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز توضیحات شما نامرتبط به هم هست، به عبارت دیگر سیستم کلاچ ارتباطی به صدای فرمان هنگام چرخاندن ندارد. لذا یا منشاء صدا ارتباطی به چرخاندن فرمان ندارد، یا نکته مهمی را از قلم انداختید. در هر صورت در چنین شرایطی برای تشخیص علت صدای فرمان هنگام چرخاندن باید حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  8. مهران می گوید

    سلام خودرو پژو ۴۰۵وقتی ماشین روشن هست یه کم فرمان به چپ یا راست بزنی صدای تق تق شنیده میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت صدای فرمان هنگام چرخاندن میتواند منشاء متفاوتی داشته باشد و برای تشخیص دقیق حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد اما بصورت کلی محتمل ترین علل صدای فرمان هنگام چرخش به شرح است:
      خرابی سیبک فرمان
      خرابی میل موجگیر
      خرابی بوش های طبق
      گفتنی است خرابی کمک فنر، پلوس، شیر فرمان، جعبه فرمان و … نیز باعث این مشکل میشود اما موارد بالا رایج تر است.

  9. Reza می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ی دنا پلاس دارم وقتی فرمان رو تا اخر میگیرم اخره دوره فرمون صدای ویز ویز میده میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاست
    ممنون 🙏🏽 😍

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سلامت قطعات زیر را بررسی کنید علت صدای فرمان هنگام چرخاندن در این شرایط معمولا از این قطعات نشأت میگیرد:
      ۱- تسمه دینام ماشین
      ۲- سطح پمپ هیدرولیک و سلامت خود پمپ هیدرولیک
      ۳- لاستیک های جلو (به شلگیر یا گلگیر برخورد نداشته باشند)
      ۴- سیبک فرمان و میل موجگیر ها

  10. امین می گوید

    با سلام – بنده تارای دستی دارم که فرمانش برقی هست . کمتر از پنج هزارتا کار کرده و وقتی فرمان رو سمت راننده میچرخونم یا وقتی از همون سمت به سر جای اصلیش میخواد برگرده یه صدای خفیف شبیه کشیدن ناخن روی دندانه های شانه یا مثلاً حرکت زنجیر روی چرخ دنده شنیده میشه که موقع توقف و وقتی که صداها راحت تر شنیده میشن به گوش میرسه و موقع حرکت متوجه نمیشم. البته در طرف برعکسش یعنی سمت شاگرد این صدا نیست. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که علت چیه و آیا خطری داره یا نه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در خودرو تارا بروز صدا فرمان هنگام چرخاندن آن و همینطور روغن ریزی و مشکلات سیستم فرمان بسیار رایج است. این مشکل معمولا از جعبه فرمان نشأت میگیرد (یکی از نقاط ضعف تارا جعبه فرمان آن است که خرابی های زیادی از آن گزارش شده). در این مواقع جعبه فرمان باید باز شود تا در صورت امکان تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض شود.
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق تنها حدس بوده و برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو شما از نزدیک توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

  11. علی مالکی می گوید

    سلام
    اطلاعات خوبی ارائه کردید و حتما جای تشکر دارد پیشنهاد میکنم د رادامه مطالب تعمیر گاه های معتبر و حرفه ای و امین نیز معرفی نمائید تا افرادی که برای اتوموبیلشان این مشکل پیش آمده مراجعه نمایند .
    با تشکر

  12. مهراب ملاحی می گوید

    سلام من وانت نیسان من موقع چرخاندن فرمان به سمت راننده صدایی مثل به یک چیزی به ماله مثل گلگیر میده نمیدونی مشکل کجاست

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رایج ترین علت صدای فرمان هنگام چراخاندن در این شرایط میتواند به دلیل افتادن شلگیر باشد و لاستیک به آن مالیده میشود. موارد دیگری که میتواند دلیل صدای فرمان هنگام چرخاندن باشد خرابی میل موجگیر ها و برخی از قطعات جلوبندی است که در زمان چرخاندن فرمان به لاستیک ها مالیده میشوند.

  13. مهرداد می گوید

    با تشکر از مطالب مفیدتون،
    پراید ۹۲ دارم چند روز پیش توی جاده تسمه دینام و تسمه کولر پاره کرد برم پیش تعمیر کار تسمه ها رو انداخت اما از اون روز به بعد حین دور زدن تو آخرین دور فرمون صدای تقه بلندی میده من حس میکنم صدا از سمت چرخها میاد اما وقتی صدا میده حالت یه ضربه تو فرمون حس میکنم میشه لطفاً راهنماییم کنید ممنونم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکل میتواند از بخش های مختلفی باشد، رایج ترین آنها عبارت اند از:
      ۱- خرابی منجید اگزوز که موجب میشود پا چرخاندن فرمان لوله اگزوز به بدنه ضربه وارد کرده و صدای تق دهد
      ۲- خرابی در پلوس یا سر پلوس ها
      ۳- خرابی جعبه فرمان یا تلسکوپی فرمان
      این قطعات رو بررسی کنید معمولا این صدا به دلیل خرابی یکی از این بخش هاست.

  14. Arad می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    وقتی فرمان رو به سمت راست میچرخونم تو سرعت زیر ۸۰ کیلومتر فرمان میزنه ولی صدایی نمیده میشه راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      چند مورد زیر را بررسی کنید، رایج ترین علل لرزش فرمان در شرایط شماست:
      ۱- پیچ های چرخ (پیچ های رینگ و پیچ اصلی وسط) را به دقت بررسی کنید و از سفت بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.
      ۲- لرزش در این سرعت در اکثر مواقع به دلیل تاب داشتن رینگ خودرو است، از تاب نداشتن رینگ اطمینان حاصل کنید.
      ۳- احتمال این وجود دارد که دیسک ترمز سمت راست خودرو شما تاب داشته باشد، آن را بررسی و در صورت امکان تعمیر (تراش کاری) و در غیر این صورت بصورت جفت تعویض نمایید.
      ۴- سیبک های طبق را بررسی کنید و در صورت فرسوده بودن تعمیر یا تعویض نمایید.
      ۵- میل موجگیر ها را بررسی کنید و سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.
      طبق تجربه با قبل از ۴ مورد ابتدایی باید مشکل لرزش فرمان ماشین شما حل شود اما به این مورد نیز دقت داشته باشید که حتما قبل از اقدام به تعویض یا تعمیر و هزینه کردن حتما خودرو را به تعمیرکار نشان دهید تا از نزدیک نیز بررسی شود. ارائه نظر کارشناسی نهایی باید بعد از بررسی خودرو از نزدیک صورت گیرد.

  15. مهدی می گوید

    با سلام و تشکر از مطالب مفید شما
    سوالی داشتم ، پراید مدل ۹۲ دارم که پمپ هیدرولیکی نشتی داشت دادم تعمیر ، بلبرینگ و کاسه نمد را عوض کردند و نشتی قطع شد ولی یک صدای زوزه که بیشتر از صدای موتوره اضافه شده که قبل از تعمیر پمپ نبود
    میشه راهنمایی بفرمایید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      صدای زوزه پمپ هیدرولیک فرمان معمولا به ۳ دلیل رخ میده:
      ۱- کم بودن روغن هیدرولیک
      ۲- خرابی فولی
      ۳- وجود نشتی ریز که موجب از دست رفتن فشار روغن شود (با توجه به تعمیر کردن پمپ هیدرولیک بعید است)
      این سه مورد را باید بررسی کنید در بسیاری از مواقع مشکل قابل رفع و تعمیر است در غیر این صورت ناچار به تعویض هستید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که اگر به خرابی پمپ هیدرولیک رسیدگی نکنید میتواند موجب خرابی قطعات دیگر سیستم فرمان مثل جعبه فرمان شود.

  16. حامدعبدی می گوید

    سلام پژو۴۰۵ دارم تازه جعبه فرمان رو عوض کردم. هنگام چرخوندن فرمان یه صدای فیس میاد و بعد ول کردن فرمان قطع میشه علت چیه؟؟؟
    سطح روغن هم فول هستش

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر شاهد روغن ریزی نیستید و از نشتی نداشتن سیستم هیدرولیک فرمان اطمینان دارید چند مورد محتمل است که موجب صدای فرمان میشود:
      ۱- خرابی فولی یا خود پمپ هیدرولیک
      ۲- خرابی قرقری فرمان
      ۳- درست نصب نشدن جعبه فرمان جدید

  17. علی می گوید

    سلام پراید مدل ۹۵ دارم . بیشتر وقتی تازه حرکت میکنم تو سرعت زیر ۴۰ تا فرمان رو اندازه ۲۰ درجه میچرخونم در حال حرکت و گاز دادن صدای تق تق میده. گردگیر ها پلوس هم گریسکاری و عوض کردم ولی مشکل رفع نشد وهم چنین وقتی تا آخر فرمون رو می‌پیچونم صدای تق تق خیلی کم میده که احتمال بدم کله پلوس خرابه. لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاشه. ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما بنظر متخصصین یدک یار نیز مشکل از پلوس یا سر پلوس ماشین شما نشأت میگیره که باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیره و عیب یابی بشه.
      این رو در نظر داشته باشید که در برخی موارد نیز صدای تق تق فرمان ماشین به دلیل خرابی میل موجگیرهاست.
      قبل از خرید قطعه حتما خودرو خودتون رو به تعمیرکار نشان بدید اگر مشکل از پلوس یا سر پلوس باشد در برخی موارد با تراشکاری این مشکل قابل رفع است.

  18. رضا غفوری می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۴۰۵ دارم پمپ هیدرولیک و شلنگ ها نشتی داشتند که دادم تعمیر کردن و شلنگ ها رو عوض کردن بعد تعمیر دقیقا از پشت فرمون تا نیم دور که میچرخونم صدای جیر جیر میاد موقع خاموشیم وقتی میچرخونم یه صدایی هم میاد مثل اینکه خاک یا سنگ خورده داخلش باشه بردم نشون دادم گفت از تلسکوپی هست و مشکلی نداره اگه هم بخوای تعمیر بشه باید بره تراشکاری
    یه مشکل دیگه هم هست که موقع چرخوندن فرمون صدای فیس میاد و وقتی فرمون رو ول میکنم قطع میشه اینم گفت صدای فشار روغن هست و مشکل نداره
    مشکل ازچیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکل بررسی خودرو از نزدیک الزامیست ولی معمولا این مشکل یا به دلیل خرابی تلسکوپی فرمان هست یا به دلیل خرابی جعبه فرمان که خرابی هردو این قطعات در ۴۰۵ بسیار رایج است لذا باید بررسی شوند.

  19. معین می گوید

    سلام خسته نباشید ، خودرو پارس دارم فرمان را به راست یا بعد از آن به چپ میچرخانم یه تق صدا میده فقط زیر چرخ راستم و دوباره میچرخانم دوباره تق صدا میده و مکرر هست ، حتی خودرو روی جک هم بوده این صدا میومد ، پولوس ها ۲ ماه هست تعمیر شده ، کمک فنر ۳ هفته هست تعویض شده و رینگ سالمه و فرمان نرم و بی صداست ، سطح روغن هیدرولیک کم بود که اضافه کردم و متوسط هست و خیلی پر نیست و خیلی خالی نیست ، جلو بندی هم خوبه ، علت چی میتونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      طبق توضیحات شما و سالم بودن جلوبندی صدای تق تق هنگام چرخاندن فرمان میتواند به دلیل خرابی میل موجگیر ها باشد، این مورد بسیار رایج است، پیشنهاد میکنیم میل موجگیر ها را بررسی نمایید.

  20. رحیم می گوید

    سلام و درود
    خودروی ساندرو اتومات دارم که هر از گاهی موقع دورزدن فرمانش صدای جیر جیری می دهد،لطفا راهنمایی بفرمائید. متشکرم.

  21. یزدان قیصری می گوید

    سلام ماشینم پژو تیوفایو ۹۷ موقع روشن کردن که ماشین تو گرم شدن هست فرمان را که به حرکت درمیارم صدای جیر جیر مخصوصا تا آخر.. بعد از حرکت وگرم شدن ماشین کمتر میشه صداش هم مثل صدای تسمه دینام که یا هرزگرد..بعد موقع حرکت ماشین یه لرزشی داره تو قسمت فرمان وجلو..واخر دنده هام هم بد جا میرن..ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بد جا رفتن دنده ارتباطی به صدای فرمان ندارد و باید مواردی مثل صفحه کلاچ، ماهک دنده و … را بررسی کنید.
      اما علت صدای فرمان میتواند به دلیل خرابی پمپ هیدرولیک، فولی پمپ هیدرولیک یا جعبه فرمان خودرو شما باشد، این قطعات را بررسی کنید به احتمال زیاد علت صدای فرمان خودرو را پیدا خواهید کرد.

  22. مسلم می گوید

    سلام.خداقوت.پژو۴۰۵دارم لقی فرمان روی سطح ناهموار مثل چاله .ولی سطح صاف مشکلی نداره.جعبه فرمان تعمیر شده .تلسکوپی هم باز شده تعمیر شده .چهارشاخ ها هم هیچ لقی ندارن.ولی بازهم لقی فرمان هست.ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بررسی خودرو از نزدیک برای ارائه نظر کارشناسی نهایی الزامیست اما بصورت کلی با توجه به توضیحات شما علت لقی فرمان در سطوح ناهموار میتواند از خرابی جلوبندی خودرو شما باشد. جلوبندی را بررسی کنید و از سلامت تمامی قطعات آن اطمینان حاصل کنید.