علل کم شدن آب رادیاتور ماشین و آشنایی با مقدار طبیعی کم شدن آن

کم شدن آب رادیاتور ماشین از جمله معضلاتی است که برای هر خودرویی پیش می‌آید، بنابراین بهترین حالت این است که اطلاعات درستی در رابطه با کم شدن آب رادیاتور ماشین داشته باشید تا به موقع راه حلی را برای آن پیدا کنید، در این مقاله به نشانه ها ، عواقب و علل کم کردن آب رادیاتور ماشین پرداخته شده

کم شدن آب رادیاتور نشانه چیست؟ آیا کم شدن آب رادیاتور ماشین طبیعی است؟ حتما پیش آمده که با چک کردن خودرو متوجه کم شدن آب رادیاتور آن شوید و برای شما سوال باشد که این موضوع به چه علتی رخ داده است. آب کم کردن ماشین معمولا از جمله مواردی است که در عملکرد درست و صحیح خودرو معضل ایجاد می‌کند و باید هر چه زودتر تشخیص داده شده و تعمیر شود.

در این مقاله مجله یدک یار قصد داریم تا به بررسی دقیق علت کم شدن آب رادیاتور خودرو (The Probable Reasons Behind Loss Of Radiator Fluid) پرداخته و نحوه تشخیص ، علت و راه حل هایی را برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید.

با رادیاتور ماشین بیشتر آشنا شوید

کم شدن آب رادیاتور ماشین

رادیاتور آب ماشین یکی از قطعات حساس و مهم در سیستم خنک کننده موتور خودرو است. آب درون رادیاتور بعد از خنک کردن اجزای موتور دوباره در رادیاتور ماشین به گردش درآمده و در آنجا توسط فن و پروانه دوباره خنک می‌شود و به سمت موتور انتقال می‌یابد، تا زمانی که موتور خودرو در حال کار کردن است این سیکل به طور مداوم انجام می‌شود و موتور را در دمای متعادل نگه می‌دارد.
برای آشنایی بیشتر با رادیاتور آب و کارکرد آن می‌توانید به مقاله رادیاتور خودرو چیست رجوع کنید.

اگر آب رادیاتور کم باشد چه میشود؟

اینکه بدانیم” اگر آب رادیاتور ماشین کم باشد چه میشود” باعث پی بردن به اهمیت بررسی مداوم سطح آب خودرو خواهد شد. همانطور که گفته شد مایع خنک کننده نقش اساسی در خنک کنندگی موتور برعهده دارد، حال تصور کنید که سیستم رادیاتور و در حالت کلی سیستم موتور با کمبود این مایع شروع به کار کنند، به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟در وهله اول، هر گونه نشتی و فرسودگی در سیستم خنک کننده موتور موجب آب کم کردن رادیاتور می‌شود که یکی از دلایل جوش آوردن ماشین خواهد بود، البته این تازه شروع مشکلات بزرگتر است چرا که در صورت عدم رسیدگی به آن، آسیب های موتوری هم در پیش روی شما است، سوختن واشر سرسیلندر، گیرپاژ کردن پیستون ها و سوختن بخش های فلزی موتور همگی از جمله عواقب آب کم کردن خودرو یا خالی شدن آب رادیاتور ماشین است.

کم شدن آب رادیاتور ماشین نشانه چیست؟

سیستم خنک کننده موتور خودرو یک سیستم ایزوله بوده و کم شدن آب رادیاتور ماشین نشانه ضعف و خرابی در یکی از بخش هایی است که مایع خنک کننده در آن گردش دارد. اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود نداشته باشد مثل نشتی در لوله های آب، نشتی رادیاتور آب، نشتی پولکی سیلند، خرابی واشر درب مخزن آب و … باید سلامت ترموستات و رادیاتور بخاری را بررسی کرد و اگر هیچ یک از این بخش ها مشکلی نداشت، معمولا کم شدن آب رادیاتور نشان دهنده مشکل واشر سرسیلندر و ورود آب به داخل سیلندر موتور است. با اینحال تشخیص دقیق مشکل باید توسط متخصص صورت گیرد.

علت کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

کم شدن یا خالی شدن آب رادیاتور ماشین از جمله مواردی است که نیاز به رسیدگی و بررسی داشته و اگر به موقع نسبت به تشخیص و رفع آن اقدام نکنید، خسارت های زیادی را به سیستم موتوری خودرویتان وارد می‌کند.

حال سوالی که در اینجا به وجود می‌آید این است که علت کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟ که در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل آن می‌پردازیم:

  • وجود نشتی در قطعات سیستم خنک کننده

اولین و مهم ترین علت خالی شدن مخزن اب رادیاتور ، وجود هر گونه نشتی در اتصالات و لوله های سیستم خنک کننده است، خراب شدن قمقمه آب، نشت آب از درب مخزن آب رادیاتور که معمولا به دلیل خراب شدن واشر آب بندی درب رادیاتور رخ میدهد، ترک برداشتن بلوک سیلندر و … همگی می‌تواند از دلایل کم شدن اب رادیاتور ماشین باشد، در برخی مواقع هواگیری نکردن رادیاتور نیز ممکن است موجب بروز نشتی در این سیستم شود و کارکرد سیستم را به کلی مختل کند. بنابراین تشخیص به موقع هوا گرفتن رادیاتور ماشین بسیار مهم است.
برای حل این مشکل باید در وهله اول منشا نشتی آب رادیاتور را توسط تعمیرکار متخصص پیدا کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

  • خرابی ترموستات

ترموستات از اجزای سیستم رادیاتور است که در مسیر رفت و برگشتی مایع خنک کننده قرار دارد و با تغییر دمای آب میزان گردش آب رادیاتور را کنترل میکند. لذا خرابی ترموستات میتواند یکی از علت کم کردن آب رادیاتور باشد. در برخی مواقع گیر کردن یا چکه کردن ترموستات باعث نشت آب رادیاتور و در نتیجه کم شدن آب رادیاتور میشود.

  • ورود آب به داخل سیلندر

یکی دیگر از رایج ترین دلایل کم شدن اب رادیاتور ماشین، ورود آب رادیاتور به داخل محفظه احتراق موتور یا داخل سیلندر است که معمولا به دلیل فرسوده شدن یا سوختن واشر سرسیلندر رخ میدهد. این اتفاق به دلیل ضعیف شدن آب بندی موتور رخ میدهد. با ورود آب به داخل سیلندر به دلیل حرارت بالا در محفظه احتراق، آب وارد شده بخار و از سیستم اگزوز خارج میشود. در نتیجه به مرور زمان شاهد کم شدن آب رادیاتور خواهیم بود.

  • نشتی رادیاتور بخاری ماشین

بخاری ماشین با استفاده از یک رادیاتور کار می‌کند و سیال در آنها نیز گردش دارد. معمولا رادیاتور بخاری پشت داشبورد قرار گرفته و پس از مدتی فرسوده و در نتیجه نشتی پیدا میکند. در این شرایط آب رادیاتور از این قطعه نشت پیدا کرده و پس از مدتی کوتاه شاهد کم شدن آب رادیاتور ماشین خود هستیم.

  • نشتی رادیاتور بخاری ماشین

نشتی رادیاتور بخاری خودرو نیز میتواند دلیل خالی شدن اب رادیاتور ماشین باشد. در صورتی که پولکی های سیلندر از حالت عادی و آب بندی شده خود به هر دلیل خارج شوند، احتمال نشت آب رادیاتور از مجرا های آنها وجود دارد. توجه داشته باشید که این اتفاق تنها در زمانی رخ میدهد که آب داخل بلوک سیلندر یخ بزند.

  • خرابی واتر پمپ

واتر پمپ یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده ماشین است که وظیفه کنترل دما و حرارت شدید احتراق داخلی موتور را بر عهده دارد و همچنین این قطعه باعث به گردش درآوردن دائمی آب و پمپاژ کردن ضد یخ جهت جلوگیری از جوش آوردن خودرو می شود. حال خرابی واتر پمپ منجر به هوا گرفتن رادیاتور و خالی شدن آب رادیاتور خواهد شد که این تخلیه آب رادیاتور عموماً زمانی که ماشین در حال حرکت است اتفاق می افتد چراکه در این حالت فشار مایع خنک کننده بیشتر است و از دور شفت واتر پمپ نشتی پیدا می کند.

علت کم شدن آب رادیاتور در زمستان چیست؟

علت کم شدن آب رادیاتور در زمستان چیست؟

تمامی علت های ذکر شده ممکن است در زمستان سبب کاهش آب رادیاتور شود، اما “علت کم شدن آب رادیاتور در زمستان” دو مورد مهم است که معمولا در زمستان خود را نشان میدهد :

  • استفاده از بخاری ماشین که مستقیما با آب رادیاتور در ارتباط است، با روشن کردن بخاری در زمستان آب داخل رادیاتور بخاری ماشین به گردش در آمده و ممکن است بعد از مدتی به دلیل نشتی رادیاتور بخاری از آن خارج شود. نشت این قطعه میتواند علت خیس شدن زیر پای راننده باشد و رایج ترین علت کم شدن اب رادیاتور در زمستان و فصول سرد است.
  • در روز های سرد زمستانی که آب رادیاتور در سیستم خنک کننده دچار یخ زدگی میشود، پولکی هایی در سیلندر وجود دارد تا بعد از یخ زدن سیلندرها جا به جا شده و کمی عقب گرد کنند در نتیجه فشار ناشی از انبساط یخ مهار و مانع ترکیدن سیلندر موتور شوند. با این اتفاق پولکی های سیلندر از آب بندی خارج شده و پس از ذوب شدن یخ ها این اتفاق موجب نشتی آب از پولکی سیلندر می‌شود. این یکی دیگر از علت های کم شدن اب ماشین در زمستان است.

علت کم شدن آب رادیاتور در تابستان چیست؟

“علت کم شدن آب ماشین در تابستان” میتواند گوناگون باشد که عبارتند از:

  • در تابستان آب رادیاتور به دلیل گرما هوا زودتر بخار می‌شود لذا کوچکترین ضعف در سیستم آب بندی مثل خراب شدن درب رادیاتور یکی از دلایل رایج کم شدن آب خودرو در تابستان است.
  • جوش آوردن خودرو در تابستان که ممکن است ترک و نشتی در رادیاتور ایجاد کند و یا باعث سوختن واشر سرسیلندر شود علت کم شدن اب رادیاتور در تابستان است.
  • استفاده از کولر ماشین در تابستان که باعث درگیر شدن رادیاتور کولر یا کندانسور میشود بصورت طبیعی میتواند سبب کاهش میزان آب رادیاتور شود.

البته شما می توانید برای یادگیری نحوه نگه داری خودروی خود در تابستان، مقاله ی نگه داری خودرو در تابستان را مطالعه و بررسی نمایید.

آیا کم شدن آب رادیاتور ماشین طبیعی است؟

حتی با اینکه سیستم گردش آب باید ایزوله باشد اما در خودرو هایی با کیلومتر کارکرد بالا حتی با اطمینان از سلامت بخش های مختلف سیستم خنک کننده باز هم شاهد کم شدن آب رادیاتور خواهیم بود. لذا باید گفت در طی مدت زمان طولانی “کم شدن آب رادیاتور ماشین طبیعی” است.
باید گفت مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور ماشین در طی هر ۳ ماه بین ۱ تا ۳ سانتی متر است. مقدار کم شدن طبیعی آب رادیاتور مستقیما به سلامت بخش های مختلف سیستم خنک کننده موتور دارد. توجه داشته باشید بدیهی است مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور در تابستان در مقایسه با زمستان (فصول و آب و هوای گرم نسبت به سرد) کمی بیشتر باشد.

مقدار آب رادیاتور ماشین چقدر باید باشد؟

در تمامی خودرو ها اینکه آب رادیاتور ماشین چقدر باید باشد بروی قمقمه آب خودرو ها و یا بخش داخلی مخزن رادیاتور آنها در هنگامی که درب رادیاتور را باز می‌کنید، دارای اندازه گیری هایی است که مینیمم و ماکسیمم میزان آب مورد نیاز سیستم خنک کننده خودرو را نشان می‌دهد، حال با توجه به این اعداد باید مایع را به رادیاتور خودرو خود اضافه کنید تا به حد نصاب برسد.

بعد از کم شدن آب رادیاتور چه کنیم؟

طبیعی است که بعد از تشخیص کم شدن آب رادیاتور نیاز است تا به آن آب اضافه کنید در غیر این صورت موتور دچار آسیب های جدی خواهد شد، برای اینکار بهتر است خودرو را در جای امن و صاف پارک کنید، اگر خودرو برای مدت طولانی کار کرده باید اجازه دهید تا ۱ ساعت بگذرد تا موتور کاملا خنک شود، حالا آب مقطر و ضد یخ را با یکدیگر ترکیب کنید و بعد از چک کردن میزان مایع داخل منبع انبساط، مایع را به مخزن اضافه کنید، بعد از آن، درب رادیاتور را به دقت ببندید و خودرو را روشن کنید و اجازه دهید تا مدتی روشن بماند.

برای جلوگیری از به وجود آمدن معضلاتی از جمله کم شدن آب رادیاتور بهتر است که به موقع و هر هفته یکبار میزان آب رادیاتور را چک کنید و با پر کردن رادیاتور و خالی شدن مجدد آن، مطمئن شوید که مشکلی در سیستم رادیاتور خودرو شما وجود ندارد. اگر مشکل به وجود آمده جدی است، بهتر است هر چه سریعتر به نزد تعمیرگاه متخصص در این زمینه بروید و نسبت به تعمیر هر چه زودتر سیستم خنک کننده خودرو خود اقدام کنید.
اگر نیاز به خرید رادیاتور دارید، میتوانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و با بررسی برند و قیمت قطعات خرید خود را ثبت کنید. همچنین میتوانید با متخصصین فروش رادیاتور ماشین یدک یار تماس بگیرید تا بهترین قطعه را نسبت به بودجه شما معرفی کنند.

اگر آب رادیاتور ماشین زیاد باشد چه می‌شود؟

کم یا زیاد بودن آب رادیاتور ماشین به هیچ عنوان برای سیستم رادیاتور خوب نیست. چه کم بودن و چه زیاد بودن میزان آب رادیاتور هر دو حالت عملکرد درست آن را دچار مشکل می‌کند، اگر آب رادیاتور زیاد باشد در گردش آب داخل سیستم خنک کننده اختلال ایجاد کرده و مایع نمی‌تواند به درستی در مجراها جریان پیدا کرده و در نهایت، راندمان رادیاتور برای خنک کردن موتور کاهش پیدا می‌کند.

علت کم شدن اب رادیاتور در زمستان چیست؟

  • آب رادیاتور در سیستم خنک کننده دچار یخ زدگی میشود، پولکی هایی در سیلندر وجود دارد تا بعد از یخ زدن سیلندرها جا به جا شده و کمی عقب گرد کنند در نتیجه فشار ناشی از انبساط یخ مهار و مانع ترکیدن سیلندر موتور شوند
  • مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور چقدر است؟

    طی هر ۳ ماه بین ۱ تا ۳ سانتی متر

    اگر رادیاتور آب نداشته باشد چه میشود؟

    گرمای تولید شده موتور به واسطه جرقه و احتراق به قدری بالا می‌رود که موجب معیوب شدن و سوختن واشر سرسیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر و سیلندر و سایر قطعات موتوری مثل رینگ و پیستون و … می شود.

    آیا کم شدن آب رادیاتور ماشین طبیعی است؟

    بله تا حدودی که نگران کننده نباشد

    دلايل كم كردن آب رادياتور چیست؟

    وجود نشتی در سیستم خنک کننده، خرابی ترموستات، ورود آب به داخل سیلندر، نشتی رادیاتور بخاری

    علت ریختن آب رادیاتور زیر پای راننده چیست؟

    وجود نشتی در شلنگ یا رادیاتور بخاری خودروست که موجب بیرون آمدن آب از آن و در نتیجه ورود آب به کابین خواهد شد

    ممکن است شما دوست داشته باشید

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    38 نظرات
    1. مهدیه وکیلی می گوید

      سلام خودرو.من ۲۰۶ و خیلی کم استفاده میکنم در حدی که هر.چند وقت یک بار استارت میزنم باطری خالی نشه
      دیروز ماشین و روشن کردم یکم که کار کرد خاموش کردم در خودرو بستم دیدم یکباره ضدیخ و آب رادیاتور خالی شد مشکلش کجاست

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        این مشکل باید حتما توسط متخصص بررسی شود تا بصورت دقیق عیب یابی شده و مرتفع گردد، توجه داشته باشید در صورتی که اطمینان دارید مایع خارج شده از خودرو مایع خنک کننده موتور است به هیچ وجه نباید خودرو را روشن کنید.
        بصورت کلی ممکن است یکی از شلنگ ها یا خود رادیاتور خودرو از محل های اتصال نشتی پیدا کرده و مایع خنک کننده خودرو شما خالی شده باشد.

    2. برسام می گوید

      با سلام خدمت دوستان
      چند وقتیه که وقتی سر صبح ماشینو روشن می کنم مقداری آب روی زمین زیر ماشین سمت چرخ جلوی سمت راننده ریخته که بوی آب رادیات رو میده
      رادیاتور هم هر ماه مقدار خیلی کمی آب کم میکنه
      البته گهگاهی موقع استارت یه صدای عجیب هم میده
      مشکل از چیه ؟

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        به احتمال زیاد این نشتی از رادیاتور بخاری یا شلنگ های بخاری خودرو شماست و بعیده ارتباطی به صدای هنگام استارت خودرو شما داشته باشه. با تمام این تفاسیر خودرو باید توسط متخصص بررسی شود تا علت دقیق این مشکل بصورت دقیق پیدا و مرتفع گردد. پیشنهاد میکنم قبل از جدی شدن این مشکل و آسیب رساندن به سایر قطعات، خودرو خود را به تعمیرکار معتمد خود نشان دهید.

    3. نیما می گوید

      سلام پژو پارس من زیر کفی پای راننده )موکت( خیسه ولی خیسی رنگ آب رادیاتور نیس که بگیم از رادیاتور بخاریه چون آبش شفافه ولی با این‌حال احساس میکنم آب رادیاتور کم‌میشه پیش صافکار هم بردم از زیر بوستر و بدنه ماشین هم نشتی نداره به نظرتون مشکل از کجا میتونه باشه واقعا کلافه شدم کسی نمیتونه تشخیص بده

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        خودرو شما در کل ۲ محل و سیستم وجود دارد که آب در آن جریان پیدا میکند، یکی سیستم شیشه شور و مخزن شیشه شور (که هیچ راهی به داخل کابین ندارد) و دوم سیستم خنک کننده موتور و سیستم بخاری که مستقیما از پشت داشبورد گذشته و ۹۹ درصد مواقع خیس شدن موکت به دلیل نشتی رادیاتور بخاری، جنت ها یا شلنگ های مرتبط به این سیستم هستند. یک احتمال دیگر نیز وجود دارد که خیلی بعید بوده و کم رخ میدهد. اینکه بدنه خودرو شما در آن بخش آسیب دیده باشد و آب از بیرون به داخل اتاق نفوذ کند. لذا به احتمال بسیار زیار مشکلی در سیستم بخاری خودرو شما وجود دارد و نشتی از همان بخش است. سایر مشکلاتی که میتوانند باعث خیس شدن زیر پای راننده شوند رایج نیستند لذا با تمامی این تفاسیر متخصص مربوط و مسلط باید خودرو شما را بازدید کند تا مشکل را بصورن دقیق تشخیص و سپس رفع کند.

    4. عماد می گوید

      سلام وقت بخیر. مدتی هست که از جلوی ماشین سمت شاگرد زمانی که ماشین رو پارک میکنم بعد از چند ساعت اندازه کف دست خیس میشه” آب بدون رنگ آبیه ضد یخ هست”. لازم به ذکره که در طول روز مسافت زیاد و گاها پر گاز رانندگی میکنم و هر هفته الی ۱۰ روز حدود تقریبی سیصد سی سی آب از مخزن کم میشه. آیا طبیعی هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنین. یک دنیا سپاس

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        دو احتمال وجود داره احتمال اول نشتی در سیستم و مخزن آب شیشه شور هست که با توجه به کم شدن آب رادیات بعید بنظر میرسه و ارتباطی به روشن شدن ماشین نداره و در صورت خرابی باید بصورت مداوم آب نشت کنه.
        حالت دوم که به مراتب محتمل تر هست وجودن نشتی در سیستم خنک کننده موتور ماشینه. با توجه به اینکه شما بعد از هر بار استفاده از ماشین شاهد این نشتی هستید و زمان خاموش بودن، نشتی آب ندارید احتمالا با شروع گردش آب در مجاری سیستم خنک کننده موتور، آب از قسمتی از این سیستم خارج میشه. در اون حجم از آب رنگ ضدیخ خیلی خودش رو نشون نمیده. این اتفاق طبیعی نیست و ممکنه یکباره نشتی زیاد شده و کل آب رادیاتور تخلیه بشه و باعث آسیب دیدن موتور خودرو شما بشه. لذا پیشنهاد میکنیم هر چه سریع تر خودرو خود را به تعمیرکار متخصص و مجرب نشان دهید تا محل نشت آب رو بصورت دقیق پیدا کنه و در صورت امکان تعمیر یا در صورت نیاز قطعه را تعویض کنه. حدس بنده این هست که احتمالا یکی از بست های رادیاتور یا شیلنگ های رادیاتور به مشکل خورده و نیاز به بررسی داره. ولی برای تشخیص دقیق باید خودرو از نزدیک بررسی بشه.

    5. احمد می گوید

      سلام و عرض ادب
      ماشین ۴۰۵ دارم مدتی است که سر صبح که هواسرده بعد از روشن شدن از زیر ماشین آب رادیات چند قطره روی زمین می ریزد و دیگر قطع می شود. دقیقا از زیر موتور ضمنا تمام اتصالات و شلنگ ها و واتر پمپ هم بررسی شده که نشتی نداشتن. می خواستم ببینم مشکل از کجاست؟؟ ممنون از سایت خوبتون

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        به احتمال زیاد اگر مشکل از یکی از بست های اتصال شلنگ ها نباشد میتواند از پولکی های سیلندر باشد، پولکی های سیلندر در هوای سرد منقبض شده و هنگام روشن کردن خودرو با گردش آب، مقداری از مایع خنک کنند از این قسمت نشت میکند.
        این مشکل نادر است اما در صورتی که مسئله از پولکی سیلندر باشد باید به آن توجه ویژه ای کنید و آن را تعویض و تعمیر کنید. هرچند این قطعه بسیار ارزان قیمت است اما در صورتی که شل شده باشد و از جای خود خارج شود میتواند باعث خالی شدن کل آب سیستم خنک کننده ماشین و در نهایت جوش آوردن ماشین شده و هزینه سنگینی را به روی دست شما بگذارد.
        گفتنی است مورد ذکر شده تنها حدسی با توجه به توضیحات شماست، تشخیص و رفع مشکل باید حتما توسط متخصص و پس از بررسی دقیق خودرو امکان پذیر است.

    6. مهری می گوید

      با سلام من واتر پمپ ماشین و تازه عوض کردم دقیقا سه روز بعد تعویض چک میکنم همش یک استکان آب کم میکنه؟آیا بعد تعویض این کم کردن آب طبیعیه؟متشکرم

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        خیر، ممکن است یک بار این اتفاق بیوفتد اما تکرار آن نشان دهنده نشتی در سیستم خنک کننده خودرو است. اگر قبل از تعویض واتر پمپ این مشکل را نداشتید به احتمال زیاد این قطعه به درستی نصب نشده و بخشی از اتصالات آن آب رادیاتور خارج میشود. پیشنهاد میکنیم هر چه سریع تر مشکل را بصورت دقیق پیدا کرده و آن را رفع نمایید.

    7. مهری می گوید

      سلام و عرض ادب
      ممنونم از پاسخگویی شما.فقط اینکه قبل تعویض واتر پمپ به من گفتند آب رادیاتور ماشین نصف شده و مشکل از خرابی و زنگ زدگی واتر پمپ هست ولی بعد تعویض هم چند روز اندازه یه استکان کم میشه،،بنظر باز مشکل در نصب واترپمپ هست یا مشکل جدی دیگه ای هست،بسیار ممنونم🙏

      1. یدک یار می گوید

        سلام مجدد
        بررسی مجدد نصب درست واتر پمپ ضرری ندارد اما به احتمال خیلی زیاد خودرو شما در بخش دیگری از سیستم خنک کننده نشتی داشته و آب از آن قسمت کم میشود.
        این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکن است واتر پمپ زنگ زده و نیاز به تعویض داشته اما علت نشتی آب از آن نبوده باشد، شما بعد از تعویض واتر پمپ چون بصورت مداوم آب رادیاتور را چک میکنید متوجه کم شدن یک استکان آب میشوید. شاید اگر مثل قبل در دوره زمانی طولانی تری آب رادیاتور خودرو را بررسی کنید مجدد شاهد این باشید که نصف آب رادیاتور خالی شده باشد! این یعنی این احتمال را در نظر داشته باشید که علت نشتی آب میتواند کلا از بخش دیگر سیستم خنک کننده بوده و نشت آب از واتر پمپ خودرو صورت نمیگرفته.
        مجددا تاکید به بررسی هرچه سریع تر این مشکل داریم، چرا که در صورت زیاد شدن نشتی و خالی شدن آب رادیاتور امکان جوش آوردن و … بسیار زیاد است و خرابی های جدی و هزینه سنگینی را به شما تحمیل خواهد کرد.

    8. فارا می گوید

      سلام وقت بخیر
      موقع روشن کردن بخاری ماشین بوی آب داخل ماشین میپیچه و آب رادیات هم کم میشه و گاها زیر ماشین خیسه (جک اس ۵)
      چند بار نمایندگی بردم هربار قطعاتی رو تعویض کردن ولی مشکل نشتی حل نشده
      با توجه به پرسش و پاسخهای داده شده ، رادیات بخاری مشکل داره؟

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        این گونه مشکلات حتما باید از نزدیک بررسی شوند تا مشکل بصورت دقیق مشخص و مرتفع گردد. اما چیزی که از گفته های شما مشخص و حتمی است وجود مشکل و نشتی در جنت های رادیاتور بخاری، شلنگ ها یا خود رادیاتور بخاری است که باعث کم شدن آب رادیاتور خودرو شده است. اگر با روشن کردن بخاری بوی نم داخل اتاق می آید و یا زیر پای سرنشینان جلو مرطوب میشود به احتمال زیاد مشکل نشتی رادیاتور بخاری است. احتمال دارد علت اینکه نمایندگی خیلی به این موضوع دقت نکرده و سر سری از آن رد شده، دردسر زیاد برای تعویض رادیاتور بخاری باشد (در اکثر خودرو ها رادیاتور بخاری پشت داشبورد قرار دارد و تعویض آن نیاز به باز کردن داشبورد خواهد داشت). ولی با اینحال مسیر گردش آب در سیستم بخاری خودرو باید توسط متخصص مجرب بررسی گردد تا بصورت دقیق بتوان مشکل را تشخیص داد.

    9. نصیری می گوید

      با سلام مدتی بود که ماشین من آب کم می‌کرد با بررسی خودم متوجه شدم از یکی از شلنگ بخاری به دلیل فرسودگی آب رادیاتور را کم میکرده و برروی زمین میریخته بعد از تعویض شلنگ مجدد بدون ریختن آب به روی زمین رادیاتور ماشین آب کم می‌کند بعضی مواقع زیاد و در بعضی مواقع کم آب کم می‌کند لطفا راهنمایی کنید

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        اینگونه امکات تشخیص دقیق مشکل وجود ندارد و باید خودرو دقیق بررسی شود. در قدم اول باید سلامت شلنگ ها، بست ها و کل سیستم خنک کننده موتور و سیستم بخاری بصورت دقیق بررسی شود تا از عدم وجود نشتی اطمینان حاصل کنید. در قدم بعدی بررسی سلامت درب رادیاتور خودرو است که معمولا به دلیل ارزان بودن این قطعه بهترین روش برای بررسی تعویض قطعه با یک قطعه جدید است. در صورتی که تمامی این موارد بدون مشکل بودند یک احتمال مطرح است و آن خرابی واشر سرسیلندر بوده که باید بصورت دقیق بررسی شود و در صورت نیاز اقدام به تعمیر صورت گیرد.

    10. مهدی می گوید

      سلام پژو ۴۰۵ دارم اب کم میکنه تقریبا هفته ای یک لیوان هیچ جا نشتی دیده نمیشه در موتور هم سفید نمیکنه ولی بعد چند ماه درموتور سفید شد چند بار واشر عوض کردم و یک بار کامل تعمیر موتور اساسی ولی فایده نداره اورینگ های ته بوش ها هم تعویض شده ولی بازم اب کم‌میکنه با اینهمه کار که انجام شده گاهی درموتور سفید میشه گاهی نه ،اگه میشه راهنمایی کنید ،جنت ها همه تعویض ترموستات تعویض شده

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        مشکل خودرو شما خیلی خاص هست و حتما باید از نزدیک توسط متخصص بررسی شود تا بتوان بصورت دقیق مشکل را تشخیص و مرتفع کرد. اما بصورت کلی پیشنهاد میکنیم دوبار بصورت کامل مایع سیستم خنک کننده را تخلیه و مجدد پر نمایید تا مجرا های سیستم خنک کننده بصورت کامل تمیز شوند. همینطور روغن موتور و فیلتر روغن را نیز تعویض کنید سپس بررسی کنید آیا باز هم درب روغن ریز سفید میشود یا نه. اگر درب روغن ریز مجدد سفید شد احتمال زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما به درستی نصب نشده و یا مشکل از رینگ پیستون موتور خودرو است که باید از نزدیک بررسی شود. اما اگر دیگر شاهد سفید شدن درب روغن ریز موتور نبودید اما آب رادیاتور کم میشد به پولکی های سیلندر دقت کنید، ممکن است پولکی سیلندر جابجا شده و آب از آنجا نشتی داشته باشد.
        امیدواریم توضیحات برای شما مفید بوده و مشکل شما را مرتفع سازد. اما در هر صورت دقت داشته باشید که برای تشخیص اینگونه مشکل ها حتما باید خودرو توسط متخصص از نزدیک بررسی شود.

    11. علی می گوید

      باسلام. ماشینم آریو دنده ای است. چند وقت پیش ترموستات ماشین رو عوض کردم و دیاگ زدم و دما و تست روشن و خاموش شدن فن خوب بود. دیروز تو جاده بودم. دمای ماشین طبیعی (۵خانه و یکی دو بار اومد روی ۶ و سریع برگشت به ۵) بود. اما فن یکسره کار می کرد و بادش تقریبا ولرم و سرد و گاهی هم مقداری گرم بود. شیلنگ پایین هم تقریبا سرد و گاهی ولرم بود. نکته نگران کننده اینکه در مسیر ۲۰۰ کیلومتری ماشین حدود ۱ لیتر اب کم کرد که سابقه نداشته. رسیدم به مقصد و داخل شهر سرعت کم شد.بعد از چند دقیقه باد فن رو چک کردم گرم و طبیعی بود.
      به نظرتون مشکل از چیه؟
      ممنون میشم جواب بدین.

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        به این مورد دقت داشته باشید که پس از تغویض ترموستات افت محسوس سطح مایع خنک کننده بسیار رایج است و حتما باید پس از تعویض این قطعه و طی مسافتی سطح آب رادیاتور خودرو را بررسی و در صورت نیاز مجددا آب به آن اضافه کنید، اما اگر مجدد شاهد افت سطح آب بودید بدیهتا بخشی از سیستم خنک کننده خودرو مشکل دارد، نشتی مایع خنک کننده به احتمال زیاد از ترموستات (به دلیل درست نصب نشدن آن) و یا نشتی از شلنگ ها، واتر پمپ و یا رادیاتور بخاری باشد (بسیار بعید است اگر از رادیاتور بخاری باشد با گرفتن بخاری، زیر پای راننده خیس میشود). اگر هیچ کدام از اینها نبود کم شدن آب میتواند از خرابی درب رادیاتور و در مرحله آخر ضعیف شدن واشر سرسیلندر باشد.
        دقت داشته باشید که موارد بالا رایج ترین عللیست که میتواند باعث کم شدن آب رادیاتور ماشین شود اما تشخیص نهایی مشکل باید توسط متخصص پس از بررسی دقیق خودرو صورت گیرد.

    12. خسروی می گوید

      سلام ماشین بنده رانا هستش منبع انبساطش آب می‌ریزی به سختی پایین میره آب هم کم میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        به احتمال زیاد درب منبع انبساط خودرو شما خراب شده و همین باعث کم شدن آب و ریختن آب میشود. درب را تعویض نمایید اگر مشکل برطرف نشد مسیر گردش آب و شیلنگ ها را بررسی کنید که گرفتگی یا نشتی وجود نداشته باشد.

    13. حسن می گوید

      سلام.
      برای ماشین من این اتفاق پیش اومده که آب رادیاتور کم میشه. ضد یخ هم که جدیدا ریختم، از زیر موتور، ردش مشخص بود. نگاهی که به در موتور داشتم، انگار از واشر باشه. با این حال، علائم دیگه سوختن واشر رو نداشتم. مشکل حتما از واشره یا میتونه علل دیگه ای هم داشته باشه؟
      ممنون.

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        احتمال زیاد مشکل از واشر سرسیلندر نیست چون معمولا اگر مشکل کم شدم آب خودرو از واشر سرسیلندر باشد شاهد نشانه های دیگه نیز خواهید بود، علاوه بر آن اگر مشکل از واشرسرسیلندر باشد آب رادیاتور به زیر خوردو نمیریزد.
        به احتمال زیاد علت این مشکل وجود نشتی در سیستم خنک کننده موتور است، در قدم اول باید اتصالات و شلنگ های سیستم خنک کننده خودرو را بررسی کنید، سپس به بررسی سلامت رادیاتور آب و کولر بپردازید و از نشتی نداشتن آن اطمینان حاصل کنید، از سلامت درب قمقمه آب یا درب رادیاتور نیز مطمئن شوید. همینطور از سلامت واتر پمپ نیز بررسی کنید. احتمال نشت آب پولکی سیلندر نیز وجود دارد اما برای بررسی آن خودرو باید بروی چال برود و توسط متخصص بررسی شود. با بررسی این بخش ها به احتمال زیاد محل نشتی آب رادیاتور را پیدا خواهید کرد.
        دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق علت این مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد اما بسیار بعید است که علتی جز موارد بالا موجب چنین مشکلی شده باشد.

    14. کاظم می گوید

      سلام.وقت بخیر . من پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم. تابستونی که کولر استفاده میکنم.زیاد آب کم میکنه.من منطقه گرمسیر هستم

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        به احتمال زیاد رادیاتور بخاری کولر ماشین شما نشتی داشته و زمانی که کولر میگیرید و آب در آن گردش پیدا میکند و به دلیل وجود نشتی سطح آب افت پیدا میکند.

    15. فاطمه می گوید

      سلام یه تیبا دو دارم توجاده امپرم افتاد ماشینو خاموش کردیم یه ده دقیقه یه خونه اومد بالا دوباره یکم راه اومدیم افتاد چیکارباید کرد خطر داره؟

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        آمپر آب خودرو شما به مشکل خورده و باید آن را عیب یابی نمایید. این مشکل معمولا به دلیل خرابی سنسور دمای آب (فشنگی آب) یا ترموستات باشد. مورد محتمل بعدی خرابی پشت آمپر است که طبق توضیحات شما بعید است.
        برای خطرناک بودن نیز باید گفت که بله خطرناک است، چرا که درجه حرارت موتور اطلاعات مهمی است که راننده باید در جریان آن باشد، اگر این مشکل عیب یابی نشود و جایی آمپر بالا رفته و خودرو جوش بیاورد و شما متوجه نشوید هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

    16. ساعد می گوید

      سلام ،یکی از مهمترین عواملی که باعث کم شدن آب رادیاتور میشه خراب شدن واتر پمپ هست که از دور شفت نشتی پیدا میکنه و همینطور باعث هواگرفتن رادیات میشه وبیشتر تو حرکت که فشار مایع بیشتره تخلیه میشه ولی وقتی که ماشین درجا کارمیکنه به علت دور پایین موتور مشخص نیست واین یکی از نکته هایی هست که باعث کم شدن مایع خنک کننده موتور میشه که بهش اشاره ای نشده

      1. متخصص فنی یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        ممنون از توضیح کاملتون حتما به محتوا اضافه میشه تا تکمیل تر و کاربردی تر باشه.

    17. MOHSEN می گوید

      سلام خسته نباشین ۴۰۵ دارم آب رادياتور رو که پر میکنم بعد از ۱ساعت یا کمی بیشتر رانندگی اندازه نصف لیوان یا کمتر آب خالی میکنه حتی بعضی موقع استفاده نمیکنم ولی بعد یه روز اندازه نصفه استکان خالی میکنه خواستم ببینم موردی نداره

      1. متخصص فنی یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        اگر کم شدن آب رادیاتور باز هم ادامه داشته باشد مشخصا خودرو یا نشتی داشته یا درب رادیاتور خراب است (که با توجه به اینکه حتی اگر از خودرو استفاده نکنید باز هم آب کم میکند بعید است) و یا واشر سرسیلندر خودرو مشکل دارد. با توجه به توضیحات شما بنظر وجود نشتی محتمل ترین حالت است.
        با تمامی این تفاسیر باز هم برای ارائه نظر کارشناسی بازدید خودرو از نزدیک الزامیست.

    18. عرفان می گوید

      سلام خوبین من ماشینم یه ماهی میشه مشکل آب کم کردن داره خیلی هم زیاد کم میکنه ۱۰۰کیلومتری یک لیتر یا یک نیم لیتر کم مینکه همه جاهم نشون دادم میگن نشتی نداره از درب رادیات میزنه بیرون درب رادیات هم عوض کردم مشکل حل نشد ماشینم یه ۳/۴ ماهی میشه تعمیر کردم

      1. متخصص فنی یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        دوست عزیز یکی از رایج ترین دلایل کم شدن آب ماشین بدون نشانه خرابی یا در رفتن یا شل شدن پولکی سیلندر هست. پولکی ها را بررسی کنید و اگر از واشرسرسیلندر خودرو اطمینان دارید بست ها و اتصالات شلنگ سیستم خنک کننده را بررسی نمایید.

    19. مهدی می گوید

      سلام.وقت بخیر
      ماشینم۴۰۵ ، هردوسه روز به اندازه یک بندانگشت آب کم می کنه.آیا طبیعی هست.؟
      سوال بعدی اینکه دربین سه ماه دوبار ذغال استارت عوض کردم.آیااحتمال نفوذآب ازسیلندربه استارت وجودداره؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید.

      1. متخصص فنی یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        در قدم اول باید گفت این حجم از کم شدن آب طبیعی نیست و احتمال دارد سیستم خنک کننده نشتی داشته و یا واشر سرسیلندر خودرو شما ضعیف شده باشد.
        در مورد دوم متاسفانه بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان نظر کارشناسی داد هرچند بسیار نادر است آب از سرسیلند به روی دینام بریزد اما احتمال وجود نشتی هست.