واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر نام یکی از قطعات پرمصرف خودروست که نقش مهمی را در بهبود عملکرد موتور ایفا می‌کند. این قطعه دارای دو نوع بافت فلزی و پنبه ای نسوز می‌باشد و مابین سیلندر و سرسیلندر اتومبیل قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا عملکرد دقیق واشر سرسیلندر را مورد بررسی قرار دهیم.

شاید تابحال نام “واشر سرسیلندر” به گوشتان خورده باشد و ندانید که واشر سر سیلندر چیست و چه کاربردی دارد. به طور کلی، خودرو متشکل از سیستم های مختلفی است که هرکدام وظایف مختلفی را بر عهده دارند که اختلال در هر یک از این سیستم ها سبب ایجاد مشکلاتی در عملکرد کلی خودرو می شود.

واشر سرسیلندر یکی از همین قطعات می باشد که یکی از حساس ترین قطعات در موتور خودرو است. واشر سر سیلندر وظیفهٔ آب بندی کامل موتور را در برابر نشت هرگونه سیال مانند روغن و آب بر عهده دارد، اما این قطعه دقیقاً متشکل از چه اجزایی است و عملکرد آن به چه صورت می باشد ؟

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی واشر سر سیلندر پرداخته و اطلاعات مفیدی را درباره عملکرد کلی این قطعه در اختیار شما قرار دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سر سیلندر که به انگلیسی Cylinder Head Gasket نامیده می شود، یک جزء ضروری است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می گیرد که به صورت صفحه فلزی مستطیل شکل بوده و دارای چهار حفره دایره ای است. لایه ای فلزی از جنس فولاد یا مس و یک یا دو لایه پنبه نسوز بافت کلی این قطعه را تشکیل می دهد.

 موتور خودرو به دو قسمت تقسیم می شود، بلوک موتور که در آن پیستون ها و سیلندر ها قرار دارند، و “سرسیلندر” که قطعاتی مانند سوپاپ ها، شمع ها و غیره را در خود جای می دهد.

واشر سرسیلندر بین این دو قسمت موتور قرار دارد که برای آب بندی فرآیند احتراق داخلی و جلوگیری از نشت مایعات و سیالاتی مانند روغن و آب و مخلوط شدن این مایعات با همدیگر طراحی شده است. این آب بندی باعث حفظ قدرت موتور خودرو شما برای حرکت نیز می شود.

علاوه بر این، کاهش صدای موتور و انتقال نیروهای بین سیلندر و سرسیلندر به صورت کاملاً یکنواخت از دیگر کاربردهایی است که بر عهده واشر سر سیلندر است.

واشر سرسیلندر به دلیل بکار گیری ترکیب های نسوز در برابر حرارت بسیار مقاوم است، به یاد داشته باشید که وجود هرگونه اختلال و ایراد در عملکرد این قطعه، مشکلات مختلفی را در خودرو به وجود می آورد.

نحوه عملکرد واشر سرسیلندر چگونه است ؟

قبل از آشنایی با عملکرد واشر سرسیلندر ابتدا لازم است که با نحوه عملکرد موتور آشنا شوید. در بلوک موتور پیستون هایی وجود دارد که در سیلندرها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. پیستون ها به یک میل لنگ چرخشی وصل می شوند که ماشین شما از آن نیرو می گیرد. در بالای موتور سرسیلندر قرار دارد که در آن سوپاپ ها باز و بسته می شوند تا مخلوط هوا و سوخت وارد و خارج از محفظه احتراق شود.

واشر سرسیلندر تضمین می کند که تراکم حاصل از احتراق مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق باقی بماند. این به موتور شما اجازه می دهد تا به درستی کار کند و بنابراین قدرت کافی برای حرکت خودرو به جلو را ایجاد می کند.

علاوه بر این، واشر سر سیلندر از نشت ضد یخ یا روغن موتور به داخل سیلندرها جلوگیری می کند تا موتور شما به درستی کار کند و بیش از حد گرم نشود.

عملکرد دقیق موتور ماشین شما مستلزم این است که این دو مایع در محل اتصال سرسیلندر و بلوک موتور شما نشت نکنند یا باهم مخلوط نشوند. واشر سرسیلندر به عنوان مهر و موم ( آب بندی ) بین این دو قسمت اصلی موتور، نشت مایعات را متوقف کرده و فشار را حفظ می کند.

انواع واشر سرسیلندر و ساختار آنها

انواع واشر سرسیلندر و ساختار آنها

ساختار واشر سرسیلندر دارای طراحی ساده ای است؛ این ساختار به طور کلی بر مبنای سه لایه مختلف شکل گرفته که هر کدام از آنها وظایف خاصی را انجام می دهند.

انواع واشر سرسیلندر بر اساس تعداد لایه های بکار رفته در آنها در دو دسته بندی سه لایه و پنج لایه تقسیم بندی می شوند. واشرهای ۳ لایه دارای دو لایه نسوز پنبه ای و یک لایه فلزی هستند اما ساختار واشرهای ۵ لایه به صورت سه لایه نسوز و دو لایه فلزی می باشد که این لایه ها به صورت کامل فشرده سازی می شوند و همین امر باعث می شود تا طول عمر بیشتری داشته و دیرتر بسوزند.

همانطور که گفته شد، لایه فلزی واشرها از جنس فولاد یا مس می باشد و یک لایه پنبه ای نسوز که نقش بسزایی در آب بندی آن دارد، ساختار کلی این قطعه را تشکیل می دهند. در ادامه بیشتر به ویژگی های کلی ساختار این واشرها خواهیم پرداخت

لایه فولادی یا مسی :

این لایه اولین بخش تعبیه شده در واشرها است که معمولاً از جنس فولاد می باشد. به طور کلی، محفظه احتراقی که درست در بالای پیستون قرار دارد، گرم ترین نقطه موتور می باشد که فشار بالایی بر آن وارد است و درست در بالای سرسیلندر وجود دارد. وجود این حرارت بالا نیازمند استفاده از فلزاتی است که مقاومت بالایی داشته باشند، بنابراین واشر سرسیلندر فلزی یا مسی بهترین گزینه برای طراحی این بخش است.

لایه پنبه ای نسوز :

علاوه بر لایه فولادی، وجود اِلمانی که قدرت کافی در جذب روغن، آب و گازهای حاصل از احتراق داشته باشد، مهم ترین ساختار واشرها را تشکیل می دهند. لایه پنبه ای واشر دارای ترکیبات نسوز می باشد که وظیفه عمده آن آب بندی و پر کردن بلوک های سیلندر و ناهمواری های سطح سرسیلندر است. لایه پنبه ای با نام آزبست نیز شناخته می شود.

واشر سرسیلندر تعمیری

واشر سرسیلندر تعمیری چیست؟ واشر سر سیلندر، جز قطعاتی است که در صورت ایجاد مشکل برای آن، معمولا دور انداخته می شود و واشر سرسیلندر جدید جایگزین آن می شود، اما در برخی از خودروها واشر سرسیلندر ها قابلیت تعمیر نیز دارند، به عنوان مثال در خودروهایی که دارای موتورهای پژوئی هستند، مانند خودروهای پژو و سمند، واشر سر سیلندر قابلیت تعمیر دارد. به منظور تشخیص تعمیری بودن واشر سرسیلندر یک خودروی پژو باید به سطح روی آن دقت کنید، اگر در گوشه بالای آن دو سوراخ برای سطح وجود داشت واشر سر سیلندر تعمیری است ولی اگر یک سوراخ روی سطح آن موجود باشد، واشر سر سیلندر نو می باشد.

نکاتی هنگام خرید واشر سرسیلندر

با توجه به عرضه بسیاری از محصولات تقلبی و متفرقه در بازار، تشخیص واشر سرسیلندر اصلی و خرید این محصول نیازمند داشتن اطلاعاتی در این زمینه می باشد تا بتوانید محصولی مناسب و با کیفیت را خریداری کنید. در ادامه فهرستی از مهم ترین موارد را هنگام خرید واشر سرسیلندر برای شما فراهم کرده ایم :

  • بسته بندی وکیوم شده محصول
  • لیبل اصل شرکت تولید کننده
  • هولوگرام کمپانی تولید کننده
  • شماره سریال کالا
  • بارکد ماتریسی

این نکته لازم به ذکر است که علاوه بر توجه به تمامی نکات ذکر شده، انتخاب و مراجعه به مراکز معتبر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه عرضه برخی از این محصولات تقلبی در بسته بندی اصلی شرکت تولید کننده به جای کالا اصلی امروزه افزایش یافته است.

بنابراین بهترین راه حل، مراجعه به فروشگاه و نمایندگی های مجاز شرکت تولید کننده جهت اطمینان از کیفیت محصول است.

خرید واشر سرسیلندر

همانطور که گفته شد، ارائه قطعات و لوازم یدکی خودرو در گستره ای از انواع مختلف با کیفیت های متنوع انجام می شود، اما با توجه به تفاوت کیفی در این محصولات، شناسایی کالاهای اصل و تقلبی با مشکلات عدیده ای روبرو است.

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار با ارائه محصولات متنوع در دسته بندی ها و کیفیت های تضمین شده می باشد که با انتخاب هر محصول توسط مشتری، ويژگی هایی همچون ضمانت اصل بودن و سلامت فیزیکی کالا به آنها تعلق می گیرد.

علاوه بر این، خدماتی همچون تعویض یا مرجوع کردن کالا در صورت وجود هرگونه مغایرت نیز وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان یدک کار و خرید واشر سرسیلندر با ما در تماس باشید.

خرید واشر سرسیلندر

با تشکر از اینکه مارا تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و خرید واشر سر سیلندر داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.