بررسی علت روشن شدن چراغ استپ در حالت های مختلف

دانستن علت روشن شدن چراغ استپ برای رانندگان دارای اهمیت بسیاری است. در واقع چراغ استپ در حالت هایی روشن می شود که مشکلی در خودرو وجود داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی علت روشن شدن چراغ استپ در حالت های مختلف پرداخته ایم تا بتوانید عیب یابی ماشین خود را انجام دهید.

امروزه اکثر خودروهای دارای چراغ های هشدار دهنده بر روی صفحه کیلومتر هستند که هر کدام از این چراغ های هشدار، مشکلاتی را به راننده اطلاع می دهند. خودروها دارای کامپیوتر مرکزی یا همان ECU هستند که ECU از طریق سنسورهایی که در بخش های مختلف دارد، اطلاعات را دریافت می کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، وضعیت را به راننده اطلاع می دهد. شما به عنوان راننده ممکن است بعضی مواقع دیده باشید که چراغ استپ یا دیگر چراغ های هشدار مانند چراغ روغن یا چراغ باتری بر روی صفحه کیلومتر خودرو شما ظاهر می شود. در واقع، وقتی که این چراغ های هشدار را می بینید، به شما هشدار می دهند که بخشی از ماشین شما به درستی کار نمی کند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “روشن شدن چراغ استپ” در حالت های مختلف بپردازیم تا بدانید به چه دلیل این چراغ استپ ظاهر می شود (why the stop sign turns on) تا بتوانید عیب یابی را به درستی انجام دهید و مشکل را حل کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ چیست؟

دلیل روشن شدن چراغ استپ میتواند بسیار متفاوت باشد اما رایج ترین “علت روشن شدن چراغ استپ”، را میتواند یکی از موارد زیر دانست :

  • درگیر بودن ترمز دستی
  • مشکل در سوئیچ ماشین
  • کم بودن سطح روغن ترمز
  • فرسوده شدن یا تمام شدن لنت ترمز
  • گرمای بیش از حد ماشین و بالا رفتن آمپر
  • فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه تایم ( مشاهده لیست قیمت تسمه تایم ماشین)
علت روشن شدن چراغ استپ

بسیار مهم است زمانی که با این مورد مواجه شدید سریعاً خودرو را متوقف کنید و دلیل روشن شدن چراغ استپ را بیابید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید. زمانی که چراغ STOP روشن می شود شما باید ماشین خود را به مکانیکی بگیرید تا افراد متخصص پس از عیب یابی دقیق بتوانند مشکل خودروی شما را حل کنند.

علت روشن شدن چراغ استپ و باطری

بعد از استارت زدن ماشین اگر مشاهده کردید که چراغ استپ و باتری به صورت همزمان روشن می باشد باید بدانید که “علت روشن شدن چراغ استپ و باطری” از دینام خودرو است. اگر مشکل از دینام ماشین باشد، این چراغ های هشدار هم در حالت ایستاده و هم در حرکت روشن می شوند چراکه معمولاً اگر دینام ماشین خراب نباشد، چراغ استپ و باتری با گاز دادن خاموش خواهند شد. 

بعضی از افراد وقتی علت روشن شدن چراغ استپ و باطری رامشکل از باتری خودرو میدانند و به این مشکل توجهی نمی کنند یا اینکه به فورا سراغ تعویض باتری می روند که در واقع اینطور نیست، چراکه این چراغ باتری به سنسوری متصل است که میزان ولتاژ خروجی دینام را بررسی می کند و زمانی که میزان ولتاژ خروجی از محدوده استاندارد بالاتر یا پایین تر باشد، چراغ باطری روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود و وقتی که به محدوه استاندارد می رسد، دوباره خاموش می شود. اما اگر در هنگام روشن شدن چراغ باتری چراغ چک نیز روشن شود به معنای تموم شدن باتری است و باید آن را تعویض کنید. اگر تمایل دارید تا راجب علت روشن شدن چراغ چک بیشتر بدانید، به وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.
بهترین راه تشخیص کمک گرفتن از دستگاه مخصوص آمپر سنجی است که سلامت باتری و دینام را بررسی میکند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید علت روشن شدن چراغ باتری یا دینام را از یدک یار مطالعه کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ و روغن

علت روشن شدن چراغ استپ و روغن

“علت روشن شدن چراغ استپ و روغن” می تواند مختلف باشد که پس از مراجعه به افراد متخصص و دیاگ زدن، علت دقیق آن مشخص خواهد شد. با این حال، عمده دلایلی که می تواند باعث روشن شدن همزمان چراغ استپ و روغن شود شامل موارد زیر می باشد :

  • فرسوده شدن فیلتر روغن یا نامرغوب بودن آن
  • ضعیف شدن پمپ روغن یا همان اویل پمپ
  • خراب بودن میل لنگ
  • یاتاقان ها
  • ایراد داشتن سیم کشی ماشین
  • کیفیت پایین روغن موتور

اگر احساس می کنید که کارکرد موتور تغییری نکرده ولی هنوز چراغ استپ و روغن به صورت همزمان روشن است، احتمالاً یکی از سنسورها کار نمی کند و یا اطلاعات درستی را به ECU ارسال نمی کند. در این مواقع فقط ایراد دقیق با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است. البته که دقت داشته باشید اگر موتور ماشین شما به درستی کار نمی کند و یا صداهای غیر معمول را از موتور می شنوید، سریعاً خودروی خود را خاموش کنید و با استفاده از یدک کش خودرو را به تعمیرگاه انتقال دهید و دلیل روشن شدن چراغ استپ و روغن را بیابید. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه میتوانید مقاله دیاگ چیست را مطالعه کنید.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات دقیق تری داشته باشید، میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ روغن و استپ را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ و آمپر آب

در حالت عادی “علت روشن شدن چراغ استپ و آمپر آب” نشانه های جوش آوردن خودرو است و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد.
اما اگر بعد از چک کردن درجه آب و رادیات خودرو دمای آب پایین بود به احتمال قوی علت روشن شدن چراغ آمپر آب و استپ اشکال در سیستم سیم کشی یا ECU خودرو میباشد. به نزدیک ترین مکانیک برای بازدید از سیستم خودرو مراجعه کنید. خرابی سنسور دمای آب خودرو هم میتواند علت روشن شدن چراغ استپ و چراغ آمپر آب باشد که در این صورت باید قطعه را تعمیر و با تعویض کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی

علت روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی

با دانستن “علت روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی” که یکی از رایج ترین اتفاق ها است که در خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ وجود دارد ، می توانید مشکل روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی را حل کنید.

در وهله اول حتماً بررسی کنید که ترمز دستی بالا نباشد و یا اینکه سوئیچ ماشین شما مشکلی ندارد. مورد بعدی که می تواند علت روشن شدن همزمان چراغ ترمز دستی و استپ باشد، پایین آمدن سطح روغن ترمز ماشین یا تمام شدن لنت ترمز است. با لاغر شدن لنت های ترمز، سطح روغن ترمز پایین می آید که این پایین رفتن سطح روغن ترمز باعث می شود سنسور فعال شود و اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال کند و در نهایت مشاهده کنید که چراغ استپ و چراغ روغن خودروی شما روشن می شود. ما در مجله یدک یار به بررسی تشخیص زمان تعویض لنت ترمز پرداخته ایم تا بتوانید به راحتی زمان تعویض این قطعه را بدانید.

در صورت نیاز به تعویض لنت ترمز خودرو خود میتوانید با مراجعه به بخش تخصصی فروش این قطعه، شاهد بهترین لیست قیمت لنت ماشین در بین فروشگاه های اینترنتی باشید. در این بخش میتوانید خودرو خود را انتخاب و انواع لنت ترمز مناسب برای آن را به تفکیک برند همراه قیمت مشاهده نمایید.

علت روشن شدن چراغ استپ در سربالایی

بعضی مواقع ممکن است هنگام حرکت در سربالایی متوجه روشن شدن چراغ استپ شوید. برای فهمیدن “علت روشن شدن چراغ استپ در سربالایی” شما باید ابتدا از پایین بودن ترمز دستی اطمینان حاصل کنید. اگر ترمز دستی درگیر نیست و هنوز چراغ استپ روشن است، می توان گفت که این مشکل معمولاً به خاطر مشکل در سیستم ترمز، کم بودن روغن ترمز یا تمام شدن لنت ترمز است.

البته که این مشکل می تواند اساسی تر از این ها باشد که در این مواقع باید خودروی خود را دیاگ بزنید تا عیب یابی دقیق صورت گیرد.

علت روشن شدن چراغ استپ و باتری و سفت شدن فرمان

“علت روشن شدن چراغ استپ و باتری و سفت شدن فرمان” که در خودروهایی مانند پژو، تندر ۹۰، زانتیا، تیبا، پراید و… رخ می دهد می تواند به دینام خودرو اشاره کرد که دلیل اصلی این مشکل است.

زمانی که چراغ استپ و باتری روشن می شود ممکن است فرمان خودرو هم سفت شود و شما نتوانید آن را به درستی بچرخانید. خرابی دینام ماشین می تواند علت روشن شدن چراغ باتری و استپ باشد که اگر این مشکل را برطرف نکنید می تواند مشکلات بزرگتری مانند آسیب رسیدن به موتور ماشین رخ دهد، برای همین در صورت بروز این اتفاق حتماً خودرو را به مکانیکی ببرید تا خودروی شما به طور دقیق بررسی و عیب یابی شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به روشن شدن چراغ های هشدار از جمله چراغ استپ، چراغ باتری، چراغ ترمز دستی و… در شرایط مختلف دارید می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا افراد از این مشکلات آگاهی پیدا کنند و بتوانند آن ها را رفع کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

206 نظرات
  1. جمال جعفری می گوید

    باسلام وخسته نباشید بنده پژو ۴۰۵ دارم بعد از مسافت دوری که برگشتم همزمان چراغ استپ، چراغ روغن، چراغ ترمز وچراغ امپر همزمان روشن شدن تمنا میکنم همکاری کنید که چکار کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مورد میتواند به دلیل مشکلات متعددی باشد، از خرابی سیستم سوخت رسانی تا جوش آوردن خودرو و یا حتی مشکل برقی، پیشنهاد میکنم قبل از هر چیز اگر خودرو علائم خرابی دیگری ندارد یک بار سر باتری ها را برداشته و مجدد وصل کنید شاید مشکل مرتفع شود اما توجه داشته باشید تنها راه تشخیص دقیق مشکل بررسی خودرو از نزدیک توسط متخصص و مکانیک مجرب است. معمولا پس از طی مسافت های طولانی خودرو به دلیل زیر فشار بودن ضعف های خود را نشان میدهد لذا حتما ماشین را به تعمیرگاه مورد تایید خود نشان دهید تا مشکل دقیق مشخص شود.

  2. یاسر می گوید

    سلام عرض ادب ماشین من پژو ۲۰۰۰ بعضی وقتها چراغ استپ روشن میشه بیشتر وقتها چراغ باطری روشن هست موقع بردن شیشه ماشین به بالا یا پایین روشن تر میشه ترمز هم میگیرم روشن میشه چراغ باطری علت چیست ممنون میشم راهنمایی کنید متشکرم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رایج ترین مشکلی که باعث این اتفاق میشود مستهلک شدن دینام خودرو شماست، در این شرایط دینام خودرو باید در صورت امکان سرویس و یا تعویض شود. احتمالات دیگری چون وجود مشکل در سیستم برقی خودرو نیز میتواند باعث رخ دادن این اتفاق شود. با تمامی این تفاسیر برای تشخیص دقیق مشکل حتما باید برق کار مجرب خودرو شما را بررسی نماید.

  3. ابوالفضل می گوید

    سلام من سمند مدل ۸۶دارم چراغ استپ موتور وچراغ روغن در هنگام باز کردن سویچ روشن نمیشود علتش چه میتواند باشد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد و متاسفانه برای تشخیص مشکل باید حتما خودرو از نزدیک توسط متخصص بررسی شود.

  4. صادق می گوید

    با سلام
    ماشین من ۲۰۶ هستش
    ماشین در زمان سربالای وقتیبه راست میپیچم الارم استپ ماشین روشن میشه ولی توی همون سر بالای وقتی به چپ میپیچم استپ خاموش میشه و همه چیز معمولیه امکان داره عیب از جلوبندیم باشه فقط هم توی سربالای این اتفاق میفته حتا مدشین وقتی که تازه روشن میکنم و تو سربالای باشه و فرمونم به سمت راست باشه باز الارم استپ کار میکپه وقتی فرمونو صاف میکنم یا حرکت میکنم و ماشین صاف میشه الارم از بین میره

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل خیلی خاص هست و متاسفانه بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک نمیتوان نظر تخصصی داد و شما را راهنمایی کرد، اما یک چیز مشخص هست، این مشکل نمیتواند به دلیل خرابی جلوبندی باشد. احتمال زیاد روشن شدن چراق استپ در این شرایط خاص ناشی از مشکل برقی در خودرو است که باید بصورت دقیق بررسی شود. محتمل ترین حالت خرابی کام ۲۰۰۰ ماشین شماست.

  5. علی می گوید

    سلام من سمند مدل ۸۴ دارم
    وقتی امپر آب به وسط میرسه و فن میخواد روشن بشه چند ثانیه قبلش چراغ استپ و چراغ قرمز امپر آب روشن میشه
    وقتیم فن قطع میشه اون چراغ ها خاموش میشه خودش
    مشکل از کدوم قسمت میتونه باشه؟
    با تشکر.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشکل خودرو شما خاص هست و باید حتما از نزدیک بررسی شود تا بتوان شما را بصورت دقیق راهنمایی نمود. اما چیزی که مشخصا میتوان از توضیحات شما فهمید این است که به احتمال زیاد خودرو شما با مشکل برقی، سیم کشی یا اتصالی مواجه است که باید توسط برق کار متخصص بررسی شود.
      روشن شدن چراغ استپ و چراغ آمپر با هم نشان دهنده جوش آوردن خودرو است و با توجه به اینکه خودرو شما جوش نمی آورد این احتمال نیز وجود دارد که ترموستات خودرو خراب شده باشد، لذا این مورد را نیز در نظر داشته باشید.

  6. وحید می گوید

    سلام
    من امروز روغن موتور و گیربکس رو تعویض کردم حدود طی حدودا ۲۰ کیلومتر چراغ استپ روشن شد یه بار خاموش کردم دوباره روشن کردم چراغ خاموش شد دوباره روشن شد مشکل از چی میتونه باشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر هیچ چراغ دیگری همراه با چراغ استپ روشن نشده تشخیص مشکل را سخت خواهد کرد چرا که روشن شدن چراغ استپ به تنهایی میتواند ناشی از مشکلات متعددی باشد، یکی از بهترین راه ها برای تشخیص منشا و دلیل روشن شدن چراغ استپ در این شرایط استفاده از دیاگ است. گفتنی است روشن شدن چراغ استپ به تنهایی به دلیل وجود مشکلی هنگام تعویض روغن به ندرت پیش می آید و معمولا اگر مشکل از سیستم گردش روغن یا خود روغن موتور باشد همراه با چراغ استپ چراغ روغن نیز روشن میشود.
      از طرفی اینکه گیربکس خودرو شما اتوماتیک هست یا دنده مهم است، اگر خودرو شما اتوماتیک باشد احتمال این وجود دارد که تعویض روغن گیربکس درست صورت نگرفته و چراغ استپ روشن شده است. گفتنی است در بسیار از خودرو ها در این شرایط همراه با چراغ استپ چراغ گیربکس نیز روشن میشود.

  7. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید بنده یه رانا پلاس دارم در پیچ و کم کردن سرعت زیاد چراغ استپ و روغن روشن میه و امروز ترمز دستی قفل کرد ایراد ماشین چی هست با تشکر پرسی

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ استپ و روغن نشان دهنده وجود مشکل در سیستم گردش روغن موتور خودرو شماست و اینکه در پیچ ها یا هنگام ترمز گیری این اتفاق می افتد به احتمال زیاد نشان دهنده این است که سطح روغن موتور خودرو شما کمتر از حد استاندارد بوده و سر پیچ و هنگام ترمز گیری به دلیل وجود نیرو گریز از مرکز و نیرو ترمز که به روغن وارد میشود، گردش روغن موتور به درستی صورت نمیگیرد و اویل پمپ زیر فشار قرار گرفته است.
      سطح روغن خودرو خود را در زمانی که سرد هست بررسی کنید و به میزان لازم به آن روغن اضافه نمایید، مشکل شما حال خواهد شد. اکیدا پیشنهاد میکنیم هرچه سریع تر دلیل کم کردن روغن موتور را جویا شوید و مشکل را حل کنید تا هزینه سنگین تعمیر موتور به شما تحمیل نشود.
      قفل شدن ترمز دستی مشکلی جدا از مورد بالاست، معمولا اگر اهرم ترمز دستی رگلاژ نباشد و یا لنت عقب خودرو شما ضعیف شده باشد، با زیاد کشیدن ترمز دستی به سیلندر ترمز چرخ عقب فشار وارد شده و بیش از اندازه استاندارد جمع میشود، در نهایت سیلندر ترمز عقب خودرو شما قفل میکند و دیگر باز نمیشود. در برخی موارد تعمیر سیلندر ترمز امکان پذیر است اما در بسیاری موارد چاره ای جز تعویض قطعه ندارید. تشخیص این مورد با تعمیرکار معتمد شماست.

  8. امیر می گوید

    سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۳ دارم ماشین استوپ میزنه و آمپر دماش میره بالا دو دقیقه که خاموش میکنم امپر میاد پایین همزمان دل هم میزنه و چراغ چک روشن میشه همه قطعاتشو عوض کردم ولی درست نشده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هر چیز پیشنهاد میکنم یک بار که این مشکل رخ داد بررسی دقیقی داشته باشید که آیا واقعا خودرو جوش آورده یا ارور اشتباه به شما داده میشود؟ اگر خوردو واقعا جوش آورده باشد مشخصا سیستم خنک کننده موتور مشکل داشته و باید بررسی و مشکل مرتقع گردد اما اگر خودرو جوش نیاورده و ارور اشتباه به شما داده میشود اولین قطعه ای که باید بررسی شود ترموستات خودرو است، ممکن است این مشکل به دلیل خرابی ترموستات باشد و ترموستات به اشتباه دما را تشخیص داده و موجب بروز این ارور می شود، اما اگر از سلامت ترموستات ۲۰۶ خود اطمینان دارید احتمال وجود مشکل برقی در سیستم خودرو شما اصلا بعید نیست، چرا که پژو ۲۰۶ های قدیمی به اتفاقات و خرابی های عجیب به دلیل وجود مشکلات برقی بسیار معروف هستند، در این شرایط برای تشخیص باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل برقی خودرو دقیقا مشخص شود.
      گفتنی است موارد بالا بر اساس خرابی های رایج گفته شده و در نهایت تشخیص دقیق مشکل باید پس از بررسی دقیق خودرو از نزدیک اعلام شود.

  9. محسن می گوید

    سلام
    من پژو دارم ،هر من هر وقت به پیچ میرسم ،چراغ استپ و چراغ باطری با هم روشن میشن و به محض اینکه پیچ رو رد کردم خاموش میشن ،البته بیشتر در پیچی که کمی سربالایی داشته باشد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد دینام خودرو شما ضعیف شده است و در سر پیچ ها که پمپ هیدرولیک نیز درگیر میشود،‌ بخصوص در پیچ هایی که سر بالایی است و موتور بیشتر زیر فشار قرار دارد خود را با روشن شدن چراغ استپ و باتری نشان میدهد. پیشنهاد میکنیم دینام خودرو را با دستگاه بررسی کنید و در صورت نیاز یک سرویس کلی روی آن انجام دهید.

  10. یاسر می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۴۰۵ دارم مدل ۸۶ بعد از استارت زدن یکی دو ثانیه طول میکشه چراغ استوپ خاموش بشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند از خرابی برقی و سیم کشی یا خرابی سنسور یا یک قطعه باشد یا حتی امکان این وجود دارد که خودرو شما هیچ مشکلی جدی نداشته باشد و دیرتر خاموش شدن چراغ استوپ فقط به دلیل لق بودن سوکت یا کثیفی یک سنسور باشد، به عبارت دیگر گستره عواملی که میتواند موجب دیر خاموش شدن چراغ استوپ خودرو شما شود بسیار زیاد هست لذا باید برای تشخیص حتما خودرو از نزدیک توسط متخصص بررسی شود لذا متاسفانه در این شرایط کمکی از ما ساخته نیست.
      در بسیار موارد با دیاگ زدن میتوان علت مشکلات اینچنینی را پیدا کرد.
      اکیدا پیشنهاد میکنیم هر چه زودتر اقدام به تشخیص علت این تفاق کنید تا اگر قطعه ای خراب بود زودتر قبل آنکه به سایر قطعات خودرو شما آسیب برساند آن را تعمیر یا تعویض کنید.

  11. پوریا می گوید

    سلام بنده پژو۴۰۵مدل ۹۴دارم چراغ استپ و چراغ باطری بنده وقتی مولر میزنم فن می‌ره روی تند روشن میشه با این که تازه چهار ماهه دینام رو عوض
    کردم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ استپ و چراغ باتری باهم نشان دهنده مشکل در بخش باتری یا دینام خودرو (تامین برق ماشین) است. اگر از سلامت دینام ماشین اطمینان دارید احتمال زیاد مشکل از ضعیف بودن باتری ماشین نشأت میگیرد. بهترین راه برای تشخیص کمک گرفتن از دستگاه مخصوصی است که هم سلامت دینام و هم سلامت باتری را به شما نشان میدهد. در صورتی که هردو این قطعات سالم بودند احتمال وجود اتصالی یا برق دزدی در سیم کشی فن وجود دارد که این مورد باید حتما توسط برق کار مجرب بررسی دقیق شود تا بتواند مشکل را دقیقا شناسایی کند.
      مواردی که در بالا ذکر شد شایع ترین علل روشن شدن چراغ استپ و باتری با هم هستند، گفتنی است با تمامی این تفاسیر تشخیص نهایی باید توسط متخصص پس از بررسی کامل خودرو صورت گیرد.

  12. محمد می گوید

    سلام اقا یه پرشیا۸۷‌دارم زمانی که موتور گرم میشه سر پیچ‌ها حین دور زدن ماشین چراغ استپ روشن میشه. بعد از تموم‌شدن پیچ ‌ خاموش میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دو احتمال اصلی وجود دارد که باید بررسی کنید:
      ۱. سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنید (دقت داشته باشید بهترین زمان برای بررسی صبح در شرایطی است که خودرو سرد بوده و در سطح صاف پارک شده است) اگر سطح روغن موتور شما پایین تر از حد استاندارد هست، به احتمال بسیار زیاد خودرو شما روغن ریزی یا روغن سوزی دارد، لذا به همین دلیل شاهد کم شدن میزان روغن موتور هستید و در سر پیچ ها به دلیل وجود نیرو گریز از مرکز و کم بودن میزان روغن، روغن موتور به خوبی به تمامی بخش های موتور نرسیده و چراغ استپ روشن میشود. در خودرو های مدل بالاتر معمولا چراغ روغن روشن شده و یا همراه چراغ استپ، چراغ روغن نیز روشن میشود. در این شرایط قبل از هر چیز اکیدا پیشنهاد میشود در قدم اول روغن موتور استاندارد به موتور اضافه کنید و سپس در سریع ترین زمان ممکن اقدام به رفع مشکل نمایید.
      ۲. در صورتی که سطح روغن موتور استاندارد باشد، به احتمال زیاد اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده و در پیچ ها قدرت کافی را ندارد تا بر نیرو گریز از مرکز غلبه کرده و روغن را به تمامی بخش های موتور برساند. در این شرایط در قدم اول باید کم فشار و با دور موتور پایین رانندگی کنید و هرچه سریع تر اقدام به سرویس و تعویض اویل پمپ نمایید.
      تاکید میکنیم که روشن شدن چراغ استپ در صورتی که به دلیل موارد بالا باشند بسیار جدی بوده و عدم رسیدگی به آن میتواند باعث خرابی های سنگین موتوری مثل یاتاقان زدن و … باشد، لذا پیشنهاد میکنیم هرچه سریع تر اقدام به بررسی و رفع مشکل نمایید تا هزینه کمتری به شما تحمیل شود.
      گفتنی است که موارد بالا رایج ترین عللی است که منجربه روشن شدن چراغ استپ در این شرایط میشود، اما دقت داشته باشید که تشخیص نهایی مشکل باید توسط متخصص پس از بررسی دقیق خودرو شما صورت گیرد.

  13. محمدهادی می گوید

    ساام وقت بخیر ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۱ دارم چراغ استوپ چشمک میزنه کلا چراغ چک و روغن و باتری و ترمز دستی هیچکدوم روشن نیست فقط خود استوپ چشمک میزنه از چی میتونه باشه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی شما نیاز به جزئیات بیشتری داریم، چشمک زدن چراغ استپ به تنهایی میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد لذا برای تشخیص باید خودرو از نزدیک بررسی شود و متاسفانه قادر به راهنمایی به این شکل نیستیم.
      در قدم اول پیشنهاد میکنیم خودرو را دیاگ بزنید، به احتمال زیاد علت چشمک زدن چراغ استپ مشخص خواهد شد.

  14. دارابی می گوید

    سلام وقت بخیر ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۱ دارم تو سرعت حدودا ۹۰ تا چراغ روغن چشمک میزنه از چی میتونه باشه؟روغن و فیلتر روغن و فشنگی تازه عوض کردم؟از کیفیت روغن میتونه باشه؟چون قبل این روغن روشن نمیشده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از روغن موتور با غلظت استاندارد استفاده میکنید و از سلامت فشنگی روغن اطمینان دارید و سطح روغن موتور خودرو شما استاندارد است به احتمال زیاد اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده و در سرعت مذکور توانایی تامین فشار روغن مورد نیاز را ندارد.
      در صورت تمایل میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ روغن خودرو را مطالعه نمایید.
      با اینحال توجه داشته باشید که تشخیص دقیق مشکل باید توسط متخصص پس از بررسی کامل خودرو صورت گیرد.

  15. پژمان می گوید

    با سلام
    من یک ۲۰۶ اس دی مدل ۹۳ دارم که گاهی بعد از استارت چراغ استپ و چراغ باطری روشن می ماند و شیشه بالابر و فندکی کار نمی کند. بیشتر هم زمانی اتفاق می افتد که زود استارت بزنم
    اکثر مواقع با خاموش کردن خودرو و استارت مجدد مشکل برطرف میشود.
    به نظر شما ایراد از چه چیزی میتونه باشه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در حالت عادی روشن شدن چراغ استپ و باتری با هم نشان دهنده وجود مشکل و ضعف در سیستم برقی خودرو و معمولا دینام ماشین است اما با توجه به اینکه با یک بار خاموش و روشن کردن مشکل رفع میشود ممکن است مشکل از سیستم برقی ۲۰۶ شما باشد.
      در قدم اول پیشنهاد میکنیم با کمک دستگاه مخصوص از سلامت باتری و دینام خودرو خود اطمینان حاصل کنید، در صورتی که هر دو قطعه سالم بود احتمال زیاد مشکل از سیستم برقی خودرو است و باید بصورت دقیق بخش های مختلف بررسی شود، خودرو خود را به یک برق کار مجرب نشان دهید تا با بررسی دقیق جعبه فیوز ها سیم کشی ها و زدن دیاگ علت این مشکل را پیدا کند.
      دقت داشته باشید که پژو ۲۰۶ به داشتن مشکلات عجیب برقی معروف است لذا در انتخاب متخصص برای بررسی خودرو دقت ویژه داشته باشید چرا که در صورت تشخیص اشتباه مشکل هزینه زیادی به شما تحمیل شده در صورتی که مشکل خودرو مرتفع نمیشود.

  16. ممد می گوید

    سلام من چراغ استپ واب ماشینم همیشه روشنه وزمانی ماشین را روی برق میزارم سویچ را میبندم برق پشت آمپر نمیره باید حتماماشینو روشن کنگ
    ماشین ۴۰۵مدل ۹۱هست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن بودن چراغ استپ و آب نشان دهنده جوش آوردن خودرو است، با توجه به اینکه خودرو شما همواره در این شرایط است احتمال زیاد ترموستات، یا فشنگی آب مشکل داشته و باید بررسی شود. اگر مشکل از این دو قطعه نباشد میتواند مشکل برقی در خودرو وجود داشته باشد که باید توسط متخصص بصورت دقیق جعبه فیوز ها و سیم کشی ماشین بررسی شود.
      دقت داشته باشید که موارد فوق رایج ترین عللی است که موجب روشن شدن چراغ استپ و چراغ آمپر خودرو میشود و تشخیص نهایی حتما باید پس از بررسی دقیق خودرو از نزدیک توسط متخصص صورت گیرد.

  17. رحمان می گوید

    سلام وقت بخیر
    ساینا اس دارم. امروز بعد از مسافرت به در خونه که رسیدم ماشین چراغ استپ و چراغ ترمز دستی و چراغ esp روشن شده و گویا باتری هم خالی کرد.
    من ماشین رو نگه داشتم اول فکر کردم که جوش آورده در رادیات رو که باز کردم آب رادیات داغ نبود اما شلنگ بالای رادیات داغ بود و فن کار میکرد اما چون باتری زور نداشت دورش کم شده بود و بعد هم ماشین خودش خاموش شد. و دیگه استارت نخورد
    حتی باتری به باتری هم کردم روشن نشد.
    دنده ۲ گذاشتم و یه هُل کوچیک دادم ببینم موتور قفل کرده یا نه که گویا قفل هم نکرده.
    مشکل الان کجاست؟ از دینامه از باتریه از استارته ؟
    اصلا چرا خطای ترمز و esp میداد. آمپر آب هم روی خونه وسط بود تا قبل روشن شدن چراغ استپ و حتی بعد اون چراغ آمپر و حتی روغن روشن نشده بود.
    با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل بسیار خاص بوده و متاسفانه به این شکل نمیتوانیم شما را بصورت دقیق راهنمایی کنیم و حتما باید خودرو از نزدیک بررسی شود، اما چند احتمال رایج را بیان میکنیم تا بررسی کنید شاید بتوانید مشکل را مرتفع سازید.
      در قدم اول باید گفت روشن شدن این چراغ ها ارتباطی به جوش آوردن خودرو ندارد لذا نگران این موضوع نباشید. در قدم بعدی بسیار بعید است که مشکل مستقیما ناشی از باتری یا دینام باشد چرا که اگر باتری ضعیف بود با باتری به باتری باید مشکل خودرو شما رفع میشد و اگر دینام به درستی کار نمیکرد باید چراغ باتری نیز روشن میشد اما با اینحال برای اینکه از سلامت باتری و دینام اطمینان حاصل کنید پیشنهاد میکنیم با دستگاه مخصوص سلامت این دو قطعه را بررسی کنید.
      با توجه به اینکه چراغ ترمز دستی و ESP به همراه استپ روشن شده است در قدم اول گمان میرود سیستم ترمز دچار مشکل شده اما خرابی سیستم ترمز ارتباطی به خاموش شدن خودرو ندارد! لذا بنظر میرسد مشکل در سیستم برقی یا کامپیوتر خودرو باشد که در ساینا و تیبا رایج است. میتوانید با دیاگ زدن منشاء مشکل را تشخیص دهید.
      با تمامی این تفاسیر مجددا تاکید میکنیم به دلیل خاص بودن مشکل خودرو شما تشخیص علت بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک امکان پذیر نیست.
      خوشحال میشویم پس از اطلاع دقیق از مشکل، علت آن را با ما در میان بگذارید تا اطلاعات ما نیز کاملتر شود و بتوانیم به مخاطبان بیشتری کمک کنیم.

  18. پبمان می گوید

    عرض سلام و ادب خدمت ادمین محترم و سپاس فراوان از وقت رایگانی که برای مخاطبین خودتون میزارین.
    بنده سمند LX مدل ۹۲ دارم. یه مدت پیش ماشین جون نداشت و در اصطلاح “سه” کار میکرد. رفتم شمعهای ماشین رو که هم روغن زده بود و هم مستهلک شده بود عوض کردم که ماشین عالی و پرشتاب شد. فقط موقع تعویض شمع و شستشوی سوزن انژکتورها بود که اتفاقی متوجه شدیم که علاوه بر دود کردن بیش از حدِ اگزوز، گِیج روغن ماشین هم خشکه!!! این درحالیکه بود که از تعویض آخرین روغن کمتر از دو_سه هفته گذشته بود.. چون اثری از روغن ریزی در زیر ماشین روئت نکرده بودم، حدس زدم شاید روغن کیفیت لازم رو نداشته، بنابراین بردم و روغن بهتری داخل موتور ریختم. البته با وجودی که گیج روغن خشک بود حدود ۲ تا ۲/۵ لیتر روغن تخلیه شد که اینم برام سوال ایجاد کرد که چرا شاخص گیج روغن، همین ۲لیتر باقیمانده رو هم نشون نمیداد..
    الان حدود ۱ماهه یه روغنِ بهتر توی ماشین ریختم اما چند روزی هست که بدون استثنا سر تمام پیچها و همینطور موقع ترمزهای ناگهانی چراغ استپ و چراغ روغن، همزمان چند ثانیه با هم روشن و خاموش میشن. این درحالیه که قبلا هر وقت روغن ماشین کم میشد سخنگوی ماشین حتما آلارم میداد که سطح روغن کمه اما الان دیگه آلارمی نمیده و فقط چراغ روغن و استپ روشن میشن..
    ضمن اینکه گیج روغن مجددا موقع چک کردن خشکه!! منظورم از خشک اینه که روغن خیلی کم و بطور پراکنده به گیج آغشته میشه و جوری نیست که روی گیج خط بندازه تا بشه فهمید موتور تا چه میزان روغن داره.. اما کافیه که ماشین سی ثانیه روشن بشه و بعدش که ماشیمو خاموش میکنم روغن به سطح گیج آغشته میشه که خب طبیعتاً تو این حالت نمیشه متوجه شد میزان دقیق روغن چقدره.. ضمن اینکه مقدار تبخیری که در زمان روشن بودن ماشین از داخل لولهٔ گیج خارج میشه بنظرم بیشتر از حد استانداردش هست..
    ببخشید که در شرح مشکل پُرچونگی کردم.. سعی کردم با جزییات بیشتری توضیح بدم تا شاید بهتر راهنمایی بشم.. پیشاپیش بازم ممنونم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خودرو شما به احتمال ۹۹ درصد یا با مشکل روغن ریزی و یا با مشکل روغن سوزی مواجه است که هر دو این موارد موجب کاهش سطح روغن موتور میشود.
      علت روشن شدن چراغ استپ و روغن نیز به همین دلیل است، چون سطح روغن افت داشته هنگام ترمز گیری یا سر پیچ اویل پمپ توانایی و قدرت تامین فشار روغن مورد نیاز را نداشته و چراغ استپ و روغن با هم روشن میشود. اکیدا پیشنهاد میکنیم سریع تر اقدام به رفع مشکل کنید چرا که به تعویق انداختن تعمیر این مشکل میتواند باعث آسیب دیدن بخش های مختلف موتور شده و هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل کند.
      بدیهی است توضیحات فوق بصورت کلی خدمت شما ارائه شده و تشخیص نهایی مشکل باید توسط متخصص پس از بررسی دقیق خودرو صورت گیرد.

  19. رضا می گوید

    سلام وقت بخیر
    ماشین من رانا پلاسه. چند روزی مشکل کوپ کردن و تاخیر در حرکت داشت . دیروز تنظیم موتور بردم و دیاگ زدم مشکل از سنسور منیفولد بود که تعویض شد و مشکل برطرف شد و خطایی هم دیگه نشون نداد.ولی امروز تو ترافیک کولر گرفتم آمپر از خط وسط رفت بالا همزمان چراغ استاپ سه بار بوق زد و قطع شد. این مشکل از چی میتونه باشه ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که آمپر آب برای موتور های TU5 و TU5 پلاس ایرانیزه بصورت کلی تا یک خط بالاتر از وسط طبیعی هست و اگر بالاتر برود باید نگران شوید.
      درباره روشن شدن چراغ استپ باید گفت که در صورتی که چراغ قرمز آمپر آب همراه چراغ استپ روشن شده باشد نشان دهنده جوش آوردن خودرو است و معمولا چراغ استپ روشن باقی میماند تا دمای موتور کاهش پیدا کند، اما اینکه چشمک زده احتمال زیاد مشکل از جای دیگری نشات میگیرد.
      در قدم اول پیشنهاد میکنیم سطح آب رادیاتور را بررسی و از درست کار کردن سیستم خنک کننده موتور اطمینان حاصل کنید، در قدم بعدی باید جویای علت چشمک زدن چراغ استپ شد.
      به این نکته دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق و درست این گونه مشکلات حتما باید خودرو از نزدیک بررسی شود چرا که مشکل میتواند از بخش های مختلف برقی ناشات گرفته باشد. گفتنی است ارور های مختلف در سیستم برقی و کامپیوتر این خودرو میتواند موجب این مشکل شود و این گونه مشکلات بسیار شایع هست.
      امیدواریم توانسته باشیم کمک کوچکی در حل مشکل به شما کرده باشیم.

  20. مهدی م می گوید

    باسلام
    امروز چراغ stopماشینم سمندef7بصورت چشمک زدن چن بار بصورت لحظه ای میزد
    از طرفی بعد از خاموش شدن ماشین بصورت کوتاه بخام ماشین را روشن کنم آمپر از وسط عبور میکنه بعدش پایین میاد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بالا رفتن آمپر آب پس از خاموش کردن خوردو طبیعی است، اگر بعد از مجدد روشن کردن ماشین آمپر پایین نیامد باید نگران شوید که سیستم خنک کننده درست کار نمیکند.
      چشمک زدن چراغ استپ میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد و اگر علائم دیگری را شاهد نیستید نمیتوان به اینشکل شما را راهنمایی کرد و باید حتما خودرو از نزدیک بررسی شود.
      بهترین راهکار برای پیدا کردن مشکل کمک گرفتن از دستگاه دیاگ است تا مشکل دقیقا خودرو مشخص شود.

  21. شهرام می گوید

    با سلام و عرض ادب..
    من پژو آردی مدل ۸۴ دارم که فقط در هوای گرم وقتی بیشتر از ۲۰ کیلومتر میرم همزمان چراغهای استپ و روغن و آب سوسو میزنن یعنی چشمک خیلی تند ، البته این در صورتی هست که ماشین رو نگه میدارم و حالت اسلو کار میکنه وقتی یه نیش گاز میدم خاموش میشن و اگر گاز ندم دوباره سوسو میزنن ، ضمنا حرارت آب عادیه و مشکلی توی حرارت و فن و سنسورها ندارم ، ماشن رو که خاموش میکنم بعد از چند دقیقه روشن میکنم همه چیز عادیه و خوبه ، همه سنسورها سلامت و همه فیشها و ترمینالها تعویض و موتور عالی کار میکنه شمع و وایر هم نو هستند ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما مشخصا مشکل خودرو شما برقی است و متاسفانه بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک نمیتوان در مشکلات برقی اینچنینی راهنمایی کاربردی به شما کرد.
      اما بصورت کلی در قدم اول از سلامت باتری، سر باتری و دینام خوردو اطمینان حاصل کنید، بسیار پیش آمده که مشکلات برقی عجیب به دلیل ضعیف بودن باتری یا سولفاته کردن سر باتری برای خودرو های مختلف رخ داده. در قدم بعدی فیوز ها، جعبه فیوز ها و سیم کشی ها و چفت بودن سوکت سنسور های مختلف را بررسی کرده تا از سلامت آنها اطمینان پیدا کنید.
      امیدواریم که توانسته باشیم کمک کوچکی در حل مشکل به شما کرده باشیم.

  22. Mohamadi می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    پژو پارس مدل ۸۵ دارم چند روز میشه که چراغ استپ همرا چراغ آب روشن میشه فن دور تند میزنه دمای آب نه بالا و نه پایین (معمولی) هست
    ترموستات عوض کردم درست نشد بعد فشنگی دور فن عوض کردم بازم درست نشد
    البته قابل ذکر است که بعضی روزها اصلأ چراغ استپ و آب روشن نمیشه میخام روشن بشه که مکانیک عیب یابی کنه ولی نمیشه
    امروز یکسره روشن بود که وقت ندارم ببرم مکانیکی
    لطفاً کمکم کنید
    علت چیه
    ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا روشن شدن چراغ استپ و آب در شرایطی که خودرو جوش نیاورده به دلیل خرابی ترموستات است، اما با توجه به اینکه شما این قطعه را تعویض کردید و مشکل حل نشده پیشنهاد میکنیم ابتدا از سلامت فشنگی آب، سوکت ها و سیم کشی و رله فن رادیاتور اطمینان حاصل کنید. بعضا هواگرفتم رادیاتور نیز میتواند موجب رخ دادن چنین مشکلاتی شود لذا پیشنهاد میکنیم خودرو را نیز هواگیری کنید. اگر باز هم شاهد این مشکل بودید احتمال این وجود دارد که مشکل برقی باشد، در این شرایط بهتر است ابتدا از دیاگ زده و سپس به کمک یک برق کار خبره به عیب یابی دقیق بپردازید.
      دقت داشته باشید که بدون مشاهده خودرو شما امکان راهنمایی و عیب یابی دقیق وجود ندارد و صرفا تلاش داریم تا رایج ترین راهکار ها برای مشکلات مشابه را به شما پیشنهاد دهیم تا با کمترین هزینه مشکل خودرو شما برطرف شود، اما در نهایت تشخیص دقیق علت این مشکل باید توسط متخصص پس از بررسی دقیق خودرو صورت پذیرد.

  23. سید می گوید

    سلام
    سمند EF7 مدل ۹۴ دارم
    توی جاده سرعتش از ۱۱۰ که بالاتر میره چراغ استپ تنها روشن میشه
    دریچه گاز و سنسور اکسیژن و استپر رو هم عوض کردم ولی باز هم همونطور هست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توجه داشته باشید که بسیار مهم است که آیا پس از کاهش سرعت چراغ استپ خاموش میشود یا نه؟
      تشخیص دقیق علت این مشکل بدون بررسی خودرو کمی سخت است اما مراحل زیر را انجام دهید:
      ۱- دیاگ، در قدم اول خودرو خود را دیاگ بزنید و تمامی ارور ها را حذف کنید، حتما به تعمیرگاهی با دستگاه استاندارد و بروز مراجعه کنید.
      ۲- بررسی سنسور دور موتور و سنسور کیلومتر خودرو
      ۳- بررسی سلامت فیوز های جعبه فیوز داخل اتاق و داخل موتور
      ۴- بررسی سلامت کامپیوتر سخنگو خودرو (در صورتی که خودرو شما این آپشن را دارد)
      اگر مشکل از این قطعات نباشد، فشار پمپ بنزین، سلامت شمع ها و دینام و نهایتا اویل پمپ را بررسی کنید، وجود خرابی در این قطعات و یا ضعیف شدن آنها میتواند باعث کم آوردن در زیر فشار و روشن شدن چراغ استپ شود.

  24. علی کوچولو می گوید

    سلام خدا پدرتو بیامرزه خیلی مشکلات تو کامنت ها بود خودندم خواستم تشکر کنم ممنونم واقعا
    فقط یه سوال من تاکسی دارم خیلی موارد مشکلات هست میخاستم بدونم ۴۰۵ شانزده سوپاپ کنم موردی نداره ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خوشحالیم که توانستیم کمکی به شما کرده باشیم.
      متاسفانه این مورد از تخصص همکاران فنی ما خارج است و نمیتوانیم نظر تخصصی دهیم.

  25. رضا می گوید

    سلام .. خودرو ۴۰۵ .. خودرو روشن و در حرکت هستم یهو خودرو یه تقه میزنه و خودرو روشن و در حرکت هست . همزمان با تقه زدن چراغ استپ و چراغ قرمز آمپر آب چند لحظه روشن میشه و برمیگرده بدون اینکه ماشین خاموش بشه .. لطفا دلیل این اتفاق رو اگر میدونید راهنمایی کنید البته قبلا علاوه بر این دو چراغ چراغ روغن هم روشن میشد و الان فقط این دو چراغ روشن میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکل باید حتما خودرو از نزدیک بررسی شود تا منشا آن مشخص گردد.
      به احتمال زیاد این مشکل به دلیل درست کار نکردن اویل پمپ خودرو شماست. از طرفی این مشکل میتواند به دلیل احتراق ناقص و خرابی سوزن انژکتور ها نیز باشد.

  26. رمضان می گوید

    سلام
    از اینکه این همه وقت می گذارید و اطلاعات بسیار خوبی در اختیار مردم قرار می دهید از شما بسیار ممنون هستم.
    من یک ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۲ دارم و چراغ استپ بهمراه زدن بوق و ظاهر شدن ارور درب عقب سمت چپ باز است ظاهر میشه، آمپر چراغ روغن هم خاموش روشن می‌شود عقربه کیلومتر شما سرعت مشکل داشت و عقب می ماند دادم مشکل را برطرف کردند اما هنوز این هشدار ظاهر میشه البته بیشتر در زمانی که ماشین گرم هست و یا دور موتور زیر ۱۰است این استپ و هشدار ظاهر میشه و بیشتر مواقع در یک دست انداز طاهر می‌شود.
    بعلت گرانی و عدم توان مالی از شما در خواست راهنمایی دارم
    البته می‌گویند اگر دیاک باطری بزنم مشکل را مشخص خواهد کرد.
    من خودم یادم نمی آید که تسمه تایم را آخرین بار جه زمانی تعویض کردم آیا این مشکل می‌تواند از تسمه تایم باشد!؟
    آیا خرابی عقربه کیلومتر می‌تواند این مشکل را ایجاد کند!؟
    آیا از کار افتادن قفل مرکزی می‌تواند این مشکل را بوجود بیاورد!؟
    البته یکبار دزد ماشین در کوچه با شکستن شیشه صبط ماشین را با کندن کنسول برد بعد از آن دیگر ضبظ نبستم و سیم‌ها را با گذاشتن یک درپوش مخفی کردم آیا این می‌تواند مشکل باشد.
    ترمزها و روغن ها و جلوبندی را تعمیرکار چک کرده و همه را بدون عیب اعلام کرده.
    از راهنمایی شما پیشاپیش تشکر می کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      عدم تعویض تسمه تایم نمیتواند علت این مشکل باشد هرچند پیشنهاد میکنم اگر مدت زمان زیادی از تعویض این قطعه گذشته هر چه سریع تر اقدام به تعویض آن نمایید.
      از کار افتادن قفل مرکز و نداشتن ضبط نیز نمیتواند دلیل این مشکل باشد.
      گفتنی است که خرابی های عجیب اینچنینی در ۲۰۶ های مدل پایین بسیار رایج است و معمولا مشکل برقی است و بدیهتا منشاء مشکلات برقی را بدون بررسی خودرو نمیتوان بصورت دقیق تشخیص داد.
      اما بصورت کلی باید گفت در قدم اول باید متخصص مجرب خودرو شما را دیاگ بزند به احتمال زیاد مشکل ناشی از خرابی کام ۲۰۰۰، جعبه فیوز ها و یا سیم کشی خودرو است و باید این موارد را بصورت دقیق بررسی نمایید تا بتوانید دلیل این مشکل را تشخیص دهید.
      این احتمال را نیز در نظر داشته باشید که چند خرابی مختلف دست به دست هم داده باشند. به عنوان مثال روشن شدن چراغ روغن به دلیل خرابی اویل پمپ بوده و صدای بوق به دلیل خرابی کام ۲۰۰۰.

  27. حسین می گوید

    سلام خدمت شما
    بنده ۲۰۷ دارم بعضی موقع ها در سرعت بالا چراغ stop و abs روشن میشه الارم میده یه لحظه گاز نمیخوره ماشین بعد دوباره درست میشه چراغ ها خاموش میشه
    پمپ abs هم عوض کردم باز مشکل حل نشده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که اگر از کیت زنون روی خودرو خود استفاده میکنید به احتمال زیاد مشکل ایجاد شده به دلیل استفاده از زنون است.
      اما اگر انطور نیست مشخصا مشکل خودرو شما برقی است، در قدم اول باید دیاگ بزنید تا از وجود خرابی یا ارور اطمینان حاصل کنید، بررسی سلامت جعبه فیوز ها و سوکت های آنها نیز بسیار حائز اهمیت است.
      بدیهی است خرابی ها و مشکلات برقی خودرو را تنها پس از بررسی دقیق آنها از نزدیک میتوان تشخیص داد و موارد مذکور در بالا رایج ترین عللیست که منجربه چنین خطایی در خودرو میشود.

  28. داودی می گوید

    باسلام من یه پژو ۲۰۷ اتومات دارم فعلا ۱۵۰۰ کیلومتر کار کرده دیروز چراغ استوپ روشن شد فقط هیچ الارم و ارور دیگه ای نداد چراغ چک و باتری هم روشن نشد ترمز دستی هم پایین بود دوبار در ده دقیقه این ارور نمایان شد و سریع ارور رفت
    مشکل از کجاست بنظرتون ؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تنها راه تشخیص چنین مشکلی کمک گرفتن از دستگاه دیاگ است. به نمایندگی مجاز یا مراکز مجهز مراجعه کنید و خودرو خود را دیاگ بزنید. این مشکل میتواند به دلیل یک ارور ساده و یا خرابی در سنسور ها یا سیستم برقی خودرو باشد. متاسفانه بدون بررسی و دیاگ نمیتوان کمک بیشتری به شما کرد.

  29. علی می گوید

    سلام چراغ استاپ روی دست انداز ها روشن میشه برا چند ثانیه سه تا بوق میزنه و برای یک لحظه خودرو گاز نمیخوره بعضی مواقع هم همین ایراد به علاوه چراغ ABS هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در قدم اول شما باید خودرو خود را دیاگ بزنید. دقت داشته باشید که باید به مجموعه ای مجهز مراجعه کنید که دستگاهی بروز داشته باشد و بتواند بصورت دقیق خودرو شما را عیب یابی کند.
      بصورت کلی مشکل میتواند به دلیل وجود مشکل در پمپ یا یونیت ABS باشد. احتمال دیگر خرابی سنسور ABS چرخ ها، سیلندر ترمز و در نهایت وجود مشکل برقی است. مشکل برقی میتواند ناشی از سوختن فیوز، وجود اتصالی و یا حتی خرابی سوکت های جعبه فیوز خودرو شما باشد.
      در هر صورت دقت داشته باشید برای تشخیص دقیق مشکل باید حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.
      خوشحال میشویم در صورتی که منشاء مشکل مشخص شد، آن را با ما در میان بگذارید.

  30. علی می گوید

    با سلام خودرو ۲۰۶ گاهی اوقات چراغ استاپ تنها روشن میشه و سه تا بوق ممتد میزنه دیاگ هم گذاشتند خطا نداشته خودرو برای یک لحظه گاز نمیخوره ایراد از کجا ممکنه باشه پمپ بنزین تعویض شده سنسور ها هم چک شده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال خیلی زیاد مشکل خودرو شما برقی است. اقدام به بررسی کامل جعبه فیوز ها، سوکت های جعبه فیوز و سیم کشی کنید تا از سلامت آنها اطمینان داشته باشید.
      به این مورد هم توجه داشته باشید که اگر از کیت زنون روی خودرو خود استفاده میکنید، میتواند دلیل این مشکل باشد. معمولا استفاده از زنون بدون رعایت استاندارد ها سیم کشی جدا باعث خرابی ها و مشکلات عجیب برقی در خودرو ۲۰۶ میشود.
      بدیهی است بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک نمیتوان راهنمایی دقیق تری انجام داد ولی چنین مشکلات برقی بخصوص در ۲۰۶ های مدل قدیمی بسیار رایج است. خوشحال میشویم پس از مشخص شدن مشکل ما را نیز در جرایان قرار دهید.

  31. سوران فرجیان می گوید

    سلتم ببخشید ..من سمند ای اف سون دارم مدل ۹۱وقتی ماشینم گرم میشه چراغ استوپ و چراغ باطریم روشن میشه وقتی گاز میدم خاموش روشن میشه ..بردم پیشه تعمیر کار دستگاه زده دینامم شارژ میکنه .باطریمم سالمه ..سوکرتاهم سالمن ..ولی چراغ استوپ و چراغ باطریم روشنه گاز میدم خاموش روشن میشه تو کشش ماشینم اصلا فرقی نمیکنه گیر و گرفتم نداره اصن..اگه زحمت نیست راهنمایی کنین مشکل از چیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال خیلی زیاد مشکل از دینام خودرو است و باید سرویس کاملی روی آن انجام شود، اگر نیاز به سرویس نداشته باشد و باتری نیز سالم باشد احتمال وجود مشکل برقی یا برق دزدی بسیار زیاد است و باید سیم کشی خودرو توسط یک متخصص بررسی شود.
      دقت داشته باشید که موارد بالا احتمالات رایج است و بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک نمیتوان نظر دقیق کارشناسی داد.

  32. امیر می گوید

    سلام ..من یه ۴۰۵ دارم حالت ایستاده وقتی ماشین روشنه گولر میگیرم و خانوش میکنم چراغ استپ و چراغ روغن یه چند تا چشمک ضعیف میزنه ولی کارکرد ماشینم مشکلی نداره

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال ضعیف شدن پمپ روغن خودرو شما بسیار زیاد است. زمانی که کمپرسور کولر خودرو درگیر میشود، فشار بیشتری به موتور وارد شده و اویل پمپ باید قویتر کار کند، اینجاست که ضعف اویل پمپ خود را نشان میدهد.
      گفتنی است برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرارگیرد و توضیحات فوق صرفا رایج ترین احتمالی است که بنظر میرسد.

  33. ایرج می گوید

    سلام خودرو من ۲۰۶ sd هستش چراغ روغن در دور موتور پایین روشن میشه وزمانی که دور موتور از ۲۰۰۰ به بالا میره چراغ روغن خاموش میشه ممنون میشم اگه مشکل خودرو رو بهم بگید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سطح روغن موتور خودرو خود را بررسی کنید، ممکن است به دلیل افت سطح روغن دچار این مشکل شده باشید. اگر سطح روغن درست بود به احتمال بسیار زیاد اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده و باید سرویس گردد.
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق علت این مشکل باید خودرو از نزدیک بررسی شود و مورد ذکر شده محتمل ترین حالت است.
      همچنین پیشنهاد میکنیم عیب یابی و رفع مشکل را به تعویق ندازید چرا که در صورت ضعیف شدن اویل پمپ احتمال بروز مشکلاتی مثل یاتاقان زدن بسیار زیاد است و در صورت عدم رسیدگی به علت این مشکل هزینه چندین برابری به شما تحمیل خواهد شد.

  34. ابوالفضل می گوید

    سلام،پژو پارس دارم،وقتی ماشین درجا کار میکنه؛چراغ استپ و روغن گاهاً چشمک میزنه.وقتی کولر میگیرم چون دور موتور یکمی بالا میره این مشکل حل میشه.میشه راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال بسیار زیاد اویل پمپ خودرو شما نیاز به سرویس یا تعویض دارد. این مشکل به دلیل ضعیف شدن اویل پمپ رخ میدهد، با ضعیف شدن این قطعه، اویل پمپ نمیتواند در دور پایین فشار لازم برای گردش روغن موتور را تامین کند و موجب روشن شدن چراغ روغن میشود.
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکل نیاز به بررسی دقیق خودرو از نزدیک بوده و مورد بالا صرفا محتمل ترین علت رخ دادن چنین مشکلی است.

  35. محمد می گوید

    سلام سمند ef7داریم یه هفته ای میشه کولر ماشین یه دفعه قطع میشه باد گرم میزنه پرتاب باد هیچ تغییر نمی کنه،بوبین،ترموستات عوض کردیم ماشین تو حین حرکت هشدار stopمیده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال زیاد مشکل از کمپرسور کولر خودرو شماست. کمپرسور خودرو را بصورت کامل بررسی کنید، کلاچ کمپرسور، گاز کولر، فولی ها و …
      برای اطمینان بعد از روشن شدن چراغ استپ کمپرسور را خاموش کنید و ببینید آیا تغییری در وضعیت مشاهده میکنید یا نه.

  36. رضا می گوید

    سلام اتومبیل بنده تندر۹۰ است حین رانندگی چراغ باتری و روغن همزمان روشن و ماشین خاموش شد بعد از چند بار استارت زدن همزمان سوییچ دیگه استارت نمیزنه فرمان هم سفت شده، اینجا هم تعمیرکاران درست سر در نمی اورند،لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توجه داشته باشید که برای تشخیص مشکل حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد، اما بصورت کلی با توجه به توضیحات شما احتمال یاتاقان زدن، پاره شدن تسمه تایم، سوختن اویل پمپ و … که باعث قفل شدن موتور شود بسیار زیاد است.

  37. آرمین می گوید

    با سلام ماشین من پژو ۴۰۵ هست امروز حدود ۱ ساعت کولر در جا کار کرد بعدش خاموش کردم کمی رفتم باز روشن کردم چراغ باطری و استپ روشن شد دور موتور بردم رو ۴ خاموش شد بازم نیم ساعت بعدش روشن شد بعد خاموش روشن کردم قطع شد دوباره اینکارو کردم روشن شد مشکل از چیه لطفن راهنمای کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هر چیز باید تاکید کرد که بدون بررسی خودرو اعلام نظر کارشناسی امکان پذیر نیست و حتما خودرو شما از نزدیک باید مورد بررسی قرار گیرد.
      اما بصورت کلی با توجه به توضیحات شما، به احتمال زیاد دینام خودرو شما مستهلک شده و نیاز به سرویس دارد. پیشنهاد میکنیم به باتری ساز مراجعه کنید و از سلامت باتری و دینام به کمک دستگاه مخصوص اطمنیان حاصل نمایید. به احتمال زیاد با سرویس کامل دینام، مشکل خودرو شما رفع خواهد شد.

  38. علی می گوید

    سلام
    چراغ باطری و استپ همزمان روشن شد . ماشین مدل ۹۳ است و تا کنون دینام تعویض نکردم عمر دینام چن سال است ؟ البته تسمه دینام هم ۴ ساله تویض نکردم احتمال داره شل شده باشه یا فرسوده که چراغ استپ و باطری روشن شده باشه ؟ یا اینکه دینام دیگه عمرشو کرده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      همانطور که حدس زدید به احتمال زیاد علت روشن شدن چراغ استپ و باتری با هم به دلیل وجود مشکل دینام خودرو است. اما توجه داشته باشید که خود دینام قطعه ای مصرفی نیست اما قطعات داخلی آن مثل ذغال دینام، بالشتک و … مصرفی محسوب شده و بعد از مدتی باید تعویض شود. لذا نیازی به تعویض کامل دینام نیست و به احتمال زیاد میتوانید با سرویس کردن دینام ماشین با هزینه به مراتب کمتر مشکل خودرو خود را رفع نمایید.
      از طرف دیگر اکیدا پیشنهاد میکنیم اقدام به تعوض تسمه دینام کنید، چرا که پاره شدن تسمه دینام میتواند موجب مشکلات جدی مثل گیر کردن تسمه دینام بین تسمه تایم و رد کردن تایم موتور شود و هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل کند.
      توجه داشته باشید که راهنمایی فوق طبق توضیحات شما صورت گرفته و نظر کارشناسی تنها پس از بررسی دقیق خودرو از نزدیک توسط متخصص باید اعلام شود.

  39. حامد عبدی می گوید

    سلام وقت بخیر ون ۲۰۷اتومات مدل ۹۶دارم الان ۷ماه چراغ باطری واستپ باهم روشن میشن در طول روز راندگی میکنم روشنو خاموش میشن بارها بردم برسی کردن باطری ودینام کاملا شارژ وسالمن دینامم دادم سرویس کردن بازم مشکلش حل نشد برنامهاشم دانلود کردم بروز شد بازم همین مشکلو داره داره کلافم میکنه ممنون میشم راهنمیم کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هرچیز دیاگ بزنید و از بدون ارور بودن ECU اطمینان حاصل کنید، اگر باز شاهد این مشکل بودید سراغ جعبه فیوز داخل موتور و داخل اتاق بروید، فیوز و سوکت ها را بررسی کنید و از سلامت خود جعبه فیوز نیز اطمینان حاصل کنید. اگر باز هم شاهد مشکلی نبودید به احتمال زیاد مشکل از سیم گشی خودرو است و باید سیم کشی را بررسی نمایید.
      توجه داشته باشید راهنمایی های فوق بصورت کلی است و برای تشخیص دقیق مشکل حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.
      امیدوارم با بررسی موارد فوق بتوانید مشکل روشن شدن چراغ استپ و دینام خوردو خود را مرتفع سازید.

  40. بهزاد علیپور می گوید

    باسلام بنده یه پژو مدل ۸۵ دارم glx وقتی یه مسافت ۱۰۰ کیلیومتری میرم یهو چراغ استپ موتور با چراغ آمپر روشن میشه و در حالتی هست که دما آب هم پایینه ،بعد از چند ساعت خاموش کردن ماشین خطا قطع میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ترموستات و سنسور دمای آب مربوطه رو بررسی کنید، به احتمال زیاد مشکل روشن شدن چراغ استپ و آمپر آب مرتفع میشود. اگر مشکل رفع نشد، خودرو را دیاگ بزنید، جعبه فیوز و سوکت ها را بررسی کنید.

  41. پدرام می گوید

    با سلام و خسته نباشید،پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۷،در حال حرکت گاهی چراغ باطری برای چند ثانیه روشن شده و سپس خاموش‌ می شود،ابتدای استارت خودرو و حرکت تمامی‌ چراغ های داخلی و بیرونی خودرو،چراغ های صفحه کیلومتر و دیسپلی نور ثابتی دارند،ولی بعد از طی بیست سی کیلومتر مسافت،تمامی‌چراغ های داخل و خارج خودرو شروع به سوسو زدن میکنند بدون اینکه چراغ باطری روشن شود،تست ولت متر بر روی باطری توسط باطری ساز انجام شد و سلامت دینام رو تایید کرد،دینام قبلا یکبار تعمیر‌ شده،آیا اشکال میتواند از خرابی دینام باشد؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند ناشی از ضعیف شدن باتری یا ضعیف شدن دینام باشد، اگر دینام خودرو نتواند به خوبی باتری را شارژ کند شاهد افت ولتاژ و اتفاقات اینچنینی خواهید بود. اما اگر از سلامت باتری و دینام ماشین اطمینان دارید به احتمال زیاد خودرو شما مشکل سیم کشی داشته و در قسمتی برق دزدی دارد و باید بصورت دقیق توسط برق کار ماهر مورد بررسی قرار گیرد تا علت برق دزدی را پیدا کرده و مرتفع سازد.

  42. حسن می گوید

    ماشین دنا دارم ، برای چند ثانیه چراغ استاپ روشن شد و گاز هم نمی خورد ، بعد درست شد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توضیحات شما برای راهنمایی ناقص است و برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و یا توضیحات کاملتری از شرایط روشن شدن چراغ استپ ماشین خود ارائه دهید اما بصورت کلی چند مورد را متذکر میشویم تا بررسی کنید. امیدواریم که مشکل مرتفع شود.
      در قدم اول دیاگ بزنید، به احتمال خیلی زیاد مشکل مشخص خواهد شد، پیشبینی ما وجود مشکل در قطعاتی مثل سنسور دریچه گاز، استپر موتو و یا خود دریچه گاز است.

  43. محمد می گوید

    ببخشید من ۲۰۶ دارم، چراغ ترمز، استپ و ایربگ گاهی که توقف میکنم روشن میشه، مکانیکی بردم سطح روغن و لنت ها رو‌چک کردن مشکلی نداشت، دیاگ زدن، اخطار سنسور اکسیژن و شمع ها رو داد، اونها رو تعویض کردم، حتی تسمه تایم رو هم عوض کردم، اما همچنان این ارور تکرار میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد مشکل از کام ۲۰۰۰ خودرو شماست، خرابی کام ۲۰۰۰ در پژو ۲۰۶ بخصوص مدل های قدیمی که کارکرد بالاتری دارند بسیار رایج هستند و این خرابی ها معمولا ناشی وجود مشکل در این قطعه است.
      از طرفی اگر با دستگاه حرفه ای تری دیاگ بزنید مشخصا خرابی کام ۲۰۰۰ خودرو شما را مشخص میکند، دیاگ های معمولی که عملا سیار هستند کمی محدودیت داشته و قادر به تشخیص خرابی های اینچنینی نیستند.
      توجه داشته باشید که توضیحات فوق طبق رایج ترین مشکلاتی که باعث این مشکل میشود صورت گرفته و برای تشخیص دقیق مشکل حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  44. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ۲۰۶ تیپ پنج دارم چند روزیه در حال حرکت ناگهان چراغ استوپ و روغن یه چشمک خیلی ریز میزنن (خیلی سریع) دلیلش چی میتونه باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن ناگهانی چراغ روغن و استپ میتواند به دلیل ضعیف شدن اویل پمپ خودرو شما باشد، پیشنهاد میکنیم از سلامت این قطعه هر چه سریع تر اطمینان حاصل کنید چرا که ضعف عملکرد آن میتواند منجربه آسیب هایی مثل یاتاقان زدن و … شود که هزینه تعمیر بسیار زیادی را به شما تحمیل میکند.
      توجه داشته باشید که توضیحات فوق طبق رایج ترین مشکلاتی که باعث روشن شدن چراغ استپ و روغن میشود در اختیار شما قرار گرفته و برای تشخیص نهایی حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  45. sd v9 می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه sd v9 دارم مدل ۸۸
    بعضی موقع ها که آمپر ۹۰ درجه رو رد می کنه
    چراغ روغن و stop همزمان چشمک می زنن
    روغن خوبی هم میریزم
    لطفا بگید مشکل میتونه از چی باشه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از مناسب بودن گران روی و گیرید روغن موتور خودرو خود اطمینان دارید و به موقع اقدام به تعویض روغن موتور کرده و با هر بار تعویض فیلتر روغن را نیز تعویض میکنید، احتمال ضعیف شدن اویل پمپ خودرو شما بسیار زیاد است. در این شرایط به دلیل بالا رفتن دمای موتور رو رقیقتر تر شدن روغن موتور ضعف اویل پمپ خود را نشان میدهد. در این شرایط اویل پمپ نمیتواند به خوبی فشار روغن مورد نیاز را در موتور تامین کند و در نتیجه باعث روشن شدن چراغ استپ و ترمز خودرو میشود.
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق بصورت کلی بوده و تشخیص دقیق مشکل باید پس از بررسی خودرو صورت گیرد.

  46. آزاد می گوید

    سلام من خودروی رانا پلاس دارم الان جدیدا علامت استوپ میاره نمیدونم دلیلشم چیه تعطلاتم هست ، زنگ زدم امداد خودرو اومدن مقاومت فن رو عوض کردن ولی باز هی موقه فن کردن علامت رو میاره ممنون میشم اگه راهنمایی بکنین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان مشکل را بصورت دقیق تشخیص داد، اما بصورت کلی باید گفت خرابی رله فن، سیم کشی و اتصالی سوکت ها، ارور ECU میتواند موجب این مشکل شود، احتمال وجود مشکل در فیوز های جعبه فیوز هم وجود دارد.
      اینگونه مشکلات که منجربه روشن شدن چراغ استپ میشوند معمولا منشا برقی دارند و برای تشخیص باید بصورت دقیق توسط متخصص و با دستگاه مورد بررسی قرار گیرند.

  47. mahzi می گوید

    سلام من یه پراید مدل ۸۰ کاربرات دارم , ماشین تو دور موتور ۵۰۰۰ چراغ باتری و چراغ روغن روشن میشه مشکل از کجاست؟
    ایا خطری داره ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده و در دور بالا توان ایجاد فشار روغن لازم در موتور را ندارد و لذا باعث روشن شدن چراغ روغن میشود، پیشنهاد میکنیم مقاله علت روشن شدن چراغ روغن را دقیق مطالعه کنید. در صورتی که مشکل از این بخش نشات گیرد رفع سریع تر مشکل الزامیست، چرا که میتواند موجب یاتاقان زدن و آسیب دیدن موتور خودرو شود.
      توجه داشته باشید که تشخیص نهایی باید توسط متخصص پس از بررسی خودرو از نزدیک صورت گیرد.

  48. وحید می گوید

    سلام
    پرشیا مدل ۸۶زمانی کع استارت میخوره همه چی اوکیع
    منتها مسافت ۱۰کیلومتری طی میکنه بعد ایستادن و درجا کار کردن ماشین بع جز چراغ باطری همه چراغا چشمک تندی میزنه
    و با گاز دادن چراغا قطع میکنه
    اویر پمپ هم عوض کردم نو هستش

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا این مشکل ناشی از ضعیف شدن دینام خودرو، دینام خودرو را بررسی کنید به احتمال زیاد نیاز به سرویس داشته باشد (در صورت اینکه امکان سرویس ذغال، بالشتک و … بود نیاز به خرید دینام جدید ندارید) و با سرویس کامل دینام مشکل شما مرتفع گردد.
      دقت داشته باشید که تشخیص نهایی و دقیق تنها توسط متخصص و پس از بررسی دقیق خودرو باید صورت پذیرد و مورد فوق رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ استپ ماشین و سایر چراغ های پشت آمپر در این شرایط است.

  49. جعفر اختیاری مولان می گوید

    سلام وقت بخیر.من رانا lx۹۲دا م که حدودا ۹ ماه پیش تعمیر موتور کردم .اخیرا چراغ روغن و استپ زمانی که ماشین مسافت ۵۰ کیلومتری رفته میخوام توقف کنم ، روشن میشه .فشنگی روعن رو تعویص کردم بر طرف نشد.با اینکه در زمان تعمیر موتور اویل پمپ تعویص شده مکانیک گفت ضعیف شد و مجددا اویل پمپ تعویض شد .ولی مشکل حل نشده.ممنون میشم نطر شما رو در این رابطه بدونم.🙏

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که این مشکلات باید بعد از بررسی دقیق خودرو از نزدیک تشخیص داده شود و ما صرفا توضیحات کلی و رایج را میتوانیم در اختیار شما قرار دهیم.
      روشن شدن چراغ استپ و روغن معمولا نشان دهنده افت فشار روغن در موتور است. با توجه به اینکه شما اویل پمپ و فشنگی روغن را تعویض کردید احتمال این وجود دارد که هنگام تعمیر موتور بخشی به درستی مونتاژ نشده باشد و موجب افت فشار روغن و در نتیجه روشن شدن چراغ استپ و روغن شود. از طرفی به این موضوع دقت داشته باشید که این مشکل میتواند به دلیل وجود ارور در ای سی یو خودرو شما باشد.
      پیشنهاد میکنم ابتدا از استاندارد بودن سطح روغن موتور و استاندارد بودن کیفیت و غلظت روخن موتور اطمینان حاصل کنید و یکبار دیاگ بزنید و از بدون ارور بودن ای سی یو مطمئن شوید، در صورتی که باز شاهد این مشکل بودید حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و عیب یابی شود.

  50. علی می گوید

    سلام وقت شما بخیر، ممنون از راهنمایی‌های سایت خوبتون
    ۲۰۶ SD مدل ۹۵ دارم، وقتی ماشین گرمه و آمپرش میانه‌س کولر میگیرم بخصوص در مسیرهایی که سربالایی هست (با هر شیبی) هنگام توقف کامل بعضی وقت‌ها چراغ‌های STOP و روغن بصورت چشمک زن روشن میشن و عملکرد ماشین افت می‌کنه و ماشین رو به خاموشی میره که با چندتا گاز دوباره اکی میشه و حتی موقع راه افتادن مجدد در این حالت، ماشین یه سکته می‌زنه…
    در حالت عادی (بدون کولر گرفتن) احساس میکنم ماشین در سربالایی‌ها (با هر شیبی) میزان خیلی کمی لرزش هم داره…

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال اینکه اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده یا توری آن گرفته باشد بسیار زیاد است، روشن شدن چراغ استپ و روغن با هم نشان دهنده ضعف در فشار روغن موتور است و وقتی شما کولر را درگیر میکنید موتور زیر فشار مضاعف رفته و بدون گاز دادن اویل پمپ نمیتواند فشار مورد نیاز روغن را تامین کند و در نتیجه باعث روشن شدن چراغ استپ و روغن میشود.
      ابتدا از استاندارد بودن کیفیت و سطح روغن موتور اطمینان حاصل کنید، سپس به بررسی اویل پمپ توسط تعمیرگاه مورد اطمینان بپردازید. توجه داشته باشید که این مشکل جدی است و در صورت عدم توجه به آن میتواند آسیب های بسیار هزینه بر و خرابی های موتوری را در پی داشته باشد.
      گفتنی است توضیحات فوق کلی بوده و طبق رایج ترین احتمالات در اختیار شما قرار داده شده است و برای تشخیص دقیق مشکل الزاما خودرو باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  51. مرتضی می گوید

    سلام
    سمند LX ساده دوگانه فابریک مدل ۹۰ دارم
    اول اینکه چراغ استپ و چراغروغن روشن شد درجه آپر هم‌از وسط رد شد … این عمل بعد اینکه روغن عوض کردم شد ینی تازه عوض کردم چند کیلومتر رفتم همچین انفاقی افتاد چکار کنم ؟؟؟؟

    دکم اینکه سنسور اکسبژن من خیلی وقته خراب این خرابی باعث چ چیزی میشه رو سرعت هم تاثیر داره جز سوخت؟؟؟ یا پیزای دگ هم هس اینو بگینم ممنونم

    خسته نباشین ک وقت میزارین جواب میدین ممنونم ):♡

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه چراع استپ و روغن بعد از تعویض روغن موتور روشن شده میتواند به دلیل عدم تعویض فیلتر روغن یا استفاده از روغن موتور نا مناسب و غیر استاندارد باشد، این نشان دهنده این است که روغن به خوبی توسط اویل پمپ به گردش در نیامده و روانکاری به درستی انجام نمیشود.
      خرابی سنسور اکسیژن ماشین مستقیما به مصرف سوخت، عملکرد موتور و راندمان آن بستگی دارد، خرابی سنسور اکسیژن میتواند علت روشن شدن چراغ چک، باعث کیپ شدن و گرفتن کاتالیزور یا خراب شدن شمع ها و فشار آمدن به موتور خودرو شود.

  52. پارسا نجف زاده می گوید

    با سلام
    پارس مدل ۹۳ دارم
    امروز ظهر کولر گرفتم به محض روشن کردن کولر چراغ stop و چراغ آمپر آب روشن شد، ولی آمپر ماشین از خط وسط نگذشته بود، کولر رو که خاموش کردم هر دو چراغ خاموش شد، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد علت روشن شدن چراغ استپ با آمپر هم زمان با روشن کردن کولر به دلیل وجود مشکل در کمپرسور کولر خودرو است که باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. احتمال وجود خرابی و ضعیف شدن دینام نیز وجود دارد. برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرارگیرد.

  53. فرشاد می گوید

    با سلام،،
    سمند مدل ۹۵ دارم،،بعد هشت ساعت رانندگی مداوم به طوری ک کولرش تقریبا پنج ساعتی روشن بود،،بعدیه استراحت چهار ساعته بعد اینکه روشن کردم و دوباره کولر گرفتم بلافاصله مه سفید رنگی ازش زد بیرون،هیچ چراغی هم روشن نشد، و کولر دیگه گرم نمیکرد،،رفتم گاز کولر زدم،،بعدش چراغ stopوآمپر و چراغ چک روشن شد،،هواگیری کرد و ترموستات هم عوض کردم،دوتا فن هم کار میکردن دیاگ هم زد stop وامپر خاموش شدن اما چراغ چک خاموش نشد ک گفت دلیلش سنسور شناور بنزین ک با پاک کردن خطا اوکی هم نمیشد
    و دوباره چراغ چکه بلافاصله برمیگشت،، ک وقت نبود تعویضش کنم همینطور چراغ چکه ثابت رو صفحه موند،،ولی بعد اینکه رفتم تو مسیر با کوتاهترین زمانی ک شروع به حرکت کردم باز stop و امپر روشن شد و اینکه وقتی گاز میدم ک خوب گاز بخوره دنده عوض کنم یدفعه انگار یچیزی جلوش میگیره و نمیزاره خوب گاز بخوره، اگه ماشین سرد باشه چراغ چکا نمیان بالا ولی خب در حد پونزده دقیقه روشن بشه فورا میان بالا،،البته الان دقت کردم یکی از فن ها کار نمیکنه،،،و اینکه قبلا گاز اضاف میخورد سنسور دریچه گازشو عوض کردم اوکی شد و الان سه ماهی هست شاید هر پونزده روزی یبار در حد کوتاه یه گاز اضاف میخوره در حد خیلی کوتاه،،،،،.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم خود دریچه گاز خودرو رو نیز بررسی کنید و در صورت نیاز یه سرویس یا شستوشو روش انجام بدید.

  54. بهنام می گوید

    سلام وقت تون بخیر
    ۲۰۷ دارم در سربالایی و کلا هرجا به ماشین فشار بیارم به خصوص اگه کولر روشن باشه stop روشن میشه که با خاموش کردن ماشین و استارت مجدد stop هم خاموش میشه
    ضمنا کولر میزنم تو جاده فصل گرم، فن مرتب سرویسه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکل خودرو باید از نزدیک بررسی شود اما بصورت کلی باید گفت این مشکل میتواند به دلیل کم آوردن موتور باشد. به عبارت دیگر با توجه به این که چراغ دیگری همراه چراغ استپ روشن نمیشود، ممکن است با بررسی و سرویس شمع، فیلتر ها و سیستم احتراق خودرو مشکل مرتفع شود، باز هم اگر شاهد ارور بودید، یک بار هنگام روشن شدن چراغ استپ ماشین را دیاگ بزنید.

  55. احدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ماشینم ۲۰۶ تیپ ۲ هستش هنگام رانندگی چراغ استپ روشن میشه و همون لحظه فن ماشین کار میکنه دلیلش چی میتونه باشه؟ ماشین صفر ۱۴۰۱ هستش

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رله فن، فیوز های مرتبط به فن و در نهایت سیم کشی فن را بررسی کنید. معمولا روشن شدن چراغ استاپ و کار کردن فن به دلیل خرابی رله فن یا سوختن فیوز ها رخ میدهد.

  56. مسعود می گوید

    سلام من کوییک دارم وقتی ماشین هیچ فشاری روش نیست یعنی ضبط و چراغو همه چی خاموشه میخوام شیشهارو بدم بالا جفتشو چراغ پشت امپر الارم باطری خیلی کمرنگ روشن میشه وقتی کلید بالا برارو ول میکنم خاموش میشه ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بنظر مشکل برقی و سیم کشی است و کلید شیشه بالابر شما ممکن است اتصالی داشته باشد. اما قبل از هر چیز از سلامت باتری و دینام اطمینان حاصل کنید همینطور از سلامت فیوز مرتبط (که نیم سوز نشده باشد) و سپس به بررسی سیم کشی بپردازید.
      دقت داشته باشید که خرابی های اینچنینی بخصوص در خودرو های ایرانی بسیار رایج است و میتواند دلایل مختلف داشته باشد و باید حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بصورت دقیق نظر کارشناسی داد.

  57. امیررضا می گوید

    سلام
    دنا معمولی مدل ۹۸ دارم با کارکرد ۶۰
    امروز داشتم رانندگی میکردم که دیدم دورموتور که بالایی ۴ میره چراغ استپ یه لحظه روشن و بعدش خاموش میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی به جزئیات بیشتری نیاز داریم چرا که دلایل بسیار زیادی میتواند موجب روشن شدن چراغ استپ در چنین شرایطی شود اما بصورت کلی چند مورد اصلی را ذکر میکنیم:
      ۱- در قدم اول دیاگ بزنید و مطمئن شوید که اروری وجود نداشته باشد
      ۲- احتمال خرابی سنسور دور موتور وجود دارد
      ۳- احتمال مشکل در سیستم احتراق وجود دارد
      ۴- احتمال ضعف در پمپ بنزین وجود دارد
      ۵- احتمال ضعف در اویل پمپ یا استفاده از روغن غیر استاندارد و یا دیر تعویض کردن روغن وجود دارد
      مجدد تاکید میکنیم که اینها همه احتمالاتی است که رایج هستند و برای تشخیص دقیق باشد حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  58. شاهین می گوید

    سلام
    من ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۴۰۱ دارم . ماشین فقط چراغ استپ روشن میشه و فن دور تند کار میکنه و بعد چند ثانیه خاموش میشه . و آمپر زیر ۹۰ درجه هست و حتی زمانی که ماشین سرد هست هم این ارور نمایش داده میشه و مدام ادامه داره . یه بار مقاومت فن تعویض کردم و دو هفته خوب بود و بعد دوباره ارور زد و پریروز هم نمایندگی دوباره مقاومت نعویض کرد و امروز ارور داد . دیاگ هم که میزنم میزنه اختلال در سیستم خنک کننده فن . در ضمن سوکت مقاومت هم آب نکرده . ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال دارد دلیل روشن شدن چراغ استپ ۲۰۶ در این شرایط به موارد زیر بستگی داشته باشد:
      ۱- رله فن و فیوز های مرتبط را چک کنید
      ۲- سیم کشی فن را بررسی نمایید
      ۳- سنسور دمای آب را بررسی کنید (بعید است مشکل از این قطعه باشد)
      این مشکل در خودرو های مدل بالا چند بار دیگر هم به ما گزارش شده و معمولا به دلیل ضعف سیم کشی فن هست و همین ضعف و انصالی باعث آسیب دیدن مقاومت فن یا رله فن میشود اما در هر صورت برای تشخیص دقیق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد.

  59. امیررضا می گوید

    سلام
    من مالک دنا ۹۸ هستم
    ماشین بردم دیاگ زدم هیچ اروری وجود نداشت
    و اینکه بعد از دو روز کلا چراغ استپ که توی دور موتور ۴ روشن میشد کلا خاموش شده دیگه نمیاد

  60. امیر می گوید

    سلام من ۲۰۶ تیپ دو دارم‌وقتی که فن دوبل وارد مدار میشه چراغ استپ و باطری همزمان روشن می‌شود و بعد از گاز دادن بلافاصله خاموش میشود

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند از چند جا نشأت گیرد:
      ۱- مشکل در رله فن، که با روشن فن دور تند چراغ استپ و بارتری روشن میشود
      ۲- مشکل ضعف دینام، که نمیتواند برق لازم و کافی را برای سیستم فن فراهم سازد
      ۳- مشکل خود سیستم فن خنک کننده، که میتواند به دلیل اتصالی باعث این مشکل شود
      دقت داشته باشید موارد فوق محتمل ترین علل این مشکل هستند و تشخیص نهایی باید توسط متخصص بعد از بررسی خودرو از نزدیک صورت گیرد.

  61. کوروش می گوید

    سلام وقت بخیر.من ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم که وقتی دمای موتور به جایی میرسه که میخواد فن کنه چراغ روغن آب استپ و ترمز دستی روشن میشه و وقتی گاز میدم خاموش میشه ولی به محض اینکه دور موتور میاد پایین دوباره روشن میشه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد علت روشن شدن چراغ استپ و سایر چراغ ها باهم به دلیل وجود مشکل در سیم کشی خودرو است. با توجه به اینکه چراغ استپ زمان وارد شدن فن در مدار روشن میشود، به احتمال زیاد مشکل از سیستم فن، سیم کشی، رله یا فیوز هاست که باید بصورت دقیق بررسی شوند.
      توجه داشته باشید که توضیحات فوق تنها احتمالات رایجی است که متخصصان فنی ما اعلام کردند، لذا برای ارائه نظر کارشناسی و مستند خودرو شما باید از نزدیک مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

  62. مو می گوید

    سلام من یه پارس سال مول ۱۴۰۱ با ایسیو کروزر و سیستم برقی مالتی پلکس دارم ، کیه مصرفی هارو عوض کردم در حین استارت بعد از روشن شدن خودرو چراغ استپ روشن و خودش خاموش میشه و بعضی اوقات خودرو با تک استارت راحت روشن نمیشه. لی بار دوم راحت روشن میشه ، دلیلش چیه ؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در حالت کلی اگر پس از استارت ماشین چراغ استپ خاموش شود مشکلی وجود ندارد و طبیعی است.
      تک استارت روشن نشدن ماشین نیز میتواند دلایل مختلفی مثل فرسودگی شمع، گرفتگی فیلتر هوا داشته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

  63. محمدحسین می گوید

    سلام راناپلاس۱۴۰۰دارم ،چندروزی است که فقط چراغ استپ مرتب روش میشه وسه تابوق ممتدمیزنه لطفاراهنمایی کنید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ استپ در خودرو هایی مثل رانا پلاس بسیار رایج است و معمولا به دلیل وجود ارور در کامپیوتر خودرو است که با دیاگ زدن و حذف ارور ها رفع میشود.
      رایج ترین دلیل بعدی که موجب روشن شدن و چشمک زدن چراغ استپ ماشین میشود مشکل در سیم کشی یا سنسور های خودرو است که در این شرایط باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و عیب یابی شود.

  64. امیر می گوید

    سلام ۲۰۶ دارم
    چراغ استپ تنها روشن میشه
    مشکل چی هسا

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای راهنمایی دقیق اینکه چرا چراغ استپ ۲۰۶ روشن میشود به توضیحات بیشتری نیاز داریم، مثل:
      در چه شرایطی چراغ استپ روشن میشود؟
      چشمک میزند یا روشن میماند؟

  65. مهدی می گوید

    سلام، ممنون از مطلب آموزندتون،، خواستم بپرسم، ماشین من سمندef7، ۹۰ هستش، چندروز پیش چراغ استپ و دینام روشن شد، بردم باطریسازی گفت دینام شارژ نمیکنه، خلاصه آفتامات و بلبرینگ که یکم صدا میداد رو تعویض کرد، دینام رو بست دستگاه زد همه چی اوکی بود، دینام رو بست، رو ماشینم دینام کار می‌کرد، ولی چراغ استپ و دینام روشن مونده، باطریسازی نتونست سردربیاره، دیاگم زد چیزی نشون نداد، به نظرتون علت چی میتونه باشه؟؟!!! ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ دینام نشان دهنده وجود مشکل در تامین برق خودرو است، این مشکل میتواند از درست کار نکردن دینام ماشین یا ضعیف شدن باتری خودرو و یا حتی وجود برق دزدی در سیم کشی ماشین باشد که باید بررسی گردد.
      اگر دینام ماشین خود را سرویس کردید و از سلامت باتری نیز اطمینان دارید و کماکان شاهد روشن شدن چراغ استپ هستید باید سیم کشی ها را بررسی کنید تا مشکل مشخص شود.

  66. مهدی می گوید

    سلام.. خسته نباشید. مرسی از مطالب آموزندتون

  67. حسین می گوید

    سلام ببخشید پراید من وقتی ترمز میگیرم چراغ کیلومتر هم روشن میشه لطف بفرمایید راهنمایی ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتونه به دلیل وجود اتصالی، خرابی در جعبه فیوز، یا حتی خرابی و مشکل در برد پشت آمپر شما رخ بده. احتمالات زیادی وجود داره لذا برای تشخیص علت مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیره. پیشنهاد میکنیم به برق کار خبره مراجعه کنید.

  68. علی می گوید

    سلام یک پارس ۱۴۰۱دارم بعدازمسافتی که میرم ماشین یهو رو یک دست انداز خاموش میشه فقط هم موقع ردکردن دست انداز و کم شدن سرعت این اتفاق می افتدبعددوباره استارت میزنم و روشن میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      زیر کاپوت پژو پارس دکمه ای هست که به منظور امنیت در زمان هایی که خودرو چپ میکند طعبیه شده، وظیفه این دکمه قطع کردن برق کل خودرو است. معمولا در دست انداز های سنگین این دکمه عمل کرده و برق خودرو را قطع میکند و موجب خاموش شدن ماشین میشود.
      به احتمال زیاد مشکل از این قطعه است، آن را بررسی کنید و مشکلش را مرتفع سازید (ممکن است نیاز به تعمیر، تعویض، جابجایی و … داشته باشد که تعمیرکار بعد از بررسی خودرو از نزدیک باید تشخیص دهد) به احتمال بسیار زیاد مشکل مرتفع خواهد شد.

  69. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر،
    رانا پلاس دارم، وقتی دمای ماشین بالا میره چراغ استپ روشن و فن شروع به کار میکنه، مشکلش چیه
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند از چند بخش باشد:
      ۱- اگر با روشن شدن فن دما کاهش پیدا نکند، علت روشن شدن چراغ استپ بالا بودن آمپر آب و مشکل در سیستم خنک کننده خودرو است که باید بصورت دقیق بررسی شود. (میتواند به دلیل گرفتگی یا فرسوده شدن رادیاتور باشد)
      ۲- اگر با روشن شدن فن چراغ استپ ماشین روشن شده و با خاموش شدن و پایین آمدن آمپر چراغ استپ ماشین نیز خاموش میشود، مشکل میتواند به دلیل سوختن فیوز های مرتبط به فن یا رله فن یا در آخر مشکل در سیم کشی فن باشد که باید بصورت دقیق بررسی شود.
      توصیه مهم متخصص فنی یدک یار:
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق رایج ترین علت روشن شدن چراغ استپ خودرو در این شرایط است و یافتن دقیق علت روشن شدن این چراغ بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و میتواند از آسیب رسیدن به موتور و تحمیل هزینه زیاد جلوگیری کند. لذا بصورت کلی بدانید که مشکل از این بخش ها بوده اما متخصصین یدک یار پیشنهاد میکنند هرچه سریع تر بصورت قطعی علت روشن شدن چراغ استپ با روشن شدن فن را عیب یابی نمایید.

  70. عبدالله جعفرزاده می گوید

    باسلام خسته نباشید خدمت همکاران یدک بار
    من امروزصبح ۰۲/۷/۲۱باکمک این سایت مشکل اساسی ماشینم رو که روشن شدن چراغSTOP بود حل کردم وکاملا کارشناسی شده عیبش برطرف شد واقعا صمیمانه تشکر ودستمریزاد میگم به کارشناسان که حتی به شل شدن درب روغ ترمز هم فکر کردن واقعا دستتون درد نکنه خیلی هم خسته نباشید.

  71. سعید می گوید

    سلام بزرگوار من ۲۰۶ اس دی مدل ۹۵ دارم چراغ روغن من پس از کارکرد زیاد خودرو و داغ شدن در حالت دور موتور ماشین پایین و تقریبا ایستاده روشن میشد. به علت روغن سوزی موتور تعییر کامل شد وسایل همه استاندارد و شرکتی عوض شد(به جز قطعات موتور اویل پمپ و.. نو شده) به جز میل لنگ که سالم بود. بعد تعمیر موتور هم همین داستان رو دارم. مشکل از کجاس؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز روشن شدن چراغ روغن نشان دهنده افت فشار روغن است، پیشنهاد میکنم مقاله علت روشن شدن چراغ روغن ماشین را مطالعه کنید در آن بخش بصورت تخصصی و با جزئیات بالا به این مشکل پرداخته شده.
      بصورت کلی باید گفت با توجه به اینکه بعد از داغ شدن در دور موتور پایین چراغ روغنش روشن میشود و با گاز دادن رفع میشود چند مشکل محتمل است:
      ۱- استفاده از روغن غیر استاندارد و یا تعویض نکردن آن بعد از تعمیر موتور
      ۲- تعویض نکردن فیلتر روغن بعد از تعمیر موتور
      ۳- روغن ریزی یا روغن سوزی در ماشین که در نهایت موجب افت سطح روغن و کاهش فشار روغن میشود
      ۴- گرفتگی مجاری گردش روغن که میتواند به دلایل مختلفی از جمله اصولی تعمیر نکردن موتور باشد
      ۵- در برخی مواقع با یکبار دیاگ زدن بعد از تعمیر موتور مشکل حل میشود
      دقت داشته باشید که موارد فوق رایج ترین علل این مشکل بوده که در اختیار شما قرار گرفته و الزاما خودرو شما چنین مشکلاتی را ندارد و برای تشخیص دقیق مشکل خودرو حتما باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  72. مهدی می گوید

    سلام ضمن خسته نباشید و تشکر بابت صبر و حوصله شما پارس مدل۹۵مولتی پلکس اوماکس دارم چند وقتی است در هنگام باز نمودن سوییچ بعد از چند ثانیه ابتدا چراغ لنت بهمراه تک بوق در لحظه ای روشن شد که پس از آن تک پالس برف پاکن کار میکند دیاگ زده شده وتست یونیت ها صورت گرفته در برخی مواقع در حرکت نیز همین اتفاق رخ می دهد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل مشخصا برقی است و باید حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان نظر تخصصی داد اما بصورت کلی این مشکل میتواند به دلیل خرابی قطعات مختلفی باشد، رایج ترین آنها را در این قسمت ذکر میکنیم، سلامت آنها را بررسی کنید امیدواریم که مشکل را پیدا کنید:
      ۱- قبل از هر چیز خود دسته برف پاک کن را بررسی کنید که سالم باشد، خرابی این قطعه میتواند موجب این مشکل شود.
      ۲- لنت های ماشین را بررسی کنید و از سالم بودن آنها و سلامت سنسور ABS اطمینان حاصل کنید.
      ۳- جعبه فیوز ها و فیوز های مرتبط را به دقت بررسی کنید، در بسیاری از مواقع خرابی ها و مشکلات اینچنینی به دلیل اتصالی یا خرابی در جعبه فیوز خودرو رخ میدهد.

  73. علی می گوید

    سلام ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۸۸ دارم
    که در حال حرکت چراغ چک و استپ همزمان روشن میشود
    وبمدت چند ثانیه امپر اب و کیلومتر و دور موتور میوفته
    بعد بحالت عادی برمیگرده

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکل معمولا به دلیل خرابی در کام ۲۰۰۰ رخ میدهد که در ۲۰۶ های مدل پایین بسیار رایج است و معمولا خیلی سخت تعمیر شده و پیشنهاد میکنند که این قطعه را تعویض نمایید.
      اما دقت داشته باشید که این مشکل یک مشکل برقی است و با توجه به قیمت بالا این قطعه، باید حتما ابتدا خودرو توسط متخصص بررسی شود و پس از اطمینان از علت مشکل تشخیص نیاز به تعویض داده شود.

  74. علی می گوید

    سلام
    من خودرو پژو ۴۰۵ مدل ۱۳۹۰ دارم.
    چند روزی هستش که ماشین بعد از اینکه یه مسافتی رو باهاش میره تقریبا ۳ یا ۴ کیلومتر و موتور ماشین گرم میشه بعدش وقتی دور موتور پایین که میاد چراغ استپ و چراغ روغن چشمک میزنه ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار کنم؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ استپ در این شرایط نشان دهنده زیر فشار بودن اویل پمپ خودرو شماست. دو حالت محتمل است:
      ۱ – افت سطح روغن موتور: در قدم اول باید سطح روغن موتور خودرو خود را بررسی کنید، اگر متوجه کم شدن آن بودید باید به دنبال علت بگردید که دلیل کم شدن روغن موتور ماشین از روغن ریزی است یا روغن سوزی و سپس اقدام به رفع آن نمایید.
      ۲- ضعیف شدن اویل پمپ: احتمال این وجود دارد که اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده باشد و با گرم شدن موتور توان کافی برای تامین فشار روغن مورد نیاز را نداشته باشد و زمانی که دور موتور بالا میرود فشار روغن مورد نیاز تامین میشود.
      این مورد را در نظر داشته باشید که توضیحات فوق با این پیشفرض است که از روغن استاندارد و مناسب خودرو خود استفاده کرده این و روغن موتور را به موقع تعویض نمودید. ناگفته نماند که برای تشخیص نهایی حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.
      در آخر اکیدا پیشنهاد میکنیم که در اولین فرصت اقدام به عیب یابی دقیق و رفع مشکل نمایید، به تعویق انداختن تعمیر چنین مشکلی میتواند موجب یاتاقان زدن و آسیب رسیدن به قطعات موتوری خودرو شود و هزینه بسیار سنگین تعمیر موتور را به شما تحمیل کند.

  75. سروش می گوید

    با سلام خدمت شما ، من یه ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم صبح ها بعد روشن کردن ماشین یه نیم ساعت که میگذره چراغ استپ و آب روشن میشه و همزمان فن دکر تند هم روشن میشه و بکوب کار میکنه دمای آب هم نرماله ، ماشین رو خاموش میکنی یه نیم ساعت خنک میشه دیگه این مشکل رو نداره ، ترمستات رو عوض کردم جعبه فیوز کالسکه ای رو عوض کردم قاب ترمستات رو عوض کردم گیجی آب رو عوض کردم ولی هنوز درست نشده لطفا راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      موارد زیر را بررسی کنید:
      ۱- از سلامت سنسور دمای آب اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز آن را شستوشو دهید.
      ۲- از سلامت سیم کشی فن اطمینان حاصل کنید.
      ۳- آمپر آب را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی کار میکند
      توجه داشته باشید که روشن شدن چراغ استپ بسیار مهم است و برای تشخیص علت باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  76. سمانه می گوید

    سلام به شما. وقتتون بخیر
    من رانا دارم
    دیروز دوتا لنت‌های جلویی رو عوض کردم. دیسک سمت شاگرد ساییدگی پیدا کرده بود که فعلا برام مقدور نبود تعویض کنم.
    امروز صبح ماشین رو شستم و بعد یه مسافت کوتاهی باهاش رانندگی کردم همه چی اوکی بود.
    یه تایم کوتاهی یکی از دوستان ماشین رو برد و اورد. بعد که مجددا سوار شدم وقتی روشن کردم چراغ stop روشن و خاموش شد. تو مسیر وقتی ترمز میکردم ماشین گاز میخورد و دور موتور بالا میرفت.ماشین خوش صدا نیست و یه مقدار لرزش هم داره. امکان داره بفرمایید مشکل از کجاست؟
    کامپیوترم اخیرا بررسی شده و مشکلی نداشته
    پیشاپیش سپاسگزارم از شما

  77. محمد حسین می گوید

    سلام داداش من ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم امشب عادی داشتم میرفتم یهو چراغ استپ با ی دایره قرمزی هست زیر امپر اب باهم روشن شدن ماشینم یهو گازش میدادی کم میورد چراغ استپمم روشن خاموش میشد امکانش هست مال چی باشه و یکمی هم خیلی کم ریپ میزد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دقت داشته باشید که برای راهنمایی دقیق و تشخیص نهایی باید خودرو شما از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. در قدم اول باید اقدام به دیاگ زدن کنید، طبق گفته های شما احتمالاتی که وجود دارد خرابی سیستم احتراق مثل شمع و وایر هاست و یا ضعیف شدن پمپ بنزین. همینطور در برخی وارد دیده شده واشر سرسیلندر زدن خودرو در شرایط وخیم موجب روشن شدن چراغ استپ و این مشکلات میشود.

  78. وحید می گوید

    تورو خدا این مزخرفات رو تحویل مردم ندید مجبور نیستید به خدا!!!از کی تا حالا پارگی تسمه تایم باعث روشن شدن چراغ استاپ میشه از کی تا حالا خرابی دینام باعث سفتی فرمان میشه؟البته که منظورتون تسمه دینام بوده ولی در کل از محتوا مشخصه که ….

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پارگی تسمه تایم در خودرو هایی مثل ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، دنا، شاهین، تارا و … و ماشین های خارجی هیوندایی و کیا همگی موجب روشن شدن چراغ استپ خودرو به همراه سایر چراغ های پشت آمپر خودرو میشه.
      اضافه میکنیم علاوه بر پارگی تسمه دینام، خرابی دینام که منجربه گیرپاچ کردن فولی دینام و سفت شدن اون بشه موجب درست نچرخیدن تسمه دینام و پمپ هیدرولیک میشه و در نتیجه موجب سفت شدن فرمان خودرو.
      هر دو موردی که شما اشاره کردید اشتباه نبوده اطلاعات کاملا درسته، خوشحال میشیم اگر مورد دیگری بنظرتون اشتباه بود مطرح بفرمایید تا مجدد توسط متخصصین فنی بررسی بشه و در صورتی که صحبت شما درست بود مطالب رو اصلاح و آپدیت کنیم.

  79. ملکشاهی می گوید

    سلام ببخشید ماشین من پژو روا هستش از دیروز در حالت ایستاده چراغ استپ وباتری روشن میشه ولی همین که گاز میدم خاموش میشن حتی بدون حرکت گاز میدم خاموش میشن میشه لطف کنید بگید مشکل از کجاست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت روشن شدن چراغ استپ در شرایطی که فرمودید نشان دهنده خرابی دینام خودرو شماست. دینام را بررسی کنید در بسیاری از مواقع با سرویس قطعات داخلی دینام مشکل حل میشود اما اگر مشکل دینام جدی باشد ناچار به تعویض دینام ماشین خواهید بود. تشخیص تعمیر یا تعویض باید توسط متخصص بعد از بررسی خودرو از نزدیک صورت گیرد.

  80. پژو ۲۰۷ می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    پژو ۲۰۷ دارم؛ موقعی که کولر رو روشن میکنم چراغ استپ روشن میشه و فن ماشین صداش به‌شدت زیاد میشه. در حالت بخاری همچین مشکلی رو ندارم. فکر میکردم مقاومت فن مشکل داره ولی سالم بود…
    ممنون میشم راهنمایی کنین.
    باتشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشخصا مشکل از سیستم کمپرسور کولر خودرو شماست، این قطعه را بررسی کنید احتمال دارد گیرپاچ کرده یا پیستون های آن به مشکل خورده باشه، اینگونه خرابی در خودرو های ۲۰۷ بخصوص مدل ۱۳۹۵ به بعد بسیار رایج است. در این شرایط، خرابی کمپرسور کولر ماشین چون فشار مضاعف به موتور خودرو وارد میکند باعث روشن شدن چراغ استپ میشه. همینطور این مشکل میتواند نرم افزاری باشد و با دیاگ رفع شود.
      پیشنهاد میکنیم ابتدا از بدون ارور بودن ECU اطمینان حاصل کنید سپس کمپرسور و سیستم کولر خودرو را بررسی کنید تا دقیقا علت روشن شدن چراغ استپ ماشین مشخص شود.

  81. پایا می گوید

    باعرض تشکربعضی اوقات و اغلب صبح اول وقت وقتی استارت (خودرو رانا پلاس) رو می زنم چراغ استپ با چهار آلارم مقطع روشن وبعد از يکي دوثانیه خاموش می شن و مشکلی هم پیش نمی‌آد . علش چی میتونه باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشکلی نیست و روشن شدن چراغ استپ بعد از روشن کردن ماشین برای چند ثانیه، بخصوص در هوای سرد طبیعی است. اگر چراغ استپ روشن باقی ماند یا چشمک زد آن موقع نگران باید جویای علت شوید.

  82. سیروس می گوید

    سلام ،پژو مدل ۸۷ چند وقت همزمان با بالا آوردن ترمز دستی چراغ روغن و چراغ آمپر آب هم روشن میشه(ضعیف).دوباره دستی که بخوابونی خاموش میشه.از لحاظ کارکرد هم مشکلی ندارن.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      طبق توضیحات شما معمولا زمانی که مشکلی در سیم کشی پشت آمپر یا خرابی لامپ ها و برد پشت آمپر وجود داشته باشد شاهد روشن شدن چراغ استپ در این شرایط خواهید بود.

  83. سیامک می گوید

    با سلام
    ی پژو پارسtuدارم مدل ۹۵ کارکردش تقریبا ۷۸ هزار کارکرده،ی مشکلی که تازگی متوجه شدم اینکه بعضی وقتا که مسافتی رو باهاش میرم بعد وقتی که پشت چراغ قرمزی ثابت وایسیم مخصوصا وقتی که ماشین فن میکنه چراغ استپ و چراغ روغنش همزمان روشن میشه،بعد تا ی خورده پا رو پدال گاز میزارم قطع میشه
    سطح روغنش رو چک کردم ثابته یک قطره روغن کم نمیکنه
    پیش چن تا تعمیر کار بردم یکیشون گفت هیچی نیست
    یکیشون گفت مال فشنگی روغنه
    یکیشونم گفت کسری میلنگ داره
    حالا طبق توضیحاتی که دادم بنظر شما مشکل این ماشین چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای ارائه نظر کارشناسی نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیره اما بصورت کلی طبق توضیحات شما خرابی فشنگی روغن و خرابی اویل پمپ بسیار محتمله.
      با توجه به اینکه با گاز دادن چراغ روغن خاموش میشه حدس متخصصین یدک یار احتمال خرابی اویل پمپ هست، زمانی که خودرو مدت زمان زیادی روشن بوده و زیر فشار بوده، بدون گاز دادن اویل پمپ قدرت تامین فشار روغن لازم رو نداره و همین مورد موجب روشن شدن چراغ استپ و روغن بصورت همزمان میشه.

  84. Amir می گوید

    سلام یک سمند ۹۲ دارم چراغ استب و اب ماشینم روش میشه ۱ ثانیه ۲ ثانیه بعدش خاموش میشه
    خیلی وقتا چمشکی میزنه خاموش میشه روشن میشه مشکلش چیه ممنون🙏

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ استپ و آب در چنین شرایطی معمولا به دلیل وجود مشکلی در سیستم خنک کننده رخ میدهد. خرابی واترپمپ، سیستم فن، فشنگی آب از رایج ترین آنهاست. اما برای تشخیص دقیق بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.
      پیشنهاد میکنیم ابتدا از سلامت این قطعات اطمینان حاصل کنید و یک بار دیاگ بزنید تا منشاء اصلی مشکل مشخص شود.

  85. رضا می گوید

    سلام
    بنده پژو ۲۰۶ مدل ۸۵ دارم
    امروز چند بار تو حالت های مختلف هم بصورت توقف و هم در حال حرکت چراغ استپ و چراغ ترمز با ۳تا بوق اومد روی کیلومتر
    اگ ممکنه راهنماییم کنید چکار کنم
    ممنون از لطفتون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی دقیق شما به اطلاعات بیشتری درباره شرایط خودرو، زمان روشن شدن چراغ استپ و … نیاز هست. اما بصورت کلی روشن شدن چراغ استپ به همراه چرات ترمز به دلیل وجود مشکل از سیستم ترمز مثل خرابی پمپ ABS، خرابی پمپ ترمز، خرابی سنسور ها و یا حتی تمام شدن لنت های عقب و … است که باید بررسی شود.

  86. رضا م می گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید. من یک سمند ای اف ۷ تکسوز مدل ۹۷ دارم. امروز صبح بعد از طی مسافت کوتاهی ابتدا چراغ چک روشن شد بعد ماشین خیلی حرکتش ضعیف شد و سپس چراغ استپ روشن شد، من ماشین رو کنار زدم و خاموشش کردم و به امداد زنگ زدم. وقتی اومد یه استارت زد که ماشین روشن نشد و گفت تسمه تایم پاره شده و ماشینو رسوند به نمایندگی. اونا تسمه رو که باز کردن میگن تسمه سالمه و تایمینگ هم بهم نخورده، و سر سیلندر رو باز کرده بودند که ببینند چشه، از من پرسیدن ماشین جوش آورده که من گفتم نه، چون تا حالا هیچ وقت دمای اب بالا نرفته. ممنون میشم اگر راهنمایی کنید تا مشخص بشه ایراد از چیه.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز به این مورد دقت داشته باشید که اگر تسمه تایم پاره شود یا بلبرینگ های تایم قفل کننده خودرو بلافاصله و درجا خاموش خواهد شد لذا بدیهتا تسمه تایم سالم است. اینکه در حالت روشن خودرو افت توان پیدا کرده به احتمال زیاد مشکلی در سیستم احتراق وجود دارد. این مورد باید بررسی شود تا دقیق بتوان آن را تشخیص داد اما رایج ترین دلایل خرابی، افت توان خودرو و روشن شدن چراغ استپ در چنین شرایطی به دلیل ضعیف شدن پمپ بنزین، وجود مشکل در سیستم جرقه زنی مثل خرابی شمع یا وایر شمع خودرو است.
      گفتنی است موارد دیگر نیز میتواند باعث این مشکل شود مثل خرابی قطعات موتوری مثل میل لنگ و … لذا بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک ارائه نظر نهایی امکان پذیر نیست.

  87. رضا می گوید

    سلام و وقت بخیر
    ۲۰۶ تیپ ۲ مدل۹۰ دارم، یک مدتی هست که چراغ استپ و ترمزدستی روشن میشه با خاموش کردن رفع میشه ولی بعد چندساعت دوباره روشن میشه و دوباره باید خاموش و روشن کنم. روغن ترمز سطحش مناسب، فشنگی روغن عوض کردم درست نشد، دیاگ میزنه میگه بخاطر خرابی سانسور ABS هستش ولی آلارم ترمز ABS از خیلی وقت روشنه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی در چنین شرایطی نشان دهنده مشکل در سیستم ترمز خودرو است، این مشکل میتواند از قفل شدن سیلندر های ترمز باشد تا خرابی سنسور ABS و یا پمپ ABS. از طرفی دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ ABS نشان دهنده کار نکردن سیستم ABS خودرو شماست و ارتباطی به چراغ استپ ندارد. لذا مشخصا علت روشن شدن چراغ ترمز و استپ خودرو شما به دلیل وجود مشکل در سیستم ترمز است، رایج ترین آن خرابی سنسور ABS و پمپ ABS است اما برای ارائه نظر نهایی باید خودرو از نزدیک بررسی شود و تک تک قطعات سیستم ترمز به دقت بازدید شده و سلامت آنها اطمینان حاصل گردد.

  88. مسعود می گوید

    باسلام من پژو پارس مدل ۹۰دارم چندروز پیش روغن ماشینو عوض کردم و از فرداش چراغ استپ و چراغ روغنی به صورت چشمک زن شده در حال حرکت خاموشه ولی وقتی ماشین درجا کارمیکنه روشن میشه و یذره که گاز میدم خاموش میشه خواهش میکنم راهنماییم کنید چکار کنم و علتش چی می‌تونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هرچیز دقت داشته باشید عدم رفع این مشکل میتواند موجب آسیب رسیدن به موتور خودرو و تحمیل هزینه بسیار سنگین تعمیر موتور را برای شما به دنبال داشته باشد.
      در باره علت روشن شدن چراغ روغن و استپ باهم باید گفت، اگر اطمینان دارید که روغن موتور خودرو اصلی و استاندارد است و فیلتر روغن را نیز هم زمان با تعویض روغن تعویض نمودید، باید گفت احتمال زیاد این مشکل به دلیل ضعیف شدن اویل پمپ خودرو شماست. بخصوص وقتی در حال حرکت هستید و خودرو گاز میخورد این چراغ خاموش میشود.
      لذا اگر از استاندارد بودن روغن موتور مورد استفاده اطمینان دارید که از غلظت درستی استفاده کرده اید، حتما اویل پمپ را به تعمیرکار مورد اطمینان خود نشان دهید تا در صورت نیاز این قطعه را تعویض نماید.

  89. شهاب می گوید

    سلام وقت بخیر یه ۴۰۵ مدل ۸۵ دارم ترموستات کامل حذف کردم و بعد که ماشین خیلی سرعت میرم آمپر آب که از وسط می‌ره روبه خنکی چراغ استپ روشن میشه و فند می‌ره روی دوره تند و وقتی چراغ استپ روشنه‌ ماشین خاموش میکنم استارت که میزنم روشن نمیشه باید وایسم‌ تا چراغ استپ خاموش بشه بعد استارت بزنم علتش چی می‌تونه باشه،؟ ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز روشن شدن چراغ استپ در این شرایط و روشن شدن فن حتی در زمانی که ماشین نیازی به خنک کردن موتور ندارد نشان دهنده وجود مشکل برقی است. لذا برای تشخیص دقیق مشکل بررسی خودرو از نزدیک الزامیست. این مشکل میتواند به دلیل خرابی سیم کشی، خرابی فیوز، جعبه فیوز و … باشد و بدون بررسی خودرو از نزدیک قابل تشخیص نیست.

  90. امید می گوید

    درود و خسته نباشید،امروز چراغ باطری و ترمز دستی ماشینم روشن شد،ماشین پراید مدل ۸۹ داشبور جدید،بردم پیش. باطری ساز گفت از افتامات،عوضش کرد تا نیم ساعت خوب بعد باز چراغها روشن شدن ،البته دینام پرایدم پژویی هست و افتاماتی که روش بود خیلی عالی بود و جدید که انداختم جنس جالبی نبود،میشه راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز به احتمال زیاد مشکل از دینام خودرو است. احتمال این نیز وجود دارد که علاوه بر آفتامات سایر قطعات دینام مثل ذغال و … نیز نیاز به سرویس داشته باشد.

  91. امید خدایاری می گوید

    سلام وقت بخیر من رانا پلاس دارم تو سرعت ۱۷۰ یه دفه چراغ stop روشن شد و یه صدایی هشدار از ماشین اومد و خوب گاز نمیخورد لطفا راهنماییم کنید از چی میتونه باشه یعنی محدودیت گزاشتن چون زدم لغل خاموش کردم بکم بعد روشن کردم چراغ خاموش بود

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای بررسی علت روشن شدن ناگهانی چراغ استپ در سرعت بالا توضیحات بیشتر و بررسی خودرو از نزدیک الزامیست. این مشکل میتواند به دلیل فشار زیاد به موتور رخ دهد یا خرابی سنسور یا حتی خرابی اویل پمپ و … لذا با توضیحات کلی شما دقیق نمیتوان شما را راهنمایی نمود.
      پیشنهاد میکنیم در قدم اول دیاگ بزنید و سپس سیستم سوخت رسانی، روغن کاری و احتراق و سیستم خنک کننده موتور را به دقت و قطعه به قطعه بررسی کنید تا مشکل پیدا شود.

  92. احمد صفری می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ممنونم بابت توضیحات خوبتون
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۲ هستش
    داخل سر بالایی روی نیم کلاچ
    چراغ روغن و استپ روشن میشه
    ماشین تعمیر اساسی شده موتورش همه چیزش نو هست
    به نظرتون مشکل از کجاست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر فقط در سربالایی و زیر فشار نیم کلاچ این شاهد روشن شدن چراغ استپ و روغن هستید مشخصا مشکل از سیستم روغن کاری ماشین شماست.
      در قدم اول سطح روغن موتور را بررسی کنید، اگر ماشین روغن کم کرده باشد باید به دنبال علت آن باشید، با توجه به اینکه تعمیر موتور اساسی انجام شده در این شرایط احتمال وجود روغن ریزی هست، منشاء را پیدا و مشکل را رفع کنید.
      اما اگر روغن موتور کم نشده باشد، احتمال زیاد اویل پمپ ضعیف شده و یا روغن استاندارد استفاده نکردید، لذا این قطعه را بررسی نمایید.
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق رایج ترین احتمال است و برای ارائه نظر کارشناسی نهایی بررسی خودرو از نزدیک الزامیست.

  93. یاس می گوید

    باسلام وخسته نباشید خدمت شما من یه پژو۲۰۶ تیپ۳ مدل۸۵ دارم که چراغ ترمز واستپ چشمک زن با شروع به حرکت روشن میشه البته چراغ abs ماشین هم روشن هستش ولی استوپ وترمز بعد شروع به حرکت با سه تا بوق روشن میشه لنت عقب وجلو تازه بردم تعویض کردم پمپ ترمز تعویض شده دیاگم زدم چنبار غیر ارور، abs هیچ خطایی نداره اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد مشکل به دلیل خرابی پمپ یا سنسور ABS است، خرابی این قطعه میتواند منجربه قفل کردن و یا عمل نکردن سیلندر ترمز شود و همین مورد موجب روشن شدن چراغ استپ و ترمز با هم میشود.
      همینطور دقت داشته باشید که وجود ارور در سیستم خودرو هایی مثل ۲۰۶ میتواند در عملکرد سایر قطعات اختلال ایجاد کند لذا ممکن است روشن شدن چراغ استپ و ترمز نتیجه ارور ABS باشد.
      در هر صورت دقت داشته باشید که نظر کارشناسی نهایی که شما طبق آن باید اقدام به خرید قطعه یا پرداخت هزینه باشید باید پس از بررسی خودرو توسط متخصص اعلام شود.

  94. احمد می گوید

    سلام خسته نباشی پژو رانا دارم وقتی بارندگی میشه یا داخل آب ماشینم میرم چراغ باتری و استپ روشن میشه علتش چی می‌تونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز باید علاوه بر دینام، بست و سیم باتری را بررسی کنید، به احتمال زیاد مشکل از دینام خودرو است و چون آب وارد آن میشود.

  95. ندا می گوید

    سلام وقتتون بخیر مرسی از پیج خوبتون
    من ۲۰۷ دستی مدل ۹۷ دارم گاهی در حین حرکت چراغ استپ ماشینم آلارم وار روشن میشه که با کم کردن سرعت چراغ خاموش و مشکل حل میشه میخواستم بدونم مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توضیحات شما برای راهنمایی کافی نیست، باید شرایط روشن شدن چراغ استپ را بیشتر توضیح دهید. این مشکل میتواند برقی باشد یا از خرابی قطعه ای نشأت گیرد.

  96. راستی می گوید

    با عرض سلام
    استاد بنده سمند مدل ۸۴ دارم
    چراغ استپ روشن شده و فن شروع به کار کرده در صورتی که دمای آب حدودا ۷۵ درجه‌س. ماشین رو خاموش کردم ولی همچنان فن در حال کار کردنه و وقتی که ماشین رو روشن میکنم چراغ همچنان روشنه این نکته رو بگم که چراغ دینام هم روشنه. بنظرتون چه مشکلی وجود داره ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مورد اول اینکه روشن بودن سیستم فن پس از خاموش کردن خودرو طبیعی است و با هدف خنک کردن سیستم موتور است لذا جای نگرانی نیست. اما اینکه ارور های دیگه مثل روشن شدن چراغ چک دارید بررسی خودرو از نزدیک برای تشخیص مشکل الزامیست.
      پیشنهاد اول ما دیاگ زدن است، احتمال این وجود دارد که مشکل از سیستم برقی خودرو باشد.

  97. صالح می گوید

    سلام و عرض ادب ماشین من بعد از مسافت یک ساعته ماشین در حالت درجا چراغ استپ و روغن و دمای آب روشن میشد و قطع و وصل میشد ولی وقتی به ماشین گاز میدادم قطع می شد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دقت داشته باشید که بررسی خودرو از نزدیک برای چینین خرابی هایی الزامیست اما بصورت کلی باید گفت اگر چراغ استپ و روغن خودرو با گاز دادن خاموش میشود، چند مورد بسیار رایج است:
      ۱- روغن ریزی و افت سطح روغن موتور خودرو
      ۲- خرابی اویل پمپ

  98. فراهانی می گوید

    سلام خودروی ۲۰۷ وقتی ماشین ثابته و روشنه دمای ماشین بالا میره و چراغ استپ روشن میشه و فن نمیزنه مشکل از چی میتونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق علت مشکل بررسی خودرو از نزدیک الزامیست اما بصورت کلی یکی از رایج ترین دلایل این مشکل که موجب روشن شدن چراغ استپ خودرو میشود خرابی رله فن ماشین است. رله فن خودرو خود را بررسی کنید.

  99. شهرام شاهینی می گوید

    سلام‌و عرض ادب
    من یه ۲۰۶ مدل ۱۴۰۰ دارم بعضی وقت ها با این‌که دمای ماشین خنک هست و امپر اب بین پایین و خط وسط هست….. چراغ استپ روشن شده و فن‌دور بالا درجا روشن‌میشود و بعده چند ثانیه خاموش میشود
    و ماشین ابی چیزی هم کن نداره ….

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز مشکل میتواند برقی باشد، پیشنهاد میکنم دیاگ بزنید و فیوز های جعبه فیوز را به دقت بررسی کنید، به احتمال زیاد علت مشل را خواهید یافت.

  100. احد یاری می گوید

    سلام من یه سمند مدل ۹۳دارم چراغ استپ وچراغروغن روشن شده حالت چشمک زدن وقتی گاز میدم خاموش میشه بردمش پیش تعمیر کار
    ایل پمپ چک کرد سالم بود یاتاقان ها سالم دستگاه زدیم خطا نداشت روغن کامل شمع روغن رو عوض کردم ولی بازم چراغ روشن

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی دقیق بررسی خودرو از نزدیک الزامیست اما بصورت کلی دقت داشته باشید که در این شرایط معمولا فشار روغن افت پیدا میکند و چراغ روغن و استپ باهم روشن میشود، این میتواند به دلیل کثیف شدن صافی اویل پمپ رخ دهد. همینطور خرابی فشنگی روغن نیز میتواند موجب این مشکل شود.

  101. قاسم دیناری می گوید

    سلام خودرو سمند مدل ۸۲دارم هنگامی که خودرو در سربالایی هست یا کولر روشن میکنم تا یخورده به موتور فشار میاد چراغ استپ و آمپر آب روشن میشه تو دور موتور بالا خبری نیست این موقعی هست که کلاج میگیرم یعنی دور موتور کاملا میاد پایین وقتی یخورده سرگاز میدم دوباره چراغ استپ و آمپر آب خاموش میشه اشکال از کجاست؟متشکرم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز برای راهنمایی دقیق بررسی خودرو از نزدیک الزامیه اما بصورت کلی مشکل میتونه از سیستم خنک کننده خودرو باشه یا حتی سیستم های برقی، توضیحات شما برای راهنمایی ناقصه.

  102. حسین می گوید

    سلام.بنده ۲۰۶ مدل ۹۰ اس‌دی دارمv8.
    توی شهر با دنده یک یا دو گاز میدم پامو از روی گاز برمیدارم ماشین کپ میکنه از ۱۰ بار ۸بارش اینجوری میشه.دنده سه خیلی کم کپ میکنه.وقتی‌ام آخر شب میام تو پارکینگ منتظر خاموش شدن فن که میشم میبینم چراغای جلو داره کم و زیاد میشه چراغارو خاموش میکنم تازه فن جون میگیره.
    مشکل از چی میتونه باشه استاد عزیز؟🌹🙏🏽

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز طبق توضیحات شما چند مشکل محتمل است اما برای ارائه نظر کارشناسی نهایی بررسی خودرو از نزدیک الزمامیست.
      با توجه به اینکه با خاموش کردن چراغ ماشین جون میگیرد احتمال ضعیف بودن دینام و باتری بسیار زیاد است.
      همینطور پیشنهاد میکنیم شمع های خودرو را بررسی کنید.
      همیطور علت کپ کردن خودرو میتواند به دلیل کثیف بودن دریچه گاز یا خرابی استپر موتور باشد، این دو قطعه را نیز بررسی کنید.

  103. علی می گوید

    سلام و قتتون بخیر علت روشن شدن چراغ استوپ و روغن در هنگام پیچ ولی وقتی ماشین رو گاز میدیم علامت چراغ استوپ و روغن محو می شود.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز فشار روغن در موتور خودرو شما افت کرده، با توجه به توضیحات شما بنظر میرسد مشکل از افت سطح روغن موتور در خودرو باشد، سطح روغن موتور را بررسی کنید اگر افت کرده بود روغن به آن اضافه کنید مشکل موقتا رفع میشود.
      دقت کنید که باید به دنبال علت کم شدن روغن باشید تا آسیب جدی به موتور وارد نشود، این مشکل میتواند به دلیل روغن ریزی خودرو شما باشد یا روغن سوزی.

  104. محمدعلی می گوید

    با سلام
    ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۹ دارم که abs هم هست
    عقربه کیلومتر بعد از چند دقیقه کار کردن میوفته و چراغ استپ چشمک زن میشه و چراغ ترمز دستی هم روشن میشه
    میشه راهنماییم کنین

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز پیشنهاد میکنیم در قدم اول دیاگ بزنید، خرابی های اینچنینی معمولا به کمک دیاگ به راحتی قابل تشخیص است. بصورت کلی رایج ترین دلیل این مشکل خرابی سنسور های مرتبط است که باید با دستگاه تک به تک بررسی شوند.

  105. احسان می گوید

    سلام خودروی دنا دارم که هنگام ترمز ناگهانی حتی اگه سرعت پایین باشه چراغ استپ به صورت لحظه ای روشن و خاموش میشه علتش چی میتونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر ترمز خیلی محکمی بزنید چراغ استپ با راهنما روشن خواهد شد که کاملا طبیعی است اما اگر با ترمز معمولی هم این مشکل رخ میدهد پیشنهاد میکنیم به کمک دیاگ به دنبال مشکل بگردید.