ایربگ چیست و درباره آن باید چه بدانیم؟ از زمان باز شدن تا انواع آن

ایربگ یا کیسه هوا ماشین امروزه یکی از اصلی ترین قطعات ایمنی در خودرو ها شناخته میشوند. در این مقاله شما میتوانید پاسخ تمامی سوالات خودر درباره کیسه هوا ماشین را پیدا کنید. از انواع کیسه هوا تا بررسی عملکرد ایربگ و حتی علل باز نشدن آن. با ما همراه باشید…

شاید سوال “ایربگ چیست؟” ذهن شما را هم مشغول کرده باشد. تعداد آپشن های ایمنی خودرو روز به روز در حال افزایش است، اما تابحال چیزی درباره ایربگ خودرو شنیده اید؟ یکی از مهم ترین بخش های ایمنی خودرو که در حین تصادفات و ضربات شدید به حفظ ایمنی بسیاری از سرنشینان کمک کرده، ایربگ یا همان کیسه هوا می‌باشد که وجود آن در تمامی خودرو ها لازم و ضروری است.

اولین ایربگ در سال ۱۹۱۹ برای حفاظت از هواپیما و قطعات آن اختراع شد. امروزه خودروهایی که ایربگ راننده و سرنشین نداشته باشند، مجاز به اخذ پلاک گذاری نخواهند بود و این موضوع نشان دهنده الزام وجود این آپشن ایمنی در خودرو می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را درباره “ایربگ ماشین” و نحوه عملکرد آن با نگاه دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم.

با پیشرفت چشمگیر سیستم خودرو و افزایش هر روزه تعداد اتومبیل ها در خیابان ها، تعداد تصادفات و سوانح رانندگی نیز افزایش پیدا کرده و در نتیجه نیاز به افزایش تجهیزات ایمنی بیشتر در خودرو ها به وجود آمد. بدین ترتیب، تمامی شرکت و کمپانی های خودور سازی در سراسر دنیا تمامی ابتکار و خلاقیت خود را به کار گرفتند تا تجهیزات ایمنی بیشتر و بهتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

ایربگ یا کیسه هوا (Airbag) یکی از همین تجهیزات ایمنی بود که درصد بالایی از ایمنی افراد را در حین رانندگی برآورده و تامین می‌کند. ایربگ خودرو در کسب استاندارد ترین درجه ایمنی خودروها الزامی است. این بخش از خودرو هم همانند دیگر سیستم های آن دچار تغییر و تحولات گوناگون شده و امروزه در تنوع بالایی تولید می‌شود چرا که مهندسان و خودروسازان همواره در پی بهینه سازی این آپشن ایمنی هستند.

بر اساس آمار جهانی، استفاده از ایربگ در خودرو ها تا ۶۳ درصد مرگ و میر های ناشی از تصادفات را کاهش داده است.

ایربگ بالشی اضطراری است که در هنگام وقوع تصادف پر از باد شده و فضای بین سرنشین و خودرو را پر می‌کند تا مانع از برخورد سر یا صورت راننده یا سرنشینان با بخش های سخت خودرو همانند داشبورد، فرمان، شیشه ها و … جلوگیری شود. بعد از کمربند های ایمنی، این وسیله دومین تجهیز ایمنی اتومبیل هاست.

این وسیله از پارچه های نایلونی و پلیمر ساخته می‌شوند که معمولا به رنگ سفید هستند و مکان اصلی نصب آنها در بین فرمان، داشبورد، صندلی ها، و درها می‌باشد. هر کدام یک از کیسه هوا ها از اجزای مختلفی نیز ساخته شده که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

بخش های تشکیل دهنده سیستم ایربگ

عکس ایربگ ماشین
  • کیسه های هوا

این کیسه های هوا یا ایربگ ها همانطور که گفته شد از جنس پلیمر بوده و برای جلوگیری از چسبیدن آنها به یکدیگر که موجب اختلال در عملکرد آنها می‌شود، لایه ای از سیلیکون را در بخش داخلی آن تعبیه می‌کنند. این کیسه هوا ها همچنین دارای منافذ ریزی هستند که بعد از باد شدن به سرعت خالی می‌شوند تا مانع خروج سرنشین از خودرو نباشند.

  • سنسور ایربگ

سنسور ایربگ رابط بین کیسه ها و ECU هستند که در زمان بروز تصادف، دستور باد شدن را به کیسه هوا اعلام کرده و ایربگ اتومبیل نیز با گاز مخصوصی باد می‌شوند. این حسگر ها در برخی موارد سیگنال هایی را به واحد مرکزی می‌فرستند تا چراغ های خطر روشن شده و درب ها باز شود. همچنین، سیستم سوخت رسانی قطع شده و در خودروهای پیشرفته تر، تماس اضطراری در صورت اتصال به اینترنت نیز برقرار می‌شود.

  • سیستم باد کننده ایربگ

این سیستم از یک ژنراتور تولید گاز کوچک ساخته شده که شامل یک جرقه زن و تعدادی قرص سوخت می‌باشد. جرقه زن ها دارای خازن هایی هستند که در زمان مناسب سبب اشتعال این قرص ها می‌شوند که بعد از دریافت سیگنال از واحد کنترل مرکزی اتفاق می‌افتد. سدم آزید و نیترات پتاسیم این قرص ها تبدیل به گاز نیتروژن شده که به عنوان گاز ایربگ شناخته شده و سبب باد شدن کیسه ها می‌شود.

بررسی دقیق نحوه عملکرد ایربگ ماشین

برای خیلی ها هم این سوال پیش امده که “ایربگ ماشین چگونه عمل میکند؟” با توجه به اجزای ذکر شده کیسه هوا خودرو، هنگام بروز تصادفی که با سرعت در حال وقوع است هر کدام یک از اجزای ایربگ وارد عمل شده تا در نهایت کیسه ها پر شوند. استاندارد باد شدن کیسه های هوا براساس نوع خودرو و مدل آن مختلف است اما به طور میانگین با برخورد خودرو در سرعتی معادل با ۱۶ الی ۲۴ کیلومتر در ساعت دقیقا زمانی است که عملکرد ایربگ ها نشان داده می شود.

در این صورت سنسور ایربگ ها به سرعت سیگنال را به واحد کنترل مرکزی فرستاده و طی یک صدم ثانیه جرقه زنی سیستم باد کننده اتفاق می‌افتد. این جرقه زنی سبب اشتعال قرص های سوخت شده و با تولید گاز نیتروژن، کیسه ها با سرعتی معادل ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت از محل خود خارج شده و باد می‌شوند.

تمامی مراحل گفته شده طی یک چشم بر هم زدن اتفاق می‌افتد و شاید با چشم معمولی قادر به مشاهده نباشیم. به همین دلیل است که برای تست ایربگ خودرو ها از عملکرد آن فیلم برداری شده و فیلم به صورت آهسته مشاهده می‌شود. بعد از باد شدن کیسه هوای ماشین که همانند مشت بوکس به صورت سرنشین برخورد می‌کند، باد از منافذ کیسه خارج شده و به سرعت به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

آشنایی با انواع ایربگ

در ادامه به انواع ایربگ ها در خودرو را که در جاهای مختلف خودرو قرار دارند خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که تمامی خودرو دارای تمام این ایربگ ها نیستند و برای آشنایی بیشتر باید کاتالوگ و یا دفترچه راهنمای آن خودرو را مطالعه نمایید.

  • کیسه هوا سرنشینان جلو
کیسه هوا یا ایربگ جلویی

ایربگ های جلویی ساده ترین و ابتدایی ترین نوع ایربگ هستند که از اهمیت بیشتری نیز برخوردارند چرا که سوانح رانندگی بیشتر در بخش جلویی تا بخش سرنشینان پشتی اتفاق می‌افتد. این کیسه های هوا بر روی داشبورد و بخش وسطی غربیلک فرمان قرار دارد.

  • ایربگ جانبی

ایربگ جانبی در بین درب و سرنشین در طرفین خودرو قرار گرفته و در هر دو بخش جلویی و عقبی خودرو وجود دارند. مکان جاسازی آنها در صندلی هاست و مانع از برخورد سرنشینان به بخش های سخت خودرو هنگامی که تصادف از جانب رخ می‌دهد می‌شود.

  • ایربگ پرده ای
کیسه هوا یا ایربگ پرده ای

ایربگ پرده ای مانند یک پرده سطح شیشه های کناری خودرو را می‌پوشاند تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به سر و گردن سرنشین، مانع از ریخته شدن شیشه بر روی افراد می‌شود. در بالا عکس این ایربگ را مشاهده می نمایید که به چه صورت از شما محافظت میکند.

  • ایربگ وسط

ایربگ وسط به ندرت در خودرو های معمولی بکار می‌رود و بین راننده و سرنشین باز می‌شود.

  • ایربگ زانویی
کیسه هوا یا ایربگ زانویی

همانطور که از نام آن پیداست، ایربگ زانویی مانع از برخورد پاها و زانو افراد به بخش های سخت خودرو خواهد شد.

  • ایربگ کمربندی

کمربند های ایمنی مجهز به کیسه هوا برای کاهش احتمالات آسیب کمربند ها به هنگام کشیده شدن هستند. به کیسه هوایی که بر روی کمربند ایمنی خودرو قرار میگیرد ایربگ کمربندی می گویند.

  • ایربگ عابر پیاده
کیسه هوا یا ایربگ عابر پیاده

تکنولوژی جدید ایربگ ها به کیسه هوا عابر اطلاق می‌شود که مخصوص عابر پیاده، موتور سوار، و دوچرخه سواری است که از رو به رو با خودرو برخورد می‌کند. ایربگ عابر پیاده در خارج خودرو و روی بدنه قرار گرفته و مانع آسیب رسیدن و شخص ثالث میشوند.

برای خرید هر کدام از ایربگ های ذکر شده میتوانید به صفحه فروش ایربگ ماشین در یدک یار مراجعه کنید تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان ایربگ ها را با ضمانت اصالت خریداری کنید. با ضمانت اصالت خیالتان راحت است که ایربگ ها در زمان تصادف درست کار میکنند.

ایربگ در چه سرعتی باز میشود؟

این سوال بسیاری از افراد است که ایربگ در چه سرعتی باز میشود؟ یا به عبارتی دیگر، ایربگ در چه سرعتی عمل کرده و باز خواهد شد؟ در این مورد باید گفت که بر خلاف تصور بیشتر مردم، عملکردن ایربگ ماشین هیچ ارتباطی با سرعت خود این خودرو ندارد! چرا که ممکن است خودرو شما در محلی ثابت و بی حرکت بوده و تصادف سنگینی رخ دهد و اینجاست که کیسه هوای خودرو باید با باز شدن وظیفه اصلی خود یعنی محافظت از سرنشینان را به خوبی انجام دهد.
لذا باید گفت باز شدن ایربگ ماشین مستقیما به شدت تصادف و محل برخورد برگشته که توسط سنسور های ایربگ بررسی و در صورت نیاز یونیت ایربگ دستور باز شدن کیسه هوا خودرو را صادر خواهد کرد و شما شاهد باز شدن آنها خواهید بود.

چه زمانی ایربگ باز میشود؟

برای بسیاری از شما قطعا سوال شده که چرا بعضی از خودرو ها در حین تصادف ایربگ آنها عمل نکرده و اینکه چه زمانی ایربگ باز میشود؟ همانطور که گفته شد بازشدن ایربگ در سرعت مشخصی اتفاق نمی‌افتد. ایربگ خودرو زمانی باز مشود که ضربه و فشار کافی ناشی از برخورد، به سنسور های ایربگ انتقال پیدا کرده و یونیت ایربگ دستور باز شدن کیسه هوا را صادر کند. توجه داشته باشید در صورت قفل بودن یا غیر فعال کردن ایربگ حتی در شدیدترین تصادفات نیز کیسه هوای خودرو عمل نخواهد کرد.

چرا کیسه هوا عمل نمی‌کند؟

تکنولوژی کیسه هوا هم ممکن است دچار معضلات و اختلالاتی باشد به گونه ای که در حین رخداد یک سانحه تصادف ایربگ ها وارد عمل نشوند و جان سرنشین به خطر بیافتد. برخی از دلایل کار نکردن کیسه هوا می‌تواند به خاطر موارد زیر باشد:

  • خرابی سنسور ایربگ
  • تنظیمات غلط و یا برهم خوردن تنظیمات کامپیوتر یا یوینت ایربگ
  • قطعی در سیم کشی ایربگ

علاوه بر آن، تصادفات ممکن است به گونه ای رخ دهد که سامانه کنترل مرکزی خودرو آن را به عنوان تصادف و هشدار خطر برای ایربگ ها تشخیص ندهد که معمولا به علت زاویه ضربه، شدت و جهت آن رخ می‌دهد. برخی دیگر از دلایل عمل نکردن کیسه هوا عبارتند از:

  • ضربه ای که تنها از یک نقطه به بدنه وارد شود
  • برخورد و شربه هایی که به صروت تدریجی و با سرعت کم اتفاق بیافتد
  • ضربه هایی که منجر به تغییر شکل و شرایط بدنه نشود
  • ضرباتی که با سرعت کم و به طور مکرر وارد شوند

ایربگ چیست؟

ایربگ یا کیسه هوا (Airbag) یکی از همین تجهیزات ایمنی بود که درصد بالایی از ایمنی افراد را در حین رانندگی برآورده و تامین می‌کند.

ایربگ ماشین چگونه عمل میکند؟

در این صورت سنسور ایربگ ها به سرعت سیگنال را به واحد کنترل مرکزی فرستاده و طی یک صدم ثانیه جرقه زنی سیستم باد کننده اتفاق می‌افتد. این جرقه زنی سبب اشتعال قرص های سوخت شده و با تولید گاز نیتروژن، کیسه ها با سرعتی معادل ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت از محل خود خارج شده و باد می‌شوند.

ایربگ یعنی چه؟

به معنی کیسه هوا است

ایربگ در چه سرعتی باز میشود؟

بر خلاف تصور بیشتر مردم، عملکردن ایربگ ماشین هیچ ارتباطی با سرعت خود این خودرو ندارد! چرا که ممکن است خودرو شما در محلی ثابت و بی حرکت بوده و تصادف سنگینی رخ دهد. باز شدن ایربگ فقط به ضربه ای که به سنسور ها میخورد بستگی دارد.

گاز ایربگ چیست؟

با اشتعال قرص های سوخت شده گاز نیتروژن تولید می شود.

چه زمانی ایربگ باز میشود؟

به شدت ضربه ای که به خودرو وارد می شود بستگی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظرات
  1. یاشار می گوید

    سلام خداخیرتون بده که این مطالب و برای اطلاعات ما جمع اوری میکنید بحث جالبی بود در مورد ایربگ خیلی جامع و عالی ممنون از مطالب خوبتون

  2. رها نراقی می گوید

    سلام
    من پژو پرشیا گرفتم بردم مکانیکی دکمه ایربک شو برام بست گفت گاز داره خطرناکه.ایا این کار درسته?اصلا متوجه منظورشون نشدم.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      همانطور که در بالا اشاره شده باز شدن ایربگ نتیجه یک واکنش شیمیایی است که در اثر آن واکنش گاز تولید شده کیسه هوا خودرو را پر کرده و از برخورد شما با داشبورد یا فرمان جلوگیری میکند. این گاز تنها پس از باز شدن ایربگ ایجاد شده و در غیر این صورت اصلا گازی وجود ندارد که با بستن یا باز بودن دکمه ایربگ بتوان از انتشار آن جلوگیری کرد. از طرفی شما تنها میتوانید ایربگ سمت شاگرد را خاموش کنید و ایربگ راننده تحت هیچ شرایطی با دکمه خاموش نمیشود لذا باید گفت دلیلی که مکانیک شما گفته است استناد علمی ندارد.

  3. واعظی می گوید

    سلام دوستان. من بخاطر ی تصادف دوتا ایربگ ماشینم ک پرایدم هست باز شدن .اکروزم هست مدل ایربگا.میخواستم بدونم اینا ک باز شدن فقط کیسشون عوض میشه یا کلا باید عوض بشن؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ایربگ یک قطعه و بصورت وکیوم است لذا زمانی که عمل میکند باید بصورت کامل تعویض گردد.

  4. حسین میلانی می گوید

    ممنونم خیلی ساذه وروان اموزش میدیذ. .زنده باشید. نشانکر ایربگ ماشین من روشن مانده وتا زمانی که ماشین روشن ورانندگی میکنم چشمک میزنه/ماشینم زانتیا هست ودر شهرستان به تعمیر کاران .اعتمادندارم. از لطفتون ممنونم. .

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکل میتواند به دلایل مختلفی باشد که بدون بررسی نمیتوان بصورت دقیق شما را راهنمایی نمود، اما رایج ترین آنها موارد زیر هستند:
      – خرابی یونیت ایربگ
      – ارور ECU
      – خرابی سنسور ایربگ
      دقت داشته باشید که در برخی موارد مشکلات برقی نیز میتواند چنین مشکلاتی را ایجاد کند.