لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

قطعات خودرو بسیار متنوع می باشد که هر کدام از آنها وظیفه مخصوصی را انجام می دهند. در این مقاله با انواع قطعات بدنه خودرو، قطعات فنی و موتوری، قطعات مربوط به جلوبندی، قطعات برقی و…. آشنا خواهید شد.

هر خودرویی از یک سری قطعات تشکیل شده است. طبیعتاً نه اهمیت این قطعات با یکدیگر یکسان است و نه قیمت آنها. بعضی از قطعات ماشین، زیربنای ماشین هستند و ماشین، بدون آن ها معنی ندارد مانند شاسی خودرو. هم چنین وجود بعضی از قطعات، برای حرکت کردن ماشین، کاملاً ضروری است مانند موتور و یا چرخ های ماشین؛ این در حالی است که یک سری دیگر از قطعات ماشین، به منظور راحتی راننده و سرنشینان و یا برای زیبایی ماشین در آن تعبیه شده اند و وجود یا عدم وجود آنها، ربطی به کارکرد خودرو ندارد. در کل، “قطعات خودرو” به دسته های زیر تقسیم می شوند:

 دسته بندی قطعات خودرو

  1. قطعات بدنه ای خودرو
  2. قطعات فنی و موتوری خودرو
  3. قطعات مربوط به جلوبندی خودرو
  4. قطعات مربوط به فضای داخلی خودرو
  5. قطعات برقی خودرو
  6. قطعات تزئینی خودرو

در این مقاله قصد داریم در مورد قطعات خودرو، خصوصاً قطعات اصلی آن، مطالبی را به اختصار عنوان کنیم. از موارد مطرح شده در دسته بندی فوق، تنها قطعات تزئینی را در توضیحات این مقاله نیاورده ایم، چرا که اولا استفاده از این قطعات تزیینی، به سلیقه صاحب خودرو بستگی دارد و ثانیاً آنقدر قطعات تزیینی متنوع و عجیب و غریبی در بازار موجود است که صحبت در مورد قطعات تزئینی به درازا می کشد.

 قطعات بدنه ای خودرو

انواع قطعات بدنه ای خودرو در ادامه آمده است:

۱- قطعه شاسی :

 “شاسی خودرو“، شکل کلی آن را نمایش می دهد. البته خود شاسی ماشین را کسی نمی بیند ولی مانند یک ستون فقرات برای خودرو کار می کند و همه چیز اعم از درب ها و موتور و سقف و غیره بر روی آن قرار می گیرند. به بیان دیگر، شاسی، اسکلت و چارچوب ماشین است. اکثر ماشین ها، دارای شاسی از نوع فولاد هستند.

شاسی ماشین

۲- سقف خودرو و کاپوت و درب های آن :

 در واقع “سقف و کاپوت و درب های ماشین“، مانند لباس ماشین می باشند. این سه مورد، تیپ و ظاهر ماشین را مشخص می کنند. معمولاً این قسمت ها هم از جنس فولاد ساخته می شوند و خاصیت ضد زنگ دارند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این قطعات از جنس ورق گالوانیزه ساخته می شوند که یک نوع ورق فولادی محسوب می شود و مقاومت بسیار خوبی در مقابل زنگ زدگی و مسائل دیگر دارد.

۳- سپر ماشین :

 سپر ماشین هم از خودرو در مقابل برخورد محافظت می کند. معمولاً جنس سپر از نوع پلاستیک یا فایبرگلاس ساخته می شود. سپر های خودرو هر چقدر که انعطاف پذیری بالاتری داشته باشند و مقاوم باشند، بهتر است. چرا که به راحتی در هنگام برخورد ها نمی شکنند.

۴- بند چراغ های خودرو :

 چراغ های خودرو، وظیفه ایجاد روشنایی برای رانندگی در شب را بر عهده دارند. البته امروزه چراغ ها نقش بسیار مهمی هم در زیباسازی خودرو ایفا می کنند. به همین دلیل، کارخانه های خودروسازی مختلف در دنیا هر ساله طرح ها و مدل های جدیدی برای چراغ های روی خودرو خود ابداع می کنند.

۵- گلگیر خودرو :

 وظیفه گلگیر در ماشین این است که از پاشیده شدن مواد داخل جاده مانند آب و سنگ و غیره به داخل موتور ماشین و همچنین به داخل قطعات برقی ماشین جلوگیری کند. گلگیر در کنار درب های ماشین و در کنار و همچنین بالای لاستیک های ماشین تعبیه می شود. 

قطعات موتوری ماشین

موتور ماشین” مهمترین قسمت آن است در واقع موتور ماشین قلب تپنده یک ماشین محسوب می شود اختراع ماشین مدیون اختراع موتور ماشین است. به بیان دیگر ابتدا موتور ماشین اختراع شد و بعد از قطعات پس از آن به ماشین اضافه شد موتورهای ماشین در انواع مختلفی وجود دارند ولی یکسری از قطعات در بین همه آنها مشترک می باشد در ادامه قطعات موتور را نام برده و توضیح می دهند.

۱- قطعه بلوک سیلندر :

 اصلی ترین قطعه موجود در موتور یک خودرو، بلوک سیلندر است. بلوک سیلندر در واقع بدنه موتور یا همان تنه موتور است. قطعات مختلف موتوری در درون بلوک سیلندر، جای میگیرند. قطعاتی مانند سیلندر، پیستون ها، شاتون، کارتل، رینگ، میل لنگ و سرسیلندر. بلوک سیلندر، نقش فوندانسیون را در موتورهای احتراقی ایفا می نماید چرا که عملیات جرقه زنی و عملیات احتراق در درون همین قطعه صورت می گیرد. قطعه بلوک سیلندر از ریخته گری یک سری آلیاژ مثل چدن و آلومینیوم ساخته می شود؛ بنابراین مقاومت زیادی در مقابل دما دارد. اگر این چنین نباشد نمی تواند دمای بسیار بالای حاصل از احتراق را تحمل کند. البته این قطعه، در مقابل سرما هم باید مقاوم باشد. همین مقاومت بالای این قطعه است که باعث می شود استهلاک آن بسیار پایین باشد و معمولاً صاحب خودرو را دردسر تعمیر آن نیندازد. ضمنا نام دیگر قطعه بلوک سیلندر بلوک موتور است.

بلوک سیلندر

۲- سیلندر خودرو :

 “سیلندر خودرو” یک قسمت در درون بلوک سیلندر است که وظیفه فراهم کردن فضای حرکت پیستون را برعهده دارد ظاهر سیلندر به شکل استوانه ای است و در واقع هسته مرکزی یک ماشین به حساب می آید. سیلندر باید از جنس آلومینیوم یا چدن ساخته شده باشد. در موتور های مختلف نحوه قرارگیری و چیدمان مختلفی دارد مانند نحوه چیدمان خطی و نحوه چیدمان خطی زاویه دار نحوه چیدمان خورجینی.

۳- قطعه سرسیلندر :

 این قطعه در قسمت بالایی سیلندر جای می گیرد و شمع ها و سوپاپ های دود و هوا و چند قطعه مهم دیگر در درون قطعه سرسیلندر قرار دارند.

۴- قطعه واشر سرسیلندر :

وظیفه قطعه واشر سرسیلندر، ایجاد عایق بندی بین بلوک سیلندر و سرسیلندر و همچنین بین اتصالات آنها است. این عایق بندی، باعث می شود که مایعات، از بدنه موتور به درون آنها نشت پیدا نکنند. چند وظیفه بسیار مهم دیگر واشر سرسیلندر این است که جلوی مخلوط شدن آب و روغن را در محفظه احتراق ماشین می گیرد. جنس واشر سرسیلندر از فولاد نسوز است که کیفیت بسیار بالایی دارد. اگر غیر از این باشد، یعنی اگر جنس واشر سرسیلندر، کیفیت خوبی نداشته باشد، خودروی شما با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

۵- قطعه بوش سیلندر :

قطعه بوش سیلندر“، یک محیط مناسبی را برای حرکت کردن پیستون داخل سیلندر ماشین مهیا می کند. این قطعه، جزء قطعاتی است که خیلی در معرض سایش قرار دارد و احتمال اینکه نیاز به تعویض آن داشته باشید زیاد است. به دلیل اینکه بوش سیلندر با رینگ های پیستون، در تماس است، این سایش رخ می دهد.

۶- قطعه واتر پمپ :

 قطعه واتر پمپ یا همان پمپ آب، با نام پولی پمپ آب هم شناخته می شود. این قطعه، موتور را خنک نگه می دارد. واتر پمپ، این کار را با جریان دادن پیوسته مایع ضد یخ یا همان آب در درون موتور (بین بلوک سیلندر و رادیاتور) صورت می دهد. اگر عمل خنک کردن موتور توسط واتر پمپ، به درستی صورت نپذیرد دمای موتور بالا می رود و قطعات آن دچار فرسودگی می شود. البته خنک کردن موتور، تنها وظیفه واتر پمپ نیست بلکه این قطعه، وظیفه گرم کردن موتور را نیز در هنگام روشن کردن ماشین بر عهده دارد. اگر موتور با دمای کم کار کند، اصطکاک زیادی در قطعات آن رخ می‌دهد و فرسودگی قطعات آن، زودتر پیش می آید. 

۷- قطعه پیستون :

” قطعه پیستون“، همان قسمت در حال حرکت موجود در داخل سیلندر است. این قطعه، به صورت بالا به پایین حرکت می کند و همین حرکت بالا و پایین آن باعث می شود که کار جرقه زنی و احتراق کامل شود.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

۸- قطعه میل لنگ :

 قطعه میل لنگ وظیفه دارد حرکت خطی پیستون ماشین را به حرکت چرخشی تبدیل کند. دلیل این کار میل لنگ هم این است که حرکت بالا به پایین و رفت و برگشت پیستون ها، چرخ های ماشین را به حرکت در نمی آورند بلکه اول باید تبدیل به حرکت دورانی شوند بعد بتوانند چرخ های ماشین را به حرکت در بیاورند.

۹- قطعه کارتر :

 جایی که میل لنگ در آن جای می گیرد، کارتر گفته می شود. در پایین کارتل، محلی وجود دارد که روغن های داغ شده که از موتور ماشین بیرون می آیند، در آن جمع می شوند و پس از خنک شدن در آنجا به موتور برمی گردند.

۱۰- قطعه تسمه تایم :

 تسمه تایم یکی از مهمترین قطعه های موجود در خودرو است. وظیفه این قطعه، زمان بندی کردن حرکت سوپاپ ها است. حتماً در تعویض به موقع این قطعه، باید دقت زیادی به خرج دهید، چرا که در صورت پاره شدن آن، سایر قسمتهای موتور هم آسیب می بینند و هزینه زیادی بر دوش شما تحمیل خواهد شد.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

۱۱- قطعه شاتون :

قطعه شاتون اتصال بین میل لنگ و پیستون را برقرار می کند و حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می نماید.

۱۲- قطعه رینگ پیستون :

 چندین رینگ پیستون در خودرو وجود دارد. رینگ پیستون، باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد که بتواند پیستون های ماشین را عایق بندی کند.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

۱۳- موتور استارت :

 در واقع موتور ماشین توسط موتور استارت روشن می شود.

۱۴- قطعه اویل پمپ :

 پمپ روغن یا اویل پمپ وظیفه دارد روغن را به قسمتهای مختلف موتور برساند تا قطعات موتور دچار استهلاک و آسیب نشوند.

۱۵- قطعه فلایویل :

 فلایویل وظیفه دارد نیروی تولید شده توسط موتور را به گیربکس انتقال دهد. در واقع دیسک و صفحه ماشین بر روی فلایویل نصب می شوند.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

۱۶- قطعه میل سوپاپ :

 “میل سوپاپ” یا همان میل بادامک وظیفه دارد که سوپاپ های موجود در موتور ماشین را باز و بسته کند.

قطعات مربوط به فضای داخلی خودرو

منظور از “قطعات مربوط به فضای داخل خودرو“، آینه داخل خودرو، صندلی های خودرو، چراغ سقفی و زیر پایی یا کفی ماشین و … است. به دلیل سادگی موضوع و آشنایی شما با همه‌ی قطعات این بخش، ارائه توضیح دیگری را لازم نمی دانیم.

قطعات برقی ماشین

قطعات برقی ماشین” در دو گروه کلی قرار می گیرند. اولین گروه، قطعاتی از ماشین هستند که برق را مصرف می کنند و دومین گروه، قطعاتی هستند که برق مورد نیاز ماشین را تامین می کنند و یا به بیان دیگر، کار برق رسانی ماشین را بر عهده دارند (جزء سیستم برق رسانی ماشین هستند). انواع قطعات برقی ماشین در ادامه آمده است: 

۱- باتری ماشین :

 باتری، از مهم ترین و ضروری ترین قطعات برقی ماشین است که برق را در ماشین ذخیره می کند. طبیعتا هر چقدر ظرفیت ذخیره سازی برق در یک باتری بیشتر باشد، آن باتری، باتری بهتر و گرانتری است. باتری های قدیمی تر با آب مقطر کار می‌کردند ولی باتری های جدید اکثراً به صورت اتمی می باشند و در صورت خراب شدن، قابل تعمیر نیستند.

۲- دینام ماشین :

 قطعه دینام در ماشین، وظیفه تولید برق را بر عهده دارد. برای تولید برق، دینام انرژی مکانیکی ماشین را تبدیل به انرژی الکتریکی می کند و انرژی الکتریکی به وجود آمده را در باتری ذخیره می نماید.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

۳- کوئل :

 کوئل، برق باتری را تقویت می کند تا شمع ماشین بتواند از آن استفاده کند و عملیات جرقه زنی را به درستی انجام دهد.
از آنجایی که این قطعه از قیمت بالایی برخوردار است، بهتر است خرید کویل ماشین را از فروشگاهی خرید کنید که قطعه تقلبی را در بسته بندی اورجینال به شما نفروشد. فروشگاه یدک یار کویل خودرو را با ضمانت اصالت به فروش میرساند، تا شما با اطمینان خاطر این قطعه را خریداری کنید.

۴- دلکو :

 جریان برقی را که کویل ایجاد کرده است را بین شمعهای ماشین تقسیم می کند. در واقع “دلکو“، جریان برق را قطع و وصل می نماید.

۵- شمع :

شمع ها، وظیفه جرقه زنی را در موتور خودرو بر عهده دارند. می‌دانید که موتور خودرو، دارای محفظه احتراق است که در آن جا بنزین و هوا ترکیب می شوند و عملیات احتراق صورت می پذیرد. جرقه ابتدایی را شمع ماشین به این محفظه احتراق وارد می‌کند؛ به همین دلیل است که اگر شمع خودرو مشکل داشته باشد خودرو سخت روشن شده و یا روشن نمی شود. شمع یکی از اصلی ترین قطعات مصرفی خودرو به شمار میرود و بصورت منظم باید تعویض گردد تا خودرو همواره توان خوبی را داشته باشد. (در صورت تمایل میتوانید لیست قیمت شمع ماشین را در بخش تخصصی فروش این قطعه مشاهده نمایید)

۶- قطعه وایر شمع :

وایرها، یک سری سیم هستند که وظیفه رساندن برق را به شمع ها بر عهده دارند.

۷- مدارهای الکتریکی :

 سه مدار الکتریکی اصلی در ماشین وجود دارد. مدار جرقه و مدار روشنایی و مدار شارژ.

۸- قطعه آفتامات :

 از آن جایی که برق تولید شده توسط دینام ماشین نظم خاصی ندارد، “آفتامات” وظیفه منظم کردن این برق نامنظم تولید شده توسط دینام را برعهده دارد.

۹- قطعه فیوز :

 معمولاً بخش های مختلف ماشین که با برق کار می کنند، “فیوز” مخصوص خود را دارند. این فیوز، جریان برق را در قسمت های مختلف ماشین قطع و وصل می کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما می توانید اگر دیدگاهی در مورد انواع قطعات خودرو داشتید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین فروشگاه اینترنتی یدک یار با ارائه و فروش انواع لوازم یدکی خودرو با خودروهای مختلف، سعی بر این دارد که شما بتوانید به راحتی قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید. برای خرید لوازم یدکی می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

لیست قطعات خودرو و معرفی آنها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.