فلایویل چیست؟

فلایویل یکی از قطعات کاربردی در خودروست که از یک سمت به میل لنگ و از سمت دیگر به دیسک و صفحه گیربکس خودرو متصل شده است. این قطعه با دارا بودن وزن بالا به تعادل بهتر حرکت دورانی میل لنگ کمک می‌کند و از کم و زیاد شدن سرعت آن جلوگیری می‌کند.

قطعا نام قطعه ای به نام فلایویل را بار ها و بار ها در تعمیرگاه های مختلف خودرو شنیده اید و یا دست کم یکبار این قطعه را دیده اید. فلایویل نام قطعه ای در بخش موتور خودروست که به نام چرخ طیار و چرخ لنگر نیز شناخته می‌شود اما نام تخصصی آن همان فلایویل است.

در این بخش از مقاله یدک یار به بررسی فلایویل و وظیفه اصلی آن در خودرو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فلایویل چیست و چه شکلی دارد؟

شکل ظاهری فلایویل

فلایویل (Flywheel) قطعه ای دایره شکل است که تعدادی دندانه به دور آن نیز طراحی شده اند. این قطعه به انتهای میل لنگ متصل شده و مکانیزم عملکردی این قطعه به صورت چرخشی بوده و با چرخیدن آن استارت خودرو روشن می‌شود. علاوه بر این، دیسک و صفحه گیربکس خودرو نیز به این قطعه متصل است تا بتواند نیرو را به گیربکس منتقل کند.

هدف از طراحی فلایویل برای ذخیره انرژی چرخشی یا همان چرخشی است، اما به طور کلی، این قطعه در سیستم هایی که به صورت مداوم در منبع انرژی خاصی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انرژی با انباشت در فلایویل طی یک دوره زمانی خاص با سرعتی که با منبع انرژی سازگار باشد عملکرد خود را شروع می‌کند. به همین دلیل از این قطعه در بسیاری از ماشین آلات دیگر از جمله چکش های برقی و ماشین های برچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلایویل چه وظیفه ای دارد؟

با توجه به اینکه فلایویل یا همان چرخ طیار دارای وزن بسیار بالایی است، تعادل را در چرخش و حرکت دورانی میل لنگ به وجود می‌آورد. این تعادل به دلیل عدم ثبات قدرتی است که از پیستون به میل لنگ منتقل می‌شود، می‌باشد و اینرسی فلایویل تمایل دارد تا سرعت آن را متعادل و ثابت نماید. علاوه بر این، فلایویل وظیفه دارد به تامین پالس های متناوب انرژی در سطح قدرت که فراتر از توان منبع انرژی آن رفته نیز می‌پردازد.

به عبارت دیگر، وظایف مختلف فلایویل را می‌توان به موارد زیر تقسیم نمود:

  • هموار کردن سرعت موتور
  • روشن کردن موتور
  • کاهش فشار به پیشرانه
  • متعادل سازی موتور

علت خرابی فلایویل چیست؟

از آنجایی که این قطعه وظیفه دارد تا ارتعاشات میل لنگ را خنثی کند، در هنگام رانندگی با خودرو هایی که دیسک و صفحه ضعیف تری دارند، راننده مجبور به فشردن بیشتر پدال گاز و نیم کلاچ است تا بر لرزش خودرو غلبه کند. این موضوع مهم ترین عامل خرابی فلایویل است و ممکن است به دیگر قطعات گیربکس نیز آسیب برساند.

در موارد دیگر علت اصلی خرابی فلایویل و زمان تعویض آن به دلیل فرسودگی دندانه های آن است که عملکرد روز اول را از خود نشان نمی‌دهد.

علائم خرابی فلایویل چیست؟

علائم خرابی فلایویل چیست؟

علائم مختلفی نشان از بد عمل کردن و خرابی فلایویل هستند که در برخی موارد راننده را مجبور به تعویض آن می‌کنند. مهم ترین علائم خرابی فلایویل به موارد زیر اطلاق می‌شود:

  • لغزش دنده

این مشکل بیشتر در زمانی که اقدام به تعویض دنده بالاتر می‌کنید اتفاق می‌افتد.

  • لرزش کلاچ

با فشار دادن پدال کلاچ به سمت پایین، کلاچ شروع به لرزش کرده و به میزان آن نیز افزوده می‌شود.

  • استشمام بوی سوختگی

این بو به خصوص در هنگامی که قصد تعویض دنده را دارید به مشام می‌رسد. حال اگر منبع بو بعد از بالا زدن کاپوت ماشین مشخص نشود نشان از این است که مشکل از فلایویل و یا کلاچ خودرو شماست.

خرید فلایویل

امروزه با وجود موج قطعات تقلبی و بی کیفیت خرید لوازم یدکی و قطعات خودرو امری مشکل شده و داشتن تجربه و شناخت کافی در این زمینه بسیار مهم است. مجموعه یدک یار با دارا بودن بیش از ۶ سال سابقه فروش آنلاین قطعات و لوازم یدکی خودرو در راستای تامین نیاز مشتریان خود به عرضه قطعات ۱۰۰% اورجینال و اصل کرده است.

این فروشگاه ضمانت تمامی قطعات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و در صورت وجود هر نوع ایراد قطعه را تعویض و مرجوع می‌کند. برای خرید فلایویل خودرو می‌توانید از دو روش خرید اینترنتی و تماس تلفنی با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.