رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون یکی از قطعات مصرفی در موتور های بنزینی است که در فاصله بین پیستون و سیلندر قرار گرفته و آب بندی مناسبی را جهت جلوگیری از نشت گاز و سوخت ایجاد می‌کند. این قطعه به تعداد مناسب براساس نوع موتور در خودرو نصب می‌شود. در این مقاله به بررسی عمیق تری در رابطه با این قطعه پرداخته ایم.

ساختار کلی و اصلی اتومبیل را تعداد بیشماری از قطعات ریز و درشت مصرفی تشکیل می‌دهد که با گردهمایی خود، موجب کارکرد صحیح خودرو می‌شوند. این قطعات مصرفی با نام های بسیاری شناخته شده اند و اگر آشنایی نسبی با سیستم خودرو داشته باشید، مطمئنا نام آنها را شنیده اید.
رینگ پیستون” نام یکی از قطعات مصرفی خودرو می‌باشد که بر روی پیستون قرار می‌گیرد.

رینگ پیستون نقش بسزایی را در آب بندی بخش های مختلف پیستون ایفا می‌کند و در بین شیار های رینگ نشین قرار می‌گیرد. بدون وجود این رینگ ها و ایجاد آب بندی در پیستون، موتور خودرو قادر به فعالیت صحیح نبوده و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا کلیاتی در پاسخ به این سوال که “رینگ پیستون چیست؟” و چکار می‌کند را به اطلاع شما برسانیم. با ما همراه باشید.

رینگ پیستون چیست؟

عبارت رینگ برگرفته از واژه انگلیسی است که به معنای حلقه بوده و منظور از رینگ پیستون (Piston Ring) دقیقا حلقه های فلزی هستند که بر روی سطح فوقانی پیستون قرار می‌گیرند. استفاده از فلزات برای تولید رینگ ها امری حساس و ضروری است چرا که این قطعه دائم در معرض حرارت بالا می‌باشد و داشتن مقاومت بالا آن از ضروری ترین فاکتورها به حساب می‌آید.

پیستون ها به خودی خود کار درزبندی سیلندرها را انجام نمی‌دهند، بنابراین، وجود بخشی که بتواند در بدنه این قطعه تعبیه شده و رینگ پیستون ها را در خود نگه دارد الزامی است. این ناحیه را با نام رینگ نشین می‌شناسند که در بخش فوقانی و شیار پیستون قرار گرفته است.

ساختار رینگ پیستون

 رینگ پیستون حلقه های فلزی از جنس چدن خاکستری می‌باشد و در فاصله بین سیلندر و پیستون به عنوان عامل مهمی در ایجاد آب بندی در این قطعه قرار می‌گیرد. علت استفاده از چدن خاکستری برای ساخت این قطعات به دلیل وجود مقاومتی است که این فلز نسبت به حرارت دارد؛ در واقع، چدن های خاکستری حساسیت کمی در برابر گرما از خود نشان داده و خاصیت ارتجاعی مناسب آنها نیز از دیگر فاکتورهای قابل توجه می‌باشد.

تعداد رینگ های تعبیه شده در موتورها متفاوت است؛ علت این تفاوت وجود انواع مختلف موتور با تراکم های مختلف است و بدین ترتیب، تعداد این حلقه های فلزی از سه تا هفت عدد در موتورها متغیر می‌باشد.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که موتور های بنزینی از تعداد حداکثر سه تا چهار رینگ برخوردارند، اما این تعداد در موتورهای دیزلی به پنج تا هفت رینگ نیز می‌رسد.

رینگ های دایره شکل مابین سیلندر و پیستون قرار می‌گیرند و ساختاری با ضخامت، دهانه باز، پهنا، سطح بالایی و همچنین سطح جانبی متفاوت دارند و با توجه به نوع موتور در شیار قرار می‌گیرند. قطر در نظر گرفته شده برای این حلقه ها معمولا از قطر سیلندر بیشتر است و وجود بریدگی در آن، امکان باز کردن رینگ و نصب آن را می‌دهد. همچنین، بعد از انجام این پروسه، امکان جمع کردن آن نیز از همان نقطه وجود دارد.

امکان حرکت رینگ ها در شیار رینگ نشین حائز اهمیت است و فاصله موجود بین دو لبه رینگ را دهانه رینگ می‌نامند که به وسیله فیلر، اندازه گیری و کنترل می‌شود. علت اهمیت این موضوع به این دلیل است که در صورت تغییر اندازه رینگ به واسطه تغییر دما، پیستون در داخل سیلندر گیر نکند.

انواع رینگ پیستون

انواع رینگ پیستون

رینگ پیستون ها براساس نوع عملکرد و محل قرار گیری به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه نگاه اجمالی به “انواع رینگ پیستون” خواهیم داشت:

رینگ فشاری (کمپرس)

رینگ های فشاری یا کمپرس در بخش بالایی پیستون قرار دارند و وظیفه آنها جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده تولید شده در حین تراکم یا گاز محترق شده می‌باشد. این نوع رینگ ها با انبساط به طرف خارج دیواره، به سیلندر چسبیده و گازبندی مناسبی را برای این بخش به وجود می‌آورند.
این انبساط حاصل فشار احتراقی است که در زمان محترق شدن سوخت اتفاق می‌افتد و نیروی لازم را به رینگ ها وارد می‌کند.
خاصیت رینگ های متراکم به این صورت است که به سمت بیرون منبسط می شوند و به دیواره سیلندر می چسبند و همین خاصیت باعث می شود که این نوع رینگ های موتور جلوی نشت گاز را بگیرند. رینگ های موتور فشاری در نزدیک سر پیستون و روی شیارهای آن قرار می گیرند. مواد مورد استفاده در ساخت آن ها چدن است. چدن هایی که در ساخت رینگ های فشاری به کار می روند برعکس چدن هایی که می شناسیم خم می‌شوند ولی شکسته نمی شوند.

رینگ روغنی

دومین دسته بندی رینگ پیستون، نوع روغنی آن است که در بخش پایینی شیارهای بالای انگشتی پیستون قرار می‌گیرد. این رینگ ها همچنین می‌توانند در شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون نیز قرار گیرند.
اصلی ترین وظیفه رینگ های روغنی، کنترل میزان روغن پخش شده بر روی جدار سیلندر است و از مصرف غیر ضروری روغن جلوگیری می‌کند. رینگ روغنی مقدار روغن های اضافی را نیز به کارتر بازمی‌گرداند.

جنس رینگ موتور

 این حلقه ها از جنس فلز  چدن خاکستری ساخته ‌می شوند. چدن خاکستری نوعی فلز است که در مقابل گرما مقاومت بسیار بالایی دارد.  این ویژگی یعنی مقاومت در برابر دمای بالا برای رینگ موتور فوق العاده مهم است، چرا که این قطعه که یکی از قطعات موتور خودرو به شمار می آید و همواره در معرض درجه حرارت بسیار بالایی است. ویژگی دیگر فلز چدن خاکستری این است که به خوبی قابلیت ارتجاعی از خود نشان می دهد.

رینگ پیستون چکار می‌کند؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد کلیات رینگ پیستون داده شد، حالا نوبت به تشریح وظایف این قطعه می‌رسد که اصلی ترین و مهم ترین نکات را در خود جای داده است.

به طور کلی، نصب رینگ ها در حد فاصل پیستون و سیلندر اهداف خاصی را دنبال می‌کند در ادامه به بررسی اینکه “رینگ پیستون چکار می‌کند“، می‌پردازیم:

  • کاهش سطح تماس جداره سیلندر و پیستون تا حد امکان
  • انتقال حرارت و گرما از پیستون به جداره سیلندر
  • جلوگیری از اصطکاک و فرسودگی پیستون و سیلندر
  • کنترل روغن در فاصله بین قطعات ذکر شده
  • حفظ تراکم در بخش فوقانی پیستون
  • آب بندی کامل محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز
  • جمع آوری و پاک کردن روغن از جداره سیلندر و ممانعت از ورود آن به محفظه احتراق

وظیفه رینگ موتور در خودرو

  1. جلوی نشت گاز را از اطراف پیستون می گیرد.
  2. سطح تماس پیستون و دیواره سیلندر را کم می‌کند و باعث کم شدن ساییدگی می شود.
  3. روغن را از دیواره سیلندر جمع می کند و جلوی ورود روغن موتور به محفظه احتراق خودرو را می گیرد.  همچنین محفظه احتراق بنزین را نیز آب بندی می کند.
  4. گرما را از دیواره سیلندر پیستون با درجه حرارت کمتری انتقال می دهد.
  5.  روغن را در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون کنترل می کند.
  6.  از اصطکاک جلوگیری می کند.
اختلالات رینگ پیستون

خرابی در رینگ پیستون

رینگ پیستون همانند بسیاری از قطعات مصرفی خودرو ممکن است به دلایل مختلفی دچار اختلال و خرابی شود. متداول و شایع ترین دلیل خرابی این قطعه روغن سوزی موتور می‌باشد که در ادامه به پیستون و بوش خودرو نیز آسیب می‌رساند.
البته خرابی و افت کیفیت رینگ پیستون در طول زمان خود میتواند دلیل روغن سوزی ماشین نیز باشد.

علاوه بر این، برخی از رایج ترین علائم و نشانه هایی که حاکی از خرابی رینگ پیستون مانند شکستگی هستند را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • خارج شدن دود آبی از اگزوز
  • شنیدن صداهای غیرعادی در حین فعالیت موتور
  • بد کار کردن موتور
  • کم شدن قدرت موتور

همانطور که گفته شد، رینگ پیستون و پیستون دائم در حال اصطکاک هستند و نشانه های ذکر شده معمولا فرسودگی این حلقه ها را به راننده هشدار می‌دهد. شاید از خودتان بپرسید علت به وجود آمدن چنین مواردی چیست! به طور کلی، موارد زیر علت های اصلی خرابی این قطعه می‌باشند:

  1. استفاده از روغن نامرغوب
  2. وارد کردن فشار بیش از حد به موتور
  3. استفاده از رینگ نامرغوب
  4. نشت زیاد بنزین در سر پیستون که باعث خشکی رینگ و خوردگی آن می‌شود

در این حالت است که اهمیت استفاده از کالاهای مرغوب نقش پررنگ تری را در ذهن ما ایجاد می‌‌کنند و در می‌یابیم که با تهیه قطعات باکیفیت عمر کالا و در نتیجه سلامت خودرو خود را تضمین می‌کنیم. اگر با نشانه های ذکر شده در بخش بالایی رو به رو شدید، در اسرع وقت به یک مرکز تعمیراتی معتبر و متخصص مراجعه کرده و نسبت به تعمیر خودرو خود اقدام کنید.

دلایل خراب شدن رینگ موتور خودرو

 اولین و ساده ترین دلیل خراب شدن رینگ موتور خودرو فرسوده شدن آنها پس از گذشت زمان زیاد است. یعنی اگر خودروی شما سالها است که دارد کار می کند شما باید هر روز منتظر وقوع مشکل در رینگ موتور خودرو خود باشید چرا که خراب شدن رینگ پیستون موتور یک مشکل رایج در موتورهای خودروها است. به جز خراب شدن طبیعی رینگ پیستون خودرو یکسری دلایل هم وجود دارد که باعث تسریع خراب شدن رینگ موتور خودرو می گردد . این دلایل عبارتند از

  1. وجود فاصله کم بین رینگ موتور و شیار که باعث گیر کردن رینگ در شیار می گردد و احتمال شکستن رینگ موتور افزایش پیدا می کند.
  2. ساییده شدن زیاد پوش سیلندر خودرو
  3. روانکاری نشدن خوب سیلندر و خشک کار کردن آن
  4. تعبیه نشدن درست قسمت طرح شکاف تنظیم کننده رینگ پیستون
  5. کوچک بودن شکاف رینگ که باعث شکسته شدن آن می گردد.
  6. زیاد بودن فاصله قطری بین پوش سیلندر و پیستون خودرو
  7. ساییده شدن میله های پورت مربوط به سطح پوش سیلندر

نشانه های خراب شدن رینگ پیستون موتور خودرو

تشخیص خرابی رینگ پیستون موتور خودرو معمولاً توسط تعمیر کار صورت می پذیرد، اما خود شما هم باید یک سری علائم از خراب شدن رینگ پیستون موتور را بدانید، چرا که این قطعه قطعه مهمی است است و بی اهمیتی به خراب شدن آن می تواند هزینه های زیادی را برای شما به بار بیاورد. در زیر نشانه های خراب شدن رینگ موتور خودرو را آورده ایم.

۱٫    خارج شدن دود آبی تیره یا خاکستری از اگزوز خودرو

 در صورتی که از اگزوز خودروی شما دود زیادتری نسبت به حالت عادی خارج می شود و این دود هم غلظت زیادی دارد و با بوی بدی همراه است، به احتمال فراوان احتمال رینگ موتور موتور خودرو شما خراب شده باشد یا لااقل مقداری از کیفیت خود را از دست داده باشد.

علت وقوع این مشکل این است که در محفظه احتراق خودرو که فقط باید بنزین وجود داشته باشد روغن موتور هم نشت کرده است. دلیل نشت روغن هم احتمالاً خرابی رینگ و پیستون موتور خودرو بوده است.

۲٫    مصرف بیش از حد روغن موتور توسط  خودرو

 همانطور که گفتیم اگر رینگ موتور خودرو خراب شده باشد روغن به درون محفظه احتراق نشت می کند و در آنجا به همراه بنزین می سوزد. این نشت روغن علاوه بر مشکلاتی که که در بالا گفتیم باعث کم شدن روغن موتور خودرو نیز می گردد. پس اگر چنانچه با مشکل کم شدن روغن موتور خودرو مواجه شدید یکی از اولین مواردی که باید بررسی کنید سالم یا ناسالم بودن رینگ موتور خودرو است.

۳٫     کم شدن شتاب ماشین

  اگر رینگ موتور خودروی شما خراب شده باشد قدرت موتور خیلی کم می شود  و ماشین شما به خوبی نمی تواند شتاب بگیرد. دلیل این ضعف موتور خودرو همین است که تراکم ترکیب بنزین و هوا کمتر می‌شود و فشار آن نیز قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد و طبیعتاً نیروی که برای شتاب گرفتن ماشین تامین می شود کمتر است.

اگر با این مشکل مواجه شده باشید با فشار دادن پدال گاز، خودرو شما آن حرکتی که مد نظر شما است را نخواهد داشت.

۴٫    روغنی شدن ورودی هوای ماشین

 در صورتی که در قسمت ورودی هوای ماشین شما، مقداری روغن دیدید دلیل این اتفاق گازهایی هستند که از بین رینگ پیستون ها بیرون آمدند و به درستی نسوخته اند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ترکیب هوا و روغن در محفظه احتراق (از رینگ هایی که به خوبی کار نمی کنند) بیرون می آیند و باعث وارد آمدن فشار مثبت محفظه میل لنگ خودرو می‌شوند.

این فشار از شلنگ تهویه محفظه میل لنگ به قسمت ورودی هوای خودرو برمی گردد. اگر مقدار این گازهایی که به درستی نسوخته اند افزایش پیدا کنند قسمت ورودی هوای خودرو روغنی خواهد بود.

۵٫     کار نکردن خودرو

 اگر چنانچه به چهار نشانه فوق بی اهمیت باشید و خودرو را به مکانیکی نبرید و فکری به حال درست کردن رینگ موتور خودروی خود نکنید احتمال فراوانی دارد که دیگر خودروی شما پس از مدتی کار نکند و حتی نتوانید خودروی خود را به تعمیرگاه هم ببرید. در این حالت چاره‌ای جز این ندارید که به هر نحوی که شده و با استفاده از ماشین های دیگر خودرو خود را مرکز تعمیرات و مکانیکی برده و در آن جا رینگ و پیستون موتور خودروی خود را به طور کامل تعمیر کنید.

 تعداد رینگ موتور در هر خودرو

تعداد رینگ موتور در هر خودرو

 معمولا تعداد رینگ موتور در یک ماشین بین ۳ تا ۷ عدد است . در خودرو های موتور بنزینی معمولاً ۳ تا ۴ رینگ موتور در خودرو وجود دارد. و بین ۵ تا ۷ عدد رینگ نیز در موتورهای دیزلی ماشین ها موجود است.

هزینه تعویض رینگ موتور خودرو

در صورتی که موتور خودروی شما نیاز به تعویض رینگ پیستون داشته باشد بسته به نوع خودرو هزینه های متفاوتی را بر دوش شما خواهد گذاشت. از بین خودروهای موجود در ایران، ارزان ترین هزینه تعمیرات رینگ پیستون موتور، مربوط به خودروی پراید است که آن هم هزینه‌ ای بیش از یک میلیون تومان برای خرید قطعه و دستمزد مکانیک به دنبال دارد.

خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس،  پژو ۲۰۶،  ال نود، سمند و دنا و سایر خودروهایی که در کشور ما رایج هستند هم هزینه‌ای در حد یک تا دو سه میلیون تومان بابت تعمیر رینگ پیستون نیاز دارند.

پس اگر هزینه تعویض رینگ پیستون بالا است اما حائز اهمیت است. اما مشکل کار کجاست که افراد مختلفی از هزینه های سرسام آور آن می نالند؟ مشکل آنجاست که وقتی که تعمیرکارها قصد تعویض رینگ پیستون موتور خودروی شما را دارد معمولاً بخش های دیگر موتور را نیز تعمیر یا تعویض می کنند و این باعث می شود که هزینه کلی تعمیر موتور خودروی شما کمر شکن و بسیار زیاد شود.

خرید رینگ پیستون

تهیه قطعات و لوازم یدکی با کیفیت و مرغوب از جمله نیازهای مهم برای افرادی است که در طول روز از خودرو به صورت دائمی استفاده می‌کنند.
خرید این محصولات با ضمانت کیفیت و اصالت از اولین و برترین نکاتی است که خریداران را ملزم به دقت می‌کند چرا که ارائه کالاهای تقلبی و ارزان قیمت در بازار بسیار رایج شده و فروشندگان معتبر را نیز دچار مشکلات گوناگونی نموده است.

در راستای کاهش تعداد قطعات تقلبی در بازار، مجموعه یدک یار تصمیم به عرضه لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی آنها کرده است. این مجموعه به صورت دائمی در حال خدمات رسانی به مشتریان در تمامی نقاط کشور است.

از گام های موثر این فروشگاه در جلب اعتماد و رضایت مشتری، امکان تعویض یا مرجوع کالای خریداری شده در صورت وجود مغایرت با شرایط تعیین شده می‌باشد.

همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان توسط تیم مجرب یدک یار نیز برای تمامی خریدارن وجود دارد. برای تماس با بخش مشاوره و خرید رینگ پیستون همین حالا اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.