سپر چیست؟

سپر از قطعات بدنه خودرو می‌باشد که در بخش های عقبی و جلویی خودرو قرار می‌گیرد و وظیفه محافظت از اسکلت اصلی اتومبیل که در مقابل ضربات ناشی از تصادفات را بر عهده دارد. جنس سپر ها متفاوت است و بر اساس مدل خودرو ظاهر متفاوتی دارند.

 مطمئنا شما هم فیلم و سریال های متعدد تاریخی را دیده اید که در هنگام وقوع جنگ های سرد با وسیله ای فلزی و دایره شکل به نام سپر در مقابل ضربات شمشیر از خود دفاع می‌کنند. این سپر ها در واقع به عنوان نوعی جنگ افراز و محافظی برای سالم ماندن جان جنگجو کاربرد داشت. امروزه این سپر ها را فقط می‌توانید در موزه های تاریخی ببینید. اما امروزه نوع دیگری از سپر ها را می‌بینیم که در واقع از قطعات خودرو شناخته می‌شوند و تفاوت های ظاهری بسیاری با آن سپر ها دارند.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی کامل سپر خودرو پرداخته و کاربرد اصلی آن را ذکر کنیم.

تاریخچه سپر خودرو

تاریخچه سپر

تاریخچه اختراع سپر بر روی خودرو ها به سال ۱۸۹۷ برمی‌گردد که فردی به نام ولین سپر با اختراع وسیله ای برای بخش جلویی خودرو توسط یک شرکت خودرو سازی در چک اسلواکی اقدام به انجام این کار کرد. سپر طراحی شده توسط ولین سپر در واقع بیشتر جنبه زیبایی داشت و عملا نمی‌توانست محافظتی از خودرو داشته باشد چرا که دائم از روی بخش جلویی خودرو می‌افتد.

در سال ۱۹۰۱، مخترع بریتانیایی به نام فردریک سیمز توانست سپری را برای خودرو طراحی کند که علاوه بر ثابت ماندن بر روی بخش جلویی، ضربات ناشی به اسکلت اصلی خودرو را که ناشی از وقوع تصادفات بود کاهش می‌داد. بعد از این اختراع بود که شرکت های خودرو سازی یکی پس از دیگری اقدام به طراحی و تولید این قطعه بر روی اتومبیل های خود کردند اما می‌توان گفت که نسخه اصلی و کنونی سپر خودرو برای اولین بار در خودروی فورد A در سال ۱۹۲۷ نصب گردید.

سپر خودرو چیست؟

سپر (Bumper car) یک قطعه در بدنه ی خودرو است که در دو بخش جلو و عقب اتومبیل ها نصب شده و نقش محافظتی را برای جلوگیری از ایجاد آسیب و ضربه به اسکلت اصلی اتومبیل بر عهده دارد. این قطعات امروزه در تمامی خودرو های تولیدی دیده می‌شود و بدون آن می‌توان گفت اتومبیل از ایمنی کافی برخوردار نیست.

در همه کشور ها استفاده از سپر در خودرو ها الزامی است و هر نوع اتومبیلی که فاقد این قطعه بدنه باشد مجوز عرضه نخواهد داشت. سپر را در واقع می‌توان به عنوان تجهیز تزیینی-ایمنی در نظر گرفت که هم زیبایی به ظاهر خودرو بخشیده و هم نقش محافظتی را ایفا می‌کند. سپر ها خود جزئی از سیستم جلوبندی خودرو هستند.

وجود سپر در خودرو ها تا حد بالایی صدمات ناشی از وقوع تصادفات را کاهش می‌دهد. البته این نکته هم قابل ذکر است که تصادفاتی که با سرعت های بسیار بالا به وقوع می‌پیوندند، سپر ها قادر به دفع کلیه این ضربات نخواهند بود اما توانایی کاهش قابل چشمگیر خسارات را داراست.

سپر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای تشکیل دهنده سپر خودرو

سپر ها هم همانند سیستم های مختلف خودرو دارای اجزای مختلفی هستند که از کنار هم قرار گیر آنها در نهایت این وسیله حفاظتی توانایی کاهش تلفات را دارا خواهد بود. به طور کلی، دو نوع سپر جلو و عقب داریم که هر کدام یک از آنها از اجزایی تشکیل شده اند:

  • پیشانی

پیشانی سپر در واقع قسمت جلویی سپر می‌باشد که جنبه زیبایی خودرو را تامین می‌کند و قادر به تحمل ضربات نیست.

  • جاذب

جاذب خودرو همانطور که از نام آن پیداست برای از بین بردن انرژی جنبشی وارده بر سپر خودرو استفاده می شود.

  • تیر عرضی

تیر عرضی در سیستم کلی سپر نقش مهم تری را دارد؛ این قطعه خودرو را در برابر آسیب ها و ضربات شدید محافظت کرده و ضربات سطحی تر را به طور کامل مهار می‌کند.

بخش های ذکر شده، قسمت های تشکیل دهنده خود سپر بود و در ادامه با اجزای اصلی تکمیل کننده سپر آشنا می‌شویم:

  • ضربه گیر سپر

این قطعه مهم ترین بخش سپر محسوب می‌شود که در واقع با نام ستون سپر نیز شناخته می‌شود. این بخش از جنس فوم، پلاستیک، یا فلز است و وظیفه دفع ضربات را بر عهده دارد.

  • اسپویلر سپر

اسپویلر سپر قطعه ای است عموما اسپرت که در خودرو های به روز به کار می رود. وظیفه این قطعه کنترل هوای زیر اتومبیل می‌باشد و جریان عبور هوا را از زیر و بغل های ماشین منظم می کند.

  • براکت سپر

براکت یا نگه دارنده سپر قطعه ای از جنس پلاستیک فشرده می‌باشد که مابین سپر و بدنه خودرو قرار می‌گیرد. این قطعه وظیفه تحمل و نگه داری وزن سپر را بر عهده دارد و اجازه نمی‌دهد وزن سپر به صورت مستقیم بر روی بدنه اصلی بیافتد.

  • بادگیر سپر

بادگیر های سپر هم جنس پلاستیکی داشته و در قسمت جلویی و زیرین سپر نصب می‌شوند. این قطعه وظیفه دارد تا از ورود گرد و غبار و سنگ و همچنین هوای اضافی به داخل سیستم موتور جلوگیری کند و شتاب را نیز افزایش می دهد.

  • گارنیش سپر

این قطعه به عنوان اِلِمانی جهت افزایش زیبایی سپر مورد استفاده قرار گفته و جنس آن از کروم می‌باشد.

  • شلگیر

شلگیر آسیب پذیر ترین قطعه در سیستم سپر خودرو است ک در لبه های پیشین قرار می‌گیرد. وجود هر نوع فشار و آسیب در ابتدا متوجه شگیر ها خواهد بود و بیشتر اوقات از قطعاتی است که باید تعویض شود.

سپر های جلویی خودرو معمولا از اجزایی از جمله دیاق، پوسته، ریش جلو پنجره و مه شکن تشکیل شده و سپر های عقبی نیز اجزایی سنسور و زه عقب را به خود اختصاص می‌دهند.

جنس سپر چیست؟

سپر ها در ابتدا از فلز و آلیاژهای سنگین تولید می‌شدند اما به علت وزن بالایی که داشتند بدنه قادر به تحمل این نوع سپر ها نبود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم روز دنیا، سپرها از متریال های مختلفی از جمله آلیاژ های سبک تر فلزی، پلاستیک فشرده، و فیبر کربن تولید می‌شوند که خاصیت آیرودینامیکی داشته که علاوه بر استحکام بالا، منعطف و ضربه گیر نیز هستند.

علاوه بر این، امروزه گرید کوپلیمر که ابری ضربه گیر می‌باشد نیز در فرایند تولید سپر خودرو های مدرن بکار می‌رود.

سپر خودرو چگونه تولید می‌شود؟

فرایند تولید سپر های خودرو مرحله به مرحله طی شده و در قالب بندی های مناسب خود قرار می‌گیرند. این مراحل عبارتند از:

  1. مرحله اول برشکاری است که ورقه ها را با دستگاه های لیرزی یا سایر دستگاه های مخصوص برش می‌دهند.
  2. مرحله دوم تولید سپر ها، کروماتی کردن ورقه های برش خورده می‌باشد که برای جلوگیری از زنگ زدگی بکار می‌رود.
  3. پلاستیک مذاب در این مرحله وارد ورقه ها شده تا در آنجا شکل بگیرد.
  4. در مرحله بعدی دمای پلاستیک مذاب را به طور آرام و یکنواخت پایین می‌آورند تا به درستی قالب گیری شود.
  5. بعد از نفوذ کامل پلاستیک، قرار دادن ورقه های فایبر گلاس و لایه فیبر کربن، قطعات توسط دستگاهی به نام فیکسچر خم می‌شوند.
  6. مرحله نهایی پلیسه گیری قطعات است که هر نوع پلیسه های اضافی گرفته شده و سپر در نهایت به خودرو وصل می‌شود.

هزینه تعمیر سپر چقدر است؟

تعمیر و تعویض سپر خودرو در اصل به میزان خسارت وارده و ضربه ای که این قطعه متحمل شده بستگی دارد و هر چه شکستگی و خوردگی در آن بیشتر باشد، احتمال تعویض آن نیز بیشر خواهد بود. در بعضی مواقع ممکن است سپر حتما نیازمند تعویض باشد ولی در بعضی شرایط هم می توان ان را بدون تعویض، تعمیر کرد. البته دقت داشته باشید که فابریک بودن سپر خودرو، ارزش افزوده ای برای آن به حساب می آید.

اگر سپر ها قابلیت تعمیر داشته باشند، هزینه هایی از قبلی صافکاری، نقاشی، و لکه گیری را شامل می‌شوند که بسته به نوع و مدل خودرو قیمت گذاری می‌شوند. در خودرو های خاصی همانند بنز، بی ام دبلیو، مازراتی، پورشه، و … قیمت گذاری تغییر کرده و بر اساس مدل خودرو تعیین می‌شوند.

انواع سپر خودرو

انواع سپر خودرو

سپر ها بر اساس متریال بکار رفته در آنها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند:

  • سپر پلاستیکی
  • سپر فلزی
  • سپر فایبر گلاس
  • سپر کربنی

سپر های کربنی و فایبر گلس در واقع ترکیبی از آلیاژ و فلزات سبک است که استحکام بسیار بالاتری نسبت به پلاستیکی دارند و امروزه در بیشتر خودرو ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سپر ماشین خود را از کجا با قیمت مناسب خریداری کنیم؟

مجموعه یدک یار بخشی را بصورت تخصصی برای ارائه بهترین قیمت سپر ماشین در قسمت فروشگاه خود طراحی کرده است. در این بخش شما میتوانید پس از انتخاب خودرو خود، سپر مدنظر خود را در برند های مختلف با بهترین قیمت مشاهده نمایید. بدیهی است که کیفیت ساخت قطعه، برند، کیفیت رنگ و … مستقیما در قیمت سپر ماشین تاثیر دارد. یدک یار تلاش دارد همواره بهترین قیمت را برای سپر خودرو های مختلف در اختیار شما قرار دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.