بررسی محصولات پژو در ایران (قسمت دوم)

پژو همواره از سال های بسیار دور یکی از برند های اصلی خودرو در ایران بوده است. بررسی در این قسمت از بررسی محصولات پژو به بررسی خودرو هایی بروزتر خواهیم پرداخت. خودرو هایی که در داخل کشور نیز توسط شرکت ایرانخودرو مونتاژ میشوند. با ما همراه باشید…

بیشتر بخوانید

خودرو هایی از کمپانی فرانسوی پژو که در این مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد، امروز اکثرا تولید داخل هستند و ایرانخودرو این مدل ها را تولید و به بازار عرضه میکند.

بر خلاف قسمت اول بررسی محصولات پژو در ایران که صنعت خودرو سازی کشورمان فعالیت خود را بصورت جدی شروع نکرده بود و پژو ماشین های خود را بصورت مستقیم به ایران صادر میکرد، در این مقاله با خودرویی شروع خواهیم کرد که یکی از پرفروش ترین خودرو های صنعت خودرو سازی کشور محسوب میشود.

بررسی پژو 405

بررسی ۴۰۵

پژو ۴۰۵

پس از آنکه پژو توانست به کمک طراحی های ایتالیایی ها توجه بازار را به سمت خود ببرد، طراحی پژو ۴۰۵ را به عهده یک تیم طراحی ایتالیایی دیگر قرار داد و در سال ۱۹۸۷ شروع به تولید پژو ۴۰۵ موتور جلو، محرک جلو نمود. در زمان خود این خودرو جزو بهترین خودرو های روز محسوب میشد به شکلی که یک سال پس از شروع تولیدش یعنی در سال ۱۹۸۸، در اروپا به عنوان بهترین خودرو سال معرفی شد.
پژو ۴۰۵” علاوه بر فرانسه در ۱۱ کشور دیگر نیز تولید میشد که یکی از آنها ایران بود و تا به امروز نیز بروی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. ۴۰۵ را میتوان یکی از اصلی ترین محصولات ایرانخودرو دانست چرا که محصولات دیگر این کمپانی نیز بروی پلتفرم پژو ۴۰۵ قرار دارد. خودرو های مثل خانواده سمند، دنا، پرشیا و … . پژو ۴۰۵ در نسخه های سدان و استیشن تولید میشد. تنوع موتور استفاده شده بروی این اتاق بسیار زیاد بود و در کلاس های مختلفی به بازار جهانی عرضه شد. از کلاس GL که آینه دستی و شیشه بالابر دستی داشت تا مدل T16 که به عنوان مدل فول آپشن ۴۰۵ شناخته میشد و قیمتی سه برابر مدل GL داشت. اما در ایران تنها با گیربکس دستی و با موتور های ۱٫۶، ۱٫۸ و ۲ لیتری عرضه شد. سالهاست که ایران خودرو با ۴۰۵ را با موتور ۱۸۰۰ سی سی بروی خط تولید خود نگه داشته است. در دهه ۹۰ ایرانخودرو شروع به تغییر طراحی چراغ ها و تعییرات جزئی در بدنه این خودرو شد تا خریدار با ظاهری مدرن تر روبرو شود و با قرار دادن موتور TU5 که همان موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بود خودرو ۴۰۵ SLX را به بازار عرضه کرد. کمی بعد ایرانخودرو اقدام به طراحی مجدد داشبورد ۴۰۵ نمود و آن را با داشبوردی جدید وارد بازار کرد.

پژو 405

پژو پارس

پژو پرشیا یا همان پژو پارس در اصل فیس لیفت ۴۰۵ بود که طراحی بدنه آن از پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ الهام گرفته شده بود. پرشیا یکی از خودرو های پر سر و صدا در زمان عرضه خود بود. پروژه تولید این خودرو با نام پرشیا و به منظور صادرات به عربستان شروع شد. اما به دلیل عدم وجود حرف پ در الفبای عربی ایرانخودرو مجبور شد تا نام آن را به سفیر تغییر دهد اما با این حال پژو پارس نتوانست مجوزهای لازم برای صادرات به کشور عربستان را دریافت کند لذا ایرانخودرو این فیس لیفت را با نام پژو پارس در بازار داخل عرضه نمود. پژو پارس تا قبل از طراحی مجدد داشبورد ۴۰۵ فضای داخل اتاقی دقیقا همانند ۴۰۵ داشت و تنها تریم رنگی برخی از بخش های داشبورد و تو دری ها متفاوت بود اما پس از سال ها و بعد از طراحی مجدد داشبورد ۴۰۵، پژو پارس نیز با داشبردی جدید روانه بازار شد. پژو پارس در نسخه های مختلفی عرضه شد. اصلی ترین آن پارس معمولی است که با همان موتور ۱٫۸ لیتری ۴۰۵ و با گیربکس دستی به بازار ارائه میشود. اما بعد از اینکه سیتروئن با پژو همکاری خود را آغاز کرد برای چند سال پژو پارس با موتور زانتیا نیز ارائه میشد که پارس ELX نام گرفت. اما از آنجا که سیتروئن قبل از شروع این همکاری با پژو محصولات خود را توسط سایپا به بازار ارائه میداد که زانتیا نیز از آنها بود. از اینرو ارائه پژو پارس ELX بسیار پر حاشیه بود و بعد از تولید تعدادی محدود از این مدل، پارس ELX از خط تولید خارج شد. بعد از چند سال ایرانخودرو پارس LX را معرفی نمود که با موتور TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد. گیربکس اتوماتیک پارس LX همان گیربکس پژو ۲۰۶ تیپ ۶ بود. در حال حاضر پارس LX تنها با گیربکس دستی بروی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد.

پژو پارس

بررسی پژو 206

بررسی ۲۰۶

پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶” یکی دیگر از خودرو های کمپانی فرانسوی پژو که امروزه کمتر جایی بعد از سال ۲۰۱۰ خط تولید فعال آن را خواهید دید، اما ایرانخودرو همچنان به تولید نسخه های صفر کیلومتر آن ادامه می دهد. ۲۰۶ را به گونه ای میتوان یک نجات دهنده برای پژو دانست چرا که در سال ۱۹۹۸ که پژو ۲۰۶ معرفی شد، کمپانی پژو از نظر مالی به شدت تحت فشار بود و در لبه ی پرتگاه ورشکستگی قرار داشت. شاید اگر ۲۰۶ را تیری در تاریکی برای کمپانی پژو بنامیم اغراق نکرده باشیم. پژو ۲۰۶ در زمان عرضه خود به بازار طراحی کم نظیری داشت، طراحی بی نظیر بدنه و اتاق، هندلینگ خوب، مصرف نسبتا کم در کنار شتاب بسیار خوبش موجب شد تا در سطح جهانی با آغوش باز پذیرفته شود. استقبال از پژو ۲۰۶ در بازار آمریکا آنقدر زیاد بود که رقیبی جدی برای فورد فیستا و فولکس واگن پولو، دو خودروی هم کلاس خود به حساب می آمد. ۲۰۶ تنها در فرانسه ۳ خط تولید جداگانه داشت، در کنار آن ایران و ۸ کشور دیگر هم خط تولید این خودرو را راه اندازی نمودند. پژو توانست با نسخه طراحی شده برای مسابقات رالی از ۲۰۶ در طی ۳ سال به ۲۵ قهرمانی دست پیدا کند. پژو ۲۰۶ بصورت موتور جلو و محرک جلو طراحی شده بود و نسخه های بسیار متنوعی داشت. ۲۰۶ با موتور های بنزینی ۱ الی ۲ لیتر و موتور های دیزل ۱٫۴ الی ۲ لیتر تولید میشد. همینطور با ۳ نوع گیربکس مختلف دستی ۵ سرعته و دو نوع گیربکس اتوماتیک تولید میشد. پژو ۲۰۶ در نسخه های هاچ بک، کروک و استیشن تولید و روانه بازار میشد اما این خودرو در ایران با تعدادی محدود از نسخه هاچ بک تیپ ۱ فعالیت خود را شروع کرد و سپس با تیپ ۲، ۵ و ۶ بسیار قوی ظاهر شد و استقبال بینظیری از آن به عمل آمد. گفتنی است تعداد محدودی تیپ ۳ و ۴ از این خودرو نیز وارد بازار شد. بعد از چند سال خبر از آن آمد که ایرانخودرو به کمک کمپانی پژو تلاش دارد تا نسخه سدان ۲۰۶ را تولید کند. در نهایت پژو ۲۰۶ سدان یا همان صندوقدار بروی پلتفورم اصلی ۲۰۶ کروک طراحی و توسط ایرانخودرو تولید و صادر شد. ۲۰۶ صندوقدار نیز همانند مدل هاچ بک آن در ایران با موتورهای TU3 1.4 و TU5 1.6 با دو گیربکس دستی ۵ دنده و گیبرکس اتوماتیک ۴ سرعته در تیپ های مختلف تولید میشد.

پژو 206

بررسی پژو 207

بررسی ۲۰۷

پژو ۲۰۷

در سال ۱۳۸۹ فیس لیفت پژو ۲۰۶ که در بازار جهانی به عنوان پژو ۲۰۶+ شناخته میشود به بازار عرضه شد و در ایران با نام پژو ۲۰۷ معرفی شد. پژو ۲۰۷ دقیقا همان ۲۰۶ با همان پلتفرم و آپشن ها بود که سپر جلو و عقب، چراغ ها، کاپوت، گلگیر جلو، داشبورد، غربیلک فرمان آن دستخوش تغییر شده بود. تا سال ۱۳۹۱ و تا قبل از شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران پژو ۲۰۷ فروش خیلی خوبی در کشورمان داشت. “پژو ۲۰۷” تنها در نسخه هاچ بک و با موتور ۱٫۶ لیتری ‌TU5 با دو گیربکس دستی ۵ دنده و اتوماتیک ۴ سرعته به بازار ایران عرضه شد. اما پس از اعمال تحریم ها عرضه آن به بازار متوقف شد. بعد از چند سال ایرانخودرو با باز طراحی چراغ ها و داشبورد ۲۰۷ و اضافه نمودن آپشن های جدید و بروزتر به آن ۲۰۷ جدید را معرفی کرد که شاهد استقبال بسیار خوبی از آن در بازار تشنه ایران بودیم. کمی بد ایرانخودرو ۲۰۷ جدید را بروی پلتفورم ۲۰۶ صندوقدار به عنوان ۲۰۷ صندوقدار عرضه کرد. گفتنی است که تنها شاهد تعییراتی در طراحی سپر عقب ۲۰۷ صندوق دار هستیم و تفاوت دیگر بین نسخه هاچ بک و صندوقدار این خودرو وجود ندارد.

207 vs 206

پژو 207

بررسی پژو 407

پژو۴۰۷

پژو ۴۰۷

پژو ۴۰۷ را میتوان اولین خودرو ناموفق پژو در سطح جهانی دانست که به ایران راه پیدا کرد و در ایران نیز از آن استقبال خوبی نشد و تنها تعدادی محدود از آن وارد کشور شد. ۴۰۷ پروژه شکست خورده ای بود و آنقدر درخواست آن کم بود که نیاز بازار تنها توسط یک خط تولید و یک خط مونتاژ در خود فرانسه تامین میشد. با اینکه پژو ۴۰۷ در زمان خود از خودرو های بسیار با امکانات، راحت و ایمن بود، اما به دلایلی چون طراحی نه چندان جذاب، استهلاک نسبتا بالا و … حتی در بازار تشنه به مدل خودرو ایران هم موفق نشد. ۴۰۷ با طراحی موتور جلو، محور جلو مانند خودرو های دیگر پژو در چند نسخه کوپه، سدان و استیشن به بازار عرضه شد. ۹ پیشرانه مختلف بروی پژو ۴۰۷ قرار میگرفت که حجم آنها از ۱٫۶ لیتر شروع و تا ۳ لیتر ادامه داشت. گفتنی است که ۳ مدل از موتور های ۴۰۷ موتور قدرتمند V6 بودند. این خودرو با دو گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ سرعته اتوماتیک عرضه میشد. نسخه هایی از ۴۰۷ که وارد ایران شدند با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و هر دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک بودند.

پژو 407

پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ خودرویی بود که برای کشورهای در حال توسعه طراحی و در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. پس از گذشت چندین سال از ورود آخرین نمونه از خودرو های بروز پژو به ایران، که ۴۰۷ بود، پس از برجام پژو ۳۰۱ یکی از خودرو هایی بود که ایرانخودرو قرار داد مونتاژ آن را با شرکت پژو منعقد نمود. پژو ۳۰۱ علاوه بر فرانسه و ایران در ووهان چین، نیجریه و اسپانیا نیز مونتاژ میشود. ۳۰۱ با پیشرانه های بنزینی و دیزل تولید میشود. سه نوع موتور ۱٫۲ لیتری وهمینطور سه نوع موتور ۱٫۶ لیتری بنزینی. همچنین یک موتور ۱٫۵ لیتری و سه نوع موتور ۱٫۶ لیتری دیزل. پژو ۳۰۱ با سه نوع گیربکس به بازار جهانی عرضه میشود. ۵ دنده دستی، ۵ دنده نیمه اتوماتیک، ۴ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته اتوماتیک. نسخه ای از ۳۰۱ که در ایران توسط ایرانخودرو مونتاژ میشود با موتور ۱٫۶ لیتر بنزینی و دو گیربکس دستی ۵ دنده و ۶ سرعته اتوماتیک است. ۳۰۱ با طراحی موتور جلو محرک جلو تنها در نسخه سدان در سطح جهانی عرضه میشود.

پژو 301

پژو 301

پژو ۵۰۸

پژو ۵۰۸ یکی دیگر از خودرو های پسا برجامی پژو بود که وارد ایران شد. ۵۰۸ به عنوان خودرویی وارداتی است و ایرانخودرو برنامه ای برای مونتاژ آن نداشت. پژو ۵۰۸ را میتوان به عنوان یکی از خودرو های موفق این کمپانی خودرو سازی در سطح جهان دانست چرا که ۵۰۸ توانسته تا جوایز زیادی را کسب کند. این خودرو علاوه بر فرانسه در مالزی، نیجریه و ووهان چین نیز مونتاژ میشود. ۵۰۸ با طراحی موتور جلو محرک جلو در نسخه های سدان، استیشن و کراس اوور در حال تولید است. پیشرانه این خودرو در سه دسته تولید میشود، دسته اول پیشرانه بنزینی است که سه پیشرانه بنزینی با حجم ۱٫۶ برای بازار جهانی در نظر گرفته شده و پیشرانه های ۱٫۸ و ۲ و ۲٫۲ لیتری بنزینی پژو ۵۰۸ مخصوص بازار چین میباشد. دسته دوم موتور های دیزلی این خودروست، تنوع مدل دیزل ۵۰۸ بسیار زیاد است به این شکل که شش پیشرانه ۱٫۶ لیتری دیزل در کنار شش پیشرانه ۲ لیتری و یک پیشرانه ۲٫۲ لیتری دیزل برای آن طراحی شده. آخرین دسته از موتور های ۵۰۸ پیشرانه هیبریدی آن است. این موتور ها با گیربکس های دستی ۵ و ۶ دنده، گیرکس ۶ دنده نیمه اتوماتیک و یا ۶ سرعته اتوماتیک بروی خودرو سوار میشوند. نسخه ای از پژو ۵۰۸ که وارد بازار ایران شده است نسخه سدان با موتور ۱٫۶ لیتری بنزینی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است.

پژو 508

بررسی پژو 2008

بررسی پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ سومین خودرو پسا برجامی پژو در ایران است. پژو ۲۰۰۸ برای مونتاژ توسط ایرانخودرو انتخاب شد و مونتاژ آن نیز کلید خورد اما پس از افزایش سطح تحریم ها به دلیل نبود قطعات برای مونتاژ خط تولید آن متوقف شد اما با این حال با توجه به استقبال بسیار خوب از آن تعداد زیادی ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد. پژو ۲۰۰۸ اولین کراس اوور پژو در ایران است. این خودرو توانست تا جوایز بسیار زیادی را در کشورهایی مثل ایتالیا، ایرلند، لهستان دریافت کند. ۲۰۰۸ تنها در نسخه کراس اوور طراحی و به بازار عرضه شده. این خودرو در کشور فرانسه تولید و خط مونتاژ های ها در کشور های ایران، برزیل و ووهان چین قرار دارد. پیشرانه هایی که پژو برای این کراس اوور در نظر گرفته است، در نسخه های بنزینی سه موتور ۱٫۲ لیتری و دو موتور ۱٫۶ لیتری است. در نسخه های دیزلی ۲۰۰۸ شاهد یک پیشرانه ۱٫۴ لیتر و پنج پیشرانه ۱٫۶ لیتری هستیم. ۲۰۰۸ با گیربکس های متنوعی ارائه میشود، گیربکس دستی ۵ و ۶ دنده ای، گیربکس نیمه اتوماتیک ۵ و ۶ دنده ای و گیربکس اتوماتیک ۴ و ۶ سرعته. نسخه ای از پژو ۲۰۰۸ که در بازار ایران عرضه شده است با پیشرانه ۱٫۶ لیتری بنزینی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است.

پژو 2008

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.