سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده موتور است که بر روی بخش فوقانی سیلندر قرار می‌گیرد، این قطعه از انواع مختلفی برخوردار می‌باشد و تنها در موتورهایی که احتراق داخلی دارند بکار برده می‌شود، در این بخش به بررسی کلی این قطعه و وظایف آن می‌پردازیم.

همه افرادی که به نوعی با خودرو و متعلقات آن آشنایی داشته باشند، نام سیلندر و “سرسیلندر” را بارها شنیده اند، این قطعه مصرفی یکی از مهم ترین بخش های موتور خودرو را تشکیل می‌‌دهد و از حساسیت بالایی برای کارکرد مناسب و به موقع موتور برخوردار است.
سرسیلندرها خود متشکل از اجزای مختلفی هستند و به طور کلی سوپاپ ها و منیفولدها بر روی این قطعه مونتاژ می‌شوند.
در این مقاله قصد داریم تا بیشتر درباره اینکه “سرسیلندر چیست؟” و وظیفه اصلی آن در موتور خودرو چه می‌باشد صحبت کنیم و همه چیز درباره سرسیلندر را برای شما شفاف سازی کنیم، پس با ما همراه باشید.

سرسیلندر چیست؟

عبارت سرسیلندر از دو کلمه سر و سیلندر تشکیل شده و منظور لغوی آن قرار گیری جسمی در قسمت فوقانی یک سیستم یا قطعه است، به طور کلی موتور خودرو از سه بخش مجزا تحت عنوان های کاتر، سیلندر و سرسیلندر تشکیل شده است، این اجزا همگی به نوعی ساکن موتور هستند و وظایف مخصوص به خود را انجام می‌دهند.
درباره سیلندر خودرو باید گفت که این قطعه از اجزای مختلفی همچون سوپاپ، میل اسبک، میل بادامک، اتاق احتراق و … تشکیل شده که شامل یک سرسیلندر هم هستند، سیستم کلی سیلندر، سرسیلندر و اجزای ذکر شده آن همگی می‌توانند به ستون فقرات موتور تشبیه شوند چرا که بدون وجود آنها موتور به درستی فعالیت نخواهد کرد.

سرسیلندر به انگلیسی برابر است با (Cylinder Head) و یکی از اصلی ترین بخش های موتور محسوب می‌شود و در قسمت فوقانی این قطعه قرار دارد، این بخش با اتصال به بلوک های سیلندر جهت تشکیل اتاق احتراق تعبیه شده است و پیچ و مهره مهم ترین اِلِمان های اتصال آن به سیلندر هستند، سرسیلندرها از ورقه نازکی به نام واشر سرسیلندر برخوردارند که بین بلوک موتور قرار گرفته و وظیفه آب بندی آن را انجام می‌دهد.

ساختار سرسیلندر

ساختار سرسیلندر

به طور کلی، “ساختار سرسیلندر” تابع ساختار اصلی سیلندر می‌باشد و قطعات سرسیلندر با توجه به آن تعبیه می‌شوند، اگر سرسیلندر از نوع خنک کننده باشد، کانال هایی جهت انتقال آب درون آن تعبیه شده و در غیر این صورت، شیارهای خنک کننده با هوا شکل اصلی آن را تشکیل خواهد داد.

در کف سرسیلندر تعدادی گودی به اندازه تعداد سوراخ های سیلندر وجود دارد که محل ورود شمع ها هستند، علاوه بر این، سرسیلندر خود نیز دارای اجزای مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • محل بسته شدن شمع ها
  • فنر جهت اتصال سوپاپ ها
  • کانال های آب و روغن
  • محل عبور میل تایپت
  • منیفولد ها
  • محل اتصال ترموستات

با توجه به “اجزای سرسیلندر کامل”، می‌توان نتیجه گرفت که سرسیلندر و متعلقات آن از حساسیت بالایی در هنگام فعالیت و تولید حرارت زیاد برخوردار است، در واقع بدون این قطعه موتور دچار آسیب های جدی خواهد شد.

وظیفه سرسیلندر چیست؟

“وظیفه سرسیلندر چیست؟” همانطور که گفته شد، سرسیلندر در بخش فوقانی سیلندر که به صورت مستقیم با موتور در ارتباط بوده تعبیه شده است، اولین سوالی که به آن برمی‌خوریم این است که “کار سرسیلندر چیست؟” اگر سیلندر را به تنهایی مشاهده کرده باشید، پیستون ها و سوراخ هایی را خواهید دید که در بدنه موتور وجود دارند و انتهای آنها باز است، برای پوشش این اجزا و همچنین تکمیل ساختار کلی سیلندر خودرو از سرسیلندر بهره می‌برند، بنابراین، اولین و اصلی ترین وظیفه این قطعه به این دو فاکتور اطلاق می‌شود.
زمانی که موتور خودرو در حال فعالیت است، انفجارهای کوچک و متعددی در آن رخ می‌دهد که در نتیجه، حرارت و گرمای بسیاری را تولید می‌کند، این حرارت توسط بخش های مختلف تعبیه شده در خودرو جذب می‌شود تا آسیبی به موتور خودرو وارد نشود، در این میان وظیفه سرسیلندر در ماشین و نقش اصلی آن، تحمل حرارت حاصل از این انفجارها و شوک های ناگهانی می‌باشد، البته وجود کانال های آب و روغن به تعدیل حرارت سرسیلندر و خنک شدن آن کمک می‌کند اما مهم ترین نکته ای که در مورد این قطعه وجود دارد این است که طی فرایند احتراق، موتور دچار آسیب و اصطلاحا سوختگی نشود.
همچنین، سرسیلندر دارای سوپاپ هایی است که باید مطابق با حرکت پیستون در سیلندر باز و بسته شوند، داشتن زمان بندی دقیق و مناسب در حرکت این سوپاپ ها بسیار حائز اهمیت است و دیگر وظیفه سرسیلندر در موتور خودرو محسوب می شود، دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که سرسیلندرها در موتور های احتراق داخلی قرار می‌گیرند و از دیگر وظایف یا کاربرد های آن می‌توان به دسترسی آسان تر سیلندر در صورت خرابی اشاره کرد.

عکس سرسیلندر را می توانید در تصویر پایین مشاهده کنید.


انواع سرسیلندر

“سرسیلندر چدن یا آلومینیم؟”انواع سرسیلندر” بسته به نوع ساختار و جنس سرسیلندر به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شود؛ در ادامه به ذکر این موارد مختلف می‌پردازیم:

تقسیم بندی سرسیلندر براساس جنس بدنه:

  • آلیاژ های آهن (چدن دندانه ریز)
  • آلیاژ های آلومینیوم (تزریقی یا ریختگی)

تقسیم بندی سرسیلندرها بر اساس ترتیب قرار گیری سوپاپ ها:

  • I Head
  • F Head
  • T Head
  • L Head

باتوجه به مدل خودرو و نوع موتور بکار رفته در آن، بهره گیری از تقسیم بندی های بالا به عهده شرکت خودورسازی می‌باشد، همچنین برای تعویض آن نیز باید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اختلالات سرسیلندر

سرسیلندر با بودن در معرض حرارت بالا به سرعت فرسوده و از کار افتاده می‌شود، به همین دلیل است که آن را در بین قطعات مصرفی خودرو قرار می‌دهند، اگر سرسیلندر از جنس بدنه مناسبی برخوردار نباشد، در مقابل حرارت بالا تاب نیاورده و اصطلاحا می‌سوزد، منظور از سوختگی در سرسیلندر تغییر قالب و شکل آن می‌باشد که به صورت تاب خوردگی نمایان می‌شود و در نتیجه حرارت دیدن بالا به وجود آمده است.

در ادامه به برخی از شایع ترین “دلایل خرابی سرسیلندر” اشاره می‌کنیم:

  • تاب دیدگی
  • ترک خوردگی
  • کربن گرفتن
  • گشاد شدن گیت سوپاپ
  • سوختن سیت سوپاپ

موارد ذکر شده بالا به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتند و در نتیجه سرسیلندر را دچار سوختگی و خرابی می‌کنند، سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که با بروز چه نشانه هایی می‌توان از خرابی سرسیلندر خودرو مطمئن شویم!
“علائم خرابی سرسیلندر” خودرو شامل مواردی همچون گزینه های زیر می باشند که برای شما لیست کرده ایم:

  • عملکرد ضعیف موتور
  • نشت مایع خنک کننده
  • هشدار چراغ چک پشت آمپر
  • نشت روغن
  • عدم احتراق کامل موتور
  • خروج دود از موتور

در این حالت باید سریعا به مرکز تعمیراتی متخصصی در این زمینه مراجعه کنید تا با شناسایی ایراد نسبت به رفع آن اقدام کند، در نظر داشته باشید که عدم توجه به ایراد در این قطعه سبب ایجاد هزینه های سنگین تر برای شما خواهد بود.

خرید سرسیلندر

هنگامی که به دلایلی مختلفی به تعمیرکار موردنظر برای بررسی خودرو خود مراجعه می‌کنید، خرابی سرسیلندر ممکن است یکی از صدها علت عدم کارکرد درست موتور خودرو شما باشد، در این شرایط متخصص به شما می‌گوید که باید نسبت به تهیه یک سرسیلندر جدید اقدام کنید.

در این حالت، فرد ملزم به تهیه سرسیلندری با جنس بدنه مقاوم تر است که در نهایت طول عمر استفاده از آن را افزایش دهد، شناسایی کیفیت قطعات و لوازم مصرفی خودرو یکی از مشکل ترین مواردی است که در بازارهای مرتبط با آن روبه رو هستیم، مهم ترین دلیل آن نیز وجود قطعات تقلبی و بی کیفیتی است که امروزه سطح بازار را پر کرده اند.

اگر به دنبال مرکز معتبری برای تهیه سرسیلندر هستید اما ایده ای درباره چگونگی شناسایی این مراکز ندارید، فروشگاه لوازم یدکی یدک یار پیشنهاد ما به شماست.

این مرکز با برخورداری از طیف وسیعی از قطعات و لوازم یدکی خودرو با دسته بندی های گوناگون از نظر کیفیتی اقدام به عرضه محصولات خود به مشتریانی می‌کند که به کیفیت کالا اهمیت می‌دهند.

اصالت و سلامت فیزیکی کالا مهم ترین ضمانت هایی است که توسط این مجموعه به مشتریان داده می‌شود،همچنین در صورت نداشتن این دو اصل در کالاهای دریافتی، ضمانت مرجوع یا تعویض آن نیز وجود دارد.

شما می‌توانید با تماس با کارشناسان متخصص در یدک یار مشاوره های رایگان در زمینه قطعات مختلف مانند سرسیلندر را دریافت کنید، برای ارتباط با تیم کارشناسی مجموعه و همچنین اطلاع از قیمت سرسیلندر و شرایط خرید سرسیلندر همین حالا اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.