همه چیز درباره میل لنگ

میل لنگ قطعه ای طولی شکل است که در پیشرانه خودرو به بلوک سیلندر، پیستون، و فلایویل متصل شده است. این قطعه وظیفه دارد تا حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل کند. این قطعه اجزای مختلفی دارد و معمولا از فولاد ساخته می‌شود.

آیا تابحال چیزی درباره میل لنگ شنیده اید؟ می‌‌دانید این قطعه چه وظیفه ای را در خودرو انجام می‌دهد؟ میل لنگ یکی از قطعات موتوری و از اصلی ترین محور های حرکتی و رابط میان اجزای مختلف سیستم قدرت و پیشرانه اتومبیل محسوب می‌شود که دارای وظایف مختص به خود از جمله مکانیزم حرکتی خودرو می‌باشد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی میل لنگ پرداخته و نحوه عملکرد آن را نیز در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

میل لنگ چیست؟

همه چیز درباره میل لنگ

همانطور که گفته شد، در سامانه پیشرانه خودرو که اجزای مختلفی هر کدام به نحوی وظایف مخصوص به خود را انجام می‌دهند، قطعات مختلفی وجود دارد که از کنار هم قرار گیری آنها مکانیزم حرکتی خودرو در نهایت پدید می‌آید و اتومبیل شروع به حرکت می‌کند.

این قطعه اولین بار توسط متخرع ایرانی با نام بدیع الزمان جزری در سال ۱۲۰۰ میلادی اختراع گردید و بعد از آن دچار تحولات عظیم و در نهایت میل لنگی که امروزه در خودرو ها می‌بینیم تغییر یافته است. مخترع میل لنگ در ابتدا جهت بالا بردن آب در دو نوع دستگاه از این قطعه بهره برده بود.

میل لنگ (Crankshaft) قطعه ای طولی شکل است که توسط یاتاقان در بلوک سیلندر تعبیه شده است و از طرف دیگر نیز با پیستون ها در ارتباط مستقیم است. این قطعه از یک طرف به انتهای فلایویل متصل شده اند که ارتعاشات آن را خنثی کند و از طرف دیگر به چرخ دنده ای وصل هستند که سبب چرخش میل بادامک می‌شود.

در بخش جلویی این چرخ دنده نیز قطعه ای به نام پولی متصل شده است. پولی ها نیز وظیفه به حرکت درآوردن واتر پمپ، دینام، کمپرسور کولر، و پمپ هیدرولیک را بر عهده دارد.

در کنار یاتاقانی که میل لنگ را به بلوک سیلندر متصل می‌کند، قطعه دیگری به نام بغل یاتاقانی نیز وجود دارد که برای تنظیم میزان خلاصی یا لقی طول میل لنگ تعبیه شده است. این خلاصی معمولا به کمتر از یک میلی متر می‌رسد اما برای عملکرد صحیح و به موقع میل لنگ نیاز است تا این میزان هر چند کم کنترل و تنظیم شود.

جنس میل لنگ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

تمامی میل لنگ ها جنس فولادی دارند که با روشی به نام فورج تهیه می‌شوند. البته امروزه از ترکیب کربن متوسط یا آلیاژ فولاد، نیکل یا کروم برای ساختن این قطعه بهره می‌برند. همچنین، از فلز وانادیوم برای تسریع خنک شدن در برابر هوا نیز استفاده شده است.

ساختار اصلی میل لنگ از اجزای مختلفی است که عبارتند از:

  • وزن های تعادل
  • محور اصلی
  • لنگ ها
  • بازوی لنگ

محور اصلی که همان محوری است که تمامی لنگ ها و بازوی به صورت طولی بر روی آن سوار هستند، وزن های تعادل در میل لنگ ها جهت حفظ تعادل بهتر در برابر فشار پیستون ها و روان تر شدن حرکت موتور و دور آن تعبیه شده است. هر چه طول محور میل لنگ بیشتر باشد، نقاط اتکا در آن نیز ملزم به افزایش است تا احتمال تاب برداشتن کمتر شده و موتور نرم تر کار کند.

میل لنگ چکار می‌کند؟

میل لنگ چکار میکند؟

میل لنگ در اصل وظیفه دارد تا حرکت خطی پیستون ها را به حرکات دورانی تبدیل کند و بدین ترتیب، با به حرکت در آمدن پیستون ها، نیروی حرکتی در موتور تولید شده و بعد از طی مراحل احتراق خودرو به حرکت درمی‌آید. این تبدیل حرکت در میل لنگ ها سبب به کار افتادن دیگر اجزای مرتبط با پیشرانه شده و با انجام احتراق توسط شمع ها، موتور در نهایت به حرکت درآمده و اتومبیل شما حرکت می‌کند.

در اثر حرکت میل لنگ ها، گاز هایی در درون محفظه آنها ایجاد می‌شود که نیاز است تا به طریقی از محفظه خارج شود چرا که وجود آن سبب روغن ریزی در خود میل لنگ و کارتر خواهد شد. در پیشرانه های قدیمی معمولا لوله ای را جهت هدایت این گاز ها به بیرون طراحی می‌کردند اما در طراحی جدیدتر پیشرانه ها، این گاز ها در ابتدا توسط لوله ای به صافی هوا رفته و بعد از آن توسط مکش پیستون ها به داخل سیلندر هدایت شده و در داخل موتور می‌سوزند.

طراحی چنین عملکردی در نحوه خروج گاز های محفظه میل لنگ به افزایش راندمان موتور و همچنین جلوگیری از انتشار گاز و آلودگی موثر است.

میل لنگ ها دارای لنگ ها یا بهتر است بگوییم دو نوع نقاط اتصال متحرک و ثابت هستند؛ نوع ثابت این قطعات توسط یاتاقان های ثابت بر روی بلوک های سیلندر بسته شده و تنها دارای حرکت چرخشی هستند.

نوع دوم آن، یعنی لنگ های متحرک علاوه بر حرکت چرخشی، حرکت دورانی نیز دارد که توسط یاتاقان متحرک به شاتون اتصال پیدا می‌کند. در ادامه، شاتون های توسط قطعه ای به نام گژن پین به پیستون متصل شده اند و حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می‌کند.

میل لنگ موتور های خطی و خورجینی چه تفاوتی دارند؟

به طور کلی، میل لنگ ها  در موتور های خطی و موتور های خورجینی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در خودرو هایی که از موتور های خطی پشتیبانی می‌‌کنند، به تعداد سیلندر ها در پیشرانه، لنگ وجود دارد اما در موتور خورجینی، این عدد نصف تعداد سیلندر ها می‌باشد. به همین دلیل، پیشرانه های دارای هشت سیلندر را در موتور های خورجینی طراحی می‌کنند که حرارت و دمای بالا نتواند میل لنگ ها را خمیده و تاب برداشته کند.

خرابی میل لنگ به چه نشانه هایی همراه است؟

میل لنگ ها هم ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت خراب شده و یا به دلیل عوامل ثانویه دیگری که خرابی زود تر از موعود آن را ایجاد می‌کند اتفاق افتاده باشد. حال با خرابی میل لنگ ها نشانه هایی از قبیل موارد زیر را خواهید دید:

  • شکستگی یا بریده شدن میل لنگ
  • تاب یا وجود خمیدگی در میل لنگ
  • ایجاد ترک بر روی نقاط اتکا
  • سوختن لنگ های متحرک و ثابت
  • از بین رفتن قوس های کناری میل لنگ

با دیدن هر یک از تغییرات ظاهری گفته شده و در نهایت کار نکردن درست موتور باید هر چه سریعتر به تعمیرکار متخصص مراجعه کرده تا جلوی خطرات و خسارات احتمالی گرفته شود.

نکاتی برای افزایش طول عمر مفید میل لنگ

به دلیل وجود گرما و دمای بسیار بالا در موتور، میل لنگ ممکن است در اثر همین دمای بالا خمیده شود. به همین دلیل،  پایین بودن دمای آب رادیاتور در این گونه مواقع بسیار لازم و ضروری است. بنابراین، نسبت به بررسی و چک کردن میزان و دمای آب رادیاتور هوشیارانه عمل کنید.

اگر خودرو شما جوش آورده موتور را خاموش نکنید و درب رادیاتور را نیز باز نکنید. تنها کافی است تا مقداری آب بر روی رادیاتور ریخته تا دمای آب آن کاهش پیدا کند. بعد از سرد شدن کامل رادیاتور، حال درب آن را باز کرده و میزان آب موجود در مخزن آن را چک کنید.

میل لنگ را از کجا بخریم؟

اگر میل لنگ خودرو شما دچار خرابی شده و نیاز به تعویض آن دارید، پیشنهاد می‌شود تا با مراجعه به مجموعه یدک یار از طریق تماس تلفنی و یا وب سایت فروشگاهی اقدام به خرید قطعه خود کنید.

اصالت قطعه و سلامت فیزیکی محصول در بسته بندی مناسب به مشتریان تضمین می‌‌‌شود و در کوتاه ترین زمان ممکن به دست مصرف کننده می‌رسد. همچنین، قبل از خرید خود از هر جایی از کشور که هستید می‌توانید با کارشناسان متخصص ما ارتبط برقرار نموده و برای خرید میل لنگ مناسب خود مشاوره رایگان را دریافت کنید.

نظرات بسته شده است.