آشنایی با علت و علائم خرابی باتری ماشین

باتری وظیفه‌ای حیاتی در خودروها دارد. اگر باتری به خوبی کار نکند یا دچار خرابی شده باشد، برای استارت زدن ماشین و استفاده از لوازم الکتریکی به مشکل خواهید خورد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت و علائم خرابی باتری ماشین پرداخته‌ایم تا با این موضوع کاملاً آشنا شوید.

امروزه بیشتر افراد از خودروها استفاده می کنند چراکه آنها رایج ترین وسیله برای رفت و آمد روزانه هستند. همه ما در مقطعی این سناریوی مشترک را تجربه کرده‌ایم، وقتی که می خواهیم ماشین را روشن کنیم متوجه می شویم که خودرو روشن نمی شود. در این مواقع خرابی باتری خودرو (Automotive Battery) عمدتاً مقصر این اتفاق است و به همین دلیل ما باید با کارایی باتری ماشین و “علت و علائم خرابی باتری ماشین” آشنا باشیم تا عملکرد خودرو را بهتر درک کنیم.

باتری ماشین چگونه کار می کند

علت و علائم خرابی باتری ماشین

قبل از اینکه با علت و علائم خرابی باتری ماشین آشنا شویم، بیایید بفهمیم که باتری خودرو چگونه کار می کند. باتری وسیله‌ای است که انرژی شیمیایی را به الکتریسیته تبدیل می کند. تمام باتری ها از سلول هایی تشکیل شده‌اند که انرژی شیمیایی را ذخیره می کند که می تواند در صورت نیاز به برق تبدیل شود.

در حال حاضر، بیشتر باتری های خودرو در واکنش های شیمیایی سرب/اسید عمل می کنند که احتراق و روشن شدن موتور را ایجاد می کنند. این بدان معناست که چنین باتری هایی انرژی کوتاهی را ارائه می کنند که موتور خودروی شما را مشتعل یا روشن می کند. هنگامی که باتری، موتور خودرو را مشتعل کرد، نیروی بیشتر توسط دینام ماشین تامین می شود. ویژگی جالب چنین باتری هایی این است که واکنش شیمیایی آنها کاملاً برگشت پذیر است که به همین دلیل شما می توانید آنها را تا زمانی که زنده هستند شارژ کنید! اما خرابی زودرس باتری یک پدیده غیر معمول نیست، بنابراین می پرسید شایع ترین دلایل خرابی باتری خودرو چیست؟ بیایید این موضوع را بررسی کنیم.

علت خرابی باتری ماشین

علت خرابی باتری ماشین” شامل موارد زیر است:

سهل انگاری در استفاده از باتری

اگرچه عللی که خارج کنترل افراد هستند (علل طبیعی) نیز مسئول خرابی باتری خودرو هستند، اما بیشتر اوقات این سهل انگاری افراد است که عامل اصلی آن است.

روشن کردن چراغ های کابین یا داشبورد، رادیو و سایر سیستم ها در زمانی که موتور در حالت فعال نیست، منجر به تخلیه انرژی باتری ماشین شما می شود و در نهایت ممکن است باعث خرابی کامل باتری ماشین شود. همچنین باز گذاشتن تصادفی درهای خودرو می تواند منجر به روشن شدن چراغ های داخلی یا داشبورد شود که اگر این حالت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، منجر به تخلیه کامل باتری و همچنین کوتاه شدن عمر باتری می شود.

رله معیوب

یک رله برای تکمیل مدار الکتریکی طراحی شده است و به موجب این امر، اجازه عبور برق را بر عهده دارد. یک رله معیوب می تواند منجر به تخلیه مکرر باتری شود و اگر رله در وضعیت روشن گیر کند، حتی زمانی که موتور در حالت غیر فعال است باعث جریان الکتریسیته می شود. این موضوع نه تنها باعث خرابی باتری خودرو می شود، بلکه به بخشی که رله گیر کرده است نیز آسیب می رساند.

درجه حرارت شدید

هم گرمای شدید و هم شرایط آب و هوایی سرد اثرات نامطلوب خود را بر عمر باتری خودرو دارند. دمای بسیار بالا می تواند منجر به تبخیر مایع باتری، خوردگی صفحات سربی داخلی باتری و حتی اختلال در عملکرد سیستم شارژ شود. از سوی دیگر، دمای بسیار پایین اغلب مسئول کاهش ظرفیت باتری و نرخ شارژ مجدد و افزایش فشار باتری به دلیل انجماد روغن موتور است.

افزایش مقاومت داخلی

مقاومت داخلی که بر حسب میلی اهم اندازه گیری می شود، نگه دارنده باتری است و فرمول ساده این است: هرچه مقاومت داخلی کمتر باشد، انقباض کمتری که باتری در ارائه توان مورد نیاز با آن مواجه می شود، کمتر می شود. به عبارت ساده‌تر، باتری با مقاومت داخلی پایین، توان بالایی را در صورت تقاضا ارائه می دهد، در حالی که مقاومت داخلی بالا منجر به گرم شدن باتری و ولتاژ پایین می شود و در نتیجه زمان اجرا را کاهش می دهد.

اگرچه سولفاته شدن سر باتری ماشین و خوردگی شبکه از دلایل مکرر افزایش مقاومت داخلی در باتری های سرب اسیدی است، شرایط آب و هوایی بسیار سرد نیز مقصر افزایش مقاومت داخلی می باشد.

رانندگی های کوتاه بیش از حد

رفت و آمد های کوتاه مدت بیش از حد یکی از دلایل خرابی باتری خودرو است اما به تنهایی پاسخگو نیست. زمانی که وسیله نقلیه در بین این سفرهای کوتاه بیکار مانده است نیز باید در نظر گرفته شود. به این معنی که اگر ماشین شما به طور مکرر مثلاً چندین روز بدون استفاده رها شود و سپس فقط برای ۲۰ دقیقه استفاده شود، عمر باتری ماشین شما کوتاه خواهد شد.

پایان چرخه عمر باتری

باتری ماشین ها برای همیشه دوام نمی آورند و دلیل اینکه باتری ماشین شما از بین رفته است را می توان به پایان چرخه عمر آن نسبت داد. به طور معمول باتری ها دو تا سه سال عمر می کنند و از این رو، مطمئن شوید که عمر باتری خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض می کنید.

علائم خرابی باتری ماشین

علائم خرابی باتری ماشین

زمانی که شما با “علائم خرابی باتری ماشین” آشنا باشید، می توانید زودتر از خرابی کامل باتری ماشین جلوگیری کنید و یا تعویض باتری را انجام دهید تا در مواقع اضطراری در راه نمانید. علائم خرابی باتری ماشین عبارتند از:

کم نور بودن چراغ های جلو

اگر باتری ماشین شما از کار بیفتد، نمی تواند به طور کامل نیروی اجزای الکتریکی ماشین شما از جمله چراغ های جلو را تامین کند. اگر متوجه شدید که چراغ های جلو ماشین کم نور و ضعیف تر از حد معمول به نظر می رسند، به این معنی است که باطری خودروی شما تقریباً از کار افتاده است.

هنگامی که سوئیچ را می چرخانید، صدای کلیک را می شنوید

هنگامی که سوییچ را می چرخانید، باطری خودرو جریانی را به قطعه‌ای الکتریکی به نام شیر برقی استارت می فرستد تا کارها به خوبی پیش برود. باتری خراب در انجام این عملکرد مشکل خواهد داشت و جریان الکتریکی ارسال شده به استارت ضعیف تر خواهد بود. هنگامی که استارت از باتری انرژی کم یا ناکافی دریافت می کند، اغلب صدای کلیک مانندی را که می شنوید ایجاد می کند.

چرخش کند میل لنگ

اگر خودرو را روشن می کنید و متوجه می شوید که موتور ماشین کندتر از حد معمول می چرخد، ممکن است نشان دهنده پایان عمر باتری باشد. این پرچم قرمز را نادیده نگیرید!

برای استارت خوردن ماشین نیاز به فشار دادن پدال گاز دارید

برای راه اندازی خودرو نباید نیاز به فشار دادن پدال گاز باشد. اگر متوجه شدید که ماشین شما تنها زمانی استارت می خورد که پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید، ممکن است با باتری از کار افتاده سر و کار داشته باشید.

چراغ چک باتری روی صفحه کیلومتر روشن می ماند

چراغ چک باتری یک هشدار همه جانبه است که به شما می گوید مشکلی وجود دارد. این موضوع یکی از علائم رایج خرابی باتری ماشین است.

درست کار نکردن سیستم های الکتریکی خودرو

رادیو، چراغ های داشبورد، برف پاک کن های شیشه جلو و شیشه برقی وقتی باتری تمام می شود عملکرد درستی را ندارند. اساساً هر قطعه، ویژگی یا عملکرد الکتریکی که به درستی کار نمی کند، ممکن است به دلیل معیوب بودن باتری خودرو باشد. 

خوردگی و سولفاته شدن سر باتری

یکی از دلایل اصلی خرابی باتری ها، خوردگی و سولفاته است. اسید باتری از قطب ها نشت می کند، سپس سخت می شود و میزان تماس بین قطب ها و نقاط اتصال را کاهش می دهد. این موضوع باعث کاهش توانایی باتری برای شارژ مجدد از طریق دینام خودرو می شود.

خوردگی و سولفاته باتری با چشم غیر مسلح کاملاً قابل مشاهد است. برای آشنایی کامل با این مبحث پیشنهاد می کنیم مقاله علت سولفاته شدن سر باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

بوی بد

اگر بخواهید ماشین خود را روشن کنید و سپس کاپوت را باز می کنید، ممکن است بویی شبیه به تخم مرغ فاسد یا گوگرد حس کنید. این یک نشانه معمولی از نشتی باتری است که می تواند به دلیل فرسودگی، آسیب خارجی به قطب های باتری و اتصال بد باشد.

تاب برداشتن قاب باتری

گرما یا سرمای شدید باتری ماشین را برآمده یا متورم می کند. اگر متوجع تغییر شکل باتری ماشین خود شدید لازم است بدانید که یکی از علائم خرابی باتری می باشد.

تصادفات

حتی یک برخورد کوچک از جلو می تواند کابل های باتری ماشین شما را شل کند یا به قاب باتری آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که همیشه پس از یک تصادف کاپوت را بالا بزنید و باتری را بررسی کنید.

حالا که با علت و علائم خرابی باتری ماشین آشنا شدید، نیاز است بدانید تست خرابی باتری خودرو چگونه انجام می شود. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

تست خرابی باتری خودرو

تست خرابی باتری خودرو معمولاً با کمک وسیله‌ای به نام مولتی متر انجام می گیرد. به همین منظور برای اینکه تست خرابی باتری ماشین را انجام دهید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • چراغ های جلو را به مدت دو دقیقه روشن کنید تا از شارژ سطحی باتری جلوگیری کنید.
  • مولتی متر را روی ۲۰-۱۵ ولت تنظیم کنید.
  • چراغ های جلو را خاموش کنید.
  • مولتی متر را به قطب مثبت و منفی باتری وصل کنید.
  • اگر مولتی متر ولتاژ حدود ۱۲٫۶ را نشان نمی دهد، نشان دهنده خرابی باتری است.
  • اکنون ماشین را روشن کنید و به دنبال ولتاژ اصلاح شده بیش از ۱۰ باشید.
  • اگر هنگام کار کردن ماشین ولتاژ به زیر ۵ برسد، باتری خراب است و نیاز به تعویض دارد.

با این راه می توانید تشخیص دهید که آیا باتری ماشین خراب است یا نه. اگر نتوانستید این روش را به درستی انجام دهید، می توانید مقاله تست سلامت باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا با توضیحات کاملی که در این مقاله بیان شده، خرابی یا سالم بودن باتری ماشین را تشخیص دهید.

خرید باتری ماشین

در بالا به تمامی علت و علائم خرابی باتری ماشین پرداخته شد و همچنین شما با انجام تست خرابی باتری خودرو می توانید تشخیص دهید که باتری سالم یا خراب است. اگر متوجه شدید که باتری ماشین خراب است و نیاز به تعویض باتری دارید، می توانید خرید باتری ماشین را از وبسایت یدک یار انجام دهید. فروشگاه اینترنتی یدک یار با ارائه باتری خودرو در آمپرها و برندهای مختلف سعی بر این دارد که دست شما عزیزان را برای خرید باتری باز بگذارد. علاوه بر این، شما هنگام خرید می توانید با مجموعه یدک یار تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای خرید باتری خودرو بهره مند شوید. همکاران ما به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد تا شما عزیزان بتوانید مناسب ترین باتری ماشین را خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت و علائم خرابی باتری ماشین دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.