معایب بالا بردن دور موتور چیست؟

دور موتور یا RPM سرعت کار موتور را نشان می دهد و زمانی که شما به پدال گاز فشار می آورید، دور موتور بالا می رود. اما شاید بخواهید بدانید که معایب بالا بردن دور موتور چیست و روی چه دور موتوری می توان تعویض دنده را انجام داد که این مقاله توضیحات لازم را به شما ارائه خواهد داد.

دور موتور خودرو (RPM) از تعداد دورهایی که میل لنگ در هر ۶۰ ثانیه انجام می دهد به دست می آید. میل لنگ به پیستون ها و سوپاپ ها نیرو می دهد و در نتیجه گشتاور لازم برای حرکت چرخ های خودرو را تولید می کند. بنابراین RPM (دور در دقیقه) اندازه گیری مستقیم سرعت کار موتور است!

با این حال، RPM بالاتر همیشه با توان بالاتر مطابقت ندارد. شما باید بدانید که دور موتور ایده آل برای تعویض دنده چقدر است تا خودرو بتواند بدون آسیب رساندن به قطعات متحرک موتور به کار خود ادامه دهد. پس برای اینکه با “معایب بالا بردن دور موتور” آشنا شوید، در ادامه همراهمان باشید.

معایب بالا بردن دور موتور

معایب بالا بردن دور موتور

در کوتاه مدت، رانندگی با دور موتور بالا به موتور ماشین شما آسیبی نمی رساند. خط قرمز موتور روی کیلومتر به معنای خراب شدن آن نیست چراکه موتورها طوری طراحی شده اند که فراتر از محدودیت های خط قرمز مشخص شده‌ی خود کار کنند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید با دور موتور بالا رانندگی کنید. بالا بردن دور موتور به صورت مداوم می تواند باعث ساییدگی و خرابی زودرس موتور ماشین شما شود و به سوپاپ (که جریان گاز داخل و خارج موتور را کنترل می کند) آسیب برساند. پس با در نظر گرفتن معایب بالا بردن دور موتور سعی کنید به غیر از موارد ضروری، از انجام این کار خودداری کنید.

بهترین دور موتور برای تعویض دنده

اتومبیل های مختلف مشخصات متفاوتی دارند که با استفاده از آنها می توانید اندازه گیری کنید که بهترین دور موتور برای تعویض دنده کدام است.

به طور کلی، بهتر است زمانی که نزدیک به ۳۰۰۰ دور در دقیقه هستید، به دنده بعدی بروید و زمانی که نزدیک به ۱۰۰۰ دور در دقیقه هستید، به دنده قبلی بازگردید.

بهتر است زمانی که احساس می کنید نیاز به کنترل بیشتر ماشین دارید به دنده قبلی باز گردید و اگر نمی خواهید به گیربکس را بیش از حد فشار بیاورید، دنده را افزایش دهید.

همچنین لازم به ذکر است ماشین های دارای گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده قبل از خطوط قرمز RPM از قبل برنامه ریزی شده اند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به معایب بالا بردن دور موتور دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.