تست سلامت باتری ماشین ؛ راهنمای قدم به قدم

باتری ماشین یکی از اجزای مهم هر خودرویی می باشد، از روشن کردن ماشین گرفته تا کار کردن برف پاک و…. همگی به باتری ماشین متکی هستند. ما در این مقاله به بررسی تست سلامت باتری ماشین پرداخته‌ایم تا در مواقع لازم بتوانید سالم بودن یا خرابی باتری ماشین خود را تشخیص دهید.

باتری ماشین (Automotive Battery) نقش مهمی در عملکرد قطعات الکتریکی خودرو دارد. برای روشن کردن ماشین، راه اندازی سیستم تهویه مطبوع، گوش دادن به موسیقی، کار کردن برف پاک کن و روشن کردن چراغ های ماشین به باتری نیاز است. اگر باتری خودروی شما ولتاژ پایینی داشته باشد، با مشکلات مختلفی از جمله استارت نخوردن ماشین، روشن نشدن چراغ های ماشین و…. مواجه خواهید شد.

عمر باتری خودرو بسته به طرز استفاده معمولاً بین ۲ تا ۳ سال است. با این حال، شما باید به طور منظم باتری ماشین خود را تست کنید تا مطمئن شوید که خوب کار می کند. با ما همراه باشید تا به بررسی “تست سلامت باتری ماشین” بپردازیم.

نحوه تست سلامت باتری ماشین

نحوه تست سلامت باتری ماشین

چند راه مختلف وجود دارد که می توانید تست سلامت باتری ماشین خود را انجام دهید. در ادامه به بهترین روش ها برای تشخیص سلامت باتری ماشین پرداخته ایم.

آموزش قدم به قدم تست سلامت باتری

ولتاژ را بررسی کنید :

ولت متر وسیله‌ای است که برای اندازه گیری ولتاژ در دستگاه ها استفاده می شود. ولت متر می تواند آنالوگ یا دیجیتالی باشد که انتخاب هر کدام از آنها به بودجه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اولین کاری که باید هنگام استفاده از ولت متر انجام دهید، خاموش کردن لوازم جانبی خودرو است که می تواند انرژی باتری را تخلیه کند. این شامل خاموش کردن سیستم صوتی ماشین، چراغ ها و…. می شود.

در مرحله‌ی بعد، پوشش های روی قطب های باتری را بردارید. نقطه مثبت ولت متر را به ترمینال قرمز باتری وصل کنید، در حالی که نقطه منفی ولت متر باید به ترمینال سیاه باتری وصل شود. یک باتری خوب و سالم باید ولتاژی بین ۱۲٫۴ ولت و ۱۲٫۷ ولت را نشان دهد.

مقدار بالای ۱۲٫۵ ولت نشان دهنده باتری خوب است، در حالی که شارژ ۱۲٫۳ ولت به این معنی است که باتری شما ۷۵% شارژ دارد. هر مقداری کمتر از ۱۱٫۸ ولت به این معنی است که شارژ باتری شما کم است و با ۲۵% کار می کند. استفاده از ولت متر بهترین روش برای به دست آوردن نتایج دقیق نیست، و بهتر است که باتری را تحت بار آزمایش کنید.

تست چراغ های جلو :

اگر ولت متر ندارید، می توانید بررسی کنید که چراغ های جلوی خودرو هنگام روشن کردن ماشین چگونه واکنش نشان می دهند. اگر چراغ های جلو را روشن کردید و متوجه شدید که تیره‌تر از حد معمول هستند، ممکن است شارژ باتری شما کم شده باشد. اگر بعد از حرکت با ماشین متوجه شدید که چراغ های جلو کم کم روشن‌تر می شوند، به این معنی است که دینام ماشین شما کار می کند اما جریان کافی برای شارژ کامل باتری را تامین نمی کند.

اگر هنگام روشن کردن خودرو هیچ تغییری در روشنایی چراغ های جلو مشاهده نکردید، به این معنی است که باتری به درستی کار می کند.

نشانگر سلامت باتری :

این قطعه‌ی جدیدی است که به خودروهای مدرن اضافه شده است. نشانگر سلامت باتری پوششی است که به باتری وصل شده است و هنگامی که استارت می زنید، یک فلش به رنگ قرمز یا سبز حرکت می کند. وقتی ولتاژ باتری شما کم است قرمز می شود و وقتی خوب باشد سبز می شود. هنگامی که باطری ماشین شما خالی است و دیگر از آن استفاده نمی کنید، یک رنگ مشکی خواهید دید.

تست بار :

برای این تست به یک تستر باتری ماشین نیاز دارید. باتری ماشین خود را با درجه یک و نیم CCA تست کنید و ببینید آیا باتری ۹٫۶ ولت برای ۱۵ ثانیه نگه می دارد یا خیر. هنگام انجام آزمایش، مطمئن شوید که باتری کاملاً شارژ شده است.

پراب برق :

اگر ولت متر ندارید، می توانید عملکرد باطری خودرو را با پراب برق بررسی کنید. پراب برق یا همان پراب اندازه گیری توان دارای یک نوک است که روی قطب مثبت باتری و قطب منفی باتری را روی -VE پراب قرار می دهید. یک باتری خوب باید ولتاژی بین ۱۲٫۲ تا ۱۲٫۹ ولت داشته باشد.

مطمئن شوید که ماشین روشن نیست و تمامی لوازم جانبی خودرو که از باتری استفاده می کنند را خاموش کرده اید. این بهترین راه برای اندازه گیری نیست زیرا آزمایش تحت بار بسیار بهتر است.

آمپرمتر :

آمپرمتر برای بررسی شارژ ورودی و خروجی باتری استفاده می شود. آمپرمتر به شما می گوید که آیا باتری ماشین شما به طور کامل توسط دینام شارژ شده است یا خیر. اگر شارژ ورودی پر است، باتری سالم است.

بررسی هیدرومتر :

هیدرومتر برای بررسی میزان اسیدیته در صفحات باتری استفاده می شود. اگر اسید باتری ضعیف باشد، باتری به درستی کار می کند. برای بهترین نتیجه، یک هیدرومتر با دماسنج را بخرید. برخی از مدل ها را خواهید یافت که خود را تنظیم می کنند، در حالی که برخی مدل ها با جدول تبدیل ارائه می شوند.

اسید باتری خطرناک است و هنگام کار با اسید باید دستکش به دست کنید. همچنین به دلیل واکنش با اسید از دماسنج فلزی برای دمای الکترولیت استفاده نکنید.

برای شروع، درپوش های بالای باتری را باز کنید. هیدرومتر خود را در سلول اول بیندازید و پوشش هیدرومتر را به هم فشار دهید. به محض رها کردن درب، الکترولیت به داخل هیدرومتر جریان می یابد.

مقدار اندازه گیری شده برای وزن مخصوص الکترولیت را یادداشت کنید. آزمایش را با سلول های دیگر تکرار کنید.

یک باتری در حال کار نشان دهنده مقداری بین ۱٫۲۶۵ و ۱٫۲۹۹ است، در حالی که مقدار کم تر از این نشان دهنده کم بودن شارژ باتری ماشین شما است. اختلافات بزرگتر در مقادیر اندازه گیری شده نشان دهنده سولفاته بودن باتری است.

بازرسی فیزیکی باتری :

بررسی فیزیکی باتری خودرو برای تشخیص هرگونه تَرک ضروری است. برای این کار ابتدا باید ترمینال های باتری را از خودرو خارج کنید. باتری را روی یک سطح صاف قرار دهید و بررسی کنید که هیچ برآمدگی روی سطح باتری ایجاد نشده باشد. گنبدی شدن باتری در نتیجه شارژ بیش از حد است. در مرحله بعد، ترمینال های باتری را بررسی کرده و به عایق نگاه کنید. اگر باتری ترک خورده است، باید آن را تعویض کنید.

قبل از اینکه باتری را دوباره جای مناسب خود قرار دهید، باید آن را تمیز کنید. تمیز کردن باتری بسیار آسان است؛ تنها چیزی که نیاز دارید مقداری جوش شیرین، آب و یک برس نرم است. مواد شستشو را در ظرفی بریزید و روی و کناره باتری را با برس نرم بشویید. مایع اضافی بر روی باتری را با یک پارچه خشک پاک کنید. این روش را برای اتصال دهنده های باتری نیز تکرار کنید.

باتری تمیز شده را روی محفظه باتری ماشین قرار دهید و آن را در جای خود پیچ کنید. مطمئن شوید که باتری به طرفین تکان نمی خورد. اتصال ترمینال ها را با ترمینال مثبت شروع کنید. قبل از بستن درپوش، مقداری وازلین یا گریس را به قطب ها بزنید تا از سولفاته یا خوردگی جلوگیری شود.

سخن آخر

مهم است که ولتاژ باتری را هر از گاهی چک کنید تا تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید. خالی بودن باتری می تواند باعث به دردسر انداختن شما در مکان های مختلف شود. می توانید با بررسی باطری ماشین برای بررسی داشتن تَرک یا برآمدگی طرفین باطری شروع کنید. اگر همه چیز خوب است، از یک ولت متر برای بررسی ولتاژ باتری استفاده کنید. یک باتری خوب باید ولتاژ ۱۲٫۵ ولت داشته باشد. اگر ولتاژ کمتر از ۱۱٫۸ ولت را مشاهده کردید، باتری ضعیف است و نیاز به شارژ مجدد یا تعویض باتری ماشین دارید.

خرید باتری ماشین

خرید باتری ماشین

پس انجام قدم به قدم تست سلامت باتری ماشین خود اگر متوجه شدید که باتری خودرو از کار افتاده است و نیاز به تعویض آن دارید، می توانید با فروشگاه یدک یار تماس بگیرید تا در اسرع وقت باتری خودرو را برای شما ارسال کنیم تا دچار مشکل نشوید.

شما می توانید برای خرید باتری ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۰۲۱-۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید تا ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس خرید باتری ماشین از فروشگاه اینترنتی یدک یار، ضمانت اصالت کالا و ضمانت سلامت فیزیکی کالا به شما تعلق خواهد گرفت تا خیالتان از بابت کیفیت کالا راحت باشد. پس از خرید، ما باتری ماشین را در بازه‌ی زمانی ۱ الی ۳ ساعته در تهران و ۱ الی ۳ روزه در سایر شهرها به دست شما خواهیم رساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.