بررسی تخصصی بالا پایین شدن آمپر آب ماشین

بالا پایین شدن آمپر آب ماشین مشکلی رایج است که معمولاً به خاطر خرابی ترموستات، مشکل رادیاتور و کار نکردن فن ها، از کار افتادن واتر پمپ و…. بوجود می آید. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی تخصصی علت بالا پایین شدن آمپر آب ماشین پرداخته‌ایم تا بتوانید سریعاً این مشکل را برطرف کنید.

اگر آمپر آب ماشین شما مدام بالا پایین می شود این نشانه وجود مشکلات مختلفی است. معمولاً خرابی ترموستات، رادیاتور، واتر پمپ و… باعث این اتفاق می شود که به دلیل رایج بودن این مشکل ما قصد داریم به بررسی تخصصی “بالا پایین شدن آمپر آب ماشین” و راه حل آن (Why Car Temperature Guage Goes Up And Down) بپردازیم تا بتوانید این موضوع را برطرف کنید.

علت بالا پایین شدن آمپر آب ماشین

علت-بالا-پایین-شدن-آمپر-آب-ماشین

موارد زیادی وجود دارد که باعث بالا پایین شدن آمپر آب ماشین می شود که در ادامه به بررسی “علت بالا پایین شدن آمپر آب ماشین” پرداخته‌ایم:

مشکل ترموستات

ترموستات دمای مایع خنک کننده را قبل از بازگشت به موتور تنظیم می کند. ترموستات معمولاً پس از مدتی خراب می شود و باعث خواهد شد که مایع خنک کننده نتواند به سمت موتور جریان پیدا کند تا موتور خنک شود. این اتفاق منجر به گرم شدن موتور خواهد شد و آمپر آب ماشین بالا خواهد رفت و بعد از طی کردن مسافتی به دلیل ورود جریان هوا به داخل موتور به حالت عادی باز خواهد گشت.

برای تشخیص علت بالا پایین شدن آمپر آب ماشین توصیه می کنیم ترموستات را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

نشتی مایع خنک کننده

اگر نشتی مایع خنک کننده وجود داشته باشد که باعث به حداقل رسیدن سطح آن شود، ممکن است مقصر ترموستات باشد. همانطور که مایع خنک کننده از داخل محفظه ترموستات عبور می کند، در نهایت سوراخی در آن ایجاد می شود که مایع خنک کننده را نشت می کند. به طور طبیعی این باعث کاهش سطح مایع خنک کننده در موتور می شود و رانندگی را خطرناک می کند چرا که سطح پایین مایع خنک کننده باعث بالا رفتن دمای موتور، جوش آوردن ماشین و در نتیجه ایجاد آسیب برای سرسیلندر و بلوک موتور خواهد شد.

بهتر است هر از چندگاهی سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت کم بودن آن مقداری مایع خنک کننده را به مخزن اضافه کنید. اگر مایع خنک کننده دائماً کم می شود، برای تشخیص خرابی های ترموستات، سرسیلندر و… خودرو را به مکانیکی ببرید.

مسائل مربوط به رادیاتور

رادیاتور یکی از اجزای اصلی خودروست که به تنظیم دما کمک می کند. رادیاتور شامل فن ها و سایر اجزا است که وظیفه گردش هوا در داخل محفظه موتور برای خنک کردن و جلوگیری از گرمای بیش از حد را دارد. زمانی که متوجه بالا پایین شدن آمپر آب ماشین می شوید بایستی بدانید که ممکن است فن های رادیاتور مشکل داشته باشد. به طور طبیعی، هنگام رانندگی هوا راه خود را به داخل محفظه موتور پیدا می کند و آن را خنک می کند که بنابراین آمپر آب ماشین پایین می آید. ولی به محض اینکه خودرو را متوقف می کنید و یا در ترافیک ها تردد می کنید دیگر هوای کافی به محفظه موتور نمی رسد و در نتیجه آمپر آب ماشین بالا می رود.

به همین منظور علت بالا پایین شدن آمپر آب ماشین می تواند با خرابی فن های رادیاتور و یا کل اجزای رادیاتور مربوط باشد که برای عیب یابی دقیق توصیه می کنیم خودرو را به تعمیرکاران ماهر بسپارید تا تشخیص دقیق‌تری را انجام دهند.

خرابی واتر پمپ

یک واتر پمپ خراب می تواند باعث بالا پایین شدن آمپر آب ماشین شود. واتر پمپ قطعه‌ای است که مایع خنک کننده را از طریق سرسیلندر و بلوک موتور پمپاژ می کند و باعث تنظیم دمای موتور می شود. با گذر زمان واتر پمپ دچار خرابی و از کار افتادن می شود که اگر این قطعه علت بالا پایین شدن آمپر ماشین باشد، تنها راه حل تعویض واتر پمپ است.

اینها علت های اصلی بالا پایین شدن آمپر آب ماشین می باشند که ممکن است رانندگان این اتفاق را فقط در شرایطی خاص مانند حرکت در سربالایی یا سرعت بالا و…. تجربه کنند. برای توضیحات تکمیلی در این مورد توصیه می کنیم مقاله علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بتوانید سریعاً این قبیل مشکلات را برطرف کنید.

راه حل بالا پایین شدن آمپر آب ماشین چیست

بالا-پایین-شدن-آمپر-آب-ماشین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اصلی ترین دلایل بالا پایین شدن آمپر آب ماشین به خرابی ترموستات، خرابی رادیاتور و فن ها، واتر پمپ و کمبود مایع خنک کننده مربوط می شود. اگر ترموستات، رادیاتور و واتر پمپ ها باعث بالا پایین شدن آمپر آب خودرو شوند که تنها راه حل تعویض این قطعات است. اما از کار افتادن فن ها می تواند به خاطر سوختن رله و یا مشکلات برقی باشد که بایستی فن های رادیاتور را نزد یک متخصص مورد بررسی قرار دهید و بررسی کنید که آیا فن دور تند یا دور کند به خوبی کار می کند یا خیر. مورد آخر اینکه هر از چند گاهی بایستی سطح مایع خنک کننده یا همان مخلوط ضد یخ و آب را مورد بررسی قرار دهید و در صورت کم بودن مقدار آن، مخزن را با مایع خنک کننده شارژ کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت بالا پایین شدن آمپر آب ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام وعرض ادب ماشین بنده پژو ۴۰۵هستش تو اتوبان امپر آب به پایینترین نقطش میرسه ودر ترافیک به وسط وحتی بالاتراز وسط چندساعت بعداز خاموش کردن ماشین اب رادیاتور راچک کردم حدودا نیم لیتر کم شده بود علت چیست ،واینکه ایا باز ماندن ترموستات باعث کم شدن اب رادیاتور میشود یا خیر،؟ممنون از سایت خوب ومفید یدک یار

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      باز بودن ترموستات باعث آب کم کردن نمیشود اما پیشنهاد ما این است که ترموستات را از مدار خارج نکنید.
      درباره بالا پایین شدن آمپر ماشین در شرایط مختلف هم تا زمانی که موجب جوش آوردن خودرو نشود و بیش از اندازه آمپر بالا نرود جای نگرانی نیست، این مورد معمولا به دلیل ضعف سیستم خنک کننده رخ میدهد که در ترافیک نمیتواند به خوبی عمل کند. رایج ترین دلیل آن هم گرفتگی یا کج شدن پره های رادیاتور خودرو است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
      کم شدن آب رادیاتور میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، خرابی درب رادیاتور، وجود نشتی از شیلنگ ها، پولکی، ترموستات، واتر پمپ و … و در آخر از همه خرابی واشر سرسیلندر. این موارد را باید بررسی کنید.

  2. حسین می گوید

    سلام ،وقت بخیر ، ماشین من سمند مولتی پلکس مدل ۹۰ است ، صبح که ماشین رو روشن میکنم ظرف ۲ دقیقه آمپر آب تا نزدیکی خط وسط می‌ره و یکدفعه برمیگرده پایین و روی خط اول قرار میگیره ولی بعدش دیگه درست کار می‌کنه ، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکل معمولا به دلیل خرابی خود آمپر رخ میدهد. پشت آمپر خودرو باید باز شده و مورد بررسی قرار گیرد.
      توجه داشته باشید که توضیحات فوق رایج ترین احتمال است و برای نظر کارشناسی نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  3. امیرمهدی می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    ماشین پژو پارس tu5 میبینی که بکدفعه آمپر آب روی خط اول وایمیسته یک مدت طولانی .گاها میبینی که هنوز ماشین ۵دقیقه روشن نیست آمپر از خط وسط رد میکنه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز قبل از هر چیز باید گفت که مشکل در سیستم خنک کننده خودرو بسیار حساس و مهم است لذا برای تشخیص دقیق و نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. اما بصورت کلی چند مورد را به شما راهنمایی میکنیم که در رفع این مشکل ها بسیار کار آمد هستند.
      بصورت کلی مشکل بالا رفتن آمپر آب معمولا به دلیل مشکل در گردش آب در سیستم خنک کننده موتور خودرو رخ میدهد، لذا پیشنهاد میکنیم اول اقدام به هواگیری کنید، سطح آب را بررسی نمایید و همیطور از سلامت رادیاتور و جرم نداشتن آن اطمینان حاصل گنید. بررسی کنید که شلنگ های رادیاتور باد نکرده باشند یا سفت نشده باشند، اگر شاهد سفتی یا باد کردن شلنگ رادیاتور هستید احتمال زیاد سیستم گردش آب گرفتگی دارد و باید مرتفع گردد.
      قدم بعدی سنسور یا فشنگی آب را شستوشو دهید در اکثر مواقع مشکل رفع میشود اما اگر رفع نشد به تشخیص تعمیرکار اقدام به تعویض آن نمایید. همچنین خرابی آمپر آب هم میتواند موجب چنین مشکلاتی شود.
      در آخر پیشنهاد میکنیم حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت دقیق مشخص گردد.

  4. حسین می گوید

    با سلام ماشبن من رانا هست فقط وقتی در سرا شیبی رو پایین میام امپر میاد پایین پایین یک بار ترموستات رو تعویض کروم ولی فرقی نکرد ؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز راهنمایی در این مورد نیاز به بررسی دقیق تر خودرو از نزدیک دارد، دقت داشته باشید اگر رادیاتور خودرو شما ۲۶ لول باشد این اتفاق طبیعی است و مهم این است که در ترافیک، سر بالایی و زیر فشار آمپر آب بالا نرود.
      اما برای بررسی باید دمای آب خودرو را در آن شرایط اندازه گیری نمایید، احتمال خرابی آمپر نیز وجود دارد، اگر دمای آب به درستی نشان داده شود، جای نگرانی نیست و سیستم خنک کننده خودرو شما خوب و درست کار میکند.

  5. مهدی می گوید

    سلام ماشینم سمند ef7 هست تو سرعت کم امپر درسته ولی یکم که سرعت میگیره ماشین امپر نوسان داره و هی میاد بالا و شلاقی میره یه خط پایین.۳ تا ترموستات عوض کردم.بار اول برای تعویض ترموستات هوزینگ هم باز کردن و دو بار افتاد زمین ضربه دید.دست به رادیات میزنم سرد و گرم میشه. از لحاظ برقی سالمه و فشنگی اب و همه چی رو چک کردم. میخواستم بدونم مشکل میتونه از هوزینگ اب باشه که اختلال تو کار ترموستات ایجاد کنه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر حرکت آمپر آب سریع تر از حالت استاندارد است احتما خرابی خود آمپر نیز مطرح است، پیشنهاد میکنیم قبل از هرچیز از سلامت خود آمپر اطمینان حاصل کنید.

  6. وحید می گوید

    سلام خدمت دوست عزیز
    ماشین بنده وقتی که از شهر خارج میشم آمپر از یک درجه به وسط سریع میره رو درجه وسط و بعد چند ثانیه برمیگرده به یک درجه پایین تر از وسط این سیکل هر ۲۰ ثانیه تکرار میشه و درج آمپر آب از وسط هم بالاتر نمیره یعنی به صورت الاکلنگی عمل میکنه ولی داخل شهر همچین اتفاقی نمیفته و تقریبا آمپر ثابته میشه کمکم کنید که ایراد از کجاست؟
    رادیاتور و ترموستات دو هفته عوض کردم .
    احتمال داره سنسور آب باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز جای نگارنی نیست و این بالا پایین شدن آمپر آب در جاده کاملا طبیعی است!
      شما در جاده بصورت ممتد در حال حرکت هستید و باد به رادیاتور خودرو میخورد، لذا با باز شدن ترموستات و شروع گردش آب، عملیات خنک کردن موتور خیلی سریع صورت میگیرد اما در شهر اینگونه نیست و چون با سرعت پایینتری حرکت میکنید دمای موتور ثابت باقی میماند. لذا نیازی به تعویض قطعه نیست و سیستم خنک کننده خودرو شما به خوبی به وظیفه خود عمل میکند.

  7. سیاوش می گوید

    سلام ماشین من ef7هست درجه آب بعد از روشن کردن خیلی زود (چند دقیقه
    )تا کمی بالاتر از خط اول میرود و دیگر پایین نمی آید،حتی وقتی در هوای سرد در اتوبان حرکت میکنم هم پایین نمیاید و درصورتیکه تا چند روز پیش اینطور نبود،در ضمن شتاب و کشش ماشین هم کم شده،داخل موتور و روی سپر خروجیهای اگزوز هم گرمای زیاد و غیر طبیعی هست

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بخش های مختلف سیستم خنک کننده موتور را بررسی کنید، این احتمال بسیار رایجه که به دلیل کثیف شدن رادیاتور آب یا خرابی فیوز فن رادیاتور دمای آب خودرو کاهش پیدا نمیکند.

  8. قاسم می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات مفید و خوبتون
    خودروی بنده سمند ef7 مولتی پلکس دوگانه هستش
    قبلا با ترموستات ۸۸ درجه استاندارد خودش آمپر آب از وسط رد نمیشدیعنی دورکند فن که راه میفتاد نرسیده به خط وسط آمپر برمیگشت و تو جاده هم بین خط ۸۳ تا ۹۰ درجه بازی میکرد وحتی به روشن شدن فن نمیرسید ولی ۶ ماه پیش متوجه شدم که آمپر آب از وسط رد میکنه
    شروع به سرویس قطعات خنک کاری کردم
    ترموستات و رادیات و واترپمپ و سنسور دما و لوله ها و سراهی بخاری رو تعویض کردم و رادیات بخاری رو با دستگاه شستشو دادم ولی با این وجود اثری نداشت
    درنهایت مجبور شدم ترموستات ۸۳ درجه بندازم
    الان آمپر آب با ترموستات ۸۳ درجه مثل اوایل کار میکنه
    با دستگاه دیاگ هم چه قبلا چه تازگی دمای آب رو چک کردم که آیا آمپر آب درست نشون میده که درست بودش

    موندم چرا با ترموستات دمای استاندارد ۸۸ درجه خودش دیگه مثل قبل کار نمیکنه و داغ تر میشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز پیشنهاد میکنیم خود رادیاتور رو باز کنید و بصورت کامل بررسی کنید که پره های اون کج نشده باشه، در صورت سالم بودن رادیاتور بصورت کامل اون رو بشورید، همینطور پیشنهاد میکنیم کل سیستم خنک کننده را شستوشو دهید تا از نداشتن جرم اطمینان حاصل کنید. به احتمال خیلی زیاد مشکل بالا رفتن آمپر خودرو شما رفع خواهد شد.

  9. [email protected] می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده پراید صبا دارم
    موتورشو تازه تعمیراساس کردن
    رادیاتور و فن موتور و ترموستارت و فشنگی اب
    عوض کردن در سرعت بالا امپر بالا میره
    و شب بعد از روشن کردن چراغ ها بازم بالا میره
    ولی ماشین جوش نمیاره
    در عین بالا بودن امپر از وسط در رادیاتور رو که باز میکنم ابش خنکه ولی امپر بالا هستش

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر آمپر خودرو بالا میره اما دمای آب بالا نمیره و از سلامت سنسور دمای آب اطمینان دارید احتمال خرابی آمپر روی صفحه کیلومتر رو درنظر بگیرید. اما اگر واقعا دمای آب در سرعت بالا، بالا برود نشان دهنده وجود مشکل در گردش آب سیستم خنک کننده خودرو شماست که باید بصورت قطعه به قطعه بررسی شود تا منشأ آن را به درستی پیدا کنید.

  10. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده سمند مولتی پلکس مدل ۹۰ (زیمنس) دارم تعمیر موتور کامل انجام دادم بعد از تعمیر موتور متوجه شدم که آمپر بالا میره با اینکه رادیاتور سرویس کردم ترموستات نو گذاشتم(۷۵درجه) سیستم اول ماژول نو بستم ولی آمپر میاد تا نصف حتی تا آخرهم میرسه الان ۳ روزه پیش برقکار بردم نتوانستند مشکل رو برطرف کنند فشنگی آب هم چند تا تست کردیم جواب نداد
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز شما در قدم اول باید اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده به درستی عمل میکند و مایع به خوبی در سیستم خنک کننده گردش دارد، اطمینان حاصل کنید که سیستم هوا نگرفته و مایع خنک کننده گردش دارد. این توضیحات نشان دهنده عدم گردش آب در سیستم خنک کننده است باید علت این مورد را بیابید. متاسفانه بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان بیش از این شما را راهنمایی نمود.

  11. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده ef7 دارم و تو جاده امپر آب ماشینم بین خط ۳ ۴ نوسان داره بنظرتون مشکل خاصی داره یا طبیعی؟
    ممنونم از لطفتون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر این نوسان خیلی سریع رخ میدهد غیر عادی است و باید سیستم خنک کننده و سنسور های مرتبط را بررسی کنید، اما اگر این اتفاق بصورت آرام و مداوم رخ میدهد جای نگرانی نیست. هرچند پیشنهاد میکنیم رادیاتور خوردو را باز کنید و یکبار شستوشوی کامل دهید تا هوا به خوبی از بین پره ها بگذرد، در این شرایط احتمال خیلی زیاد دمای آب خودرو شما ثابت و پایینتر خواهد بود.