با برداشتن سر باتری ماشین چه اتفاقی می افتد؟

بردشتن سر باتری ماشین مزایا و معایب خاص خودش را دارد. برداشتن سر باتری در مدت زمان کوتاه می تواند مشکلات ECU، روشن شدن چراغ چک و مسائل دیگر را برطرف کند ولی برداشتن سر باتری ماشین برای مدت طولانی باعث تخلیه باتری ماشین و ایجاد مشکل برای ECU می شود.

باتری ماشین یکی از مهم ترین اجزای وسیله نقلیه می باشد که ممکن است به دلیل انجام تعمیرات خودرو و تعویض یا شارژ باتری نیاز باشد که باتری ماشین را جدا کنید. هنگام جدا کردن باتری بایستی ابتدا سر باتری ماشین را بردارید سپس پیچ های محفظه نگهدارنده را باز کنید تا باتری به راحتی خارج شود. اما سوالی که پیش می آید این است که با “برداشتن سر باتری ماشین” چه اتفاقی می افتد؟ (What Happens When Disconnect The Battery Terminals) با ما همراه باشید تا بدانید برداشتن سر باتری ماشین باعث چه چیزهایی می شود.

برداشتن سر باتری ماشین روشن

شل بودن سر باتری ماشین
برداشتن-سر-باتری-ماشین

قبل از شروع فرآیند برداشتن سر باتری، ماشین خود را خاموش کنید. وقتی ماشین روشن است هرگز نباید سر باتری ماشین را جدا کنید. برداشتن سر باتری ماشین روشن می تواند منجر به آسیب دیدگی بخش های مختلف خودرو و از همه مهم تر آسیب بدنی شود چراکه اگر ماشین روشن باشد و قصد داشته باشید سر باتری را جدا کنید، امکان برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

برداشتن سر منفی باتری

سر منفی باتری عمدتاً به رنگ سیاه یا آبی می باشد که برای برداشتن سر باتری ماشین همیشه بایستی از سر منفی شروع کنید. از یک آچار، انبردست یا ابزار دیگری که در دفترچه راهنمای ماشین ذکر شده استفاده کنید تا پیچ یا مهره‌ای که سر منفی باتری را در جای خود نگه می دارد شل کنید و سپس سر منفی باتری را جدا کنید. پس از جدا کردن سر منفی باتری، کابل را در مکانی امن قرار دهید که با باتری تماس نداشته باشد.

برداشتن سر مثبت باتری

سر مثبت باتری ماشین به رنگ قرمز می باشد که پس از برداشتن سر منفی، دقیقاً همین روند را برای سر مثبت باتری تکرار کنید و مجدداً مطمئن شوید که کابل را دورتر از باتری قرار می دهید تا با آن تماس نداشته باشد.

علت خاموش شدن ماشین با برداشتن سر باتری

اصلی ترین علت خاموش شدن ماشین با برداشتن سر باتری، خرابی دینام است. ماشین قرار است با برق دینام موقع روشن بودن موتور کار کند اما اگر ماشین با برداشتن سر باتری خاموش شود، مسلم است که دینام خراب می باشد. علائم خرابی دینام شامل کم نور شدن تدریجی چراغ های پشت آمپر، استشمام بوی سوختن لاستیک و درست کار نکردن لوازم جانبی خودرو می باشد که با مشاهده همگی این علائم باید بدانید زمان تعویض دینام ماشین فرا رسیده است.

برداشتن سر باتری برای ریست

در بعضی از مواقع ممکن است برای رفع یکسری از مشکلات نیاز باشد که سر باتری را جدا کنید تا ECU ریست شود. تنظیم مجدد ECU واحد کنترل موتور را با پاک کردن حافظه مجدداً کالیبراسیون می کند که در این شرایط با ریست کردن می توانید عیب های ECU را تشخیص دهید، روشن شدن چراغ چک را ریست کنید و یا نشانه‌های خرابی موتور را پیدا کنید. 

برای تنظیم مجدد ECU باید باتری ماشین خود را حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۱ ساعت قطع کنید. هنگام برداشتن سر باتری برای ریست از سر منفی باتری شروع کنید و حتماً لازم نیست که سر مثبت باتری را هم جدا کنید زیرا کارآمدترین راه برای ریست ECU، جدا کردن سر منفی باتری است. لازم به توضیح است که برداشتن سر باتری برای ریست در خودروهای مدرن که از رایانه هایی با سیستم های پیشرفته تر استفاده می کنند ممکن است جوابگو نباشد زیرا این کامپیوترها اطلاعات موتور را حتی زمانی که کامپیوتر از برق جدا شود، ذخیره می کنند.

برداشتن سر باتری برای مدت طولانی

برداشتن-سر-باتری-برای-مدت-طولانی

برداشتن سر باتری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مزیت برداشتن سر باتری فقط برای کوتاه مدت به حساب می آید چراکه با برداشتن سر باتری برای مدت طولانی ممکن است باتری در نهایت شارژ خود را از دست بدهد. همچنین برداشتن سر باتری برای مدت طولانی می تواند باعث از بین رفتن حافظه و تنظیمات کامپیوتر ماشین شود که در این صورت نیاز است که کامپیوتر ماشین برنامه ریزی مجدد شود. به طور کلی توصیه می شود برای جلوگیری از این مشکلات، سر منفی باتری را بیش از ۱ ساعت جدا نکنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه با برداشتن سر باتری ماشین چه اتفاقی می افتد دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.