علت روشن شدن چراغ باتری یا دینام چیست ؟

باتری ماشین جزء اصلی سیستم الکتریکی خودروها است و اگر این قطعه به خوبی کار نکند، کل ماشین از کار خواهد افتاد. زمانی که چراغ باتری بر روی صفحه کیلومتر روشن می شود دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی این دلایل پرداخته ایم.

وقتی صحبت از سیستم الکتریکی ماشین می شود، اولین چیزی که شاید به ذهن شما برسد، باتری ماشین است که در واقع این وسیله قلب و روح ماشین شما است. یکی از چیزهایی که قطعاً نمی خواهید با آن روبرو شوید، تمام شدن باتری یا روشن شدن “چراغ باتری” یا همان “چراغ دینام” است.

هرچه بیشتر در مورد باتری ماشین یا علت روشن شدن چراغ دینام بدانید، کمتر احتمال دارد که در راه بمانید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روشن شدن چراغ باتری یا دینام بپردازیم و علت های آن را در مواقع مختلف بررسی کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

منظور از روشن شدن چراغ باتری چیست ؟

وقتی که قصد دارید ماشین خود را روشن کنید، چراغ باتری شما روشن می شود که این موضوع کاملاً طبیعی است چراکه چراغ دینام بعد از چند ثانیه خاموش می شود.

ولی اگر روشن بودن چراغ باتری بعد از روشن شدن ماشین نیز ادامه پیدا کرد، به این معنی است که در سیستم برق خودرو مشکلاتی وجود دارد. برخی از این مشکلات توسط راننده قابل حل است ولی برای مشکلات تخصصی تر احتیاج است که خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

علت های مختلفی برای روشن شدن چراغ دینام وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

روشن شدن چراغ باتری یا دینام

علت روشن شدن چراغ باتری

چراغ هشدار باتری روی صفحه کیلومتر خودرو شما به دلایل زیر ممکن است روشن شود :

باتری نامناسب :

باتری ماشین معمولاً بین ۲ تا ۳ سال عمر می کند. با بالا رفتن عمر باتری خودرو، الکترودهای داخل آن ممکن است بشکنند یا الکترولیت موجود در باتری خودرو نشت کند که در نتیجه، ولتاژ باتری(توان باتری) تولیده شده کاهش می یابد. یکی از روش هایی که میتوانید از سالم بودن باتری خود مطمعن شوید، روشن شدن چراغ چک قبل از استارت است که امری طبیعی است، متاسفانه خیلی از رانندگان بر این باورند که این موضوع نشانه نقص فنی در خودرو است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک قبل از استارت را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

هنگامی که این مورد اتفاق می افتد، چراغ دینام روی صحفه کیلومتر ماشین شما روشن می شود تا به شما در مورد باتری خراب یا باتری مرده هشدار دهد.

بد کار کردن دینام :

دینام قطعه ای است که باتری ماشین شما را شارژ می کند؛ اگر دینام ماشین شما خراب باشد، باتری ممکن است ولتاژ کافی برای شارژ مناسب دریافت نکند و یا ممکن است در معرض ولتاژ بیش از حد قرار بگیرد.

در بسیاری از خودروها، ولتاژ بهینه شارژ بین ۱۳.۶ تا ۱۴.۶ ولت است. اگر ماشین شما دینام معیوب داشته باشد، احتمالاً ولتاژی خارج از محدوده استاندارد تولید می کند و این می تواند بر عملکرد صحیح باتری ماشین شما تاثیر منفی بگذارد.

در نتیجه، روشن شدن چراغ دینام می تواند نشان دهنده این باشد که دینام خراب یا آسیب دیده است.

شکستگی تسمه دینام :

تسمه دینام از نیروی تولید شده توسط میل لنگ موتور برای موارد زیر استفاده می کند :

  • دینام را بچرخاند تا باتری ماشین شما را شارژ کند
  • کار کردن سیستم تهویه، فرمان برقی و سایر وسایل جانبی

با این حال به خاطر کار کردن مکرر، تسمه دینام در طول زمان دچار تَرک و در نهایت شکستگی می شود. وقتی این اتفاق می افتد، باتری شما دیگر نمی تواند با تسمه دینام شکسته شارژ شود و علت روشن شدن چراغ دینام و استاپ ماشین این است.

کابل باتری خراب :

کابل های باتری وظیفه انتقال انرژی از باتری به بقیه اجزای ماشین شما را بر عهده دارد. اگر کابل باتری ترک بخورد یا خراب شود، جریان برق ممکن است قطع شود. علاوه بر این، اگر کابل باتری به درستی در اطراف قطب های باتری قرار نگیرد، فرآیند شارژ مجدد نیز ممکن است تحت تاثیر نامطلوبی قرار گیرد.

هنگامی که این اتفاق ها می افتد، روشن شدن چراغ دینام رخ خواهد داد.

مشکلات سیم کشی :

باتری ماشین شما و مدارهای الکتریکی که از آن انرژی می گیرند شامل سیم کشی های زیادی هستند. وقتی هر یک از این سیم ها به دلایلی قطع می شوند، در شارژ کردن باتری یا گرفتن برق از آن دچار مشکل خواهید شد. در صورت بروز این اتفاق، چراغ باتری ماشین شما روشن می شود.

این موضوع میتواند علت روشن نشدن چراغ روغن قبل از استارت نیز باشد.

لوازم جانبی اضافی :

بسیاری از لوازم جانبی در خودرو شما برق را از دینام می گیرند. این لوازم شامل ساب ووفرها، وسایل روشنایی کمکی و….می شوند.

مشکل اینجاست که همان دینام، باتری ماشین را نیز شارژ می کند و اگر لوازم جانبی زیادی به طور همزمان از دینام برق بگیرند، شارژ باتری وسیله نقلیه شما به طور موثر امکان پذیر نخواهد بود.

هنگامی که این حالت ادامه پیدا می کند، سطح انرژی باتری شما ممکن است بیش از حد تخلیه شود و در نتیجه روشن شدن چراغ دینام رخ دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، علت های دیگری نیز وجود دارد که باعث روشن شدن چراغ باتری می شود مانند : خوردگی قطب های مثبت و منفی باتری، خراب بودن رگلاتور ولتاژ، قرقره دینام آسیب دیده، سوختن فیوز که باعث ایجاد اتصالی در سیستم الکتریکی می شود و موارد دیگر.

روشن شدن چراغ باتری و ترمز دستی

هنگامی که “چراغ باتری و چراغ ترمز دستی” به طور همزمان روشن می شوند، احتمال زیادی وجود دارد که دینام ماشین شما خراب شده باشد. در حالی که ممکن است هنوز باتری را شارژ کند، ممکن است با ولتاژ مورد نیاز حداقل ۱۳ ولت شارژ نشود.
احتمالات دیگری نیز وجود دارد مانند نقص در سیستم ترمز، شل شدن اتصال و یا تنظیم کننده ولتاژ معیوب که برای بررسی دقیق تر میتوانید به مقاله علت روشن شدن چراغ ترمز دستی و باتری مراجعه کنید.

دلیل روشن شدن چراغ باتری در حین حرکت

اگر “چراغ باتری در حین رانندگی” روشن شود،ECU ماشین ثبت کرده است که سیستم الکتریکی ولتاژ کافی برای کارکرد موثر خودرو را نمی دهد.

گاهی اوقات باتری یا دینام ماشین شما دچار یک وضعیت غیر منتظره می شود و به طور لحظه ای ولتاژی کمتر از حد انتظار را خارج می کند که این می تواند نشانه اولیه یک مشکل باشد.

اگر در حین رانندگی چراغ باتری یا همان چراغ دینام روشن است، مشکلی در باتری، دینام یا اتصال وجود دارد.

روشن شدن چراغ باتری در حرکت

علت روشن شدن چراغ باتری و روغن

 “علت روشن شدن چراغ باتری و چراغ روغن” این است که فشار روغن موتور به صفر می رسد و باتری به دلیل کار نکردن موتور شارژ نمی شود.

این موضوع مربوط به دینام ماشین می شود، اگر دینام، باتری را به درستی شارژ نکند، چراغ باتری روشن می شود و در بعضی از ماشین ها، در صورت خرابی سیستم شارژ باتری، چراغ چک روغن موتور نیز روشن می شود.

روشن شدن همزمان چراغ روغن و باتری” بیانگر خرابی در دینام خودرو می باشد و تشخیص آن با تعویض کردن دینام ممکن است. اگر بعد از تعویض دینام چراغ های باتری و روغن خاموش شد، پس علت خرابی دینام نبوده است و در غیر این صورت مکانیک ها موارد دیگر را بررسی خواهند کرد.

علت خاموش روشن شدن چراغ باتری

تشخیص “علت خاموش روشن شدن چراغ باتری” در حین رانندگی می تواند دشوار باشد؛ به عنوان مثال برخی افراد دینام و باتری ماشین خود را تعویض کرده اند و هنوز چشمک زن متناوب چراغ دینام خودرو برطرف نشده است.

علت هایی که ممکن است ایراد از دلیل روشن خاموش شدن چراغ باتری باشد :

  • خراب بودن دینام
  • خراب بودن باتری
  • شل بودن یا آسیب دیدن کابل های اتصال در باتری
  • شل بودن یا آسیب دیدن کابل های دینام
  • اتصال یک دستگاه با مصرف انرژی بالا بر روی ماشین
  • اتصالات ضعیف قطب مثبت و منفی باتری

دلیل خاموش شدن چراغ باتری با گاز دادن

اگر می پرسید که دلیل خاموش شدن چراغ باتری با گاز دادن چیست باید گفت که معمولاً این مسئله به خرابی دینام مربوط می شود. زمانی که گاز می دهید، دینام باتری ماشین را با جریان بیشتری شارژ می کند که در نتیجه چراغ باتری خاموش می شود و زمانی که گاز را رها می کنید، مجدداً چراغ باتری روشن می شود. علاوه بر دینام خراب، علت خاموش شدن چراغ باطری با گاز دادن به شل بودن یا فرسودگی تسمه دینام می تواند مربوط باشد که قبل از هر چیز توصیه می کنیم خودرو را از نزدیک و توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا تشخیص دقیق تری صورت گیرد و این مشکل برطرف شود.

علت روشن شدن چراغ باتری و abs

شاید نام abs به گوشتان خورده باشد که در واقع این نام، مخفف سیستم ترمز ضد قفل است. در موارد نادر، باتری خراب می تواند “علت روشن شدن چراغ باتری وabs”  باشد.

باتری ضعیف یا خراب می تواند در نهایت باعث روشن شدن چراغ abs شود. اگر چراغ باتری وabs خودروی شما روشن شود، نشانه خوبی نیست چرا که این هشدارها نشان می دهند که وسیله نقلیه شما دارای برخی مشکلات مشترک در سیستم الکتریکی و سیستم ترمز ماشین است که باید همه این سیستم ها بررسی شوند.

شما بعد از تعویض باتری ماشین می توانید متوجه شوید که آیا هنوز چراغ  abs روشن است یا خیر. البته که همیشه در هنگام استارت زدن چراغ  absروشن می شود و بعد از روشن شدن ماشین باید این چراغ خاموش شود.

اگر بعد از تعویض باتری همچنان چراغ abs روشن بود، لازم است که از یک تنظیم کننده ولتاژ برای آزمایش نرخ ولتاژ استفاده کنید و یا اینکه سیستم ترمز ماشین را توسط یک مکانیک حرفه ای مورد بررسی قرار دهید.

روشن شدن چراغ باتری و abs

علت روشن شدن چراغ دینام هنگام کولر گرفتن

اگر ماشین شما روشن و سیستم الکتریکی ماشین شما به درستی کار می کند، کولر ماشین بار اضافی روی باتری ماشین شما تحمیل نخواهد کرد و در واقع این دینام است که همراه با تنظیم کننده ولتاژ که در بسیاری از ماشین ها که بخشی از دینام است، ولتاژ باتری را تشخیص داده و در صورت لزوم، شارژ را افزایش یا کاهش می دهد.

پس کولر ماشین در حالت عادی، عمر باتری ماشین شما را کم نمی کند. در صورتی عمر باتری کم می شود که و چراغ دینام هنگام کولر گرفتن روشن می شود که ولتاژ، باتری یا دینام مشکلی داشته باشد. پس می توان گفت که “علت روشن شدن چراغ دینام هنگام کولر گرفتن” به خاطر وجود خرابی یا مشکلاتی در دینام ماشین می باشد که تشخیص مشکل توسط مکانیک و تعویض دینام این مشکل برطرف خواهد شد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به روشن شدن چرغ باتری یا دینام در حالت های مختلف داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع لوازم یدکی خودرو، از جمله باتری، دینام و تسمه دینام به وبسایت یدک یار مراجعه بفرمایید و در صورت نیاز می توانید با کارشناسان ما در یدک یار تماس بگیرید تا کارشناسان یدک یار شما را در انتخاب و خرید لوازم یدکی خودرو یاری نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. مریم می گوید

    عالی بود ، ماشین من دقیقا همین آلارمها رو داره ، تعمیرکار بیسواد میگه دینام مشکل نداده ، تا اینکه دیروز ماشین با روشن شدن چراغ باتری و روغن وسط خیابون خاموش شد

  2. حسین می گوید

    اطلاعات فنی را به سادگی و روانی بیان می کنید بسیار عالی و مفید .ممنون

  3. رامین می گوید

    خدا خیرت بده بنده هم همین مشکل دارم آفتامات دینام تعویض کردم الان اول ماشین روشن میکنم با تست دینام میگه خراب یه نیش گاز میدم دینام فعال میشه و شارژ مناسب میدع بنظرتون مشکل از کجاس ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دینام خودرو شما نیاز به سرویس دارد. قطعات داخلی دینام ماشین مثل ذغال دینام ، آفتامات و … قطعاتی مصرفی هستند و پس از مدتی فرسوده شده و کارایی اولیه خود را از دست میدهند، همین مشکل میتواند موجب روشن شدن چراع باتری یا دینام شود. در این شرایط معمولا با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور چراغ باتری خاموش میشود. در بسیاری از موارد سرویس دینام ماشین با تعویض این قطعات امکان پذیر است.
      دینام خودرو خود را به متخصص نشان دهید تا بصورت دقیق بررسی کند در صورتی که امکان سرویس قطعه وجود داشت با هزینه کمی میتوانید مشکل روشن شدن چراغ دینام را حل کنید اما اگر امکان سرویس قطعه وجود نداشته باشد ناچار به تعویض دینام ماشین خواهید بود.