آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود؟

اگر مدت زمانی طولانی از ماشین خود استفاده نکرده‌اید، شارژ باتری خودرو کم کم تخلیه می شود. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود. این مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود؟ این سوالی است که اکثر راننده‌هایی که اخیرا از خودرو خود استفاده نکرده‌اند، از خود میپرسند. اگر دائما از ماشین خود استفاده نمی کنید ممکن است متوجه شوید که باتری ماشین (Automotive Battery) شارژ خود را از دست می دهد که نه فقط باتری خودرو، بلکه حتی این اتفاق برای باتری موبایل، لپ تاپ یا هر وسیله دیگری که دارای باتری است رخ می دهد. پس این موضوع در خودروها می تواند به چرخه عمر باتری آسیب برساند و در نهایت منجر به خوابیدن باتری ماشین و روشن نشدن خودروی شما شود. اگر نمی خواهید روی دستگاه های تقویت کننده شارژ باتری ماشین سرمایه گذاری کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که با درجا کار کردن ماشین، باتری را شارژ کنید. اما “آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود”؟ ما با همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود

پاسخ ساده به این سوال بله است، باتری خودروی شما تا زمانی که موتور خودرو روشن است شروع به شارژ شدن می‌کند. تا زمانی که سیستم های الکتریکی خودرو باتری را سریعتر از شارژ دینام تخلیه نمی کنند، از نظر فنی می توان با استفاده از این روش باتری خودرو را به طور کامل شارژ کرد.

آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود

چقدر طول میکشد دینام باتری را شارژ کند

قبل از گفتن درباره اینکه چقدر طول میکشد دینام باتری را شارژ کند، لازم است در مورد وظیفه دینام ماشین برای شارژ کردن باتری صحبت کنیم؛ دینام اساسا یک ژنراتور است که توسط تسمه به حرکت در می آید. هنگامی که موتور ماشین در حال کار است دینام از این چرخش برای تولید برق در داخل سیم پیچ های خود استفاده می‌کند.

این جریان متناوب سپس به جریان مستقیم تبدیل می شود که بعد برای شارژ مجدد باتری استفاده می‌شود. تا زمانی که موتور در حال کار است، این فرآیند رخ می دهد. با این حال اگر متوجه شدید باتری خودروی شما شروع به از دست دادن شارژ می کند و نمی توانید دلیل آن را بفهمید، ممکم است دینام خودروی شما مشکل داشته باشد.

حالا می پرسید چقدر طول میکشد دینام، باتری ماشین را شارژ کند که پاسخ به این سوال دشوار است زیرا عوامل زیادی می توانند بر زمان شارژ تاثیر بگذارند. بنابراین ارقامی که ارائه خواهیم داد فقط تخمین های تقریبی هستند. ظرفیت باتری، نوع دینام و سن باتری در مدت زمان شارژ شدن آن نقش دارند که در ادامه مدت زمان شارژ شدن باتری توسط دینام را بررسی خواهیم کرد.

آیا دینام باتری ماشین را شارژ می‌کند؟

برای افراد بسیاری سوال است که ایا باتری ماشین شارژ میشود؟ در جواب این سوال باید گفته که قطعه‌ای به نام دینام باتری ماشین را شارژ می‌کند. دینام یک ژنراتور الکتریکی است که توسط موتور خودرو به حرکت در می‌آید. دینام برق متناوب (AC) تولید می‌کند که توسط یک رگولاتور ولتاژ به برق مستقیم (DC) تبدیل می‌شود. برق DC تولید شده توسط دینام برای شارژ باتری ماشین و تأمین انرژی سایر سیستم‌های الکتریکی خودرو استفاده می‌شود.

هنگامی که موتور خودرو روشن است، دینام با سرعت بالا می‌چرخد و برق کافی برای شارژ باتری و تامین انرژی سایر سیستم‌های الکتریکی خودرو تولید می‌کند. با این حال، اگر دینام خراب شود یا به درستی کار نکند، باتری ماشین شارژ نمی‌شود و ممکن است خودرو روشن نشود.

برای بررسی این که آیا دینام باتری ماشین را شارژ می‌کند یا خیر، می‌توانید از یک مولتی‌متر استفاده کنید. مولتی‌متر را به قطب‌های باتری متصل کنید. اگر ولتاژ باتری بین ۱۳٫۶ تا ۱۴٫۳ ولت باشد، دینام به درستی کار می‌کند و باتری را شارژ می‌کند. اگر ولتاژ باتری کمتر از ۱۳٫۶ ولت باشد، ممکن است دینام خراب باشد یا به درستی کار نکند.

مدت زمان شارژ باتری ماشین با دینام

برای بسیاری از راننده‌ها سوال است که آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که بله باتری شارژ می‌شود. اگر در حال رانندگی هستید، “مدت زمان شارژ باتری ماشین با دینام” معمولا بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می کشد.

اگر می‌خواهید باتری خودرو را در حالت درجا و توسط دینام شارژ کنید، قطعا زمان بیشتری طول خواهد کشید تا باتری شارژ شود. برای رسیدن به شارژ حدودا ۸۰ درصد، باید حداقل ۲ ساعت ماشین را در حالت درجا قرار دهید. در نظر داشته باشید که مدت زمان شارژ باتری خودرو توسط دینام در شرایط مختلف رانندگی متفاوت است.

پس اگر امکانش برای شما وجود دارد همیشه بهترین کار این است که با وسیله نقیله خود رانندگی کنید تا باتری سریعتر شارژ شود. اگر نمی‌خواهید رانندگی کنید، یک جایگزین برای شما وجود دارد. می توانید پای خود را روی گاز قرار دهید و دور موتور را افزایش دهید. به طور مثال وقتی دور موتور را به ۳ هزار دور در دقیقه می‌رسانید می‌توانید باتری را همانند رانندگی کردن شارژ کنید.

از کجا بفهمیم باتری ماشین شارژ شده

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم باتری ماشین شارژ شده است؟ یک راه خوب برای بررسی شارژ فعلی باتری وجود دارد که استفاده از مولتی متر است.

یک باتری کاملا شارژ شده باید ۱۲٫۶ ولت یا بالاتر در زمانی که استفاده نمی شود و بین ۱۳٫۷ ولت و ۱۴٫۷ ولت زمانی که موتور در حال کار است را روی مولتی متر نشان دهد. اگر ولتاژ کمتری از این مقادیر دارید، ممکن است باتری خودروی شما نیاز به شارژ مجدد و حتی تعویض داشته باشد.

خرید باتری ماشین

خرید باتری ماشین

همانطور که در مقاله آیا ماشین درجا کار کند باتری شارژ میشود بالا اشاره کردیم، مقادیر مشخصی وجود دارد که می تواند با مولتی متر اندازه گیری کرد و سلامت باتری ماشین را تشخیص داد. پس اگر باتری خودرو ولتاژ پایینی دارد و نمی توانید با رانندگی یا درجا کار کردن، باتری را به ولتاژ استاندارد برسانید، در این صورت نیاز به تعویض باتری خواهید داشت. به همین منظور زمانی که قصد خرید باتری ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با یدک یار، مشاورین ما در راستای خریدی مناسب تر شما را کمک خواهند کرد تا بهترین باتری را برای ماشین خود خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به شارژ کردن باتری ماشین در حالت درجا دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.