همه چیز درباره شستن ماشین

شستن ماشین از مهم ترین اقداماتی است که در جهت نگه داری خودرو باید رعایت کنیم. تمیز بودن بدنه و داخل خودرو علاوه بر ایجاد احساس آرامش روانی، بر میزان دقت و تمرکز شما در رانندگی نیز تاثیر می‌گذارد و حس بهتری را در هنگام رانندگی به شما می‌دهد. البته توجه به ترفند ها و نکات ریز در هنکام شستشو ماشین جهت جلوگیری از آسیب رسیدن آن به شما توصیه می‌شود.

تمیزی ماشین، به عنوان وسیله ای که ساعات زیادی از شبانه روز خود را در آن می‌گذرانیم مهم و ضروری است و به نوعی می‌تواند کیفیت رانندگی را بهبود ببخشد. شستن خودرو از جمله اقداماتی است که برای نگه داری بهتر از اتومبیل خود انجام می‎دهیم و داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند به ما در تمیز کردن بهتر خودرو کمک کند.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی همه چیز درباره شستن ماشین (How to wash a car) بپردازیم و نکات کلیدی که شامل ترفند هایی می‌باشد را در هنگام انجام این کار به شما یادآور شویم. با ما همراه باشید.

کارواش یا خودمان بشوییم؟

کارواش یا خودمان بشوییم؟

با روی کار آمدن کارواش ها و مراکز شستشو ماشین، بیشتر افراد برای تمیز کردن خودرو خود به این مراکز مراجعه می‌کنند تا مراحل شستشو با اصول و قواعد کامل آن انجام گیرد. البته چنین هم هست! کارواش ها با روش های بهینه شستشو خودرو با در نظر گرفتن امکانات و ابزارآلات مورد نیاز، بهتر از ما می‌توانند این کار را انجام دهند.

اما از طرفی هم باید در نظر بگیرید که بردن خودرو به کارواش حداقل ماهی یکبار مهم و ضروری است و به طبع هزینه هایی را برای شما ایجاد می‌کند. بنابراین، افراد باید هر ماه مبلغی را برای حمام رفتن ماشین خود در نظر بگیرند! بسیاری از افراد هم با رعایت اصول مختلف و البته کمی حوصله اقدام به شستن ماشین خود می‌کنند. شاید بد نباشد تا با کسب اطلاعات مفیدی در این زمینه بتوانید در زمان هایی خود اقدام به شست و شو خودرو خود می کنید، در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

توجه به برخی نکات و استفاده از ترفند های مختلف که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم می‌تواند در تمیز نگه داشتن خودرو شما در مدت زمان بیشتری تاثیر بگذارد.

وسایل مورد نیاز برای شستن ماشین

اولین قدمی که برای شستشو ماشین به دست خودتان لازم است، تهیه ابزار و مواد شوینده مناسب برای داخل و بیرون خودروست. همانطور که بسیاری از شما می‌دانید، شوینده های بدنه و کابین خودرو با هم متفاوتند چرا که متریال بکار رفته در این دو قسمت نیز با یکدیگر متفاوت است. حال به معرفی مهم ترین ابزار هایی که برای شستشو داخل و بیرون خودرو خود نیاز دارید می‌پردازیم:

سطل

تعداد دو سطل که یکی برای مواد شوینده و دیگری مختص آب است برای شستن ماشین نیاز است. توجه داشته باشید که بهتر است از سطل هایی استفاده کنید که دارای صافی جدا کننده آب و آلودگی ها از هم می‌باشد.

اسفنج

ابزار کاربردی و در واقع رکن اصلی شستشو خودرو اسفنج است. برای شستن بدنه ماشین بهتر است از اسفنج های نرم و ابری استفاده کنید تا آسیبی به رنگ و بدنه خودرو وارد نکنند. اسفنج های مخصوص شستشو خودرو در بسیاری از فروشگاه های مربوط وجود دارند.

برخی از تی های نرم و مخصوص برای شستشو خودرو خود نیز استفاده می‌کنند.

دستمال نخی یا میکروفایبر و دستکش

وجود دستمال نخی برای گرفتن آب و رطوبت موجود بر روی بدنه، یا تمیز کردن کابین خودرو و پاک کردن هر نوع آلودگی و کثیفی اضافی از دیگر الزاماتی است که باید نسبت به تهیه آن اقدام کنید. سعی کنید حتما از دستمال های نخی و یا میکروفایبر که مخصوص خودرو هستند استفاده کنید تا نخ پس ندهند و نقاط مرطوب را پرزی نکنند.

بافت دستمال های میکروفایبر همچنین دارای پلی استر با بار مثبت است که آب و رطوبت را سریع به خود جذب می‌کند. یک جفت دستکش پلاستیکی مخصوص ظروف هم برای این کار در نظر بگیرید.

اسپری های پاک کننده سطوح

همانطور که می‌دانید، بخش های مختلف خودرو شامل شیشه، پلاستیک، فلز، و بافت های موکتی (کف و سقف داخل خودرو) است که برای شستن آنها نیاز به پاک کننده های مخصوص دارید تا به طور کامل آنها را تمیز کنید. به عنوان مثال، برای پاک کردن شیشه ها باید از شوینده مخصوص شیشه و برای پاک کردن لاستیک و داشبورد باید از پاک کننده های مخصوص آن استفاده کنید.

پارچه نخی

در نهایت، بهتر است از پارچه نخی برای برق اندازی در مرحله آخر شستشو ماشین استفاده کنید تا جای قطره ها آب لک نشود.

جارو برقی

برای تمیز کردن کف خودرو نیاز است تا با استفاده از جارو های برقی معمولی یا شارژی استفاده کنید تا تمامی ذرات آشغال به طور کامل پاک شود.

شلنگ با سری پر فشار

توجه داشته باشید که نزدیک بودن به منبع آبی که بتوانید شلنگ را به آن وصل کنید می‌تواند در پروسه شستن ماشین بیشتر به شما کمک کند. همچنین، استفاده از سری های شوینده پر فشار آب را با شدت بیشتری به جریان درمی‌آورد و موجب می‌شود تا کثیفی ها بهتر از بین بروند.

مراحل شستن ماشین

مراحل شستن ماشین

شستن ماشین در دو مرحله شستشو بدنه و شستشو کابین تقسیم می‌شود؛ شروع هر کدام از این دو مرحله بسته به خودتان صورت می‌گیرد. البته بیشتر افراد ابتدا به تمیز کردن داخل خودرو و بعد از آن به شستشو بدنه خودرو می‌پردازند. ما در اینجا ابتدا به بررسی مراحل شستن بدنه و بعد کابین خودرو می‌پردازیم:

  1. در ابتدا، اولین کاری که باید انجام دهید این است که در محلی مناسب پارک کنید. معمولا افراد حیاط خانه خود را برای شستن ماشین انتخاب می‌کنند که بتوانند تمامی ابزار و لوازم را فراهم کنند. حال تمامی درب ها و صندوق را ببندید و از بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید تا آب به داخل نرود.
  2. مواد شوینده مخصوص بدنه را به سطل اضافه کنید و در آن آب بریزید تا رقیق شود. در سطل دیگر نیز آب خالی را اضافه کنید. حال با شلنگ تمامی سطوح بیرونی خودرو را بشورید تا کامل مرطوب شود. در انتخاب مواد شوینده دقت داشته باشید چرا که مواد شوینده نامناسب علاوه بر آسیب به بدنه خودرو وقتی به داخل خودرو نیز نفوذ میکند باعث اتصالی بین سیم کشی های قدیمی شده و مانع روشن شدن خوردو میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله ریپ زدن ماشین بعد از شستن موتور مراجعه کنید.
  3. اسفنج یا تی مخصوص را در سطل حاوی مواد شوینده بیاندازید تا کاملا مواد را به خود بگیرد و آن را با حرکت های صاف و موازی بر روی سطح خودرو بکشید. سعی کنید حرکت های دورانی را کمتر انجام دهید تا بدنه به صورت یکدست تمیز شود. اسفنج را دائم در سطح حاوی آب تمیز کنید تا آلودگی سطوح با کف مواد شوینده مخلوط نشود.
  4. بعد از شستن تمای نقاط بدنه خودرو، لاستیک ها، چراغ ها، شیشه های جلو و عقب، آینه جانبی، و سقف ماشین، حال شلنگ را باز کنید و آب را بر روی تمامی نقاط بگیرید تا آلودگی و کف ها از روی آن شسته شود. اگر خودرو شما بیش از حد کثیف است، بهتر است این مراحل را بار دیگر تکرار کنید.
  5. وقتی از شسته شدن تمامی کثیفی ها اطمینان حاصل کردید، با دستمال نخی تمامی رطوبت خودرو را بگیرد و با اسپری های مخصوص شیشه ها ، آینه های جانبی و لاستیک شروع به پاک کردن این نقاط کنید.
  6. در آخر با دستمال نخی بر روی بدنه خودرو بکشید و آن را کاملا برق بیاندازید تا قطره های آب بر روی آن باقی نماند.

نکاتی هنگام شستن بدنه ماشین

  • خودرو را در زیر نور مستقیم آفتاب نشویید چرا که آفتاب اثر مواد شوینده را کم می‌کند.
  • سعی کنید اسفنج را تی را به صورت صاف بر روی سطوح خودرو بکشید و حرکات دورانی انجام ندهید تا همه جابه صورت یکدست تمیز شود.
  • هرگز از صابون و مایع ظرفشویی برای شستن ماشین استفاده نکنید چرا که فرمولاسیون تولید این شوینده ها با بدنه خودرو سازگاری نداره و امکان از بین بردن لایه موم محافظ بدنه را دارد و باعث می‌شود تا بدنه زودتر دچار خط و خش شود.
  • در صورت نیاز آب را باز کنید و در مواقعی که نیاز به آن ندارید شیر آب را ببندید تا در مصرف آن اسراف نشود.
  • برای شستن رینگ لاستیک می‌توانید از فرچه های مویی استفاده کنید.
  • هرگز جریان آب پر فشار را به صوت مستقیم برای شستن زیر کاپوت و سیستم فنی خودرو هدایت نکنید. برای شستن آن از شوینده های سیلیکونی استفاده کنید و تمامی نقاط را خاک گیری کنید.
  • شیشه ها را در هر دو سمت داخلی و بیرونی تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن برف پاک کن ها از محلول آمونیاک و آب استفاده کنید و با استفاده از حوله کثیفی های آن را بگیرید.

شستن کابین خودرو

کابین خودرو در تماس مستقیم با راننده و سرنشینان است و این نقاط هم در طی زمان دچار خاک گرفتگی و کثیفی می‌شود. بنابراین، بهتر است بعد از شستن بدنه ماشین، اقدام به تمیز کردن داخل آن هم بکنید. بعد از شستن کامل بدنه، برای تمیز کردن داخل خودرو مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا تمامی کفپوش های داخل ماشین را خارج کنید و سر فرصت بشویید.
  2. تمامی کف خودرو را با استفاده از جارو برقی تمیز کنید تا نقاط غیر قابل دستری همانند زیر صندلی ها هم تمیز شود. بعد از آن، روی صندلی ها هم جارو بکشید.
  3. با استفاده از اسپری های پاک کننده مخصوص داشبورد، مقداری را بر روی دستمال نخی اسپری کنید و بر روی سطوح داشبورد، غربیلک فرمان، تو دری ها، کلید ها، سیستم صوتی، دسته فرمان، ترمز دستی و سایر لوازم را تمیز کنید. می‌توانید از شوینده های مخصوص براق کننده برای برق اندازی این نقاط استفاده کنید.
  4. نقاط غیر قابل دسترسی و گوشه ها را با استفاده از گوش پاک کن تمیز کنید.
  5. لوازم داخل محفظه داشبورد را خالی کنید و آنها را بعد از خاک گیری و تمیز کردن در سر جای خود بگذارید.
  6. بعد از برق اندازی و گرفتن رطوبت کامل داخل ماشین، کف پوش های از قبل شسته شده را را به جای خود برگردانید.
  7. صندوق عقب را نیز جارو بکشید و بعد از تمیز کردن نقاط آن لوازم آن را به جای خود برگردانید.

نکات هنگام شستن داخل ماشین

  • از دستمال کاملا خیس برای تمیز کردن داشبورد و دیگر نقاط استفاده نکنید.
  • ابتدا کثیفی و خاک ها را با جارو برقی گرفته و بعد از آن شروع به دستمال کشی کنید.
  • اگر کف خودرو کثیف است، آن را با محلول شوینده و آب به آرامی تمیز و لک گیری کنید اما به طور کامل آب نریزید.
  • در صورت شستن کف، بعد از خشک شدن کامل آن کفپوش ها را دوباره به جای خود بگردانید.
  • اگر روکش های صندلی نیاز به شستشو دارند، آن ها را از قبل بشویید.
  • از اسپری های خوشبو کننده برای فضای داخلی خودرو استفاده کنید.
  • مواد شوینده را مستقیما بر روی سطوح نزنید

شستن خودرو می‌تواند سرگرمی خوبی برای افرادی باشد که به تمیزی خودرو خود اهمیت زیادی می‌دهند اما توجه به نکات و ترفند های کلیدی در شستن موثر و عدم آسیب به خودرو نیز حائز اهمیت است. این کار را در زمان هایی انجام دهید که زمان کافی داشته باشید و با صبر و حوصله کار خود را انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظرات
  1. بهروز می گوید

    سلام این دستگاه کارواش خونگی ها که ی سری سایت ها میفروشن خوبه؟ لطفا جواب بدین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، در صورتی که از مواد استاندارد برای شستشو استفاده کنید و پس از اتمام شستشو خودرو را به درستی خشک کنید مشکلی برای خودرو شما پیش نخواهد آمد.

  2. آرش کیا می گوید

    سلام
    ماشینمو مخملی مشکی کردم چجوری خودم توو خونه میتونم بشورم ?ممنون راهنمایی کنید.

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      برای شستوشو ماشین با کاور مخمل نیاز به دستمال و مواد تمیز کننده خاص خواهید داشت که باید حتما آنها را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید، در غیر این صورت با شستوشو غیر اصولی احتمال آسیب دیدن کاور ماشین شما بسیار زیاد خواهد بود.

  3. حمید دهکردی فرد می گوید

    سلام داداش خدا قوت سایتت واقعا فوق العاده است.ممنون.میشم راهنمایی ام کنید میشه برای شستن ماشین از,شامپو سر استفاده کرد?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میشه از شامپو های مخصوص خودرو استفاده کنید، اما طبق تجربه استفاده از شامپو سر (بخصوص شامپو تخم مرغی) مشکلی برای رنگ خودرو ایجاد نکرده و از طرفی به خوبی خودرو را از آلودگی ها پاک میکند.
      دقت داشته باشید که استفاده از شامپو سر از سمت متخصصین برای شستوشوی خودرو تایید نشده و مورد ذکر شده در بالا صرفا تجربی است و استناد علمی برای آن وجود ندارد.

  4. احسان افچنگی می گوید

    اقا درود بر شما سایت فوق العاده تون
    شستن ماشین با این مواد نانو ایرادی نداره ضرری ب بدنه ماشین نمیزنه?
    سپاس از شما

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از مواد و پارچه استاندارد استفاده کنید نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه از ایجاد خط و خش هایی که معمولا در کارواش های معمولی به روی خودرو شما خواهد افتاد جلوگیری خواهد کرد. از طرف دیگر معمولا استفاده از مواد نانو برای شستوشو خودرو باعث میشود تا خودرو شما دیرتر کثیف شده و همینطور در برابر آفتاب سوختگی مقاومت بیشتری داشته باشد.