علت سولفاته شدن سر باتری ماشین چیست؟

سولفاته شدن سر باتری ماشین یکی از مشکلاتی است که باعث خراب شدن باتری و در نتیجه تعویض باتری می شود. سولفاته شدن سر باتری خودرو به دلایل مختلفی مربوط می شود که باید از آنها آگاهی داشته باشید تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت سولفاته شدن سر باتری ماشین پرداخته‌ایم و همچنین شما را با راه های جلوگیری از آن و پاک کردن سولفاته سر باتری ماشین آشنا خواهیم کرد.

خوردگی و سولفاته شدن سر باتری ماشین (Battery Sulfation) بدترین دشمن باتری خودرو هستند. باتری سولفاته دارای بلورهای سولفات سرب است و علت شماره یک خرابی زود هنگام باتری ماشین می باشد. آسیب های ناشی از سولفاته شدن باتری به راحتی قابل پیشگیری است و در برخی موارد قابل برگشت است و زمانی که شما علت سولفاته شدن سر باتری ماشین را بدانید، به راحتی می توانید از این اتفاق پیشگیری کنید.

در واقع، خوردگی به صفحات باتری ماشین شما حمله می کند، در حالی که سولفاته، قطب های باتری را می خورد. اگر برای مدت زیادی به این موارد بی توجه باشید، هر دوی آن ها باتری ماشین شما را به طور کامل از بین می برند. دریابید که “علت سولفاته شدن سر باتری ماشین” چیست و برای جلوگیری از آن ها چه کاری می توانید انجام دهید، با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

سولفاته شدن سر باتری ماشین چگونه رخ می دهد؟

هنگامی که باتری ماشین شما عمر طبیعی خود را طی می کند، کریستال های کوچک سولفات ساخته شده از ترکیبی از سرب و گوگرد روی صفحات باتری ماشین شما تشکیل می شود. این یک بخش عادی از فرآیند تخلیه است که با شارژ مجدد باتری معکوس می شود. با این حال، اگر باتری را برای مدت طولانی استفاده نکنید، این سولفات سرب نرم روی صفحات منفی رسوب می کند، جایی که تبدیل به کریستال های سخت و پایدار می شود که مانع از جریان الکتریکی باتری می شود.

هنگامی که سر باتری شما دارای سولفات است، موارد زیر ممکن است رخ دهد :

  • زمان شارژ بیشتر
  • ایجاد گرمای بیش از حد
  • عمر باتری ماشین به طور چشمگیری کمتر می شود
  • خرابی کامل باتری

علت سولفاته شدن سر باتری ماشین

علت سولفاته شدن سر باتری ماشین

تمام باتری های اسید سرب در طول عمر خود دچار انباشته شدن سولفاته در قطب های خود می شوند زیرا بخشی از فرآیند شیمیایی طبیعی باتری است. اما، علت سولفاته شدن سر باتری ماشین شامل موارد زیر است :

  • بیش از حد شارژ شدن باتری ماشین
  • قرار گرفتن باتری در دمای بالای ۷۵ درجه
  • شارژ ناقص باتری ماشین
  • کار کردن زیاد باتری و فرسوده شدن آن
  • وجود مخلوط آب و بخار آب

پاک کردن سولفاته باتری ماشین

دو نوع سولفاته شدن در باتری ماشین شما وجود دارد؛ برگشت پذیر و دائمی که نام آن ها دقیقاً نشان دهنده‌ی تاثیرات روی باتری ماشین شما است. اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان “پاک کردن سولفاته باتری ماشین” را انجام داد. با این حال، انجام این کار فقط باید توسط اشخاص با تجربه و مورد اطمینان صورت گیرد. 

سولفاته شدن دائمی سر باتری ماشین زمانی اتفاق می افتد که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت شارژ کم باشد. بعضی مواقع می شود این باتری ها را نجات دارد و پاک کردن سولفاته باتری ماشین را انجام داد، اما بعید است که بازسازی کامل امکان پذیر باشد.

اما برای سولفاته های برگشت پذیر لازم است بدانید که پاک کردن سولفاته باتری ماشین را می توان انجام داد اگر که به اندازه کافی زود تشخیص داده شود. این کار با اعمال شارژ بیش از حد به باتری کاملاً شارژ شده با استفاده از جریان تنظیم شده حدود ۲۰۰ میلی آمپر برای مدت تقریباً ۲۴ ساعت انجام می شود. این کار باعث می شود تا ولتاژ قطب های باتری بین ۲٫۵۰ تا ۲٫۶۶ ولت در هر سلول افزایش یابد و به پاک شدن سولفاته براتی ماشین کمک کند.

متاسفانه، جدای از خراب شدن باتری، تشخیص اینکه آیا عملکرد باتری ماشین شما تحت تاثیر سولفاته شدن یا دلایل دیگری قرار گرفته است بسیار دشوار است. به همین دلیل جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری ماشین در وهله اول بسیار ساده تر است. ساده ترین راه برای جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری ماشین چیست؟ جواب ساده است، باتری ماشین خود را شارژ نگه دارید. این بدان معناست که شما باید ماشین خود را حداقل یک بار در هفته و حدود ۳۰ دقیقه به حرکت درآورید و رانندگی کنید.

در حالی که دستگاه های ضد سولفاته موجود هستند که برای جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری ماشین پالس هایی را به قطب های باتری اعمال می کنند، اما آسیب دیدگی را به طور کامل از بین نمی برند و همیشه توصیه نمی شوند.

چگونه از سولفاته شدن سر باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

چگونه از سولفاته سر باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری ماشین، ذخیره سازی یا همان نگهداری درست از باتری ماشین است. زمانی که باتری ذخیره می شود، حتی اگر با شارژ کامل ذخیره شود، باتری باید به اندازه کافی شارژ شود تا از افت آن به زیر ۱۲٫۴ ولت جلوگیری شود. اعمال این کار از تجمع سولفات ها جلوگیری می کند.

جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری ماشین نباید فرآیند پیچیده‌ای برای شما باشد. انجام تعمیر و نگهداری منظم باتری ماشین و پیروی از بهترین شیوه های استفاده تمام چیزی است که لازم دارید. سولفاته شدن سر باتری ماشین اولین دلیلی است که نباید باتری خود را با شارژ خالی نگهداری کنید. هنگامی که سولفاته شدن سر باتری ماشین رخ می دهد، از بین بردن یا پاک کردن سولفاته سر باتری ماشین سخت و حتی بعید است، بنابراین مهم است که از همان ابتدا از باتری های خود مراقبت کنید.

خرید باتری ماشین

همانطور که متوجه شدیم، سولفاته شدن سر باتری ماشین در مواقعی که دائمی باشد و نتوان آن را پاک کرد، باعث می شود که مجبور به تعویض باتری ماشین خود شوید. فروشگاه اینترنتی یدک یار انواع باتری ماشین را در برندها و آمپرهای مختلف گردآوری کرده تا شما بتوانید با دست باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این، ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع از مزیت هایی است که بعد از خرید از یدک یار به شما تعلق خواهد گرفت.

شما می توانید برای خرید باتری ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۰۲۱-۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید تا ثبت سفارش خود را انجام دهید. لازم به ذکر است که پس از تماس با یدک یار، مشاورین ما اطلاعات لازم در مورد خرید باتری ماشین را به صورت رایگان در اختیارتان قرار خواهند داد تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به علت سولفاته شدن سر باتری ماشین خود و یا پاک کردن سولفاته سر باتری ماشید دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.