چرا ماشین گاز میخورد ولی راه نمیرود؟

دلایل مختلفی برای گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین وجود دارند، به همین دلیل عیب یابی دقیق بسیار مهم است. ما در این مقاله به بررسی اینکه چرا ماشین گاز میخورد ولی راه نمیرود پرداخته‌ایم تا بتوانید علت دقیق این مشکل را شناسایی کنید.

چرا ماشین گاز می خورد ولی راه نمیرود“، اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید ممکن است مشکلات مختلفی وجود داشته باشد. عیب یابی دقیق موضوع مهمی است که کمک می کند بفهمید چه چیزی باعث می شود ماشین شما به درستی راه نرود یا شتاب نگیرد. در این مقاله، ما در مورد رایج ترین دلایلی که ممکن است یک خودرو به درستی راه نرود صحبت خواهیم کرد. ما همچنین نکاتی را در مورد چگونگی رفع مشکل ارائه خواهیم داد. بنابراین، اگر می پرسید چرا ماشین گاز می خورد ولی راه نمیرود (Why Won`t My Car Accelerate When I Push On The Gas)، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

علت اینکه ماشین گاز میخوره ولی راه نمیره

علت اینکه ماشین گاز میخوره ولی راه نمیره

در اینجا چند مورد از مهم ترین دلایلی که ممکن است علت راه نرفتن ماشین موقع گاز دادن باشند آورده شده است:

تمام شدن یا سوختن دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ ماشین یکی از مهم ترین بخش های خودروهای دنده‌ای می باشد که مستقیماً با قدرت و شتاب ماشین سر و کار دارد. اگر دیسک و صفحه کلاچ ماشین تمام شود، خودرو قدرتی برای حرکت کردن ندارد و هر چقدر که پدال گاز را فشار می دهید، سرعت افزایش پیدا نمی کند. علاوه بر این، مشکلات مربوط به دیسک و صفحه کلاچ باعث بد جا رفتن دنده ماشین می شود که در نتیجه فشار بسیار زیادی را به موتور وارد می کند. به همین دلیل شما می توانید تست خرابی صفحه کلاچ ماشین را انجام دهید تا علت گاز دادن و راه نرفتن ماشین را بررسی کنید و خودرو را به حالت عادی خود برگردانید. دیسک و صفحه کلاچ ماشین قطعه‌ای مصرفی به حساب می آید که بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد و تمام شدن دیسک و صفحه قطعاً تاثیر زیادی روی حرکت و شتاب گرفتن خودرو خواهد داشت.

خرابی های گیربکس

مشکلات گیربکس می تواند ارتباط مستقیمی با گاز خوردن و راه نرفتن ماشین داشته باشد. به طور مثال کم بودن روغن گیربکس ماشین باعث می شود که این مایع به اندازه کافی به پشت کاسه کلاچ ها نرسد و در نتیجه‌ پرس شدن پیستون ها به درستی رخ ندهد و ماشین بی دلیل گاز بخورد.

مشکلات مربوط به ECU

واحد کنترل الکتریکی یا EUC به نوعی مغز خودروی شماست. ECU تمام چیزهایی که سنسورهای مختلف به آن می گویند را محاسبه می کند، سپس بر سوخت و انرژی خروجی خودرو تاثیر می گذارد. اگر سنسورها بد کار کنند، می توانند جریان هوای اشتباه را بخوانند و خطاهای دیگری از این قبیل را بوجود بیاورند. به همین منظور برای اطمینان می توانید خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا مشکلات ECU و ارتباط آن با گاز خوردن و راه نرفتن ماشین را بررسی کنند.

نقص در سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز یا TPS، زاویه دریچه گاز ماشین را کنترل می کند و به ECU می گوید که چگونه سیستم باید تنظیم شود. اگر نقصی در این سنسور وجود داشته باشد و نتواند موقعیت دریچه گاز را به دقت بخواند، اطلاعات نادرست را به ECU ارسال می کند و در نتیجه محاسبات اشتباه ECU باعث گاز خوردن اضافی و حرکت نکردن ماشین می شود.

بی کیفیت بودن روغن موتور

یکی از دلایل اینکه چرا ماشین گاز میخورد ولی راه نمیرود مربوط به بی کیفیت یا نامرغوب بودن روغن موتور ماشین است. این موضوع شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد اما باید بدانید روغن موتورهای بی کیفیت باعث افت چشمگیر قدرت موتور و شتاب گرفتن خودرو می شود. همیشه سعی کنید از روغن موتور با غلظت و کیفیت مناسب استفاده کنید تا این قبیل مشکلات گریبان‌گیر ماشین شما نشود. به همین منظور توصیه می کنیم مقاله بهترین روغن موتور تمامی ماشین ها را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا بدانید چه روغن موتوری بهترین کارایی را برای خودروی شما دارد.
یکی از نشانه های بی کیفیت بودن روغن موتور روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین است. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید، میتوانید به مقاله علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین مراجعه کنید.

شمع های کثیف

شمع های ماشین و کویل های جرقه زنی می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در احتراق ناقص شوند. اگر جرقه‌ای در زمان نامناسب به سیلندر برخورد کند، هیچ عملکرد مثبتی برای وسیله نقلیه شما نخواهد داشت. بدین ترتیب این خطاها می تواند باعث مشکلاتی در حرکت و شتاب گرفتن خودرو شود.

مسدود شدن یا کثیفی بیش از حد فیلتر هوا

هوا یا همان اکسیژن جزء ضروری احتراق برای سوخت است. اگر فیلتر هوا ماشین مسدود شده باشد، هوا آنطور که باید به بقیه قسمت های سیستم جریان نمی یابد. بهتر است به طور منظم فیلتر هوا را بررسی کنید و در صورت مشاهده کثیفی این فیلتر را تعویض کنید تا از گاز خوردن و راه نرفتن ماشین جلوگیری کنید.

گرفتگی یا کثیفی صافی بنزین

صافی بنزین خودرو از موتور در برابر کثیفی، زباله و لجن هایی که در باک بنزین جمع می شود محافظ می کند. در صورت گرفتگی صافی یا همان فیلتر بنزین، سوخت نمی تواند به بقیه قسمت های خودرو برسد و در نتیجه باعث می شود که وقتی پدال گاز را فشار می دهید، ماشین راه نرود. برای رفع این مشکل، باید صافی بنزین را تعویض کنید.

کثیفی و گرفتگی انژکتور سوخت

گرفتگی یا کثیفی انژکتور سوخت خودرو باعث جریان ضعیف سوخت می شود. اگر گاز می دهید ولی ماشین راه نمی رود، ممکن است مشکلی در انژکتور سوخت وجود داشته باشد که شما می توانید موقتاً با افزودن اکتان سوخت به باک بنزین، آن را برطرف کنید.
اگر مشکل از انژکتور باشد در حال حرکت باید متوجه روشن شدن چراغ چک شده باشید. اما این موضوع میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، لذا بهتر است مقاله علت روشن شدن چراغ چک در حال حرکت را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

مشکل در سنسور اکسیژن ماشین

سنسور اکسیژن ماشین میزان جریان هوا را به موتور اندازه گیری می کند. اگر این سنسور خوانش نادرستی داشته باشد، می تواند باعث شود که موتور ماشین سوخت کم یا بیش از حد مصرف کند که در نتیجه مشکلاتی را در شتاب و حرکت خودرو بوجود می آورد.
شما میتوانید برای خرید سنسور اکسیژن ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

گاز هرز خوردن ماشین

مشکل در سیستم اگزوز خودرو

اگر سیستم اگزوز ماشین شما به نحوی محدود شده باشد، اگزوز از جریان آزادنه سیلندرها جلوگیری می کند که منجر به از دست دادن قدرت موتور می شود، زیرا اگزوز به داخل سیلندر فشار می آورد. مشکلات کاتالیزور، گرفتگی لوله اگزوز و… می توانند علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین باشند.

درگیر بودن ترمز دستی

اگر ترمز دستی به صورت کامل و یا نیمه درگیر شده باشد، لنت های ترمز عقب را فشار می دهد و باعث کند شدن حرکت چرخ ها می شود. این مشکل را می توانید با بررسی درگیر بودن ترمز دستی حل کنید. علاوه بر این، ممکن است همچنان لازم باشد با یک مکانیک صحبت کنید تا مطمئن شوید که لنت های ترمز عقب، یاتاقان ها و… در اثر اصطکاک و گرمای بیش از حد فرسوده نشده‌اند. علت خاموش نشدن چراغ ترمز دستی میتواند درگیر بودن ترمز دستی نیز باشد.

دقت داشته باشید که این موضوع عمر لنت ترمز شما را به شدت کاهش میدهد و بهتر است اگر مشکل از درگیری ترمز دستی بود بعد از حل مشکل لنت ها را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. برای تعویض لنت ترمز میتوانید به صفحه قیمت لنت ترمز ماشین در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

کیفیت بنزین

بنزین بی کیفیت ممکن است پر از خاک و زباله باشد که خطوط و فیلترهای ماشین شما را مسدود کرده است. بنزین با اکتان نامناسب برای ماشین شما می تواند باعث مشکلات اساسی شود که به همین دلیل باید باک بنرین را با بنزین مناسب مجدداً پُر کنید تا علت راه نرفتن ماشین را بررسی کنید. در رابطه با این موضوع، پیشنهاد می کنیم مقاله هر آنچه از بنزین و تفاوت های انواع بنزین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

کلام پایانی

در حالی که رانندگی با سرعت نسبتاً پایین معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما به طور کلی شما نباید مشکل ماشین خود را نادیده بگیرید. علاوه بر این، رانندگی با سرعت کم در اتوبان ها و جاده ها خطر آفرین است و می تواند منجر به افزایش میزان تصادف شود. اگر گاز می دهید و ماشین شما شتاب و قدرت لازم برای حرکت را ندارد بهتر است در اسرع وقت خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص این موضوع را بررسی کنند چراکه همانطور که در بالا گفته شد، علت های مختلفی می توانند روی گاز خوردن و راه نرفتن ماشین تاثیر گذار باشند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به اینکه چرا ماشین گاز میخورد ولی راه نمیرود دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.