روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس از سیالات مهم در خودروست که برای روانکاوی قطعات درون گیربکس و جعبه دنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن در خودرو های گیربکس دستی و اتوماتیک متفاوت است و غلظت و گرانروی مختلفی دارد. وظیفه اصلی روغن گیربکس کاهش فرسایش و اصطکاک بین قطعات گیربکس است.

روغن گیربکس یکی از سیالات موجود در سیستم خودروست که به اندازه روغن موتور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کرد. روغن های مختلفی برای بخش های خودرو در نظر گرفته می‌شود که بی توجهی به تعویض آنها می‌تواند خسارات سنگینی را به خودرو وارد کند. حال روغن گیربکس نیز نقش روانکاوی قطعات گیربکس را بر عهده دارد.
در این بخش مقاله یدک یار قصد داریم تا بیشتر درباره این روغن و زمان تعویض آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با روغن گیربکس و وظیفه آن

آشنایی با روغن گیربکس و وظیفه آن

روغن گیربکس (Gear oil) سیالی است که در بخش سیستم گیربکس و جعبه دنده خودرو قرار دارد و روانکاوی قطعات مختلف گیربکس را برعهده دارد و مانع از اصطکاک آنها می‌شود. این روغن در گیربکس های اتوماتیک نیز وظیفه انتقال نیرو از جعبه دنده به موتور را عهده دار است و گیربکس را خنک می‌کند. رنگ این روغن مانند ضد یخ قرمز رنگ می‌باشد اما غلظت آن بیشتر است.
وجود روغن گیربکس در جعبه دنده از اهمیت بالایی برخوردار است، و از بین رفتن خاصیت آن، کم شدن مقدار مورد نیاز گیربکس، و در نتیجه عدم تعویض به موقع آن موجب وارد شدن خسارات بسیاری به گیربکس و موتور خواهد شد.
در خودرو هایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، عملکرد آن به صورت هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از روغن و تنظیم فشار آن، نیرو لازم از موتور به چرخ ها منتقل می‌شود. حال تعویض دنده ها از طریق تغییر مسیر و کنترل جریان فشار روغن گیربکس توسط شیر های الکترونیکی می‌باشد.

اگر روغن گیربکس به موقع تعویض نشود چه می‌شود؟

همانطور که گفته شد، تعویض به موقع روغن گیربکس در مواقعی که خاصیت اولیه خود را از دست داده است می‌تواند در عملکرد بهتر جعبه دنده و موتور و در نهایت حرکت خودرو و عمل تعویض دنده ها بسیار موثر باشد. اما در ادامه عدم توجه به این موضوع در نهایت خسارات زیادی را به خودرو شما وارد می‌کند.
برخی از مهم ترین مشکلاتی که در صورت عدم تعویض روغن گیربکس به وجود می‌آید شامل موارد زیر است:

  • آلوده شدن روغن گیربکس در طی زمان و استهلاک زودتر قطعات
  • اصطکاک بین قطعات و ورود ذرات فلزی ریز به درون گیربکس
  • روغن گیربکس در خودرو های جعبه دنده اتوماتیک دچار افزایش دمای زیاد شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد.
  • نشتی روغن به علت اصطکاک و استهلاک قطعات
  • آسیب به گیربکس

چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن گیربکس کرد؟

زمان تعویض روغن گیربکس در خودرو های مختلف متفاوت است و معمولا در دفترچه راهنما هر یک از این خودرو ها به طور کامل توضیح داده شده است. به طور کلی، روغن گیربکس موجود در جعبه دنده های اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰ کیولمتر تعویض شود.
اگر از خودرو خود به میزان بالایی استفاده کرده اید و در شرایط سخت مانند ترافیک های بالا از آن استفاده کرده اید، این عدد به ۳۰۰۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. این عدد معمولا توسط تعمیرکاران در خودرو های گیربکس اتوماتیک ۶۰۰۰۰ کیلومتر محاسبه می‌شود اما اگر زودتر از موعود اقدام به تعویض آن کنید هم مشکلی پیش نخواهد آمد.
در خودرو های گیربکس دستی، تعویض روغن گیربکس به عاملی وابسته است؛ تعویض دیسک و صفحه کلاچ در خودرو های گیربکس دستی همزمان با تعویض روغن گیربکس اتفاق می‌افتد. به بیان دیگر، زمانی که برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ اقدام می‌کنید، تعمیرکار معمولا توصیه می‌کند که روغن گیربکس نیز تعویض شود.
عمر مفید دیسک و صفح کلاچ خودرو نیز بین ۶۵۰۰۰ الی ۸۰۰۰۰ کیلومتر است و بعد از گذشت این زمان بهتر است اقدام به تعویض دیسک و صفحه و همچنین روغن گیربکس کنید.

چگونه زمان تعویض روغن گیربکس را تشخیص دهیم؟

روغن گیربک نیز زمانی که نیاز به تعویض داشته باشد معمولا با نشانه ها و علائمی این موضوع را به راننده گوشزد می‌کند. از مهم ترین علائمی که نشان دهنده زمان تعویض روغن گیربکس می‌باشد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عوض شدن رنگ روغن گیربکس و تیره شدن آن
  • شنیدن صداهای غیر طبیعی هنگام تعویض دنده
  • سخت جا رفتن دنده
  • ضربه زدن دنده هنگام تعویض
  • استشمام بوی سوختگی
  • نشت مایع چرب قرمز رنگ از زیر خودرو در هنگام پارک

برای بررسی میزان سلامت روغن گیربکس در جعبه دنده های دستی به دلیل داشتن میله چک میزان روغن بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید اما در رابطه با خودرو های گیربکس اتومات، میله ای مخصوص به نام Dipstick وجود دارد که می‌توان این موضوع را بررسی کرد. البته این میله نباید با کارتر خودرو اشتباه گرفته شود.
در این حالت، دنده خودرو را حتما باید در حالت پارک قرار داده و با استفاده از میله مخصوص میزان روغن گیربکس موجود در جعبه دنده را بررسی کرده و عوض شدن رنگ آن را نیز چک کنید. برای اطلاع دقیق از محل قرار گیری میله بهتر است به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید.
اگر میزان روغن گیربکس موجود در جعبه دنده خودرو شما کم باشد، نشان دهنده وجود نشتی در این بخش است و باید به سرعت مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد، چرا که روغن گیربکس دچار تبخیر نمی‌شود.

در صورت کم بودن روغن گیربکس می‌توان به آن روغن اضافه کرد؟

کم بودن روغن گیربکس در جعبه دنده از نشانه های وجود نشتی در گیربکس است که باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد. اگر میزان روغن گیربکس کم باشد بهتر است روغن جدید به آن اضافه نکنید چرا که ترکیب شدن روغن جدید و قدیمی با یکدیگر موجب اختلال در عملکرد صحیح آن می‌شود.
علاوه بر این، کم شدن روغن حاکی از نشتی است و در صورت اضافه کردن دوباره روغن گیربکس، دوباره کم خواهد شد.

کیفیت روغن گیربکس چه تاثیری در عملکرد آن دارد؟

کیفیت روغن گیربکس چه تاثیری در عملکرد آن دارد؟

هر چه کیفیت روغن گیربکس بالاتر باشد، خاصیت آن در مدت زمان طولانی تری باقی مانده و قطعات داخلی گیربکس را روانکاوی می‌کند. هنگامی که از روغن گیربکس های بی کیفیت و نه چندان مرغوب در خودرو استفاده می‌کنید، خاصیت خود را سریعتر از دست داده، دچار تیرگی و سوختگی شده، و در نهایت زودتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند.
حتی ممکن است به خوبی نتواند روانکاوی بین قطعات را انجام دهد و فرسایش و اصطکاک بین آنها را بالا ببرد.

تفاوت روغن گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟

روغن گیربکس های مورد استفاده در خودرو هایی با گیربکس دستی و اتوماتیک متفاوت از یکدیگر است و مهم است که در هنگام خرید و یا تعویض آن این اطلاعات را داشته باشید. معمولا روغن گیربکس ATF برای گیربکس های اتوماتیک و روغن گیربکس MTF نیز برای خودرو هایی با گیربکس دستی استفاده می‌شود که با نام واسکازین نیز شناخته می‌شود. واسکازین وظیفه اصلی روانکاوی قطعات را انجام می‌دهد.
تفاوت این دو روغن گیربکس تنها در میزان غلظت و گرانروی آنهاست که ناشی از عملکرد متفاوت این دو نوع گیربکس می‌باشد. البته در مواقعی می‌توان روغن گیربکس های اتوماتیک را برای خودرو های دنده دستی استفاده کرد اما عکس آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

روغن گیربکس شامل چه ترکیباتی است؟

  • کاهنده نقطه انجماد
  • افزودنی های خوراکی و اکسیداسیون که مقاومت فلزات را در برابر خوردگی های شیمیایی و اکسیداسیون کاهش می‌دهد
  • افزودنی های ضد سایش، ضد ترک، و EP که برای فشارهای بسیار بالا مناسب است

تعویض روغن گیربکس در خودرو های اتوماتیک چگونه است؟

برای تعویض روغن گیربکس در خودرو های جعبه دنده اتوماتیک، هنگای که خودرو خاموش و دنده ان در حالت پارک قرار گرفته، ۵۰% روغن در داخل کارتل و مابقی در داخل توربین و قطعه ای به نام ساعت و چرخنده ها وجود دارد. تعویض روغن گیربکس با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می‌شود.

خرید روغن گیربکس

اگر به زمان تعویض روغن گیربکس خودرویتان چیزی نمانده و باید نسبت به تعویض آن قدام کنید در حال که به دنبال محصولی با کیفیت و مرغوب می‌گردید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاهی یدک یار کیفیت های مختلف روغن گیربکس و برند های مختلف را مشاهده و خرید اینترنتی انجام دهید.
این مجموعه ارسال قطعات و لوازم جانبی خودرو را در مامی نقاط کشور انجام داده و به دنبال کسب رضایت مشتریان خود است. همچنین، با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ می‌توانید سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.