منظور از آب و روغن قاطی کردن ماشین چیست؟

آب و روغن قاطی کردن ماشین یک مشکل مهم است که لازم است سریعاً آن را برطرف کنید. دلایل مختلفی سبب آب روغن قاطی کردن ماشین می شوند و برای اینکه بدانید چه مشکلاتی باعث بروز آن می شوند به بررسی نشانه ها و علت آب روغن قاطی کردن ماشین پرداخته‌ایم.

موتور به طور کلی مهم ترین بخش خودروست و شامل بسیاری از قطعات حیاتی است.  روغن موتور و مایعات دیگر نیز از جمله عواملی هستند که به شدت بر راندمان موتور تاثیر می گذارند. کار روغن در روانکاری قسمت های داخلی موتور، جلوگیری از اصطکاک بین قطعات آن و جذب ناخالصی های معلق خلاصه می شود، در حالی که مایع خنک کننده یا ضد یخ موتور را خنک می کند و دمای آن را در حد معمول حفظ می کند. با این حال، در صورت مخلوط شدن این دو مایع یا به اصطلاک “آب و روغن قاطی کردن ماشین“، مشکلات و اختلالات زیادی برای خودرو ایجاد می شود. با توجه به جدی بودن این مشکل، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل آب و روغن قاطی کردن ماشین بپردازیم تا شما را با علت ها، نشانه ها و سایر موارد مربوط به این موضوع آشنا کنیم.

آب روغن قاطی کردن ماشین چیست

آب و روغن قاطی کردن

منظور از آب روغن قاطی کردن ماشین (Coolant Mixes With Oil)، مخلوط شدن مایع خنک کننده با روغن موتور است. موتور ماشین شما طوری طراحی شده است که یک سیستم وجود دارد که روغن موتور را کنترل می کند تا ماشین شما روغن کاری شود و سیستم دیگری که خنک کننده را مدیریت می کند تا از داغ شدن بیش از حد ماشین جلوگیری شود. واشر سرسیلندر نیز بخشی از موتور ماشین شماست که از نشت مایع خنک کننده و روغن و مخلوط شدن این دو باهم جلوگیری می کند و اگر واشر سرسیلندر سوخته باشد یا آسیب دیده باشد، روغن و مایع خنک کننده باهم ترکیب می شوند که به این مشکل اصطلاحاً آب روغن قاطی کردن ماشین می گویند. حال همانطور که می توانید حدس بزنید، آب و روغن قاطی کردن یک مشکل بسیار بزرگ برای خودروست و لازم است در صورت بروز این مشکل، سریعاً خودرو را به تعمیرگاه برسانید.

از کجا بفهمیم ماشین آب روغن قاطی کرده

اگر خودروی شما آب روغن قاطی کرده باشد، شما می توانید به آسانی این موضوع را تشخیص دهید. روغن موتور ظاهری شفاف دارد و بعد فرسوده شدن معمولاً به رنگ سیاه تغییر پیدا می کند. اما زمانی که که خودروی شما آب روغن قاطی کرده باشد این رنگ شفاف یا سیاه به رنگ شیری یا رنگ کرمی تغییر پیدا می کند. زمانی که حتی مقدار کمی آب با روغن موتور قاطی می شود، امولسیون تشکیل می دهد و باعث می شود رنگ روغن موتور به شیری یا کرمی یا تغییر پیدا کند. این یک روش قدیمی اما قابل اعتماد است که می توانید بفهمید آیا ماشین آب و روغن قاطی کرده است یا خیر.

نشانه یا علائم آب روغن قاطی کردن ماشین

بارزترین “نشانه ها یا علائم آب روغن قاطی کردن ماشین” عبارتند از:

  • رنگ روغن موتور به رنگ شیری تغییر پیدا می کند
  • دمای موتور به طور مداوم و قابل توجه افزایش پیدا می کند
  • صدای موتور با تلاطم و لرزش بیشتری در حین چرخش همراه است
  • کاهش مدام سطح آب رادیاتور (توجه داشته باشید که تا حدودی مقدار کم شدن آن طبیعی است. برای اطلاعات بیشتر درباره این مقدار، مقاله مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور ماشین را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید.)
  • خروج دود سفید غلیظ از اگزوز خودرو (دقت داشته باشید دود سفیدی که در زمستان از اگزوز خارج می شود طبیعی است و مشکلی ندارد)
  • بوی شیرین روغن موتور

علت آب روغن قاطی کردن ماشین

علت آب روغن قاطی کردن ماشین

فاکتورهای زیادی وجود دارند که در مورد آب روغن قاطی کردن ماشین در نظر گرفته می شوند. به طور خلاصه علت آب روغن قاطی کردن ماشین به موارد زیر مربوط می شود:

سوختن واشر سرسیلندر

رایج ترین موضوعی که علت آب و روغن قاطی کردن ماشین می باشد، سوختن واشر سرسیلندر است. واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد تا از مخلوط شدن ضد یخ با روغن موتور جلوگیری کند. زمانی که که واشر سرسیلندر می سوزد، مایع خنک کننده را با روغن موتور مخلوط می کند که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود. دقت داشته باشید هنگامی یک واشر سرسیلندر سوخته باشد، شما متوجه دود سفید زیاد از اگزوز ماشین خود خواهید شد.

آسیب در خنک کننده روغن موتور

خنک کننده روغن موتور مانند رادیاتور کوچکی است که دمای روغن موتور را در حین عبور از لوله های پیچ در پیچ کاهش می دهد. خنک کننده روغن موتور به دلیل استفاده بیش از حد یا پایان عمر آن در معرض آسیب قرار می گیرد که ممکن است منجر به تَرک خوردگی شود و در نهایت باعث آب و روغن قاطی کردن ماشین شود.

آسیب دیدن بلوک موتور

یک بلوک موتور آسیب دیده ممکن است باعث مخلوط شدن روغن موتور با ضد یخ شود. تَرک یا آسیب بلوک موتور در نتیجه نقص در فرایند خنک سازی و روغن کاری داخل موتور رخ می دهد که باعث نشت روغن به داخل آب رادیاتور می شود.

اگر ماشین آب روغن قاطی کند چه میشود

اگر ماشین آب روغن قاطی کند، موتور آنطور که باید خنک یا روغن کاری نمی شود که در نتیجه منجر به گرم شدن بیش از حد ماشین می شود. در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کند و به آن توجهی نشود، موتور ماشین به طور کلی آسیب می بیند که در نهایت خرابی کامل موتور را به همراه دارد. پس برای اینکه از هزینه‌های تعمیر موتور جلوگیری کنید، توصیه می کنیم زمانی که مشکل آب و روغن قاطی کردن بوجود می آید سریعاً خودرو را به تعمیرگاه برسانید تا این مشکل را برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به آب و روغن قاطی کردن ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.