چگونه تست خرابی صفحه کلاچ را انجام دهیم؟

صفحه کلاچ قطعه‌ای کاربردی و مهم برای خودروهای دنده دستی است که معمولاً این قطعه پر استهلاک است. اگر فکر می کنید که صفجه کلاچ ماشینتان فرسوده شده است می توانید خودتان تست خرابی صفحه کلاچ را انجام دهید تا این موضوع را بررسی کنید. به همین منظور ما به آموزش تست خرابی صفحه کلاچ و علائمی خرابی این قطعه پرداخته‌ایم تا شما را راهنمایی کنیم.

صفحه کلاچ (Clutch) یکی از مهم ترین قطعات در خودروهای دارای گیربکس دستی است زیرا موتور را به گیربکس متصل می کند و نیروی محرکه ای را برای خودرو فراهم می کند. همچنین این قطعه یکی از بخش‌های خودروست که بسته به سبک رانندگی فرد و محیطی که در آن رانندگی می‌کند، ساییدگی و خرابی بالایی دارد.

خودروهایی که عمدتاً در ترافیک شهری رانندگی می‌کنند، احتمالاً نسبت به خودروهایی که در بزرگراه یا در شرایط ترافیکی متوسط ​​رانندگی می‌کنند، ساییدگی و خرابی صفحه کلاچ بیشتری خواهند داشت. اما چگونه متوجه می شوید که صفحه کلاچ ماشین شما در شُرف خراب شدن است؟ با ما همراه باشید تا “تست خرابی صفحه کلاچ” را بررسی کنیم و علاوه بر این بدانیم به چه صورت می توانیم خرابی صفحه کلاچ را تشخیص دهیم.

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ تمام شده

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ تمام شده

در صورت تمام شدن صفحه کلاچ علائمی ظاهر می شود که شما را از این مشکل مطلع می کند:

لغزش پدال کلاچ

یکی از علائم اولیه خرابی صفحه کلاچ زمانی است که پدال کلاچ لغزش دارد.در این مواقع متوجه کاهش سرعت در خودرو خواهید شد و دور موتور بیشتر از حد لازم برای سرعت معین قبل از هماهنگ شدن خودرو افزایش می یابد. این نوع لغزش زمانی اتفاق می افتد که تمامی مواد اصطکاک روی صفحات کلاچ فرسوده شده و زمان تعویض صفحه اصطکاکی کلاچ فرا رسیده است.

لرزیدن پدال کلاچ

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد صفحه کلاچ ماشین شما مشکل دارد، لرزیدن بیش از حد هنگام رها کردن پدال کلاچ به خصوص در سرعت های پایین است. این ممکن است به دلیل آلودگی روی سطح صفحه کلاچ مانند روغن یا گریس (که معمولاً نباید اتفاق بیفتد) یا حتی آب و لجن که اگر در جاده های پر آب رانندگی کرده اید، باشد. اگر لرزش پس از مدتی حرکت برطرف شد، مشکل جدی نیست، اما اگر لرزش همچنان باقی بماند، می تواند به این معنی باشد که صفحه کلاچ فرسوده شده و صفحه اصطکاک کلاچ را به درستی به چرخ فلایویل موتور فشار نمی دهد. گاهی اوقات تنظیم نامناسب موتور و گیربکس به دلیل بد بودن دسته موتور نیز علائم مشابهی دارد.

صدای جیر جیر یا ساییدن

گاهی اوقات وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید و سپس آن را رها می کنید، صدای جیر جیر از ناحیه موتور یا گیربکس شنیده می شود. وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، این صدا معمولاً از بین می رود، اما به محض رها کردن کلاچ دوباره ظاهر می شود. گاهی اوقات صدای ساییدن یا زمزمه عمیق تری خواهید داشت. همچنین این مشکل نشانه ای از فرسودگی بلبرینگ آزاد کننده کلاچ است.

مشکل در تعویض دنده

مشکل دیگری که نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ می باشد، زمانی است که در تعویض دنده حتی پس از فشار دادن کلاچ مشکل دارید. دنده یا از جابجایی از یک دنده معین به حالت خلاص امتناع می ورزد و یا از حرکت آسان دنده خلاص به دنده دیگر امتناع می کند.

لرزش خودرو هنگام حرکت

لرزش خودرو هنگام حرکت یکی از نشانه های اصلی تمام شدن صفحه کلاچ میباشد. اگر در حدود ۶۰ هزار کیلومتر (امر مفید صفحه کلاچ) از مصرف صفحه کلاچ میگذرد و دچار لرزش شده اولین مورد بررسی باید صفحه کلاچ باشد.

آموزش تست خرابی صفحه کلاچ

برای تست خرابی صفحه کلاچ ابتدا خودرو را پارک کنید، موتور را خاموش کنید و ترمز دستی را فعال کنید. سپس خودرو را روشن کنید، کلاچ را فشار دهید و خودرو را روی دنده سه قرار دهید و به آرامی بدون شتاب دادن، کلاچ را آزاد کنید. اگر صفحات کلاچ سالم باشند، وسیله نقلیه سعی می کند با درگیر شدن کلاچ حرکت کند و سپس متوقف شود. اما اگر خودرو زمانی که پدال کلاچ تقریباً به طور کامل رها شده است متوقف نشود، صفحه کلاچ مشکل دارد.

روش دیگر این است اول خودرو را پارک کنید و ترمز دستی را بکشید. سپس پدال کلاچ را فشار دهید و خودرو را در دنده چهار قرار دهید و با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را به دو هزار و پانصد برسانید. حال که اینکار را انجام دادید، پدال کلاچ را خیلی آرام رها کنید. اگر ماشین شما حرکت کرد نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ است و اگر ماشینتان خاموش شد، صفحه کلاچ سالم است.

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

خرید دیسک و صفجه کلاچ ماشین

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، صفحه کلاچ جزء قطعات با استهلاک بالا می باشد چراکه امروزه ما در اکثر شهرهای بزرگ شاهد ترافیک های سنگین هستیم که این موضوع می تواند باعث زودتر خراب شدن صفحه کلاچ شود. اگر شما تست خرابی صفحه کلاچ ماشینتان را انجام دادید و متوجه شدید که صفحه کلاچ فرسوده شده، باید در اسرع وقت این قطعه را تعویض کنید. به همین منظور زمانی که قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. در فروشگاه اینترنتی یدک یار شما می توانید برای تمامی ماشین هایی که دارای گیربکس دنده‌ای می باشند، صفحه کلاچ را یافت کنید و همچنین از امکان مشاوره آنلاین این مجموعه استفاده کنید تا بتوانید بهترین و باکیفیت ترین انتخاب را برای ماشینتان داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به تست خرابی صفحه کلاچ دارید می توانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.