بررسی دقیق علائم کم شدن گاز کولر ماشین و راه تشخیص آن

سالم بودن کولر ماشین در فصل گرما موضوعی بسیار مهم است و اگر کولر نتواند به خوبی فضای کابین خودرو را خنک کند قطعاً رانندگی دشوار خواهد شد. یکی از اصلی ترین مشکلات مربوط به کولر ماشین، کم شدن گاز کولر است که باعث انتشار باد گرم از دریچه ها می شود. ما در این مقاله به بررسی دقیق علائم کم شدن گاز کولر و راه تشخیص آن پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و علت اصلی مشکل چیست.

علائم کم شدن گاز کولر ماشین (What Are The Symptoms of Low Freon In Car Ac) را نمی توان نادیده گرفت. این علائم مهم هستند زیرا گاز کولر نقش کلیدی در سیستم تهویه مطبوع خودرو شما دارد. سیستم های تهویه مطبوع در اتومبیل ها عمدتاً با استفاده از گاز کولر (مبرد) کار می کنند و در واقع واحد AC از یک کمپرسور برای فشرده سازی گاز کولر استفاده می کند که باعث افزایش فشار و دمای آن می شود. همانطور که گاز کولر داغ از طریق سیم پیچ ها در یک واحد AC حرکت می کند، دمای آن کاهش می یابد و به مایع تبدیل می شود.

پس از آن، گاز کولر مایع از یک دریچه انبساط عبور می کند، جایی که تبخیر می شود و به گاز سرد تبدیل می شود. سپس گاز کولر از میان گروهی از سیم پیچ ها عبور می کند که گرما را جذب کرده و کابین ماشین شما را خنک می کند. سیستم تهویه مطبوع ماشین به شدت به گاز کولر متکی است، بنابراین باید بدانید که چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده و نیاز به شارژ دارد. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی “علائم کم شدن گاز کولر ماشین” و راه تشخیص آن بپردازیم.

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده

هنگامی که سطح گاز کولر کاهش یابد، کولر خودرو شما از کار می افتد. اما این تنها چیزی نیست که اتفاق می افتد و در واقع سیستم AC نمی تواند درگیر شود زیرا گاز کولر کافی برای تحت فشار قرار دادن کمپرسور کولر خودرو وجود ندارد. در رابطه با این موضوع توصیه می کنیم مقاله کمپرسور کولر خودرو چیست را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری را در مورد وظیفه کمپرسور پیدا کنید.

علاوه بر این با توجه به نشت های آشکار گاز کولر، گرم شدن باد کولر در حین رانندگی، درگیر نشدن سیستم تهویه مطبوع و موارد دیگر می توانید بفهمید که گاز کولر ماشین کم شده است.

علائم کم شدن گاز کولر ماشین

اصلی ترین علائم کم شدن گاز کولر ماشین عبارتند از:

کاهش ناگهانی دمای کولر ماشین

کاهش ناگهانی دمای کولر ماشین شما می تواند ناشی از نشتی در یکی از شیلنگ ها یا اتصالات ناشی از گاز کولر تحت فشار باشد. در این سناریو، شما صدای خش خش را از سیستم تهویه مطبوع می شنوید و همچنین ممکن است بوی گاز کولر را در داخل خودرو نیز حس کنید.

نشتی گاز کولر

نشت های قابل مشاهده گاز کولر اغلب سطوح پایین گاز کولر را در ماشین شما نشان می دهد. گاز کولر در حالت مایع شبیه گریس است، اما حاوی مقداری روغن است که به آن اجازه می دهد کمپرسور را روغن کاری کند. اگر مشکوک هستید که سیستم تهویه مطبوع ماشینتان نشتی گاز کولر دارد، اجزای مختلف آن را بررسی کنید. شما می توانید بازرسی خطوط فشار، پورت های سرویس، محور جلو، آکومولاتور، کندانسور و تمام اتصالات به کمپرسور را مورد بررسی قرار دهید تا علت نشتی را پیدا کنید.

کولر ماشین باد گرم را از دریچه ها می دمد

اگر AC ماشین را روی سرد تنظیم می کنید ولی کولر ماشین باد گرم را از دریچه ها می دمد این واضح ترین نشانه کم شدن گاز کولر ماشین است. به دلیل عدم وجود گاز کولر، سیستم تهویه مطبوع تحت فشار نیست و به گردش در نمی آید و برای همین باد گرم از دریچه ها خارج می شود.

سیستم تهویه مطبوع درگیر نمی شود

هنگامی که سیستم تهویه مطبوع درگیر می شود، کمپرسور ماشین شما تحت فشار قرار می گیرد. هر بار که تهویه مطبوع ماشین را روشن می کنید، باید صدایی مانند کلیک را بشنوید. هنگامی که AC درگیر می شود، صدای کلیک شنیده می شود. قطعات سیستم تهویه مطبوع میزان گاز کولر را در سیستم تشخیص می دهند و هر زمانی که نمی تواند درگیر شود، به این معنیست که سطح گاز کولر بسیار پایین است. در این مواقع ممکن است کمپرسور کولر نتواند هوا را به دلیل سطح پایین گاز کولر فشرده کند.
این احتمال نیز وجود دارد که کمپرسور کولر خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد. برای خرید کمپرسور میتوانید به صفحه فروش کمپرسور کولر ماشین در وبسایت یدک یار مراجعه کنید تا بعد از انتخاب مدل خودرو خود به بررسی برند ها و قیمت این قطعه بپردازید.

علت کم شدن گاز کولر ماشین

علت کم شدن گاز کولر ماشین

مشکلات متعددی می تواند علت کم شدن گاز کولر ماشین باشد. با بالا رفتن عمر واحد کمپرسور، سیم پیچ های اواپراتور روی اتصالات دچار زنگ زدگی می شوند. متعاقباً هنگام عبور از این سیم پیچ ها، گاز کولر ماشین نشت می کند. همچنین، یک اسید طبیعی به نام فرمیک روی سطح بیرونی سیم پیچ ها ایجاد می شود و در نتیجه لوله ها را با سوراخ هایی از بین می برد. گاز کولر از طریق این سوراخ ها خارج می شود که منجر به بار کم گاز کولر می شود. علاوه بر این، ممکن است تصادفات و یا برخورد اشیاء در حین رانندگی به سیستم کولر ماشین باعث نشتی گاز کولر شود. پس به طور کلی، نشتی گاز کولر اصلی ترین علت کم شدن گاز کولر ماشین می باشد.

چگونه گاز کولر ماشین را چک کنیم؟

یکی از راه ها برای اینکه بفهمید آیا ماشین گاز کولر دارد یا خیر این است که لوله آلومینیومی که به سیستم تهویه مطبوع ماشین متصل است را پیدا کنید. روی این لوله آلومینیومی یک درپوش سبز رنگ یا خاکسرتی رنگ وجود دارد که بایستی درپوش آن را بردارید. سپس با فشار دادن سوپاپ داخل حفره اگر صدای خارج شدن گاز را شنیدید به این معنیست که گاز کولر وجود دارد ولی اگر صدای گاز از داخل حفره خارج نشد، نشان دهنده این است که کولر ماشین گاز ندارد. علاوه بر این، شما می توانید به مراکز تخصصی مراجعه کنید تا افراد با تجربه با استفاده از دستگاه های مخصوص سطح گاز کولر ماشین را شما را مورد بررسی قرار دهند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علائم کم شدن گاز کولر ماشین و راه تشخیص آن دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.