بوستر ترمز چیست؟ هرآنچه باید در مورد بوستر ترمز بدانید از وظیفه تا علائم خرابی

بوستر ترمز به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات سیستم ترمز ماشین شناخته میشود. با توجه به این که بوستر ترمز تاثیر مستقیم در کیفیت ترمز گیری خودرو دارد خرابی آن میتواند بسیار خطرناک بوده و سبب تصادف گردد. از این رو بهتر است با کلیت نحوه عملکرد و کار بوستر ترمز آشنا بشیم و علائم خرابی آن را بشناسیم تا به محض مشاهده مشکل در این قطعه به مکانیک خود مراجعه کنیم. در این مقاله سعی داریم تا به هر آنچه باید در باره بوستر ترمز خودرو بردانید بپردازیم. با ما همراه باشید…



بوستر ترمز” قطعه ای مشکی رنگ و نه چندان بزرگ است که به پدال ترمز وصل شده و سبب نرم شدن و افزایش قدرت در سیستم ترمز گیری می‌شود. این قطعه معمولا در پشت موتور خودرو، در سمت چپ پشت پای راننده قرار دارد و با توجه به قدرت موتور طراحی و تولید می‌شوند.

وجود این قطعه برای کمک به ترمز گیری راحت تر بسیار حیاتی است. در این مقاله قصد داریم به هر آنچه در مورد بوستر ترمز نیاز است بدانید بپردازیم، با ما همراه باشید.

بوستر ترمز چیست؟

عکس بوستر ترمز

بوستر ترمز ماشین (Brake Booster) قطعه ای استوانه ای است که به ترمز گیری بهتر و نرمتر خودرو کمک میکند. برخی از خودروها دارای بوستر بزرگ تری هستند که به آنها در اصطلاح بوستر دوبل می‌گویند.

بوستر ترمز خودرو تنها در خودرو های با سیستم ترمز دیسکی استفاده مشود. این قطعه قوطی شکل و مشکی رنگ در واقع در پشت موتور و سمت راننده قرار می‌گیرد و با باز کردن کاپوت خودرو به راحتی قابل دیدن است. اساس کار بوستر ترمز تقویت نیرو وارده از سمت راننده در سیستم ترمز می‌باش. به عبارت دیگر، عملکرد بوستر ترمز به این شکل است که این قطعه هنگام ترمز گیری باعث می‌شود نیرو وارد شده به پدال چند برابر گشته و به سیلندر اصلی ترمز منتقل گردد تا نیروی کمتری برای کاهش سرعت خودرو نیاز باشد.

بوستر ترمز دوبل از دو عدد بوستر ساخته شده که علاوه بر تولید نیروی بیشتر، پدال را نیز نرم تر کرده و فشار روغن را از سمت چپ به سوی چرخ ها انتقال می‌دهد. این موضوع سبب می‌شود تا سیستم ترمز عملکرد بهتری داشته باشد. گاهی اوقات دیده می‌شود که بوسترهای تکی را به نوع دوبل آن تبدیل می‌کنند؛ علت این کار تقویت این قطعه به منظور افزایش گیرایی و قدرت ترمز است. علاوه بر آن، این تبدیل بیشتر برای خودروهایی که پدال ترمز آن ها بیش از اندازه سفت بوده، دیر عمل کرده و یا قدرت ترمز گیری کمی دارند، به کار می‌برند.

بوستر یعنی چه؟

ریشه کلمه بوستر در لغت انگلیسی Booset می‌باشد که به معنای تقویت نیرو و توان افزا است. بوستر ترمز نیز در معنای لغوی به همین موضوع اشاره دارد و منظور از آن تقویت کننده ای است که نیروی پای راننده را در حین فشردن پدال ترمز بصورت تقویت شده به لنت ها انتقال می‌دهد.

تاریخچه بوستر ترمز

در زمان های گذشته و پیش از اختراع بوستر ترمز، اغلب خودرو ها دارای ترمز کاسه ای بودند که دقیقا وظیفه ای مشابه با بوستر ترمز داشتند. ترمز های طبلی بخشی از نیروی مورد نیاز خود را به صورت طبیعی و بصورت مستقیم از پدال ترمز فراهم می‌کردند.
این در حالی بود که راننده ها برای کاهش سرعت خودرو فشار بالایی بر پدال ترمز وارد می‌کردند و سبب بروز اختلالات فراوان در عملکرد ترمز می‌شدند. بنابراین، آلبرت دواندر در سال ۱۹۲۷ با هدف کاهش فشار بر پدال ترمز توسط موتور، بوستر ترمز را اختراع کرد.
اختراع دواندر توانست فشار قوی تری را بدون آسیب رساندن به سیستم ترمز فراهم سازد. البته نصب این بوسترها در زمان های اولیه اختراع آن بر روی تمامی ترمزها امکان پذیر نبود چرا که تمامی آنها توسط ترمز های دیسکی پشتیبانی نمی‌شدند، اما با به کار گیری ترمز های دیسکی در خودرو های امروزی، سبب شد تا وجود بوستر ترمز از اهمیت زیادی برخوردار شود.

اجزای بوستر ترمز

این از قطعات مختلفی تشکیل شده است، اجزای بوستر ترمز عبارتند از:

  • بدنه
  • سوپاپ هوشمند
  • دیافراگم
  • سوپاپ یکطرفه
  • میله رابط
  • فنر بوستر
  • پیستون بوستر

وظیفه بوستر ترمز چیست؟

در ابتدا با اصلی ترین سوال رو به رو می‌شویم؛ “بوستر ترمز چکار می‌کند؟” مهم ترین و اصلی ترین کار بوستر ترمز، افزایش نیرو وارده به پدال ترمز برای ترمز گیری و نرم کردن پدال برای راننده است.

به عبارت دیگر، کار بوستر ترمز اعمال بیشترین میزان نیرو ترمز با کمترین میزان فشار بر پدال می‌باشد و در نتیجه، ترمز گیری نرم و روان تری را در حین رانندگی به ارمغان می‌آورد. همچنین، دیگر وظیفه بوستر ترمز در سیستم ترمز خودرو سفت نگه داشتن پدال ترمز در زمان هایی که اتومبیل خاموش است می‌باشد.

در صورت نبود بوستر ترمز، راننده باید نیرویی دو الی چهار برابر برای ترمز گیری را به پدال وارد کند، در نتیجه، فشارهای شدید وارد شده به پدال، ریسک آسیب زدن به سیستم ترمز را نیز بالا می‌برد.
بدین ترتیب، بوستر ترمز در خودروها از اهمیت بالایی به خصوص در هنگام رانندگی در سطح شهرهای بزرگ برخوردار می‌باشد، و با توجه به ترافیک های متعدد شهری، رانندگان نیاز به ترمزگیری های پی در پی پیدا می‌کنند.
وجود بوستر ترمز به سهولت و لذت رانندگی کمک بیشتری کرده و سبب خستگی کمتر در فرد راننده هنگام ترمز گیری های پیوسته می‌کند.

دقت داشته باشید که عملکرد بوستر ترمز زمانی هب چشم میاید که لنت ترمز های شما سالم باشند، لذا بهتر به زمان تعویض لنت ترمز دقت داشته باشید و در صورت نیاز اقدام به خرید لنت ترمز ماشین کرده و آنها را تعویض کنید.

نحوه عملکرد بوستر ترمز

نحوه عملکرد بوستر ترمز

بوستر ترمز برای اینکه بتواند به درستی کار کند، نیاز به یک منبع خلا دارد. در خودروهای بنزینی، این خلا به خوبی توسط موتور تامین می‌شود. برای ایجاد خلا نسبی می‌توان لوله ای را به موتور وصل کرد و با هدایت هوا به بیرون از محفظه خلا نسبی ایجاد نمود، اما از آنجایی که موتور های دیزلی توانایی ایجاد خلا به این روش را ندارند، باید از پمپ خلا مجزا کمک بگیرند.

در اتومبیل هایی که بوستر خلا دارند، پدال ترمز میله ای که از بین بوستر به سیلندر اصلی وصل می‌شود را تحت فشار قرار داده و موتور خلا نسبی را در هر دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، میله سوپاپی را باز کرده و موجب انتقال هوای بیرون به پشت دیافراگم می‌شود، در حالی که خلا در طرف دیگر دیافراگم باقی می‌ماند.

به همین ترتیب، فشاری که به یک سمت دیافراگم وارد می‌شود بیشتر شده و به فشرده شدن پیستون در سیلندر اصلی کمک می‌کند. زمانی که پدال رها می‌شود، ارتباطی که میان هوای بیرون با پشت دیافراگم وجود دارد نیز قطع شده و دو طرف دیافراگم به هم مرتبط می‌شود. در نتیجه، خلا در هر دو طرف دیافراگم ایجاد شده و تمامی شرایط به حالت اولیه خود باز می‌گردند.

انواع بوستر ترمز

بوستر ترمز براساس نحوه عملکرد و همچنین تعداد بوسترها به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند؛ در ادامه به بررسی “انواع بوستر ترمز” می‌پردازیم:

دسته بندی بوستر ترمز بر اساس تعداد بوسترها:

  • بوستر تک
  • بوستر دوبل

تقسیم بندی بوستر ها بر اساس نحوه عملکرد:

بوستر ترمز مستقیم

در بوستر ترمز مستقیم، بوستر میان پدال و پمپ قرار گرفته و توسط سوپاپی یک طرفه با دریچه ورودی سیلندر خلا، ارتباط برقرار می‌کند. برقراری ارتباط با بخش دیگر سیلندر توسط دهانه سیلندر در زمانی که ترمز اعمال نشده باشد، انجام می‌شود.
در حین ترمز گیری، اهرم جلوبر از درون مجموعه سوپاپ شروع به حرکت به سمت جلو می‌کند؛ این روند زمانی اتفاق می‌افتد که درون دهانه خلا در ابتدا بسته شده و سپس راه ورود برای هوای بیرون را باز می‌کند، از این طریق، هوا به سمت پشتی سیلندر خلا وارد شده و اختلاف فشار را در دو سمت دیافراگم به وجود آورده و سبب به جلو رانده شدن دیافگرام به همراه اهرم جلوی سیلندر اصلی می‌شود که پیستون سیلندر اصلی را در طول سیلندر به حرکت درآورده و روغن ترمز را برای به کار انداختن ترمز ها به خارج هدایت میکند.

در این حالت، اگر پدال در موقعیت ثابتی نگه داشته شود، دیافراگم به جلو رفتن خود ادامه داده و کنار خارجی را تحت فشار قرار می‌دهد. این اتفاق سبب می‌شود تا قسمت مرکزی صفحه به سمت خارج پیشرفت کرده، و در نتیجه تمامی این مراحل سبب بسته شدن راه ورودی اتمسفر شود. در این زمان است که حرکت دیافراگم متوقف شده و بوستر نیز به حالت تعادل در می‌آید.

بوستر ترمز غیر مستقیم

در بوستر ترمز غیر مستقیم نیروی پای راننده ابتدا به پمپ و سپس جهت افزایش نیرو به بوستر وارد می‌شود. بوستر پیکان از جمله بوستر های غیر مستقیم می‌باشد. حالت های مختلفی در بوستر های غیر مستقیم ایجاد می شود که اکنون دو مورد از این حالت ها را بررسی می‌کنیم:

حالت غیر فعال بودن سیستم ترمز

زمانی که پدال ترمز موتور خودرو در حین روشن بودن آن آزاد باشد، نیروی فنر آزاد شده پیستون و دیافراگم بوستر را به درپوش می‌فشارد، خلا موتور هوای بوستر را توسط سوپاپ یک طرفه جذب می‌کند که در این زمان مناطق L ,M , O  دچار خلا می‌شوند چرا که پیستون، سوپاپ هوا، و دیافراگم هوا در پایین، و سوپاپ هوا از طریق فنر بسته بوده و مانع عبور هوا از بیرون می‌شود؛ در نتیجه خلا موتور می‌تواند از بخش جلوی پیستون به پشت آن نفوذ کند.

حالت نیمه ترمز

در صورتی که فشار کمی به پدال ترمز وارد شود، فشار کمی در سیلندر اصلی تولید شده، روغن سیلندر اصلی وارد مدار روغن سیلندر بوستر شده و سیلندر ترمز بوستر را از همین مدار و با همین فشار را رها می‌کند و وارد لوله های ترمز و سیلندر چرخ ها می‌شود.
در ادامه، نیروی کمی در لنت ها تولید می‌گردد که همین نیروی کم سوپاپ هیدرولیک را بالا برده و آن را به دیافراگم هوا می‌فشارد، در این مرحله، خلا هنوز در دو سوی دیافراگم هوا وجود دارد ولی ارتباط به طور موقت قطع می‌شود.

بوستر دو پیستونه

بوستر دو پیستونه نوع دیگری از بوستر ترمز است که در اتومبیل های پیشرفته تر با سقف سرعت بالاتر برای ترمز گیری بهتر بکار می‌رود. این بوستر ها با نام بوستر های چند محفظه نیز شناخته می‌شوند و از قدرت بالا و در عین حال ابعاد بسیار کوچک تری برخوردار هستند.

این نوع بوستر دارای دو محفظه فشار ثابت و دو محفظه فشار متغیر است که توسط دو دیافراگم و دو پیستون از یکدیگر جدا شده اند.

علائم خرابی بوستر ترمز چیست؟

علائم خرابی بوستر ترمز

بوستر ترمز قطعه ایست که به نوعی نیروی کمکی برای ترمز گیری راننده را فراهم میکند، لذا ارتباط مستقیمی با راننده برقرار خواهد کرد. در برخی مواقع شاهد بروز برخی مشکلات می‌شویم که نشان از خرابی بوستر ترمز می‌باشد. با مشاهده علائم زیر سریعا به اولین مکانیکی مراجعه کنید:

  • نشت هوا از طریق شیلنگ خلا
  • سوراخ شدن دیافگرام داخلی
  • نشت هوا از پِرس دور
  • نشت روغن ترمز از بوستر
  • متوقف نشدن درست خودرو هنگام ترمز گیری
  • سفت یا شل شدن پدال ترمز

اصلی ترین و رایج ترین نشانه خرابی بوستر ترمز نشت روغن ترمز از بوستر بوده که نشان دهنده شروع خرابی این قطعه است که معمولا علت پایین گرفتن ترمز بعد از تعویض لنت نیز همین موضوع است.

علت صدای پدال ترمز چیست؟

شنیدن صدا های مختلف در بوستر ترمز از جمله شایع ترین علائم خرابی این قطعه در خودر شماست. هنگام ترمز گیری باید بدانید که صدای فِس فِس پدال ترمز یا صدای باد از بوستر بصورت کلی طبیعی است اما در صورتی که این صدا بلندتر از حد معمول بوده و به راحتی شنیده علتی جز خرابی بوستر ترمز خودرو شما ندارد. لذا بهتر است هرچه سریع تر به اولین تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.

علت خالی شدن پدال ترمز چیست؟

یکی از شایع ترین مواردی که برای پدال ترمز پیش می‌آید این است که هنگام فشردن به اصلاح خالی می‌شود، خالی شدن پدال ترمز یا خلاصی پدال ترمز به این معناست که پدال در زمان ترمز گیری بیش از حد معمول پایین رود. علت خالی شدن پدال ترمز در بیشتر مواقع به دلیل هوا گرفتن سیستم ترمز، خرابی پمپ ترمز، رطوبت گرفتن روغن ترمز، و یا رگلاژ نبودن کاسه چرخ هاست. لذا حتما در اولین فرصت به مکانیک مورد تایید خود مراجعه کنید چرا که این مورد میتواند در سیستم ترمز خودرو شما اختلال ایجاد کند.

علت نرم یا سفت شدن پدال ترمز چیست؟

نرم یا سفت شدن پدال ترمز نیز از موارد خرابی های دیگر در سیستم ترمز گیری در خودروست که راننده را درگیر می‌کند. در این حالت، ترمز زیر پا سفت است یا با فشردن پا خیلی راحت پایین می‌رود اما عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد. خرابی بوستر ترمز و چرب شدن دیسک ها از جمله علل رایج این مشکل است. با مشاهده این مشکل حتما سریعا خودرو خود را به نتخصص نشان دهید تا تعمیر خودرو شما در اسرع وقت صورت گیرد.

علت هوا گرفتن ترمز چیست؟

 هوا گرفتن بوستر ترمز و در نهایت ورود هوا به مدار سیستم ترمز از جمله مشکلاتی است که برای سیستم ترمز خودرو به وجود می‌آید. این مشکل به دلایل مختلفی از جمله خالی شدن مخزن روغن ترمز، پر شدن سوراخ های پیستون، و در نهایت عدم آب بندی مناسب قطعه می‌باشد. هوا گرفتن ترمز میتواند در عملکرد سیستم ترمز خودرو اختلال ایجاد کند. در صورتی که قطعه ای در سیستم ترمز خراب نشده باشد، معمولا این مورد با هواگیری سیستم ترمز مرتفع میشود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه های ذکر شده، لازم است تا به مرکز تعمیراتی متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا ایراد خودرو شما در اسرع وقت بررسی و رفع شود.

خرید بوستر ترمز

بوستر ترمز از لوازم یدکی مصرفی در اتومبیل است که وجود آن در سیستم ترمز ضروری است. زمانی که این قطعه دچار اختلال می‌شود، تعمیر یا در نهایت تعویض آن ضروری است.

خرید این محصول از دیگر مواردی است که باید به دقت بررسی شود؛ به دلیل وجود قطعات مشابه با کیفیت های پایین و در برخی مواقع حتی تقلبی است که خریداران را متحمل خسارات مالی یا جانی می‌کند. در این حالت، نیاز است تا با شناسایی مراکز و فروشگاه های معتبر اقدام به تهیه محصول خود نمایید.

برای خرید بوستر ترمز می‌توانید با مجموعه یدک یار ارتباط برقرار کرده و با توجه به بودجه، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. فروشگاه آنلاین لوازم یدکی یدک یار ضمانت اصالت قطعات خود را به روی آنها به شما عرضه خواهد داشت، لذا میتوانید با خیال راحت اقدام به خرید بوستر ترمز از این فروشگاه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. باستانی می گوید

    روز بخیر
    یکبار ۲۰۶ ام خراب شد تعمیرکار گفت بوستر ترمز ام ایراد داره و بار اولم بود که این اصلاح رو میشنیدم سرچ کردم دیدم چقدر سایتتون خوب توضیحش داده

  2. پیمان می گوید

     خیلی برام سوال بود که چه طور این فشار پدال باعث ایستادن خودرو می شه که کامل با خوندن این مقاله بوستر ترمز متوجه شدم ممنونم از اطلاعات خوبتون

  3. محمد می گوید

    سلام ماشین من کوییک هستش وقتی گرم میشه ماشین چوب میکنه و چرخ جلو تا حد قفل میره به نظرتون از بوستر هستش ممنون .

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل میتواند ناشی از خرابی بخش های مختلفی باشد:
      ۱- تمام شدن لنت: اگر لنت تمام شده باشد و کالیپر ترمز بیش از اندازه جمع شده و با گرم شدن خودرو باعث ایجاد اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز شده و نهایتا چرخ ها قفل میکند.
      ۲- خرابی کالیپر ترمز: اگر کالیپر ترمز خراب شده باشد میتواند با گرم شدن باعث قفل شدن چرخ ها شود
      ۳- بوستر ترمز: خرابی بوستر ترمز معمولا حتی بدون گرم شدن هم میتواند باعث قفل شدن چرخ ها شود
      موارد فوق را بررسی کنید تا مشکل را پیدا و رفع نمایید.
      دقت داشته باشید که توضیحات فوق بصورت کلی بوده و تشخیص نهایی علت این مشکل باید بعد از بررسی دقیق توسط متخصص صورت گیرد.

  4. حامد می گوید

    سلام.ارادت.
    اقا ماشین ما یه وقتایی به صورت خیلی ضعیف یه صداهایی از چرخ در میومد موقع ترمز گرفتن.من یکماه پیش دیسک ترمز و لنت های جلو رو باهم تعویض کردم.ولی از همون موقع به بعد وقتی ماشین حرکت میکنه بعد از گذشت ۴،۵ دقیقه یه صدایی بلندی مثل ساییده شدن اهن به اهن در میاد که با حتی فشار خیلی کم پدال ترمز صدا قطع میشه.
    قبلا با ترمز گرفتن صدا میداد،الان با ترمز صدا قطع میشه.وقتی در حرکت فرمان رو به سمت راست میبرم هم صدا قطع می‌شود.وقتی هم که ایست کامل میکنم و ۱دقیقه بعد راه میوفتم هم باز تا ۴،۵دقیقه صدا نمیده.
    من دیروز توجه کردم دیدم رینگ چرخ سمت شاگرد خیلی سیاه شده بود و دوده نشسته بود روش.واسه همین چرخ رو باز کردم و دیدم لنت ها یکیش تقریبا تموم شده بود و اون یکی هم تا نصفش رفته بود.در حالی که این ماشین از وقتی لنت هارو عوض کردم ۱۰۰۰ کیلومتر هم راه نرفته.یکماهه عوض کردم و لنت های چرخ سمت راننده تقریبا نو مانده!
    بنظرتون چی میتونه باشه این قضیه لنتها و همینطور اون صدایی که مارو کلافه کرده.
    دو سه جا بردم یکی میگه بوستر ترمزه،یکی میگه بلبرینگ چرخه، یکی میگه جنس لنت بد بوده ! نمیدونم دیگه چی کارش کنم !ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز به احتمال زیاد مشکل خودرو شما این است که کلیپر های ترمز که لنت ترمز را نگه میدارند بعد از تعویض دیسک و لنت به درستی تنظیم نشده است. علت صدایی که به گوش شما میرسد این است که با چند دقیقه حرکت کردن ماشین دیسک ترمز و لنت گرم شده و منبسط میشود و بصورت مداوم با دیسک ترمز استکاک دارند و همین موجب شده تا خیلی زود لنت شما تمام شود.
      در قدم اول باید بررسی کنید که آیا کلیپر ها سالم هستند یا نه، لنت جدید را که نصب کردید تاکید کنید تعمیرکارتان سیلندر های ترمز را کاملا باز کند، اگر باز هم شاهد این مشکل بودید احتمال این وجود دارد که بوستر ترمز یا شلنگ های ترمز مشکل داشته و به خوبی نمیتواند سیلندر ترمز را به عقب بازگرداند و همین موجب درگیر شدن مجدد لنت و دیسک بصورت مداوم میشود.
      گفتنی است که وجود لنگی در رینگ چرخ، خرابی جلو بندی، خرابی بلبرینگ چرخ، خرابی سیلندر ترمز، خرابی لوازم ترمز و … نیز میتواند موجب این مشکل شود لذا با توجه به قیمت بالای بوستر ترمز ماشین پیشنهاد ما این است که حتما تمامی این موارد را بررسی کنید و سپس بعد از اطمینان از منشأ خرابی اقدام به تعویض قطعه مشکل دار نمایید.