هر آنچه از بنزین و تفاوت های انواع بنزین باید بدانیم

بنزین برای روشن شدن و حرکت خودروها الزامی است. در ایران بنزین های مختلفی در جایگاه ها عرضه می کردد که هر کدام از اینها دارای عدد اکتان و کیفیت مختلفی می باشند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع بنزین و تفاوت های آن پرداخته‌ایم تا با این مبحث کاملاً آشنا شوید.

اگر با خودروها سر و کار داشته باشید، قطعاً می دانید که بیشتر آنها از بنزین (Gasoline) استفاده می کنند. حتی اگر این کار را نکرده باشید، به احتمال زیاد کلمه بنزین را اینجا و آنجا شنیده‌اید. اگرچه بسیاری از افراد با اصطلاح بنزین آشنا هستند، اما بیشتر آنها نمی دانند “انواع بنزین” کدامند، چه تفاوت هایی باهم دارند و رنگ های بنزین به چه معناست. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع بنزین پرداخته ایم تا هر آنچه که از بنزین و تفاوت های انواع آن باید بدانید را به شما انتقال دهیم. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

بنزین چیست

بنزین چیست

بنزین نوعی مایع است که در احتراق داخلی بسیاری از موتورها استفاده می شود. احتراق به عبارت ساده، سوزاندن یک ماده که در این مورد بنزین است می باشد. این فرآیند باعث حرکت در ماشین و سایر وسایل نقلیه می شود. بنزین اساساً سوختی است که کارکرد موتورها را تسهیل می کند.

بنزین معمولاً از طریق تقطیر جزیی از نفت خام استخراج می شود. این فرآیند در پالایشگاه های نفت انجام می شود که به خاطر پیچیدگی فرآیند تقطیر آن می باشد.

تفاوت بنزین قرمز و سبز

اساساً بنزین خام بی رنگ است و رنگ بنزین نشان دهنده کیفیت سوخت نیست، بلکه این تفاوت رنگ ها تولید کنندگان ایجاد می کنند تا بتوان نوع های مختلف بنزین را از هم متمایز کرد. یکی از روش های تشخیص بنزین سوپر از معمولی، رنگ بنزین است. بنزین سوپر در گذشته به رنگ سبز بود و در حال حاضر زرد رنگ می باشد و رنگ بنزین معمولی (یورو ۲) صورتی مایل به قرمز است. با این اوصاف، رنگ بنزین بیشترین کاربرد را برای شناسایی بنزین سوپر از بنزین معمولی دارد.

تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴

تفاوت بنزین معمولی و یورو 4

در ایران و سایر کشورها، استاندارهایی برای سوخت مورد نیاز خودروها اعمال شده که هدف از این استانداردها این است که کمترین آلودگی برای محیط زیست و افراد ایجاد شود. استاندارد آلایندگی یورو که از ۱ تا ۶ می باشد، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار آلاینده های ناشی از سوختن بنزین و گازوئیل را تعریف می کند. در واقع هر چقدر که این عدد یورو بالاتر باشد، استانداردهای بیشتری باید در بنزین رعایت شود.

یکی از این استانداردها، عدد اکتان بنزین است. در سال های گذشته به دلیل اینکه از بنزین یورو ۴ استفاده نمی شد، عدد اکتان بنزین پایین تر بود. اما از سال ۱۳۹۳ سوخت توزیعی در کشور از بنزین با استاندارد یورو ۴ در دستور کار قرار گرفته است که نقش مهمی در بهبود کیفیت سوخت خودروها و کمتر شدن آلودگی هوا دارد. در استانداردهای قبلی، عدد اکتان پایین تر بود اما در بنزین یورو ۴ عدد اکتان بالاتر می باشد.

استاندارد بنزین یورو ۴ در اروپا از سال ۲۰۰۵ اعمال شده این بنزین دارای حداکثر %۳۵ مواد آروماتیک، %۱۸ ترکیبات الفین، %۱ بنزن، %۲٫۷ اکسیژن و ۵۰PPM سولفور است. در حال حاضر برای کشور ما بنزین یورو ۴ بنزین مطلوب محسوب می شود که عدد اکتان آن ۹۱ می باشد.

تفاوت بنزین سوپر و یورو ۴

علاوه بر قیمت و سهمیه بندی بنزین، کیفیت سوخت یکی دیگر از موضوعات مهم است که افراد بین بنزین سوپر و یورو ۴ یکی از آنها را انتخاب می کنند. بنزین یورو ۴ در حال حاضر دارای عدد اکتان ۹۱ است و عدد اکتان بنزین سوپر حدوداً ۹۵ می باشد. علاوه بر این لازم به ذکر است که بنزین یورو ۴ بسیار پاک تر و مناسب تر از بنزین سوپر است، در صورتی که بسیاری از افراد گمان می کنند بنزین سوپر پاک تر است ولی در واقع اینطور نیست. اما موضوعی که وجود دارد این است که بنزین سوپر به سختی در جایگاه های سوخت سراسر کشور پیدا می شود و حتی بنزین یورو ۴ نیز در بعضی از جایگاه های سوخت شهر تهران وجود دارد که همین موضوع باعث شده افراد برای پیدا کردن سوخت با اکتان بالا با مشکلاتی مواجه باشند.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

مهم ترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی، عدد اکتان آنها می باشد و در اصل این عدد نشان دهنده تفاوت کیفیت دو بنزین می باشد. به طور کلی، عدد اکتان معیاری برای نشان دادن مقاومت سوخت در برابر پیش احتراق است و این عدد توانایی متراکم شدن سوخت را نشان می دهد. پس نتیجه می گیریم که هرچقدر عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، بنزین توانایی متراکم شدن بیشتری دارد و مقاومت آن در برابر ضربه یا پیش احتراق بالاتر است.

با توجه به توضیحاتی که پیش تر نیز ارائه کردیم، بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی (بنزین یورو ۲) دارد که منجر به بالا بودن کیفیت بنزین سوپر شده است. هر کدام از این دو نوع سوخت مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که به طور مثال بنزین معمولی دارای قیمت کمتر، دسترسی آسان تر و معایبی همچون درجه بالای آلایندگی و احتمال آسیب به موتور خودرو را دارد. در نقطه مقابل، بنزین سوپر دارای مزیت های مانند افزایش عملکرد موتور، آلودگی کمتر و افزایش عمر قطعات خودرو را داراست ولی دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از قیمت بالاتر و دسترسی سخت تر.

تفاوت بنزین یورو ۴ و یورو ۵

در کشورهای اروپایی استاندارد بنزین یورو ۴ از سال ۲۰۰۵ و بنزین یورو ۵ از سال ۲۰۰۸ میلادی برای خودروهای سواری سبک معرفی شد. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هر چقدر عدد استاندارد یورو بالاتر باشد، سخت گیری های بیشتری برای بنزین اعمال می شود. با این اوصاف، تفاوت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ در میزان تولیدی کربن مونو اکسید، کاهش مقدار هیدرو کربن و عدم وجود گاز متان می باشد. کیفیت بنزین یورو ۵ بسیار بهتر از بنزین یورو ۴ است و آلودگی کمتری را برای محیط زیست ایجاد می کند. بنزین یورو ۵ نسبت به بنزین یورو ۴ میزان گوگرد کمتری دارد و میزان گوگردی که در بنزین یورو ۵ وجود دارد برابر با ۱۰PPM است ولی این مقدار در بنزین یورو ۴ برابر با ۵۰PPM است.

رنگ بنزین یورو ۴

ما پیش تر به رنگ بنزین اشاره‌ای داشتیم که لازم است به طور کلی در مورد رنگ این بنزین توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. بنزین خام بی رنگ است و تولید کنندگان به منظور ارزیابی کیفیت بنزین، مواد افزودنی و رنگدانه‌هایی به آن اضافه می کنند که همین باعث تغییراتی در رنگ بنزین و مخصوصاً بنزین یورو ۴ می شود. در چند سال گذشته بنزین یورو ۴ رنگی مایل به قرمز داشت ولی در حال حاضر رنگ بنزین یورو ۴ بنفش می باشد.

نحوه تشخیص بنزین یورو ۴

علاوه بر مشخصاتی که در مورد کیفیت بنزین یورو ۴ ذکر کردیم، نکته‌ای که می تواند باعث تشخیص بنزین یورو ۴ شود رنگ آن است. بنزین در کل بی رنگ است و فقط رنگ شاخصی به آن می دهند که شناخته شود که در حال حاضر بنزین یورو ۴ به رنگ بنفش می باشد. بنزین سوپر نیز زرد رنگ است و بنزین معمولی (یورو ۲) صورتی مایل به قرمز می باشد و این اصلی ترین راه برای تشخیص بنزین معمولی، سوپر و یورو ۴ است.

از آنجایی که پیدا کردن بنزین یورو چهار بسیار سخت است، صاحبان خودرو های بالا رده مجبور به استفاده از بنزین یورو ۲ یا سوپر شده اند. این موضوع مشکلاتی را به همراه دارد، یکی از این مشکلات روشن شدن چراغ چک است که حتی بعد از دیاگ زدن و حذف خطا، باز رخ میدهد. دقت داشته باشید که این موضوع امری طبیعی است. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید، میتوانید مقاله روشن شدن چراغ چک گاهی اوقات را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

عدد اکتان بنزین ایران

عدد اکتان بنزین در ایران برای هر کدام از نوع های بنزین متفاوت است. بنزین یورو ۴ در ایران دارای عدد اکتان ۹۱ است و در اروپا بنزین یورو ۴ دارای عدد اکتان ۹۶ یا ۹۸ می باشد. بنزین معمولی که همان بنزین یورو ۲ می باشد عدد اکتان آن برابر با ۸۷ است که استفاده از آن می تواند باعث آسیب به موتور خودرو شود. و در نهایت بنزین سوپر نیز حدوداً دارای عدد اکتان ۹۵ است.

نکته: اطلاعاتی که ما در این مقاله ارائه کرده‌ایم شاید به مروز زمان تغییراتی داشته باشد و در واقع این اطلاعات متناسب با شرایط حال حاضر بروزسانی شده است. در صورتی که تغییراتی در شرایط روزمره بنزین بوجود بیاید ما مجدداً این مقاله را آپدیت خواهیم کرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظرات
  1. عباس می گوید

    جالب هست و برای اولین بار که خوندم یورو ۴ بهتر از سوپر است
    من شنیده بودم یورو ۴ در ایران اکتان ۹۱ و سوپر ۹۳ هست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب، چه نکته بجایی مطرح کردید
      بصورت کلی حرف شما صحیح است و بلقاعده کیفیت بنزین سوپر باید بیشتر از بنزین معمولی باشد اما متاسفانه امروزه بنزین یورو ۴ را خیلی سخت میتوان در جایگاه ها پیدا کرد (حتی در تهران) و اکثر بنزین های عرضه شده یورو ۲ هستند و از همین رو باید گفت اگر شما بنزین یورو ۴ (که واقعا این استاندارد را داشته باشد) در پمپ بنزین های کشور پیدا کنید کیفیت و عدد اکتان بالاتری از بنرین سوپر که امروزه عرضه میشود خواهد داشت.
      از طرف دیگر اگر دقت داشته باشید برای خودرو هایی که موتور توربو دارند و حساسیت بالایی به بنزین، همواره پیشنهاد میشود حتی بنزین سوپر را با اکتان مصرف کنند، این در صورتی است که اگر از بنزین یورو ۴ واقعی استفاده شود برای موتور های توربو که استاندارد یورو ۴ دارند هیچ مشکلی نباید رخ دهد!

  2. پویا می گوید

    هروقت میریم جایگاه میگن سوپر نداریم بیا مکمل بریز!
    نه یورو ۴ و نه سوپر در اهواز پیدا نمیشه

  3. M.hashemi می گوید

    بنزین سوپر سبز متمایل به آبی است در اینجا به اشتباه زرد نوشته شده است.بنزین زرد و نارنجی هر دو یورو ۲هستند.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله درست میفرماید. متاسفانه به دلیل اینکه بصورت مداوم رنگ و کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه های مختلف تغییر میکند، نمیتوان بصورت جامع و همیشگی به آن پرداخت.