بررسی علت بد جا رفتن دنده در حالت های مختلف

زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید، تعویض دنده باید به آسانی انجام شود. گاهی اوقات به دلیل مشکلات مختلفی که وجود دارد این تعویض دنده با سختی هایی همراه است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت بد جا رفتن دنده در حالت های مختلف پرداخته‌ایم تا بتوانید تشخیص دهید که مشکل از کجاست.

اخیراً متوجه سخت شدن و بد جا رفتن دنده (Hard Shifting) شده‌اید؟ اگر ماشین شما موقع تعویض دنده با مشکل مواجه می شود، نشان دهنده وجود مشکلاتی در گیربکس است. تعدادی از مشکلات اساسی ممکن است وجود داشته باشد که یک مکانیک متخصص به بهترین نحو می تواند این مشکلات را تشخیص داده و تعمیر کند. با این حال ما در اینجا قصد داریم نگاهی به “علت بد جا رفتن دنده” بیندازیم تا بدانید مشکل ماشینتان از کجاست و اطلاعات دقیق تری به مکانیک خود بدهید.

علت بد جا رفتن دنده

علت بد جا رفتن دنده

به طور کلی علت بد جا رفتن دنده به موارد زیر مربوط می شود:

کثیف بودن یا بی کیفیت بودن روغن گیربکس

یکی از رایج ترین علت های بد جا رفتن دنده ماشین این است که روغن گیربکس بی کیفیت و بیش از حد آلوده دارید. با گذشت زمان، روغن گیربکس ماشین شما کثیفی ها و آلاینده ها را از محیط و همچنین از قطعات فلزی متحرک داخل جعبه دنده می گیرد. در حالی که این موضوع کاملا طبیعی و قابل انتظار است، اما به این معنی است که شما باید به طور منظم روغن گیربکس را تعویض کنید تا به سالم نگه داشتن گیربکس کمک کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که از برنامه توصیه شده سازنده خودرو برای شستشو یا تغییرات روغن گیربکس پیروی کنید. به دفترچه راهنمای ماشین نگاهی بیندازید یا با مکانیک خود در مورد این بازه زمانی مشورت کنید و سعی کنید وقتی که زمان تعویض روغن گیربکس فرا می رسد، زیاد معطل نکنید. این کار نه تنها می تواند باعث مشکلات رانندگی شود، بلکه می تواند منجر به آسیب گیربکس و در نتیجه تعمیرات پر هزینه شود.

نشتی روغن گیربکس

گیربکس خودروی شما یک سیستم بسته و آب بندی شده است، به این معنی که هر روغن گیربکسی در باید در محفظه گیربکس بماند. با این حال درست مانند روغن موتور، ممکن است نشتی رخ دهد. داشتن روغن گیربکس بسیار کم می تواند منجر به آسیب جدی و گرمای بیش از حد شود. در صورت نشت روغن گیربکس، متوجه مشکل در تعویض دنده نیز خواهید شد.

هر زمان که سطح روغن گیربکس خودروی شما خیلی کم شود، به این معنی است که قطعات گیربکس به درستی روغن کاری نشده اند. این می تواند باعث سایش و آسیب اضافی به آن قطعات در حال کار شود و همچنین ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد به دلیل اصطکاک اضافی شود. اگر نشتی روغن گیربکس زود تشخیص داده شود می توان با هزینه‌ای کمتر این مشکل را برطرف کرد، ولی اگر به نشتی روغن گیربکس توجهی نشود قطعاً منجر به خرابی گیربکس و هزینه های سرسام آور خواهد شد.

معیوب بودن سنسورهای دور موتور

این روزها خودروها به سیستمی از حسگرها متکی هستند که از داده ها برای اطلاع دادن به سایر قسمت های خودروی شما استفاده می کنند. این شامل سنسورهای دور موتور می شود که به گیربکس می گویند که چگونه و چه زمانی دنده را تعویض کند. اگر سنسور دور موتور خودروی شما داده های نادرستی ارسال می کند، می تواند منجر به تعویض دنده سخت و سایر مشکلات رانندگی شود.

خوشبختانه این مشکل به سادگی قابل تعمیر است. مکانیک شما می‌تواند سنسور دور موتور را بررسی کند و تنظیماتی را انجام دهد تا دوباره به درستی کار کند یا به سادگی آن را با یک سنسور جدید جایگزین کند. در هر صورت، مراقبت سریع از این امر نباید زمان و هزینه زیادی برای شما داشته باشد و می تواند شما را از مشکلات بزرگتر در جاده و خیابان نجات دهد و تجربه رانندگی شما را دوباره بسیار لذت بخش تر کند.

فرسوده شدن دیسک و صفحه کلاچ

فرسوده شدن دیسک و صفحه کلاچ اغلب اولین مورد است که درباره بد جا رفتن دنده به ذهن افراد می رسد و کاملاً هم درست است. این امکان وجود دارد که به دلیل فرسودگی یک یا چند قسمت از دیسک و صفحه کلاچ نیاز به تعمیر داشته باشید. دیسک و صفحه کلاچ فرسوده همچنین می تواند به صورت نرم شدن پدال کلاچ یا بوی سوختن در هنگام رانندگی ظاهر شود، بنابراین مراقب این علائم نیز باشید.

اگر مسافت زیادی را با ماشین خود طی کرده‌اید، در نهایت به یک دیسک و صفحه کلاچ فرسوده برخورد خواهید کرد. با این حال، هنگامی که متوجه علائمی از ماشین خود شدید که نشان‌دهنده ساییدگی کلاچ یا هر مشکل دیگری در گیربکس است، بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر، زودتر به مکانیک مراجعه کنید.

مشکل کابل های تعویض دنده

 با گذشت زمان، هر قسمتی از ماشین شما مانند کابل های تعویض دنده، اگر به موقع تعویض نشود، به تدریج فرسوده شده و در نهایت می شکند. هنگامی که این اتفاق افتاد، احتمالاً با بد جا رفتن دنده مواجه خواهید شد.

به بیان ساده، اگر کابل های تعویض دنده ماشین شما کشیده یا شکسته باشد، تعویض دنده به درستی انجام نخواهد گرفت. این کار تعویض دنده را دشوار می کند و می تواند باعث تعویض سخت شود.

علت بد جا رفتن دنده یک

زمانی که می خواهیم خودرو را به حرکت درآوریم و یا با سرعت بسیار پایینی رانندگی کنیم، دنده یک به کمک ما خواهد آمد. با این حال اگر دنده یک به سختی جا برود قطعاً مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد. اصلی ترین علت بد جا رفتن دنده یک می تواند به سادگی عدم فشار کامل پدال کلاچ باشد. در موار دیگر، خشک شدن میله اهرم دسته دنده و زنگ زدگی، تنظیم نبودن کلاچ، آسیب دیدن ماهک دنده و غلاف های کشویی آن می تواند باعث بد جا رفتن دنده یک شود.

علت بد جا رفتن دنده عقب

رایج ترین علت بد جا رفتن دنده عقب به دلیل خرابی و فرسودگی هرزگرد دنده عقب است. هرزگرد دنده عقب با گذشت زمان و طی کردن مسافت طولانی دچار خوردگی و آسیب می شود که همین مسئله بد جا رفتن دنده عقب را به همراه دارد.

علت بد جا رفتن دنده دو

علت بد جا رفتن دنده دو معمولاً به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی مواقع شما پدال کلاچ تا انتها فشار نمی دهید که این می تواند به نوبه خود، بد جا رفتن دنده دو را به همراه داشته باشد. مورد بعدی مربوط به کم بودن روغن گیربکس یا همان واسکازین می باشد که سخت شدن جابجایی دنده را به همراه دارد. خرابی دیسک و صفحه کلاچ، فرسودگی فلایویل و معیوب بودن صفحه سلکتور می توانند دیگر علت های بد جا رفتن دنده دو باشند.

علت بد جا رفتن دنده در هوای سرد

هوای سرد می تواند مشکلاتی را برای سیستم گیربکس خودرو ایجاد کند. این شرایط باعث یخ زدگی و نشت روغن گیربکس می شود که نوبه خود فشار روغن گیربکس را پایین می آورد و عملکرد نادرست تعویض دنده ها را به همراه دارد چراکه سطوح فشار روغن گیربکس نقش مهمی برای اطمینان از عملکرد صحیح گیربکس در شرایط آب و هوایی سرد دارد.

جابجایی دنده در هوای سرد ممکن است سخت تر باشد زیرا نقاط تعویض به تاخیر می افتد. این مشکل بد جا رفتن دنده در هوای سرد می تواند باعث افزایش فشار در قسمت های مختلف گیریکس شود. به همین دلیل شما باید کیفیت روغن گیربکس و نبودن نشتی آن را در هوای سرد مرتباً بررسی کنید تا از بد جا رفتن دنده و خرابی های گیربکس جلوگیری کنید.

علت بد جا رفتن دنده در هوای گرم

دنده های گیربکس در هوای گرم به سختی جابجا می شوند زیرا این قطعات در دمای بالا دچار آسیب، فرسودگی و خرابی می شوند. گیربکس ماشین برای خنک نگه داشتن و عملکرد صحیح به روغن گیربکس نیاز دارد و اگر این مایع کیفیت پایین داشته باشد و یا دچار نشتی شده باشد، ممکن است گرما و فشار زیادی را در هوای گرم ایجاد کند و در نتیجه باعث بد جا رفتن دنده شود.

علت بد جا رفتن دنده سه به دو

علت بد جا رفتن دنده سه به دو می تواند مربوط به مشکل دنده برنجی گیربکس باشد. همچنین در بعضی مواقع ممکن است گیربکس خودرو دچار مشکل شده باشد که حتماً باید به مکانیکی و نمایندگی های مجاز مراجعه کنید تا به صورت دقیق تر علت بد جا رفتن دنده سه به دو را بررسی کنند.

علت بد جا رفتن دنده سه

معمولاً خرابی قطعات داخل گیربکس مانند دنده برنجی، خرابی لیور دنده، جعبه تقسیم داخل گیربکس و مشکل دیسک و صفحه کلاچ همگی می توانند باعث بد جا رفتن دنده سه شوند. برای حل مشکل و عیب یابی دقیق این موضوع توصیه می کنیم به تعمیرگاه های تخصصی مراجعه کنید تا ماشین شما را از نزدیک بررسی کنند.

دلیل سفت جا رفتن دنده

دلیل سفت جا رفتن دنده

دلیل سفت جا رفتن دنده معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:

  • خرابی ماهک دنده
  • خرابی غلاف کشویی و دنده برنجی
  • تنظیم نبودن کلاچ
  • تنظیم نبودن اهرم دسته دنده
  • کامل فشار ندادن پدال کلاچ موقع تعویض دنده
  • انتخاب دنده اشتباه با شرایط و سرعت خودرو
  • مشکلات و خرابی های دیسک و صفحه کلاچ

علت سفت جا رفتن دنده در اول صبح

همانطور که قبلاً گفته شد، روغن گیربکس فشار مناسب برای عملکرد صحیح گیربکس را ایجاد می کند که اگر از روغن نامرغوب برای خودرو استفاده کنید و یا این مایع دچار کثیفی و فرسودگی شده باشد، دنده ها در اول صبح به سختی جا می روند. همیشه انتخاب واسکازین یا روغن گیربکس با غلظت مناسب و کیفیت بالا را برای ماشین خود در اولویت قرار دهید تا این مایع به درستی روانکاری و عملکرد صحیح قطعات داخل گیربکس را تضمین کند. اصلی ترین علت سفت جا رفتن دنده در اول صبح مربوط به مشکلات روغن گیربکس یا واسکازین می باشد. با تعویض واسکازین یا روغن گیربکس مشکل سفت جا رفتن دنده در اول صبح را بررسی کنید و اگر هنوز این مشکل پابرجاست، علت های دیگری را که پیش تر به آنها اشاره کردیم را مدنظر قرار دهید و یا خودرو را به دست افراد متخصص بسپارید تا عیب یابی دقیق و تعمیرات لازم را روی خودروی شما انجام دهند.

دلیل جا نرفتن دنده

به طور کلی دلیل جا نرفتن دنده شامل موارد زیر است:

  • سطح کم و بی کیفیت بودن واسکازین یا روغن گیربکس
  • مشکلات و خرابی های دیسک و صفحه کلاچ
  • خرابی قطعات داخلی گیربکس مانند دنده برنجی
  • خرابی ماهک دنده
  • معیوب بودن لیور دنده
  • خرابی فلایول و صفحه سلکتور
  • انتخاب دنده اشتباه با توجه به سرعت خودرو
  • فشار نامناسب روی پدال کلاچ

علت بد جا رفتن دنده در دور بالا

اصلی ترین علت های بد جا رفتن دنده در دور بالا عبارتند از:

  • معیوب بودن سنسور دور موتور
  • فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ
  • کم بودن سطح واسکازین یا روغن گیربکس
  • اختلال در عملکرد دنده ها و ماهک دنده
  • فشار ناکافی روی پدال کلاچ
  • ناهماهنگی دنده با سرعت خودرو

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوال یا تجربه‌ای در مورد علت بد جا رفتن دنده ماشین دارید می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.