خودروی مردانه؛ محبوب ترین خودروهای آقایان کدامند؟

یکسری از خودروها را بیشتر آقایان خریداری می کنند و یکسری از ماشین ها را خانم ها اکثرا استفاده می کنند. به همین منظور ما در این مقاله به معرفی خودروی مردانه پرداخته ایم تا ببینیم محبوب ترین خودروهای مردانه بازار کدامند.

در کشور ما مفهوم ماشین با نام دو کارخانه قدیمی ‌و بزرگ تولید خودرو یعنی ایران خودرو و سایپا گره خورده است. این دو کارخانه را همه شما می‌شناسید و حتما از الطاف آنها بهره‌مند شده‌اید!!!! از سال‌ها قبل انواع ماشینهای تولیدی این دو کارخانه در خیابان‌های و جاده‌های ایران جولان می‌دهند. در این مقاله قصد ما بررسی خودروهای مخصوص آقایان است. البته شاید ذکر جمله خودروی مخصوص آقایان خیلی صحیح نباشد چرا که هیچ خودرویی وجود ندارد که صرفا برای مرد و یا صرفا برای خانم طراحی و تولید شده باشد. بلکه بهتر است به بررسی این موضوع بپردازیم که کدام خودروها برای اینکه یک مرد راننده آن باشد مناسب‌ترند و وِیژگی‌های کدام خودرو به نحوی است که رانندگی یک زن با آن ماشین بهتر است، البته که پیش تر ما به بررسی خودرو های مخصوص بانوان پرداخته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.. در ماشینهای خارجی در هنگام طراحی و ساخت خودرو، به مردانه یا زنانه بودن خودرو توجه می‌کنند و حتی اعلام می‌کنند که این “خودروی مردانه” است یا زنانه ولی در مورد خودروهای داخلی این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین قبل از شروع به مطرح کردن هر نکته‌ای باید این را بگوییم که خیلی از این مطالب، نظر شخصی است و خودرویی که ما در اینجا به عنوان خودروی مردانه آوردیم ممکن است فرد دیگری همان خودرو را برای یک زن مناسب‌تر بداند. البته در خیلی از موارد (مخصوصا در بین خودروهای خارجی) می‌توانیم تفاوت مشخص و ملموسی بین ماشینهای مخصوص بانوان و آقایان پیدا کنیم. یک مورد دیگر را هم بیان کنیم و آن اینکه در دو سه سال اخیر تعداد خودروهای صفر موجود در بازار به شدت کاهش یافته است. اگر همین امروز شما قصد خرید خودروی صفر سواری داشته باشید گزیته‌های شما محدود به این موارد خواهند بود: خودروی پژوی ۴۰۵ و ۲۰۶ در چند تیپ و ۲۰۷ و پژو پارس،  خودروی سمند، خودروی رانا و خودروی دنا در چند تیپ از کارخانه خودروسازی ایران خودرو و خودروهای پراید و تیبا و ساینا و کوییک از کارخانه خودروسازی سایپا. بنابراین اگر در مورد خودروهای خارجی مختلف موجود در ایران صحبت می‌کنیم منظورمان خوروهای صفر نیست.

خودروی سمند

خودروی سمند

اولین خودرویی که در این مقاله به عنوان یک خودروی مردانه نام آن را مطرح می‌کنیم خودروی سمند است. سمند اولین ماشین ملی کشور ایران بعد از انقلاب ۵۷ نیز می‌باشد. از اولین روز‌های ورود به جاده‌های کشور، این ماشین خریداران زیادی داشت و امروزه یکی از خودروهایی است که به تعداد بسیار زیاد در کشور ایران موجود است. البته چند سالی که اندکی وضعیت خودرو در کشور بهبود یافته بود و خودروهای خارجی (هر چند با عوارض زیاد) وارد کشور می‌شدند تمایل به خرید سمند کاهش یافته بود. الآن که وضعیت کشور به لحاظ خودرو متأسفانه بسیار نامطلوب است، باز هم سمند جزء معدود خودروهایی است که همیشه توسط کارخانه ایران خودرو فروش داشته است و مردم هم برای خرید این خودرو تمایل بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. البته قبل از اینکه در سال ۹۰ و ۹۱ تحریم‌ها به این شکل وحشتناک شوند، برای دسترسی بهتر افراد، فروش اقساطی سمند هم در دستور کار ایران خودرو قرار داشت. در یکی دو سال اخیر نه تنها از فروش قسطی خودرو در ایران خودرو و سایپا خبری نیست بلکه فروش نقدی هم به صورت فوری وجود دارد و می‌بایستی برای خرید یک خودرو از سایپا یا ایران خودرو ابتدا ثبت نام کرد و سپس آنها قرعه کشی کنند. اگر فردی در قرعه کشی برنده شود باز هم کار تمام نشده و نمی‌تواند صاحب خودرو شود بلکه می‌بایستی پول هنگفت و عحیب و غریب خودرو را پرداخت کند و ایران خودرو و سایپا بعد از گذشت چند ماه خودرو را تحویل فرد می‌دهند. این نکته هم بماند که بعد از طی شدن این فرآیندهای پیچیده، فرد خریدار خودرو، حق فروش خودرو را تا یک سال نخواهد داشت.

برگردیم به بررسی ماشین سمند. در سالهای ابتدایی عرضه شدن سمند در بازار ایران نسبت به محصولات دیگری که در ایران وجود داشت بزرگتر بود، هم چنین این ماشین موتوری قدرتمند داشت، ضمنا شاسی آن نسبتا بلند‌تر از بقیه ماشین‌ها بود. این تمایزهایی که سمند با ماشینهای هم نسلش داشت مهم‌ترین عللی هستند که سمند را به ماشینی مردانه تبدیل می‌کنند. کمتر شاهد آن هستیم که خانمی برای خود سمند خریداری کند و بخواهد با سمند رانندگی کند و در واقع سمند یک ماشین مردانه و خانوادگی است و نه ماشینی زنانه. باز هم تأکید می‌کنم که به دلیل تحریم‌ها خودروهایی مثل محصولات رنو که قبلا در ایران مونتاژ می‌شدند دیگر مونتاژ نمی‌شوند و خودروهای وارداتی هم دیگر وارد نمی‌شوند. در نتیجه امروزه اگر در ایران هیچ فردی در طرح فروش ایران خودرو و سایپا به مردانه یا زنانه بودن خودرو توجه نمی‌کند و یک خانم یا یک آقا هر ماشینی را که بتواند ثبت نام کند را ثبت نام می‌کند ولی در حالت عادی یک خانم هیچ موقع دست روی سمند نخواهد گذاشت.

جک اس ۵ و جک اس ۳

جک اس 5

تصویر اول، خودروی جک اس ۳ و تصویر دوم، جک اس ۵ را نشان می‌دهد. جک s5 و جک s3 دو کراس اوور‌ جمع و جور در بازار ایران هستند که به همراه بقیه ماشینهای جک به وسیله کرمان موتور در ایران ارائه می‌گردند . از سال‌ ۱۳۹۴ ، ماشین جک اس ۵ به صورت دنده ای و از سال ۱۳۹۵ ماشین جک اس ۵ اتوماتیک و از سال ۱۳۹۶ جک اس ۳ وارد بازار ایران شدند. هر دو ماشین جک اس ۳ و جک اس ۵ در بین مردان ایرانی محبوب هستند و بهترین گزینه برای خرید ماشینی شاسی بلند و با قیمت مناسب به شمار می‌آیند. 

مقایسه جک اس ۳ وجکاس ۵ از لحاظ فنی

این ماشینهای شاسی بلند با وجود جمع و جور بودن، خیلی هم قدرتمند می‌باشند. گیربکس این دو ماشین از نوع  CVT است.

  • جک اس ۵ موتوری ۲ لیتری ۴ سیلندر دارد و ماشین جک اس ۳، موتوری ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندردارد.
  • جک اس ۵ قادر است ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید کند ولی جک اس ۳ قدرتی معادل ۱۰۷ اسب بخار دارد.
  • جک اس ۳، گشتاور ۲۳۵ نیوتن بر متر تولیدی را به چرخ‌های جلویی انتقال می‌دهد ولی این عدد در مورد جک اس ۵ برابر ۲۶۵ نیوتن متر است.

مقایسه جک اس ۳ وجک اس ۵ از لحاظ طراحی

  • از نظر ابعاد: ابعاد شیشه جلویی جک S3 به صورت اغراق‌آمیزی بزرگ به‌نظر می‌رسد و با سایر اجزای بدنه هماهنگی چندانی ندارد؛ همچنین استفاده از سپر ساده و خطوط کم‌عمق در ظاهر جک S3 باعث کاهش شلوغی در طراحی این خودرو شده‌است.
  • از لحاط کابین: طراحی فضای داخلی این دو ماشین تقریبا مثل هم است هر چند در داخل کابین جک اس ۳ دکمه‌های کمتری موجود است و در کل فضای داخل کابین ساده‌تری دارد. 
  • از نظر نمای بیرونی ماشین: هر چند ظاهر این دو ماشین خیلی شبیه به هم است ولی طراحی جک اس ۵ خیلی زیباتر و هماهنگ‌تر و متناسب‌تر از جک اس ۳ است و برای رانندگان و بینندگان این خودرو رضایت ‌بخش‌تر است مثلا در جک اس ۳ ابعاد شیشه جلو به طور ناهمگونی بزرگ است که در جک اس ۵ این نقیصه برطرف شده است.
  • از نظر ارتفاع ماشین: هر چند ارتفاع این دو نوع خودرو به اندازه هم است ولی عرض  جک S5 به اندازه ۷٫۵ سانتی‌متر از جک S3 بیشتر است و طول آن هم ۱۰٫۵ سانتی‌متر بیشتر از جک S3 است، اما هر دو خودرو ارتفاع مشابه دارند.
  • از لحاظ متریال: مواد استفاده شده در هر دو ماشین خوب است. 
  • از لحاظ جاداری: جک اس ۵ جادارتر از جک اس ۳ است و صندلی‌های مناسب‌تری دارد و برای خانواده‌های پرجمعیت و افراد سنگین وزن‌تر مناسب‌تر است.

ماشین‌هایما اس ۷

هایما اس ۷ که یک ماشین مدرن شاسی بلند است دارای موتوری قدرتمند و ۲ لیتری است که  توان تولید ۱۴۸ اسب بخار را دارد. داخل اتاق این ماشین جا دار و زیبا است. سرعت این ماشین حداکثر به عدد ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت، با گشتاور ۱۸۰ نیوتن بر متر می‌رسد.‌ از آنجایی که‌ هایما اس ۷ قدرت خوبی دارد و به لحاظ طراحی بیرونی و درونی زیبا و باعظمت است و هم چنین قیمتش هم نسبت به ماشینهای آمریکایی و اروپایی و کره ای و ژاپنی مناسب می‌باشد، در بین مردان ایرانی بسیار محبوب است. این ماشین همچنین در سال ۲۰۱۳ جزء ماشینهای پرفروش دنیا شد. 

ماشین لیفان X60 

ماشین لیفان X60

ماشین لیفان x60 که ساخته کشور چین است، یکی دیگر از ماشینهای مورد علاقه بین آقایان ایرانی و اگر دقیق‌تر بگوییم یکی از کراس اوورهای مورد علاقه آقایان است. گیربوکس لیفان X60 از نوع  CVT  است که بالاترین سرعت آن  نیز  صد و هفتاد کیلومتر در یک ساعت است. کراس اوور لیفان x60 یکی از کراس اوور‌های قدیمی‌ موجود در بازار ایران است که بیشتر طرفداران آن آقایان هستند. دلیل علاقه مردان ایرانی به این ماشین، بیشتر از همه این است که در بین ماشین‌های شاسی بلند، قیمت بسیار مناسبی  دارد و کسی که دوست دارد ماشین شاسی بلند سوار شود ولی دستش از ماشینهای شاسی بلند فوق العاده مثل تویوتا و … کوتاه است به ناچار سراغ خرید این ماشین یعنی لیفان X60 می‌رود. در واقع استدلال خریداران ایکس ۶۰ عمل به این بیت است: “آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید” . البته نباید از طراحی زیبا، موتوری قوی، امکانات و آپشن‌های رفاهی مناسب این ماشین هم غافل شد. موتور لیفان X60 هم،  1.8 لیتری است و قدرت آن ۱۳۱ اسب بخار می‌باشد. گشتاوری موتور ایکس ۶۰،  168 نیوتن بر متر است. 

خودروی زانتیا

سیتروئن زانتیا نام یک خودروی خانوادگی است که بین ایرانی‌ها خصوصا مردان همیشه محبوب بوده است و شاید به جرأت بتوان گفت هیچ موقع از محبوبیت این ماشین نزد ایرانی‌ها کاسته نشد. اسم زانتیا مثل بعضی از نامها از اسامی تاریخ باستان یونان می‌باشد در واقع زانتیا از کلمه زانتوس که در زبان یونانی به معنی طلائی است و از نام شهر باستانی زانتوس یا زانث یا شهر طلائی گرفته شده است.این خودروی معرف بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توسط شرکت سیتروئن در دو نوع اتاق ساخته شد. مدل‌های استیشن این خودرو در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در فرانسه تولید شد. البته این خودرو توسط شرکت سایپا تا سال ۲۰۰۹ این خودرو در ایران مونتاژ می‌شد. محبوببیت زانیا بین مردان ایرانی به ظاهر پرقدرت و باعظمت آن و موتور قدرتمندش برمی‌گردد. داخل کابین این ماشین هم جادار است و برای خانواده هم مناسب است.

اضافه کنیم که خودروی زانتیا به جز کشور فرانسه به تعداد کم در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در کشور چین و توسط شرکت فنگشن سیتروئن هم مونتاژ شد. 

خودروی رنو تالیسمان

خودروی رنو تالیسمان

رنو تلیسمان (talisman) یک ماشین بسیار زیبا و با جلال و عظمت است که واقعا برای خانواده مناسب است. این ماشین لوکس توسط شرکت فرانسوی رنو تولید می‌شود. این ماشین انقدر زیبا بود که به محض عرصه به بازارهای جهانی با محبوبیت فوق العاده ای مواجه شد. در ایران هم این ماشین به شدت مورد اقبال مردان ایرانی قرار گرفت. دلیل این علاقه، ظاهر اسپرت و جوان پسند و بسیار جذاب این ماشین، اندازه متوسط آن، موتور قدرتمند آن و شاید از همه مهمتر اعتمادی بود که ایرانیها به محصولات شرکت فرانسوی رنو داشتند. ایرانیها از محصولات رنو بدی ندیدند و معمولا کمتر از پژوها، صاحبانشان را به دردسر می‌اندازند و به تعمیرگاه می‌فرستند.

نمایندگی رنو در ایران برعهده شرکت نگین خودرو است. مدل ۲۰۱۶ این خودرو توسط شرکت نگین خودرو ابتدا راهی بازار ایران شد. این تیپ بعضی از تجهیزات و امکانات را نداشت و به همین دلیل مدل E3 رنو تالیسمان را که امکانات بیشتری دارد به ایران وارد شد.

این ظاهر زیبا، ضمن ارائه حالتی خوشایند و چشم‌نواز، پرستیژ و کلاس کاری بالایی را به محضر مالک خود پیشکش می‌کرد. رنو تالیسمان ضمن ارائه ظاهری شیک و متفاوت، مشتریان از گروه‌های سنی مختلف را به سوی خود جلب کرده است.

حالت خاص چراغ‌های دیلایت نواری که تا میانه سپر ادامه دارد هم  بسیار زیبا است. جلو پنجره زیبا، هواکش سپر و قاب‌های مه شکن هم  ظاهر تالیسمان را زیبا کرده‌اند. نمای بیرونی این خودرو هم باعث به وجود آمدن فرمی ‌اسپرت و جوان‌پسند برای بدنه رنو تلیسمان شده تا زیبایی یک بدنه ورزشکارانه را از این ماشین نشان دهد.

چراغ‌های کشیده با طراحی منحصر به فرد در پشت رنو تلیسمان که تا قسمت میانه درب صندوق امتداد یافته‌اند، زیبایی خاضی به این خودروی زیبا داده‌اند.

خودروی جک j5

جک جی ۵، خودرو چینی و معروف در کشور است که دفعه اول در سال ۲۰۱۱ تولید شد و از سال ۱۳۹۲ هم با قیمت مناسب وارد بازار ایران شد. این ماشین در دو نوع دنده ای و اتومات وارد ایران شده بود و تا سال ۹۶ هم این خودرو به مشتریان فروخته می‌شد. این نوع ماشین هم به دلیل قیمت به صرفه و مناسبی که نسبت به نمونه‌های مشابه ساخته شده توسط کشورهای دیگر دارد و همچنین امکانات بسیار خوب و متنوعی که دارد، در بین مردان ایرانی محبوب شده است. این ماشین نکات مثبت زیر را دارد. 

  • طراحی ظاهری خودرو جک j5، نسبت به خودروهای داخلی متفاوت است. 
  • این ماشین ۵ ستاره از موسسه NCAP دریافت کرده است. 
  • چراغ‌های کشیده جلو زیبایی خاصی به این خودرو داده است.
  • طراحی کابین خودرو جک  j5، مناسب است. در واقع این خودرو یک کابین جمع و جور و زیبا دارد که در آن هرچیزی معایب خودروی جک جی ۵
  • جنس داشبورد و پلاستیکی که در آن بکار رفته است، ضعیف است ( هر چند که جنس و طراحی داخلی کابین این خودرو نسبت به رقیب اصلی آن یعنی پژو پارس و ال ۹۰، بهتر است ).

تجهیزات وآپشن‌ های جک j5

  • آپشن‌های این ماشین، موارد زیر هستند:
  • ترمز ABS و EBD
  • چراغ‌های مه شکن عقب و جلو
  • آنتن شیشه ای
  • فرمان هیدرولیک
  • سیستم تهویه اتومات
  • قفل کودک ایمنی
  • رینگ‌ آلومینیومی
  • دکمه‌های کنترل روی فرمان
  • سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک
  • ایربگ سرنشینان جلو
  • سیستم کنترل باد لاستیک
  • چراغ‌های‌هالوژنی عقب و جلو
  • آینه‌های جانبی برقی با گرمک
  • صندلی و روکش فرمان چرم
  • گرمکن شیشه عقب
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم ضد سرقت
  • تنظیم نور صفحه کیلومتر

خودروی سوناتا YF

خودروی سوناتا YF

سوناتا YF برخلاف ظاهرش اسپرت و بارز خود، خیلی ماشین فوق العاده ای نیست. شتاب این ماشین کاملا معمولی است و عملکرد گیربکس آن هم اصلا اسپرت نیست. هر چند سواری ماشین خیلی نرم نیست و ضربات تا حدودی به کابین انتقال پیدا می‌کنند ولی خیلی اذیت کننده نیست. از نکات مثبت رانندگی با این ماشین که باعث شده مردان ایرانی به آن اقبال داشته باشند می‌توان به کشش خوب موتور، پایداری متوسط و مصرف سوخت کم این ماشین اشاره کرد.

خودروی مگان

رنو مگان هم مثل سایر محصولات رنو در ایران محبوبیت بالایی نزد مردان دارد. دلیل این محبوبیت قدرت بالای این ماشین و نیاز کمتری است به تعمیرگاه پیدا می‌کند. قطعات این ماشین هم نسبت به خیلی از انواع دیگر خودروها راحت‌تر در بازار پیدا می‌شود. تولید ماشین رنو مگان با موتور از سال ۱۳۸۷ در ایران آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ این ماشین با موتور قوی‌تر ۲٫۰ لیتری ساخته  شد و تا اواخر ۱۳۹۳ ادامه داشت. در کل خریداران مگان، این ماشین را به خاطر امکانات جانبی آن نمی‌خرند چرا که در مقایسه با خیلی از ماشینهای چینی امکانات کم‌تری دارد اما با این وجود به مگان ۱۶۰۰ تیپ E2 یک سری از تجهیزات از قبیل سی ‌دی پلیر آینه‌های برقی، شیشه بالابر برقی، مه‌ شکن جلو، صندلی دوتکه عقب اضافه شده است. مگان ۲۰۰۰ هم به جز بهتر بودن از لحاظ فنی، حسگر باران، ترمز EBD و تهویه اتوماتش با مگان ۱۶۰۰ متمایز است. البته بعضی از مگان‌های E2 با امکاناتی معروف به سفارش مدیران و تنها با بدنه سفید یا زیتونی و بدنه قرمز وارد بازار شدند که همه آنها رینگ‌های آلومینیومی ، ترمزهای EBD، فیلتر هوای کابین و شیشه دودی داشتند.

خودروی پارس

خودروی پارس

پژو پارس یا پژو پرشیا یک ماشین اصالتا فرانسوی از محصولات کارخانه ایران خودرو است. این خودرو تغییر چهره یافتهٔ پژو ۴۰۵ است که در زمان خودش یک ماشین فوق العاده با کلاس بود و در ایران طرفداران بسیار زیادی در بین مردان داشت. همین الآن هم هیچ ماشینی بین پژوهای قیمت مناسب، به اندازه پژو پارس بین مردم ایران همه پسندتر و محبوب‌تر و از همه مهم‌تر جادارتر و خانوادگی‌تر از پژو پارس نیست. خودرو پژو پارس ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار می آمد اما ایران خودرو در آن زمان قصد داشت این ماشین را  به کشور عربستان سعودی صادر کند مجبور شد نام آن را به پژو سفیر تغییر دهد. بحث صادرات ماشین از ایران به عربستان برای خیلی از افراد کم سن و سال تر شاید عجیب باشد. به این نکته توجه داشته باشید که اولا آن زمان یعنی حدود سال ۷۹ یا ۸۰ روابط سیاسی بین ایران و عربستان در وضع بهتری نسبت به الآن قرار داشت و ثانیا در آن زمان ماشین‌هایی که مردم عربستان سوار می‌شدند به خوبی الآن نبود. هر چند همان زمان هم این ماشین نتوانست مجوز صادرات به بازار عربستان را دریافت کند و نامش مجددا به پژو پارس تغییر پیدا کرد. تغییر نامی که از آن صحبت کردیم به دو  دلیل بود اولی وجود نداشتن حرف پ در زبان عربی و دومی مشکل داشتن عربستانی‌ها با اسم پرشیا.

خودروی ماکسیما

نیسان ماکسیما توسط  شرکت ژاپنی نیسان ساخته شد. مونتاژ شد در آن موقع، خودروی ماکسیما یکی از زیباترین و لوکس‌ترین و پرقدرت‌ترین و کامل‌ترین خودروهای ایران شناخته می‌شد و البته امروزه هم ماکسیما محبوبیت خود را بین طرفداران خویش در ایران حفظ کرده ‌است. ماکسیما هم مثل بسیاری از ماشین‌های امروزی به صورت دنده ای و اتوماتیک وجود دارد.

نیسان ماکسیمای عرضه شده در ایران که توسط پارس خودرو از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ مونتاژ شد.  البته متأسفانه ماکسیمایی که در ایران بود با ماکسیمای موجود در کشورهای دیگر متفاوت بود. ماکسیمای اصلی آپشن‌های زیادی داشت و شرکت ایرانی زحمت کشیده بود و آپشن‌های آن مانند سانروف و گرمکن صندلی را از ماشین برداشته بود. مشکل دیگر نیسان ماکسیمیایی که به دست مردم ایران می‌رسید این بود که چون از موتور شش سیلندر سه لیتری که ۲۲۷ اسب بخار قدرت داشت استفاده می‌کرد بنزین زیادی می‌سوزاند. با وجود همه این موارد بازهم این ماشین با شکوه طرفداران خاص خود را مخصوصا در بین مردان داشته و دارد. در نسخه اتوماتیک این خودرو در ۹٫۷ ثانیه از سرعت صفر تا صد می‌رسد و در ورژن دستی، این عدد ۸٫۶ ثانیه است.

خودروی رانا

خودروی رانا

خودروی رانا یک ماشین جمع و جور است که در واقع نسخه ارزان‌ سازی شده پژو ۲۰۶ اس دی است. هنوز هم با وجود گذشت چند سال از عرضه رانا، خیلی‌ها این خودرو را با خودروی ۲۰۶ اس دی اشتباه می‌گیرند. رانا از سال ۱۳۹۱ در لیست تولیدات بزرگترین کمپانی خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو قرار گرفت، این خودرو در دو تیپ ای ال (EL) و تیپ ال ایکس ( LX) تولید شد. در واقع تیپ ال ایکس بهبود یافته تیپ ای ال است و بهبودهای زیر را روی ماشین رانا اعمال کرده است:

  • بهبود کیفیت کابین 
  • اضافه شدن بلندگوهای روی درب عقب
  • اضافه شدن آپشن سنسور فاصله سنج عقب
  • اضافه شدن آپشن شیشه بالابر برقی عقب
  • اضافه شدن آپشن نمایشگر کامپیوتر سفری روی داشبورد 

در بین خودروهایی که در این مقاله به عنوان خودروی مردانه ذکر کردیم و خواهیم کرد شاید خودروی رانا کمتر از بقیه باب میل مردان باشد ولی از آنجایی که خانم‌ها این خودروی نه چندان معروف را خیلی نمی‌پسندند و همیشه انتخابشان ماشین ۲۰۶ است، رانا را در لیست ماشین‌های مردانه آوردیم. 

خودروی دنا

خودروی دنا هم یکی از محصولات شرکت ایران خودرو ویکی از پر استفاده‌ترین خودروهای مردانه در ایران است. اگر همین امروز یک آقا در ایران بخواهد برای سوار شدن خودش و خانواده اش یک ماشین را از بین ماشینهایی که در حال حاضر در پژوها و سمند و رانا و پراید و تیبا و ساینا و کوییک و حتی ایران تولید می‌شوند انتخاب کند، به احتمال بسیار زیاد به جای انتخاب ۲۰۷ دست روی دنا می‌گذارد. البته دنا توربو پلاس قطعا انتخاب بهتری از دنای عادی خواهد بود. در ابتدا  قصد تولید کنندگان این خودرو، جایگزینی آن با خودرو سمند و سمند سورن بود ولی پس از ورود این خودرو به بازار، این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل در کنار این ماشین‌ها تولید شد. این ماشین ابتدا قرار بود سال ۱۳۹۱ تولید شود که این اتفاق رخ نداد و سرانجام و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ به بازار آمد. موتور ماشین دنا ای ‌اف ۷ (EF7) بنزینی است.

خودروی پژو ۴۰۵

خودروی پژو 405

خودرو پژو ۴۰۵ یکی از خودروهای قدیمی و پراستفاده در کشور ایران می‌باشد که سی سال می‌شود که در ایران تولید می‌گردد. بعید به نظر می‌رسد که یک خانم در پی خرید ماشین پژو ۴۰۵ باشد و این خودرو کاملا مردانه است. طراحی ظاهری این خودرو نسبت به نمونه‌های هم رده چینی بسیار سطح پایین‌تری دارد. البته تنها ایراد این ماشین، مشکل ظاهری نیست بلکه تولید این ماشین سال ۱۹۹۶ در کارخانه فرانسوی پژو متوقف شده است و این یعنی این خودرو به لحاظ فنی کیلومترها با متدهای روز دنیا فاصله دارد. یک مشکل متداولی که رانندگان و مالکان این خودر از آن یاد می‌کنند داغ کردن و اصطلاحا آمپر چسباندن و حتی واشر سر سیلندر سوزاندن پژو ۴۰۵ است. از آنجایی که پژو ۴۰۵ در فرانسه تولید شده است و فرانسه هم بر عکس اکثر نقاط ایران، آب و هوای سردی دارد، این خودرو مناسب آب و هوای ایران نیست و در مقابل دمای بالای هوا مقاوم نیست. عیب دیگری که این خودرو دارد مصرف بالای بنزین آن است که البته نمونه گاز سوز این ماشین هم تولید می‌شود. شاید این سوال پیش بیاید با وجود این همه عیبی که از این ماشین برشمردیم دلیل استقبال مردم ایران از این خودرو چیست. پژو ۴۰۵ مزایایی همچون در دسترس بودن قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و ارزان بودن قطعات نسبت به قطعات ماشینهای خارجی و هم چنین جادار بودن را دارد.

 نمای داخلی پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ یک ماشین خانوادگی است که در سال ۱۹۸۷ و در کشور فرانسه توسط شرکت خودروسازی معرف پژو به دنیا معرفی شد. این نوع خودرو در سال ۱۹۹۶ کلا از رده خارج شد ولی در کشور سی سال است که تولید می‌شود و البته هنوز هم این تولید ادامه دارد. در این سال‌ها این ماشین به لحاظ فنی تقریبا هیچ تغییر خاصی نکرده است و فقط یک بار داخل پژو ۴۰۵ توسط کارخانه ایران خودرو تغییر کرده است. قبل از این تغییر، پژو ۴۰۵ یک کابین ساده داشت ولی کابین جدیدی که در این ماشین قرار گرفته است، نسبت به طراحی‌های روز طراحی شد. این ماشین و در کل همه ماشیین‌های پژو مناشب آب و هوای سرد فرانسه طراحی و ساخته شده بودند و در مقابل گرمای هوا از خود ضعف نشان می‌دهند. اگر چند سالی خودروی ۴۰۵ داشته باشید بعید است که واشر سرسیلندر ماشین شما نسوخته باشد و چند بار ماشین شما اصطلاحا آمپر به سقف نچسبانده باشد.

علت علاقه مردان ایرانی به خرید این ماشین اولا جادار بودن آن برای خانواده است و ثانیا در دسترس بودن قطعات مختلف این ماشین و پیدا شدن تعمیرکاران مجرب و از همه مهمتر هزینه کمتر قطعات و دستمزد تعمیر ماشینی مثل پژو ۴۰۵ هم دلایلی هستند برای خرید این ماشین. معمولا افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند به جای خرید خودرهای چینی مثل لیفان و … همیشه تمایل دارند خودرویی مثل ۴۰۵ را خریداری کنند تا بعدا در دردسر گیر نکنند. 

خودروی ام وی ام ۵۵۰

خودروی ام وی ام 550

 mvm 550 یا همان Chery E5 در واقع ورژن به‌ روزرسانی شده Chery A5 است. این سدان جمع و ‌جور در سال ۲۰۱۲ به وسیله شرکت مدیران ‌خودرو و با نام mvm 550 وارد ایران شد. هر چند ذهنیت مثبتی نسبت‌ به نام ام ‌وی ام در ایران وجود ندارد ولی این ماشین اوایل مورد استقبال قرار گرفت. دلیل علاقه بعضی از مردان ایرانی به این ماشین ظاهر زیبا و آپشن‌های مناسب آن است.

برلیانس H330

برلیانس h330 یکی از سدان‌های جمع‌ و جور چینی مونتاژ داخل است که از سال ۱۳۹۳ و توسط شرکت سایپا وارد ایران شد. شرکت سایپا ابتدا برلیانس اچ۳۰۰ را با موتور ۱.۵ لیتری را وارد بازار می‌کرد ولی از سال ۹۶ به بعد این ماشین را با موتور ۱.۶۵ لیتری که موتور قوی‌تری بود، به بازار فرستاد.

دلیل محبوبیت این ماشین ظاهر به ‌روزتر و کیفیت ساخت بهتر در مقایسه با سدان‌های تولید داخل بود. به همین دلایل برلیانس h330  بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفت که از تولیدات قدیمی کارخانجات داخلی خسته شده و به تنوع‌ در انتخاب اتومبیل خود نیاز داشتند.

چانگان CS35

چانگان CS35

خودروی چانگان CS35  که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی تولید شد در سال ۱۳۹۳توسط شرکت سایپا وارد بازار ایران شد. در ابتدای ورود این خودرو به ایران به دلیل قیمت بالا و خدمات پس از فروش ضعیفی که داشت مورد اقبال مردم قرار نگرفت. شرکت سایپا برای رفع این مشکل، خط مونتاژ آن را در سایت سایپا کاشان از پاییز ۱۳۹۵ ایجاد کرد و این خودرو را با قیمت نهایی کمتر تحویل مشتری داد. به همین دلیل مشتریان ایرانی هم که در ابتدا تمایل زیادی به چانگان نشان نداده بودند، برای خرید این ماشین نسبتا ارزان قیمت‌ترغیب شدند و کم کم میزان فروش چانگان CS35 در ایران زیاد شد.

خودروی چانگان ایدو

خودروی چانگان ایدو هم در ایران طرفداران خودش را داشت. این ماشین توسط کارخانه چینی چانگان ایدو تولید شده است و نمایندگی فروش آن را هم در کشور ایران، بر عهده شرکت سایپا است. ویژگی‌های این خودرو در زیر آمده است:

  • حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی بنزین سوز و ۴ سیلندری
  • ۵۲ لیتر ظرفیت باک 
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری 
  • حداکثر توان خروجی ۱۱۲ اسب بخار 
  • گشتاور خروجی ۱۶۰ نیوتن متر 
  • نوع جعبه دنده، اتوماتيك ۴ دنده 

خودروی چری آریزو ۵

خودروی چری آریزو 5

مدیران خودرو اولین شرکتی است که ماشین‌های چینی وارد کشور کرد. اولین ماشین چینی که وارد ایران شد MVM بود. چری آریزو ۵ هم توسط همین شرکت و در سال ۱۳۹۶ وارد ایران شد. در ادامه نکات مثبت و منفی این خودرو را آورده ایم تا دلیل اقبال مردم به این ماشین مشخص شود.

مزایا 

  • کابین جادار
  • مصرف بنزین کم
  • شتاب و عملکرد مناسب موتور
  • بهبود آپشن‌ها و امکانات تیپ IE

 معایب

  • عملکرد جعبه‌دنده
  • تهویه دیجیتال

خودروی چری آریزو ۶

خودروی چری آریزو ۶ ماشین زیبایی است که پش از اینکه توسط شرکت مدیران خودرو وارد کشور شد، مورد توجه مردان ایرانی قرار گرفت. مهترین آپشنهایی که این ماشین دارد و آن را محبوب ایرانی‌ها به خصوص مردان ایرانی کرده است، طراحی زیبای داخل کابین و بیرون ماشین است. هم چنین گیربوکس این ماشین ۹ سرعته است.

خودروی تیگو ۵

خودروی تیگو 5

خودروی تیگو ۵ یک خودروی چینی است که وِیژگی‌های زیر را دارد:

  • رینگ آلومینیومی که هم ساده هستند و هم زیبا و جذاب
  • جلو پنجره مشبک که از آناتومی ماهی تقلید شده است.
  • چراغ‌های جلوی دودی که از چشمان عقاب تقلید شده است.
  • چراغ‌های عقب ِ LEDزیبا و جذاب
  • لوله اگزوز‌های این ماشین اسپرت است و روکش کروم دارد.
  • طراحی عالی داشبورد

ماشین سواری تیگو ۷

یکی دیگر از خودروهای مردانه ماشبن سواری تیگو ۷ ساخته بزرگترین کارخانه خودروسازی چین یعنی کارخانه چری است. تیگو۷ یک کراس‌اور بسیار با کلاس است که دقیقا مطابق با مد روز است و آپشن‌های فراوانی دارد. این خودرو بهبود یافته خودروی تیگو ۵ است. این ماشین با بهره گیری از آخرین دستاوردهای صنعت خودروسازی ساخته شده است. خودروی تیگو۷ از سال ۹۶ وارد بازار ایران شد. طبیعتا خودروی تیگو ۷ محبوبیت زیادی در ایران پیدا کرد. قیمت مناسب‌تر این ماشین نسبت به نمونه‌های مشابه ساخت کشورهای دیگر و آپشن‌های زیادی که داشت، این خودرو را در ایران به محبوبیت رساند.

خودروی سیلو

خودروی سیلو

یکی دیگر از خودروی مردانه، دوو سیلو یا دوو نکسیا است که به وسیله شرکت کره‌ای دوو تولید شد. در واقع دوو سیلو، تغییر چهره یافته دوو ریسر بود که بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶ ساخته و فروخته می‌شد. دوو سیلو به جز کشور سازنده اصلی آن یعنی کره جنوبی در کشورهای متعددی از قبیل ، ویتنام، ایران، مصر، رومانی، ازبکستان و انگلستان بازتولید شد. تولید دوو سیلو در سال ۱۹۹۷ در کشور کره جنوبی متوقف شد؛ ولی تولید آن در کشور مصر تا سال ۲۰۰۸، در کشور رومانی تا  سال ۲۰۰۷ و در کشور ازبکستان تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت.

این ماشین بین سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ در کشور ایران به وسیله کرمان موتور مونتاژ می‌شد و بعد از آن کرمان موتور هیوندای ورنا را جانشین دوو سیلو کرد.مجموعا در این سال‌ها حدود ۴۰ هزار دستگاه از این ماشین در ایران مونتاژ شد. بعد از اینکه جنرال موتورز آمریکا ، شرکت دوو را خریداری کرد، همکاری دوو و کرمان خودرو به علت مشکلات ایران با آمریکا که بعد از انقلاب ۵۷ ایجاد شده بود، پایان یافت.

خودروی ال نود

خودروی ال ۹۰ یا  مگان یا L90 یک ماشین سدان است که از سال ۱۳۸۶ با چند تیپ‌های که هر تیپ هم قیمت، امکانات و آپشن‌های خاص خود را دارد، وارد بازار شده است. این ماشین که در ابتدا برای کشاورزان درست شده بود، اولا این ماشین به تعداد بسیار زیادی در کشور ایران وجود دارد و ثانیا ویژگی‌های بسیار مردانه ای دارد. این که می‌گوییم ویژگی‌های مردانه ای دارد و بین مردان ایرانی بسیار محبوب است به دلایل زیر است:

  • ظاهر نه چندان زیبایی دارد و طراحی ظاهری آن نسبت به ماشینی مثل ۲۰۶ ضعیف است.
  • جلوبندی این ماشین نسبت به بقیه ماشن‌های هم رده اش بسیار قوی‌تر است.
  • به نسبت سایر ماشین‌های هم رده اش دیرتر صاحب ماشین را روانه تعمیرگاه می‌کند.
  • به نسبت ماشینهای چینی، قطعاتش راحت‌تر در بازار پیدا می‌شود.

شرکت رنو پارس تیپ‌های مختلف رنو ال ۹۰ را به بازار عرضه کرد که ویژگی‌های این تیپ‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • تیپ E0 : این تیپ مدل اول ال ۹۰ بود  که فاقد فرمان هیدرولیک و شیشه بالابر برقی عقب و برخی آپشن‌های دیگر بود. هم چنین این تیپ همچنین مشکل روغن ریزی پلوس هم داشت. مردم ایران خیلی به این تیپ از ال ۹۰ علاقه نشان ندادند و در نتیجه تولید این تیپ متوقف شد. در سالهای بعد تیپ‌های E1، E2، اتوماتیک و پلاس این نوع ماشین به بازار آمد که علاوه بر اضاه شدن آپشن‌های مختلف به آنها، گیربکس جدیدی هم  جایگزین گیربوکس قبلی کردند. هم چنین در این تیپ‌ها، به جای کلاچ سیمی از کلاچ هیدرولیکی بهره برده بودند. 

همانطور که می‌دانیم تا همین چند سال قبل که تحریم‌ها به این گستردگی نبودند، تیپ‌‌های مختلف L90 در ایران تولید می‌شدند. در نتیجه تعاد ماشینهای ال ۹۰ موجود در ایران زیاد است و در نتیجه فروشگاه‌های زیادی قطعات اصلی رنو را می‌فروشند. به خاطر این گستردگی و ازدیاد قطعات رنو در بازار، حتما برای خرید قطعات رنو، از محلی معتبر و شناخته شده استفاده کنید.

خودروی کولیوس

خودروی کولیوس

اولین نسل از رنو کولیوس به وسیله متخصصان کارخانه رنو در بین سالهای بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶  تولید می‌شد. سپس این خودرو توسط نیسان ژاپن توسعه داده شد. رنو کولیوس که ساخته شرکت فرانسوی رنو است یکی دیگر از خودروی مردانه موجود در بازار ایران است. رنو کولیوس یک خودروی شاسی بلند است که در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۰۶ از آن رونمایی شد. مقدار زیادی از فرآیند تولید این خودرو در سایت تولیدی رنو سامسونگ موتورز در کشور کره جنوبی صورت پذیرفت. این نوع ماشین علاوه بر کشور کره جنوبی، در کشور هند و هم چنین مسکو در کشور روسیه تولید می‌شد.

خودروی لتیتوت

یکی دیگر از خودروهای مردانه، یک خودروی لوکس از محصولات کارخانه فرانسوی رنو به نام رنو لتیتود است که به منظور رقابت با حریفانی مانند تویوتا کمری به بازارهای دنیا عرضه شد. البته امروزه خود کارخانه فرانسوی رنو، خودروی رنو رقیب قدرتمندی مانند رنو تالیسمان را برای این ماشین عرضه کرده است که طبیعتا بهتر از رنو لتیتوت است. این ماشین ساخته شده توسط شرکت رنو هم مثل ماشینهای دیگر این کارخانه خودروسازی، در ایران و به ویژه نزد آقایان بسیار محبوب است.

خودروی ویتارا

خودروی ویتارا

یکی دیگر از خودروهای مردانه ماشین ژاپنی سوزوکی گرند ویتارا است که به دو صورت گیربکس‌ دستی ۵ دنده ای و گیربوکس اتوماتیک ۴ دنده ای تولید می‌شود. این ماشین از سال ۱۹۸۸ تا به امروز تولید شده است. هم چنین سوزوکی گرند ویتارا در کشورهای کانادا، اسپانیا، اکوادور و آرژانتین و از سال۱۳۸۶ در کشور ایران باز تولید شده‌ است. سوزوکی گرند ویتارا  ۲دیفرانسیل بوده و در بازارعرضه می‌شود. از دلایل محبوبیت این خودرو نزد مردان در سرتاسر جهان می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی بالای ماشین
  • امکانات و آپشن‌های زیاد ماشین
  • ژاپنی بودن ماشین

 در کشور ایران هم تا چند سال پیش کارخانه ایران خودرو نسل سوم این ماشین را که در واقع تغییر چهره یافته از نسل قبل بود و امکانات خوبی داشت، به فروش می‌رساند.

خودروی لیفان ۷۲۰

یکی دیگر از خودروی مردانه موجود در بازار ایران لیفان ۷۲۰ است که توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد.

ویژگی‌های ماشین لیفان ۷۲۰ که باعث شده نزد مردان ایرانی محبوب شود در زیر آمده است:

  • این ماشین حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را داراست.
  • این ماشین گیربکس پنج دنده دستی دارد.
  • نسبت به لیفان ۶۲۰، امکانات و طراحی بهتری دارد. 
  • لیفان ۷۲۰ دارای موتور ۱٫۸ لیتری است  که توان ۱۳۱ اسب بخار و گشتاوری ۱۶۸ نیوتون متری را داراست. 
  • جزء ارزان‌ترین خودروهای چینی موجود در بازار ایران است.

این خودرو در دل مردم ایران جا کرد و توانست به عنوان رقیب اصلی ماشین ال ۹۰ و خودروی دنا خود را معرفی کند. البته دنا بین ایرانیها با اقبال بیشتری مواجه شده (حداقل دنای توربو پلاس). دلیل اقبال بیشتر مردم به ماشین دنا نسبت به ماشین لیفان ۷۲۰ موارد زیر است:

  • امکانات رفاهی بالاتر دنا نسبت به لیفان ۷۲۰
  • کیفیت به نسبت مناسب دنا نسبت به لیفان ۷۲۰
  • خدمات پس از فروش دنا توسط کارخانه ایران خودرو هم قابل مقایسه با خدمات پس از فروش لیفان ۷۲۰ نیست.

خودروی تیانا

خودروی تیانا

یکی دیگر از خودروهای مردانه، خودروی اندازه متوسط نیسان تیانا (Nissan Teana) است. این ماشین در بین سال‌های  2003 تا ۲۰۰۸ در کشورهای آمریکا، تایلند و کره جنوبی تولید شدند. امروزه آخرین نسل از این خودرو در ایران وجود دارد. نیسان تیانا به عنوان با کیفیت‌ترین خودروی ایران در سال ۱۳۹۰ انتخاب شد. برای اینکه محبوبیت این ماشین را بیان کنیم و نشان دهیم به آمار فروش این ماشین در ایران نگاهی می‌اندازیم. بر اساس آمار شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۹۰ حدود هزار و پانصد ماشین نیسان تیانا ، سال ۱۳۹۱ حدود هزار و صد و سی و در سال ۱۳۹۲ نزدیک به هشتصد و پنجاه عدد از این ماشین در کشور ما به فروش رفت. این ماشین در کلاس خودرو اندازه متوسط قرار گرفته ‌است.

خودروی مورانو

یکی دیگر از خودروهای مردانه، خودروی نیسان مورانو (Nissan Murano) است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون تولید شده ‌است. دلیل علاقه مردان به این ماشین علاوه بر قدرت بسیار مناسبی که دارد، ظاهر مردانه ای است که این ماشین دارد.

خودروی راوفور

خودروی راوفور

یکی دیگر از خودروهای مردانه راوفور است. تویوتا راوفور یا تویوتا RAV4 یکی از پرطرفدارترین کراس اوورهای شهری در سطح بین‌المللی به شمار می‌آید که از سال ۱۹۹۴ توسط کمپانی ژاپنی تویوتا تولید شده و تا به امروز پنج نسل از آن به دست مشتریان سراسر جهان رسیده است. نسل چهارم تویوتا راوفور XA40 از سال ۲۰۱۲ تویوتا تولید شد. مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ این کراس اوور جمع ‌و جور هم به بازار کشورمان وارد شده و مشتریان داخلی از آنها استقبال کرده اند. مردم ایران از نسل چهارم تویوتا رافور استقبال بسیار زیادی کردند. هر چند برند تویوتا در کشور ایران بی نهایت محبوب و مشهور و قابل اعتماد است ولی فقط به دلیل کیفیت بالا و محبوبیت ماشین‌های تویوتا نیست که ایرانیها انقدر از این ماشین استقبال کردند. بلکه ممنوع شدن واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی به کشور و محدود شدن  دسترس طرفداران شاسی بلندهای تویوتا عامل اصلی این محبوبیت بوده است. در این شرایط بسیاری از شاسی بلندهای معروف تویوتا به کشور ایران وارد نشدند.

خودروی کرولا

یکی دیگر از خودروی مردانه  خودروی جمع و جور تویوتا کورولا است. تویوتا کورولا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ماشینهای سواری در سرتاسر دنیا است. این نوع در سال ۱۹۶۶ توسط شرکت تویوتا تولید شد و کماکان تولید می‌شود. بیشتر از ۳۹ میلیون کورولا در مدل‌هایی متفاوت تا سال   ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۳، بیش از ۴۰ میلیون عدد از این خودرو در سراسر جهان به فروش رسیده‌اند و هنوز فروش این ماشین ادامه دارد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا تویوتا کرولا نزد آقایان انقدر محبوب است باید بگوییم که این ماشین همه ویژگی‌هایی که یک سدان باید داشته باشد از قبیل ایمنی، قدرت، امکانات رفاهی، جادار بودن و … را دارد. مردم کشور افغانستان، کورولا به همه ماشین‌های جمع و جور و سدان، کورولا می‌گویند. همین یک جمله برای بیان محبوبیت و شهرت این ماشین زیبا در سرتاسر جهان کافی است.

خودروی لندکروز

خودروی لندکروز

خودروی لندکروز که بهترین ماشین کارخانه خودروسازی تویوتای ژاپن است، یک ماشین کاملا مردانه ای است. دلیل اینکه این خودرو انقدر در سرتاسر جهان بین مردان محبوب است جلال و عظمت و قدرت این ماشین است. تویوتا لندکروزر یک ماشین شاسی بلند بزرگ و لوکس است و برای آفرود نوردی مناسب می‌باشد. این ماشین تاکنون در  پنج نسل مختلف وارد بازارهای کشورهای مختلف شده که نسل پنجم آن از سال ۲۰۰۷ وارد ایران شد و مورد استقبال مشتریان پول دار و آفرود نوردان قرار گرفت. مدل تغییر چهره یافته این ماشین از سال ۲۰۱۲ و تا قبل از اجرای قانون ممنوعیت ورود خودروهای لوکس، به ایران وارد شد. این مدل جدید با مدل‌های قبلی در سپر، جلوپنجره و چراغ‌های اتولایت LED تفاوت داشت.

این ماشین بعد از ممنوعیت ورود نیز محبوبیت خود را مثل قبل و حتی بیشتر از قبل در بین خریداران داخلی حفظ کرد و امروزه یکی از پرطرفدارترین شاسی بلندهای تمام‌ عیار و لوکس بازار ایران به شمار می‌آید.

خودروی تویوتا کمری

یکی دیگر از خودروهای مردانه خودروی تویوتا کمری است که از سال ۲۰۰۶ تولید آن استارت خورده است. طول این خودرو در حالت طبیعی ۴٬۸۰۵ میلیمتر و عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۸۲۰ میلیمتر و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۴۷۰ میلیمتر است. سیستم جعبه ‌دندهٔ آن ۶ دنده به دو صورت اتوماتیک و دستی است.

از سال ۲۰۰۷ نسل جدیدی از تویوتا کمری در مدل‌های GL–GLX–LE–SE نیز عرضه شد. این سری از تویوتا کمری نیز مانند نسل قبل خود سواری نرم و طراحی ظاهری و داخلی ساده و عامه پسندی و آیرودینامیک مناسبی در طراحی داشت. این مدل از کمری تا سال ۲۰۱۱ ساخته شد که در سال ۲۰۰۹ تغییراتی روی آن اعمال شد، این تغییرات شامل: تغییر در مکان چراغ‌های خطر عقب، اضافه شدن نواره‌های LED و تغییر طراحی سپر جلو و عقب است.

تویوتا کمری در بین مردان ایرانی بسیار محبوب است. ماشینی است که در جاده‌های بیرون شهری، اصطلاحا در کف جاده می‌خوابد و امکان چپ کردن آن بسیار کم است. تویوتا کمری برای راننده و سرنشینان بسیار راحت است. این ماشین با ماشینهای دیگری که در کشور ما رایج هستند، اصلا قابل مقایسه نیست و واقعا اگر کسی قصد خرید خودروی بالای ششصد یا هفتصد میلیون را دارد چه بهتر که به جای خودروهای دیگر همین تویوتا کمری را خریداری کند.

از نظر مشخصات فنی تفاوت خاصی میان تیپ‌های این سری از تویوتا کمری وجود ندارد بلکه فرق آنها در آپشن‌های آنهاست. بین تیپ پایه GL و GLX فرقی به جز سانروف نیست ولی  تیپ SE کمی اسپرت است و شامل قطعاتی مانند زیر سپری جلو و عقب و اسپویلر روی درب صندوق عقب و همچنین جلو پنجره مشکی و رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچی می‌باشد. در کل این تیپ ظاهری بهتر از سایر تیپ‌های این نسل از کمری دارد.

خودروی اپتیما

خودروی اپتیما

یکی دیگر از خودروهای مردانه خودروی اپتیما است. کیا اپتیما یک سدان با اندازه متوسط است. این خودرو از سال ۲۰۰۰ وارد سبد تولیدات شرکت کیا موتورز شد.

ورود این خودرو به بازار کشورمان ابتدا با نسخه تغییر چهره یافته نسل دوم بود و موفق شد توجه افراد زیادی از مشتریان را به سمت خود جلب کند. نسل سوم کیا اپتیما محبوبترین نسل آن بود. دلیل محبوبیت نسل سوم کیا اپتیما هم این بود که طراحان در این نسل از سبک طراحی جدیدی استفاده کرده بودند و دیگر مثل نسل‌های قبلی، سبک ساده ای نداشت.

نسل سم کیا اپتیما، ظاهری بسیار زیبا، مهیج، متفاوت و اسپرت داشت. نسل چهارم اپتیما نیز از سال ۲۰۱۵ عرضه شد که هم‌ اکنون در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بازار کشورمان یافت می‌شود. نسل چهارم اپتیما موسوم به JF نسبت به نسل پیشین تحولات اساسی را شاهد نبود ولی ظاهر زیبا و مهیج‌تری نسبت به گذشته داشت که همین هم باعث استقبال بسیار مناسب مشتریان شد. البته باید این را هم بگوییم که سبک طراحی اپتیما جی اف، نوعی تغییر چهره یافته سنگین از نسل پیشین است. 

خودروی اسپورتیج

یکی دیگر از خودروهای مردانه، یک ماشین جمع و جور کراس‌ اوور به نام اسپورتیج است که از سال ۱۹۹۳ به وسیله شرکت کره‌ای کیا موتورز تولید شد. این ماشین در تمام سالها جزء خودروهای پرفروش دنیا به حساب می‌آمد.

خودوری سورنتو

خودروی سورنتو

یکی دیگر از خودروی مردانه خودروی شاسی بلند کیا سورنتو است که از سال ۲۰۰۲ تولید شده‌ و هنوز هم تولید می‌شود. در سال ۲۰۰۲ بود که شرکت معرف و محبوب کیا ماشین سورنتو را جایگزین اسپورتیج کرد. کیا سورنتو نسبت به اسپورتیج، بزرگتر و جادارتر است. دلایل زیادی برای محبوبیت ماشین کیا سورنتو در بین مردان در سرتاسر جهان وجود دارد. دلیل اصلی بدون شک اعتمادی است که مردم به شرکت کیا دارند. 

ماشین سورنتو نسلهای مختلفی دارد:

  • نسل اول که بین سالهای ۲۰۰۲–۲۰۰۹ تولید می‌شد.
  • نسل دوم کیا سورنتو که در بازار ایران نیز وجود دارد و در بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ تولید می‌شد. این خودرو در کره و چین با نام کیا سورنتو آر (Kia Sorento R) معروف است.
  • نسل سوم کیا سورنتو تولید که بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ تولید می‌شد.
  • تولید چهارمین نسل خودروی کیا سورنتو از سال ۲۰۲۱ شروع شده است.

خودروی کادنزا

یکی دیگر از خودروهای مردانه کادنزا است. کیا کادنزا در سال ۲۰۱۰ و در شرکت کیا موتورز تولید شد. مدل ۲۰۱۱ کیا کادنزا دارای موتور ۳٫۵ لیتری است و می‌تواند ۲۹۳ اسب بخار توان تولید کند. این ماشین محور جلو است . و در هر صد کیلومتر ۹٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و در ۶٫۵  ثانیه سرعتش از صفر تا صد کیلومتر بر ثانیه می‌رسد.نسل جدید کیا کادنزا در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه گردید. کیا کادنزا مدل ۲۰۱۷ در سه مدل پرمیوم، تکنولوژی، محدود به بازار ارائه شد. مدل محدود علاوه بر امکانات دیگری که همه ماشین‌های کیا کادنزا دارند آپشن‌های زیر را هم دارد:

  • صندلی راننده این ماشین را می‌توان در ۱۴ جهت تنظیم کرد. 
  • صندلی سرنشین جلوی این ماشین را می‌توان در ۱۰ جهت مختلف تنظیم کرد.
  • در کیا کادنزا امکان شارژ بدون سیم موبایل وجود دارد.
  • این ماشین سیستم نور بسیار خوبی دارد 
  • کیا کادنزا دارای ترمز اضطراری خودکار و سنسور جلو است.
  • کیا کادنرا دارای دوربین کمکی ۳۶۰ درجه برای مشاهده همه طرف‌های خودرو است.
  • این ماشین دارای سیستم صوتی حرفه‌ای مجهز به ۱۲ بلندگوی در جای جای ماشین است.

محبوبیت بسیار زیاد این ماشین نزد مردان به دلایل زیر است:

  • صندلی‌های جلو سیستم سرد کننده دارد.
  • صندلی‌های جلو، سیستم گرم کننده دارد.
  • صندلی‌های عقب، سیستم گرم کننده دارد.
  • صندلی راننده ماساژِور دارد.
  • کیا کادنزا موس عقب دارد.
  • کیا کادنزا گرم کن فرمان دارد.
  • این ماشین مجهز به مموری صندلی است.
  • کیا کادنزا پردهٔ عقب برقی دارد
  • . کیا کادنزا یک جعبه دنده ۶ حالتهٔ اتوماتیک دارد. 
  • این خودرو کابین مجهزی دارد.
  • کیا کادنزا ظاهر به روزی دارد.

خودروی موهاوی

خودروی موهاوی

یکی دیگر از خودروهای مردانه، موهاوی است. این ماشین که در کره جنوبی توسط شرکت کیا موتورز تولید می‌شود، در آمریکا به نام کیا باریگو مشهور است. نام باریگو در این خودرو از مکانی به معنی میمون برهنه برداشته شده است. در آمریکا و کره جنوبی این ماشین بین آقایان محبوب است.

خودروی ولوو XC90

یکی دیگر از خودروهای مردانه ای که در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد، ولوو XC90 است. ولوو ایکس سی ۹۰ یکی از امن‌ترین شاسی بلند‌های موجود در سراسر جهان است که وارد ایران هم شده است. این ماشین که دارای موتور چهار سیلندر می‌باشد آرزوی مردان ایرانی هم است. نیازی به ذکر دلایل علاقه مردان ایرانی به این ماشین نیست اما اگر دلایل اصلی این علاقه را بخواهیم ذکر کنیم باید به امنیت بالا، زیبایی ظاهری، قدرت موتور، جادار بودن برای خانواده، شاسی بلند بودن، امکانات رفاهی بالا و … اشاره کرد. در کشور ما، پورشه ماکان مهم‌ترین رقیب این ماشین است و کمتر ماشین دیگری یارای رقابت با ولوو XC90 را دارد.

خودروی آزرا

خودروی آزرا

یکی دیگر از خودروهای مردانه آزرا است. این خودرو همیشه بین ایرانیها و به خصوص مردان محبوبیت بسیار بالایی داشته و دارد. دلایل علاقه آقایان به این خودرو در زیر آمده است:

  • طراحی بسیار زیبا و مدرن ماشین آزرا
  • دارا بودن از امکانات و تجهیزات هوشمند 
  • ایمنی و آرامش بالای این ماشین
  • آزرا دارای موتور قدرتمند ۲٫۴ لیتری بنزینی ماشین آزرا و هم چنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آزرا.

خودروی توسان- ix35

هیوندای توسان (IX35) یکی دیگر از خودروهای مردانه در بازار ایران است. به جز سانتافه یکی از شاسی بلندهای محبوب و پرطرفدار بازار ایران و البته کشورهای دیگر است. امروزه نسل چهارم این خودرو هم در سال ۲۰۲۱ به بازارهای جهانی وارد شده‌اند ولی چون واردات خودرو به ایران ممنوع است، آخرین هیوندای توسان که به دست ایرانی‌ها رسیده، نسل سوم و مدل ۲۰۱۸ یا همان مدل TL است. مهم‌ترین رقیب هیوندای توسان ix35 ماشین سوزوکی گرند ویتارا بود که هر دو ماشین بسیار ارزشمند بودند و هستند. نسل سوم خودروی توسان از ۲۰۱۵ آغاز شده و مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بازار ایران به فروش می‌رسد.

خودروی جنسیس

خودروی جنسیس

هیوندای جنسیس، یکی دیگر از خودروی مردانه موجود در بازار ایران است. دلایل علاقه مردان ایرانی به هیوندای جنسیس:

  • این خودرو آپشن‌های زیادی دارد
  • هیوندای جنسیس موتور قدرتمندی دارد  
  • هیوندای جنسیس جادار است و برای خانواده و برای مسافرت کردن بسیار مناسب است.

از معایب این خودرو هم می‌توان به قیمت بسیار بالای آن در ایران، هزینه نگهداری بالا و سخت پیدا شدن قطعات یدکی آن اشاره کرد.

از گذشته تا به امروز خودروهای سدان در بازار ایران با خرید خوبی از سمت خریداران همراه بوده‌اند که همین امر باعث شده در سال‌های قبل انواع مدل‌های خودروهای سدان لوکس و اقتصادی به کشور وارد شوند. متأسفانه این نوع ماشین‌ها تنوع زیادی در بازار ایران ندارند زیرا بازار ماشین در ایران بسیار محدود و انحصاری است. تعیین عوارض زیاد روی خودروهای وارداتی، پایین بودن ارزش پول ملی و ممنوعیت واردات خودرو مواردی هستند معضلات متعددی برای واردکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

خودوری سانتافه – ix45

یکی دیگر از خودروهای مردانه موجود در بازار ایران خودوری سانتافه – ix45 است. این ماشین شاسی بلند سایز متوسط ، جزء ماشینهایی است که تسط شرکت بزرگ و محبوب کره ای هیوندای تولید می‌شود. این ماشین نزد ایرانی‌ها بسیار محبوب است  پیش از ممنوعیت وارد شدن خودروهای لوکس خارجی به کشور، ماشینهای کره‌ای بیشترین فروش را در داخل ایران داشتند. علل تمایل ایرانیها به ماشینهای کره ای در زیر آمده است:

  • ماشین‌های کره ای از لحاظ فنی در سطح عالی قرار داشتند.
  • ماشینهای کره ای از لحاظ سطح امکانات رفاهی بسیار خوب بودند.
  • قیمت ماشین‌های کره ای هم به مراتب کمتر از خودروهای وارداتی ژاپنی و اروپایی بود.

خودروی سوناتا

خودروی سوناتا

یکی دیگر از خودروهای مردانه‌ای که در بازار ایران موجود است خودروی هیوندای سوناتا است که از سال ۱۹۸۵ توسط شرکت هیوندای موتور ساخته شده است. شرکت آسان موتور ایران وظیفه وارد کردن نسل‌های مختلف این خودرو و خدمات پس از فروشش را بر عهده داشت که چند سالی است این فرآیند رخ نمی‌دهد. طبیعتا ظاهر زیبا و کیفیت فوق العاده آن دلیل اقبال ایرانی‌ها به این ماشین است و از طرف دیگر گران قیمت بودن و کمبود شدید قطعات آن، عاملی است که افراد را از فکر کردن به خرید ماشین سوناتا منع می‌کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از ماشین هایی که نام بردیم دارید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.