بررسی کیا اپتیما

کیا اپتیما از خودرو های محبوب و پر فروش کمپانی کیا کره می باشد که در سال ۲۰۰۹ وارد ایران شد. این خودرو در ۵ نسل مختلف طراحی و تولید شد اما تنها نسل های دوم، سوم، و چهارم آن وارد بازار ایران شد. اپتیما سدان بزرگ و قدرتمندی است که هم مورد پسند جوانان و هم مورد پسند افراد میانسال است. البته مدل ۲۰۰۹ اپتیما تنها مدلی است که در ایران به صورت کارکرده خرید و فروش می شود.

خودروی کیا اپتیما (Kia Optima / K5) در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط کارخانه خودروسازی کره‌ای کیا تولید شد و به بازارهای کشورهای مختلف دنیا راه یافت. تاکنون خودروی کیا اپتیما، در پنج نسل مختلف طراحی و تولید شده است. نسل اول و نسل پنجم این خودرو اصلا وارد ایران نشد؛ اما نسل دوم و سوم و چهارم آن به بازار خودروی ایران هم آمد. بنابراین ما در این مقاله به معرفی نسل هایی از این خودرو که در ایران موجود هستند، می پردازیم.
یدک یار نیز به شما این وعده را خواهد داد که تمامی لوازم یدکی کیا اپتیما را در نسل های مختلف موجود در ایران، در هر زمان به دست شما خواهد رساند.

نسل دوم خودروی اپتیما

نسل-دوم-کیا-اپتیما

این نسل از خودروی کیا اپتیما در سال ۲۰۰۵ میلادی برای اولین بار تولید شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی تولید آن توسط کارخانه خودروسازی کیا ادامه پیدا کرد. خودروهای این نسل از کیا اپتیما، معروف ‌به ام جی بودند. در سال ۲۰۰۹ میلادی، یک تغییر چهره یا همان فیس لیفت بر روی خودروی نسل دوم کیا اپتیما صورت پذیرفت و در همین سال ۲۰۰۹ میلادی بود که خودروی نسل دوم اپتیما وارد ایران شد.

در واقع، خودروی نسل دوم عادی اپتیما راهی به ایران پیدا نکرد و فقط مدل تغییر چهره یافته یا همان فیس لیفت آن به ایران آمد. بنابراین قدیمی ‌ترین مدل از خودروی اپتیما که در ایران وجود دارد مدل ۲۰۰۹ آن است. در آن سال، واردات خودروی هیوندای سوناتا که یک خودروی ۶ سیلندر بود به ایران متوقف شد و ایرانی ها در به در به دنبال خرید یک خودروی سدان خانوادگی قوی بودند. در آن شرایط، وارد کردن خودروی نسل دوم اپتیما توسط شرکت اطلس خودرو یک حرکت بسیار تیزبینانه بود که باعث شد این خریداران را جذب کند. 

ویژگی های فنی نسل دوم خودروی اپتیما

نسل دوم کیا اپتیما تنها نسل از این خودرو بود که  با موتور ۶ سیلندر وارد ایران شد. موتور این خودرو به صورت تنفس طبیعی کار می‌کرد و ۲.۷ لیتر حجم داشت. قدرت این موتور هم ۱۹۴ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن نیز ۲۴۹ نیوتن متر بود. گیربکسی که در این خودرو استفاده شده بود هم یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بود.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حرکت، ۹.۸ لیتر بنزین بود. این خودرو یعنی نسل دوم کیا اپتیما می‌توانست در ۹ ثانیه از سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز برابر ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت بود.

آپشن های رفاهی نسل دوم خودروی اپتیما

از لحاظ امکانات رفاهی، خودروی نسل دوم کیا اپتیما در زمان خودش، خودروی قابل احترامی بود. صندلی‌های جلوی این خودرو دارای گرمکن بودند و به صورت برقی تنظیم می ‌شدند. سیستم صوتی خودروی نسل دوم اپتیما هم به صورت اینفینیتی بود که یک سیستم صوتی بسیار حرفه‌ای است. این سیستم صوتی، قابلیت پشتیبانی از انواع پسوندها و هم چنین قابلیت اتصال به USB و AUX را دارد. این سیستم صوتی دارای ۶ عدد بلندگو به همراه آمپلی فایر می باشد. هم چنین صفحه نمایش ۴.۳ اینچی در این ماشین وجود دارد.
رینگ های این خودرو هم به صورت ۱۷ اینچی آلومینیومی هستند. آینه های بغلی این خودرو نیز، تاشوی برقی با امکان تنظیم برقی و مجهز به گرمکن هستند. آینه وسطی این خودرو نیز الکتروکرومیک است که باعث می شود، نور بالای خودروهای عقبی، چشم راننده را اذیت نکند. سیستم تهویه هوای مطبوع خودکار، حسگر پارک عقب، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در چهار حالت و دکمه های کنترلی بر روی فرمان خودرو و هم چنین فرمان حساس به سرعت از دیگر امکانات جالب این خودرو هستند.

این خودرو این قابلیت را هم دارد که تصاویر را بر روی آینه وسط خودرو نشان می دهد. پرده عقب، حسگر تشخیص دادن فشار باد لاستیک ها، سیستم کروز کنترل، سانروف و حسگر باران هم در این خودرو تعبیه شده اند.

بررسی نسل دوم خودروی اپتیما از لحاظ ایمنی

این خودرو به لحاظ ایمنی هم خودروی بسیار قابل اعتمادی بوده و است؛ به نحوی که پس از تست ایمنی، توسط موسسه ایمنی آی آی اچ اس، توانست امتیاز خوب (good) را کسب کند که نمره بسیار قابل اعتمادی برای یک خودرو محسوب می شود. امکانات ایمنی خوبی از قبیل سیستم کنترل کشش یا همان تی سی اس و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا همان ای اس پی و ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی و سیستم ترمز کمکی یا همان ای بی ای در این خودرو موجود هستند. هم چنین ۶ عدد کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی برای ردیف جلو و کیسه هوای پرده ای در این خودرو وجود دارند.

 این امکانات، برای خودرویی که در سال ۲۰۰۹ تولید شده است، بسیار امکانات خوبی است. بماند که خودروهای ایرانی تولید سال ۲۰۲۲ هم فاقد چنین امکاناتی هستند

نسل سوم کیا اپتیما

نسل سوم خودروی اپتیما معروف به اپتیمای TF بود. این نسل از خودروی کیا اپتیما در کشور ما با سرعت بسیار زیادی محبوب شد و توانست در بین افراد مختلف جامعه به خصوص در بین ماشین بازان و افراد جوان طرفداران بسیار زیادی را کسب کند. این همه محبوبیت، به خاطر ظاهر زیبای این خودرو و هم چنین قدرت فنی بالای آن بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی، نسل سوم خودروی کیا اپتیما با یک فیس لیفت مواجه شد که وارد شدن نسخه فیس لیفت آن به بازار ایران باعث گردید تعداد خریداران این خودرو، به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند و حتی فروش این خودرو در بازار خودروی ایران از خودروی محبوب هیوندای سوناتا هم پیشی بگیرد. در واقع در بین نسل های خودروی کیا اپتیما، نسل سوم این خودرو، بیشترین فروش را در بازار خودروی ایران داشته است.

مشخصات فنی نسل سوم ماشین اپتیما

از نسل سوم ماشین اپتیما به بعد، دیگر موتورهای شش سیلندر در این ماشین نصب نگردیدند و موتورهای چهار سیلندر با حجم ۲۴۰۰ سی سی تنفس طبیعی در این ماشین ها تعبیه شدند. بیشترین قدرتی که این موتور می تواند تولید کند ۱۷۸ اسب بخار و بیشترین گشتاوری که می تواند تولید نماید، ۲۲۹ نیوتن متر است. گیربکس این خودرو هم به صورت شش سرعتی اتوماتیک می باشد. این خودرو، ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می سوزاند.

البته این مصرف بنزین به صورت ترکیبی می‌باشد و طبیعتاً اگر در درون شهر با این خودرو رانندگی کنید، مصرف بنزین بیشتری را تجربه خواهید کرد. خودروی نسل سوم اپتیما در ۱۰ ثانیه می تواند از سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

بررسی آپشن های نسل سوم ماشین اپتیما

این خودرو از مبادی متفاوتی وارد ایران شده است. یعنی هم به صورت شرکتی و هم به صورت شخصی خودروی نسل سوم به بازار خودروی ایران راه پیدا کرده است. بنابراین تیپ ها و مدل های مختلفی از این خودرو را در بازار مشاهده می کنید که دارای امکانات متفاوتی هم هستند. پس در هنگام خرید خودروی کیا اپتیمای نسل سوم به این نکته توجه داشته باشید. هر چند تعداد خودروهای نسل سوم اپتیما که فول آپشن هستند در بازار ایران، بیشتر از خودروهای با امکانات کم این نوع خودرو است.

نسخه فول آپشن خودروی نسل سوم اپتیما شامل امکانات رفاهی زیر است:

  1. چراغ جلوی زنون که دارای چراغ شور هم می باشد.
  2. مه شکن جلو و عقب در خودرو
  3. نورپردازی داخلی در خودرو
  4. چراغ عقب ال ای دی خودرو
  5. چراغ‌ های مجهز به دی لایت
  6. چراغ خوش آمدگویی
  7. سیستم صوتی اینفینیتی مجهز به ۸ عدد بلندگو و هندزفری که قابلیت اتصال به آیو ایکس و یو اس بی و قابلیت پخش انواع پسوندهای صوتی را دارد.
  8. صفحه نمایش ۸ اینچی تاچ اسکرین
  9. رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی
  10. آیینه های کناری که به صورت برقی تا می‌شوند و دارای گرمکن می‌باشند
  11. آیینه وسطی خودرو که به ‌صورت الکتروکرومیک هست
  12. سیستم تهویه هوای مطبوع دوگانه خودکار که دارای دریچه مجزایی برای سرنشینان عقب است
  13. صندلی هایی که دارای روکش چرمی هستند و صندلی راننده در ۸ حالت به صورت برقی تنظیم می گردند. گرمکن و سردکن در صندلی‌های جلوی خودرو
  14. صندلی سرنشین جلوی خودرو در ۴ حالت مختلف به صورت برقی تنظیم می گردد
  15. شیشه بالابرهای برقی از نوع آنتی ترپ
  16. سیستم هشدار باد لاستیک ها یا همان تی پی ام اس
  17. سقف پانوراما
  18. کروز کنترل
  19. حسگر باران
  20. فرمان حساس به سرعت
  21. ترمز پارک الکترونیکی که دارای امکان اتو‌هلد است
  22. آمپرسنج ۴.۳ اینچی
  23. صندلی های مجهز به حافظه

ایمنی نسل سوم خودروی اپتیما

 سیستم هشدار دهنده نقاط کور در ورژن شرکتی نسل سوم اپتیما وجود ندارد؛ ولی در ورژن های غیر شرکتی، این سیستم امنیتی هم موجود است. آپشن های زیر در ورژن های شرکتی و غیر شرکتی این ماشین وجود دارند:

  1.  شش عدد کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی برای ردیف جلوی خودرو، کیسه هوای پرده‌ای کل خودرو
  2.  سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس
  3. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی
  4.  سیستم ترمز کمکی یا همان ‏بی ای
  5. سیستم ترمز پارک برقی

 خودروی نسل سوم کیا اپتیما توانسته است از موسسه تست ایمنی خودرو آی آی اچ اس آمریکایی، نمره تاپ سیفتی پیک را دریافت کند که یک نمره بسیار عالی می باشد و باعث می شود راننده و سرنشینان خودرو با اطمینان خاطر، سوار این ماشین شوند.

نسل چهارم خودروی اپتیما

نسل-چهارم-کیا-اپتیما

 چهارمین نسل از خودروی کیا اپتیما که به اپتیمای JF معروف است، از سال ۲۰۱۵ میلادی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تولید شد. دو مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این نسل از خودروی اپتیما به کشور ما نیز وارد شدند. پس از اعمال تحریم های گسترده علیه حکومت ایران، مدلهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نسل چهارم خودرو اپتیما و همچنین خودروهای نسل پنجم آن اصلا وارد ایران نشدند.

اگر دقیق تر بگوییم نسل چهارم خودروی اپتیما، همان ورژن تغییر چهره یافته نسل سوم این خودرو می باشد. نسل سوم اپتیما به قدری خودروی محبوب و به درد بخوری بود که کارخانه کیا برای ارائه نسل چهارم نیز تغییرات زیادی روی خودروی نسل سوم خود اعمال نکرد.

خودروی اپتیمای نسل چهارم یا همان خودروی اپتیمای جی اف از پرطرفدارترین  ماشین های وارداتی به ایران در چند سال گذشته است. البته این پرطرفداری باعث نشده است که تعداد خرید فروش نسل چهارم اپتیما در ایران، عدد بالایی باشد چرا که با افزایش عجیب و غریب قیمت دلار در چند سال گذشته، قیمت این خودرو هم هم به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده و از دسترس قشر متوسط و ضعیف جامعه خارج شده است. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که فعلاً قیمت دلار در کشور ما زیر چهار هزار تومان بود، تعداد خرید و فروش خودروی اپتیما نسل چهارم بالا بود.

نسل چهارم خودروی اپتیما، دارای یک ورژن مخصوصی است که به مدل جی تی لاین معروف است. این مدل کیت بدنه و شکل و قیافه زیباتر و جوان پسندتری نسبت به مدل عادی نسل چهارم دارد و به همین دلیل، طرفداران بیشتری را نیز به خود جذب کرده است. خودروهای نسل چهارم اپتیما به روش های مختلفی به کشور ما وارد شده اند و همین امر باعث شده است که ورژن های متفاوتی از این ماشین در ایران یافت شود. هر یک از این ورژن ها، آپشن های خاص خود را دارند؛ بنابراین در هنگام خرید خودروی اپتیما نسل چهارم، باید دقت و توجه بیشتری به خرج دهید.

طراحی داخلی خودروی کیا اپتیمای نسل چهارم

فضای داخل کابین خودروی نسل چهارم اپتیما طراحی شلوغی دارد و تعداد دکمه ها و کلید های موجود در داخل کابین زیاد هستند. کنسول مرکزی این خودرو هم مانیتور زیبایی در بالای داشبورد دارد. در وسط داشبوردها هم کلیدهایی برای سیستم صوتی خودرو و همچنین سیستم تهویه مطبوع خودرو مشاهده می شود. 

خودروی اپتیما در نسل های اول و دوم، خیلی طراحی فوق‌العاده ای نداشت ولی نسل سوم و از آن بهتر نسل چهارم خودروی اپتیما، طراحی بسیار خوبی دارند. در واقع کارخانه کیا فهمیده است که علاوه بر کیفیت بالای ساخت و توان فنی بالا باید به زیبایی و طراحی جذاب خودرو هم اهمیت بیشتری دهد و اگر این کار را نکند خودروهای تولیدی توسط این کارخانه در مقابل رقبا کم خواهند آورد. طراحی قسمت جلو و قسمت عقب این خودرو بسیار زیبا شده اند و خروجی های دوگانه اگزوز در طرفین سپر، زیبایی خاصی به  این خودرو بخشیده اند. 

 ویژگی های فنی خودروی اپتیمای نسل چهارم

 موتور خودروی نسل چهارم اپتیما، ۲.۴ لیتری و  بنزینی است و به صورت تنفس طبیعی کار می کند و توربوشارژ نیست. توان خروجی این خودرو، ۱۷۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. بیشترین گشتاوری هم که این خودرو تولید می‌کند ۲۲۹ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. گیربکسی هم که در این خودرو استفاده شده است، ۶ سرعته خودکار تیپ ترونیک می باشد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو، نیز ۹.۵ ثانیه است و بیشترین سرعت آن نیز ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

طول خودروی نسل چهارم اپتیما، ۴۸۴۵ میلی متر، عرض آن ۱۸۳۰ میلی متر، فاصله بین دو محور آن، ۲۷۹۴ میلی متر و ارتفاع آن ۱۴۵۵ میلی متر می باشد. وزن این خودرو هم ۱۴۷۵ کیلوگرم است. چون این خودرو از موتور توربوشارژ استفاده نمی کند و وزن تقریباً بالایی هم دارد، مصرف بنزین آن زیاد است و حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می سوزاند. حجم باک بنزین این خودرو هم ۷۰ لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ می باشد.

البته در سال ۲۰۱۸ مدل هیبریدی خودروی نسل چهارم اپتیما هم توسط کارخانه کیا تولید شد؛ ولی متأسفانه وارد بازار ایران نشده است. این خودروی هیبریدی، ۲ لیتر، حجم موتور دارد و بیشترین قدرت آن ۱۹۳ اسب بخار است. بیشترین گشتاور آن هم ۳۶۷ نیوتون متر در ۱۷۷۰ دور می باشد.

این خودروی فوق العاده تنها ۴٫۷ لیتر بنزین را به صورت ترکیبی مصرف می کند و شتاب صفر تا صد آن برابر ۹ ثانیه است. بیشترین سرعت آن هم ۱۹۲ کیومتر بر ساعت است. با توجه به این که این خودروی هیبریدی وارد ایران نشده است بحث در مورد آن را در همین جا خاتمه می دهیم.

 ایمنی خودروی نسل چهارم اپتیما

  1. شش عدد ایربگ در این خودرو وجود دارد. ایربگ های جلو و پرده ای و جانبی
  2. ۲٫    سیستم های ایمنی پیشرفته مانند سیستم تی سی اس، بی ای اس، ای بی ای،ای بی دی، ای بی اس، اچ ای سی در این خودرو وجود دارد.
  3. سیستم نشان دادن میزان باد لاستیک ها در این خودرو وجود دارد.
  4. سیستم کنترل پشت سری های فعال شونده در این ماشین وجود دارد.

آپشن های نسل چهارم خودروی اپتیما

  1. آینه الکتروکرومیک در داخل خودرو
  2. چراغ های خودکار خودرو که با تاریک شدن هوا روشن می شوند.
  3. روکش چرمی فرمان خودرو
  4. سیستم تهویه هوای مطبوع مجزا برای سرنشینان جلوی خودرو
  5. سقف پانوراما
  6. دوربین عقب و سنسور عقب خودرو
  7. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای خودرو
  8. حالت رانندگی اکو که مصرف سوخت را کاهش می دهد.
  9. سیستم صوتی پیشرفته ای که علاوه بر خواندن سی دی و دی وی دی می ‌تواند به ورودی های USB و AUX متصل شود و دارای ۸ عدد بلندگو و همچنین دارای جی پی اس می باشد. این سیستم صوتی به
  10. صفحه نمایش ۷ اینچی نیز مجهز است. 

قیمت خودروی اپتیما در ایران

 شرکت اطلس خودرو نمایندگی رسمی اپتیما در ایران را بر عهده دارد. قیمت مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران از ۶۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان متغیر است.

مزایای خودروی اپتیما

نمای-رو-به-رو-کیا-اپتیما
  1. این خودرو از پرچمداران شرکت خودروسازی کیا می باشد و سال‌های زیادی هست که در کشور ایران خرید و فروش می‌شود. همین سابقه زیاد خودرو در کشور ایران یکی از مزیت های آن به حساب می آید و باعث شده است که تعمیرکاران متخصص زیادی برای این خودرو وجود داشته باشد. از طرف دیگر ایرانی ها به خودروهایی که سابقه زیادی در بازار ندارند به سختی اعتماد و اعتقاد دارند و باید خودرویی را بخرند که جواب خود را پس داده است.
  2. شکل و قیافه این خودرو بسیار زیبا است و کارخانه کیا در طراحی خودرو ایده‌های فوق‌العاده‌ای به خرج داده است و هزینه زیادی هم بابت طراحی خودرو صرف کرده است. یکی از مهمترین دلایل زیبایی این خودرو چراغ های آن است که این چراغ با سپر ماشین ها هم به خوبی ترکیب شده اند. چراغ های مه شکن جلوی خودرو هنرمندانه طراحی شده اند تا چهره ای خشن و حجیم به ماشین بدهند. از نمای کناری هم این خودرو زیبایی خاص خود را دارد. کارخانه کیا سعی کرده است که از نمای جانبی، خودرو خیلی شلوغ به نظر نرسد. رینگ های ماشین از رینگ های معمول استفاده شده در خودرو های سدان بزرگتر است و تناسب خوبی هم با گلگیرهای ماشین دارد. نمای عقب خودرو هم خوب است. نمای اپتیما، فرد را به یاد طراحی اصیل آسیایی می‌اندازد و اندازه چراغ ها و مکان چراغ ها به خوبی طراحی شده اند. یک دیفیوز با ظاهر عالی برای جا گرفتن اگزوز های این ماشین استفاده شده است که  ترکیب این دیفیوز با خمیدگی شیشه عقب ماشین باعث جذاب تر شدن این ماشین از نمای پشت شده است.
  3. خودروی اپتیما مصرف سوخت مناسبی دارد. اپتیما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف می کند. با توجه به اینکه قدرت این خودرو بالا است این میزان از مصرف بنزین بسیار مناسب می باشد. استاندارد آلایندگی خودرو یورو ۵ است که نشان دهنده با کیفیت بودن این خودرو از نظر آلایندگی می‌باشد.
  4. آپشن های رفاهی بسیار مناسبی در این خودرو تعبیه شده است.
  5. این خودرو به لحاظ ایمنی بسیار مناسب می باشد و در هنگام تصادفات به بهترین نحو ممکن از جان راننده و سرنشینان حفاظت می کند.
  6. شتاب این خودرو و همچنین سرعت آن عالی است.

معایب خودروی اپتیما

  1. بزرگترین عیبی که خودروی کیا اپتیما دارد این است که راننده این خودرو، تسلط کافی روی فرمان آن ندارد و در پیچ ها و در جاهایی که دست انداز زیادی وجود دارد راننده اذیت می‌شود. این عدم تسلط راننده بر روی فرمان چند دلیل دارد. دلیل اول آن این است که در این خودرو فرمان الکتریکی تعبیه نشده است و دلیل دوم آن هم به کیفیت پایین سیستم تعلیق و جلوبندی این خودرو برمی گردد.
  2. همین کیفیت پایین سیستم تعلیق که در بالا به آن اشاره شد باعث می شود که ارتعاشات موجود در جاده به داشبورد خودرو انتقال پیدا کند و عمر داشبورد ماشین کم شود.
  3. دکمه های کنترلی که روی فرمان خودرو وجود دارند از کیفیت کافی برخوردار نیستند و به مرور زمان رنگ انها از بین می رود. همچنین دکمه ها کارایی خود را از دست می دهند.
  4. هر چند استفاده از ظاهر قوس دار در عقب خودروی اپتیما زیبایی خاصی به این ماشین داده است، اما همین ویژگی باعث شده است که راننده دید مناسبی نسبت به عقب خودرو نداشته باشد. البته وجود حسگر ها و دوربین های عقب خودرو موجب شده است که این ایراد، کمتر به چشم می آید. ولی به هر حال هر راننده دوست دارد که با چشم غیرمسلح کاملاً پشت خود را ببیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.