بررسی چری تیگو ۷

چری تیگو ۷ از شاسی بلند های محبوب در ایران است که نسخه به روز تر و ارتقا یافته تیگو ۵ می باشد که بعد از عرضه آن در سال ۲۰۱۴، شرکت مدیران خودرو شراکت خود را با کمپانی چری آغاز کرده و خودرو های چری نیز به صورت مونتاژ شده وارد بازار های کشور شد. تیگو ۷ یکی از خودرو های چینی با کیفیت و محبوب در کشور است.

از حدود سال ۲۰۱۰ میلادی مردم سرتاسر دنیا به طرز عجیب و غریبی به سمت خودروهای شاسی بلند کشیده شدند. هرچند هیچ دلیل دقیقی را نمی توان برای این رغبت مردم به سمت خودروی شاسی بلند ذکر کرد، ولی احتمالا امنیت بالای آن خودروها و مد روز، دو دلیل اصلی اقبال مردم به خودروهای شاسی بلند در دنیا می باشد.

از آنجایی که خودرو های شاسی بلند اولاً قیمت بالایی دارند و ثانیاً زیر بندی خشکی دارند و سوار شدن به آنها در درون شهر یک مقدار اذیت کننده است، خودرو های کراس آور در سرتاسر دنیا مطرح شدند. خودرو های کراس آور از یک طرف حس سوار شدن به خودروی شاسی بلند را به راننده و سرنشینان خودرو القا می‌کنند و از طرف دیگر یک مقدار نسبت به خودروی شاسی بلند نرم تر هستند و اندازه کوچکتری دارند و رانندگی با آنها در درون شهر راحت تر است.

البته بدیهی است که این خودرو های کراس آور معمولاً توان آفرودی کمتری دارند و نمی توانند استحکام و قدرت خودروهای شاسی بلند را داشته باشند. خودروی چری تیگو ۷ (Chery Tiggo 7) یکی از خودروهای کراس آور موجود در دنیا است که در کشور چین تولید شده است. این خودرو دو دیفرانسیل هم نیست، ولی به لحاظ سواری، خودروی خوبی است و امکانات خوبی هم در آن وجود دارد.

خودروی چری تیگو ۷، ابتدا به عنوان یک خودروی مفهومی در سال ۲۰۱۲ میلادی رونمایی گردید و بعد از چند سال نسخه اصلی این خودرو تولید شد. یک سال پس از تولید این خودرو در کشور چین بود که با شراکت مدیران خودرو که شریک کارخانه چری در ایران است؛ این خودرو وارد ایران شد؛ و از همان ابتدا مورد استقبال زیاد مردم ایران قرار گرفت. این استقبال به نحوی بود که بسیاری از افراد، خودروی چری تیگو ۷ را به خودروهای کارکرده ترجیح دادند.

مشخصات فنی خودروی چری تیگو ۷

مشخصات فنی خودروی چری تیگو 7

 خودرو چری تیگو ۷، دارای موتوری با حجم ۱۴۹۸ سی سی و از نوع توربوشارژ می باشد. قدرت موتور این خودرو هم ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور آن ۲۱۰ نیوتن متر می باشد. تعداد سیلندر های این خودرو ۴ و تعداد سوپاپ های موتور خودرو ۱۶ عدد است. گیربکس این خودرو از نوع ۶ دنده اتوماتیک و دی سی تی می باشد. چری تیگو ۷ از نوع دیفرانسیل جلو است.

شتاب صفر تا صد خودروی خودروی چری تیگو ۷

خودروی چری تیگو ۷ می‌تواند در ۱۰.۲ ثانیه از سرعت صفر تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. بیشترین سرعتی هم که این خودرو می‌تواند طی کند، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

 ابعاد بدنه خودروی چری تیگو ۷

 این خودرو دارای کلاس بدنه کراس آور است و دارای ۱۴۴۰ کیلوگرم وزن می باشد. طول این خودرو ۴۴۳۲ میلیمتر و عرض آن ۱۸۳۷ میلی متر و ارتفاع آن ۱۶۷۰ میلیمتر است. فاصله محوری خودرو هم ۲۶۵۰ میلیمتر می باشد.

مصرف سوخت خودروی چری تیگو ۷

 به صورت ترکیبی این خودرو ۶.۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. حجم باک بنزین خودرو چری تیگو ۷ هم برابر با ۵۷ لیتر است.

آپشن های ایمنی خودروی چری تیگو ۷

این خودرو توانسته است از موسسه معتبر تست ایمنی سی ان کپ، ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند که افتخار بزرگی برای خودرو به حساب می‌آید فراموش نکنیم که اکثر خودروهای چینی موجود در بازار ایران هیچ ستاره ایمنی را از موسسه تست تصادف معتبری دریافت نکردند. خودروی چری تیگو ۷ دارای دوربین ۳۶۰ درجه به همراه سنسور در جلو و عقب ماشین است. همچنین چراغ های مه شکن این خودرو به صورت هوشمند هستند و با تاریک شدن هوا به صورت خودکار روشن می شوند. از جمله امکانات ایمنی مهم این خودرو می‌توان به سیستم پایداری الکترونیکی آن و سیستم کنترل در سربالایی اشاره کرد.

همچنین، این خودرو دارای کیسه هوای جلو، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پرده‌ای می باشد که در هنگام تصادفات نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مرگ‌ و مسیر راننده و سرنشینان خودرو ایفا می کند.

 آپشن های خودروی چری تیگو ۷

  1. صندلی های ردیف عقب خودروی چری تیگو ۷ به پورت USB مجهز هستند.
  2. این خودرو دارای مانیتور ۹ اینچی لمسی است که می‌تواند محیط اطراف خودرو را به صورت ۳۶۰ درجه نمایش دهد.
  3. رینگ های این خودرو به صورت ۱۰ پره ۱۸ اینچ و از نوع مدرن می باشند.
  4. این خودرو دارای سیستم نشان دهنده میزان باد لاستیک ها است.
  5. سیستم تهویه هوای این خودرو به صورت اتوماتیک دو کاناله می باشد. تهویه هوای این خودرو دارای امکان تنظیم جدا برای سرنشین جلو می باشد و یک دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب دارد.
  6. این خودرو دارای سنسور باران و سنسور نور است.
  7. صندلی‌های جلوی این خودرو دارای گرمکن می باشند.
  8. صندلی راننده و صندلی سرنشین جلو در این خودرو به صورت برقی تنظیم می شود.
  9. آینه های جانبی این خودرو به صورت برقی باز و بسته می شوند و همچنین دارای گرمکن می باشند.
  10. سقف این خودرو به صورت پانوراما است.
  11. این خودرو دارای چراغ خوشامدگویی به داخل خودرو می باشد.
  12. امکان اتصال سیستم صوتی خودرو به تلفن همراه در خودروی چری تیگو ۷ وجود دارد.
  13. سیستم ورود بدون کلید به خودرو، همچنین سیستم روشن کردن دکمه ای در این خودرو وجود دارد.
  14. این خودرو دارای کروز کنترل است.
  15. دوربین جلو و عقب این خودرو به صورت پویا کار می کنند.
  16. سیستم رانندگی اکو در این ماشین وجود دارد.
  17. در یکی دو سال گذشته، تعداد کمی از خودروهای چری تیگو ۷ با رکاب برقی هم در ایران به فروش رفته است.
  18. ترمز این خودرو مجهز به سیستم DTC، HHC، ABS، ABD، ASR، ABA می باشد.
  19. در این خودرو راننده می‌تواند یکی از دو حالت رانندگی اسپرت و اکونومیک را برای خود برگزیند.
  20. چراغ های این خودرو به صورت خودکار و مجهز به زنون هستند.
  21. چراغ های مه شکن این خودرو با حرکت فرمان تطبیق پذیرند.
  22. ترمز دستی این خودرو برقی است و مدل پرو آن به سیستم اتو هلد مجهز است.
  23. یک مانیتور ۴.۸ اینچی در پشت آمپر این خودرو وجود دارد.

مزایای خودرو چری تیگو ۷

  1. طراحی خارجی این خودرو جذاب و زیبا است.
  2. خدمات پس از فروش این خودرو در کشور ایران مناسب است و شبکه خدماتی نسبتاً گسترده‌ای دارد.
  3. شتاب خودرو خوب است.
  4. ایمنی خودرو چری تیگو ۷ نسبت به خودروهای ایرانی و بسیاری از خودروهای چینی بهتر است.
  5. متریال استفاده شده در خودرو چری تیگو ۷ کیفیت بهتری نسبت به بسیاری از خودروهای چینی رایج در ایران دارد.
  6. به لحاظ فضای داخلی خودرو چری تیگو ۷ جادار است و برای مسافرت و برای استفاده خانواده مناسب است.

 معایب خودرو چری تیگو ۷

  1. قیمت این خودرو بسیار بالا است. البته این مشکل فقط مختص این خودرو نیست و تمام خودروهای موجود در بازار ایران، قیمتی فراتر از توان مالی عامه مردم دارند.
  2. مانند اکثر خودروهای چینی، خودرو چری تیگو ۷ هم بازار دست دوم خوبی ندارد و دارندگان این خودرو معمولاً برای فروش آن با مشکل مواجه می شوند. فروشندگان، معمولاً مجبور می‌شوند قیمت خودرو را کمی پایین تر اعلام کنند. این مشکل در شهرستان های کوچک بیشتر به چشم می آید.
  3. موتور این خودرو از نوع توربوشارژ می باشد که حساسیت بالایی به کیفیت بنزین دارد. راننده این خودرو باید همیشه از بنزین سوپر استفاده کند که هزینه بالایی را در یک سال بر گردن راننده خواهد گذاشت. از طرفی دیگر بنزین سوپرهای موجود در پمپ بنزین و ایران هم کیفیت بالایی ندارند و همین امر باعث می‌شود که موتور توربوشارژ این خودرو و سایر خودروها عمر کمتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی داشته باشند.
  4. گیربکس این خودرو هم از نوع دو کلاچه است که نگهداری آن هزینه بالاتری نسبت به گیربکس های عادی دارد.
  5. این خودرو برای آفرود نوردی مناسب نیست و زیربندی و جلوبندی آن توان این را ندارد که از جاده های پر از چاله و دست انداز عبور کند.

مدل های مختلف خودرو چری تیگو ۷ در ایران

 شرکت مدیران خودرو، نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محصولات تیگو را در کشور ایران برعهده دارد. از سال ۱۳۹۶ شمسی این خودرو وارد ایران شده است و مدل های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ آن در کشور ایران وجود دارد. مدل های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ این خودرو از دو تیپ لاکچری و اکسلنت می باشند؛ که تفاوت آن ها تنها در یکی دو مورد آپشن است. ولی از مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به بعد مدل پرو نیز این خودرو اضافه شده است. مدل پرو با مدل های قبلی از لحاظ ظاهری خیلی فرق خاصی نکرده است فقط رینگ های این خودرو به صورت مشخصی نسبت به مدل های قبلی تغییر کرده اند. تفاوت اصلی مدل پرو با مدل های قبلی آپشن ها و طراحی داخلی این خودرو است.

طراحی داخلی خودرو چری تیگو ۷

طراحی داخلی خودرو چری تیگو 7

اتاق خودرو تیگو چری ۷ شیک و زیبا است و به خوبی طراحی شده است. رنگ بندی استفاده شده در داخل اتاق این خودرو بسیار زیبا و مناسب است. قطعات استفاده شده در داخل کابین های خودرو هم با طراحی خوبی کنار هم قرار گرفته اند و هارمونی مناسبی دارند. یک مانیتور لمسی بزرگ هم در وسط داشبورد این خودرو است که به زیبایی فضای داخلی خودرو اضافه کرده است. صندلی های خودرو هم صندلی های نرم و خوبی هستند و راننده و سرنشینان به راحتی می‌توانند در آنها بنشینند و سر و پای راننده و سرنشینان اذیت نشود. مشکلی که در طراحی داخلی این خودرو وجود دارد این است که هرچند کیفیت پلاستیک استفاده شده در این خودرو بهتر از بسیاری از خودروهای چینی و حتی خودروهای ایرانی موجود در بازار است، ولی باز هم نسبت به خودروهای روز دنیا از کیفیت پایین تری برخوردار است. در کل از یک خودروی لاکچری انتظار نمی رود که از پلاستیک خشک در هیچ جایی از داخل کابین خودرو استفاده کند. از لحاظ ارگونومی نیز این خودرو هنوز جای کار دارد و با خودروهای روز دنیا فاصله دارد. یک مشکل دیگر در طراحی داخلی خودرو آمپرهای آن است که بهتر بود خوانا طراحی می شدند. از سوی دیگر دسترسی پیدا کردن به بعضی از کلیدهای داخل این خودرو یک مقدار برای راننده سخت است.

خودروی چری تیگو ۷ Pro، نسبت به کنسول چری تیگو های قبلی طراحی جذاب تر و لاکچری تری دارد و در کل زبان طراحی جدید چری در این خودرو کاملاً مشهود است. یک مشکلی که در خودروهای قبلی وجود داشت دسترسی سخت به قطعات و دکمه ها و ادوات داخل کابین خودرو بود که در مدل پرو این مشکل برطرف شده است. طراحی داخلی خودروی چری تیگو هم نسبت به مدل های قبل، شیک تر و اسپرت تر شده است و شباهت بسیاری به خودرو های شاسی بلند لوکس اروپایی دارد.

دستگیره‌های چری تیگو ۷ هم طراحی زیبا و شیکی پیدا کرده اند. رنگ صندلی ها و رنگ داشبورد هم به رنگ قهوه‌ای تیره در آمده است که شباهت این خودرو را به خودرو های لوکس اروپایی بسیار بیشتر می کند. آپشن جدیدی که به خودروی چری تیگو ۷ ، نسبت به خودرو های دوره قبلی اضافه شده است، سیستم ترمز برقی و اتو هلد آن است که در واقع یک مزیت بزرگ نسبت به رقبای این خودرو در بازار ایران می باشد.

طراحی ظاهری خودرو چری تیگو ۷

 نقطه قوت این خودرو طراحی ظاهر بیرونی آن است. از نمای جلو و از نمای عقب و از نمای کناری، خودرو چری تیگو ۷، واقعا طراحی جذاب و فکر شده ای دارد و شاید اگر لوگوی این خودرو با یک خودروی ژاپنی و آمریکایی و اروپایی عوض می شد بسیاری از افراد متوجه چینی بودن آن نمی شدند.

همه قطعات و خطوط موجود روی بدنه این خودرو دارای هارمونی هستند و با طراحی مناسبی در جای خود قرار گرفتند. سپرهای این خودرو حالت برآمده دارد و چراغ های آن هم دارای ظاهر شیک و جذابی می باشد. در طراحی ظاهری خودرو سادگی به چشم می آید و شرکت خودروسازی چری با اضافه کردن طرح های خارج از عرف سادگی را از این خودرو نگرفته است. که همین یک نکته مثبت برای آنها به حساب می آید.

قیمت خودروی چری تیگو ۷ در ایران

این خودرو از معدود خودروهایی است که مدل صفر آن هم در بازار ایران موجود است. می دانید که در چند سال اخیر به علت تحریم های گسترده علیه حکومت ایران، خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره ‌ای وارد ایران نمی‌شوند و فقط مدل های کارکرده آن خودروها در بازار ایران وجود دارد؛ اما خودرو تیگو ۷ و بسیاری از خودروهای چینی از این قاعده مستثنی هستند و هنوز هم واردات و مونتاژ این خودروهای چینی به ایران ادامه دارد. قیمت این خودرو در بازار ایران از ۷۲۵ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان می باشد. بدیهی است که خودروی چری تیگو ۷ مدل پرو، قیمت بالاتری نسبت به مدل های قدیمی تر دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.