بررسی سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا خودرویی تولید شده توسط کمپانی ژاپنی سوزوکی است که در سال ۱۳۶۷ وارد عرضه رقابت شد. این خودرو کراس اوور ابعاد و اندازه یک ماشین شاسی بلند را داشته و ویژگی های فنی و امکاناتی مناسبی را ارائه می دهد. این خودرو اولین بار در سال ۱۳۸۵ وارد ایران شد و نسخه های مختلف آن مورد استقبال خریداران قرار گرفته است.

خودروی سوزوکی ویتارا (Suzuki Vitara) یک ماشین شاسی بلند یا بهتر بگوییم کراس‌ آور کامپکت (جمع و جور) می باشد که از سال ۱۹۸۸ یا همان سال ۱۳۶۷ هجری شمسی توسط کارخانه خودروسازی سوزوکی ژاپن تولید شد. کارخانه‌ های تولید این خودرو به جز خود کشور ژاپن، در کشورهای اکوادور و کشور آرژانتین در آمریکای جنوبی و کشور اسپانیا در قاره اروپا هم برپا شد. تا به امروز چهار نسل مختلف از این خودرو تولید شده و به بازارهای جهانی فروخته شده است.

سومین نسل از خودروی سوزوکی ویتارا در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی و به وسیله شرکت خودروسازی ایران خودرو وارد ایران شد و به مردم فروخته شد. اولین خودروهای سوزوکی ویتارایی که به دست مردم ایران رسید، دارای موتور ۲ لیتری بودند. در سال ۱۳۸۹، تولید خودروهای سوزوکی ویتارا با موتورهای دو لیتری قطع شد و خودروهای سوزوکی ویتارا با موتور ۲.۴ لیتری فروخته شد.

این ماشین، دو تیپ مختلف نیمه فول و فول آپشن داشت و استقبال بسیار زیادی هم از هر دو تیپ این خودرو در ایران شد. تا سال ۱۳۹۵ هجری شمسی، فروش این خودرو توسط کارخانه ایران خودرو ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۹۵ یک فیس لیفت یا همان مدل تغییر چهره یافته بر روی این خودرو صورت پذیرفت. این مدل تغییر چهره یافته هم با استقبال گسترده مردم ایران مواجه شد.

مدل های مختلف سوزوکی ویتارا در ایران

سوزوکی ویتارا مدل های کلاسیک کمی در کشور ایران دارد، با چشم پوشی از این مدل ها، می توان سوزوکی ویتارا را در دو گروه کلی سوزوکی گرند ویتارا و سوزوکی کیزاشی دسته بندی کرد.
البته این دو مدل دارای تیپ های متفاوتی هستند. از سال ۱۹۹۸ به بعد، این خودرو در ۴ نسل ارائه شده است. نسل های دوم و سوم این خودرو را گرند ویتارا می نامند. به دو نسل دیگر تنها ویتارا گفته می شود. نسل سوم خودروی ویتارا، با نام سوزوکی گرند ویتارا شناخته می شود. این نسخه در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و کد آن JT می باشد. واردات خودروی سوزوکی گرند ویتارا تا سال ۲۰۰۸ به ایران ادامه پیدا کرد و پس از آن ایران خودرو شروع به مونتاژ آن کرد. این خودرو از گران ترین و باکیفیت ترین خودروهای مونتاژی در کشور ایران می باشد. از نظر آپشن های موجود در خودروی سوزوکی گرند ویتارا، می توان آن را در ۶ تیپ اصلی جای داد.

در سال ۲۰۰۹، خودروی سوزوکی کیزاشی معرفی شد و با مدل ۲۰۱۰ در بازارهای جهانی معرفی شد. این مدل از ویتارا تا سال ۲۰۱۶ و تنها در یک نسل تولید شد و در همان سال تولید آن متوقف شد. در سال ۱۳۹۱ سوزوکی کیزاشی توسط ایران خودرو وارد ایران شد. سوزوکی کیزاشی دارای دو تیپ ۲، کم آپشن و ۵ فول آپشن و تنها در یک مدل ۲۰۱۲ در کشور ما موجود می باشد. تنها حدود ۱۵۰ دستگاه از این ماشین وارد کشور ما شده است.

ویژگیهای فنی خودروی سوزوکی ویتارا

در بالا گفتیم که خودروی سوزوکی ویتارا با دو نوع موتور ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری به مشتریان ایرانی فروخته شد. هر دو نوع موتور، از نوع تنفس طبیعی و به صورت چهار سیلندر بودند.

ویژگی های فنی خودروی سوزوکی ویتارا با موتور ۲ لیتری

موتور ۲ لیتری، توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتون متر گشتاور را  دارد. گیربکس این خودرو هم ۵ سرعته دستی است. این خودرو به صورت دو دیفرانسیل است، یعنی هر چهار چرخ  خودروی سوزوکی ویتارا متحرک هستند.

شتاب صفر تا صد خودروی سوزوکی ویتارا با موتور ۲ لیتری

این خودرو می تواند در ۱۲.۵ ثانیه از سرعت صفر تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مصرف بنزین خودروی سوزوکی ویتارا با موتور ۲ لیتری

 همچنین مصرف بنزین این خودرو به صورت ترکیبی برابر با ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حجم باک این خودرو ۶۶ لیتر است. و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ می باشد. میزان تولید دی اکسید کربن در این ماشین، ۲۲۰ گرم در هر کیلومتر می باشد.

ویژگی های فنی خودروی سوزوکی ویتارا با موتور ۲٫۴ لیتری

 سوزوکی ویتارا با موتور ۲.۴ لیتری توان تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور را دارد یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک هم بر روی این خودرو نصب شده است؛ البته یک گیربکس ۵ سرعته دستی هم بر روی این خودرو وجود دارد. این خودرو نیز به صورت دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک می باشد.

شتاب صفر تا صد خودروی سوزوکی ویتارا با موتور ۲٫۴ لیتری

شتاب صفر تا صد سوزوکی ویتارا با موتور ۲٫۴ لیتری، معادل با ۱۲ ثانیه است و بیشترین سرعتی که می ‌توان با این خودرو طی نمود، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می باشد.

مصرف بنزین خودروی سوزوکی ویتارا با موتور ۲٫۴  لیتری

 مصرف بنزین سوزوکی ویتارا نیز ۹.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. البته این مصرف سوختی که اشاره شد، به صورت ترکیبی است و طبیعتاً در صورت رانندگی در شهر، این عدد افزایش پیدا می ‌کند. مدل نیوفیس آن یا همان تغییر چهره یافته هم فقط با موتور ۲.۴ لیتری فروخته شد.

 طراحی ظاهری ماشین سوزوکی ویتارا

 فراموش نکنیم که ویتارا  ۱۶ سال پیش برای اولین بار به دست مشتریان ایرانی رسیده است پس طبیعتاً طراحی ظاهری این خودرو به نسبت خودروهای روز دنیا و حتی خودروهای چینی که در چند سال اخیر به دست مشتریان ایرانی رسیده است، ساده و کلاسیک می باشد. حتی این سادگی و کلاسیک بودن در مدل نیوفیس یا همان مدل تغییر چهره یافته این خودرو نیز به چشم می‌آید. اگر از روبرو بخواهیم خودرو را بررسی کنیم به یک سری اشکال هندسی ۴ ضلعی ساده می رسیم که دو مه شکن دایره ‌ای هم در این میان به چشم می آیند.
البته در مدل نیوفیس، سپر این ماشین و همچنین جلو پنجره و چراغ های آن طراحی بهتری پیدا کرده اند و باعث جذاب تر شدن خودروی سوزوکی ویتارا از نمای جلو شده اند.

طراحی ظاهری ماشین سوزوکی ویتارا

اگر از نمای جانبی بخواهیم خودرو را بررسی کنیم، با گلگیرهای درشت مواجه هستیم که به همراه یک سری  حجم پردازی ها، ابهت خاصی به این خودرو از نمای کناری داده اند. در واقع، این دو مورد باعث شده اند که نمای کناری این خودرو بزرگتر نشان داده شود.

اگر بخواهیم طراحی خودروی سوزوکی ویتارا را از قسمت عقب مورد تحلیل قرار دهیم، یک سری چراغ های بزرگ روی ستون C این خودرو می بینیم که به کمک لاستیک زاپاس که بر روی صندوق عقب این خودرو وجود دارد باعث شده است که نمای این خودرو از قسمت عقب قابل قبول باشند. در کل باید بگوییم که نمای ظاهری این خودرو بسیار کلاسیک و ساده است و قطعاً در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارد؛ ولی با توجه به اینکه در بازار ایران، خودرو های مطرح دنیا حضور بسیار کمرنگی دارند همین نمای ظاهری خودروی سوزوکی ویتارا نیز توانسته است ایرانی‌ها را راضی نگه دارد.

 طراحی داخلی خودروی سوزوکی ویتارا

 طراحی موارد مختلف موجود در اتاق خودروی سوزوکی ویتارا، خیلی جذاب و خاص نیست و بسیار ساده می باشد. مثلاً داشبورد و غربیلک فرمان این خودرو کاملا ساده می باشند. باید به این نکته اشاره کنیم که در عین سادگی، طراحی داخلی خودروی سوزوکی ویتارا دلنشین است و به اصطلاح در ذوق راننده و سرنشین خودرو نمی زند.

طرح کنسول وسط این خودرو نیز ساده است؛ به عنوان مثال، دریچه های هوای موجود در این قسمت به صورت مستطیل شکل می باشند. نکته ای که می توان به عنوان یک نکته مثبت از طراحی این خودرو نام برد، چینش صحیح دکمه های موجود بر روی کنسول میانی خودرو است. البته این نکته را هم اضافه کنیم که در مدل های جدیدتر این ماشین، یک صفحه نمایش لمسی در وسط داشبورد قرار گرفته است که زیبایی خاصی به داشبورد داده است.

کابین سوزوکی ویتارا

 پنل کیلومتر شمار این خودرو خیلی جذاب نیست و غربیلک فرمان آن نیز به صورت کاملا ساده و ۳ شاخه ای است. نکته بسیار مثبت در مورد طراحی داخلی این خودرو کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابین خودرو است که از کیفیت خوبی برخوردار می باشند. فضای داخلی خودرو هم خوشبختانه بسیار جادار است و ۵ سرنشین حتی قد بلند هم می‌توانند در این خودرو به راحتی بنشیند. صندوق عقب خودرو سوزوکی ویتارا بسیار جادار است، همین امر باعث می‌شود که این خودرو برای مسافرت کردن، خودروی بسیار مناسبی باشد. پس در کل باید این صحبت را راجع به طراحی داخلی این خودرو کنیم که بسیار ساده است ولی کاربردی است و خسته کننده نیست.

 آپشن های ماشین سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا، قدیمی به دو صورت نیمه فول و فول آپشن به ایرانیان فروخته شد. ویتارا فیس لیفت جدید هم در دو کلاس ۹ و ۱۰ به کشور ما وارد شده است. پیشرفته ترین خودرو سوزوکی ویتارایی که به دست مشتریان ایرانی رسیده است، کلاس ۱۰ است که در حالت فول آپشن دارای امکانات زیر است:

  1. آخرین مدل خودروی سوزوکی ویتارا دارای سانروف است.
  2. آیینه های جانبی قابلیت تا شدن هستند و دارای گرمکن می باشند.
  3. خودروی سوزوکی ویتارا دارای استارت دکمه ‌ای است.
  4. سیستم تهویه هوای مطبوع این خودرو، به صورت خودکار است.
  5. روکش صندلی ها از جنس چرمی هستند.
  6. دارای پورت ۱۲ ولتی است.
  7. امکان تا شدن صندلی های عقب خودروی سوزوکی ویتارا، به صورت دو تکه وجود دارد.
  8. قفل مرکزی لمسی در این خودرو وجود دارد.
  9. سیستم ورود بدون کلید در آن وجود دارد.
  10. شش عدد کیسه هوا شامل ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، ایربگ پرده ای و ایربگ جانبی در سوزوکی ویتارا وجود دارد.
  11. سیستم صوتی موجود در ویتارا، دارای ۶ عدد بلندگو است و قابلیت اتصال به بلوتوث را دارد و می‌تواند به یو اس بی و کارت حافظه نیز وصل شود.
  12. فرمان این خودرو به صورت هیدرولیک است و دارای روکش چرم می باشد و همچنین دکمه های کنترل سیستم صوتی و مانیتور لمسی بر روی این فرمان قرار گرفته اند. اضافه کنیم که فرمان خودروی سوزوکی ویتارا، حساس به سرعت نیز می باشد.
  13. چراغ مه شکن در جلو و عقب این خودرو وجود دارد.
  14. ترمز خودروی سوزوکی ویتارا، مجهز به سیستم توزیع نیروی ترمز و همچنین مجهز به سیستم ترمز ضد قفل است. از طرف دیگر سیستم ترمز کمکی هم در این خودرو وجود دارد.
  15. خودرو مجهز به کروز کنترل است.
  16. این خودرو مجهز به حسگر پارک عقب می باشد.
  17. کمربند های ایمنی این خودرو آن به صورت پیش کشنده و محدود کننده می باشند.
  18. مانیتور لمسی ۷ اینچی در وسط داشبورد خودروی سوزوکی ویتارا وجود دارد.
  19. ویتارا مجهز به جی پی اس است.
  20. در خودروی سوزوکی ویتارا دوربین دید عقب وجود دارد.
  21. تیپ ۸ این خودرو که دارای آپشن ورورد بدون کلید است، با فشار دادن تنها یک دکمه که روی دستگیره های آن وجود دارد، در ماشین را می توان بست و باز کرد.

 مزایای خودروی سوزوکی ویتارا

  1. استهلاک پایین
  2. گیربکس باکیفیت
  3. ایمنی این خودرو نسبتا بالا است.
  4. از امکانات فنی خوبی برخوردار است.
  5. خودروی سوزوکی ویتارا مقاومت است و دوام فنی بالایی دارد.
  6. ترمزهای این خودرو بسیار خوب عمل می کنند و در واقع توان ترمز در این خودرو بسیار بالا است.
  7. برای آفرود نوردی خودروی مناسبی است.
  8. مالکان خودرو برای پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو با مشکل خاصی مواجه نمی شوند؛ چرا که ایران خودرو سال‌ها خدمات پس از فروش مناسبی به خریداران سوزوکی ویتارا داده بود.
  9. بازار دست دوم ویتارا بسیارمناسب است و این خودرو به هیچ وجه به نحوی نیست که روی دست صاحب خود بماند.
  10. گیربکس این خودرو به صورت دو حالته است یعنی هم حالت سبک دارد و هم حالت سنگین.

 نقاط ضعف سوزوکی ویتارا

  1. مدل ۲ لیتری آن عملکرد ضعیفی دارد.
  2. در سرعت های بالا فرمان خودروی سوزوکی ویتارا نرم می شود و کنترل آن برای راننده یک مقدار سخت است.
  3. سیستم کنترل پایداری در خودرو وجود ندارد. که نقطه ضعفی برای ویتارا محسوب می شود.
  4. آپشن های رفاهی این خودرو نسبت به بسیاری از رقبا پایین تر است.
  5. سواری این خودرو خیلی نرم نیست.

ابعاد، اندازه‌، و وزن سوزوکی ویتارا

ابعاد، اندازه‌، و وزن سوزوکی ویتارا

 وزن سوزوکی ویتارا برابر با ۱۵۶۷ کیلوگرم است. طول آن ۴ هزار و ۵۰۰ میلی متر، عرض آن ۱۸۱۰ میلی متر، ارتفاع آن ۱۶۹۵ میلی متر و فاصله محوری در این خودرو برابر با ۲۶۴۰ میلیمتر است. باک بنزین خودرو هم می تواند ۶۶ لیتر بنزین را در خود جای دهد.

قیمت سوزوکی ویتارا

از مدل ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ این خودرو در بازار ایران موجود است. قیمت این خودرو هم بین ۴۲۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان متغیر می باشد. در هنگام خرید ویتارا باید به نکات زیادی دقت کنید چون خودرو کلاس های مختلفی داشته است و همچنین حالت گیربکس دنده ای و گیربکس اتوماتیک آن در بازار ایران موجود است؛ و از طرف دیگر حالت نیوفیس و فیس قدیمی آن هم در بازار موجود است. بنابراین خرید این خودرو به راحتی خودروهایی که تنها یک مدل از آن ها در بازار ایران وجود دارد، نیست.

همچنین لوازم یدکی این خودرو نیز در بازار به صورت فراوان وجود دارد و به همین دلیل یدک یار بخشی از فروشگاه خود را به فروش لوازم یدکی سوزوکی ویتارا اختصاص داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.