علت کار نکردن فن ماشین چیست؟ آموزش تعمیر کار نکردن فن ماشین

فن رادیاتور یا فن ماشین وظیفه خنک کردن موتور خودرو را بر عهده دارد. در بعضی از مواقع ممکن است فن ماشین دچار خرابی شده و دور کند یا دور تند آن کار نکند که این امر خنک کردن موتور ماشین را دچار مشکل می کند. ما در این مقاله به بررسی علت کار نکردن فن ماشین پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و همچنین با نحوه تعمیر آن آشنا شوید.

فن ماشین به خنک شدن موتور در سرعت کم کمک می کند. در این مطلب قصد داریم به “علت کار نکردن فن ماشین” بپردازیم و نحوه تشخیص آن را بیان کنیم. فن رادیاتور یا همان فن ماشین بخش بسیار مهمی از ماشین شماست و احتمالاً پس از رانندگی در یک روز گرم تابستان بارها شنیده‌اید که می چرخد و سخت کار می کند.

اما اگر مشکلی در فن خودرو پیش بیاید و اگر مراقب نباشید، می تواند آسیب های زیادی را به موتور ماشین شما وارد کند. به همین دلیل بسیار مهم است که علت کار نکردن فن ماشین را بدانید و آن را در اسرع وقت تعمیر کنید.

در این پست وبلاگ، هفت دلیل احتمالی خرابی فن ماشین، کار نکردن فن رادیاتور در دور کند و دور تند و همچنین نحوه رفع آنها را توضیح خواهیم داد. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا با خیال راحت به رانندگی خود ادامه دهید. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

علت کار نکردن فن ماشین

علت کار نکردن فن ماشین

شایع ترین دلایل کار نکردن فن رادیاتور (Car Radiator Fan Not Working) شامل سوختن فیوز، رله خراب یا سیم های فرسوده است. همچنین می تواند ناشی از معیوب بودن سنسور دمای مایع خنک کننده، سطح پایین مایع خنک کننده یا همان ضد یخ ماشین و آسیب دیدن خود فن باشد.

اگرچه اینها برخی از دلایل هستند، اما همه‌ی آنها نیستند. در اینجا لیست دقیق تری از علت کار نکردن فن ماشین آورده شده است:

سوختن فیوز

یک فیوز تقریباً همه چیزهای الکتریکی را در ماشین را کنترل می کند. سوختن فیوز معمولاً رخ می دهد و تعویض آن هزینه زیادی ندارد. اگر فن ماشین شما کار نمی کند، دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید و فیوز کنترل رادیاتور یا فن را پیدا کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

خرابی سنسور دمای خنک کننده

دو نوع سیستم در مدل های مختلف خودرو وجود دارد. یا کنترل فن شما در واحد کنترل موتور ادغام شده است یا یک ماژول کنترل فن جداگانه دارید. در هر دو مورد، کنترلرها از سنسور دما برای اطلاع از زمان روشن کردن فن ماشین استفاده می کنند.

اگر این سنسور دمای مایع خنک کننده خراب باشد و دمای موتور را درست نشان ندهد، واحد کنترل فن نمی داند چه زمانی باید فن ماشین را روشن کند. البته به یاد داشته باشید که برخی از خودروها از سنسورهای جداگانه دمای مایع خنک کننده موتور برای فن رادیاتور و واحد کنترل موتور استفاده می کنند.

کم بودن مایع خنک کننده

اگر سطح مایع خنک کننده ماشین شما پایین باشد، این احتمال وجود دارد که هوا را به داخل سیستم خنک کننده فشار دهد و سنسور دمای مایع خنک کننده را به درستی نخواند. اگر سطح مایع خنک کننده پایین است، باید مخزن مایع خنک کننده را پر کنید.

اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است موتور ماشین شما بیش از حد گرم شود که در نتیجه می تواند منجر به مسدود شدن موتور شود. در نتیجه، موتور ماشین شما از بین می رود و هزینه تعمیر بسیار گرانی را برای شما ایجاد می کند. بنابراین این چیزی است که باید مراقب آن باشید.

خراب بودن فن ماشین

اگر فن ماشین شما کار نمی کند، در واقع می تواند به دلیل معیوب بودن فن های ماشین باشد. فن های رادیاتور دارای موتورهای الکتریکی در داخل خود هستند که ممکن است پس از چند سال فرسوده شوند. اگر فن خودروی شما به درستی کار نکند، دمای موتور کاهش پیدا نکرده و در نتیجه باعث روشن شدن چراغ چک میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله علت روشن شدن چراغ چک با روشن شدن فن در وبلاک مراجعه کنید.

خرابی رله فن

از آنجایی که فن ماشین اغلب جریان زیادی را می کشد، رله‌ای وجود دارد که فن رادیاتور را تغذیه می کند. البته این رله ممکن است آسیب ببیند و باعث روشن نشدن فن ماشین شود.

رله فن اغلب در جعبه فیوز قرار دارد، اما بهترین راه این است که دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید تا متوجه شوید در کجا قرار دارد.

معیوب بودن ماژول کنترل فن

همانطور که گفته شد، برخی از خودروها دارای یک ماژول کنترل جداگانه به طور خاص برای کنترل فن ماشین هستند. این ماژول کنترل اغلب در محفظه موتور، در معرض گرما و گرد و غبار است که این می تواند باعث شود که ماژول کنترل پس از مدتی به دلیل خوردگی یا آسیب های دیگر خراب شود.

رله را پیدا کنید و آسیب دیدگی بیرونی را بررسی کنید. همچنین می توانید رله را باز کنید و لحیم کاری بد یا خوردگی را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل مشکوک آن را تعویض کنید.

سیم کشی خراب

اگر فن ماشین حتی با وجود گرمای بیش از حد کار نمی کند، ممکن است مشکل سیم کشی یا اتصالات بد وجود داشته باشد. سیم هایی که از کنترلر یا رله فن به رادیاتور می روند را بررسی کنید و همچنین دو شاخه‌های اتصال را برای وجود علائم خوردگی بررسی کنید. همچنین مشاهده کنید که آیا کنتاکت های رله و واحد کنترل مشکلی دارند یا خیر.

اندازه گیری سیم ها با مولتی متر اغلب کارآمد نیست، زیرا باید سیم ها را تست کنید تا ببینید آیا کار می کنند یا خیر. با این حال، به عنوان یک آزمایش سریع می توانید با یک مولتی متر بررسی کنید که آیا برق به فن ماشین می رسد یا خیر.

علت کار نکردن دور کند فن رادیاتور

اصلی ترین علت هایی که باعث می شوند دور کند فن رادیاتور کار نکند عبارتند از:

  • سوختن فیوز
  • خرابی رله فن
  • خرابی فشنگی آب یا سنسور تشخیص دمای خنک کننده
  • درست عمل نکردن واحد کنترل فن
  • خرابی ترموستات
  • هوا گرفتن سیستم رادیاتور آب

علت کار نکردن دور تند فن رادیاتور

علت کار نکردن دور تند فن رادیاتور

زمانی که دور تند فن رادیاتور کار نمی کند، شما باید جعبه فیوز اصلی، سنسور دمای آب، ECU و سوییچ رله های فن را مورد بررسی قرار دهید. مشکلات در این قطعات اغلب مرتبط با علت کار نکردن دور تند فن رادیاتور هستند، پس در صورت بروز این اتفاق لازم است که این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

چگونه کار نکردن فن ماشین را تعمیر کنیم

برای تعمیر مشکل کار نکردن فن ماشین، باید با بررسی فیوزها شروع کنید. همچنین باید مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده در بازه مناسبی قرار دارد. سپس باید کدهای خطا را با دستگاه دیاگ بخوانید و سیم ها را با مولتی متر اندازه گیری کنید.

در ادامه اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه تعمیر فن رادیاتور که کار نمی کند آورده شده است:

فیوزها را بررسی کنید

وقتی فن رادیاتور ماشین شما نمی چرخد اولین کاری که باید انجام دهید این است که فیوزها را بررسی کنید. یک فیوز بزرگ برای خود فن وجود دارد که بین ۳۰ تا ۵۰ آمپر خواهد بود. برای پیدا کردن مکان دقیق آن لازم است که به دفترچه راهنما ماشین خود مراجعه کنید. همچنین یک یا چند فیوز کوچکتر برای ماژول کنترل فن ماشین یا رله در اکثر مدل های خودرو وجود خواهد داشت که لازم اینها را نیز بررسی کنید. اگر مشاهده کردی که این فیوزها سوخته اند، آن ها را تعویض کنید.

سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید

مرحله بعدی که باید انجام دهید این است که سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. اگر مایع خنک کننده کم باشد، می تواند مشکلات مختلفی را برای فن رادیاتور ایجاد کند.

درپوش مخزن را باز کنید و در مخزن علامت حداکثر و حداق وجود دارد. لازم به ذکر است مطمئن شوید موتور سرد است و در مخزن را با دقت باز می کنید. حالا مخزن را با مایع خنک کننده پر کنید.

سنسور دمای مایع خنک کننده را از برق بکشید

راه دیگر برای تعیین اینکه آیا سنسور دمای مایع خنک کننده علت کار نکردن فن ماشین است، از برق کشیدن این سنسور است. در اکثر مدل های خودرو، فن رادیاتور باید زمانی روشن شود که سنسور دمای مایع خنک کننده قطع شده و خودرو در حال کار است.

اما برای اینکار باید دریابید که کدام یک از سنسورهای دمای مایع خنک کننده فن رادیاتور را کنترل می کند، زیرا ممکن است یک سنسور جداگانه برای ماژول کنترل موتور و کنترل فن رادیاتور وجود داشته باشد. همچنین، قطع کردن سنسور دمای مایع خنک کننده ماژول کنترل ممکن است منجر به روشن شدن چراغ چک روی صفحه کیلومتر شما شود.

کدهای مشکل را بررسی کنید

خودروهای مدرن از فناوری بسیاری بالایی استفاده می کنند و تقریباً همیشه وقتی مشکلی وجود دارد را می توانید از طریق دیاگ زدن پیدا کنید. اگر فن ماشین شما کار نمی کند، می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ کد خطا را بررسی کنید و ببینید که مشکل از کجاست.

بررسی سیم کشی ها

اگر همه موارد بالا را امتحان کرده‌اید اما هنوز نمی توانید بفهمید که چه چیزی علت کار نکردن فن ماشین است، وقت آن رسیده که با عیب یابی پیشرفته تر شروع کنید. برای اینکه بفهمید چه مشکلی وجود دارد اکنون باید از یک مولتی متر استفاده کنید و سیم کشی را بررسی کنید.

با استفاده از مولتی متر ابتدا باید برق و سیم ارت که به فن رادیاتور می رسد را اندازه گیری کنید. اگر هنگام روشن شدن فن، هم برق و هم ارت را به فن دارید، باید فن ماشین را تعویض کنید. اگر برق ندارید، باید به تشخیص رله فن بروید و علت فعال نشدن آن را پیدا کنید.

با یک متخصص صحبت کنید

رفع ایرادات خودرو در مدل های امروزی به دلیل وجود لوازم الکترونیکی می تواند بسیار دشوار باشد و گاهی اوقات خوب است که نگاهی حرفه‌ای به خودرو داشته باشید. بسیاری از مکانیک های حرفه‌ای هزاران ساعت آموزش و تجربه در زمینه عیب یابی خودرو دارند و می توانند به سرعت مشکلاتی مانند این را پیدا کنند. بنابراین، به جای تشخیص و تعویض قطعات اشتباه، شما می توانید از یک مکانیک حرفه‌ای کمک بگیرید.

سخن آخر

سیستم فن ماشین بسیار ساده است و بنابراین تشخیص خرابی آن بسیار آسان است. اغلب هنگامی که با فن ماشین خود مشکل دارید، مشکلی به سادگی سوختن فیوز، خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده و یا رله خراب باعث آن می شود. بنابراین که اکنون علت کار نکردن فن ماشین را می دانید، می توانید این مشکل را برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت کار نکردن فن ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظرات
  1. پیام می گوید

    سلام . ممنون از مقاله خوبتون
    ال نود اتومات من بعد از اینکه ماشین بیش از یک ساعت کار میکنه وماشین گرمه وقتی ماشین رو خاموش میکنم فن قطع نمیشه . البته اگه حواسم باشه و بعد خاموش شدن ماشین و قطع نکردن فن یکبار سوییچ رو باز و بسته کنم فن قطع میکنه اما اگه یادم بره فن ماشین تا ۲۰ دقیقه کار میکنه و باعث خالی شدن باطری میشه .
    این موارد باعث میشه هر چند وقت یکبار رله فن دور تند و پایش آب بشه .
    این ایراد از ۶ماه پیش که جوش اوردم شروع شده .
    واتر پمپ و فشنگی آب و ترموستات و رله فن و پایش تعویض شده . سیم اتصال بدنه نصب شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری شسته شده ولی مشکل پابرجاست.
    تنها کاری که برخی پیشنهاد دادند وانجام نشده ریمپ برای کاهش دما و تعویض موتور فن هست . مشتاقانه منتظر نظر کارشناسانه شما هستم چون زیاد با ماشین سفر میرم و دوست ندارم توی جاده گیر کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک نمیتوان نظر کارشناسی داد اما بصورت کلی باید گفت مشکل خودرو شما در بخش ارسال دستور عمل کردن به فن رادیاتور هست، به عبارت ساده تر مشکل از قطع و وصل شدن برق فن رادیاتور نشات میگیرد. کنترل این موضوع وظیفه رله فن و جعبه فیوز خودرو شماست و بسیار بعید است که مستقیما از خرابی فن رادیاتور باشد. با توجه به اینکه رله فنن را تعویض کردید پیشنهاد میکنیم سیم کشی فن رادیاتور و جعبه فیوز و فیوز مربوطه را بررسی کنید، احتمال این وجود دارد که هنگام جوش آوردن فیوز مرتبط نیم سوز شده و یا آن بخش از جعبه فیوز به دلیل حرارت بالا آسیب دیده باشد.

  2. آیدا رئیسی می گوید

    سلام ، ماشین ۲۰۶ تیپ ۵ دارم که مدام آمپر از وسط بالا تر میره و فن خیلی دیر کار میکنه ، پیش تعمیر کار رفتم ، سنسور رو تعویض کرد و ترموستات رو کلا خارج کرد ، ولی باز هم دمای موتور از وسط بالاتر میره و تا نصف وسط بالا میره ، فن تازه شروع به کار میکنه ، دما که بالا میره کولر گاز خالی میکنه واین مشکل رو بوجود میاره ، ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نکته اول اینکه ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا های مدل ۱۳۹۲ به بعد همه سیستم خنک کننده موتورشان دستخوش تغییرات شده و استاندارد ایستادن آمپر آب آنها بالاتر از وسط است و معمولا وقتی آمپر به یک درجه بالاتر از وسط میرسد تازه فن ماشین شروع به کار کردن میکند. لذا ممکن است تخلیه شدن گاز کولر خودرو شما به دلیل بالا رفتن آمپر و دما نباشد و خرابی از بخش دیگری نشئات گیرد. به این موضوع دقت داشته باشید.
      اما اگر اطمینان دارید که فن ماشین دیر عمل میکند باید فیوز ها، رله فن و سیم کشی فن را بررسی کنید، همینطور از تمیز بودن و سالم بودن رادیاتور نیز اطمینان حاصل کنید. سنسور دمای آب نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا به درستی عمل کنند.

  3. امین می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    ال۹۰ من دو روزه که آمپر دما بالا میره و ماشین داغ میکنه ولی فن روشن نمیشه با دیاگ دور کند و تند فرمان میگیره و کار میکنه با روشن کردن کولر فن کار میکنه رله، فن، مقاومت فن. فیوز سالمه. با اتصال پایه های کلید رله فن کار میکنه. با مولتی متر کنترل کردم وقتی دما بالا میره ولتاژ تحریک به رله اعمال نمیشه به نظرم پایه ۶۶ ECU فرمان نمیده درصورت امکان راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      چیزی که مشخص هست طبق گفته شما احتمال زیاد علت کار نکردن فن ماشین وجود مشکل در سیستم سیم کشی فن ماشین است. اما دقت داشته باشید که مشکلات برقی اینچنینی بسیار حساس و دقیق هستند و امکان راهنمایی بدون بررسی خودرو از نزدیک وجود ندارد. چرا که ممکن است مشکل با یک اتصال کوتاه حل شده و یا مشکل پیچیده تر از این باشد. از طرفی راهنمایی اشتباه میتواند موجب آسیب رسیدن به سایر قطعات برقی خودرو شما شده و هزینه چندبرابری به شما تحمیل کند، لذا بدیهتا راهنمایی دقیق بدون بررسی خودرو امکان پذیر نیست و پیشنهاد ما نیز این است که خودرو خود را به برق کار حرفه ای و خبره نشان دهید تا به سایر قطعات برقی آسیب وارد نشود.

  4. حسین فتحی می گوید

    سلام وقت بخیر پراید من چند روزی است که مشکل دارد دوبار جوش آورده پیش چندتا باطری ساز رفتم ، ترموستات عوض کردم ، رادیاتور سیخ زدم ، فیوز عوض کردم ، موتور فن هم چک شده ولی مشکل همچنان پابرجاست ، وقتی میرم میبینم فن خیلی آرام کار میکنه ،آمپر آب که از وسط دو خانه بالاتر میره بازم فن خیلی آرام کار میکنه ولی وقتی آب روی رادیات میریزم بعد از دو سه لیتر خالی کردن آب روی رادیات فن با دور تند به کار می افته و آمپر آرام آرام پایین میاد لطفا راهنمایی کنید که مشکل کجاست ، از شما ممنونم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که در چنین شرایطی که فن ماشین درست کار نمیکند باید حتما خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا عیب یابی بصورت اصولی و درست انجام شود.
      بصورت کلی باید گفت احتمال این وجود دارد که سیم کشی فن، رله فن یا فیوز ها به مشکل خورده باشند، انها را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در پراید های مدل بالا دیاگ زدن ممکن است در عیب یابی کمک کند.

  5. محمدرضافاضلی می گوید

    سوالی دارم
    مثلث زرد رنگ با یک علامت تعجب داخل آن و درج عدد ۱ در بیرون و بالای سمت راست
    در فونیکس اف ایکس پریمیوم نشان دهنده چه موضوعی است و چه باید کرد ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز خودرو فونیکس اف ایکس یکی از خوردو های جدید بازار است که با توجه به گزارشاتی که به دست ما رسیده، ارور های اینچنینی در این خودرو بسیار رایج بوده و به نوبه ای طبیعی است. در بسیاری از موارد مثل چراغ چک راهی برای خاموش کردن آنها و از بین بردن ارور ها وجود ندارد.
      با تمامی این تفاسیر این خودرو تکنولوژی روز داشه و بسیار تخصصی است، لذا متاسفانه تشخیص مشکل باید حتما توسط متخصص آشنا به این خودرو پس از بررسی از نزدیک و دیاگ زدن صورت گیرد. پیشنهاد میکنیم خودرو را به نمایندگی نشان دهید.

  6. امیرحسین می گوید

    سلام و عرض ادب
    ممنون به خاطر اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید
    خودرو لیفان ۶۲۰-۱۸۰۰
    میخواستم بدونم علت روشن نشدن فن دوم(سمت شاگرد) چیست؟
    با دستگاه دیاگ بررسی کردیم و دیدیم فقط یکی از فنها (فن سمت راننده ) در دمای ۹۸ درجه وارد مدار میشه و چون دما نزدیک نقطه جوش آب میشه از طریق مخزن انبساط مقداری آب از رادیاتور خارج میشه و دما آروم آروم کم میشه تا بیاد نزدیک ۹۴ درجه و فن خاموش میشه
    تمامی فیوزها و سه رله مربوط به دور تند – کند و رگولاتور رو هم چک کردیم مشکلی نداشتند

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مورد میتواند مشکل نباشد! در بسیار از خودرو ها فن دوم تنها در زمان روشن شدن سیستم تهویه مطبوع وارد مدار میشود و یا دمای آب خیلی بالا رود.
      پیشنهاد میکنیم در قدم اول ابتدا مطمئن شوید که درب رایداتور سالم بوده و به میزان استاندارد مایع خنک کننده در سیستم وجود داشته باشد نه بیشتر. سپس کولر خودرو را روشن کنید و ببینید آیا فن دوم درگیر میشود یا نه. اگر فن دوم روشن نشد مشخصا مشکلی وجود داشته که میتواند از سیم کشی، خود موتور فن و یا حتی نرم افزاری باشد که در این شرایط پیشنهاد میکنیم به تعمیرکار متخصص خودرو های لیفان مراجعه کنید.