علائم خرابی گیربکس دستی چیست؟

سیستم گیربکس دستی از اجزای مختلفی تشکیل شده که این سیستم وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. تمامی این اجزا بایستی به خوبی در کنار هم کار کنند تا خودرو حرکت کند و اگر یکی از این اجزا دچار مشکل شود، کل سیستم نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علائم خرابی گیربکس دستی و اجزای مختلف آن پرداخته‌ایم تا بدانید خرابی هر قطعه چه علائمی را از خود بروز می دهد تا بتوانید در اسرع وقت مشکل را حل کنید.

گیربکس خودرو، نیرو را از موتور به چرخ ها هدایت می کند و به همین دلیل یکی از مهم ترین اجزای وسیله نقلیه شماست. گیربکس ها معمولاً یا به صورت دستی هستند و یا به صورت اتوماتیک که هر دوی اینها به مراقبت های ویژه‌ای نیاز دارند. دانستن علائم خرابی گیربکس اتومات و گیربکس دستی به این معناست که شما می توانید قبل از اینکه آسیب جدی شود، تعمیرات را انجام دهید. همچنین این کار باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود و می توانید مشکلات گیربکس را زودتر برطرف کنید. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “علائم خرابی گیربکس دستی” (What Signs Gearbox Is Failing) و اجزای آن پرداخته‌ایم تا بتوانید مشکل گیربکس را تشخیص دهید و آن را تعمیر کنید.

علائم خرابی شفت گیربکس

علائم خرابی گیربکس دستی
علت لرزش ماشین در شرایط مختلف

شفت گیربکس قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است که گشتاور را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. شفت های گیربکس یک جزء کاملاً متعادل و وزن دار هستند، زیرا با سرعت ها و مقادیر گشتاور بسیار بالا می چرخند تا چرخ ها را بچرخانند. هنگامی که شفت گیربکس هر نوع مشکلی داشته باشد، می تواند بر قابلیت رانندگی خودرو تاثیر بگذارد. معمولاً اگر مشکلی در شفت گیربکس وجود داشته باشد این علائم را از خود بروز می دهد:

ارتعاشات شدید از زیر خودرو

یگی از اولین علائم خرابی شفت گیربکس،‌ لرزش هایی است که از زیر خودرو می آید. لرزش بیش از حد شفت گیربکس نه تنها باعث ایجاد ارتعاشاتی می شود که می تواند توسط سرنشینان احساس شود، بلکه می تواند باعث خرابی سریع تر سایر اجزای گیربکس شود.

صداهای غیر عادی

صداهای غیر عادی یکی دیگر از علائم مشکل در شفت گیربکس است. این صداها معمولاً به صورت تق تق یا جیر جیر است که از قسمت زیرین خودرو می آید. 

مشکل در حرکت و چرخیدن خودرو


مشکلات در حرکت و چرخیدن خودرو یکی دیگر از نشانه های احتمالی خرابی شفت گیربکس است. خرابی شفت گیربکس می تواند از چرخش صحیح چرخ ها جلوگیری کند و هنگام تلاش برای پیچیدن برای شما دردسر ایجاد کند که این موضوع کنترل کلی روی خودرو را محدود می کند.

لرزیدن خودرو هنگام شتاب گرفتن

علت بد جا رفتن دنده ها

تجربه یک لرزش قابل توجه هنگام شتاب گیری از سرعت پایین یا زمانی که خودرو متوقف است، می تواند نشانه دیگری از خرابی اجزای شفت گیربکس باشد. 

علائم خرابی کشویی گیربکس

کشویی گیربکس یکی از اجزای گیربکس خودرو می باشد که اگر دچار خرابی شود سایر بخش های گیربکس را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی کشویی گیربکس، جا نرفتن دنده ها یا بیرون پریدن دنده ها می باشد. شنیده شدن صداهای عجیب و غریب از گیربکس و روشن شدن چراغ چک گیربکس از دیگر علائم خرابی کشویی گیربکس می باشد. 

علائم خرابی هوزینگ گیربکس

هوزینگ و چرخ دنده های آن در زمان دور زدن یا حرکت خودرو به سمت راست یا چپ، نیروی موتور را به صورت استاندارد میان چرخ های عقب خودرو تقسیم می کند. زمانی که هوزینگ گیربکس خراب شود، علائم زیر را از خود نشان می دهد:

  • روشن شدن چراغ چک گیربکس
  • صدای زوزه کشیدن گیربکس
  • نشتی روغن گیربکس ماشین
  • بوی سوختگی از گیربکس خودرو
  • مختل شدن کارکرد درست کلاچ
  • کم شدن قدرت موتور
  • اختلال و تاخیر در عملکرد استاندارد گیربکس

صدای خرخر گیربکس

صداهای مختلف مانند صدای خرخر گیربکس معمولاً نشان دهنده خرابی اجزای داخل گیربکس می باشد. علاوه بر این، خرابی صفحات داخلی کلاچ نیز می توانند باعث ایجاد صدایی شبیه به خرخر شوند. به طور کلی هیچ معیار یا استانداردی برای تعیین علت صدای خرخر گیربکس وجود ندارد و به همین منظور باید این قبیل صداهایی که از گیربکس می آید توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

بلبرینگ شفت گیربکس وظایفی مانند جلوگیری از اصطکاک و سایش قطعات درون گیربکس و همچنین انتقال نیرو از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. اگر بلبرینگ شفت گیربکس خراب شود علائمی مانند احساس بوی سوختگی روغن، عملکرد نادرست کلاچ، نشتی روغن، لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه و تولید سر و صدای زیاد را از خود نشان می دهد.

خطرات خرابی بلبرینگ گیربکس

اگر بلبرینگ گیربکس شروع به خرابی کند، چرخ دنده ها ممکن است تغییر شکل دهند و در اثر تماس دندانه های آن آسیب ببینند. این اتفاق منجر به عبور قطعات کوچک فلزی از بلبرینگ گیربکس می شود و می تواند بین چرخ دندها گیر کند که در این صورت راننده دیگر نمی تواند عملیات تعویض دنده را به درستی انجام دهد و در نتیجه خودرو برای حرکت کردن با مشکل مواجه خواهد شد.

علائم خرابی دنده برنجی گیربکس

دنده برنجی گیربکس وظیفه هماهنگ کردن دور بین دو دنده در گیربکس خودرو را بر عهده دارد. اینکار باعث می شود که دنده ها باهم هماهنگ باشند و نیازی به کلاچ گیری مجدد نداشته باشید. اصلی ترین نشانه خرابی دنده برنجی گیربکس، بد جا رفتن دنده ها می باشد که اگر به این مشکل توجهی نشود، گیربکس باید به صورت کامل مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد. از دیگر علائم خرابی دنده برنجی گیربکس می توانیم به ایجاد سر و صدا هنگام تعویض دنده ها اشاره داشته باشیم.

علائم خرابی قیفی گیربکس

یکی دیگر از قطعات موجود در سیستم گیربکس و کلاچ خودرو، قیفی گیربکس می باشد که ظاهری شبیه به قیف دارد. این قطعه به عنوان یک محور حرکتی برای بلبرینگ کلاچ عمل می کند و حرکت آن را روی محور محور گیربکس راحت می کند. قیفی گیربکس که با نام کاسه نمد نیز شناخته می شود، از نشتی روغن گیربکس در جعبه دنده جلوگیری می کند که طبیعتاً اگر این قطعه دچار خرابی شود، باعث نشتی روغن گیربکس در جعبه دنده خواهد شد که شما از این طریق می توانید متوجه خرابی قیفی گیربکس شوید.

صدای گیربکس در حالت خلاص

صدای گیربکس در حالت خلاص معمولاً به پایین بودن سطح روغن گیربکس یا واسکازین مربوط می شود. همچنین استفاده از روغن گیربکس های بی کیفیت نیز منجر به سر و صدای گیربکس در حالت خلاص خواهد شد. اگر روغن گیربکس یا واسکازین کیفیت مناسب را نداشته باشد به مرور زمان باعث اصطکاک و ساییدگی در قطعات داخل گیربکس خواهد شد که در نتیجه منجر به صدای گیربکس در حالت خلاص خواهد شد.

کلام پایانی

آشنایی با علائم خرابی گیربکس دستی و سایر اجزای مهم آن باعث تشخیص زودتر و کم شدن هزینه های تعمیر می شود. اما در نظر داشته باشید تمامی مراحل تشخیص، تعمیر و تعویض قطعات گیربکس نیاز است که توسط افراد متخصص صورت گیرد تا مشکل به طور دقیق و ریشه‌ای حل شود. کارشناسان با تجربه با انواع گیربکس ها آشنایی دارند و می توانند به درستی علت و علائم خرابی گیربکس دستی یا اتوماتیک را تشخیص دهند. به همین منظور توصیه می کنیم قبل از انجام هر کاری خودرو را نزد مکانیک های با تجربه مورد بررسی قرار دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علائم خرابی گیربکس دستی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند و شما را در رابطه با علت و علائم خرابی گیربکس یاری نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید من تصادف کردم یکی از عقب بهم زد،الان ماشین خاموش تو دنده حرکت میکنه مشکل از چیه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر ماشین در دنده حرکت میکند احتمال این وجود دارد که گیربکس خودرو خورد شده باشد در سیستم انتقال قدرت مشکلی ایجاد شده باشد، متاسفانه بدون بررسی خودرو از نزدیک نمیتوان نظر کارشناسی داد.

  2. همایون می گوید

    بسیار مفید واقع شد با سپاس.