بررسی رنو کولیوس

رنو کولیوس از خودرو های شاسی بلند محبوب و زیبا کمپانی رنو می باشد که در سال ها اخیر توانسته مشتریان زیادی را چه در کشور های اروپایی و چه در ایران به خود اختصاص دهد. طراحی ظاهری کولیوس شباهت های بسیاری با تالیسمان دارد و هم اکنون تا نسخه ۲۰۱۸ آن در ایران موجود است. کولیوس از ایمن ترین خودرو های تولید شده توسط کمپانی رنو است.

رنو کولیوس (Renault Koleos) یک ماشین شاسی بلند یا همان اس یو وی است که به وسیله کارخانه رنو در کشور فرانسه ساخته شده است. در واقع بعد از ماشین های رنو سنیک و رنو کانگو، رنو کولیوس سومین خودرو شاسی بلند این کارخانه بود. این ماشین در ابتدا یک ماشین مفهومی بود که در نمایشگاه ماشین ژنو و در سال ۲۰۰۰ میلادی و بعد از آن در نمایشگاه ماشین پاریس و در سال ۲۰۰۶ از آن رونمایی گردید.

نسل اول رنو کولیوس به وسیله مهندسان کارخانه خودروسازی رنو طراحی شد و با همکاری شریک تجاری رنو، یعنی کارخانه نیسان ژاپن توسعه پیدا کرد. قسمت زیادی از فرآیند تولید این ماشین در سایت تولیدی رنو سامسونگ موتورز کشور کره جنوبی صورت پذیرفت.
این نسل از رنو کولیوس در بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میلادی تولید شد. اگر جزئی تر بگوییم اولین نسل از رنو کولیوس در بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میلادی در کشور کره جنوبی، در بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در هند و در بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در مسکو پایتخت روسیه تولید می‌شد. به دلیل شراکت تجاری کارخانه خودروسازی رنو با شرکت رنو سامسونگ موتورز، ماشین رنو کولیوس در کشور کره جنوبی با نام رنو سامسونگ کیو ام ۵ فروخته می شد. این ماشین یعنی نسل اول خودروی رنو کولیوس به وسیله مهندسی به نام پاتریک لوکومنت که قبلا ماشین هایی مثل فورد سیرا، رنو توئینگو و نسل اول رنو سنیک را تولید کرده بود، طراحی شد و مبتنی بر پلتفرم C ساخته شد.

ابعاد و وزن خودروی رنو کولیوس

طول این ماشین ۴۵۲۰ میلیمتر ، عرض آن ۱۸۵۵ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۶۹۵ میلیمتر است. فاصله بین دو محور این ماشین هم ۲۶۹۰ میلیمتر است. این خودرو دارای وزنی برابر ۱۶۰۷ کیلوگرم می باشد.

فیس لیفت ماشین رنو کولیوس

در سال ۲۰۱۱ میلادی، کارخانه خودروسازی رنو یک ورژن فیس لیفت شده را تولید کرد و دو ماه بعد در نمایشگاه ماشین فرانکفورت از این نسخه فیس لیفت، رونمایی نمود.

نسل اول خودروی رنو کولیوس

نسل اول رنو کولیوس

نسل اول ماشین رنو کولیوس با دو مدل موتور بنزینی و دیزلی و با گیربکس دستی و اتوماتیک ۶ سرعته عرضه شد. در کل، چهار مدل از خودروی نسل اول رنو کولیوس تولید شد که در ادامه توضیح داده شده است.

  • مدل اول، خودروی بنزینی ۱۶ سوپاپ است که حجم موتوری معادل ۱۹۹۷ سی سی و قدرتی معادل ۱۴۰ اسب بخار دارد. حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۷۴ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نیز ۹٫۵ ثانیه می باشد.
  • مدل دیگر از خودروی نسل اول ماشین رنو کولیوس، بنزینی ۱۶ سوپاپ است که حجم موتوری برابر با ۲۵۰۰ سی سی دارد. قدرت این خودرو نیز معادل ۱۷۱ اسب بخار است. حداکثر سرعت آن نیز به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نیز به ۹.۳ می رسد.
  • مدل دیگر از نسل اول ماشین رنو کولیوس، دیزلی بوده و حجم موتوری معادل ۱۹۹۸ سی سی و قدرتی معادل۱۵۰ اسب بخار دارد. حداکثر سرعت این مدل از خودروها هم  ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب آن، ۱۰.۴ ثانیه است.
  • آخرین مدل از نسل اول ماشین رنو کولیوس هم دیزلی بوده و ۲ لیتر حجم موتور دارد. ۱۷۵ اسب بخار، قدرت این ماشین است و ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت آن می باشد. شتاب این خودرو هم ۹.۸ ثانیه است.

نسل دوم خودروی رنو کولیوس

کارخانه خودروسازی رنو ده سال پس از تولید خودروی رنو کولیوس تصمیم گرفت که نسل دوم آن را نیز تولید نماید. در نمایشگاه ماشین پکن چین در سال ۲۰۱۶ بود که برای اولین بار خودروی رنو کولیوس نسل دوم به دنیا معرفی شد. طراحی خودروی نسل دوم رنو کولیوس برعهده فردی به نام الکسیس توت بود. ابتدا قرار بود نام این ماشین، مکستون باشد ولی پس از مدتی کارخانه رنو ترجیح داد از همان نام کولیوس برای این خودرو استفاده کند. در ادامه، اطلاعاتی راجع به این نسل از خودروها ذکر می کنیم.

  • نسل دوم خودروی رنو کولیوس نسبت به نسل اول این خودرو بزرگتر بود و از پلتفرم سی ام اف برای

ساخت آن بهره گرفته شده است. پلتفرم سی ام اف، همان پلتفرمی است که در ساخت خودروی رنو کجار و نیسان ایکس تریل، هم از آن استفاده شده است.

  • طول خودروی رنو کولیوس نسل دوم برابر با ۴ متر و ۶۷ سانتی متر بوده و عرض آن، یک متر و ۸۴ سانتی متر می باشد. ارتفاع این خودرو نیز ۱۶۷۸ میلی متر و فاصله بین دو محور ماشین، ۲۷۰۵ میلی متر می باشد.
  • در قسمت جلوی خودروی کولیوس، چراغ هایی وجود دارد که به شکل حرف C هستند. چراغ های عقب این ماشین هم نسبت به خودروهای نسل اول تغییر کرده اند و بسیار زیبا شده اند.
  • از سال ۲۰۱۶ در کشور کره جنوبی هم خودروی نسل دوم رنو کولیوس در حال تولید است. در این کشور، نسل دوم رنو کولیوس با نام رنو سامسونگ کیو ام ۶ فروخته می شود.
  • خودروی رنو کولیوس نسل دوم به صورت چهار چرخ متحرک هم تولید شد و به بازار خودروی دنیا معرفی گشت. مدل های چهار چرخ متحرک این خودرو قابلیت این را دارند که راننده، نحوه انتقال قدرت را تعیین کند.
  • از طرف دیگر رنو کولیوس در کشورهای مختلف دارای مدل ها و موتور های مختلفی نیز هست. نوع اول خودروی نسل دوم رنو کولیوس، یک مدل دوچرخ متحرک است که از موتور ۱۶v 2.0  بهره می گیرد و دارای حجمی برابر با ۲ لیتر می باشد. نام این مدل ام ۵ آر است و ۱۴۷ اسب بخار هم قدرت این ماشین می باشد. این مدل از خودروی نسل دوم رنو کولیوس از گیربکس سی وی تی ۸ بهره می گیرد. مدل بعدی خودروی نسل دوم رنو کولیوس، کیو آر ۲۵ نام دارد. این خودرو دارای موتور ۱۶V 2.5  است و حجم موتوری برابر با ۲۴۸۸ سی سی دارد. گیربکس این خودرو هم از نوع سی وی تی ۸ می باشد. نوع انتقال قدرت هم در این ماشین به صورت چهار چرخ متحرک است. سومین مدل از خودروی نسل دوم رنو کولیوس آر ۹ ام نام دارد. این خودرو که دارای موتور dci 1.6  می باشد حجم موتوری برابر با ۲ لیتر دارد. قدرت این خودرو ۱۳۰ اسب بخار و نوع گیربکس آن دستی و ۶ سرعته است. نوع انتقال قدرت در این ماشین هم به صورت دو چرخ متحرک می باشد. آخرین مدل خودروی نسل دوم رنو کولیوس هم ام ۹ آر نام دارد و دارای موتور dci 2.0 است. قدرت این خودرو، ۱۷۷ اسب بخار و نوع گیربکس آن به دو صورت شش سرعته دستی و سی وی تی اتومات می باشد. نوع انتقال قدرت در این خودرو هم به صورت چهار چرخ متحرک است.

 آپشن های خودرو رنو کولیوس

  • صفحه نمایش لمسی
  • آپشن اتو پارک
  • سیستم آر لینک ۲
  • استارت دکمه‌ای بدون نیاز به کلید
  • نورپردازی داخل اتاق خودرو
  • سیستم تهویه هوای دوگانه خودرو
  • سانروف پانورامیک خودرو
  • گرمکن صندلی های جلو
  • باز کن اتوماتیک درب عقب ماشین به کمک سنسور
  • سیستم صوتی bose و ۱۲ عدد بلندگو و پورت یو اس بی و آ یو ایکس
  • رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی
  • دستگیره ها و طریق خارجی شیشه ها از نوع کرومی
  • آنتن  بال کوسه ای
  • امکان تا کردن صندلی های عقب خودرو و بیشتر شدن فضای بار این خودرو

ماشین رنو کولیوس در کشور ایران

ماشین رنو کولیوس در کشور ایران

این خودرو توسط شرکت تجاری نگین خودرو وارد ایران شد. این ماشین از محبوب ترین ماشین های رنو در کشور ایران است. البته بدیهی است که به دلیل قیمت بالاتر این خودرو، نسبت به خودروهای رنو مانند خودرو ال نود و ساندرو استپ وی، تعداد کم تر از آن در بازار ایران وجود دارد. در بین تمامی خودرو های شاسی بلند موجود در ایران، هم ماشین رنو کولیوس یک ماشین بسیار محبوب و پرطرفداری می باشد. خودروی رنو کولیوس که یک خودروی شاسی بلند است، رقیبانی از کشور ژاپن، چین، کره جنوبی و آلمان در بازار ایران دارد ولی با این وجود به هیچ عنوان در مقابل آنها کم نیاورد.

 مزایای خودروی رنو کولیوس

  1. همین که این خودرو توسط کارخانه رنو تولید شده است یک مزیت بسیار بزرگ برای آن محسوب می شود، چرا که تمام محصولات کارخانه خودروسازی رنو از استحکام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در کل برند رنو در کشور ایران یک برند بسیار قابل اعتماد است و محبوبیت زیادی بین اقشار مختلف مردم دارد.
  2. این خودرو برعکس خودروهای چینی موجود در بازار ایران، بازار دست دوم خوبی دارد.
  3.  طراحی این خودرو بسیار جذاب است.
  4.  ویژگی های فنی این ماشین هم مثل تمام خودروهای ایرانی دیگر مناسب می باشد. البته به لحاظ فنی، خودرو نسبت به خودروهای رنوی رایج در ایران بهتر هم است.
  5. نسبت به خودروهای رنوی رایج در ایران امکانات رفاهی زیادی در این خودرو وجود دارد. 
  6. به لحاظ ایمنی، این خودرو فوق العاده است.

ویژگی های فنی خودروی  رنو کولیوس

خودروی رنو کولیوسی که وارد ایران شد دارای موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. حجم موتور این خودرو، ۲۵۰۰ سی سی و قدرت آن ۱۷۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه می باشد. بیشترین گشتاور موتور این خودرو هم ۲۳۳ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. گیربکس این خودرو به صورت ۶ سرعته ایکس ترونیک سی وی تی است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۹.۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۹ کیلومتر در ساعت است.
رنو کولیوس موجود در ایران به صورت ترکیبی ۶.۹ لیتر بنزین مصرف می کند. این مصرف بنزین در داخل شهر به ۱۰.۷ در ۱۰۰ کیلومتر و در خارج از شهر به ۸٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد. ظرفیت باک خودرو هم ۶۵ لیتر می باشد. این ویژگی های فنی فوق العاده در کنار ویژگی‌های دیگر است که باعث شده است این خودروی شاسی بلند در کشور ما بسیار محبوب باشد.

طراحی ظاهری ماشین رنو کولیوس 

ظاهر این خودرو از نمای جلو، بسیار تهاجمی و جذاب و با ابهت است. چراغ هایی به شکل C که از جنس ال ای دی هم هستند در قسمت جلویی این خودرو موجود می باشند. جلو پنجره این خودرو نیز به صورت کرومی است و لوگوی شرکت رنو در وسط آن، باعث زیباتر شدن قسمت جلویی خودرو شده است. کاپوت این خودرو دارای یک سری خطوط حجم دهنده است که ابهت خاصی به نمای جلوی این خودرو می دهد.

اگر از نمای جانبی بخواهیم این خودرو را مورد تحلیل قرار دهیم باید بگوییم که یک سری نوار کرومی از چراغ های جلوی این خودرو شروع شده است و تا درب جلوی ماشین ادامه دارد. در نمای جانبی این خودرو، طراحی عضلانی به چشم می‌آید و یک سری خطوط شناور، این طراحی عضلانی را بیشتر هم کرده اند. در قسمت پایین درب های این خودرو و البته در نوار دور پنجره ها و بر روی ریل های باربند این ماشین از نوارهای کرومی استفاده شده است که باعث شده اند این خودرو زیباتر باشد.

طراحی عقب این خودرو هم به خودروی رنو تالیسمان بسیار شبیه است. به بیان دیگر زبان طراحی قسمت عقب خودروی رنو تالیسمان و رنو‌کولیوس با هم یکسان است. چرخ های عقبی ماشین هم از دو طرف بدنه این ماشین شروع می‌شوند و در قسمت وسط صندوق عقب به هم می رسند. لوگوی کرومی رنو هم در قسمت عقب این خودرو وجود دارد و باعث زیباتر شدن آن شده است.

 طراحی داخلی خودرو رنو کولیوس

 در کل، محصولات رنو دارای کیفیت بالایی هستند. این کیفیت بالا در طراحی فضای داخلی خودروهای رنو و به خصوص خودروی رنو کولیوس کاملاً مشخص است، چرا که از مواد بسیار باکیفیتی در ساختن اتاق این خودرو استفاده شده است. صندلی های ماشین هم به لحاظ ارگونومی مناسب هستند و راننده و سایر سرنشینان خودرو به راحتی می‌توانند در آن صندلی ها بنشیند. از روکش چرم هم در این صندلی ها استفاده شده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. یک صفحه نمایش لمسی بزرگ هم در وسط داشبورد این ماشین وجود دارد که دارای امکانات چند رسانه‌ای خوبی است. در ضمن فضای داخل کابین خودروی رنو کولیوس هم بسیار جادار طراحی شده است.

قیمت ماشین رنو کولیوس

آخرین مدل خودروی رنو کولیوس موجود در بازار خودروی ایران، مدل ۲۰۱۸ است. از آن سال به بعد، به دلیل تحریم های گسترده علیه حکومت ایران، این خودرو و سایر محصولات رنو وارد بازار ایران نشدند، بنابراین نمی‌توانیم قیمت مشخصی برای مدل صفر این خودرو ذکر کنیم.گرانترین خودروی رنو کولیوس موجود در بازار ایران، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. بدیهی است که هر چقدر مدل این خودرو پایین تر باشد و کارکرد بالاتری داشته باشد قیمت آن نیز کاهش می یابد.

بررسی خودروی رنو کولیوس از لحاظ ایمنی

بررسی خودروی رنو کولیوس از لحاظ ایمنی

 خودروی کولیوس دارای ایربگ راننده و ایربگ سرنشین جلو و همچنین ۴ ایربگ جانبی می باشد. سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی در خودروی رنو کولیوس تعبیه شده است.
از دیگر امکانات ایمنی این خودرو، سیستم کنترل پایداری آن، سیستم توقف کمکی این خودرو روی سطوح سربالایی و سرپایینی، هشدار نقطه کور در آینه بغل، هشدار تعویض  لاین و کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با ماشین جلویی را دارد. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو، قابلیت باز شدن درب های ماشین و همچنین قطع شدن مدار بنزین در هنگام تصادف است. خلاصه ماشین رنو کولیوس موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف یورو انکپ به دلیل ایمنی بالا دریافت کرده است.

یدک یار با تمامی مشکلات واردات قطعات خودرو دست و پنجه نرم کرده و تمامی قطعات و لوازم یدکی رنو کولیوس را به شما ارائه میدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.