بررسی ماکسیما

ماکسیما از خودرو های نسل قدیمی و بسیار محبوب کمپانی نیسان می‌باشد که در روز های ورود خود در سال ۱۹۸۱ توجه افراد زیادی را به خود اختصاص داده است و به یکی از سدان های خانوادگی پر فروش تبدیل شد. این خودرو در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک در ایران مونتاژ شده و تولید آن در سال ۱۳۹۱ به کلی متوقف شد.

نیسان “ماکسیما” در حال حاضر یکی از بهترین و پر قدرت ترین خودرو های موجود در ایران است که طرفداران بسیاری هم دارد. “قدرت موتور ماکسیما” حدودا ۲۲۷ اسب بخار و حجم موتور ۳ لیتری دارد که از این خودرو یک هیولا می سازد. دانستن اینکه این خودرو در چه سالی ساخته شده و یا مشخصات فنی موتور، سیستم سوخت و ترمزها و حتی آپشن های ماکسیما چیست؟ احتمالا جز سوالات بسیاری از افرادی است؛ بنابراین، به “بررسی ماکسیما” از جنبه های مختلف خواهیم پرداخت. معنی ماکسیما به عبارت انگلیسی maximum نزدیک است که معنی حداکثری و نهایت را می دهد.

تاریخچه نیسان

شرکت نیسان، تولید کننده ماکسیما

شرکت نیسان که در حال حاضر ششمین کارخانه بزرگ دنیا به حساب می‌آید، که یک شرکت ژاپنی و چندملیتی است و هسته مرکزی آن نیز در یکی از شهرهای ژاپن قرار دارد. محصولات این کارخانه بسیار متنوع و گسترده هستند.

تاریخچه ماکسیما

سال تولید نیسان ماکسیما (Maxima) به سال ۱۹۹۹ برای اولین بار در ژاپن بر میگردد و در سال ۱۳۸۰ وارد خط مونتاژ ایران شد که توسط کمپانی پارس خودرو پشتیبانی می‌شد. سرانجام دو نسخه دنده ای و اتوماتیک این خودرو در سال ۱۳۸۱ وارد بازار های داخلی کشور شد و محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص داد. تولید ماکسیما تا سال ۱۳۹۱ ادامه یافت اما همچنان بسیاری از آنها را در سطح شهر می‌بینیم.

یکی از ویژگی های مشترک بین تمام خودروهای تولیدی شرکت نیسان، بالا بودن میزان استحکام بدنه و بهره وری طولانی این خودروهای تولیدی است. ماکسیما یکی از زیباترین و بهترین محصولات این کمپانی است که امروز می‌خواهیم تمام اطلاعات کلی و جزئی آن را با هم بررسی کنیم.

مدل های ماکسیما

 از سال ۱۹۸۱ که نسل اول ماکسیما در ژاپن طراحی و به بازار وارد شد، حدود ۳۹ سال گذشته است و هنوز هم افراد بسیاری به خصوص در ایران طرفدار این خودرو می‌باشند، اما خودرویی که وارد بازارهای ایران شد همان خودروی ۴۰ سال پیش نمی‌باشد، بلکه از نسل سوم طراحی نیسان ماکسیما است که حدود ۲۲ سال پیش طراحی شده است.

خودروی ماکسیما در دو مدل متفاوت از لحاظ گیربکس به بازار وارد شد: گیربکس دنده ای معمولی و گیربکس دنده ای اتوماتیک. ممکن است تصور کنید که تنها تفاوت این دو مدل در نوع دنده شان است، اما باید گفت که این دو مدل تفاوت هایی از لحاظ سرعت و شتاب و همچنین گشتاوری با یکدیگر دارند.

طراحی ظاهری ماکسیما

طراحی اتاق ماکسیما مشابه اتومبیل های کشیده است. در طراحی این خودرو بیشترین تمرکز بر جادار بودن آن می‌باشد که باعث شده تا در مقایسه با خودرو های هم رده خود بزرگ تر و جادارتر دیده شود.

نمای پشتی ماکسیما

چراغ های ماکسیما کشیدگی متعادلی دارند و تلفیقی از  شکل دایره ای و کشیده را شامل می‌شوند. اما از نگاه کاربران و افرادی که در نظر سنجی های مختلف شرکت کرده اند، تنها حدود ۶ رای از ۱۰ رای به این اتومبیل از لحاظ ظاهری تعلق گرفته است.

بدنه و اتاق ماکسیما

خودروهای سدان در واقع خودروهایی هستند که نه اقتصادی هستند و نه تشریفاتی، بلکه به نوعی می‌توان گفت این اتومبیل ها برای طبقه متوسط جامعه به تولید رسیده اند و بدنه ماکسیما در دسته بندی سدان محسوب می‌شود. وزن این خودرو در حدود یک و نیم تن می‌باشد.

مشخصات فنی ماکسیما

ماکسیما شامل دو نوع دنده اتوماتیک و دستی می‌شود که هر دو آن ها از عملکرد فوق العاده ای برخوردار هستند؛ اما در برخی از موارد ممکن است دارای تفاوت هایی جزئی نیز با هم باشند. به طور مثال، رسیدن سرعت صفر تا صد ماکسیما دستی برابر با ۸٫۴ و در ماکسیما اتومات برابر ۹٫۶ ثانیه می‌باشد.

سرعت و شتاب ماکسیما

حتما تعجب کرده اید که چرا ماکسیما دستی شتاب بیشتری دارد؛ این تفاوت فقط در شتاب نیست بلکه در سرعت آن ها نیز مشهود است.

حداکثر سرعتی که یک ماکسیما با دنده معمولی قادر به رسیدن به آن می‌باشد، برابر با ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعتی که ماکسیمای دنده اتوماتیک قادر به تولید می‌باشد، برابر ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت است. البته با تقویت موتور این خودرو می‌توان سرعت آن را تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز افزایش داد.

مصرف سوخت و استانداردهای سوختی

میزان مصرف بنزین ماکسیما در خیابان و به طور کلی در جاده های داخل شهری با احتساب اصطکاک برابر ۱۱٫۵ الی ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. اما این مقدار در جاده های برون شهری به ۱۰٫۵ لیتر می‌رسد که به صورت میانگین مصرف این خودرو به ازای هر صد کیلومتر برابر ۱۱ لیتر بنزین می‎باشد.

میزان مصرف سوخت این خودرو یکی از بزرگ ترین باگ های این اتومبیل است. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، بد نیست بدانید که باک ماکسیما برابر ۷۰ لیتر گنجایش دارد.

موتور ماکسیما

حجم موتور ماکسیما برابر با ۳ لیتر و یا همان سه هزار سی سی می‌باشد که با وجود داشتن شش سیلندر قدرت بسیاری را به موتور بخشیده است، اما این حجم موتور به چه معنی است. در این بخش به بررسی “مشخصات ماکسیما” از نظر فنی می‌پردازیم.

حجم موتور به تمام فضایی گفته می‌شود که در صورت نبودن سیلندرها بنزین می‌تواند در آن فضا قرار گیرد؛. خودروهایی همچون وانت آریسان که تقریبا جدید به حساب می‌آید، حجم موتوری ۱٫۶ لیتری دارد، با این حال از قدرت موتور و سرعت خوبی هم برخوردار می‌باشد. پس طبیعی است که ماکسیما با حجم سه هزار سی سی به عنوان خودرویی بسیار قدرتمند شناخته شود.

مشخصات فنی سیستم ترمزها

ترمز هر اتومبیل یکی از مهم ترین جنبه های آن است. این قسمت به حدی مهم است که حتی برخی از افراد به دلیل آن از خرید خودرویی صرف نظر می‌کنند. در ماکسیما ترمزها از نوع ABS هستند که دو قابلیت BAS و EBD را نیز بر روی خود دارند. با داشتن این سه قابلیت می‌توان گفت ترمزهای ماکسیما یکی از بهترین انواع ترمزهایی است که در خودرو های حال حاضر وجود دارد.

هندلینگ ماکسیما

سیستم هندلینگ خودرو در وهله اول مربوط به فرمان، نیروی گشتاوری، شتاب، ترمزها و…می‌شود. نوع فرمان آن هیدرولیکی است که سبب می‌شود تا فرمان با کمترین فشار قابل چرخش باشد.

 نوع سیستم تعلیق برای هر چهار چرخ به صورت مستقل و جداگانه است. این سیستم باعث می‌شود تا ارتعاشات و پستی و بلندی های جاده به داخل کابین منتقل نشوند. در ادامه به برخی ویژگی های ماکسیما خواهیم پرداخت.

نقاط قوت ماکسیما

علاوه بر مواردی که ذکر شد، مهم ترین و برجسته ترین نقاط قوت این خودرو را می‌توان در کیفیت بسیار مستحکم بدنه آن، شتاب عالی، جا دار بودن و موارد دیگر عنوان کرد که هر کدام از این قابلیت ها و ویژگی ها در نوع خود بسیار کارآمد جلوه می‌کنند.

نقاط ضعف ماکسیما

این ماشین فوق العاده مسلما نقاط ضعفی هم دارد؛ از جمله نکات منفی ماکسیما می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرمان پذیری و هندلینگ پایین
  • مصرف سوخت بسیار زیاد به خصوص در خیابان ها و جاده های داخل شهری
  • کم بودن میزان امکانات رفاهی در مقایسه با خودرو های جدیدتر

البته از تولید این مدل خودرو چندین سال می‌گذرد و اصطلاک قطعات مصرفی هم پدیده ای است که برای همه اتومبیل ها اتفاق می‌افتد، اما مسلما پیدا کردن قطعات اتومبیل هایی که دیگر تولید نمی‌شوند و تعداد کمی از آن ها را در خیابان ها می‌بینیم، بسیار کار سخت تری نسبت به اتومبیل هایی است که تعدادشان در خیابان ها بسیار زیاد است.

در حالی که همزمان با معرفی ماکسیما به بازار توسط شرکت نیسان، خودروی مزدا ۳ نیز به بازار معرفی شد که محبوبیت بسیار بیشتری را در جاده های اروپایی کسب کرد و به دلیل کم مصرف بودن به خودرویی اقتصادی تبدیل شده بود. اما ماکسیما در ایران و چند کشور همجوار که قیمت بنزین بسیار ارزانی داشتند بسیار محبوب تر شد و هنوز هم پس از گذشت این مدت محبوبیت خود را حفظ کرده است.

تجهیزات ماکسیما

تجهیزات و امکانات ماکسیما

تجهیزات و امکانات هر خودرویی شامل امکانات ایمنی، رفاهی و همچنین زیبایی های یک خودرو می‌شود و در مورد تجهیزات و “آپشن ماکسیما” می‌توان به موارد زیر که جز تمامی این گروه ها هستند اشاره کرد:

  • دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو که در هنگام بروز تصادفات، آسیب ها و آمار مرگ و میر را به حداقل می رسانند.
  • قفل مرکزی به همرات ریموت کنترل اصل
  • سیستم عدم استارت بدون وجود سوییچ اصلی
  • سیستم تهویه خودرو که شامل کولر و بخاری و کنترل گر کیفیت هوای داخل کابین می‌شود
  • دریچه های کنترل کیفی هوا برای سرنشینان پشتی
  • آینه های برقی جانبی
  • شیشه های بالابر های برقی
  • قفل کودک
  • سیستم ضد یخ شیشه
  • چراغ های مه شکن جلو و مه شکن هایی که مخصوص پیچ هستند
  • چراغ های عقب ال ای دی (LED)
  • مه شکن جلو و عقب
  • سنسور پارک خودرو یا همان سنسور دنده عقب

جمع بندی

با تمام اطلاعات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که نیسان ماکسیما با آن که سال های بسیاری از تولید خود را پشت سر می‌گذرد و پس از آن خودروهای بیشماری نیز وارد بازار شده اند، اما هنوز هم یکی از بهترین خودروهای موجود در بازار ایران به حساب می‌آید

این خودرو با طراحی بدنه و کابین مناسب همچنان جزء اتومبیل هایی با طرفداران خاص خود است، ۲۲۷ اسب بخار قدرت موتور و گشتاور ماکسیما به ۲۸۸ نیوتن متر می رسد. توانایی تولید سرعتی معادل با ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را داراست و از سدان های محبوب خانوادگی برای مسافت های طولانی به شمار می‌رود.

فرمان پذیری پایین، مصرف سوخت شهری بالا، و کمبود امکانات رفاهی از نقاط ضعف و مواردی همچون دوام فنی، کابین جادار، بازار دست دوم مناسب، و شتاب ماکسیما جزء نقاط قوت آن به حساب می‌آید.

ماکسیما با خودرو هایی با رنو فلوئنس ۲۰۱۲، هیوندا سوناتا ۲۰۱۱، و تویوتا کمری ۲۰۱۱ مورد مقایسه قرار می‌گیرد. بنابراین، بد نیست در کنار بررسی ماشین ماکسیما نگاهی هم به مدل های ذکر شده داشته باشید.

خرید لوازم یدکی ماکسیما

ماکسیما برخلاف داشتن بازار دست دوم بسیار مناسب فاقد منابع کافی برای تهیه لوازم یدکی و قطعات می‌باشد. از این رو، نیاز است تا نسبت به مراکز معتبر ارائه لوازم مصرفی این خودرو اقدام کنید. همچنین، داشتن درجه کیفیت مناسب نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه نمود.

مجموعه یدک یار با ارائه طیف وسیعی از لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو از معدود فروشگاه های جامع و کامل برای تهیه قطعات مصرفی خودرو شما محسوب می‌شود. این مجموعه با تکیه بر اصالت و سلامت فیزیکی کالا اقدام به عرضه محصولات خود نموده و نبود هر یک از این فاکتور ها، امکان مرجوع کردن کالا را نیز فراهم آورده است.

دریافت مشاوره رایگان نیز توسط تیم کارشناسی مختصص یدک یار برای شما فراهم است. برای تماس با کارشناسان و خرید لوازم یدکی ماکسیما همین حالا اقدام کنید.

حجم موتور ماکسیما چقدر است؟

حجم موتور این خودرو ۳۰۰۰ سی سی می باشد که جزو موتور های قدرتمند داخلی به حساب می آیند.

ماکسیما ساخت کدام کشور است؟

ساخت شرکت نیسان در کشور ژاپن است

اولین مدل ماکسیما در ایران چه سالی وارد شد؟

در سال ۱۳۸۰ اولین خودرو ماکسیما وارد شد

صفر تا صد ماکسیما چقدر است؟

رسیدن سرعت صفر تا صد ماکسیما دستی برابر با ۸٫۴ و در ماکسیما اتومات برابر ۹٫۶ ثانیه می‌باشد

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.